تاثیر فنون آرامسازی بر قاعدگی دردناک اولیه در دانشجویان دختر خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز 79 - 1378

چکیده:
زمینه و اهداف
دو نوع متفاوت از دیسمنوره اولیه (اسپاسمودیک و احتقانی) شناخته شده است که از نظر زمان ظهور در سیکل قاعدگی، کیفیت درد و علایم دیگر با هم اختلاف دارند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر فنون آرامسازی (آرامسازی پیشرونده عضلانی) بر این دو نوع دیسمنوره می باشد.
روش بررسی
ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه، مصاحبه و معاینه بالینی بود. جامعه پژوهش از کلیه دختران دانشجوی ساکن در دو خوابگاه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که از دیسمنوره رنج می بردند، تشکیل شد. تعداد 88 نمونه از دو نوع دیسمنوره (44 نفر اسپاسمودیک و 44 نفر احتقانی) به روش تصادفی ساده از دو خوابگاه فوق انتخاب شدند که در مرحله بعد به منظور اجتناب از تاثیرگذاری گروه های آزمون بر شاهد، گروه های آزمون (برای هر یک از دو نوع دیسمنوره) از یک خوابگاه و گروه های شاهد نیز از خوابگاه دیگر انتخاب شدند و بدین ترتیب 4 گروه تشکیل گردید. تمرینات آرامسازی فقط به گروه های آزمون در گروه های 5 نفری طی 5 جلسه آموزش داده شد. در خصوص گروه های شاهد در این پژوهش هیچ مداخله ای صورت نگرفت. نهایتا 75 نفر دوره درمانی را تکمیل کردند (35 نفر اسپاسمودیک و 40 نفر احتقانی).
یافته ها
این پژوهش نشان داد که فنون آرامسازی در درمان دیسمنوره اسپاسمودیک بسیار موثر بود، به طوری که شدت علایم قاعدگی، طول مدت استراحت و میزان مصرف داروهای مسکن در گروه آزمون در دو قاعدگی بعد از درمان نسبت به دوره قبل از درمان و نیز نسبت به گروه شاهد به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافت. در دیسمنوره احتقانی نیز انجام تمرینات آرامسازی موثر بود.
نتیجه گیری
فنون آرامسازی در درمان هر دو نوع دیسمنوره موثر است اما در دیسمنوره احتقانی این تاثیر نسبت به نوع اسپاسمودیک کمتر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p83301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!