پژوهشی در عوامل احتمالی مؤثر بر نتایج درمانی اختلال وسواسی جبری

چکیده:
زمینه و اهداف
عوامل احتمالی تاثیرگذار بر پیش آگهی و سیر اختلال وسواسی جبری، آنچنان که باید مورد پژوهش قرار نگرفته اند. هدف ما بررسی نقش سن، جنس، طول مدت بیماری، سابقه خانوادگی و وجود بیماری همراه، در پیش آگهی و سیر اختلال وسواسی جبری بود.
روش بررسی
یک صد بیمار زن و مرد (47 مرد و 53 زن) به طور تصادفی انتخاب و در پژوهشی آینده نگر به مدت یک سال با داروهای ضد وسواس (کلومیپرامین - فلئوگزتین) تحت درمان قرار گرفتند. محدوده سنی بیماران 12 الی 69 سال بود. شدت بیماری و سیر بهبود در آغاز و خاتمه پژوهش با استفاده از قضاوت بالینی و مصاحبه روانپزشکی مورد ارزیابی قرار گرفت. نمونه های گمشده در پیگیری از بررسی کنار گذاشته شدند و در نهایت پژوهش با 86 بیمار، 49 زن و 37 مرد به انجام رسید.
یافته ها
بهبود قابل توجه با سن بیمار رابطه معکوس داشت (در بیماران زیر 21 سال بهبود قابل توجه %62، بین 22-31 سال %41 و بین 32-41 سال %25 بود). جنسیت نقش معنی داری در سیر بهبود داشت (%37 بهبود قابل توجه در مردان در مقابل %59 زنان z=2.20 و p<0.05). طول مدت بیماری با بهبود قابل توجه نسبت معکوس داشت (بیماران با سابقه یک سال و کمتر، %60 بهبود قابل توجه نشان دادند.با سابقه 5 سال و کمتر 55% و 10 سال و کمتر 41.5%). وجود سابقه خانوادگی نقشی در سیر اختلال نداشت. بیماران با وسواس عملی تنها (بدون وسواس فکری) بدترین پیش آگهی را داشتند. بیماران با وسواس فکری تنها بهترین پیش آگهی را نشان دادند و بالاخره وجود بیماری همراه تاثیری در سیر بیماری نداشت.
نتیجه گیری
درمان به موقع می تواند تاثیر قابل توجهی در سیر بهبود اختلال داشته باشد. زیرا چنین به نظر می رسدکه دارو درمانی اختلال وسواسی - جبری، هر چقدر زودتر و در سنین پایین تر شروع شده باشد، بهتر می توان به نتایج دارو درمانی امیدوار بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
76
لینک کوتاه:
magiran.com/p83303 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!