بررسی تاثیر زمان دم بر میزان فلوراید آزاد شده از چای

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
از آنجا که مقادیر بالای فلوراید می تواند باعث فلوروزیس و استئوآرترایتیس شودو با توجه به مصرف بالای چای در ایران و مقادیر قابل توجه فلوراید در چای و با توجه به عدم اطلاع از تاثیر زمان دم چای بر میزان فلوراید آزاد شده از چای، دراین تحقیق هدف تعیین تاثیر زمان دم بر میزان فلوراید آزاد شده از چای در سال87- 1386 در آزمایشگاه شیمی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران بود.
مواد و روش ها
تحقیق با طراحی تجربی بر روی دو نوع چای عقاب و دوغزال که به ترتیب پرمصرف ترین چای داخلی و خارجی در ایران در سال 1386 بودند انجام شد و از هر نوع چای، سه بسته از مناطق مختلف شهر تهران خریداری شد. برای هر نوع چای شش نمونه، در شش زمان3، 5، 15، 30، 60، 120دقیقه دم شد.در هر بار دم، یک گرم چای خشک به 100 میلی لیتر آب مقطر در حال جوش در داخل قوری تفلون اضافه شد و قوری ها جهت دم کردن چای، در انکوباتور با دمای 80 درجه سانتی گراد قرار داده شدند و پس از گذشت زمانهای مورد نظر، 10 میلی لیتر عصاره چای برداشته و پس از صاف کردن عصاره با نسبت یک به یک به آن بافر TISAB II اضافه کرده و سپس غلظت یون فلوراید به روش پتانسیومتری اندازه گیری شد. میزان فلوراید چای در هر زمان دم و به تفکیک نوع چای با آمار T-Test در هر مقطع و بین دو چای در زمانهای پیگیری با آزمون ANOVA مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
تحقیق بر روی 72 نمونه چای انجام شد. میانگین فلوراید چای دو غزال ppm 04/0±77/0 و میانگین فلوراید چای عقاب ppm 11/0±6/2 بود،در کلیه زمانها این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار بود.
(001/0 p<). مقدار فلوراید آزاد شده از هر دو نوع چای عقاب و دوغزال، با افزایش زمان دم، افزایش یافت(001/0 p<)،به طوریکه در چای عقاب میزان فلوراید آزاد شده در زمان 3 دقیقه ppm09/0±2/2 بود که در زمان 120 دقیقه بهppm07/0±9/2 افزایش یافت و در چای دو غزال میزان فلوراید آزاد شده در زمان 3 دقیقهppm07/0±59/0 بود که در زمان 120 دقیقه بهppm02/0±88/0 افزایش یافت.
نتیجه گیری
با افزایش زمان دم، میزان فلوراید آزاد شده از چای افزایش می یابد. بهترین زمان برای دم کردن چای حدود 5 دقیقه می باشد.مقایسه دو نوع چای عقاب و دوغزال بیانگر وجود میزان فلوراید بیشتر، در چای عقاب می باشد، زمان پیشنهاد شده برای دم چای که ازطرف شرکت تولید کننده چای، برای چای دوغزال 5 دقیقه و زمان مناسبی است. در حالیکه زمان توصیه شده برای چای عقاب حدود 15 دقیقه می باشد که بنا به نتایج این تحقیق می تواند منجر به ورود مقادیر قابل توجهی فلوراید به بدن شود، لذا این زمان زمان چندان مناسبی برای دم چای به نظر نمی آید.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p833428 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!