مقایسه تاثیر مسواکهای دستی Classic و Pulsar بر برداشت پلاک دندانی کودکان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به فراوانی پلاک دندانی و عوارض شناخته شده آن پیدا کردن روشی برای کنترل و کاهش آن از اهمیت زیادی برخوردار است و همچین ادعای شرکت سازنده مسواک دستی Pulsar مبنی بر اینکه این مسواک به علت داشتن حرکات ریز نبضی قادر به برداشت بهتر پلاک دندانی است و عدم وجود گزارشی از موثر بودن این مسواک در زمان بررسی و به منظور مقایسه تاثیر مسواک دستی Classic با مسواک دستی Pulsar بر برداشت پلاک دندانی این تحقیق روی کودکان دختر 12 ساله یک مدرسه غیرانتفاعی و یک مدرسه دولتی در سال 1386 در تهران انجام گرفت.
مواد و روش ها
تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی از نوع Cross over روی 24 نفر (48 نمونه) انجام گرفت. میزان پلاک اولیه آنها با شاخص تغییر یافته Turesky تعیین و دانش آموزان دو مدرسه بطور تصادفی به گروه های مورد و شاهد تقسیم شدند. در گروه شاهد ابتدا مسواک Classic ساخت شرکت Oral-B و در گروه مورد ابتدا مسواک Pulsar ساخت شرکت Oral-B به مدت سه هفته داده شد ضمن اینکه هیچ گونه آموزشی به گروه ها داده نشد. میزان پلاک در آخر دوره کماکان به همان روش تعیین و پس از دو هفته Wash out جای گروه ها تغییر کرد و میزان پلاک اولیه و ثانویه مجددا تعیین شد، تغییرات پلاک در داخل هر گروه با آماره ویلکاکسون و بین دو گروه با آماره من یوویتنی مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
تحقیق روی تعداد 24 نمونه انجام گرفت. میزان اولیه و ثانویه پلاک در دو گروه مشابه بود. تغییرات میزان پلاک در گروه مسواک Classic برابر 43/0±25/0- با 17 درصد کاهش(01/0>P) و در گروه Pulsar برابر 55/0±1/0 با 9/7 افزایش (2/0>P) و تغییرات در دو گروه به لحاظ آماری معنی دار بود (07/0>P). میزان پلاک افزایش یافته در گروه Classic، 25 درصد و در گروه Pulsar، 50 درصد (07/0>P)بود. نتیجه گیری و توصیه ها :به نظر می رسد مسواک Pulsar بر خلاف ادعای کارخانه سازنده قادر به برداشت بهتر پلاک دندانی در کودکان نمی باشد. توصیه می شود افراد مشابه در افراد بزرگسال انجام گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p833568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!