بررسی میزان آگاهی پرسنل پرستاری دو بیمارستان دانشگاهی تهران از بیماری استئوپروز و عملکرد پیشگیرانه آنها

پیام:
چکیده:
زمینه
آگاهی افراد از علل، عوامل خطر و علائم بیماری ها، نقش مهمی در مراقبت افراد جامعه از خود و پیشگیری از بیماری ها دارد. در این مطالعه سطح آگاهی پرستاران در مورد بیماری استئوپروز مورد بررسی قرار گرفته و به عملکرد آنان در ارتباط با دانش تجربی ایشان نیز توجه شده است.
روش کار
389 نفر از پرسنل پرستاری بیمارستان های دکتر شریعتی و سینا بطور تصادفی انتخاب و سطح آگاهی و عملکرد آنان توسط پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سنی پرستاران مورد مطالعه (6/7 = SD) 33 سال بود و 6/12% آنان مرد بودند. میانگین نمره آگاهی این افراد بر اساس پرسشنامه (6/3 = SD) 72/21 از حداکثر نمره 37 بود.
میزان آگاهی آنان در مورد بیماری با آخرین مدرک تحصیلی آنان ارتباط مستقیم و معنی دار داشت (P=0.01) و با جنس، محل تحصیل، سابقه کار، بخش و محل اشتغال، فاصله زمانی از زمان فارغ التحصیلی و... بی ارتباط بود. 6/45% این افراد از لبنیات به میزان کافی استفاده می کردند و کافی یا ناکافی بودن مصرف این منبع غذایی مهم کلسیم، فقط با بعد خانوار ارتباط مستقیم داشت. 7/38% از پرستاران فوق به میزان کافی ورزش می کردند. مصرف کلسیم و ورزش ارتباطی با میزان آگاهی آنان نداشت.
نتیجه گیری
میزان آگاهی پرستاران در مورد پوکی استخوان کمتر از حد مورد انتظار بوده و افزایش آگاهی این قشر از جامعه با توجه به نقش و جایگاه آنان جهت پیشگیری از این بیماری، نیازمند بررسی و برنامه ریزی دقیق تری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
257
لینک کوتاه:
magiran.com/p833744 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!