بررسی وضعیتEmergence Profile در دندانهای خلفی فک پایین در جامعه ایرانی و عوامل مرتبط با آن در شهر تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بخشی از کانتور اگزیال از قاعده شیار لثه ای تالبه آزاد لثه که تا حداکثر تحدب دندان امتداد می یابد، Emergence Profile نامیده شده است. با توجه به عوارض شناخته شده عدم شکل دهی صحیح کانتور در ناحیه E.P، این مطالعه با هدف تعیین وضعیت E.P در دندانهای خلفی فک پایین جامعه ایرانی ساکن شهر تهران در سال 85-1384 انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این پژوهش توصیفی 50 عدد از هر نوع (پرمولر – مولر) دندانهای خلفی فک پایین جامعه ایرانی ساکن شهر تهران شامل 25 مورد از جنس مرد و25 مورد از جنس زن که فاقد هر نوع وضعیت غیر طبیعی در ناحیه بین CEJ تا حداکثر تحدب دندان بودند از چندین کلینیک در نقاط مختلف شهر تهران جمع آوری شدند. نمونه ها بر روی صفحه شیشه ای مات، مانت شدند و سپس توسط دوربین دیجیتالی از سطوح چهارگانه آنها تصویربرداری شد. تصاویر به رایانه منتقل شدند و توسط برنامه نرم افزاری Photoshop نقاط CEJ و حداکثر تحدب دندان در هر سطح روی تصاویر مشخص شدند. نقاط مورد نظر بوسیله رایانه و توسط خطی به یکدیگر متصل شدند. در صورتیکه سطح E.P نسبت به خط مورد نظر داخل تر بود، وضعیت under contour، اگر مماس بود وضعیت Straight Contour و اگر بیرون زده تر بود، وضعیت Over Contour برای E.P در نظر گرفته شد. نتایج بدست آمده بر حسب متغیرها در جداولی تنظیم گردید و به کمک آزمون Linear-by-Linear Association ارزیابی و (05/0 P <) به عنوان سطح معنی داری انتخاب گردید.
یافته ها
با توجه به نتایج تحقیق – با سطح اطمینان 95% - دامنه شیوع کانتور مستقیم در هر دو جنس از 1/78% بیشتر و 7/78% کمتر می باشد. از طرفی بین جنس زن و وضعیت Under Contour در سطوح پروگزیمال و لینگوال پرمولر اول و سطوح مزیال و لینگوال پرمولر دوم رابطه معنی داری مشاهد شد. (05/0 P<)
نتیجه گیری
طبق یافته های مطالعه حاضر شایعترین وضعیت E.P در دندانهای خلفی فک پایین جامعه ایرانی ساکن شهر تهران بصورت کانتور مستقیم می باشد. توجه به این موضوع چه از جانب دندانپزشک در حین تراش دندانها برای ساخت روکش و چه از جانب تکنیسین لابراتوار در حین شکل دهی الگوهای مومی برای حفظ سلامت لثه ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p833813 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!