عملکرد پرسنل اتاق عمل بیمارستان های آموزشی شهر یاسوج در خصوص رعایت موازین کنترل عفونت در سال1388

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
عفونت محل زخم جراحی یکی از عفونت های شایع بیمارستانی است. اعضای تیم جراحی که در هنگام عمل با بافت های محل جراحی تماس دارند، با رعایت موازین کنترل عفونت در اتاق عمل نقش عمده ای در پیشگیری و کنترل این عفونت ها دارند. پژوهش حاضر به منظور تعیین عملکرد پرسنل اتاق عمل در خصوص رعایت موازین کنترل عفونت در اتاق های عمل بیمارستان های آموزشی شهر یاسوج انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است که در سال 1388 در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شد. تعداد 42 نفر از پرسنل اتاق عمل در این مطالعه شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها چک لیستی بود که به وسیله آن عملکرد آنها در خصوص رعایت موازین کنترل عفونت در سه نوبت از طریق مشاهده نامحسوس ثبت می شد و با توجه به میزان امتیاز کسب شده هر کدام از پرسنل، عملکرد آنها در چهار سطح؛ خیلی ضعیف، ضعیف، متوسط و خوب طبقه بندی شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نزم افزار SPSS و آزمون های آماری مجذور کای و تست دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد عملکرد افراد مورد پژوهش درخصوص رعایت موازین کنترل عفونت در اتاق های عمل مراکز آموزشی و درمانی یاسوج متوسط بود.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش بیان گر این مطلب است که افراد مورد مطالعه، برخی از موازین کنترل عفونت را در اتاق عمل رعایت نمی کنند، لذا پیشنهاد می شود با استفاده از آموزش های ضمن خدمت، فعال تر نمودن کمیته های کنترل عفونت در اتاق عمل و اعمال مکانیسم های نظارتی و هم چنین با استفاده از مواد آنتی سپتیک جدید جهت اسکراب جراحی، روش های جدید اسکراب را جایگزین شیوه های رایج و سنتی نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
90
لینک کوتاه:
magiran.com/p838046 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!