میزان پاسخ اولیه به درمان ترکیبی پگ اینترفرون با ریباورین در بیماران با اختلالات ارثی خونریزی دهنده مبتلا به هپاتیت C مزمن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماران با اختلالات خونریزی دهنده بخاطر دریافت خون و فاکتورهای انعقادی در معرض عفونتهای متعددی از جمله خطر آلودگی با ویروس هپاتیت C (HCV) می باشند. درمان هپاتیت C از اواسط دهه های 1990 بر پایه استفاده از اینترفرون بوده که با افزودن ریباویرین به آن و سنتز نوع طولانی اثر اینترفرون که به پگ اینترفرون موسوم است باعث بالارفتن میزان پاسخ ویرولوژیک پایدار به حدود 50% گردید. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان پاسخدهی بیماران با اختلالات خونریزی دهنده به درمان پگ اینترفرون بعلاوه ریباورین در بیماران با اختلالات خونریزی دهنده مبتلا به هپاتیتC مزمن مراجعه کننده به کلینیک انجام گرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه یک بررسی توصیفی تحلیلی و کابردی، بدون گروه کنترل می باشد. 40 نفر از بیماران با اختلالات خونریزی دهنده با هپاتیت مزمن C مراجعه کننده به کلینیک شیخ الرئیس طی سال 1387-1386 وارد مطالعه گردیدند. بیوپسی کبد، بعلت خطرات بالقوه اش انجام نگرفت و درمان با پگ اینترفرون) 2aα(با دوز mg 180 در هفته و ریباویرین 1200-800 میلی گرم در روز برای 24 تا 48 هفته شروع گردید. EVR به منفی شدن HCV-RNA در پایان هفته 12 مدنظر قرار گرفت. اطلاعات با نرم افزارSPSS و آماره های توصیفی و آزمونهای تحلیلی (Independent t-test، repeated measure) تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
9/12 درصد از بیماران سابقه درمان با اینترفرون و ریباویرین داشتند. ژنوتیپ 9/21 درصد از بیماران از نوع1b، 5/37 درصد1a، 4/34 درصد3a بود و در3/6 درصد ژنوتیپ 3a و1a تواما مشاهده گردید. میانگین تعداد ویروس اولیه 7/1220183 Copies/ml بود که پس از سه ماه درمان در همه بیماران به صفر رسید (001/0P<).
نتیجه گیری
سطح پائین تر HCV RNA و وزن و سن پائین از عوامل افزایش EVR می باشد که برخی از آنها مانند سن پائین در مطالعه ما جزو عوامل دخیل در حصولEVR صددرصد می باشند. عدم بروز عوارض شدید و جواب مناسب به ترکیب پگ اینترفرون + ریباورین صرف نظر از نوع ژنوتیپ نشان دهنده مزیت درمان با پگ اینترفرون و ریباویرین در بیماران با اختلالات خونریزی دهنده بوده و میزان جواب اولیه به درمان بالاتر از بیماران بدون اختلالات ذکر شده می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p850418 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!