مقایسه تاثیر سه نوع باندینگ خود اچ شونده بر میزان ریز نشت و استحکام باند برشی عاج

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ریز نشت و استحکام باند برشی دو چالش بزرگ در ترمیم های کامپوزیتی بوده و با توجه به وجود تناقض در نتایج استحکام سه نوع از باندینگ های خود اچ شونده و برخی کاستی ها در مطالعات قبلی، این مطالعه با هدف مقایسه سه نوع باندینگ Prompt L-pop، AdheSE-و SE bond از نظر استحکام باند برشی و ریزنشت در حفرات کامپوزیتی به صورت آزمایشگاهی انجام شد.
مواد و روش ها
این تحقیق به روش تجربی برروی 60 دندان پرمولر انسان انجام شد.(30 دندان جهت ریزنشت و 30 دندان جهت استحکام باند برشی). در سطح با کال دندانها حفرات کلاس V با ابعاد2 میلی متر،عمق3 میلی متر، طول2 میلی متر، عرض و بول 5/0 میلی متر در مارژین های مینایی تهیه شد. لبه مارژین ژنژیوالی بر روی سمان و یک میلیمتر زیرCEJ و لبه اکلوزال بر روی مینا قرار گرفت. نمونه ها بطور تصادفی به 3 گروه 10 تایی تقسیم شدند: در گروه A از باندینگ SE bond (Kuraray Japan); درگروه B از(3M ESPE، USA) Prompt L-pop ودر گروه C ازAdheSE (Vivadent Liechtenstein) استفاده شد و تمامی نمونه ها با کامپوزیت Z100(3M، ESPE،USA) ترمیم شدند. در 30 نمونه جهت مقایسه استحکام باند برشی، سطوح اکلوزال هر دندان با دیسک الماسی(Diatec،Germany) به قطر 2/0 میلی متر از 1 میلی متر زیر شیار مرکزی قطع وتیوب های کامپوزیتی بر روی سطح عاج با استفاده از باندینگ های مذکور،باند شدند. میزان استحکام باند با دستگاه zwick (roel، Germany) و میزان ریزنشت با استریو میکروسکوپ به روش استاندارد اندازه گیری شد.میزان ریز نشست در سه نوع باندینگ و در دولبه اکلوزال و ژنژیوال با آزمون Kruskalwallisو، mann-U-whitney و میزان استحکام باند برشی در سه گروه با آزمون ANOVA و مقایسه چندگانه Tukey مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.
یافته ها
مقایسه میزان ریز نشت در سه گروه نشان داد که کمترین ریزنشت مربوط بهSE bond (75/0±1) وسپس AdheSE (76/1±8/1) و بیشترین میزان ریزنشت مربوط به Prompt-L-pop (15/1±15/2) بود و این اختلاف به لحاظ آماری معنی دار بود. (005/0>p)مقایسه میزان استحکام باند برشی نمونه ها نشان داد که بیشترین میزان استحکام مربوط به نمونه SEbond بوده ودو گروه دیگر تقریبا مشابه بودند.میزان اختلاف استحکام باند برشی به لحاظ آماری معنی داربود. (0001>P).این اختلاف در گروه SEbond حدود 65% بیشتر از باند گروه AdheSE و 68% بیشتر از گروه P-L-P بوده ومیزان استحکام باند برشی AdheSE و P-L-P مشابه بود.
نتیجه گیری
با توجه به محدودیت های این مطالعه در بین باندینگ های مورد استفاده در این تحقیقSE bondse دارای بیشترین استحکام باند برشی و کمترین میزان ریز نشت بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p861117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!