تاثیر رژیم غذایی غنی از کلسترول بر روی تعادل آنتی اکسیدان/پراکسیدان در خرگوش

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
رژیم غذائی غنی از کلسترول یک خطر بالقوه برای اختلالات متابولیکی است. نشان داده شده است که هیپرکلسترولمی با افزایش تولید گونه های اکسیژن فعال استرس اکسیداتیو را گسترش می دهد. لذا هدف از این مطالعه بررسی تعادل آنتی اکسیداتیو/ پراکسیداتیو در خرگوشهای دریافت کننده رژیم غذائی غنی از کلسترول در طی دو ماه می باشد.
مواد و روش ها
برای این بررسی 16 خرگوش به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه کنترل روزانه 100 گرم رژیم غذائی معمولی ‍‍Chow Diet)) و گروه دوم 100 گرم رژیم غذائی حاوی دو درصد کلسترول دریافت کردند. در ابتدا، روز بیستم، چهلم و شصتم مطالعه از حیوانات نمونه خون اخذ و بعد از جدا کردن پلاسما تا زمان اندازه گیری های بیوشیمیایی در 76- درجه سانتی گراد نگهداری شدند. پروفایل چربی ها با روش آنزیمی در دستگاه اتوآنالایزور Aboat، میزان فعالیت آنزیمهای سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز به روش اسپکتروفتومتری، مالون دی آلدئید به روش تیو باربیتوریک اسید و فعالیت پاراکسوناز 1 بروش شیمیایی تعیین مقدار گردیدند.
یافته ها
در انتهای دوره مداخله، سطح پلاسمایی کلسترول (02/0=p)، تری گلیسرید (001/0p<)، LDL (041/0=p) افزایش معنی دار و HDL (036/0=p) کاهش معنی داری داشت. میزان فعالیت پاراکسوناز در طول دو ماه روند نزولی داشته و در انتهای مطالعه از 23/3 به 5/2 m/min/mlμ کاهش یافته (001/0=p)، بر عکس سطح پلاسمایی MDA با افزایش نزدیک به دو برابر افزایش قابل توجهی (از 91/0 ± 77/6 به 3 ± 5/14 نانو مول در میلی لیتر) را نشان می دهد (300/0=p). فعالیت آنزیمهای آنتی اکسیدانت سوپر اکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز بر خلاف انتظار افزایش معنی داری (بترتیب 001/0=p و 001/0p<) را داشته اند.
نتیجه گیری
رژیم غذایی آتروژن با تغییر متابولیکی، پارامترهای لیپیدی و لیپو پروتئینی را تحت تاثیر قرار داده و با بهم زدن نسبت آنتی اکسیدانت / پراکسیداسیون موجب گسترش استرس اکسیداتیو و زمینه را برای بروز و پیشرفت آترواسکلروزیس فراهم می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p876854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!