مقایسه نتایج دیاترمی ساب موکوسال با رزکسیون ساب موکوسال در هیپرتروفی کورنه تحتانی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
انسداد بینی یک شکایت شایع در رشته گوش، حلق و بینی می باشد که مهمترین علت آن هیپرتروفی کورنه تحتانی می باشد. عمده موارد هیپرتروفی کورنه تحتانی به درمان دارویی پاسخ می دهد که در غیر اینصورت جراحی اندیکاسیون پیدا می کند. روش های متعدد جراحی برای هیپرتروفی کورنه تحتانی وجود دارند. هدف از این مطالعه مقایسه نتایج بین دو روش جراحی رزکسیون ساب موکوسال و دیاترمی ساب موکوسال می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 60 بیمار به طور تصادفی به دو گروه 30 نفره تقسیم شده و تحت دو روش جراحی فوق قرار گرفتند. مقایسه نتایج بهبودی و عوارض با استفاده از معاینه به مدت 6 ماه و از معیار کمی امتیاز Gertner-Podoshin قبل و 2 ماه بعد از عمل استفاده شد.
یافته ها
در بررسی با نتایج 27 نفر از 29 بیمار گروه دیاترمی (93%) بهبودی قابل توجه و 2 نفر (7%) بهبودی نسبی داشتند. در گروه رزکسیون 27 نفر (97%) بهبودی قابل توجه و یک نفر (3%) بهبودی نسبی داشت. در بررسی کمی توسط صفحه Gertner-Podoshin جریان هوای مناسب از بینی، از 16 نفر قبل از جراحی به 25 نفر بعد از جراحی در هر دو گروه افزایش یافت که از نظر آماری تفاوت معنی داری ملاحظه نشد. از جهت بررسی عوارض، خونریزی در گروه دیاترمی کمتر بود. عوارض دیگر شامل خلط خشک، مخاط خشک، درد و بوی بد از نظر آماری تفاوت معنی داری در دو گروه وجود نداشت، اگرچه بوی بد و درد در گروه رزکسیون کمتر بود.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که با وجود موثر بودن هر دو روش در درمان هیپرتروفی کورنه و تکنیک آسانتر دیاترمی ساب موکوزال، از نظر نتایج هیچیک ارجحیتی جهت معرفی بعنوان روش بهتر را ندارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p876858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!