نتایج درمانی شکستگی هر دو طبق تی بیا با تثبیت کننده خارجی ترکیبی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف

شکستگی طبق تی بیا یکی از موارد چالش برانگیز جراحان ارتوپدی می باشد. این نوع شکستگی اگر به صورت شکستگی هر دو کندیل باشد از نظر درمانی مشکل بوده و از پیچیدگی های زیادی برخوردار است. بدلیل اینکه پوشش جلد و بافت نرم بدنبال جااندازی باز و قرار دادن پلاک تضعیف می شود میزان بروز عفونت افزایش می یابد، همچنین کیفیت پایین استخوان و الگوی شکستگی خرد شده مانع ثبات پایدار می گردد. هدف از این مطالعه بررسی نتایج درمانی تثبیت کننده خارجی ترکیبی که از یک و نیم حلقه به جای اولین حلقه کامل آن استفاده نمودیم می باشد.

مواد و روش ها

در یک مطالعه توصیفی، 28 بیمار دچار شکستگی هر دو طبق تی بیا که با استفاده از تثبیت کننده خارجی ترکیبی در مرکز آموزشی و درمانی شهداء تبریز درمان نمودیم، ارزیابی و بین 9 تا 12 ماه پیگیری کردیم. در این روش به جای یک یا دو حلقه تثبیت کننده خارجی ترکیبی مرسوم از یک و نیم حلقه استفاده نمودیم تا میزان حرکت مفصل زانو را افزایش دهیم. نتایج حاصله از درمان شامل نحوه راه رفتن، وضعیت جوش خوردگی، دامنه حرکت زانو و میزان عوارض و نتیجه نهایی بر اساس امتیاز بندی score بالینی و رادیوگرافیک ارزیابی شد.

یافته ها

28 بیمار مذکر، دارای سن متوسط 83/13 54/40 (77-21) سال بودند. متوسط زمان پیگیری 49/1 82/10 ماه بود. 8 بیمار دچار عارضه شدند که 7 مورد عفونت سطحی و یک مورد ترومبوز ورید عمقی داشتند که بدون عارضه درمان شدند. بجز یک بیمار که به علت درد زانو با عصا راه می رفت، بقیه بدون کمک قادر به راه رفتن بودند. Score زانو از نظر بالینی و رادیوگرافیک به ترتیب 4/96% و 30/89% که خوب و عالی بود. در 7/85% بیماران دامنه حرکتی زانو در محدوده طبیعی قرار داشت.

نتیجه گیری

نتیجه مطالعه نشان داد که شکستگی های دو کندیلی طبق تی بیا را می توان بطور موثر و ایمن با استفاده از تثبیت کننده خارجی ترکیبی با طراحی جدید درمان کرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p893750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!