شیوع انتروکوک مقاوم به آمپی سیلین، جنتامیسین و ونکومایسین در نمونه های مدفوع بیماران بستری شده و سرپائی در سه بیمارستان آموزشی - درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
عفونت بیمارستانی بوسیله انتروکوک یک معضل مهم در بسیاری از بیمارستان های سراسر دنیا است. درمان انتخابی عفونت های انتروکوکی بطور معمول، بکارگیری ترکیب هم افزائی یک پنی سیلین یا گلیکوپپتید همراه با یک آمینوگلیکوزید (جنتامیسین یا استرپتومایسین) می باشد. کارآئی این درمان ترکیبی با فراوانی سویه های انتروکوک مقاوم به چند دارو مورد تردید است. هدف اصلی این مطالعه تعیین میزان کلونیزاسیون روده ای بوسیله انتروکوک مقاوم به آنتی بیوتیک در بیماران بستری شده و همچنین بیماران سرپائی بود.
مواد و روش ها
این مطالعه با گرفتن نمونه مدفوع یا رکتال سوآب اجرا شده است. ایزوله های بدست آمده، بعنوان انتروکوک اثبات شده و تا سطح گونه شناسائی گردیدند. MIC آمپی سیلین، جنتامیسین و ونکومایسین با تکنیک رقیق سازی در آگار و یا E-test تعیین گردید. واکنش زنجیره ای پلیمراز جهت شناسایی ژن های vanA) و (vanB و همچنین (انتروکوکوس فکالیس و انتروکوکوس فیسیوم)، اجرا شد.
یافته ها
از میان 291 سویه انتروکوک بررسی شده، 240 (4/82%) از سویه ها مقاوم به جنتامیسین و 84 (8/28%) از سویه ها مقاوم به آمپی سیلین بودند. از میان آنها 12 (2/14%) از سویه ها مقاومت سطح بالا به آمپی سیلین نشان دادند (MICs، ≥ 256 μg/ml). 63 سویه انتروکوک مقاومت کامل (MICs، ≥ 32 μg/ml) یا حد واسط (MICs، 8-16 μg/ml) به ونکومایسین داشتند. از میان آنها 15 سویه با مقاومت سطح بالا به ونکومایسین (MICs، ≥ 256 μg/ml) و حامل ژن های vanB)3 سویه (/vanA)12 سویه (بودند.
نتیجه گیری
فراوانی کلونیزاسیون روده ای انتروکوک های مقاوم به آنتی بیوتیک بویژه در میان بیماران بخش های پرخطر همچون هماتولوژی/انکولوژی و ICU معضل بزرگ پزشکی است که بهبود فرایند های درمانی را پیشنهاد می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
78
لینک کوتاه:
magiran.com/p893753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!