مقایسه تاثیر آنتی بادی های ضد میان روده پشه آنوفل استفنسی بر روی چرخه اسپروگونی انگل پلاسمودیوم برگئی در دو سویه از آنوفل استفنسی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
انگل مالاریا برای ادامه چرخه زندگی در بدن ناقلین، به مولکول های مختلف موجود در دیواره میان روده پشه آنوفل می چسبد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آنتی بادی های ضد مولکول های موجود در میان روده درجهت پوشانیدن این مولکول ها و در نتیجه قطع انتقال انگل های مالاریا در بدن این ناقلین است.
مواد و روش کار
میان روده پشه های ماده سویه تایپ فرم (معروف به سویه بیچ) آنوفل استفنسی از بدن پشه خارج، هموژنیزه و قندزدایی گردید. محصول حاصل به همراه ادجوانت آلوم به موش های بالب سی تزریق شد. موش های شاهد اجوان آلوم به همراه بافر و یا تنها آلوم دریافت کردند. تشکیل آنتی بادی ضدپروتئین های میان روده با روش الیزا تایید شد. گلبول های قرمز حاوی انگل پلاسمودیوم برگئی به همراه سرم موش های ایمن شده درمقابل آنتی ژن میان روده و یا موش های شاهد ازطریق مصنوعی به سویه بیچ و سویه تایپ فرم دیگری (اصالتا از بندرعباس) از پشه های آنوفل خورانده شد و رشد انگل در بدن آن ها بررسی و مقایسه گردید.
یافته ها
در مورد سویه بیچ درصد آلودگی میان روده به ااوسیست در پشه های خون خورده از موش های ایمن 1/23درصد و در پشه های خون خورده از موش های شاهد 8/57درصد بود که اختلاف معنی داری داشتند(001/0p<). میانگین تعداد اووسیست های روی میان روده نیز متفاوت بود (به ترتیب 4 در مقابل 5/35 عدد). همچنین درحالی که در غدد بزاقی پشه های گروه تیمار اسپروزوئیت مشاهده نگردید، در 3/13درصد از غدد بزاقی پشه های شاهد اسپروزوئیت وجود داشت. در مورد گروه های تیمار و شاهد سویه بندرعباس اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری
باتوجه به تاثیر متفاوت آنتی بادی های ضدآنتی ژن های روده پشه های ناقل مالاریا بر سویه های مختلف ناقلین و ضرورت کارآیی حداکثر ایمن سازی باید از آنتی ژن هایی استفاده کرد که در سویه ها و گونه های مختلف ناقل مشترک بوده و تاثیر مثبت بر اکثریت آنان و به خصوص بر ناقلین مهم مالاریا داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
353
لینک کوتاه:
magiran.com/p915918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!