ارتباط بین آلکسی تیمیا و دلبستگی به مادردر دختران و پسران نوجوان

پیام:
چکیده:
مقدمه
افزایش آگاهی از هیجانات و توان فرد برای صحبت کردن درباره ی خود، به نحوه ی پاسخدهی والدین به هیجانات نوزادان و کودکان نوجوانشان، بستگی دارد. مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین آلکسی تیمیا و دلبستگی به مادر در نوجوانان دختر و پسر سوم راهنمایی می پردازد.
روش کار
این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی است. که در آن 120دانش آموز نوجوان(60 دختر و 60 پسر) سوم راهنمایی که در سال تحصیلی 88-1387مشغول به تحصیل بودند به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از مدارس آموزش و پرورش ناحیه2 شهر رشت انتخاب شدند.پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش، دو پرسشنامه ی آلکسی تیمیا TAS-20 و پرسشنامه ی دلبستگی IPPAبود که به طور همزمان در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد.
یافته ها
مولفه ی اعتماد به مادر با توانایی تشخیص و تمیز احساس رابطه ی منفی معنادار(012/0=P) و با مولفه های توانایی بیان احساس(01/0=P)، تفکر برون مدار(000/0=P) و نمره کل آلکسی تیمیا(001/0=P) رابطه ی مثبت و معنادار داشت.مولفه ی ارتباط با مادر با توانایی تشخیص و تمیز احساس رابطه منفی و معنادار(01/0=P) و با توانایی بیان احساس(04/0=P)، تفکر برون مدار(000/0=P) و نمره کل آلکسی تیمیا(009/0=P) رابطه ی مثبت و معنادار داشت.مولفه ی نمره کل دلبستگی با توانایی تشخیص و تمیز احساس رابطه ی منفی و معنادار(006/0=P) و با تفکر برون مدار(000/0=P)، نمره ی کل آلکسی تیمیا(007/0=P) رابطه ی مثبت و معنادار داشت. تحلیل نتایج رگرسیون نشان داد که مولفه های ارتباط و بیگانگی با مادر می تواند آلکسی تیمیا را پیش بینی کند.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که می توان با فراهم کردن رابطه امن و تامین کننده نیاز های کودک در ماه ها و سال های اول زندگی تاثیر مطلوبی برسلامت جسمی، روانی، هیجانی و توانایی های اجتماعی کودکان در سال های بعدی زندگی گذاشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p922448 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!