اثرات درمان جراحی ردکسیون باز توام با واروس استئوتومی فمور در کودکان مبتلا به دیسپلازی مادرزادی مفصل ران

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
در یک نوزاد مبتلا به دررفتگی مادرزادی مفصل ران که همراه با دیسپلازی مادرزادی استابولوم باشد، اگر درمان به روش بسته دیر شروع شود تغییرات دژنراتیو ثانویه در استابولوم و سر استخوان ران ایجاد می شود و مانع از رشد طبیعی مفصل ران می گردد. هدف از این مطالعه بررسی نتایج عمل جراحی ردکسیون باز مفصل ران با برش قدامی توام با واروس استئوتومی فمور و اثر آن روی اصلاح ایندکس استابولوم در کودکان مبتلا به دیسپلازی مادرزادی مفصل ران بود.
مواد و روش ها
مطالعه بر روی 25 کودک 1 تا 2 ساله مبتلا به دررفتگی مادرزادی مفصل ران توام با دیسپلازی مادرزادی استابولوم، که از سال 1367 تا 1377 در مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی و شهدا تبریز تحت عمل جراحی ردکسیون باز همراه واروس استئوتومی فمور قرار گرفتند انجام شد، و ایندکس استابولار بیماران و زاویه مرکز سر فمور به لبه استابولوم و دامنه حرکت مفصل ران بیماران و عوارض احتمالی بعد از عمل اندازه گیری و کلیه بیماران برای مدت ده سال پیگیری شدند.
یافته ها
در هیچکدام از بیماران در مدت زمان مطالعه نکروز آواسکولار دیده نشد و هیچگونه محدودیت حرکتی در مفاصل ران عمل شده بوجود نیامد. در یک مورد کوکسا والگا یکطرفه با 5 سانتی متر بلندی در اندام تحتانی عمل شده به وجود آمد. در دو مورد بعد از 10 سال پیگیری هنوز دیسپلازی استابولوم وجود داشت. در بقیه موارد شکل استابولوم طبیعی شده بود و در مقایسه با طرف مقابل تغییر واضحی نداشت.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که بعد از عمل ردکسیون باز دررفتگی های مادرزادی مفصل ران در کودکان 1 تا 2 ساله، تصمیم برای بازسازی دوباره استابولوم باید حداقل به مدت سه سال به تعویق انداخته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
68
لینک کوتاه:
magiran.com/p928354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!