آیا مقابله درمانگری بهزیستی مادران دارای فرزند استثنایی را بهبود می بخشد؟

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی مقابله درمانگری در بهزیستی روانی و راهبردهای مقابله ای مادران دانش آموزان استثنایی جسمی-حرکتی انجام شد.
مواد و روش کار
به منظور بررسی اثربخشی مقابله درمانگری بر بهزیستی مادران دانش آموزان استثنایی (جسمی-حرکتی) دختر، 21 نفر از مادران در قالب گروه مداخله و 20 نفر در قابل گروه کنترل از بین مادران دانش آموزان مجتمع سعادت آباد تهران به صورت داوطلبانه و در دسترس انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی بود و برای بررسی اثربخشی درمان از مقیاس های راهبردهای مقابله و شاخص بهزیستی شخصی بزرگ سالان در آن استفاده شد. بعد از اجرای پیش آزمون، هشت جلسه مقابله درمانگری برای مادران اجرا شد و آن گاه پس آزمون اجرا شد. داده ها پس از گردآوری با روش تحلیل واریانس با اندازه های مکرر تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که سطح بهزیستی مادران پس از اجرای مداخله افزایش معنی داری نداشته است. به واسطه تمرکز مقابله درمانگری بر تغییر و اصلاح راهبردهای مقابله، این مداخله توانست به طور معنی داری میزان استفاده از راهبرد گریز و اجتناب را کاهش داده و نمره راهبرد رویا رویگری را افزایش دهد. در این پژوهش تاثیر مقابله درمانگری بر سایر راهبردهای مقابله ای معنی دار نبود. همچنین آزمون همبستگی نشان داد که در نمونه مورد مطالعه، بین راهبردهای مقابله ای «جستجوی حمایت اجتماعی»، «خویشتن داری»، و «مسئولیت پذیری» با «بهزیستی روانی» رابطه وجود دارد.
نتیجه گیری
می توان گفت مداخله مقابله درمانگری بیش از آن که بهزیستی مادران را مستقیما تحت تاثیر قرار دهد بر سبک مقابله فرد متمرکز است و در طولانی مدت با تاثیر بر این روش های مقابله می تواند بر بهزیستی آنان موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
399
لینک کوتاه:
magiran.com/p932348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!