بررسی تاثیر ژل فسفات فلوراید اسیدی بر روی ریزنشت ترمیم های کامپوزیت فلو و فیشورسیلنت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بسیاری از بررسی ها نشان داده اند که مواد کامپوزیتی وقتی در معرض ژل فسفات فلوراید اسیدی (APF) قرار می گیرند، دچار تغییرات فیزیکی، شیمیایی و از دست رفتن وزن می شوند، لذا این مطالعه به منظور بررسی ریزنشت دندان های سیل شده با یک فیشورسیلنت و یک کامپوزیت پس از قرارگیری در معرض ژل APF انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه آزمایشگاهی از 60 دندان پرمولر سالم کشیده شده انسانی، با محدوده سنی 25-15 سال استفاده شد. نمونه ها پس از تراش شیار اکلوزال به 2 گروه 30 تایی تقسیم شدند. یک گروه با فیشورسیلنت هلیوسیل (Vivadent، Germany) و گروه دیگر با کامپوزیت تتریک فلو (Vivadent، Germany) ترمیم شد. هر گروه به 2 زیر گروه شاهد و مورد تقسیم شد. در گروه های مورد از ژل 23/1% APF (Sultan، U.S.A) استفاده شد و در گروه های شاهد دندان ها در سرم فیزیولوژیک نگهداری شدند. تمام سطوح دندان ها به جز نواحی ترمیم و 1 میلی متر اطراف آن توسط دو لایه لاک ناخن پوشانده شدند. پس از غوطه وری دندان ها در محلول فوشین 5/0% و برش باکولینگوالی نمونه ها، میزان نفوذ رنگ در زیر ترمیم ها با استفاده از استریو میکروسکوپ بررسی شد و براساس عمق نفوذ امتیازدهی شدند و داده ها به وسیله آزمون One-way ANOVA وLevene Test آنالیز شد.
یافته ها
15دندان در هر یک از گروه های چهارگانه قرار گرفتند. میانگین امتیاز نفوذ در گروه فیشورسیلنت + ژل (09/1±26/1)، کامپوزیت + ژل (05/1±4/1)، کامپوزیت + سرم فیزیولوژی (37/1±2/1)، فیشورسیلنت + سرم فیزیولوژی (35/1±4/1) بود. تفاوت معنی دار آماری در مقایسه بین گروه ها (96/0P=، 099/0=(56/3)F) P به دست نیامد.
نتیجه گیری
با توجه به مطالعه فوق، ژل 23/1% APF اثر معنی داری بر روی ریزنشت ترمیم های کامپوزیت تتریک فلو و فیشورسیلنت هلیوسیل ندارد و می تواند به صورت روتین در کلینیک مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
238
لینک کوتاه:
magiran.com/p945781 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!