مقایسه مشکلات روحی، فردی، خانوادگی و شغلی دانشجویان استعداد درخشان با دانشجویان عادی دانشگاه علوم پزشکی اراک

پیام:
چکیده:
مقدمه
ورود به دانشگاه باعث ایجاد تغییرات عمده ای در سبک زندگی افراد می شود که با توجه به حساسیت زیاد این مقطع قرار گرفتن در آن می تواند همراه با بروز مشکلاتی نیز باشد. پژوهش حاضر به منظور بررسی مشکلات دانشجویان به عنوان یکی از اولویت های پژوهش در آموزش انجام شده است.
روش کار
این پژوهش از نوع تحلیلی و جمعیت مورد نظر آن دانشجویان استعداد درخشان و دانشجویان عادی بود. جمع آوری داده ها از طریق پرسش نامه ای شامل سوالات مختلف در رابطه با مشخصات جمعیت شناسی و همچنین بررسی کیفیت زندگی دانشجویان در ابعاد روحی، فردی، خانوادگی و شغلی بود. به علاوه با ذکر برخی از راه کارهای مناسب رفع مشکلات، دیدگاه دانشجویان مورد سنجش قرار گرفت. در نهایت داده های به دست آمده با کمک نرم افزار SPSS تحلیل شدند.
نتایج
در این پژوهش، میانگین نمره مشکلات روحی و فردی دانشجویان استعداد درخشان در مقایسه با دانشجویان عادی بیش تر بود (05/0>P). اما این دانشجویان نگرانی کم تری نسبت به آینده شغلی خود داشتند (05/0>P). همچنین بیش ترین راه کارهای پیشنهادی از طرف دانشجویان استعداد درخشان شامل معرفی یک نفر استاد مشاور علاوه بر استاد راهنما (80 درصد)، حذف برخی از قوانین دست و پا گیر (73 درصد) و برگزاری کارگاه های آموزشی (62 درصد) بود.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش، دانشجویان استعداد درخشان به لحاظ مشکلات روحی، فردی و خانوادگی جزء گروه های آسیب پذیر و نیازمند ساماندهی نظام مشاوره با محوریت مسئولین دانشگاه، اساتید مشاور و تعامل با خانواده می باشند. از این رو توجه بیش تر اساتید مشاور به لحاظ داشتن ارتباط نزدیک تر با دانشجویان و فعال سازی بیش تر مراکز مشاوره دانشجویی در دانشگاه ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p997936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!