فهرست مطالب

مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار - پیاپی 25 (زمستان 1394)

نشریه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار
پیاپی 25 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/23
  • تعداد عناوین: 9
|
  • احمد پویانفر*، سعید فلاح پور، عیسی نوروزی یان لکوان، امیرحسین فرهادی شولی صفحه 1
    پیش بینی بازار سهام به علت پر سود بودن معاملات سهام همواره مورد توجه معامله گران و سرمایه گذاران می باشد. یک معامله موفق سهام در خرید و یا فروش در نزدیکی نقاطی که روند قیمت تغییر می یابد، اتفاق می افتد. بنابراین پیش بینی شاخص بازار سهام و تحلیل آن برای تشخیص اینکه آیا قیمت بسته شدن سهام در روز بعد افزایش خواهد یافت و یا کاهش، بسیار مهم است. در این پژوهش از روش طبقه بندی نزدیکترین همسایگی بر پایه روش ترکیبی انتخاب ویژگی برای پیش بینی جهت حرکتی شاخص 50 شرکت فعال تر بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. این روش هیبرید انتخاب ویژگی، که ترکیبی از روش تجزیه و تحلیل اجزای اساسی و الگوریتم ژنتیک می باشد از مزایای هر دو نوع روش پوشش دهنده و فیلترکننده انتخاب ویژگی، برای انتخاب یک زیرمجموعه بهینه از بین فضای کل ویژگی ها برخوردار می باشد. عملکرد روش ترکیبی پیشنهادی با روش های متداول انتخاب ویژگی که عبارت است از: زنجیره اطلاعات، رلیف و روش آنالیز اجزای اساسی که جزو روش های فیلتر هستند و روش الگوریتم ژنتیک که از خانواده روش های پوشش دهنده می باشد، با استفاده از آزمون مقایسات زوجی مقایسه گردیده و نتایج حاصل نشان می دهد که روش ترکیبی ارائه شده از عملکرد بالاتری نسبت به دیگر روش های استفاده شده، در پیش بینی جهت حرکتی روزانه شاخص 50 شرکت فعال تر بورس اوراق بهادار تهران برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: آنالیز اجزای اساسی، الگوریتم ژنتیک، انتخاب ویژگی، پیش بینی روند، پوشش دهنده، فیلترکننده، نزدیکترین همسایگی
  • حمید اسکندری*، علی اصغر انواری رستمی، علی حسین زاده کاشان صفحه 21
    در این پژوهش امکان پوشش متقاطع ریسک نرخ ارز (دلار) با استفاده از شاخص میانگین وزنی معاملات قراردادهای آتی سکه بهار آزادی مورد معامله در شرکت بورس کالای ایران مورد بررسی قرار گرفته است. نسبت بهینه پوشش ریسک حداقل کننده واریانس با استفاده از رهیافت های مختلف اقتصادسنجی برای حالت های درون نمونه ای و برون نمونه ای برآورد شد و مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج برآورد مدل ها حاکی از آن است که یک رابطه معنادار بین شاخص آتی طلا که به عنوان قیمت آتی در نظر گرفته شده و نرخ ارز وجود دارد. به عبارت دیگر شاخص آتی طلا دارای توانایی کاهش ریسک ارز است. علاوه بر این نتایج نشان دهنده این است که نرخ پوشش ریسک درون نمونه ای و برون نمونه ای محاسبه شده با استفاده از دو مدل رگرسیون خطی معمولی و مدل خود رگرسیون برداری یکسان شده و در نتیجه کارایی این دو مدل یکسان است. نتیجه مهم دیگر این است که مدل های پیچیده گارچ برداری مرتبه اول در این مسئله باعث بهبود نتایج و افزایش کارایی مدل ها نشد.
    کلیدواژگان: پوشش متقاطع ریسک ارز، قرارداد آتی، نسبت بهینه پوشش ریسک حداقل واریانس، کارایی پوشش ریسک، مدل های اقتصادسنجی
  • ابراهیم عباسی*، فاطمه صادقی صفحه 41
    در این پژوهش به محاسبه ارزش در معرض ریسک (VaR) سبدی از 4 فلز اساسی بورس لندن شامل روی، سرب، مس و آلومینیوم پرداخته می شود که در بازه ی زمانی ده سال از 2 ژانویه 2003 الی 19 ژانویه 2013 (12 دی 1381 الی 30 دی 1391) شامل 2704 مشاهده می باشد که از سایت بورس لندن گرفته شده است. به دلیل فقدان داده های مناسب و کافی جهت بررسی فلزات در بورس کالای ایران، از داده های معادل در بورس فلزات لندن(LME) استفاده شد. علت این جایگزینی، ارتباط مستقیم قیمت این فلزات در بورس کالای ایران با بورس فلزات لندن می باشد. به عنوان نمونه: قیمت آلومینیوم در بورس کالای ایران= )LME قیمت آلومینیوم در +100)*1.07*((قیمت دلار اتاق ارز قیمت مس در بورس کالای ایران= )LMEقیمت مس در +360)*1.1*((قیمت دلار اتاق ارز
    به همین منظور برای تخمین ماتریس کواریانس شرطی از سه مدل گارچ چندمتغیره پارامتریک یعنی VECH، BEKK و CCC با دو فرض نرمال بودن توزیع بازده دارایی ها و دارا بودن توزیع t استیودنت برای آن ها استفاده می شود. سپس سبد فلزات را یکبار با اوزان بهینه و بار دیگر با اوزان مساوی تشکیل داده و ارزش در معرض ریسک آن ها محاسبه و با هم مقایسه شده اند. در پایان نیز از طریق آزمون پس نگر مبتنی بر تابع زیان و آزمون نسبت شکست های احتمالی کوپیک، دقت مدل های VaR بررسی شد. نتایج نشان می دهد که انتخاب سطوح اطمینان مختلف و اوزان متفاوت بر نتایج محاسبات ارزش در معرض ریسک تاثیرگذار است. همچنین با استفاده از آزمون پس نگر مبتنی بر تابع زیان با اوزان بهینه مدل VECH و با اوزان مساوی مدل BEKK دقت بیشتری دارند و با استفاده از آزمون نسبت شکست های احتمالی کوپیک با اوزان بهینه مدل CCC و با اوزان مساوی مدل BEKK و VECH دارای دقت بیشتری هستند.
    کلیدواژگان: آزمون پس نگر، نسبت شکست های احتمالی کوپیک، محاسبه ریسک، ماتریس کواریانس شرطی
  • رضا راعی*، سروش خواجه حقوردی، محمدرضا اسماعیلی صفحه 63
    این مقاله از مدل های گارچ و گارچ چند متغیره جهت برآورد ارزش در معرض خطر سبد سرمایه گذاری شامل سکه و شاخص بورس اوراق بهادار از ابتدای سال 2008 تا ابتدای سال 2014 استفاده می نماید. سه رویکرد کلی؛ روش های پارامتریک، ناپارامتریک و نیمه پارامتریک در تخمین ارزش در معرض خطر وجود دارد. در میان روش های پارامتریک، روش های ناهمسانی واریانس نتایج بهتری ارائه می نمایند. از آنجایی که نوسانات میان بازارهای مختلف انتقال می یابند بایستی از روش های گارچ چند متغیره استفاده نمود. در میان روش های چند متغیره گارچ، مدل BEKK برای سری های دومتغیره نتایج بهتری ارائه می نمایند. در این تحقیق ارزش در معرض خطر را با استفاده از دو روش گارچ و گارچ چند متغیره محاسبه نموده و سپس با پس آزمایی به مقایسه نتایج دو روش می پردازیم. نتایج این پژوهش بیانگر این است که مطابق انتظار، مدل گارچ چند متغیره نتایج دقیق تر و بهتری را در مقایسه با مدل های گارچ برای محاسبه ارزش در معرض خطر سبد سرمایه گذاری نشان می دهد.
    کلیدواژگان: ارزش در معرض خطر، پس آزمایی، گارچ
  • غلامرضا زمردیان*، مهدی شعبان زاده، ایرج نجفی شریعت زاده صفحه 81
    بازار سرمایه در همه کشورها نقش اساسی و تعیین کننده در گردآوری و هدایت منابع به سمت فعالیت های مولد اقتصادی دارد. بدون وجود این بازارها امکان گردآوری وجوه کوچک و بزرگ از افراد جامعه امکان پذیر نخواهد بود. اعتقاد بر این است که قیمت ها در بازار سرمایه توسط متغیرهای کلان اقتصادی تعیین می شوند. با این رویکرد و با توجه به دو مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای و آربیتراژی و همچنین با توجه به نقش دولت در ایجاد ثبات اقتصادی، مطالعه حاضر اثر پذیری بازار سهام ایران را از تغییرات پیش بینی نشده در سیاست های پولی و مالی طی دوره 92-1370 الگوسازی و بررسی نموده است. جهت دسترسی به این هدف ابتدا نوسانات سیاست پولی و مالی در قالب مدل GARCH ، الگوسازی و سپس به کمک مدل ARDL ارائه شده توسط پسران و همکاران (2001)، اثرات آن ها بر بازار سرمایه در کنار متغیرهایی چون تورم، حجم نقدینگی، نرخ سود بانکی، نرخ ارز بازار آزاد و درآمد نفتی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بیان گر آن است که تغییرات پیش بینی نشده 10 درصدی در سیاست پولی شاخص قیمت بورس اوراق بهادار را در دوره کوتاه مدت و بلندمدت به ترتیب به میزان 3/6 و 4/7 درصد کاهش، اما تغییرات پیش بینی نشده 10 درصدی در سیاست مالی شاخص قیمت بورس اوراق بهادار را در دوره کوتاه مدت و بلندمدت به ترتیب به میزان 1/5 و 3/5 درصد کاهش می دهد. دو متغیر تورم و حجم نقدینگی در کوتاه مدت و بلندمدت بر بورس اوراق بهادار اثر مثبت می گذارند. به طوری که با افزایش تورم و حجم نقدینگی به میزان10 درصد شاخص قیمت بورس اوراق بهادار طی دوره کوتاه مدت به ترتیب به میزان 37/3و 17/8درصد و در دوره بلندمدت به ترتیب به میزان 33/3 و 23/7 درصد افزایش می یابد. هم چنین نتایج بیان گر اثر منفی، معکوس و معنی دار نرخ ارز بازار آزاد بر بورس اوراق بهادار طی دوره کوتاه مدت و بلندمدت است، به طوری که رشد 10 درصدی در متغیر فوق شاخص قیمت کل بورس اوراق بهادار را در دوره کوتاه مدت و بلندمدت به ترتیب به میزان 17/7 و 12/4 درصد کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: شاخص قیمت بورس اوراق بهادار، شوک سیاست پولی و مالی، تورم، حجم نقدینگی، نرخ ارز بازار آزاد
  • محمود موسوی شیری، مهدی صالحی، مریم شاکری، عسل بخشیان صفحه 107
    بر اساس استراتژی مومنتوم (حرکت) بازده سهام عادی در بازه های زمانی مختلف دارای رفتار خاصی می باشد و می توان با بکارگیری راهبرد سرمایه گذاری مناسب با افق زمانی مورد نظر ، بازدهی اضافی بدست آورد و این دیدگاه بر خلاف فرضیه بازار کارا است. در این پژوهش به بررسی سود آوری استراتژی مومنتوم و تاثیر حجم معاملات سهام بر آن در بورس اوراق بهادار تهران می پردازیم. جامعه آماری تمام شرکتهای فعال در بازار بورس اوراق بهادار تهران و دوره جمع آوری اطلاعات سال مالی 1387لغایت 1391 بوده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در اکثر راهبردهای سرمایه گذاری مومنتوم مورد آزمون ، پرتفویی که در دوره های سه ، شش ، نه و دوازده ماه گذشته بهترین عملکرد را داشته است ( برنده) در اکثر بازه های زمانی دوره نگهداری (دوره های سه ، شش ، نه و دوازده ماهه) به عملکرد بهتر خود نسبت به پرتفویی که در دوره های سه ، شش ، نه و دوازده ماه گذشته بدترین عملکرد را داشته است ( بازنده) ادامه می دهد. همچنین نتایج بدست آمده نشان می دهد بین حجم معاملات (متغیر مستقل) و میانگین بازده (متغیر وابسته) رابطه ای وجود ندارد . در حالیکه بین مازاد بازده بازار (متغیر مستقل) و مازاد بازده پرتفوی برنده (متغیر وابسته) رابطه معنی داری وجود دارد.
    کلیدواژگان: استراتژی مومنتوم، بازده سهام، کارایی بازار
  • میرفیض فلاح شمس، صبا علوی* صفحه 125
    هدف این پژوهش ساخت پورتفوی های مناسب به وسیله درنظر گرفتن میزان ریسک پذیری سرمایه گذاران و ترجیحات آن ها به صورتی انعطاف پذیر، کاربردی و واقع گرایانه می باشد. به همین منظور یک سیستم خبره فازی مبتنی بر قاعده برای حمایت از مدیران سرمایه گذاری در تصمیمات سرمایه گذاری میان مدتشان ساخته شده است. عملکرد سیستم خبره پیشنهادی توسط داده های 106 سهام که در بورس اوراق بهادار تهران بین سال های 1384 تا 1392 مورد معامله قرار گرفته اند، بررسی شده است. عملکرد سیستم خبره پیشنهادی بر حسب میزان ریسک پذیری و طول دوره سرمایه گذاری، در مقایسه با متوسط بازار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که سیستم خبره پیشنهادی در اکثر موارد عملکرد بهتری نسبت به بازار دارد. همچنین مطابق انتظارات ما عملکرد این سیستم خبره برای سرمایه گذار ریسک گریز و در میان مدت بهتر می باشد.
    کلیدواژگان: ارزیابی سهام، سیستم های خبره، مدیریت پورتفوی، منطق فازی
  • فرید شناسا، کامران پاکیزه*، علیرضا رستگار صفحه 141
    این پژوهش در تلاش بودیم تا با استفاده از قراردادهای آتی نرخی را به دست بیاوریم که در فقدان ابزار با درآمد ثابت در ایران بتواند نماینده ای برای نرخ بازده مورد انتظار بازار باشدودر گام بعد اقدام به مدل سازی آن نمودیم. برای این منظور از قراردادهای آتی سکه طلای شرکت بورس کالای ایران بهره بردیم . برای مدل سازی سری زمانی حاصل از قراردادهای آتی از دو روش اقتصادسنجی و مدل های تک عاملی نرخ بهره استفاده کردیم.از میان مدل های تک عاملی نرخ بهره، مدل تعادلی وزیچک را به عنوان یکی از اصلی ترین و معروف ترین مدل های تعادلی انتخاب کردیم. برای برآورد پارامترهای این مدل از روش حداقل کردن مجموع مربعات خطا استفاده کردیم.طی مطالعات اقتصاد سنجی بررسی های ما مدل آریما و گارچ را برای مدل کردن سری زمانی معرفی نمود. نتایج پژوهش ما نشان داد که نرخ بازده مورد انتظار به دست آمده از قراردادهای آتی با مدل های نرخ بهره تک عاملی همخوانی دارد و مدل تعادلی وزیچک می تواند ویژگی های آن رابهتر از مدل های اقتصاد سنجی تبیین نماید.
    کلیدواژگان: نرخ بازده مورد انتظار، نرخ بهره، مدل های نرخ بهره کوتاه مدت، مدل های تعادلی، قراردادهای آتی
  • احمد قلی برکیش صفحه 155
    توصیف موفقیت آمیز پویایی های قیمت های سهام به ویژه پیش بینی کاهش های شدید می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی مدیریت ریسک داشته باشد. از سوی دیگر، از آنجایی که تحلیل موجک به طور همزمان مولفه های فرکانسی (مقیاس ها) و تمرکز مکانی آن ها در طول زمان را در نظر می گیرد، می تواند ابزار مناسبی برای تحلیل پویایی های سری های زمانی بازارهای مالی باشد. در این مطالعه با استفاده از ضرایب تبدیل موجک (نگاره مقیاس–زمان) ویژگی های سری زمانی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هنگام مواجهه با سقوط ها و زنجیره های نزول مورد بررسی قرارگرفته است. بدین منظور از شاخص به دست آمده بر مبنای ضرایب تبدیل موجک و داده های شاخص کل قیمت بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 23/11/1391 تا 9/11/1392 برای بررسی و پیش بینی سقوط های بازار بورس تهران استفاده نموده ایم. نتایج این مطالعه و بررسی نشان می دهد که شاخص مذکور از توان بالایی برای پیش بینی و رصد سقوط های شدید شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران برخوردار است و می تواند به عنوان یک روش برای پیش بینی تغییرات ناگهانی آن مورداستفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: زنجیره نزول، اختلالات ناگهانی در بازار سهام، تبدیل موجک
|
  • Ahmad Pouyanfar*, Saeid Fallahpour, Eisanorouzian Lakvan Page 1
    Prediction of stock market is always considered by traders and investors due to being profitable. A successful transaction to buy or sell happens close to points that trend of price is changing. Therefore, stock market index prediction and it's analysis to determine that the closing price of stock will increase or decrease in the next day, are very important. In this research, nearest neighbor classification method based on combined feature selection method to predict the direction of the most 50 active companies Tehran stock exchange market index is used. This hybrid feature selection method that is combination of principle component analysis and genetic algorithm has advantages of both types of wrapper and filtering feature selection methods, for selection of optimum subset of features from entire space of feature. Performance of this proposed hybrid method is compared with conventional feature selection methods including: information gain, Relif and principle component analysis method that are regarded as filtering method and genetic algorithm that is one of the wrapper methods, by using the paired comparison test and the results show that, the proposed hybrid method has better performance than other methods in prediction of daily direction of the most 50 active companies Tehran stock exchange market index.
    Keywords: principle component analysis, genetic algorithm, feature selection, direction prediction, filtering, nearest neighbor
  • Hamid Eskandari*, A. Asghar Anvary Rostamy, Ali Husseinzadeh Kashan Page 21
    In this paper, possibility of cross hedging exchange rate (Dollar to Rial) using weighted average index of gold future contracts which is traded in Tehran Mercantile exchange is investigated. Using minimum variance method and econometrics models, optimum hedging ratio is evaluated and they’re compared by use of in the sample and the out of sample tests. Results show that there is a significant relation between exchange rate and gold index. In other words, gold future index have ability to reduce exchange risk. The results indicate that OLS and VAR models have equal efficiency so OLS model is suggested for determining optimum hedging ratio because of its simplicity. Other important result is that complication of models doesn’t cause more efficiency. In other words, in this problem Vector GARCH models with one lag are not applicable.
    Keywords: Exchange rates cross hedging, Futures contracts, min variance optimal hedge ratio, hedging efficiency, Econometric models
  • Ebrahim Abbasi*, Fateme Sadeqi Page 41
    In this survey, we aim to calculate value at risk of a portfolio consists of four necessary metalls of London metal exchange Zinc, lead, copper and Aluminum over a ten-year period from 2nd Jun, 2003 to 19th Jun, 2013 including around 2704 views which have been obtained from London Metal Exchange site. Due to lack of adequate data to investigate metals in Iran mercantile Exchange(IME) and as the prices of these metals in Iran are directly related to those in London, hence the equivalent data of London Metal Exchange (LME) has been utilized.
    For example: Aluminum’s price in IME =(Aluminum’s price in LME 흍)*1.07*(Dollar Currency Room)
     copper’s price in IME =( copper’s price in LME �)*1.1*(Dollar Currency Room)
    For this purpose we apply practical multi-variant GARCH model to estimate conditional covariance matrix. First of all a system function schema is defined to identify the mutual relationship between variables. These functions also include gaps of other variables. Then conditional covariance matrix is estimated by applying three provisions of conditional variance models that is VECH, BEKK and CCC. For calculating value at risk of portfolio, we apply two different weights: optimal weight and equal weight. It is notable that using optimal weight for all kinds of model is not acceptable and weight should be chosen based on the model. At the end, we examine the accuracy of VaR models by backtest that is base on cost function. As a conclusion according to statistic all the models are accepted.
    Keywords: Value at Risk, Multivariant GARCH, Mercantile Exchange, Backtest
  • Reza Raei*, Soroush Khajeh Haghverdi, Mohammadreza Esmaeili Page 63
    This paper apply GARCH and M-GARCH for estimating value at risk of portfolio including coin and stock exchange index from beginning of 2008 until beginning of 2014. Generally there is three approaches called parametric, nonparametric and semi-parametric for estimating value at risk. Since volatilities contagion between different markets, it’s required to use M-GARCH. Among M-GARCH models, BEKK model is more appropriate for two-variable series. In this paper GARCH and M-GARCH are applied. Then we compare results of models with back-testing. Conclusion of this research states as we expect M-GARCH has better and more accurate performance rather than GARCH for calculating value at risk of portfolio.
    Keywords: value at risk, back, testing, Multivariate GARCH, GARCH
  • Gholamreza Zomorodian*, Mahdi Shabanzadeh, I. Najafi Shariatzadeh Page 81
    Capital market has the major and determining role in the collecting and guiding recourses to the Essential economic activities in the all of countries .It is not possible to collect funds from members of the public, without these markets. It is believed that the prices in the stock market by some macroeconomic variables are determined.With this approach, with regard to the capital asset pricing model, arbitrage model and the government's role in stabilizing the economy, in the present Study the response of the stock market from unanticipated changes in monetary and fiscal policies during 1370-92 has been modeled. To reach this goal, monetary and fiscal policy shocks in model GARCH was modeled . Then using the ARDL model provided Pesaran et al (2001), the effects of monetary and fiscal policy shocks on the stock exchange along with variables such as inflation, liquidity, interest rates, market exchange rate and oil income were examined .According to results 10% unforeseen changes in the monetary policy reduce the stock price indicator amount of 3.6 and 4.7 percent in the short term and long term. The results show that both inflation and liquidity have positive effect on the stock exchange in short-term and long-term .So that increasing the inflation and liquidity in the amount of 10% The total price of the stock market increase 37/3 and 17/8, respectively during the short period and 33.3 and 23.7 percent, respectively during the long period. The results indicate the effect of exchange rate on the stock market is negative and significant during the short and long term. So that, this variable increased by 10 percent the stock market reduce over than 17/7 and 12/4 percent, respectively in the short and long-term.
    Keywords: Stock price index, monetary, fiscal policy shocks, inflation, liquidity
  • Mahmoud Mousavi Shiri, Mehdi Salehi, Maryam Shakeri, Asal Bakhshian Page 107
    Based on momentum strategies (momentum), stock return has a particular behavior at various time intervals, and in the time horizon considered can to take the excess returns earn, by using an appropriate investment strategy, this view is contrary to the efficient market hypothesis.
    This study examines the relationship between volume and its effects on the profitability of the momentum strategy in Tehran’s Stock market. The hypothesis is that volume can affect the momentum strategy as well as the decisions of the investors in Tehran’s stock market. The statistical society of the research consists of the total company active in Tehran stock exchange in the fiscal years 2008 to 2012.Our findings show that in most cases, momentum investing strategies, test portfolio in periods of three, six, nine and twelve months has had the best performance (win) in the majority of the maintenance periods (period three, six, nine and twelve months)to be continue to its better performance than a portfolio that in periods of three, six, nine and twelve months have been the worst performance (losers). The results also show that the volume of transactions (independent variable) and return (dependent variable) there is no relationship. While the excess market return (the independent variable) and the excess return on the winner portfolio (the dependent variable), there is a significant relationship.
    Keywords: momentum strategies, stock return, market efficiency
  • Mirfeizb Fallahshams, Saba Alavi* Page 125
    The aim of this study is to construct appropriate portfolios by considering investor’s risk profile and his/her preferences in a flexible, applicable and realistic manner. For this purpose, a fuzzy rule- based expert system is developed to support investment managers in their middle term decision makings. The proposed expert system is validated by using 106 stocks, traded in Tehran Stock Exchange between 1384 and 1389. Performance of the proposed expert system is analyzed in terms of risk profile and investment length compared to market average. The results revealed that performance of the expert system is better than the market average in most cases. Also, in parallel to our expectation, the proposed expert system performance is better for risk-averse investors and in middle term.
    Keywords: Stock evaluation, Expert systems, Portfolio management, fuzzy logic
  • Farid Shenasa, Kamran Pakizeh*, Alireza Rastgar Page 141
    Interest rate & required rate of return are known as building blocks of financial investment analysis and engineering economic.
    In lack of fixed income instrument in Iran, every investor and analyser has a uncertainty about interest rate and required rate of return, its behavior and futures paths . in this paper we are about to use futures gold contracts in order to find a rate that can be supposed as required rate of return of the market performing or a kind of short interest rates. In the next step we tend to model the obtained rate.
    At last we conclude that the required rate of return gained in this way can be well modeled by Equilibrium models better than Garch models do.
    Keywords: Required rate of return, interest rate, short interest rate models, Equilibrium models, futures contracts
  • Ahmad Gholi Barkish Page 155
    A successful description of the dynamics of the stock prices, particularly large negative moves in the price, can have a profound impact to risk management. On the other hand, since the wavelet decomposition provides simultaneous information on the frequency (scale) and their localization in time, it can be a useful tool for analyzing the dynamics of the time series of the financial markets. In this study, using the distribution of wavelet coefficients, namely scale-time chart, we examined the characteristics of Tehran Stock Exchange Index (TEPIX) when the occurrences of crashes and drawdowns.For this purpose, the daily index of Tehran Stock Exchange Index (TEPIX) from February 11, 2013 to January 29, 2014 and the index based on wavelet coefficients were used.The result of this study show that the index based on wavelet coefficients have good capability of monitoring crashes and drawdowns and can be used as a method to predict abrupt changes in the Tehran Stock Market.
    Keywords: drawdown, Abrupt changes in stock market, Wavelets