فهرست مطالب

فصلنامه آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی
سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 45، بهار 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/03/31
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علمی پژوهشی
  • جاسم اسدی، مجید غلامی آهنگران*، حسن ممتاز صفحات 1-7
    آلودگی با اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال (ORT) یکی از عفونت های شایع تنفسی در مرغان پرورشی است که به طور عمده در پیچیده سازی سایر عفونت های تنفسی نقش دارد. به منظور ردیابی باکتری اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال در بلدرچین های استان اصفهان، 60 نمونه نای از 20 مزرعه پرورشی بلدرچین واجد علایم تنفسی و 60 نمونه نای از 20 مزرعه پرورشی به ظاهر سالم از نقاط مختلف استان اصفهان با ثبت تاریخچه جمع آوری شد. پس از استخراج DNA از نمونه های نای، ژن 16srRNA باکتری ORT با پرایمرهای اختصاصی تکثیر شد. الکتروفورز محصول PCR نشان داد در 18 نمونه جمع آوری شده از بلدرچین های واجد علایم تنفسی (30 درصد) و 4 نمونه نای از بلدرچین های به ظاهر سالم (66/6 درصد) قطعه 784 جفت بازی ژن 16srRNAهمانند کنترل مثبت تکثیر شده است. همچنین، 7 مزرعه از مجموع 20 مزرعه واجد علایم تنفسی (35 درصد) و 3 مزرعه از 20 مزرعه نمونه گیری شده به ظاهر سالم (15 درصد) آلوده به ORT بودند. با توجه به نتایج به دست آمده، در حال حاضر آلودگی با ORT در گله های بلدرچین به ظاهر سالم و واجد علایم تنفسی در استان اصفهان شایع است و لازم است با اثبات بیماری زایی ORT، واکسیناسیون مناسب در مزارع مولد بلدرچین جهت القای ایمنی در مزارع پرورشی گوشتی انجام شود.
    کلیدواژگان: اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال، بلدرچین، اصفهان
  • امیرپرویز رضایی صابر*، فرید بهمرد صفحات 9-20
    منیزیم برای فعال کردن تعداد زیادی از سیستم های آنزیمی با تشکیل کمپلکس عنصری-آنزیمی لازم است. از این رو کمبود آن در نشخوارکنندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر بررسی مقادیر سرمی منیزیم و ارتباط آن با مقادیر کلسیم، فسفر، پروتئین تام، آلبومین، گلوکز و بیلی روبین تام در گوسفندان ماده نژاد قزل شهرستان میاندوآب بود. بدین منظور، در هر فصل از 100 راس گوسفند نژاد قزل در منطقه میاندوآب خون گیری به عمل آمد و میزان منیزیم، کلسیم، فسفر، پروتئین تام، آلبومین، گلوکز و بیلی روبین تام سرم اندازه گیری شد. نتایج با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه در فصول مختلف مقایسه گردید. همچنین رابطه داده ها با میزان منیزیم سرم نیز با آزمون همبستگی پیرسون بررسی شدند. میزان منیزیم در پائیز و زمستان به طور معنی داری بیشتر از بهار و تابستان و میزان پروتئین تام و فسفر نیز کمتر از بهار و تابستان بود (05/0p<). با افزایش میزان منیزیم، میزان کلسیم، پروتئین تام و فسفر کاهش یافت که نشان دهنده رابطه غیرمستقیم و معنی داری بود (05/0p<). میزان بیلی روبین و آلبومین نیز رابطه مستقیم و معنی داری با میزان منیزیم داشت (05/0p<)، به طوری که با افزایش میزان منیزیم، پارامترهای مذکور نیز افزایش نشان داد. نتایج مطالعه نشان داد که تغییر در میزان منیزیم سرمی گوسفندان تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر پارامترهای بیوشیمیایی سرم دارد. بر اساس نتایج مطالعه، استفاده از مکمل های استاندارد حاوی منیزیم در جیره گوسفندان ضروری است.
    کلیدواژگان: منیزیم، فصلی، پارامترهای بیوشیمیایی، گوسفند قزل، میاندوآب
  • علیرضا گلچین منشادی *، سعید ملاحی، محمد ترحمی صفحات 21-30
    آلودگی های انگلی باعث کاهش تولید شده و خسارات زیادی به صنعت آبزی پروری وارد می کنند. شناسایی انگل ها برای پیشگیری از آلودگی ها و بیماری های انگلی ماهیان ضروری می باشد. تاکنون فون انگلی ماهیان رودخانه فهلیان مورد بررسی قرار نگرفته است. این مطالعه با هدف شناسایی انگل های کپورماهیان انتخابی رودخانه فهلیان شهرستان نورآباد ممسنی استان فارس انجام گرفت.بدین منظور در سال 1393 تعداد 85 قطعه ماهی از 3 گونه کپورماهی رودخانه فهلیان شامل برگ بیدی (Albumusmossulensis)، بوتک یا لوتک (Cyprnionmacrostomum) و دشت ارژنی (Capoetabarroissipersica) از سه ایستگاه رودخانه فهلیان صید و از لحاظ انگل های احشایی مورد بررسی قرار گرفتند. در مجموع 4 گونه انگل شامل یک ترماتود دیژن (Allocreadium sp.)، یک سستود (sp.Bothriocephalus.) و دو نماتود(Rhabochona sp. و Cuculanussp.) جداسازی و شناسایی گردید. بیشترین و کمترین درصد آلودگی انگلی به ترتیب مربوط به انگلآلوکرادیومو بوتریوسفالوسبود. هم چنین ماهی دشت ارژنی و بوتک به ترتیب بیشترین و کمترین درصد آلودگی انگلی را به خود اختصاص دادند. رابطه معنی داری بین آلودگی گونه های مختلف ماهی و بین اندام های آلوده نیز مشاهده نگردید. بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه تمامی ماهی های مورد مطالعه (به جز انگل رابدوکونا که از ماهی بوتک جدا شده بود) به عنوان میزبانان جدید انگل های آلوکرادیوم، بوتریوسفالوس، رابدوکونا و کوکولانوس معرفی می شوند.
    کلیدواژگان: پریاخته، رودخانه فهلیان، ممسنی، ماهی
  • میرحامد سروقد، افشین ذاکری * صفحات 31-42
    بهبود پاسخ سیستم ایمنی همراه با افزایش کارآیی و بهبود فاکتورهای رشد از مهم ترین اهداف صنعت مدرن پرورش طیور می باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر ترکیب پروبیوتیک، آنزیم لاکتاز و آنتی بادی اختصاصی بر بهبود هیستومورفولوژی روده باریک و بهبود فاکتورهای رشد در جوجه های گوشتی بود. بدین منظور، 96 قطعه جوجه گوشتی نژاد راس 308 در قالب دو گروه 48تایی شامل 4 تکرار 12 قطعه ای در هر گروه در نظر گرفته شد. در گروه آزمایش به ازای 48 قطعه جوجه، روزانه 2 گرم از ترکیب مورد مطالعه به صورت محلول در آب به مدت 42 روز استفاده شد. اندازه گیری فاکتورهای رشد به صورت هفتگی با توزین تمام جوجه ها انجام گردید. جهت مطالعه شاخص های هیستومورفولوژیکی، از هر تکرار دو قطعه جوجه انتخاب و بعد از برداشت کل روده باریک، نمونه ها به آزمایشگاه بافت شناسی ارسال گردید. در تحلیل آماری نتایج به دست آمده، اختلاف در فاکتورهای رشد جوجه ها در هفته های سوم تا ششم معنی دار بود (01/0>p). تفاوت عمق کریپت های روده باریک و نیز اختلاف ارتفاع پرزها، ضخامت لایه عضلانی روده، ضخامت لایه مخاطی و تعداد سلول های جامی شکل در هر یک از قسمت های روده بین دو گروه مورد آزمایش معنی دار بود (01/0>p). نتایج به دست آمده نشان داد که ترکیب (پروبیوتیک، آنزیم لاکتاز و آنتی بادی های اختصاصی) باعث بهبود هیستوموروفولوژی روده و در نهایت باعث افزایش بهره وری از مواد غذایی و بهبود فاکتورهای رشد می گردد. لذا به نظر می رسد که استفاده از این محصول می تواند باعث بهبود استاندارد های رشد در صنعت مرغداری گردد.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، آنزیم لاکتاز، روده باریک، فاکتورهای رشد، جوجه های گوشتی
  • حمید هاشمی مهرجردی، مهدی پورمهدی بروجنی*، علیرضا قدردان مشهدی، مسعود رضا صیفی شاپورآبادی صفحات 43-54
    آنفلوانزای اسبی یک بیماری حاد، عفونی و بسیار مسری تنفسی است که توزیع جهانی داشته و با میزان ابتلای بالا و میرایی کم همراه می باشد. بیماری در اسب توسط دو تحت تیپ H7N7 و H3N8 جنس A ویروس آنفلوانزا ایجاد می شود. مهم ترین علایم بالینی بیماری در اسب تب، سرفه و ترشحات بینی است. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین میزان آلودگی و فاکتورهای خطر آنفلوانزای اسبی به روش الایزا در استان خوزستان بود. نمونه های خون از 184 راس اسب به صورت تصادفی از شهرهای اهواز، رامهرمز، شوش، شوشتر، ماهشهر و آبادان تهیه شد. شیوع سرمی ویروس آنفلوانزا 07/7 درصد (فاصله اطمینان 95 درصد، 77/10-97/3 درصد) بود. رگرسیون لاجستیک چندمتغیره نشان داد که سن، جنس، سابقه بیماری تنفسی، سابقه خروج از استان، وضعیت بدنی، نوع استفاده، اندازه گله و موقعیت جغرافیایی 45 درصد از تغییرات آلودگی را توجیه می کنند. البته تنها سابقه خروج، روی آلودگی تاثیر معنی داری داشت (01/0>p). فراوانی نسبی موارد مثبت در اسبان دارای سابقه خروج و بدون سابقه خروج از استان به ترتیب 16 و 92/0 درصد بود و شانس آلودگی اسبان دارای سابقه خروج 57/20 برابر (فاصله اطمینان 95 درصد: 97/161-61/2) اسبان بدون سابقه خروج بود و این فاکتور 6/21 درصد از تغییرات آلودگی را توجیه می کرد. این بررسی تایید کرد ویروس آنفلوانزا در اسبان استان خوزستان وجود دارد و اقدامات کنترلی و پیشگیرانه باید مد نظر سیاست گذاران بهداشتی و اسب داران قرار گیرد.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، ویروس آنفلوانزا، سرولوژی، اسب، خوزستان
  • مرضیه ابراهیمی*، رویا قوچخانی، مسعود ادیب مرادی، ذوالفقار رجبی صفحات 55-67
    توسعه زودهنگام روده کوچک می تواند موجب افزایش نرخ رشد در جوجه های تازه هچ شده شود. بنابراین، هدف از این مطالعه بررسی اثر تزریق درون تخم مرغی نسبت های مختلف دی ال-متیونین به ال-لایزین بر هیستومورفولوژی روده کوچک و اندام های سیستم ایمنی در جوجه های گوشتی یک روزه راس 308 بود. در این مطالعه از 210 تخم مرغ بارور مادر گوشتی راس 308 در قالب طرح کاملا تصادفی با 7 گروه آزمایشی شامل 30 تخم مرغ انفرادی استفاده شد. گروه های آزمایشی شامل شاهد (بدون تزریق)، شم-شاهد (1 میلی لیتر آب مقطر)، نسبت های 5/40، 5/45، 5/50، 5/55 و 5/60 درصد دی ال-متیونین به ال-لایزین بودند که در روز 14 دوره انکوباسیون از قسمت پهن تخم مرغ به مایع آمنیوتیک تزریق شدند. در روز 22 مطالعه، ابتدا همه جوجه ها وزن کشی و کشتار شدند تا شاخص های مربوط به بافت روده و اندام های سیستم ایمنی اندازه گیری شوند. بر اساس نتایج آزمایش حاضر، اثر تزریق درون تخممرغی نسبت های مختلف دی ال-متیونین به ال-لایزین بر وزن و وزن نسبی ایلیوم، طول ایلیوم، وزن و وزن نسبی روده کوچک، طول و طول نسبی روده کوچک معنی دار و افزایش دهنده بود (01/0p<). همچنین اثر معنی دار (05/0p<) تیمارها بر قطر کریپت (به جز دوازدهه)، عمق کریپت، طول پرز و نسبت طول پرز به عمق کریپت دوازدهه، ژژنوم و ایلیوم مشاهده شد. از سوی دیگر، اندام های سیستم ایمنی تحت تاثیر تیمارها قرار نگرفتند. نتایج کلی این مطالعه نشان داد تزریق درون تخم مرغی از نسبت 5/40 تا 5/50 درصد دی ال-متیونین به ال-لایزین، بهبود رشد و هیستومورفولوژی روده کوچک جوجه های گوشتی را ایجاد می کند.
    کلیدواژگان: روده کوچک، تزریق درون تخم مرغی، جوجه گوشتی، نسبت دی ال-متیونین به ال-لایزین
  • کاوه عظیم زاده *، اصغر حسن پور صفحات 69-77
    تیلریوز یکی از بیماری های مهم تک یاخته ای در دام های اهلی بوده که نقش مهمی در کاهش تولید (شیر و گوشت) دارد. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی تغییرات سرمی هموسیستئین و تروپونین قلبی I به عنوان شاخص های سرمی آسیب قلبی-عروقی در گوسفندان مبتلا به تیلریوز بر اساس جنس و نژاد در شهرستان ارومیه می باشد. پس از تشخیص تیلریوز بر اساس علایم بالینی و آزمایشگاهی، 30 راس گوسفند بیمار (15 راس نژاد قزل و 15 راس نژاد ماکویی) که از نژاد قزل 8 راس نر و 7 راس ماده و در نژاد ماکویی هم همین تعداد در نظر گرفته شد. در ضمن همان تعداد گوسفند سالم (از نظر جنس و نژاد) به عنوان گروه سالم انتخاب شدند. از ورید وداج تمام گروه ها خون گیری به عمل آمد و فراسنجه های فوق الذکر در کلیه نمونه ها مورد سنجش و ارزیابی آماری قرار گرفتند. نتایج حاکی از افزایش معنی دار (05/0>p) در تمام فراسنجه ها در گروه بیمار نسبت به گروه سالم بود. در رابطه با جنس، افزایش معنی دار (05/0>p) در تمام فراسنجه ها در جنس نر نسبت به جنس ماده مشاهده شد و در مورد نژاد نیز اختلاف معنی دار (05/0>p) بین گروه بیمار نژاد ماکویی با سالم و نژاد قزل با سالم در فراسنجه ها مشاهده گردید. در مجموع می توان اظهار داشت که افزایش سطح سرمی هموسیستئین و تروپونین قلبی I در گوسفندان مبتلا به تیلریوز مخصوصا در جنس نر می تواند هشداری بر لزوم توجه هر چه بیشتر به مقوله مدیریت پیشگیری و درمان در گوسفندان مبتلا به تیلریوز باشد.
    کلیدواژگان: تیلریوز، گوسفند، هموسیستئین، تروپونین قلبی I
  • علی نصیری، یونس انزابی*، محمد رضا مشایخی صفحات 79-95
    با توجه به اینکه نخستین مرحله جهت انجام آزمایش های مولکولی مانند واکنش زنجیره ای پلی مراز (Polymerase Chain Reaction; PCR)داشتن DNA کافی و با کیفیت می باشد، هدف از انجام این مطالعه مقایسه پنج روش مختلف استخراج DNA ژنومی مایکوباکتریوم ها به منظور معرفی بهترین روش بود. بدین منظور از پرگنه های خالص مایکوباکتریوم اویوم پاراتوبرکلوزیس به عنوان مایکوباکتریوم بیماری زا و نیز سویه ای از یک مایکوباکتریوم ساپروفیت به نام مایکوباکتریوم فلئی استفاده شد. کمیت و کیفیتDNAهای به دست آمده توسط هریکاز روش ها، به ترتیب بر اساس غلظت DNAاستخراجی (نانوگرم در میکرولیتر) در طول موج 260 نانومتر و نیز بر مبنای نسبت OD در طول موج های 280/260 با استفاده از دستگاه نانودراپ محاسبه و موردارزیابی قرارگرفت. استخراج DNA از ژنوم مایکوباکتریوم هابا استفاده از روش CTAB (Cetyltrimethylammonium bromide) بیشترین میزان و روش مبتنی بر جوشانیدن کمترین میزان DNA را حاصل کرد. همچنین مقایسه میزان خلوص DNA استخراج شده در این روش ها نیز نشان داد که استخراج DNA بااستفاده از روشCTAB بیشترین میزان و روش مبتنی بر جوشانیدن بازهم کمترین میزان خلوص را داشته است. همچنین بین دو نوع باکتری از نظر کیفیت DNAهای استخراج شده در هیچ یک از روش های استفاده شده برای استخراج DNA اختلاف معنی داری وجود نداشت. با توجه به نتایج مطالعه حاضر به نظر می رسد که استفادهازروش CTAB یکی از مناسب ترین روش ها جهت استخراج DNAژنومی از مایکوباکتریوم ها جهت تشخیص مولکولی آنها در نمونه های مختلفمی باشد.
    کلیدواژگان: استخراج DNA، ژنوم، مایکوباکتریوم، بیماری زا، ساپروفیت
|
  • Majid Gholami-Ahangaran * Pages 1-7
    Ornithobacterium rhinotracheale (ORT) infection is a common respiratory infection in growing chickens that mainly plays a role in complexing other respiratory pathogens. For detection of Ornithobacterium rhinotracheale in quails of Isfahan province, 60 tracheal samples from 20 quail farms with respiratory signs and 60 tracheal samples from 20 apparently healthy quail farms were collected along with history recording. After DNA extraction from tracheal tissues, the 16srRNA gene from ORT was amplified by ORT specific primers. The electrophoresis of PCR product showed that a 784bp fragment of 16srRNA gene was amplified in 18 samples from quails with respiratory signs (30%) and 4 samples from apparently healthy quails (6.66%) as positive control. Also 7 of the 20 farms with respiratory signs (35%) and 3 of the apparently healthy farms (15%) were infected by ORT. By considering the results of this study, it can be stated that infection by ORT in quail farms with respiratory signs and in apparently healthy farms is common in Isfahan province and therefore it is necessary to approve the pathogenicity of ORT and apply suitable vaccination against ORT in quail breeder farms to induce immunity in meat type quails.
    Keywords: Ornithobacterium rhinotracheale, Quail, Isfahan
  • Amir Parviz Rezaeei Saber * Pages 9-20
    Magnesium is essential to activate many enzymatic systems by development of metal-enzyme complexes. Thus, its deficiency is especially important in ruminants. The aim of the current study was to investigate the serumic levels of magnesium and its relation to levels of calcium, phosphorus, total protein, albumin, glucose, and total bilirubin in Ghezel ewes of Miandoab city. For this purpose, seasonal blood samples were collected from 100 Ghezel ewes in Miandoab region and the levels of magnesium, calcium, phosphorus, total protein, albumin, glucose, and total bilirubin evaluated. Results of parameters in different seasons were analyzed and compared by one-way ANOVA. Relation of each parameter with magnesium levels of serum was evaluated by Pearson correlation coefficient. Magnesium levels was higher in autumn and winter than summer and spring and total protein and phosphorus was lower than summer and spring (p
    Keywords: Magnesium, season, Biochemical parameters, Ghezel ewe, Miandoab
  • Saeed Malahi, Mohamad Tarahomi, Alireza Goolchin * Pages 21-30
    Parasitic infections cause huge losses to the aquaculture industry by reducing production. Identification of parasites is necessary to prevent infections and parasitic diseases of fish.Theparasitic fauna of fishes in Fahlian River has not been determined yet. This study was carried out to identify parasites in selected cyprinid fish in Fahlian River of Mamasani, Fars Province. For this purpose, 85 cyprinid fish of 3 species including Alburnus mossulensis, Cyprinion macrostomum and Capoeta barroisi persica were caught from 3 stations of Fahlian River in 2014 and examined in terms of visceral parasites. A total of 4 parasitic species were isolated and identified, including 1 digenean trematode (Allocreadium sp.), 1 cestode (Bothriocephalus sp.) and 2 nematodes (Rhabochona sp. and Cuculanus sp.). The highest and lowest percentage of parasitic infestation was related to Allocreadium sp. and Bothriocephalussp. respectively. Also Capoeta barroisi persica and Cyprinion macrostomum demonstrated the highest and the lowest percentage of parasitic infection respectively. There was no significant relationship between infection of fish species and the infected organs. Based on the results of this study, all the studied fish (except Rhabochona sp. which was previously isolated from Cyprinion macrostomum) were introduced as new hosts of Allocreadium sp., Bothriocephalus sp., Rhabochona sp. and Cuculanus sp. in Iran.
    Keywords: Metazoa, Fahlian River, Mamasani, Fish
  • Mir Hamed Sarvgad, Afshin Zakeri * Pages 31-42
    Improvement of the immune system response along with increase in performance and growth factors are important goals of the modern poultry industry. The aim of this study was to determine the effect of combination of probiotic, lactase enzyme and special antibodies on improving the small intestinal histomorphology and growth factors in broiler chickens. For this purpose, 96 broilers (Ross 308) were distributed randomly into two groups of 48 with 4 replicates of 12 chicks. In the experimental group, two grams of the test compound was used in water for 42 days. All birds were weighed at the end of each week in order to investigate their growth factors. For histomorphological characterization, two broilers from each replicate were selected and the entire small intestine was removed and sent to the histology lab. The results indicated a significant difference in growth factors between the two groups from the third to the sixth week (p
    Keywords: Probiotic, Lactase enzyme, Small intestine, Growth factor, broiler chickens
  • Hamid Hashemi Mehrjardi, Mahdi Pourmahdi Borujeni *, Alireza Ghadrdan Mashhadi, Masoudreza Siefi Abad Shapori Pages 43-54
    Equine influenza is an acute, infectious and highly contagious respiratory disease with worldwide distribution, high morbidity and low mortality. The disease is caused by H7N7 and H3N8 subtypes of genus A of influenza virus in the horse. The most significant clinical signs of equine influenza are fever, coughing and nasal discharge. The aim of the present study was to determine the prevalence and risk factors of Equine influenza in horses of Khuzestan province by ELISA assay. Blood samples were randomly collected from 184 horses from Ahvaz, Ramhormoz, Shush, Shushtar, Mahshahr and Abadan cities. Seroprevalence of influenza virus was 7.07% (95% CI: 3.97-10.77). Multivariate logistic regression showed that age, sex, history of respiratory disease, history of leaving the province, body condition score, type of use, herd size and geographical location justify 45 percent of fluctuations in infection. History of leaving the province was the only factor with a significant effect on infection (p
    Keywords: Epidemiology, Influenza, Serology, Horse, Khuzestan
  • Marziyeh Ebrahimi *, Roya Ghochkhani, Masoud Adibmoradi, Zolfaghar Rajabi Pages 55-67
    Early development of small intestine can cause higher growth rate in hatchlings. Therefore, the aim of this study was to evaluate the effect of in ovo injection of different ratios ofDL-methionine to L-lysine on small intestinal histomorphology and immune system organs of day-old Ross 308 broiler chicks. In this experiment, 210 fertile Ross 308 broiler breeder eggs were randomly assigned into 7 experimental groups including 30 individual eggs per group. Treatment groups included: sham control (non-injected), control (1ml distilled water), 40.5, 45.5, 50.5, 55.5, and 60.5% DL-methionine to L-lysine ratios which were injected into the amnion at 14 d of incubation. On day 22, hatched chicks were weighed and slaughtered in order to evaluate the characteristics of small intestine and immune system organs. Based on the results of the present experiment, the effects of in ovo injection with different DL-methionine to L-lysine ratios on weight and relative weight of ileum, ileum length, weight and relative weight of small intestine, length and relative length of small intestine were significant (p
    Keywords: Small intestine, In ovo injection, Broiler chick, DL-methionine to L-lysine ratio
  • Kaveh Azimzadeh *, Asghar Hasanpour Pages 69-77
    Theileriosis is an important protozoal disease of domestic animals with a substantial role in reduction of production (milk and meat). The aim of the present study was to evaluate serum homocysteine and cardiac troponin I as biomarkers of cardiovascular damage in sheep affected by theileriosis based on gender and breed in Urmia city. After diagnosis of theileriosis based on clinical and laboratory symptoms, 30 infected sheep were selected (15 Ghezel breed and 15 Makouei breed) with 8 males and 7 females from each breed. Meanwhile, the same number of healthy sheep (based on sex and breed) were selected as healthy group. Thereafter, blood samples were taken from the jugular vein in both groups and the previously mentioned parameters were measured and evaluated statistically. The results showed a significant increase (p≤0.05) in all parameters in diseased sheep in comparison to healthy ones. In terms of gender, significant increase in all parameters were observed in males compared with females and in the case of breed, there was a significant difference between the Makouei breed with healthy sheep and Ghezel with healthy ones (p≤ 0.05). Overall, it can be concluded that increase of serum homocysteine and cardiac troponin I in sheep with theileriosis, especially in males, could be a warning that careful attention should be paid to the prevention and treatment of sheep with theileriosis.
    Keywords: Homocysteine, Cardiac troponin I, Sheep, Theileriosis
  • Ali Nasiri, Younes Anzabi *, Mohammad Reza Mashayekhi Pages 79-95
    Given that the first step in performing molecular techniques such as PCR (Polymerase Chain Reaction (is having enough high quality DNA, the aim of this study was to compare five different extraction methods of genomic DNA of mycobacteria in order to introduce the best method. For this purpose, pure colonies of Mycobacterium avium paratuberculosis were used as pathogenic mycobacterium and also a saprophytic strain called Mycobacterium phelei. The quality and quantity of the obtained DNA by each method was calculated, measured and evaluated respectively; based on extracted DNA concentrations (nanograms per microliter) at a wavelength of 260 nm and also optical density (OD) ratio based on the 260/280 wavelength by using the Nanodrop technique. The highest and lowest amounts of mycobacterial genome DNA was extracted using the CTAB (Cetyltrimethylammonium bromide) and boiling methods respectively. Comparison of the purity of extracted DNA also indicated that the highest purity was obtained using the CTAB method and the lowest using the boiling method. Also no significant differences were observed regarding the quality of extracted DNA from pathogenic and saprophytic mycobacteria among the evaluated extraction methods. Thus, according to the results of this study it appears that using the CTAB method is the most suitable way to extract genomic DNA for molecular detection of mycobacteria in different samples.
    Keywords: DNA extraction, Genome, Mycobacterium, Pathogen, Saprophyte