فهرست مطالب

پژوهش نامه حقوق بشری - پیاپی 16 (تابستان 1398)
  • پیاپی 16 (تابستان 1398)
  • تاریخ انتشار: 1398/06/14
  • تعداد عناوین: 5
|
  • مهدیه شادمانی صفحه 9
  • آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی، بهاءالدین علیاری تبریزی، عطاء الله علیاری تبریزی صفحات 11-41
    موضوع اعطای پناهندگی به ‌ویژه پناهندگی دیپلماتیک به مجرمان سیاسی، یکی از مباحث مهم مطروحه در فضای سیاسی و حقوقی جامعه بین‌المللی در دو قرن معاصر است که به جهت وقوع جنگ‌ها، کودتاها و انقلاب‌ها، اهمیت زیادی یافته است. بنا بر اعلامیه جهانی حقوق بشر (1948) و کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان (1951)، اشخاصی که به جهت داشتن دیدگاه سیاسی مخالف با منویات دولت متبوع خود در معرض تعقیب و آزار هستند، می‌توانند از دولت‌های دیگر درخواست اعطای پناهندگی نمایند، البته به شرطی که پیش‌تر مرتکب جرائم جنگی یا جرائم مهم غیرسیاسی نشده باشند. علی‌رغم اینکه در اصول و قواعد کلی حقوق بین‌الملل در باب اعطای پناهندگی دیپلماتیک (فرا سرزمینی) به مجرمان سیاسی از سوی سفارتخانه‌ها سخنی به میان نیامده، اما بر اساس اسناد بین‌المللی خاص منطقه‌ای آمریکای لاتین از جمله کنوانسیون پناهندگی دیپلماتیک مونته ویدئو (1933) و کاراکاس (1954) این حق مورد شناسایی قرار گرفته است. به ‌طوری که برخی از حقوقدانان معتقدند که این حق و البته نه تکلیف سفارتخانه‌ها، به ‌عنوان عرف منطقه‌ای آمریکای لاتین قابل مشاهده است. در پژوهش حاضر سوال اصلی این است، اعطای پناهندگی به مجرمان سیاسی در پرتو دکترین، اسناد و رویه قضایی بین‌المللی چگونه می‌باشد؟
    کلیدواژگان: پناهندگی، پناهندگی دیپلماتیک، جرم سیاسی، عرف منطقه ای آمریکای لاتین
  • حمیدرضا غلامزاده صفحات 43-69
    بنیاد ملی دموکراسی از زمان شکل‌گیری خود به دنبال پیگیری منافع ملی ایالات‌ متحده آمریکا در سراسر جهان بوده است. این بنیاد، ترویج دموکراسی در کشورهای دیگر را به ‌عنوان هدف اصلی خود معرفی می‌کند. در خصوص کشورهای اسلامی، بنیاد ملی دموکراسی این کشورها را رژیم‌های مستبد معرفی نموده و به دنبال حمایت از اصلاح‌طلبان داخل حزب حاکم و احزاب مخالف است. بنا بر سند راهبردی سال 2012 این بنیاد، دو سیاست در راس برنامه‌های بنیاد ملی دموکراسی در کشورهای اسلامی قرار دارد: نخست گسترش ارزش‌ها و معیارهای لیبرال در مقابل ارزش‌ها و معیارهای اسلامی که حتی شامل ارائه تفاسیر جدید از قوانین اسلامی نیز می‌شود؛ دوم، تلاش برای جذب حمایت عمومی از طریق هدف‌گیری زندگی روزمره شهروندان. در این راستا، سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله بازیگران اصلی اهداف بنیاد ملی دموکراسی هستند که توسط نهادهای وابسته به بنیاد در کشورهای اسلامی مورد حمایت قرار می‌گیرند. با توجه به اتفاقات پس از تحولات بیداری اسلامی در مصر و بازداشت فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد وابسته به این بنیاد آمریکایی که منجر به بازداشت 19 تبعه آمریکایی -از جمله فرزند وزیر ترابری آمریکا- شد و نقش این سازمان‌های مردم‌نهاد در پیشبرد اهداف بنیاد ملی دموکراسی در هدایت، برگزاری و نظارت بر انتخابات مصر، این مقاله به دنبال آن است تا نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در راهبرد بنیاد ملی دموکراسی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی مصر و سرنوشت ایشان را مورد ارزیابی قرار دهد. بنیاد ملی دموکراسی تلاش می‌کند از طریق سازمان‌های مردم‌نهادی که مورد حمایت مالی خود قرار داده است، با استفاده از رسانه‌ها، اعتراضات و جنبش‌های مدنی بر فضای سیاسی جامعه تاثیر گذاشته و با مداخله غیرمستقیم در انتخابات، حق تعیین سرنوشت را که جزو حقوق مسلم یک ملت است، تضییع کند. بدین منظور منابع دست‌اول شامل اسناد راهبردی، مکتوبات، گزارش‌ها و خبرنامه‌های دوره‌ای این بنیاد و منابع دست‌دوم مشتمل بر تحلیل عملکرد نهادها و افرادی که توسط بنیاد مورد حمایت مالی قرار گرفته‌اند و مطالعات و بررسی‌های فعالیت‌های بنیاد با رویکرد کیفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
    کلیدواژگان: دیپلماسی عمومی، سازمان مردم نهاد، بنیاد ملی دموکراسی، انتخابات مصر، بیداری اسلامی، حق تعیین سرنوشت
  • محمد فروتن صفحات 71-94
    یکی از تاثیرگذارترین پارامترها در بروز جرائم، فرهنگ است. فرهنگ در تعریفی نسبتا جامع و مانع، تحت عنوان مجموعه پیچیده‌ای از علوم، دانش، هنرها، افکار، اعتقادات، آیین‌ها، قوانین و مقررات، آداب‌ورسوم، دین و مذهب، سنت و خلاصه همه آموخته‌ها و عاداتی یاد شده است که انسان به عنوان عضوی از جامعه اخذ می‌کند، از آن تاثیر می‌پذیرد و بر آن تاثیر می‌گذارد و حالت انباشته دارد. همچنین فرهنگ از نسلی به نسل دیگر و محلی به محل دیگر، متغیر و در حال انتقال است و ماهیتی پیچیده دارد. جرم‌شناسی فرهنگی به عنوان یک موضوع میان‌رشته‌ای، نقطه تلاقی جرم‌شناسی و مطالعات فرهنگی است که بر زمینه‌های فرهنگی - اجتماعی بروز انحرافات مجرمانه تاکید دارد. پژوهش پیش رو نیز با دقت ‌نظر بر مسائل خرده‌فرهنگی، سبک‌های نوظهور زندگی منتهی به بروز انحرافات؛ به ویژه تکنولوژی‌های مدرن رسانه‌ای و ارتباط جمعی، انحرافات خانوادگی و رشد فرهنگ عوام‌پسندانه (پوپولیستی) که در دو دهه اخیر تاثیر شایانی بر رشد تصاعدی نرخ بزهکاری، خاصه در میان نسل جوان داشته؛ سعی بر تبیین ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش رو دارد و بر آن است تا راهکارهایی به منظور سیاست‌گذاری هرچه بهتر در جهت مقابله و پیشگیری از جرائم و انحرافات فرهنگی اجتماعی به دست دهد.
    کلیدواژگان: جرم شناسی فرهنگی، بزهکاری، خرده فرهنگ های مجرمانه، عوام‎گرایی، پیشگیری
  • حسین عینی صفحات 95-111
    تولید و به‌کارگیری سلاح هسته‌ای فارغ از ممنوعیت قوانین بین‌المللی از دیدگاه فقه امامیه نیز حرام است، زیرا خطری جدی برای ابنا بشر محسوب می‌شود. حفظ جان انسان‌ها از مهم‌ترین مصالحی است که شارع بدان توجه دارد و به‌کارگیری هر سلاحی که حفظ جان انسان‌های بی‌گناه را به خطر اندازد و موجب کشتارجمعی شود، از نظر شارع مقدس ممنوع می‌باشد. مقام معظم رهبری، به ‌عنوان بزرگ‌ترین رهبر دنیای اسلام، با صدور حکم حرمت تولید و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باب جدیدی را در حوزه فقاهتی باز نمودند. بدین ترتیب، با توجه به نوظهور بودن سلاح‌های کشتارجمعی و بالاخص سلاح هسته‌ای، تنها راه به دست آوردن حکم این نوع سلاح، تطبیق ویژگی‌های آن با سلاح‌های زمان ائمه (علیهم‌السلام) می‌باشد. از این رو، سوال اصلی پژوهش این است که آیا فتوای مقام معظم رهبری در منع به‌کارگیری سلاح هسته‌ای مبنای شرعی دارد یا اینکه یک حکم صرفا حکومتی است که بر اساس تقیه صادر شده است؟ همچنین آیا منابع فقهی شیعی آن را تایید می‌کنند؟ فرض ما بر این است، مبنای مقام معظم رهبری در فتوای تحریم تولید سلاح هسته‌ای بیش از آنکه سیاسی، مصلحت‌مدار و بر اساس تقیه باشد، ناشی از مبانی صریح پذیرفته شده اسلامی - شیعی است. مبانی فقهی شیعه، اقتضای حرمت تولید و به‌کارگیری سلاح هسته‌ای را دارد، این‌ها مقتضای فتوا است نه حکم حکومتی که حاکم به سبب مصلحت آن را حکم داده باشد.
    کلیدواژگان: فقه امامیه، ادله فقهی، حقوق بشردوستانه، فتوا، شارع مقدس
|
  • Dr. Hashem Hashemizadeh Harrisi, Bahaoddin Aliyari Tabrizi, Ataolaullah Aliyari Tabrizi Pages 11-41
    Granting asylum, especially diplomatic asylum to political criminals is one of the most important debates in international political and law in the last two centuries and nowdays it has become so important because of wars, coups and revolutions. According to the Universal Declaration of Human Rights (1948) and the Convention on the Status of Refugees (1951), someone who has been forced to flee his or her country because of persecution, and has a well-founded fear of persecution for reasons of political opinion , they seek sanctuary in another country, they apply for asylum – the right to be recognized as a refugee and receive legal protection and material assistance. If they have not committed a war crime or major non-political crimes, they can apply for asylum. Notwithstanding in the general principles and principles of international law is not considered granting diplomatic asylum to political offenders. But this right has been recognized on the basis of specific international Latin American regional documents, such as the Montevideo Diplo- matic Refugee Convention (1933) and Caracas (1954). So that, some lawyers believe that, not the duty of the embassies, the right is recognized as a tradition regional in Latin American. The main question in the study is, how is granting asylum to political criminals in documents and International Judicial Procedure?
    Keywords: Asylum, Diplomatic Asylum, Political Crime, LatinAmerican Regional
  • Hamidreza Gholamzadeh Pages 43-69
    Since its formation, National Endowment for Democracy2 has sought expansion of national interests of the United States across the world. NED claims promotion of democracy in foreign countries is its main objective through which it seeks political changes in line with universally recognized terms such as democracy, human rights, citizenship rights, etc. When it comes to the Muslim world, NED defines Islamic states as authoritarian regimes and looks to support reformers from within ruling parties and opposition. According to its latest Strategy Document, two policies top the agenda of NED in Muslim countries: development of liberal values and norms compared to Islamic values and norms which even include suggestion of new interpretations of Islamic laws; and seeking public support through targeting citizens’ daily lives. In this regard, among the key actors in NED’s strategies are NGOs supported by NED family across the Muslim world. This paper will review policies of NED family programs regarding citizens in target societies and will study different public diplomacy strategies of NED facing Islamic laws, values and traditions. This paper seeks to figure out what role NGOs play in NED strategy to influence people in Egypt by reviewing primary and secondary sources with a qualitative approach. Primary sources include NED Strategy Documents as well as publications and periodical newsletters and reports; and secondary sources include analysis of performance of NED grantees, reviews and studies over NED operations. Moreover, this study is after finding which areas of activity do NED and its family group seek through NGO activities in Egypt.
    Keywords: Public Diplomacy, NGOs, National Endowment forDemocracy, Egyptian Elections, Islamic Awakening, Right toSelf-Determination
  • Mohammad Forotan Pages 71-94
    One of the most influential parameters in crime is culture. Culture in concept comprehensive is a complex set of sciences, knowledge, arts, thoughts, beliefs, rituals, laws and regulations, customs, religion, tradition, and summaries of all the teachings and habits that people take as part of their community, is influenced and influenced. It is changing from one generation to another and locally to another, and has complex nature. Cultural criminology as an interdisciplinary subject is crossroads of criminology and cultural studies which emphasizes the socio-cultural context of the occurrence of criminal deviations. The research also focuses on subcultural Issues, Emerging lifestyles leading to deviations specially modern media technologies and Family deviations and the rise of populist culture which has had a significant impact on the exponential growth of the crime rate, especially among the youth in the last two decades. This study seeks to identify the potentials and challenges and provide strategies for better policy making in order to fight and prevent crime and Social cultural deviations.
    Keywords: Cultural Criminology, Delinquency, Criminal Subcultures, Populism, Prevention
  • Hossein Eyni Pages 95-111
    Despite the prohibition of the production,use of nuclear weaponsin international law,Imamiyyah jurisprudence is also forbiddenit. Because it is a serious threat to humanity. The preservationof human life is one of the most important cases that the legislatorhas paid attention it,believes using any weapon that endangersinnocent people,will lead to mass destruction,is forbidden.The Supreme Leader,as the greatest leader in the Islamicworld,prohibiting the production,use of nuclear weapons haveopened a new chapter in the field of jurisprudence. Thus,given theemergence of WMDs,and especially nuclear weapons,the only wayto get a verdict for this type of weapon,it must be matched withthe weapons of the Imams (AS) era. Therefore,the main questionof the study is whether the Supreme Leader’s fatwa against the developmentof nuclear weapons has a religious basis or it is merely agovernment decree which is issued on the basis of Taqiyyah? DoesShia jurisprudence sources approve it? We assume that basis of theSupreme Leader’s fatwa comes from explicitly accepted Islamic,Shiite principles not politically,expediently,or based on taqiyyah.The Shi’a jurisprudential principles adhere to the prohibition of producingand using nuclear weapons.So,This fatwa is not a governmentdecree that governor has ruled for expediency.
    Keywords: Imamiyyah jurisprudence, Jurisprudential Evidence, Humanitarian Law, Fatwa, The Legislator