فهرست مطالب

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه - سال چهارم شماره 4 (پیاپی 18، آبان 1398)

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 18، آبان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/09/19
  • تعداد عناوین: 4
|
  • بهمن خسروی پور، لیلا برفی زاده، مریم عامری صفحات 1-8

    تلاش در جلب مشارکتهای مردمی در حفاظت از منابع طبیعی است به ، امروزه یکی از نقشهای سازمان های غیر دولتی همین دلیل یکی از مهمترین راه های حفاظت از منابع طبیعی نقش سازمان های غیر دولتی در قالب مشارکت اجتماعی است. منابع طبیعی یکی از ابعاد حساس و آسیبپذیر میباشد که در این مقاله حاضر بررسی عوامل موثر بر میزان مشارکت اجتماعی در حفاظت منابع طبیعی انجام گرفته است. حفاظت از منابع طبیعی به نهادها و سازمان هایی غیر دولتی وابسته است که در سطح محلی در مدیریت آن دخالت دارند. سازمان های غیردولتی عاملی موثر در جلب همکاری و مشارکت آحاد جامعه هستند، بنابراین بسیاری از کشورها به دنبال تشویق و به کارگیری مشارکت اجتماعی در قالب ساماندهی به تشکلها و سازمان های غیر دولتی هستند.

    کلیدواژگان: مشارکت اجتماعی، سازمان های غیر دولتی، منابع طبیعی
  • آمنه مالمیر، حمیده عباسی، رسول صریحی، عباس جمشیدی صفحات 9-22

    شناخت عوامل موثر در تدوین یک برنامه استراتژیک و مدیریت موفق ضروری است. بر این اساس در پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر در روند مدیریت استراتژیک در کارخانه آلومینیومسازی اراک پرداخته شد. ابتدا با استفاده از نظر معیارهای موثر و زیرمعیارهای مرتبط شناسایی شد و پایایی پرسشنامه به روش آلفای ، کارشناسان خبره و به روش دلفی پرسشنامهای زوجی ، کرونباخ ارزیابی شد. در مرحله بعد با تهیه درخت سلسه مراتب و به روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی نفر از کارشناسان و مدیران شرکت آلومینیوم سازی اراک قرار گرفت. 82 برای معیارها و زیرمعیارها تهیه گردید و در اختیار ، ضمن دستیابی به نتایج، تحلیل حساسیت نیز انجام شد. Expert Choice با جمعآوری داده ها و تحلیل آنها در نرم افزار مطابق با نتایج، معیار سیاستها بیشترین اهمیت را در فرآیند مدیریت استراتژیکی کارخانه آلومینیوم سازی اراک داشت. همچنین بهره گیری از تصمیمات جمعی از رویکرد سیاستها نیز بیشترین وزن را در بین زیرمعیارها به خود گرفت. در بررسی حساسیت عوامل نیز این موضوع به خوبی دیده شد که معیار طراحی بیشترین حساسیت را به خود اختصاص داده ساماندهی کارکنان و ، بکارگیری نیروهای بومیو تخصصی ، است. در این معیار توجه به عواملی نظیر توسعه سرمایه انسانی توانمند سازی آنان و کاهش ضایعات محصولات حساسیت بیشتری در برنامهریزی مدیریت داشتند که لازم است در مدیریت استراتژیک مدنظر قرار گیرند.

    کلیدواژگان: تحلیل حساسیت، AHP، مدیریت استرانژیک
  • فرامرز پاپی زاده پالنگانی، سیده معصومه میرزایی، فریده نظاری، محمد محمد زاده، علی غلامی صفحات 23-34

    امروزه مصرف ، رشد و حتی بقای بیشتر فعالیتهای اقتصادی کشورهای درحالتوسعه به مسئله تامین انرژی بستگی دارد فراورده های نفتی سبک از اهمیت بسزایی برخوردار است، از طرفی تاثیر نفت و حاملهای انرژی بهویژه نفت و ازاینرو در این تحقیق مصرف نفت کوره را با استفاده از یکی از ، فراورده های آن در اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست الگوریتمهای قدرتمند هوش مصنوعی پیشبینی کردهایم. این تحقیق بر اساس هدف کاربردی و بر اساس جمعآوری داده ها توصیفی-پیمایشی از نوع مقطعی میباشد. در این پژوهش با استفاده از شبکه های هوش مصنوعی تقاضا مصرف نفت کوره پیشبینیشده است و با استفاده از روش های ارزیابی خطا مقدار خطای این تکنیک برآورد شده است که نسب به سایر تکنیکهای سری زمانی از دقت بالاتری برخوردار است.

    کلیدواژگان: نفت کوره، انرژی، شبکه های هوش مصنوعی، پیش بینی
  • حبیب الله ربیع زاده هفشجانی، مهرداد صادقی ده چشمه صفحات 35-42

    تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر تعهد به تغییر برتمایل به ترک خدمت با نقش میانجیگری کنارآمدن با تغییر در ادارات آموزش و پرورش شهر شهرکرد بود؛ که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه نفر بودکه به منظور تعیین 258 شهر شهرکرد تشکیل می دادند که تعداد آنها 1 و 2 کارکنان آموزش و پرورش ناحیه نفر حجم نمونه انتخاب شد. با اهمیت یافتن و تعهد به 280 حجم نمونه از فرمول نمونه گیری کوکران استفاده شد و تعداد درک عوامل اثرگذار بر آن نیز از اهمیت خاصی برخوردار شده ، تغییر در محیطهای علمی و سازمانی و محیط های اجرایی است. در این پژوهش محقق به دنبال آنست که به بررسی تاثیر تعهد به تغییر بر تمایل به ترک خدمت ازطریق متغیرمیانجی کنارآمدن با تغییردرادارات آموزش و پرورش شهرشهرکرد بپردازد و روابط احتمالی بین این متغیرها را بوسیله معادلات ساختاری بیازماید.

    کلیدواژگان: تعهد به تغییر، تمایل به ترک خدمت، کنار آمدن با تغییر، آموزش و پرورش شهر شهرکرد