فهرست مطالب

پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
پیاپی 71 (مهر 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/07/01
  • تعداد عناوین: 18
|
  • محمد مهدی اردبیلی* صفحات 1-21

    هگل و نیچه عمدتا به منزله دو قطب مخالف در فضای فکری و فلسفی قرن نوزدهم معرفی شده اند. نیچه منتقد سرسخت دیالکتیک هگلی و مخالف تمام عیار متافیزیک مدرن معرفی شده است که هگل نماینده تام وتمام آن است. این تصویر از نیمه دوم قرن بیستم رفته رفته رنگ می بازد. هرچند هگل را نقطه اوج متافیزیک مدرن و نیچه را منتقد متافیزیک و آغازگر پست مدرنیسم می دانیم، آیا شباهت ها و هم خوانی های مفهومی و فلسفی میان آن دو خود گواهی بر کاذب بودن یا دست کم نابسنده بودن این دسته بندی مدرن/ پست مدرن نیست؟ آیا هگل و نیچه، صرف نظر از برخی برداشت های ظاهری، در مبانی فکری و فلسفی خود بسیار به هم دیگر نزدیک نیستند؟ آیا نمی توان هگل را با نیچه و نیچه را با هگل خواند؟ این هدفی است که الیوت ژورست در کتاب فراسوی هگل و نیچه برای خود ترسیم کرده است، اما وی برای این مهم مفهومی را میانجی و اساس کارش قرار داده است که برای هر دو فیلسوف بسیار کلیدی و محوری است: مفهوم فرهنگ. مقاله حاضر در سه سطح به نقد و بررسی این کتاب خواهد پرداخت: نخست، نقد صوری اثر؛ سپس، نقد رویکرد کلی نویسنده و درنهایت، نقد ترجمه فارسی کتاب و مواضع مترجم فارسی.

    کلیدواژگان: نیچه، هگل، فرهنگ، دیالکتیک، تبارشناسی
  • حسین پوراحمدی میبدی* صفحات 23-40
    کتاب آیا قرن آمریکا به پایان رسیده است؟ به تحولات پس از یازده سپتامبر و جایگاه آمریکا در نظام بین الملل در دهه حاضر می پردازد. نای برای پرداختن به این مطلب نخست خطاب به نیروهای دولتی و غیردولتی رقیب آمریکا در عصر حاضر شامل چین، روسیه، برزیل، و هند مطالبی را بیان می دارد و سپس با نقد عملکرد و میزان قدرت هریک از دولت های فوق آن ها را خطر جدی برای آینده نزدیک آمریکا درجایگاه قدرت سلطه گر جهانی نمی داند، اما به راه بردپردازان آمریکایی پیش نهاد می کند که در تعامل با قدرت های دولتی ذکرشده درپی حل معضلات مرتبط با امنیت ملی و امنیت جهانی به صورت چندجانبه تلاش کنند. نقد شکلی و روشی درکنار نقد محتوایی درقالب سه شاخص نقد ساختاری، نقد پویش قدرت، و نقد مفهوم قدرت مجموعه ای از نقدهای منظم و دسته بندی شده را تشکیل می دهند که هریک از آن ها در مقاله حاضر بحث و بررسی شده اند.
    کلیدواژگان: پایان قرن آمریکا، جوزف نای، نقد شکلی، نقد ساختاری، نقد پویش قدرت، نقد مفهوم قدرت
  • محمدعلی توانا* صفحات 41-60

    کتاب مفهوم شهروندی از شهروندی لیبرال به منزله الگوی مناسب عصر مدرن درمقابل شهروندی جماعت گرا دفاع می کند. رویکرد کتاب عمدتا فلسفی است. در این کتاب شهروندی بیش تر به مثابه یک مفهوم نظری و نه یک پدیده اجتماعی تاریخی در نظر گرفته شده است. کتاب استدلال می کند: شهروندی لیبرال با شناسای برابری، آزادی، و فردیت روابط انسان مدرن با جامعه اش را برمبنای عضویت داوطلبانه، حقوق مدنی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مسئولیت ها (وظایف قانونی و تعهدات اخلاقی)، و مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی تنظیم کرده است، درحالی که شهروندی جماعت گرا با تاکید بر موقعیت اجتماعی افراد هویت جمعی آنان را بر حقوق فردی شان برتری می دهد که نتیجه آن شکل گیری یک نظام سیاسی توتالیتر و سرکوب گر است. نویسنده نگرش انتزاعی و خوش بینانه درمورد شهروندی لیبرال در پیش گرفته است و درعین حال شهروندی جماعت گرا را با الگوی حاکم بر رژیم های توتالیتر اشتباه گرفته است. چه این که شهروندی جماعت گرا می کوشد شهروند را در بستر اجتماعی اش جای دهد و یادآوری کند هیچ الگویی جهان شمول برای شهروندی وجود ندارد.

    کلیدواژگان: شهروندی، لیبرال، جماعت گرا، فرد، جامعه مدرن
  • رحمت حاجی مینه* صفحات 61-85
    خاورمیانه به لحاظ امنیت از مناطق مهم جهان بوده که متون زیادی درباره آن خصوصا در سال های اخیر نوشته شده است. یکی از متن های اخیر دراین باره کتاب امنیت منطقه ای در خاورمیانه نوشته پینار بیلگین است که روندهای امنیت را براساس رابطه بین منطقه و رویه های عملی در الگوی چهارگانه خاورمیانه، نظام منطقه ای عرب، خاورمیانه اسلامی، و ارو مدیترانه با رویکردی انتقادی بررسی می کند. در این مقاله که کتاب ذکرشده بررسی می شود، سوال اصلی این است که بازنگری انتقادی امنیت منطقه ای در خاورمیانه ازدیدگاه بیلگین چه نوآوری نظری و عملی داشته است؟ فرضیه اصلی مقاله نیز چنین است که رویکرد انتقادی به امنیت منطقه ای، ضمن نقد نظریه های سنتی، تلاش کرده است الگوی جدیدی از امنیت منطقه ای برگرفته از جامعه امنیتی کارل دویچ و همکارانش معرفی کند، هرچند در عمل امکان شکل گیری اش با چالش های جدی روبه رو است. درواقع، بیلگین تلاش کرده ضمن بررسی دیدگاه های سنتی امنیت منطقه ای در خاورمیانه، الگویی بومی معرفی کند که امنیت را از پایین به بالا و از داخل به خارج نگاه می کند، گرچه به لحاظ عملی، امنیت منطقه ای خاورمیانه هم چنان دولت محور و از بالا به پایین است.
    کلیدواژگان: خاورمیانه، امنیت انتقادی، امنیت جهان عرب، خاورمیانه اسلامی، ارو مدیترانه
  • علی حسن پور، علی اشرف نظری*، سیدمصطفی ابطحی صفحات 87-107

    درک ماهیت دولت و جامعه یکی از مهم ترین حوزه های موردمطالعه جامعه شناسان سیاسی به ویژه تحلیل گران انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی در ایران بوده است. کتاب جابه جایی دو انقلاب درصدد پاسخ به این پرسش است که چرا در جامعه سنتی و عقب مانده ایران دوره قاجار انقلابی مدرن و در جامعه نوشده ایران دوره پهلوی انقلابی مذهبی رخ داده است؟ نویسنده با بهره گیری از ایده جامعه شبکه ای میگدال معتقد است که در پروسه ای سی صدساله مذهب تشیع و امر دینی شاهد چرخشی از تفکرات باطنی و رازوارانه به حوزه اجتماعی بوده که با انقلاب اسلامی به آخرین مرحله اجتماعی شدن رسیده است. در این مقاله تلاش شده تا کتاب جابه جایی دو انقلاب را در سه سطح شکلی، محتوایی، و روشی نقد و بررسی کنیم. نتایج نشان می دهد که باوجود برخی انتقادات، این کتاب ازنظر شکلی اثری مطلوب است و تلاش برای ارائه الگویی بومی با تمرکز بر فرهنگ و جامعه و به طور خاص مذهب و روحانیت شیعه، به منزله موضوع تحلیل، از مهم ترین نقاط قوت این اثر است. درمقابل، تعلق روشن فکری نویسنده مبنی بر هم دلی با دموکراسی خواهی لیبرال و مدرنیزاسیون درکنار فقدان روش مناسب و منسجم به شکل محسوسی از کیفیت محتوایی و روشی اثر کاسته است.

    کلیدواژگان: انقلاب مشروطه، انقلاب اسلامی، جامعه شبکه ای، شیعه، امر دینی
  • سیدرضا حسینی*، منصور میراحمدی صفحات 109-129
    محور اصلی مقاله حاضر نقد و بررسی کتاب نوسازی، تحریم، و تاویل (از شناخت علمی تا هراس از تکفیر) است که محسن آرمین ترجمه و نشر نی آن را چاپ کرده است. در مقاله پیش رو تلاش خواهیم کرد به معرفی مولف و دغدغه فکری او، مسئله بنیادین کتاب، مفاهیم اصلی طرح شده، روش شناسی، و تحلیل داده ها بپردازیم. این کتاب مشتمل بر چهار مقاله است: نخست به ضرورت نوسازی دینی به مثابه یک پیش نیاز برای نوسازی سیاسی؛ دوم دلایل نگاه طردگرایانه به هنر؛ سوم دشواره تاویل در دوران قدیم و جدید؛ و درنهایت ضرورت تلقی قرآن به مثابه گفتار به جای متن، که مهم ترین بخش کتاب است، اشاره دارد. این تحقیق آخرین نوشته انتشاریافته او درطول حیاتش است که تلاش دارد از نسخه تجویزی خود برای برون رفت از بحران در جوامع اسلامی و تقویت شناخت علمی رونمایی کند. شایان ذکر است، باوجوداین که ما با یک متن ارزش مند مواجهیم، اما بعضا کمبودهای روش شناختی نیز در آن به چشم می خورد. بنابراین، قصد داریم ضمن تشریح ایده های اصلی کتاب نقد و ارزیابی شکلی و محتوایی آن را در دستور کار قرار دهیم.
    کلیدواژگان: ابوزید، نوسازی، تاویل متن، گفتار، آگاهی دوپاره
  • شهاب دلیلی*، مجتبی مقصودی صفحات 131-152

    چگونه با افرادی که به لحاظ فرهنگی متفاوت اند می توان رفتاری برابر و عادلانه داشت؟ عدالت رفتاری درقبال گروه های فرهنگی متفاوت چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ آن گاه که لازم باشد درخصوص عدالت هویتی میان اقلیت های فرهنگی تصمیم گیری و سیاست گذاری کلانی در سطح حاکمیت صورت گیرد، بر ابعاد پیچیده این وضعیت بیش ازپیش افزوده می شود. از گذشته های دور اقلیت های فرهنگی در میانه مرزهای سیاسی حضور داشته اند و امروزه به سبب مهاجرت های گسترده و گسترش وسایل ارتباطی بر تقابل ها و تضارب های فرهنگی این گروه ها با جامعه اکثریت افزوده شده است. درمقابل مطالبات حقوقی اقلیت های فرهنگی، اندیشمندان متعددی با رویکردهای متفاوتی به ارائه راه کارهایی پرداخته اند. ویل کیملیکا به منزله متفکری لیبرال در کتاب شهروندی فرهنگی درپی تشریح انواع گروه های فرهنگی و اقسام مطالبات حقوقی ایشان است. کیملیکا در مواجهه با مطالبات حقوقی اقلیت های فرهنگی و سیاست گذاری دراین خصوص به گذشته تاریخی این گروه ها، مطالبات حقوقی امروزین آن ها، و نتایج مترتب بر تحقق مطالبات حقوقی ایشان اشاره دارد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که کیملیکا با تفکیک بین اقلیت های قومی و ملی درصدد ارائه سیاست گذاری هایی درجهت حفاظت بیرونی و درونی از این گروه هاست و هدف از این حفاظت را جلوگیری از بی عدالتی های درونی و بیرونی نسبت به این اقلیت ها بیان می کند.

    کلیدواژگان: شهروند چندفرهنگی، اقلیت های ملی، گروه های قومی، نقد لیبرالیسم، کیملیکا
  • حجت الله رحیمی* صفحات 153-175

    برخی از پژوهش گران مانند پیتر لوید تلاش کرده اند که با ترکیب دیدگاه مارکس و وبر یک چهارچوب تحلیلی را برای تحلیل طبقاتی شهرهای جهان سوم ارائه کنند. باوجوداین، تحلیل ساختار اصلی کتاب نشان داد که ترکیب دیدگاه مارکس و وبر به مجموعه ای از تناقض های روش شناختی منجر شده است. نخست، درحالی که لوید وجود طبقه کارگری را در جهان اول بدیهی در نظر می گیرد، مفهوم طبقه در سنت وبر یک هویت ممکن است. دوم، درحالی که لوید با تبعیت از مارکس بیان می کند که لایه بندی طبقاتی تعیین کننده لایه بندی های قومی و نژادی است، سنت وبر بر تاثیر متقابل این میدان ها تاکید می کند. هم چنین، درحالی که او مناسبات میان طبقات اقتصادی و نظم سیاسی دولت را ازمنظر رویکرد مارکس تبیین می کند، اما از تبیین مناسبات میان قشربندی های اجتماعی با نظم سیاسی دولت که در نظریه وبر اهمیت دارد غفلت می ورزد. افزون براین، درحالی که لوید لایه بندی طبقاتی را یک امر شهری و قشربندی های نژادی و قومی را امری غیرشهری (روستایی) می داند، قشربندی های نژادی و قومی در سنت وبر از ارکان اصلی سازمان شهری به شمار می روند. درنهایت، او بدون آن که رویکرد نهایی خود را تبیین کند، فردگرایی روش شناختی وبر را به نحو ساده انگارانه ای با جمع گرایی هستی شناختی مارکس ترکیب می کند.

    کلیدواژگان: تحلیل طبقاتی، فقیران شهری جهان سوم، ماکس وبر، کارل مارکس
  • فرزاد رستمی* صفحات 177-192

    موضوع اصلی کتاب جنبش راست مسیحی و سیاست خارجی آمریکا نوشته محمد جمشیدی تاثیر جنبش راست مسیحی در سیاست خارجی آمریکاست. نقد اثر مذکور در چهار حوزه نقاط قوت شکلی و محتوایی و کاستی های شکلی و محتوایی انجام شده است. نقاط قوت شکلی کتاب شامل اهداف مشخص، مقدمه منسجم، جمع بندی های منطقی پایان فصل، و سادگی و روایی متن می شود. نقاط قوت محتوایی دربرگیرنده نوآوری اثر، بهره گیری از منابع معتبر و جدید، هماهنگی مطالب با مبانی آن است. کاستی های شکلی اثر هم عبارت است از فقدان انسجام در فهرست مطالب، فقدان بهره گیری از جدول و نمودار و تصویر در ارائه مفاهیم، فقدان ارتباط معنایی میان جمع بندی نهایی و ساختار پژوهش به صورت کامل. کاستی های محتوایی اثر هم عبارت است از: فقدان ارائه یک چهارچوب نظری مناسب، فقدان ارائه تحلیلی درباره رابطه دین و مذهب با سیاست در آمریکا، فقدان نگاهی عینی و مشخص تر به مناسبات محیط زیست و سیاست و مذهب در آمریکا، فقدان ارائه پیوندی منطقی بین محتوای اثر حاضر و جمع بندی نهایی آن، و... .

    کلیدواژگان: جنبش راست مسیحی، سیاست خارجی آمریکا، سیاست داخلی آمریکا، یازده سپتامبر
  • حمید سجادی* صفحات 193-215

    متناسب با پیچیده ترشدن روابط اجتماعی در جوامع امروزی، فهم گسترده تری از امنیت حاصل شده است، آن چنان که از وجه نظامی با مرجعیت حاکمیت فراتر رفته و ابعاد اقتصادی، اجتماعی ، زیست محیطی، و سیاسی را نیز دربر گرفته است. در این زمینه تعاریف نوینی از امنیت صورت بندی شده که ازجمله مهم ترین آن ها مفهوم امنیت اجتماعی است. بنابه این مهم، در این مقاله به تجزیه و تحلیل سه اثر عمده و شاخصی پرداخته می شود که در تلاش برای صورت بندی نظری امنیت اجتماعی در جامعه ایران اند. با این توضیح کتاب درآمدی نظری بر امنیت جامعه ای نوشته قدیر نصری (1390) درباره شناسایی اصول و محورهای امنیت اجتماعی در نظریه های گوناگون و مولفه های اصلی امنیت اجتماعی در ایران برمبنای این محورها؛ کتاب  امنیت اجتماعی شده؛ رویکرد اسلامی (1392) اثر اصغر افتخاری درباره شناسایی الگوی امنیت اجتماعی در گفتمان اسلام و پیش نهاد اصول عملیاتی برای تقویت و تحکیم امنیت اجتماعی در جامعه اسلامی؛ و کتاب جامعه شناسی تاریخی امنیت در ایران (1391) اثر میرسندسی، که درکی عمیق از امنیت اجتماعی برمبنای تحولات تاریخی ایران را جست وجو می کند، سه اثری اند که در تحقیق حاضر، ضمن معرفی آن ها، تلاششان در صورت بندی مفهوم امنیت اجتماعی در جامعه ایران به لحاظ شکلی و محتوایی نقد و بررسی می شود.

    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، هویت، گروه های اجتماعی، ملیت، ارزش های اسلامی
  • محمد شجاعیان* صفحات 217-236

    نظریه اسکاچ پل درباره انقلاب اسلامی که از تحلیل های مطرح در این زمینه است در کتاب موردنظر بررسی و نقد شده است. نویسنده کتاب در طرح نظریات اسکاچ پل و نشان دادن اهمیت او در این زمینه و هم چنین روش شناسی نظریه او درباره انقلاب های اجتماعی مطالب بسیار مناسبی را ارائه کرده است. به نظر می رسد اشکال عمده در نقد نظریه اسکاچ پل است. نویسنده تلاش کرده است نقدهای وارد بر نظریه اسکاچ پل را دسته بندی کند. این دسته بندی که شامل نقدهای درون پارادایمی، برون پارادایمی، و نقدهای درون متنی است دو اشکال عمده دارد. اول آن که، به لحاظ مبنای تقسیم بندی با اشکال جدی مواجه است؛ دوم آن که، این نقدها به ویژه در دسته های اول و دوم با اصل تحلیل اسکاچ پل درباره علل وقوع انقلاب در ایران ارتباطی دور و غیرمستقیم دارند. علاوه براین، نویسنده در نقد نظریه اسکاچ پل به دو نکته مهم توجه چندانی نداشته است. یکی اتکای اسکاچ پل به نظریه دولت تحصیل دار درباره ماهیت دولت در ایران در مقطع وقوع انقلاب اسلامی و دیگری تغییراتی که اسکاچ پل در نتیجه وقوع انقلاب اسلامی در نظریه خود درباره علل وقوع انقلاب های اجتماعی ایجاد کرده است. اگر نویسنده محترم به این موارد به صورت جدی تفطن داشت، می توانست در بخش نقد نظریه اسکاچ پل نیز هم چون قسمت طرح نظریه او مباحث محققانه و بهتری ارائه دهد.

    کلیدواژگان: انقلاب، انقلاب اسلامی، ساختارگرایی، اسکاچ پل
  • سیدمحسن علوی پور* صفحات 237-257
    پل ریکور متفکر برجسته فرانسوی زبان معاصر ازجمله متفکرانی است که در چهارچوب سنت هرمنوتیکی نقشی موثر ایفا کرده است. کتاب از متن تا کنش که شامل مجموعه مقالاتی از وی در دهه 1970 م است در زمره آثاری است که در چهارچوب گذار او از نقد متنی به کنش گری اخلاقی و سیاسی در عرصه تفکر قابل فهم است. مقاله حاضر بر آن است که، با تامل در اندیشه های ریکور و بازشناسی جایگاه این کتاب در آن، ترجمه فارسی بخش سوم این اثر را که با عنوان «ایدئولوژی، اخلاق، سیاست» منتشر شده است بررسی کند و برپایه آن، نگاهی انتقادی بر این کتاب و ترجمه آن داشته باشد. چنان که بحث خواهد شد، این کتاب رویکرد و نقد ریکور بر متفکرانی چون هگل، هوسرل، و وبر را دربر دارد که بررسی آن می تواند تصویری فراگیر از زمینه های فکری او به دست دهد. بر این اساس، ضمن معرفی نقاط برجسته تفکر ریکور در دوره های مختلف فکری، فصل های مختلف کتاب توضیح داده خواهد شد و درنهایت، نقدهای وارده بر اثر برشمرده می شود.
    کلیدواژگان: ریکور، ایدئولوژی، اتوپیا، هرمنوتیک
  • محمد کمالی زاده* صفحات 259-272

    کتاب اکونومی پولیتیک که با نام ایرانی آداب مملکت داری ترجمه شده است برگرفته از اندیشه های سیسمون دوسیسموندی است که در کتابی با عنوان اصول جدید اقتصاد سیاسی یا درباره ثروت و روابط آن با جمعیت به چاپ رسیده است. او یکی از منتقدان اولیه مکتب کلاسیک اقتصاد سیاسی به شمار می رود. بسیاری از صاحب نظران بر این عقیده اند که دوسیسموندی به دلیل ضعف معلومات اقتصادی نتوانسته است نظریات و عقاید کاملی را درباب ایجاد و بسط امنیت اقتصادی و اجتماعی بیان دارد، مطالعات و آگاهی او از مسائل اقتصادی بسیار کم است و بیش تر نظریات او جنبه احساساتی و عاطفی دارد. ازهمین رو، انتشار چنین کتابی فقط به لحاظ آشنایی با نحوه ورود متون علمی اقتصادی به ایران و نیز شناخت سطح دانش اقتصادی ما در آن دوران می تواند واجد ارزش تاریخی باشد.

    کلیدواژگان: اکونومی پولیتیک، اقتصاد سیاسی، اقتصاد سیاسی کلاسیک، سیمون دوسیسموندی
  • حمید ملک زاده* صفحات 273-288
    رساله مفهوم امر سیاسی اثر کارل اشمیت برای نخستین بار در سال 1932 در آلمان منتشر شد. این رساله درون خودش بیانی صریح درباره آن معیاری دارد که به اعتبار آن می توانیم عرصه سیاست را از عرصه های دیگر تمییز بدهیم. معیاری که نهایتا آبجکتیویته سیاست را بررسی می کند، آن معیار بنیادینی که به اعتبارش می شود این مسئله را دریافت که تحت چه شرایطی درون حوزه سیاست قرار خواهیم گرفت. ازآن جایی که رساله مفهوم امر سیاسی اشمیت در حوزه های عمل و نظریه پردازی سیاسی امکانات تازه ای را درمقابل نظریه پردازان و سیاست مدارن ایجاد کرده، ضرورت مطالعه انتقادی آن بیش از هر متن دیگری برای ما مطرح خواهد بود. براساس همین ضرورت است که مقاله حاضر در رویکردی انتقادی تلاش کرده است تا در درجه اول مفاهیم اساسی و بنیان های نظری پیوسته با آن ها را در رساله اشمیت مشخص کند و نهایتا ایده ای مقدماتی برای به چالش کشیدن آن ها را در پیش پای خوانندگانش قرار بدهد.
    کلیدواژگان: امر سیاسی، هستی شناسی، تصمیم گیری، برابرنهاد دوست و دشمن، آنتاگونیسم
  • سیدرضا موسوی* صفحات 289-305

    برابری و جانب داری از آثار تامس نیگل فیلسوف آمریکایی صرب تبار است، که در حوزه فلسفه سیاسی نگاشته شده است. وی در این کتاب می کوشد بین خیرات شخصی و غیرشخصی چشم اندازی از یک تعامل منطقی ایجاد کند و گره اخلاقی جانب داری بین این دو مفهوم را در اندیشه و عمل بگشاید. در حوزه عمل تاکید نیگل بیش تر بر جنبه های اقتصادی برابری شهروندی است تا جنبه های فرهنگی، سیاسی، و اجتماعی آن. در این مقاله، نقد و بررسی کتاب نیگل در سه بخش اصلی انجام شده است؛ نخست، صورت و ساختار ظاهری کتاب بررسی شده و سپس به نیگل و کتابش در فلسفه سیاسی دوران مدرن پرداخته ایم. درپایان محتوای اثر را تحلیل و دستاورد کتاب نیگل را در دفاع از مکتب بی طرفی مخصوصا باتوجه به نگرش اقتصادی وی ارزیابی کرده ایم. تلاش نیگل مبتنی بر واکاوی مشکلات بین چشم اندازهای شخصی و غیرشخصی به صورت عام و هم چنین به صورت خاص در زمینه نابرابری های اقتصادی و اجتماعی با پیش فرض های بی طرفی برابری طلبانه است؛ البته این تلاش ها به راه حل مشخصی منتهی نمی شود.

    کلیدواژگان: برابری، جانب داری، بی طرفی، لیبرالیسم، نیگل، رالز
  • بهرام نوازنی* صفحات 307-328

    کتاب خاورمیانه از فروپاشی تا نظم یابی نوشته محمد ایوب تلاش کرده است تا به خاورمیانه عربی ازمنظر تاثیر بهار عربی در فروپاشی و ثبات دولت بپردازد. نویسنده معتقد است آن چه به نام بهار عربی شهرت یافته یک پدیده واحد و منسجمی نبوده، بلکه ناآرامی هایی بوده که به طور گسسته و منطبق با شرایط ملی هریک از کشورهای عربی به وقوع پیوسته و حتی پس از گذشت زمان کوتاهی معلوم شده که سرابی گم راه کننده بیش نبوده و با بازگشت رژیم های خودکامه و به حاشیه راندن جنبش های دموکراتیک در هریک از این مناطق یا فرورفتن در باتلاق بی ثباتی و تجزیه برخی کشورهای این منطقه درنهایت به سرخوردگی اسلام گرایان میانه رو انجامیده است و بیم آن می رود که اینان به گروه های افراطی بپیوندند و فروپاشی دولت در منطقه و نظم و ثبات در صحنه بین المللی را دامن بزنند. این مقاله در تلاش است تا با ارزیابی این کتاب، علاوه بر نقایص محتوایی، نقاط قوت و ضعف این اثر را در زمینه های شکلی، نگارشی، و ویرایشی و هم چنین در توضیح، ترجمه، و معادل‏‏یابی و منابع و ارجاعات کشف و آشکار کند و برای بازنگری در چاپ بعدی کتاب توصیه کند.

    کلیدواژگان: خاورمیانه، بهار عربی، قدرت های بزرگ، نظم، روابط بین الملل
  • مختار نوری*، مجید توسلی رکن آبادی صفحات 329-347

    کتاب بنیاد نظری سیاست در جوامع چندفرهنگی با محوریت مسئله چندفرهنگ گرایی و تئوریزه کردن آن به نگارش درآمده است. پرسش محوری اثر این است که در یک اجتماع سیاسی با هویت های فرهنگی مختلف و با اعضای پیرو گفتارهای دینی، اخلاقی، و فلسفی گوناگون فرایند تصمیم گیری سیاسی چگونه باید تنظیم شود که درعین احترام به این تفاوت ها هم زیستی مسالمت آمیز شهروندان نیز رعایت شود؟ کتاب مذکور تلاش می کند ازطریق بررسی مناظره لیبرال ها و جامعه گرایان معاصر، پاسخ های داده شده به پرسش مذکور را به آزمون بگذارد. به تعبیر دیگر، رویکرد کلی کتاب دفاع از بینش جامعه گرایانه توام با موضعی انتقادی به اندیشه لیبرالی است و نویسنده نظریه های ارائه شده ازسوی جامعه گرایان و لیبرال ها را در سه محور مفهوم خود، مبانی اخلاق سیاسی، و سیاست تفاوت فرهنگی تجزیه و تحلیل کرده است. با عنایت به مباحث مذکور، در مقاله حاضر تلاش خواهد شد ضمن معرفی اثر، نقد و ارزیابی انتقادی آن در دستور کار نویسندگان قرار گیرد. این که مسئله و کانون تمرکز اثر چیست؟ و هدف این اثر و جایگاه آن در منابع موجود این حوزه به چه صورتی است؟ از مهم ترین موضوعاتی اند که نویسندگان می کوشند بدان ها بپردازند.

    کلیدواژگان: چندفرهنگ گرایی، لیبرالیسم، جامعه گرایی، تنوع، تکثر فرهنگی
  • نوروز هاشم زهی* صفحات 349-368
    این مقاله به تحلیل و نقد مجموعه مقالات نگاهی کثرت گرایانه به رویکردها و روش شناسی ها در علوم اجتماعی ویراسته «دوناتلا دلاپورتا» و «مایکل کیتینگ» و ترجمه «محمدجعفر جوادی ارجمند» و «مجید فرهام» می پردازد. هدف نویسندگان این مجموعه مقالات تسهیل تعامل میان پژوهش گران و غلبه بر کلیشه های موجود ازطریق به رسمیت شناختن تکثر رویکرد ها در حوزه علوم اجتماعی بوده و منظور از این مقاله نیز تسهیل دست یابی به همان اهداف است. در مجموعه موردنقد پانزده مقاله وجود دارد که حاصل تجربه های تدریس گروهی از پژوهش گران انستیتو دانشگاه اروپایی است. این مقالات آشنایی بیش تری در مخاطبان از فضای نظری و کاربردی تحقیقات کیفی، کمی، و تلفیقی ایجاد می کند. نویسندگان از صدها منبع نکات روشی متعددی را تشریح کرده اند. مباحث این مقالات می تواند مورداستفاده پژوهش گران علوم اجتماعی، سیاسی، روابط بین الملل، و مطالعات منطقه ای قرار گیرد. این مقالات نقاط مشترک و مکمل رویکردهای موردبحث را شناسایی و به پژوهش گران کمک می کند تا به تفاوت های اساسی میان آن ها آگاه شوند و بتوانند آن ها را با یک دیگر تلفیق کنند. کمک به اشراف بر مواضع نظری مختلف و تولید و انجام طرح های پژوهشی ازجمله قابلیت های دیگر مجموعه نقدشده است.
    کلیدواژگان: کثرت گرایی، روش شناختی، معرفت شناسی، هستی شناسی، پراگماتیسم، تبیین علی، طرح پژوهش، روش های تلفیقی
|
  • MohammadMehdi Ardebili * Pages 1-21

    Hegel and Nietzsche are mainly represented as two opposing poles in the nineteenth-century intellectual and philosophical sphere. Nietzsche has been introduced as the fierce critique of the Hegelian dialectic and the radical opposite to the modern metaphysics that Hegel was represented. This image has gradually faded away since the second half of the twentieth century. Although Hegel is the peak of modern metaphysics and Nietzsche as the initiator of postmodernism, criticizing metaphysics, but the philosophical similarities and conceptualizations of these two figures show the falsification or at least the inadequacy of this modern/postmodern duality. In spite of some superficial perceptions, Hegel and Nietzsche are very close in their intellectual and philosophical foundations. We can read Hegel by Nietzsche and Nietzsche by Hegel. This is the goal Elliot Jurist has outlined in Beyond Hegel and Nietzsche: Philosophy, Culture, and Agency. But for doing so, he put the concept underlying his work, which is very important for both philosophers: the concept of culture. The present article will review the book from three perspectives: First, a formal critique of the work; second, a critique of the author's general approach and, finally, a critique of the Persian translation of the book and his approach.

    Keywords: Nietzsche, Hegel, Dialectic, Culture, Genealogy
  • Hosein Pourahmadi Meibody * Pages 23-40
    End of the American Century book studies events of post 11 September and America status in the international system at the present. In order to address this issue, it is first of a kind to state and non-state rivals of the United States in the present era, which includes China, Russia, Brazil, and India, and then criticizes the performance and power levels of each of the above governments as a serious threat. For the future, Joseph Nye did not close the United States as a global hegemonic force but would suggest US strategy makers to work multilaterally in their engagement with the government’s powers to address the national security and global security challenges. A critique of the form and a method of content critique in the form of three indicators of structural critique, critique of power dynamics, and critique of the concept of power constitute a set of regular and categorized reviews, each of which has been discussed in this article.
    Keywords: America’s End of the Century, Joseph Nye, Form Criticism, Structural Critique, Critique of Power Scale, Critique of Power Concept
  • MohamadAli Tavana * Pages 41-60

    The book entitled, Citizenship Concept, defines the concept of citizenship as a model of liberal citizenship as a suitable model of the modern age, and criticizes its rival, i.e., Communitarian Citizenship. The book’s approach is largely philosophical. In this book, citizenship has been studied more as a theoretical concept rather than a socio-historical phenomenon. The most important argument of the book is: liberal citizenship, by recognizing equality, freedom and individuality, modern human relations with its society based on voluntary membership, civil, social, political and cultural rights, responsibilities (legal duties and moral obligations), and participation. In political and social affairs, it is thus the most appropriate way of regulating the political and social relations of mankind in the modern age, while Communitarian Citizenship, with an emphasis on the social status of individuals, elevates their collective identity to their individual rights. And thus becomes a totalitarian and oppressive political system. The author seems to have taken an abstract and optimistic attitude toward liberal citizenship, while he has confused congregational citizenship with the pattern of ruling the totalitarian regimes. Contrary to the notion of liberalism, society is prior to the individual, and people in the community get their own good, and there is no universal model for citizenship. Instead, it should have defended a local or native citizen.

    Keywords: citizenship, Liberal, Communitarian, individual, Modern Society
  • Rahmat Hajimineh * Pages 61-85
    The Middle East has been the important region of the world in terms of security, with many texts written about it especially in recent years. One of the recent texts on this subject is the book "Regional Security in the Middle East" by Pinar Biligin, which studies the security trends based on the relationship between the region and practical practices in the quadrangle pattern including the Middle East, the Arab Regional System, the Islamic Middle East, and the Euro-Mediterranean, with a critical approach. In this article which reviews the book mentioned above, the main question is, what is the theoretical and practical innovation of a critical review of regional security in the Middle East from Biligin’s point of view? The main hypothesis of the paper is that the critical approach to regional security, while criticizing traditional theories, has tried to introduce a new pattern of regional security derived from the security community of Karl Deutsch and his colleagues. However, in practice, its formation is facing serious challenges. Indeed, Bilgin has tried to look at the traditional views of regional security in the Middle East, introducing a native model that looks at security from the bottom up and from the inside out, although, in practical terms, regional security in the Middle East is still state-centered and top-down.
    Keywords: Middle East, Critical Security, Security of Arab World, Islamic Middle East, Euro- Mediterranean
  • Ali Hasanpour, Ali Ashraf Nazari *, SeyedMostafa Abtahi Pages 87-107

    Understanding the nature of government and society has been one of the most important areas of study of political sociologists, especially analysts of the Constitutional Revolution and the Islamic Revolution in Iran. The book of the displacement of the two revolutions seeks to answer the question of why in the traditional and backward Iranian society of the Qajar period, modern revolution and in the newly-established Iran, the Pahlavi period has occurred a religious revolution. The author puts forward the idea of a Migdal network, arguing that in a 300-year-old process of Shiite religion, there has been a turning point in esoteric and mysterious thinking of the social sphere that has reached the last stage of socialization with the Islamic Revolution. In this paper, we will attempt to review the book of the movement of two revolutions from three perspectives of form, content, and method. The results show that in spite of some criticisms, it has a desirable form, and efforts to present a native model focusing on culture and society, and in particular the Shiite religion and clergy as the subject of analysis, are the most important strengths of this work. In contrast, the author’s intellectual attachment to empathy with liberal democracy and modernization, along with the lack of a coherent method, has diminished the quality of content and method.

    Keywords: Constitutional Revolution, Islamic Revolution, Networking Society, SHIITE, Religious Affair
  • Reza Hosseini *, Mansour Mirahmadi Pages 109-129
    This paper has focused on reviewing the "Modernization, Sanctions and Interpretation (from scientific knowledge to the fear of Takfir)", written by Nasr Hamed Abu Zayd, and translated by Mohsen Armin and published by Ney publisher in Iran. In this paper, we have tried to introduce the author and his intellectual concerns, the basic problems, main concepts, methodology, and data analysis. This book has four essays: 1) the necessity of religious modernization as a prerequisite of political modernization; 2)the description of the reasons of exclusive vision towards art; 3) the problem of interpretation in the old and new era, and 4) the necessity of considering the Qur'an as discourse rather than as text that is the most important part of the book. This research is the latest Abu Zayd's publication during his lifetime, trying to offer the prescription for solving the crisis in Islamic societies and reinforcing the scientific knowledge. It should be noted that in spite of the fact that the book seems invaluable, there are some methodological deficiencies. Therefore, we intend to explain the main ideas of the book and evaluate it in terms of its form and content.
    Keywords: Abu Zayd, modernization, Interpretation, Text, Discourse, Two-dimensional Awareness
  • Shahab Dalili *, Mojtaba Maghsoodi Pages 131-152

    How can we encounter ethnic diversities in our society? How can we behave towards others? What is a fairer way? These questions are inevitably vital when we ask about social justice and when we are faced with the reality of diversity in contemporary societies. Since one of the most important parts of this reality is rooted in different identities that we recognize in everyday life, this article focuses on the problem of “identity justice” in a multicultural society and tries to find the relatively best possible answers through the perspective of Kymlicka in Multicultural Citizenship. Kymlicka, as a liberal thinker, describes the condition in which different ethnic and racial groups can live together fairly. His arguments show us a theoretical framework for protection of diversity from a liberal perspective and express serious concern over the political and sociological issues such as the connection between the individual and culture, group’s rights, freedom, and justice. This framework seems to be a political and theoretical guideline for public policy regarding the problematic connection between justice and identity which is called “identity justice” in this article.

    Keywords: Identity Justice, multicultural, Kymlicka, Diversity, Public policy
  • Hojatollah Rahimi * Pages 153-175

    Lloyd has attempted to construct a framework for social class analysis with regard to the context of the Third World cities. To do this, he, in A Third World Proletariat (1982), seeks to combine two major traditions, Weberism and Marxism. This paper argued that the combination of the two traditions acts as a source of the following theoretical and methodological inconsistencies. First, while Lloyd along with Marx considers working class as a fixed identity in the First World cities, Weberian tradition considers it as a contingent identity. Second, while he, was influenced by Marx, argues that class stratification shapes racial and ethical stratification and relationship, Weberian tradition adheres mutual relations among different fields of society. Third, while he explains relations between economic classes and political regulation of State from Marxist point of view, he neglects to explain relations between social status and political regulation of State, which is important within Weberian tradition. Forth, Class stratification, for him, is an ‘urban’ phenomenon and racial and ethical stratification belong to ‘the rural’, while, from Weberian point of view, racial and ethical stratification are key elements of ‘the urban’. Fifth, Lloyd’s framework seems unacceptably simplistic to combine Weber’s methodological individualism with Marx's ontological holism.

    Keywords: Class analysis, the Poor of Third World Cities, Karl Marx, Max Weber
  • Farzad Rostami * Pages 177-192

    The main issue of the Christian Rights Movement and American Foreign Policy by Mohammad Jamshidi is the impact of the Christian Right Movement on US foreign policy.The process of critique of the work has been done in four sections: form and content, positive features and shortcomings. The book's positive features formally include explicit goals, coherent introduction, logical conclusions of the end of the chapter, and the simplicity and validity of the text. Positive content features include research innovation, use of new and valid sources, and coordination of content with its fundamentals. The shortcomings include lack of coherence in the table of contents, lack of use of the table, the graph and the image in the presentation of concepts, lack of semantic communication between the final conclusions and the structure of the research completely. Content shortcomings include lack of an appropriate theoretical framework, lack of an analysis of the relationship between religion and politics in the United States, lack of an specific look at the relationship between the environment, politics and religion in the United States, an analysis of the environmental and related international organizations and the necessity of analyzing the logical connection between the content of the present work and its final conclusion.

    Keywords: Christian Right Movement, American Foreign Policy, US Domestic Policy, 11September
  • Hamid Sajadi * Pages 193-215

    Over the past few decades, along with the increasing the complexity of social relationships in today’s societies, wider understanding of security has evolved and outweighed the military dimension, encompassing economic, social, environmental, and political aspects. In this regard, new definitions of security have been formulated, one of the most important of which is the concept of societal security. Despite the fundamental need for societal security in Iran’s society, research activities in the field of security are mainly focused on defense, international, national security and foreign policy. Thus, this paper reviews and analyzes three outstanding and main works that have attempted to theoretically formulate societal security in Iranian society. The book entitled "A Theoretical Introduction to Societal Security" by Ghadir Nasri (2011) is an effort to identify the principles of societal security in various theories which explain the main components of societal security in Iran based on such principles. “Societal Security: An Islamic Approach” (2013) by Asghar Eftekari aims at identifying societal security patterns in Islamic discourse and proposing operational principles for strengthening societal security in Islamic society. In “Historical Sociology of Security in Iran” (2012), adopting a historical sociological approach, Mirsondosi tries to provide a deep understanding of societal security based on historical developments in Iran and within the relationships in social, political, economic, and cultural areas. In the present research, introducing these works, their efforts to establish the societal security in Iranian society are examined in terms of their form and content.

    Keywords: Societal Security, identity, Social Groups, Nationality, Islamic Values
  • Mohammad Shojaiyan * Pages 217-236

    Theda Skocpol’s theory about Iranian Islamic Revolution has been recognized as one of the suggested views about this case which was investigated in a book entitled "Review and Critique of Theories of the Islamic Revolution; Theda Skocpol’s Theory ". The author of this book prepared beneficial discussions for this theory helpful for the demonstration of Skocpol’s significance in these fields, mainly the methodology she offered in her theory about social revolutions. The leading problem with this book seems to exist in a critique of the theory of Skocpol. The author tried to categorize critiques around this theory. This classification which includes the critiques within the paradigm, outside the paradigm and internal textual criticisms, faces with two major objections. The first objection refers to the foundation of this categorization. The second objection maintains that these criticisms – particularly in the first and second group of critiques – have indirect and distant relationship with the analysis of Theda Skocpol of the causes of the revolution in Iran. In addition, the author in the critique of the theory of Theda Skocpol ignored two important points. The first point was the SKocpol's reliance to the Rentier State’s theory concerning with the nature of the government in Iran in the era of the Islamic Revolution. The other was the Skocpol’s shift in her theory about the causes of the rise of social revolutions as a result of the occurrence of Islamic Revolution in Iran. If the respected author understood these cases seriously and genuinely, he could be more successful in the criticism of the Skocpol theory as his accuracy in writing up this theory.

    Keywords: revolution, Islamic Revolution, Structuralism, Theda Skocpol
  • Seyedmohsen Alavipour * Pages 237-257
    As a prominent philosopher in hermeneutical tradition, Paul Ricoeur is known for his multi-layer thoughtfulness. Published in the 70s, From Text to Action, is among the books identifying Ricoeur’s evolution from textual criticism to ethical activism in politics and philosophy, the 3rd part of which has been translated into Persian in 2016 as Ideology, Ethics & Politics. While Ricoeur in the chapters entitled in this part has critically reviewed philosophers’ thoughts such as Georg Friedrich Hegel, Edmund Husserl, and Max Weber, his points of departure in his philosophical endeavors are traced. Exploring Ricoeur’s thought in general and the book’s main points in particular, the present study attempts to critically review both the text and the translation. In such a critique, Ricoeur’s different philosophical periods besides the core ideas of the book chapters are explored.
    Keywords: Ricoeur, ideology, utopia, Hermeneutics
  • Mohammad KamaliZadeh * Pages 259-272

    The book Economy Politics and the Philosophy of Government written by Simonde De Sismondi is published in a book entitled "New Principles of Political Economy: of Wealth in Its Relation to Population". He is considered one of the first critics of the classical school of political economy. Many experts hold that he failed to express complete views on generalizing and creating economic and social security due to the weakness of economic information, his studies and knowledge of economic issues are little, and his theories mostly arise from emotional aspects. Thus, publishing such a book can be of historical value only for familiarity with how economic scientific literature has entered Iran and knowing our economic knowledge level at that time.

    Keywords: Economy Politics, Political Economy, Classical Political Economy, Simonde De Sismondi
  • Hamid Malekzade * Pages 273-288
    Carl Schmitt’s concept of political was first published in 1932 in Germany. This book was translated in Farsi and published in 1392 by Sohail Saffari. It is almost clear that Schmitt’s article plainly shows the boarders of the political in the ontological antagonism which is made to determine a group of people as friends against the enemy out of which we are identified as political subjects. Subjects which are called to fight to save the unity which is made by the name of the political to gather friends against enemies. In this paper, I would like to discuss Schmitt’s theories by providing the readers with the basic concepts to challenge Schmitt’s postulations.
    Keywords: the political, Ontology, Decision-making, Enemy-Friend, Antagonism
  • SeyedReza Mousavi * Pages 289-305

    Equality and Partiality is authored by American (with a Serbian descent) philosopher Thomas Nagle in political philosophy. In this book, the author tries to create a logical correlation between personal and non-personal goods, and by so doing he hopes to have unknotted the moral implications of partiality between these two concepts both in theory and in practice. In the practical sphere, Nagle puts more emphasis on economic aspects of equality among citizens than on the cultural, political, and social aspects. This paper   examines Equality and Partiality in three sections. It first concerns itself with the structure and appearance of the book, then it discusses the position of Nagle and his book in modern political philosophy, and it finally analyzes the content of the book and evaluates the achievement of the Nagle’s book in defending the school of impartiality especially on economic grounds. Nagle’s efforts focus on identifying the problems from his own personal and impersonal views about the social and economic inequality, with the equal presuppositions. Of course, these efforts have not led to clear-cut solutions.

    Keywords: equality, Partiality, Impartiality, Liberalism, Nagle, Rawls
  • Bahram Navazeni * Pages 307-328

    The book “Will the Middle East Implode”, written by Mohammed Ayoob, has tried to address the Arab Middle East in terms of the Arab Spring’s impact on the collapse and stability of the state, and believes that what is known as the Arab Spring rather than a single and coherent phenomenon, was unrests taking place discretionary and in accordance with the national circumstances of each Arab state that later turned out to be a misleading mirage and with the return of authoritarian regimes and the marginalization of democratic movements in some, or in the swamp of instability and fragmentation of others. This has eventually led to the frustrations of moderate Islamists, and they will join the radical groups and eventually lead to the collapse of the statehood in the region, and later, it will culminate in order and stability in the international stage. This paper is an attempt to critically review the book to discover its strengths and weaknesses in terms of shaping, writing, as well as explaining, translating, comparing, and referring resources and references.

    Keywords: Middle East, Arab Spring, Great Powers, Order, international relations
  • Mokhtar Nouri *, Majid Tavasoli Roknabadi Pages 329-347

    The book entitled “Theoretical Foundations of Politics in Multicultural Societies” has been written about the issue of multiculturalism and its theorizing. The question is, how should a political decision-making process be organized in a political community with different cultural, religious, and philosophical identities in a way that all members of the community have a peaceful co-existence. The book seeks to test the answers given to the question by examining the debates of contemporary liberalism and communitarianism. In other words, the general approach of the book is to defend communitarianism with a critical look at liberalism. The writer of the book analyzes and interprets the ideas put forward by communitarians and liberals from three perspectives of self, principles of political ethics, and policy of cultural differences. This paper will attempt to critically evaluate the book. The authors of this paper aim to answer the following questions. What is the focal point of the work? What is the purpose of this work and its place in the resources available in this area?

    Keywords: Multiculturalism, Liberalism, communitarianism, Diversity, Cultural Pluralism
  • Nowruz Hashemzehi * Pages 349-368
    The present paper analyzes and criticizes the collection of articles on the “Approaches and Methodologies in the Social Sciences: A pluralist Perspective” edited by Donatella Dellaporta and Michael Keating and translated by Mohammad Jafar Javidi and Majid Farham.  The author’s goal of writing this collection of articles is to facilitate interaction and communication between researchers and overcome existing stereotypes by recognizing the plurality of current approaches in the field of social sciences, and the purpose of this article is to facilitate the achievement of the same goals. There are 15 articles in the critique resulting from the teaching experience of a group of researchers at the European university institutes. These articles provide more familiarity to the audience than the theoretical conceptual and applied qualitative and compilation research. The authors of the hundreds of old and new sources have described documented and updated a number of ways. The topic of this paper can be used by professors and students in social sciences politics, international relations, and regional studies in methodological courses and research methods. These articles identify common points and complement the approaches discussed and combined them together. Assisting aristocrats on ontology and various methodologies, and conducting research projects are some of the outcomes of this critique.
    Keywords: Methodological Pluralism, methodology, Epistemology, Ontology, Pragmatism, causal explanation, Research Project, Mixed Methods Designs