فهرست مطالب

پژوهشنامه ادیان - سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 26، پاییز و زمستان 1398)

پژوهشنامه ادیان
سال سیزدهم شماره 2 (پیاپی 26، پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/03/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مظاهر احمدتوبی* صفحات 1-30
    نگرش نقادانه یا به کارگیری بررسی عقلی در ارزیابی هر چیزی، در دوره رنسانس به وجود آمد و کتاب مقدس نیز از این برخورد نقادانه در امان نماند. نقد کتاب مقدس به دو نقد نسخ و تاریخی-ادبی تقسیم می شود. یکی از کتاب هایی که از مجموعه کتاب مقدس به علت جایگاه مهم و نیز طول آن، مورد نقدهای نسخ و تاریخی- ادبی وسیعی قرار گرفت، کتاب اشعیای نبی است. این مقاله درپی آن است که به توصیف و تحلیل نقدهای گسترده تاریخی- ادبی منتقدان این اثر بپردازد. سوالاتی که در این پژوهش، طرح شده و به پاسخ آن ها پرداخته شده است، عبارت اند از: کتاب اشعیای نبی اثر یک نبی است یا دو، سه یا بیشتر؟ دلایل طرفداران هر کدام از این دیدگاه ها چیست؟ تقریبا اکثر محققان، با استناد به تفاوت های تاریخی، مفهومی، سبک شناختی، و زبان شناختی، این کتاب را به سه بخش (باب های 1تا39، 40تا55 و 55تا66)تقسیم کرده، و آن ها را به ترتیب به اشعیای اول یا تاریخی یا اورشلیمی، اشعیای دوم و اشعیای سوم نسبت داده اند. آن ها اعتقاد دارند که این سه بخش دربردارنده حوادث تقریبا سیصد ساله است.  از آن جا که یک نبی ممکن نیست این همه عمر داشته باشد و نیز از آن جا که مبنای آن ها قدرت نبی بر نبوت آینده دور نیست و یا شاید بعضی از آن ها آن را مورد انکار قرار می دهند، لذا این امر را دال بر درستی نظر خود می دانند.
    کلیدواژگان: اشعیای اول، اشعیای دوم، اشعیای سوم، نقد تاریخی
  • حمیرا ارسنجانی*، مجتبی زروانی صفحات 31-56
    اهمیت و نقش پولس رسول درتاریخ مسیحیت امری مسلم است. زیست مسیحی پولس با مکاشفه روحانی او از عیسی مسیح آغاز شد؛ این رخداد ایمانی، آراء الاهیاتی و اخلاقی پولس را به بار نشاند، به طوری که قلب آموزه های پولس را «عرفان مسیح» او تلقی کرده اند. بر این مبنا، آموزه های الاهیاتی و اخلاقی او با هم مرتبط اند. عنصر اصلی اخلاقیات پولس، عشق به عنوان موهبت«روح»، در تناظر با ایمان (ثمره فیض)، عنصر اصلی الاهیات او، تحقق شریعت حقیقی را میسر می کند؛ فرد مسیحی با عشق و ایمان به مسیح، که تجسم روح و فیض خداست، با کسب وضعیت وجودی جدیدی، به انسان جدید اخلاقی متبدل می شود. براساس عرفان پولس، «بودن در مسیح»، «خلقت جدید» در پارسایی و تقدس را در پی دارد. این نگرش با کمک تبیین اخلاقی-عرفانی از مناسک، شریعت عشق را بجای شریعت اعمال، در آموزه های الاهیاتی او جایگزین می سازد. در این پژوهش، آموزه های اخلاقی پولس را با توجه به ویژگی های خاص شخصیت او، مواجهه با بحران روحی در شریعت گرایی سخت او و نهایتا شکل گیری آن ها بر محور مکاشفه عرفانی اش از عیسی مسیح، مورد کنکاش قرار داده ایم. ادامه این جستار با فرض ایده عرفان اخلاقی به اخلاقیات پولسی و رواقی و وجوه اشتراک و افتراق آن دو، پرداخته است.
    کلیدواژگان: پولس، اخلاقیات عشق، عرفان مسیح، خلقت جدید، شریعت، فیض
  • اکرم اقدسی، شهرام پازوکی* صفحات 57-78
    «شریعت»، «طریقت» و «حقیقت» سه مرحله جداناپذیر از مقامات معنوی و مدارج دینی کمال انسانی است که می توان آن را به پوست، مغز و روغن بادام تشبیه کرد. هر دینی از سه جنبه شریعت، طریقت و حقیقت تشکیل می شود و شریعت ناظر به احکام و آداب ظاهری دین، طریقت ناظر به معنا و آداب قلبی و حقیقت همان مطلوب و مقصود اصلی هر دینی است؛ از این منظر، تمام ادیان دارای مقام طریقتی هستند که در تاریخ اسلام این طریقت به عنوان «تصوف» نامیده شده است. منتهی نکته ای که در این جا وجود دارد این است که اسلام از آن جهت که جامعیت دارد، هم شریعت و هم طریقت در این دین حضوری متعادل و متساوی دارند اما در ادیان دیگر معمولا یکی بر دیگری غلبه داشته است؛ مثلا در مسیحیت طریقت غالب است و در دین یهود شریعت غالب شده است؛ این است که دین یهود به شریعت مداری و دین مسیح به طریقت مداری مشهور است. اما حقیقت فراتر از ظاهر همه ادیان است و شریعت و طریقت راه های رسیدن به آن محسوب می شود. از این روست که در قرآن کریم واژه دین به صورت جمع به کار نرفته و همه جا سخن از دین است نه ادیان. قصه «موسی و شبان» مثنوی یکی از شاهکارهای مولوی از این جنبه به دور نیست و نگارنده در این مقاله این قصه را از دو منظر «شریعت»، «طریقت» و «حقیقت» و «تشبیه» و «تنزیه» نگریسته است. سپس با توجه به توضیحات مذکور، این اشارات را در خود ابیات قصه شرح می دهد.
    کلیدواژگان: شریعت، طریقت، تشبیه، تنزیه، موسی(ع)، شبان
  • مریم باقرزاده، فاطمه لاجوردی*، ابوالفضل محمودی صفحات 79-102
    گورو در عرفان هندویی استاد و اصلی است که مراتب معنوی را پشت سر گذاشته، وادی های پر پیچ و خم آن را درنوردیده و به بالاترین مرتبه بینش معنوی یعنی مکشه نایل شده است. در طریقه های رهبانی هندویی، گورو تجسد خداوند، سنت، تعالیم طریقت و واسطه فیض الهی است که به سنت جان می بخشد، منشا و بستر حیات نوین معنوی، کانون تقدس و رابط سالک با قوای متعالی تر است. بر همین اساس نقش وی در تعلیم و تربیت مرید واجب، و از آداب سلوک به شمار می آید و می تواند هدایت و ارشاد کسی را که قصد پیمودن این مسیر را دارد، بر عهده بگیرد، او را از عقبات سخت سلوک گذر دهد و تا رسیدن به سر منزل مقصود دلیل راه وی باشد. وی شایسته تکریم و احترام است و اطاعت محض از دستورات او، هر چند خلاف عرف باشد، برای رسیدن به مقصود نهایی ضروری به شمار می آید. از این روست که برای تبیین جریان سلوک عرفانی در این سنت، بررسی نقش گورو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این نوشتار مفهوم گورو و حوزه شناختی و معنایی آن بر اساس متون مقدس و منابع ادبی و عرفانی هندویی بخصوص در نگاه شنکره و آثار او بررسی شده است.
    کلیدواژگان: گورو، عرفان هندویی، شنکره، مرید، طریقت، سیر و سلوک
  • بهروز حدادی* صفحات 103-124
    موضوع گستره دین و دین ورزی و نقش آفرینی آن در تحولات اجتماعی و چگونگی مواجهه آن با نیازهای نو و متحول در جوامع مختلف و سازوکارهای هر دین برای حل مشکلات تازه، از موضوعاتی است که در همه ادیان به خصوص ادیانی که داعیه جهانی و جاودانگی و نیز جامعیت دارند، باید تبیین شود. موضوع اصلی در این مقاله این است که اسلام و مسیحیت در مقایسه با یکدیگر، آیا توانسته اند هم بر اصول خود تاکید کنند و هم به مقتضیات و مطالبات زمانه پاسخگو باشند. واقعیت این است که مسیحیت با کاستن از دامنه دینداری و حذف شریعت یهودی و تاکید بر سنت سیال و برگرفته از فهم مومنان در طول زمان، خود را با شرایط تازه وفق داد. اسلام شیعی نیز با بهره گیری از سنت 250 ساله معصومان توانست عناصر انعطاف بخش مهمی را در بطن تفکر خود جای دهد. در اسلام سنی، تاکید بر موضوع قیاس و مصلحت تا حدی به روند تطابق کمک کرد ولی با انسداد باب اجتهاد و نظر، و انحصار فقه در چهار مکتب، این روند به تعطیل کشیده شد. مشکل اصلی در هر دو دین تعیین حدود و مصادیق مسلمات و دکترینها، که تجدیدنظر ناپذیرند، از اموری است که عصری اند. بعضی از نگرش های فقهی امام راحل در اجتهاد جواهری در موضوعاتی چون شطرنج و موسیقی و پاپ یوحنای 23 در پایه گذاری شورای واتیکان 2، و پاپ فرانسیس در مساله ازدواج و طلاق در سند «لذت عشق» یا دیدگاه های هانس کونگ طلیعه های روندی است که حاکی از سمت وسویی واحد و نشان دهنده نگاه مثبت به توانمندی دین است.
    کلیدواژگان: اسلام و مسیحیت، مقتضیات زمان، اجتهاد، مصلحت و سنت
  • یاسمن سلمانی، عظیم حمزئیان*، نوری السادات شاهنگیان صفحات 125-150
    این نوشتار با هدف ارایه تصویر نظامند از معرفت شناسی تایویی، به تحلیل محتوای دو منبع متقدم اندیشه تایویی یعنی دایو ده جینگ و جوانگ دزو پرداخته و مباحث اصلی معرفتی شناسی هم چون ارکان معرفت، امکان معرفت، معیار صدق معرفت ، ابزارهای معرفت، اقسام و مراتب معرفت، مرزها و حدود معرفت، یقین و حد نهایی آن و موانع معرفت را استنباط و بررسی کرده و به طور نظامند تبیین نموده است. اگرچه این منابع موجز و کنایی، با هدف ارایه نظام معرفت شناسی تدوین نیافته اند اما برآیند پژوهش حاکی است، با تحلیل محتوای آن ها می توان نظام معرفتی تایویی را ترسیم نمود؛ نظام معرفتی که در آن ارکان معرفت دارای سنخیت و وحدت هستند. شناخت امری ممکن و شناخت یقینی در روند انحلال فردیت در تایو بی نام حاصل می شود. علم به مثابه نور است که شناخت را تحقق می بخشد اما حقیقت مطلق، تاریکی (فرانور) است و امکان معرفت به آن وجود ندارد. در رویکرد معرفتی آنان، شهود و علم حضوری، که می تواند وجود پویا، متغیر و سیال را ادراک نماید، جایگاه ویژه ای دارد. معرفت از نظر آنان امری ذومراتب و حاصل تجربه تواجد و برطرف نمودن موانع معرفتی چون ذات گرایی، عقل گرایی، زبان، توجه به بعدمادی نفس، جهان و هم چنین احساسات است. معیار صدق معرفت، تطابق معرفت با کنه هستی است
    کلیدواژگان: نظامندی، معرفت شناسی، لائودزو، جوانگ دزو
  • مژده شریعتمداری، طاهره حاج ابراهیمی*، فاطمه لاجوردی صفحات 151-172
    این عبارت توراتی که انسان شبیه خدا آفریده شده است، اساس تعلیمات دانشمندان یهود درباره وجود آدمی است. از این عبارت چنین برداشت می شود که انسان بر همه مخلوقات جهان فضیلت دارد و عالی ترین نقطه در کار آفرینش است. از این رو همواره موضوع انسان و مسیر آفرینش او، ابعاد وجودی و جایگاهش در نظام هستی از موضوعات مورد توجه متفکران یهودی و پژوهشگران حوزه یهودیت بوده است. در این میان کتاب زهر به عنوان مهم ترین اثر ادبی و عرفانی قرون وسطی، موضوع اصلیش نمایش انسان و حقایق الهی است. این اثر به عنوان تفسیر اسفار پنج گانه تورات تا حدودی دسترس ناپذیر و دشواریاب در برابر ما قرار دارد، همان طور که شایسته اثری درباره حکمت باطنی است. در این نوشتار سعی شده است که با بیان جنبه های شناخت آدمی در سنت توراتی یهودی، به عنوان پیشینه و پایه های انسان شناسی یهودی، و بررسی جریان قبالا به عنوان اصلی ترین سنت عرفان یهودی در بیان دیدگاه های انسان شناسی عرفانی یهود، زمینه را برای بیان دیدگاه های زهر از انسان فراهم کنیم.
    کلیدواژگان: انسان شناسی عرفانی، قبالا، زوهر، سفیروت، آدم قدیم
  • ملیحه شیرخدائی، ابوالفضل محمودی*، طاهره حاج ابراهیمی صفحات 173-194
    در سنت مسیحی و به ویژه عهدجدید عیسی مسیح واسطه رهایی و نجات و الگوی عشق ورزی انسان معرفی شده است. عیسی با عشق و محبتش به انسان ها، قربانی شدن را پذیرفت و چون بره ای در فصح قربانی شد تا نوع انسان حیات یابد. اتحاد با مسیح تنها راه وصول به عشق اتم و اکمل در مسیحیت است. انسانی که به دنبال رهایی است باید مسیح گونه شود و هم چون او طی طریق نماید، تا با مسیح متحد شود و نجات یابد. برای اتحاد با خداوند باید به قوانین طلایی عشق که در اناجیل بر زبان مسیح جاری شد عمل نماید. یعنی عشق به خدا، عشق به همسایه و هم نوع و حتی نثار جان برای دشمن محبت نماید. بدین ترتیب انسان ارتقا می یابد و گناهانش در اثر محبت می سوزد. و فرزند مسیح می گردد. عیسی در او متولد می شود. در این هنگام این پسر انسان است که با او و در او عمل می کند. مسیح با چشم او می بیند، با گوش او می شنود و با دستان وی عمل می نماید. در این جستار سعی بر آن است تا در حد ادراک به تبیین عشق در عهدجدید پرداخته شود.
    کلیدواژگان: محبت، عیسی مسیح، عشق، خداوند، عهدجدید
  • محمد صبائی، فاطمه لاجوردی*، طاهره حاج ابراهیمی صفحات 195-213
    در سده های هجدهم و نوزدهم شماری از اندیشمندان با اتخاذ دیدگاه هایی تاریخی - انتقادی، درباره حیات و شخصیت عیسی مسیح تحقیق کردند و از او تصویری به دست دادند که با تصویر الهیات و کتاب مقدس مسیحی بسیار متفاوت بود. در این تحقیقات عیسی مسیح گاه همچون فردی صرفا بشری با دعاوی مسیحایی و آرمان هایی سیاسی معرفی می شد که به خطا در آرزوی فرارسیدن ملکوت خدا بود و سرانجام نیز ناکام از آن چه طلب می کرد به صلیب کشیده شد. در مقابل، رودولف بولتمان با طرح دوگانه عیسای تاریخ و مسیح ایمان، مدعی شد پیدایش و پایایی ایمان مسیحی متوقف بر شخصیت تاریخی عیسی و آگاهی از چندوچون حیات او نیست. هدف این پژوهش طرح و بررسی پاسخ بولتمان به تحقیقات تاریخی-انتقادی درباره عیسای تاریخی است. برای این کار، پس از طرح کلیات آن تحقیقات، به آثار بولتمان رجوع می کنیم و نشان می دهیم که از نظر او مسیح ایمان متعلق ایمان مسیحی است و نه عیسای تاریخی. بنابراین، ایمان مسیحی از انتقادات تحقیقات تاریخی-انتقادی درباره عیسی آسیب نمی بیند.
    کلیدواژگان: عیسای تاریخی، مسیح ایمان، موعظه، رودولف بولتمان، الهیات مسیحی
  • علی مرادی، مریم سالم* صفحات 213-236
    طراحی شهر خدا نزد آگوستین کاملا بر محور فرشتگان و اهریمنان صورت گرفته است. به زعم وی خدا به همه فرشتگان، طبیعت خیر عطا کرده است و آن چه که باعث لغزش برخی از آن ها می‎شود عبارتست از روی گردانی از محبتخدا و روی آوردن به جایگاه شخصی خود فرشتگان. در واقع، تکبر اولین گام در ایجاد شکاف بین فرشتگان است که آن ها را به دو دسته فرشتگان مقدس و فرشتگان شرور (اهریمنان) تقسیم می‎کند و دو شهر را شکل می‎دهد، شهر خدا در مقابل شهر زمینی. این دیدگاه آگوستین باعث طرح مسئله چگونگی انحراف اراده در فرشتگان و شکل‎گیری مفهوم شهر خدا می شود. به نظر می‎رسد که آگوستین برای حل این مسئله با تکیه بر آموزه‎های کتاب مقدس به دو مفهوم «تمسک به خدای متعالی» و «تکبر»در ساحت فرشتگان متوسل می‎شود و انحراف اراده را نیز در تقریر نهایی دیدگاه خویش محفوظ می‎دارد. در این مقاله با بررسی آثار آگوستین و تحلیل نظرات او، جایگاه اهریمنان و فرشتگان را در شکل‎گیری مفهوم شهر خدا و شهرزمینی بررسی می نماییم.
    کلیدواژگان: آگوستین، اهریمن، فرشته، تکبر، شهر خدا
  • منصور معتمدی*، زهرا میقانی صفحات 237-256
    درک بشر از زمان همواره در شکل گیری نظام اعتقادی او نقش اساسی داشته است. انبیای یهود با ایمان به خدایی واحد، مقتدر و غیرقابل پیش بینی تصور دوری از زمان را رها کردند و به دیدگاه خطی به زمان رسیدند که به مفهوم تاریخ امکان بروز می داد. با مسیحیت تاریخ دارای روندی معنادار و مومن زایری شد که به سوی غایتی رو به حرکت است. در ابتدا این غایت که عبارت بود از رستگاری مومنان برگزیده، خارج از تاریخ عرفی قرار داشت، اما در قرن دوازدهم یواخیم فیوره رستگاری را در آخرین مرحله از ادوار تکاملی تاریخ عرفی ترسیم کرد. به این ترتیب امید به ایجاد فردوسی زمینی پایه ریزی شد. توصیفات یواخیم فیوره از آخرالزمان و عصر طلایی روح القدس الهام بخش اصلاح طلبان پیشگامی چون جان ویکلیف شد. باور به بارور شدن اذهان و خوداتکایی نسبی مومنان در آخرین عصر تاریخ جهانی بود که منجر به مخالفت با تشکیلات و اختیارات کلیسا شد.
    کلیدواژگان: تاریخ، ادوار-تکاملی، یواخیم-فیوره، جان-ویکلیف، آخرالزمان
  • شهاب الدین وحیدی مهرجردی* صفحات 257-302
    الهیات رهایی بخش یکی از الهیات های قرن بیستم که خواستار برابری زن و مرد در امور دینی، اجتماعی و تحقق مساوات و عدالت اجتماعی در جوامع، به خصوص کشورهای آمریکای لاتین هستند. این الهیات برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود قایل به جنسیت و تبعیض بین زن و مرد نیست و زنان را در عرصه های مختلف دوشادوش مردان می داند. نوشتار حاضر جستاری است در بیان نقش، جایگاه و تاثیرگذاری زنان در عرصه های مختلف اجتماعی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دینی این الهیات برای رسیدن به آرمان های خود. ابتدا به شکل گیری الهیات رهایی بخش در آمریکای لاتین اشاره وسپس ویژگی های این الهیات را بیان می کنیم. بحث مهم دیگری که به آن پرداخته می شود جایگاه، زنان در الهیات رهایی بخش است که در این زمینه به دفاع از شخصیت و حقوق زنان در این الهیات پرداخته و درنهایت به نقش دینی کلیسایی زنان در الهیات رهایی بخش اشاره می شود.
    کلیدواژگان: زنان، الهیات رهایی بخش، مناصب کلیسایی، شورای مدلین، عدم جنسیت
|
  • Mazaher Ahmadtobi * Pages 1-30
    The Book of Isaiah is one of the three books of the second part of the Nevi’im, the Major Latter Prophets, from three parts of the Hebrew Bible. Some of scholars believe that the entire sixty and six chapters of the Book of Isaiah are the product of a single author, the historical Isaiah of Jerusalem, by citing the linguistic, stylistic, and theological similarities. But majority of scholars divide it into three distinct parts, by citing the historical, linguistic, stylistic, and theological differences and assign them, respectively, to First Isaiah, Second Isaiah, and Third Isaiah. This article, written in descriptive and analytic way, deals with the historical background of the unity of authorship or the multiple authorship of this book, and the factors of the adherents of each of these views. Adherents of the unity of authorship consider use of the concepts such as a highway, Zion, the holy one of Israel, and pangs of a woman in travail throughout the book as justifying their views. Adherents of the multiple authorship respond to it by saying Second Isaiah, and Third Isaiah were the followers of Isaiah and then these similarities come from this point.
    Keywords: The unity of authorship, The multiple authorship, First Isaiah, Second Isaiah, Third Isaiah
  • Homeyra Arsanjani *, M Zurvani Pages 31-56
    The vital role of St.Paul in the history of Christianity needs no proof. Christian life of Paul began with his own vision of Christ; This conversion resulted in his theological and ethical teachings. So that, his “Christ-Mysticism” has been regarded as the heart of his ideas and thought. Accordingly, love, as the major element of Paul’s ethic and the gift of “spirit”, parallel to faith, as the main element of his theology and the fruit of grace, make the fulfillment of true Law possible. In Pauline mysticism, “being-in-Christ” follows a “new creation” in piety and edification. This attitude, together with a moral-mystical interpretation of sacraments substitutes Law of love for the Law of works. In this article, Paul’s ethics is surveyed with regard to his special personality, his fanatical legalism, his following psychological crisis, and finally his visionary experience of Jesus Christ. Furthermore, Pauline and Stoic Ethics are comparatively discussed.
    Keywords: St.Paul, Ethic of love, Christ-Mysticism, new creation, Law, Grace
  • Akram Aghdasi, SH Pazouki * Pages 57-78
    Law, Path and Truth are three inseparable stages of human perfection that can be likened to the skin, kernel and the oil of almond. Each religion is composed of three aspects of Law, Path, and Truth which respectively are the appearance, the meaning and the ideal or the main purpose religion. From this perspective, all religions have a mystical aspect, Path, which is called Sufism in Islam. Nevertheless the point here is that since in Islam due to its comprehensiveness, Law and Truth are equal and balanced. In other religions, one has usually dominated one another, for example in Christianity Path is dominant, in contrast, in Judaism, Law is dominant. That is, the Jewish religion is famous for its law and Christianity for its Path. However, Truth is something beyond the appearance so Law and Path are the ways to reach it. Therefore in the holy Quran, the word "religion" is not used collectively. This idea is clearly reflected in "Moses and Shepherd" of Romi's Masnavi. In this article we look at this story from two perspectives: firstly we survey the concepts of Law, Path and Truth and secondly interpret it according to the theological concepts of God Likeness and Uniqueness.
    Keywords: Law, Path, God Likeness, Uniqueness, Moses, Shepherd
  • Maryam Bagherzadeh, Fatemeh Lajevardi *, M Mahmoudi Pages 79-102
    The Guru in Hindu mysticism is a master who has traversed the spiritual stages, has struggled through its difficult levels and attained the highest level of spiritual insight, namely, the mokśa. In Hindu monastic orders, the Guru is the incarnation of God, tradition, teachings, the path and the mediator of the divine grace that gives birth to the tradition. He is the source of the new spiritual life, the center of holiness, and the mediator of the seeker with supreme power. Accordingly, his role is significant in the education of the disciples, and being obedient to him is obligatory. He can take the guidance of someone who intends to follow the path, pass him through difficult journey, until he reaches to ultimate truth. Therefore, it is important to examine the role of Guru in order to explain the mystical journey in these traditions. In this study, the concept of Guru has been surveyed in Hindu texts especially from the Ŝankara's point of view.
    Keywords: Guru, Hindu Mysticism, Ŝankara, Disciple, Path, Mystical journey
  • Behrooz Haddadi * Pages 103-124
    The scope of religion and its role against the social transformations is an important subject to deal with. In this article we try to answer this question: Have Islam and Christianity been able to, on the one hand, follow their doctrines and on the other hand meet the changing needs of society? In fact, Christianity by removing the Jewish law and emphasizing on the fluid tradition based on its believers' understanding has succeeded in adapting to the new conditions. Shi'ite Islam by using the 250 hundred years traditions of its Imams has developed some flexible elements in itself. In Sunni Islam, qiyās (deductive analogy), somehow played the same role but the lack of ijtihād and the exclusive dominance of the four jurisprudential schools have erected strong barriers in its way.
    Keywords: Islam, Christianity, time, place requirements, Ijtihād, Maslaha (Expediency), tradition
  • Yasaman Salmani, Azim Hamzeian *, Noorisadat Shahangian Pages 125-150
    The aim of this paper is to provide a systematic picture of Taoist epistemology. The research suggests that, by analyzing the concise contents of the Taoist texts, an epistemic system can be found in which the pillars of knowledge are unity. Understanding is possible and the certain recognition in the process of dissolution of individuality is achieved. Science is a light that realizes knowledge, but the absolute truth is darkness and there is no possibility of knowing it. In Taoist tradition, intuition and insight have a special place by which one can perceives the dynamic, variable and fluid existence. For them, knowledge is experiential and it realizes by eliminating the epistemic barriers such as rationalism, language, attention to the material self, the world itself and personal emotions. The criterion for the truth of knowledge is its agreement with the essence of the universe.
    Keywords: Systematic, Epistemology, Lao Tzu, Chuang Tzu
  • Mojdeh Shariatmadari, Tahereh Hajebrahimi *, Fatemeh Lajevardi Pages 151-172
    The principle that man is in the image of God is the basis of the teachings of Jewish scholars about the existence of mankind. From this phrase of Torah, it is understood that the man is virtuous for all the creatures of the world, and it shows that it is the highest point in the creation of creatures. Therefore, the subject of mankind and the path of his creation, his existential dimensions and his position in the system of being have always been the subject of interest by Jewish scholars and scholars in the field of Judaism. Among these, Zohar that considered to be the most important literary-mystical work of the Middle Ages, its main theme is the representation of man and divine realities. This work, as an interpretation of the five books of the Torah, is somewhat inaccessible and silent to us, as it deserves to be a work of esoteric wisdom. In this research, it has been attempted to explain the aspects of human cognition in the Jewish tradition as the background and foundations of Jewish anthropology, and to investigate the Kabbalah as the main tradition of Jewish mysticism in expressing the views of the Jewish mystical anthropology, provide the views of the Zohar from human beings.
    Keywords: Mystical anthropology, Kabbalah, Zohar, Sefirot, Adam kadmon
  • M Shirkhodaei, M Mahmoudi *, Tahereh Hajebrahimi Pages 173-194
    In the Christian tradition, especially in the New Testament, Jesus is the source of salvation and the example of love. Jesus' love to human led him to accept to be a sacrifice and he scarified himself like a lamb in the Passover so that the human beings would free from sins. Union with Christ is the only way to enjoy this love. A person seeking liberation must become Christ-like, act like him in order to be saved. For union with God, one should follows the Golden Laws of the Gospels, i.e., love for God, love for the neighbor, and kindness and even love for the enemy. In this way, man will be promoted and his sins burn in love. He begets the Christ and Jesus will be born in him. At this time, the son of man works in him. Jesus sees with his eyes, listens from his ear and acts with his hands. In this essay, we try to focus on the conception of love in the New Testament.
    Keywords: Jesus, Love, God, New Testament
  • Mohamad Sabaei, Fatemeh Lajevardi *, Tahereh Hajebrahimi Pages 195-213
    In Eighteenth and nineteenth centuries some of the thinkers with adoption of a historical-critical attitude, research on the life and personality of Jesus Christ and drew a picture of him which was very different with the picture of Christian theology and Bible. In these researches, Jesus Christ sometimes presented as simply human person with messianic claims and political ideals who mistakenly was wishing in coming of kingdom of God and finally failed in his demands, hung on gallows. In contrast, Rudolf Bultmann with present the dual of the Jesus of history and Christ of faith, claimed that appearance and stability of the Christian faith need not to the awareness of historical personality and life of Jesus. Purpose of this research is to survey Bultmann's answer to the historical-critical researches on the historical Jesus. For this, after presentation of the outline of these researches, refer to Bultmann's works and show that according to him it is the Christ of faith that is object of Christian faith and not the historical Jesus. Therefore, Christian faith does not damage from critics of the historical- critical researches on Jesus.
    Keywords: Historical Jesus, Christ of faith, preaching, Rudolf Bultmann, Christian theology
  • Ali Moradi, Maryam Salem * Pages 213-236
    Augustine creates his City of God according to ChristianDemonology and Angelology. In his opinion, God has bestowed the good nature upon all the angels but what makes some of them go astray is their negligence of God's love. In fact, arrogance is the first step in creating a gap between the angels, which divides them into two categories holy angels and evildoers, so they form two cities. This Augustine's perspective raises this question: why did the angels fall? Augustine himself relying on the teachings of the Bible answer that autonomous and self-initiated sin of pride caused the angles to divert from God's will. Augustine, in this way, arranges and explains one of the most important concepts of Christian theology on the basis of angelology, in such a way that no one has done this before in the Christian theology.
    Keywords: Augustine, devil, angel, City of God, Arrogance
  • Mansour Motamedi *, Zahra Mighani Pages 237-256
    Humans' perception of time has always had important role in developing their belief system. Hebrews by having faith in an omnipotent God got free from the cycles of eternal growth and decline. Instead they believed in a unique ending of history. With Christianity history turned to a meaningful process and a Christian was believed to be a pilgrim going to an ultimate destination. Before Joachim, this ultimate was believed as the salvation of chosen believers and it was located out of universal history. But Joachim supposed history as a developmental process and brought the salvation into the universal history. It actually led to a hope for an earthly heaven. Pioneering reformist inspired by Joachim`s descriptions of apocalyptic chaos and Golden Age of Holy Spirit started a religious and anti-church reformation. John Wyclif, one of the first reformist, declared that the luxury of the church indicated that the end of the time was approaching. Believing in flourished minds and the relative self-autonomy of Christians in the last era of history led to the idea of spiritual church and objection against the authority of the existing church.
    Keywords: History, developmental-periods, Joachim-of-Fiore, John-Wyclif, Reformation
  • Shahabodin Vahidi Mehrjardi * Pages 257-302
    Liberating theology as a twentieth century theology is a defender of the gender equality in all cultural, religious, social matters, as well as realization of social justice especially in the Latin American countries. This article is an attempt to express the role, position and influence of women in different social, economic, cultural, political, and religious areas of this theology in order to achieve their goals. In this research, we firstly survey the origin of the liberation theology in Latin America. Then, we summarize the general characteristics of liberation theorem. Finally, we study the place of women in liberating theology.
    Keywords: women, liberating theology, churches, Medellin council, genderless