فهرست مطالب

نشریه معماری و شهرسازی پایدار
سال هفتم شماره 2 (پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/12/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • میلاد الفت، اسماعیل ضرغامی* صفحات 1-22
    در حال حاضر می بایست به جستجوی راهکارهایی برای بهبود مسکن سالمندان به منظور ارتقای امید به زندگی و سلامت آنان در عصر حاضر ایران بود. منظور از مسکن به عنوان یکی از اصلی ترین و ابتدایی ترین نیازهای انسان، صرفا یک سرپناه نیست. مفهوم سکونت فراتر از استقرار در یک فضای بسته است. این مطالعه به بررسی عوامل مرتبط با افزایش امید به زندگی سالمندان در فضاهای کالبدی سالمندان پرداخته و مسکن متناسب با آنان در ایران را با استفاده از این عوامل مورد قیاس قرار می دهد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - پیمایشی و روش جمع آوری اطلاعات میدانی است که پس از توزیع پرسشنامه در بین سالمندان، شاخصه های امید به زندگی در ارتباط با فضاهای کالبدی مشخص و اهمیت هر یک از شاخص ها در ارتباط با گزینه ها با استفاده از تکنیک فرآیند سلسله مراتبی انجام شده است. این تکنیک امکان فرموله کردن مسایل به طور سلسله مراتبی را فراهم می کند و همچنین امکان در نظر گرفتن معیارهای مختلف کمی و کیفی در مساله را داراست. نتایج رتبه بندی گزینه ها، خانه سالمندان را به عنوان رتبه بالاتر مسکن در افزایش امید به زندگی سالمندان معرفی می کند. خانه سالمندان در این پژوهش مرکزی تعریف می شود که در آنجا پرستاران و پزشکان به صورت شبانه روزی فرد سالمند را تحت نظر دارند و سالمند به طور تمام وقت در آن اقامت دارد. در حال حاضر می بایست به جستجوی راهکارهایی برای بهبود مسکن سالمندان به منظور ارتقای امید به زندگی و سلامت آنان در عصر حاضر ایران بود. منظور از مسکن به عنوان یکی از اصلی ترین و ابتدایی ترین نیازهای انسان، صرفا یک سرپناه نیست. مفهوم سکونت فراتر از استقرار در یک فضای بسته است. این مطالعه به بررسی عوامل مرتبط با افزایش امید به زندگی سالمندان در فضاهای کالبدی سالمندان پرداخته و مسکن متناسب با آنان در ایران را با استفاده از این عوامل مورد قیاس قرار می دهد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی - پیمایشی و روش جمع آوری اطلاعات میدانی است که پس از توزیع 150 پرسشنامه در بین سالمندان، شاخصه های امید به زندگی در ارتباط با فضاهای کالبدی مشخص و اهمیت هر یک از شاخص ها در ارتباط با گزینه ها با استفاده از تکنیک فرآیند سلسله مراتبی انجام گردیده است. زیرا این تکنیک امکان فرموله کردن مسایل بصورت سلسله مراتبی را فراهم می کند و همچنین امکان در نظر گرفتن معیارهای مختلف کمی و کیفی در مساله را داراست. نتایج رتبه بندی گزینه ها خانه سالمندان را به عنوان رتبه بالاتر مسکن در افزایش امید به زندگی سالمندان معرفی می کند. خانه ی سالمندان در این پژوهش مرکزی تعریف می گردد که در آنجا پرستاران و پزشکان به صورت شبانه روزی فرد سالمند را تحت نظر دارند و سالمند بصورت تمام وقت در آن اقامت دارد.
    کلیدواژگان: فضاهای سکونتی، شاخص های مطلوب، سالمندان، طراحی
  • هانیه صنایعیان*، سیده فاطمه غرابی صفحات 23-36

    با توجه به رشد جمعیت، افزایش شهرنشینی، ساختمان های پر مصرف انرژی در مراکز شهری کشورهای در حال توسعه قرار دارند. از این رو نیاز به افزایش بهره وری انرژی ساختمان ها از طریق استفاده منسجم از طراحی فعال و غیر فعال خورشیدی برای راهبردهای کاهش مصرف انرژی، افزایش بهره وری تجهیزات و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، تبدیل انرژی تجدیدپذیر به انرژی حرارتی یا الکتریسیته، اولین گام لازم برای اعمال ترکیب استراتژی های طراحی فعال و غیر فعال است. استراتژی های طراحی غیر فعال یکی از موثرترین و ارزانترین روش های کاهش مصرف انرژی در ساختمان هاست. در این مطالعه به بررسی میزان مصرف انرژی ساختمان از نقطه نظر طراحی غیر فعال در مقیاس بلوک شهری و در مقیاس بنا پرداخته شده است و به مرور اصلی ترین شاخص های موثر در مصرف انرژی ساختمان و پارامترهای فرمی تاثیر گذار بر جذب انرژی خورشیدی از دیدگاه پژوهشگران متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. شناخت دقیق و بررسی شاخص ها و پارامترهای تاثیرگذار بر مصرف انرژی این امکان را به طراحان و معماران می دهد که در مراحل اولیه طراحی با دقتی بیشتر و دیدی تاثیرگذارتر در زمینه مصرف انرژی ساختمان به ارزیابی و طراحی غیر فعال ساختمان بپردازند. در این مقاله مکان قرارگیری توده ساختمان درون سایت در شش حالت کلی در اقلیم شهر تهران مورد بررسی قرار می گیرد. پس از مدل سازی در نرم افزار دیزاین بیلدر، میزان مصرف انرژی و جذب انرژی خورشیدی در مدل ها و در سه جهت گیری مورد ارزیابی قرار می گیرد.با توجه به رشد جمعیت، افزایش شهرنشینی، ساختمان های پر مصرف انرژی در مراکز شهری کشورهای در حال توسعه قرار دارند. از این رو نیاز به افزایش بهره وری انرژی ساختمان ها از طریق استفاده منسجم از طراحی فعال و غیر فعال خورشیدی برای راهبردهای کاهش مصرف انرژی، افزایش بهره وری تجهیزات و استفاده از انرژی های تجدید پذیر، تبدیل انرژی تجدیدپذیر به انرژی حرارتی یا الکتریسیته، اولین گام لازم برای اعمال ترکیب استراتژی های طراحی فعال و غیر فعال است. استراتژی های طراحی غیر فعال یکی از موثرترین و ارزان ترین روش های کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها هستند. در این مطالعه به بررسی میزان مصرف انرژی ساختمان از نقطه نظر طراحی غیر فعال در مقیاس بلوک شهری و در مقیاس بنا پرداخته شده است، و به مرور اصلی ترین شاخص های موثر در مصرف انرژی ساختمان و پارامترهای فرمی تاثیر گذار بر جذب انرژی خورشیدی از دیدگاه پژوهشگران متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. شناخت دقیق و بررسی شاخص ها و پارامترهای تاثیر گذار بر مصرف انرژی این امکان را به طراحان و معماران میدهد که در مراحل اولیه طراحی با دقتی بیشتر و دیدی تاثیر گذارتر در زمینه مصرف انرژی ساختمان به ارزیابی و طراحی غیر فعال ساختمان بپردازند. در این مقاله مکان قرارگیری توده ساختمان درون سایت در شش حالت کلی در اقلیم شهر تهران مورد بررسی قرار می گیرد. پس از مدلسازی در نرم افزار دیزاین بیلدر، میزان مصرف انرژی و جذب انرژی خورشیدی در مدل ها و در سه جهت گیری مورد ارزیابی قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: مطالع پارامتری، پارامترهای فرمی، طراحی غیر فعال خورشیدی، عملکرد بهنیه انرژی
  • مجتبی شریف نژاد*، مهدی منتظرالحجه صفحات 37-53

    امنیت یکی از شاخص های موثر بر ارتقای پایداری سکونتگاه ها و از جمله زیرساخت های لازم جهت رونق اجتماعی، اقتصادی و کالبدی در شهرها و به ویژه بافت های تاریخی است. در این پژوهش سعی گردیده رابطه مولفه های کالبدی موثر بر امنیت با میزان پایداری بافت تاریخی شهری یزد، در قالب مولفه های شش گانه و به واسطه 24 شاخص بررسی گردد. در این پژوهش از روش پژوهش پیمایشی و همبستگی استفاده شده است. به منظور سنجش و ارزیابی رابطه امنیت با میزان پایداری در بافت تاریخی شهر یزد، ابتدا شاخص های سنجش میزان پایداری در ابعاد پنج گانه تعیین و به کمک پرسشنامه و برداشت کالبدی، میزان عددی شاخص ها سنجش و سپس با استفاده از تکنیک AHP  و به کمک نرم افزار GIS وزن نهایی شاخص ها اعمال و نقشه های میزان پایداری و در نهایت نقشه پایداری کل استخراج شد. به منظور سنجش رابطه متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون های آماری رگرسیون خطی چندگانه و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. همچنین از آزمون دوربین واتسون جهت بررسی هم خطی متغیرها و از آزمون آماری کولموگراف - اسمیرنف جهت تشخیص نرمال بودن توزیع داده های پژوهش و جهت تبیین معنی داری مدل رگرسیونی چندگانه از روش تحلیل واریانس ANOVA استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در مجموع بافت تاریخی شهر یزد نسبتا ناپایدار است و مولفه های «نور و روشنایی» با بتای 0.576  و «نظارت اجتماعی» با بتای  0.502 بیشترین رابطه مستقیم و معنی دار را با ارتقای میزان پایداری در این بافت دارند. همچنین مولفه «خوانایی» با بتای 0.352 کمترین میزان همبستگی را با ارتقای میزان پایداری دارد.امنیت یکی از شاخص های موثر بر ارتقای پایداری سکونتگاه ها و از جمله زیرساخت های لازم جهت رونق اجتماعی، اقتصادی و کالبدی در شهرها و به ویژه بافت های تاریخی است. در این پژوهش سعی گردیده رابطه مولفه های کالبدی موثر بر امنیت با میزان پایداری بافت تاریخی شهری یزد، در قالب مولفه های شش گانه و به واسطه 24 شاخص بررسی گردد. در این پژوهش از روش پژوهش پیمایشی و همبستگی استفاده گردیده است. به منظور سنجش و ارزیابی رابطه امنیت با میزان پایداری در بافت تاریخی شهر یزد، ابتدا شاخص های سنجش میزان پایداری در ابعاد پنج گانه تعیین و به کمک پرسشنامه و برداشت کالبدی، میزان عددی شاخص ها سنجش و سپس با استفاده از تکنیک AHP و به کمک نرم افزار GIS وزن نهایی شاخص ها اعمال و نقشه های میزان پایداری و در نهایت نقشه پایداری کل استخراج گردید. به منظور سنجش رابطه متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون های آماری رگرسیون خطی چندگانه و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. همچنین از آزمون دوربین واتسون جهت بررسی هم خطی متغیرها و از آزمون آماری کولموگراف - اسمیرنف جهت تشخیص نرمال بودن توزیع داده های پژوهش استفاده شده است. همچنین جهت تبیین معنی داری مدل رگرسیونی چندگانه از روش تحلیل واریانس ANOVA استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در مجموع بافت تاریخی شهر یزد نسبتا ناپایدار است و مولفه های «نور و روشنایی» با بتای 576/0 و «نظارت اجتماعی» با بتای 502/0 بیشترین رابطه مستقیم و معنی دار را با ارتقای میزان پایداری در این بافت دارند. همچنین مولفه «خوانایی» با بتای 352/0 کمترین میزان همبستگی را با ارتقای میزان پایداری دارد.

    کلیدواژگان: پایداری، امنیت، بعد کالبد، بافت تاریخی، یزد
  • ابولفضل حیدری*، جمشید داوطلب صفحات 55-67

    یکی از مهم ترین عوامل موثر محیطی بر آسایش، دماست. منطقه سیستان در شرق ایران که در اقلیم گرم وخشک واقع بوده و اقلیم آن طی دو دهه گذشته به دلیل خشک سالی طاقت فرسا شده است، نیاز ضروری به تعدیل دما دارد. در گذشته یکی از مناسب ترین راهکارهای به کار گرفته شده در معماری بومی این منطقه جهت تعدیل دما، "خارخانه" بوده است. در مورد اثر کیفی خارخانه در فضای زیست تا حدودی مطالعاتی انجام شده؛ اما تاکنون میزان اثر خارخانه بر شرایط دمایی فضای داخل به طور کمی مورد سنجش قرار نگرفته است. این مقاله در راستای اهداف معماری پایدار و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، به نقش دمایی خارخانه به عنوان یکی از مصادیق پایداری در معماری بومی سیستان بر فضای داخل مسکن پرداخته است. روش تحقیق مقاله به این صورت است که در یکی از مصادیق مسکن بومی سیستان، سه مکان اندازه گیری فضای باز بیرون، اتاق دارای خارخانه و  اتاق بدون خارخانه در نظر گرفته شد و در روزهای گرم سال طی ساعات مختلف، دمای هوا اندازه گیری شد. نتایج تحقیق نشان داد که به طور میانگین و در کل شبانه روز دمای هوای اتاق بدون خارخانه تنها 0.58 درجه سانتی گراد از دمای بیرون پایین تر است؛ در صورتی که دمای اتاق دارای خارخانه 7.69 درجه سانتی گراد خنک تر از دمای هوای بیرون است. این میزان تعدیل دما بسیار قابل توجه بوده و با توجه به اینکه برای کاهش هر درجه افزایش دما، 5-10 درصد انرژی الکتریکی لازم است، لذا این مقدار کاهش دما صرفه جویی زیاد مصرف انرژی را در پی دارد و گامی مهم در راستای معماری پایدار محسوب می شود. یکی از مهم ترین عوامل موثر محیطی بر آسایش، دماست. منطقه سیستان در شرق ایران که در اقلیم گرم وخشک واقع بوده و اقلیم آن طی دو دهه گذشته به دلیل خشک سالی طاقت فرسا شده است، نیاز ضروری به تعدیل دما دارد. در گذشته یکی از مناسب ترین راهکارهای به کار گرفته شده در معماری بومی این منطقه جهت تعدیل دما، "خارخانه" بوده است. در مورد اثر کیفی خارخانه در فضای زیست تا حدودی مطالعاتی انجام شده؛ اما تاکنون میزان اثر خارخانه بر شرایط دمایی فضای داخل به طور کمی مورد سنجش قرار نگرفته است. این مقاله در راستای اهداف معماری پایدار و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، به نقش دمایی خارخانه به عنوان یکی از مصادیق پایداری در معماری بومی سیستان بر فضای داخل مسکن پرداخته است. روش تحقیق مقاله به این صورت است که در یکی از مصادیق مسکن بومی سیستان، سه مکان اندازه گیری فضای باز بیرون، اتاق دارای خارخانه و  اتاق بدون خارخانه در نظر گرفته شد و در روزهای گرم سال طی ساعات مختلف، دمای هوا اندازه گیری شد. نتایج تحقیق نشان داد که به طور میانگین و در کل شبانه روز دمای هوای اتاق بدون خارخانه تنها 0.58 درجه سانتی گراد از دمای بیرون پایین تر است؛ در صورتی که دمای اتاق دارای خارخانه 7.69 درجه سانتی گراد خنک تر از دمای هوای بیرون است. این میزان تعدیل دما بسیار قابل توجه بوده و با توجه به اینکه برای کاهش هر درجه افزایش دما، 5-10 درصد انرژی الکتریکی لازم است، لذا این مقدار کاهش دما صرفه جویی زیاد مصرف انرژی را در پی دارد و گامی مهم در راستای معماری پایدار محسوب می شود. یکی از مهم ترین عوامل موثر محیطی بر آسایش، دما می باشد. منطقه سیستان در شرق ایران که در اقلیم گرم و خشک واقع است، نیاز ضروری به تعدیل دما دارد. در گذشته یکی از مناسب ترین راهکارهای بکار گرفته شده در معماری بومی این منطقه جهت تعدیل دما "خارخانه" بوده است. در مورد اثر کیفی خارخانه در فضای زیست تا حدودی مطالعاتی انجام شده؛ اما تاکنون میزان اثر خارخانه بر شرایط دمایی فضای داخل به طور کمی مورد سنجش قرار نگرفته است. این مقاله در راستای اهداف معماری پایدار و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، به نقش دمایی خارخانه به عنوان یکی از مصادیق پایداری در معماری بومی سیستان بر فضای داخل مسکن پرداخته است. روش تحقیق مقاله به این صورت است که در یکی از مصادیق مسکن بومی سیستان، سه مکان اندازه گیری فضای باز بیرون، اتاق دارای خارخانه و اتاق بدون خارخانه در نظر گرفته شد و در روزهای گرم سال طی ساعات مختلف، دمای هوا اندازه گیری شد. نتایج تحقیق نشان داد که به طور میانگین و در کل شبانه روز دمای هوای اتاق بدون خارخانه تنها 58/0 درجه سانتی گراد از دمای بیرون پایین تر است؛ در صورتی که دمای اتاق دارای خارخانه 69/7 درجه سانتی گراد خنک تر از دمای هوای بیرون می باشد. این میزان تعدیل دما بسیار قابل توجه بوده و با توجه به اینکه برای کاهش هر درجه افزایش دما، 10-5 درصد انرژی الکتریکی لازم است، لذا این مقدار کاهش دما صرفه جویی زیاد مصرف انرژی را در پی دارد و گامی مهم در راستای معماری پایدار محسوب می شود.

    کلیدواژگان: پایداری، تعدیل دما، مسکن روستایی، خارخانه، سیستان
  • حسن احمدی، مهرداد مهرجو* صفحات 69-83

    امروزه درک کمی از شکل گیری دلبستگی و وفاداری نسبت به فضاهای شهری در مناطق شهری وجود دارد، که این نوع بی توجهی سبب کاهش بار معنایی نسبت به زمینه های ادراکی، ارزش ها، معانی و وابستگی مردم به امور مادی و معنویی در فضاهای شهری می شود که این مساله سبب ناکامی مخاطب در دریافت پیام معانی، گسست دلبستگی مکانی و کاهش وفاداری نسبت به فضاهای شهری شده است. از این رو هدف پژوهش، بررسی رابطه سرزندگی و امنیت فضاهای شهری با دلبستگی مکانی و وفاداری رفتاری در میدان شهرداری است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع همبستگی و درچارچوب روش های تحلیلی است. داده ها از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. پایایی آن ها با روش آلفای کرونباخ با ضریب 870/0 تایید شد؛ همچنین نمونه آماری پژوهش با فرمول کوکران 384 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها، روش های همبستگی و رگرسیون تک متغیره و شاخص های برازش داده-مدل محاسبه و مدل تحلیلی ساختاری متغیر های پژوهش ارایه شد. در یافته های پژوهش متغیرهای بررسی شده قدرت زیادی در پیش بینی تغییرات واریانس وفاداری رفتاری در مطالعه موردی از دیدگاه شهروندان دارند، به طوری که ضریب تعیین تعدیل یافتهR2 در متغیرها نزدیک به 1 از پیش شرط های لازم برای انجام یک رگرسیون و معنادار شدن آنوای رگرسیون است. ضریب β نیز درسطح 01/0< P معنادار است. همچنین ضریب بتای متغیر وفاداری رفتاری 87/0 به دست آمد. این ضریب مثبت مشخص می کند، اگر یک انحراف معیار متغیر وفاداری رفتاری در بین شهروندان افزایش یابد، به میزان 87/0 شهروندان از طرفداری نسبت به سرزندگی فضاهای شهری افزایش می یابد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیونی بین متغیر های بررسی شده، سرزندگی- وفاداری رفتاری با 871/0= β ، 72/34=T و 759/0 = R2 قدرت زیادی در تبیین مستقیم وفاداری کنشی شهروندان در این مکان را دارد.امروزه درک کمی از شکل گیری دلبستگی و وفاداری نسبت به فضاهای شهری در مناطق شهری وجود دارد، که این نوع بی توجهی سبب کاهش بارمعنایی نسبت به زمینه های ادراکی، ارزش ها، معانی و وابستگی مردم به امور مادی و معنویی در فضاهای شهری می شود که این مسئله سبب ناکامی مخاطب در دریافت پیام معانی، گسست دلبستگی مکانی و کاهش وفاداری نسبت به فضاهای شهری شده است. از این رو هدف پژوهش، بررسی رابطه سرزندگی و امنیت فضاهای شهری با دلبستگی مکانی و وفاداری رفتاری در میدان شهرداری است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع همبستگی و درچارچوب روش های تحلیلی است. داده ها از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. روایی آن ها با روش آلفای کرونباخ با ضریب 870/0 تایید شد؛ همچنین نمونه آماری پژوهش با فرمول کوکران 384 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده ها، روش های همبستگی و رگرسیون تک متغیره و شاخص-های برازش داده-مدل محاسبه و مدل تحلیلی ساختاری متغیر های پژوهش ارایه شد. در یافته های پژوهش متغیرهای بررسی شده قدرت زیادی در پیش بینی تغییرات واریانس وفاداری رفتاری در مطالعه موردی از دیدگاه شهروندان دارند، به طوری که ضریب تعیین تعدیل یافتهR2 در متغیرها نزدیک به 1 از پیش شرط های لازم برای انجام یک رگرسیون و معنادار شدن آنوای رگرسیون است. ضریب βنیز درسطح 01/0< P معناداراست. همچنین ضریب بتای متغیر وفاداری رفتاری 87/0 به دست آمد. این ضریب مثبت مشخص می کند اگر یک انحراف معیار متغیر وفاداری رفتاری در بین شهروندان افزایش یابد، به میزان 87/0 شهروندان از طرفداری نسبت به سرزندگی فضاهای شهری افزایش می یابد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیونی بین متغیر-های بررسی شده، سرزندگی- وفاداری رفتاری با 871/0= β ، 72/34=T و 759/0 = R2 قدرت زیادی در تبیین مستقیم وفاداری کنشی شهروندان در این مکان را دارد.

    کلیدواژگان: میدان شهرداری رشت، دلبستگی مکانی، وفاداری رفتاری، سرزندگی و امنیت فضاهای شهری
  • محمدصادق طاهر طلوع دل، جمال الدین مهدی نژاد، الناز محبی، نیلوفر زجاجی* صفحات 85-99

    فرهنگ غنی ایران اسلامی و نمادهای معمارانه آن در این سرزمین به همراه همسازگاری آن معماری با طبیعت و شرایط اقلیمی، لزوم توجه به معماری ایرانی و بازشناسی ارزش های سنتی آن را روشن می سازد. تحقیق حاضر در جست وجوی کشف معیارهای طراحی شهرک سرا های پایدار کاشان با رویکرد بازشناسی الگوهای ارزشمند معماری سنتی در اقلیم گرم وخشک ایران بوده و با هدف تعیین معیارهای طراحی محیط کالبدی سراها در شهر کاشان انجام پذیرفته است. روش پژوهش تهیه پرسشنامه و اقدامات پیمایش میدانی مستند بر بررسی تحلیلی- هندسی بر روی 20 خانه مشهور تاریخی شهر کاشان است. جامعه آماری شامل دو گروه متشکل از30  متخصص رشته معماری و آشنا به معماری ابنیه تاریخی، به انضمام 125 نفر از ساکنین علاقمند در شهر کاشان بوده است که پرسش نامه های حاصل از آنها با نرم افزار تحلیل آماری SPSS22 مورد تحلیل قرار گرفته است. به منظور تشخیص عوامل اصلی الگوی طراحی  از روش تحلیل عاملی با کمک منحنی دانه بندی عوامل موثر استفاده شده است. یافته های تحقیق بیانگر 8 عامل اصلی موثر در طراحی مطلوب است که با تکیه بر 25 ریز عامل تشکیل دهنده است. مهم ترین و برترین شاخص های طراحی شامل سه معیار اصولی مورد نیاز مخاطبین شهرک سراها با عناوین؛ -1 تعامل مخاطب با طبیعت ، -2 پاسخ گویی به نیازهای مخاطب و -3 انطباق با فرهنگ بومی بوده اند.فرهنگ غنی ایران اسلامی و نمادهای معمارانه آن در این سرزمین به همراه همسازگاری آن معماری با طبیعت و شرایط اقلیمی، لزوم توجه به معماری ایرانی و بازشناسی ارزش های سنتی آن را روشن می سازد. تحقیق حاضر در جست وجوی کشف اصول طراحی شهرک سرا های پایدار کاشان با رویکرد بازشناسی الگوهای ارزشمند معماری سنتی در اقلیم گرم و خشک ایران بوده و با هدف تعیین اصول طراحی محیط کالبدی سراها در شهر کاشان انجام پذیرفته است. روش پژوهش تهیه پرسشنامه و اقدامات پیمایش میدانی مستند بر بررسی تحلیلی- هندسی بر روی 20 خانه مشهور تاریخی شهر کاشان است. جامعه آماری شامل دو گروه متشکل از30 متخصص رشته معماری و آشنا به معماری ابنیه تاریخی، به انضمام 125 نفر از ساکنین علاقمند در شهر کاشان بوده است که پرسش نامه های حاصل از آنها با نرم افزار تحلیل آماری SPSS22 مورد تحلیل قرار گرفته است. به منظور تشخیص عوامل اصلی الگوی طراحی از روش تحلیل عاملی با کمک منحنی دانه بندی عوامل موثر استفاده شده است. یافته های تحقیق بیانگر 8 عامل اصلی موثر در طراحی مطلوب است که با تکیه بر 25 ریز عامل تشکیل دهنده است. مهم ترین و برترین شاخص های طراحی شامل سه معیار اصولی مورد نیاز مخاطبین شهرک سراها با عناوین؛ 1. تعامل مخاطب با طبیعت ، 2. پاسخ گویی به نیازهای مخاطب و 3. انطباق با فرهنگ بومی بوده اند.

    کلیدواژگان: شهرک سراها (شهرک های ویلایی)، سراهای پایدار، معماری سنتی، الگوهای ارزشی، اقلیم گرم و خشک
  • صدیقه کیانی سلمی* صفحات 101-118

    بازار سنتی ایرانی یکی از عناصر اصلی شهری است که در کنار عناصری همچون مسجد، مدرسه، حمام و کاروانسراها سیب شکل گیری ساختار شهر می شود. در این جستار نقش و عملکرد بازار سنتی کاشان در شکل گیری یک جاذبه گردشگریشناسایی و عوامل اثرگذار بر جذب گردشگر اولویت بندی گردیده است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای با ضریب پایایی 0.88 بوده است. حجم نمونه با استفاده از نرم افزار سمپل پاور 216 نفر محاسبه گردیده است. تحلیل های توصیفی و استنباطی با بهره گیری از نرم افزار SPSS و آزمون های تی تک نمونه ای و تحلیل عاملی صورت گرفته است. مدل سازی عوامل اثرگذار بر بهبود عملکرد بازار تاریخی کاشان در جذب گردشگر با استفاده از نرم افزار AMOS صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از آزمون تی نشان می دهد از 25 شاخص مورد بررسی شاخص های انسجام فیزیکی و پیوستگی اجزای بازار، وجود پارکینگ های متعدد و وجود بازار به منزله یک محور ویژه تجاری و ستون فقرات بافت مرکزی در وضعیت نیمه موثر بوده اند. نتایج حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری بیانگر آن است عامل ویژگی های کالبدی با بار عاملی 0.97 بیشترین مقدار اثر را بر جذب و رونق گردشگری داشته است.بازار سنتی ایرانی یکی از عناصر اصلی شهری است که در کنار عناصری همچون مسجد، مدرسه، حمام و کاروان سراها موجب شکل گیری ساختار شهر می شود. در این جستار نقش و عملکرد معماری بازار سنتی کاشان در شکل گیری یک جاذبه گردشگری شناسایی و اولویت بندی گردیده است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و ابزار پژوهش ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای با ضریب پایایی 88/0 بوده است. حجم نمونه با استفاده از نرم افزار سمپل پاور 216 نفر محاسبه گردیده است. تحلیل های توصیفی و استنباطی با بهره گیری از نرم افزار SPSS و آزمون های تی تک نمونه ای و تحلیل عاملی صورت گرفته است. مدلسازی عوامل اثرگذار بر بهبود عملکرد بازار تاریخی کاشان در جذب گردشگر با استفاده از نرم افزار AMOS صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از آزمون تی نشان می دهد از 25 شاخص مورد بررسی شاخص های انسجام فیزیکی و پیوستگی اجزای بازار، وجود پارکینگ های متعدد و وجود بازار به منزله یک محور ویژه تجاری و ستون فقرات بافت مرکزی در وضعیت نیمه موثر بوده اند. نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر آن است عامل ویژگی های کالبدی با بار عاملی 97/0 بیشترین مقدار اثر را بر جذب و رونق گردشگری داشته است.

    کلیدواژگان: بافت تاریخی، بازار، گردشگری فرهنگی، مدلسازی معادلات ساختاری، کاشان
  • محیا چشمه نور، فاطمه مهدیزاده سراج*، سید عباس یزدانفر صفحات 119-134

    به کارگیری آتریوم در ساختمان هایی با حجم کاربری بالا و ابعاد بزرگ روشی متداول در نور رسانی و تهویه فضاهای مرکزی داخلی است. عدم توجه به فاکتورهای موثر طراحی اقلیمی در آتریوم ها می تواند موجب عملکرد نامطلوب روشنایی و حرارتی فضاهای داخلی شود. یکی از موارد مهم در طراحی، محل قرارگیری فضاهای داخلی و فاصله آن ها از چاه آتریوم یا به عبارتی میزان عمق بالکن است. بر این اساس سوال پژوهش این است که در طبقات مختلف و مابین فاصله های مختلف فضاهای داخلی از چاه آتریوم، کدام فاصله مناسب تر است؟ و پاسخ به این سوال هدف اصلی پژوهش است. با توجه به هدف این تحقیق، دو فاکتور متاثر از یکدیگر، یعنی نسبت فاصله فضاهای داخلی از چاه آتریوم (عمق بالکن) به ارتفاع طبقه مربوط به آن، در 4 حالت 1/2، 1، 3/2 و آتریوم بدون بالکن (فضای بلافصل) در نظر گرفته شد. فاکتورهای مربوط به نور روز پویا شامل (sDA300/50%)، (ASE1000/250)، (UDI100-2000) با کمک نرم افزار Design Builder v.6 به صورت سالیانه و دمای هوا در گرم ترین و سردترین روز سال در فضاهای مورد مطالعه داخل طی روش شبیه سازی با کمک نرم افزار (Ansys workbench در محیط (fluent) به دست آمد. در پایان نتایج تحقیق حاکی از آن است که انتخاب فاصله مناسب از چاه آتریوم یا به عبارتی عمق بالکن مناسب برای جانمایی فضاهای داخلی مجاور آتریوم متناسب با جهت گیری آن ها می تواند بر عملکرد روشنایی و حرارتی سالانه این فضاها تاثیر به سزایی بگذارد. بر این اساس در جبهه شمالی داخل آتریوم مناسب ترین جانمایی فضاهای داخلی برای طبقات اول تا سوم (طبقات پایین و میانی) در حوزه بلافصل با چاه آتریوم است. همچنین در طبقه چهارم یا آخر بهترین وضعیت زمانی است که فاصله تا چاه آتریوم برابر با ارتفاع طبقه باشد. در جبهه جنوبی داخل آتریوم جانمایی فضاها برای طبقات اول و دوم نیز بهتر است در حوزه بلافصل باشد، اما برای طبقات سوم و چهارم (طبقات آخر) بهترین فاصله، زمانی است که عمق بالکن نصف ارتفاع طبقه باشد. به کارگیری آتریوم در ساختمان هایی با حجم کاربری بالا و ابعاد بزرگ روشی متداول در نور رسانی و تهویه فضاهای مرکزی داخلی است. یکی از موارد مهم در طراحی، محل قرارگیری فضاهای داخلی و فاصله آن ها از چاه آتریوم یا به عبارتی میزان عمق بالکن می باشد. بر این اساس سوال پژوهش این است که در طبقات مختلف و مابین فاصله های مختلف فضاهای داخلی از چاه آتریوم، کدام فاصله مناسب تر است؟ و پاسخ به این سوال هدف اصلی پژوهش است. با توجه به هدف تحقیق، نسبت فاصله فضاهای داخلی از چاه آتریوم به ارتفاع طبقه مربوط به آن، در 4 حالت 2/1، 1، 2/3 و آتریوم بدون بالکن (فضای بلافصل) در نظر گرفته شد. فاکتورهای مربوط به نور روز پویا شامل (sDA300/50%)، (ASE1000/250)، (UDI100-2000) در (Design Builder v.6) به صورت سالیانه و دمای هوا در گرم ترین و سردترین روز سال در فضاهای موردمطالعه طی روش شبیه سازی در (Ansys workbench در محیط (fluent) به دست آمد. بر اساس نتایج تحقیق انتخاب فاصله مناسب از چاه آتریوم برای جانمایی فضاهای داخلی متناسب با جهت گیری آن ها می تواند بر عملکرد روشنایی و حرارتی سالانه تاثیر به سزایی بگذارد. در جبهه شمالی داخل آتریوم مناسب ترین جانمایی فضاهای داخلی برای طبقات اول تا سوم در حوزه بلافصل چاه آتریوم می باشد. همچنین در طبقه چهارم بهترین وضعیت زمانیست که فاصله تا چاه آتریوم برابر با ارتفاع طبقه باشد. در جبهه جنوبی بهتر است فضاها در طبقات اول و دوم در حوزه بلافصل باشد و در طبقات سوم و چهارم بهترین فاصله، زمانیست که عمق بالکن نصف ارتفاع طبقه باشد.

    کلیدواژگان: آتریوم، آسایش حرارتی، روشنایی نور روز پویا، فضاهای داخلی آتریوم
  • عبدالمجید نورتقانی*، کوثر گلدسته، مهدیه پژوهانفر صفحات 135-147
    مسکن و مشخصه های کالبدی آن شاخصی از وضعیت اجتماعی-اقتصادی ساکنان هستند که افراد را در معرض برچسب قرار می دهند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل کالبدی موثر در برچسب زنی اجتماعی-اقتصادی به ساکنان از دیدگاه دو گروه کاربر و طراح انجام شد. جهت حصول این اهداف مجموعه ای از عوامل کالبدی موجود در منابع را با استفاده از روش کیفی داده بنیاد شناسایی و در قالب پرسشنامه مشخصه های کالبدی مسکن تدوین شد و در اختیار 2 گروه افراد شامل 247 نفر کاربر با نمونه گیری تصادفی و 103 نفر متخصص حوزه معماری با نمونه گیری گلوله برفی قرار داده و نظرسنجی انجام شد. شناسایی عوامل موثر با محاسبه میانگین نمره کسب شده برای هر دسته (به عنوان نقطه برش) و حذف عوامل با نمره کمتر از حد تعیین شده انجام شده و از طریق تحلیل عاملی اکتشافی در  6گروه دسته بندی شدند. به منظور بررسی تفاوت دیدگاه دو گروه پاسخگو، آزمون تی مستقل مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد دیدگاه دو گروه در خصوص اثر عوامل موقعیت مکانی، سایت و بعد داخلی مسکن واجد تفاوت معنادار یافت شده است اما در دو مشخصه ساختمان و واحد مسکونی تفاوت معناداری را نشان نمی دهد. همچنین مشاهده شد که کاربران مشخصه های بعد داخلی را مهمترین عامل در تشخیص سطح اجتماعی-اقتصادی ساکنان دانسته اند، اما طراحان مجموعه عوامل موقعیت مکانی را به عنوان موثرترین دسته اعلام کرده اند. لذا لازم است طراحان با توجه به نظرات کاربران و استفاده هدفمند از عناصر و مشخصه ها در سطح عرف اقدام به طراحی نمایند؛ این فرآیند با انتقال معانی مورد پذیرش جامعه موجب کاهش القای برچسب زنی منفی به مسکن اقشار کم درآمد منجر خواهد شد.پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل کالبدی موثر در برچسب زنی اجتماعی-اقتصادی به ساکنان از دیدگاه دو گروه کاربر و طراح انجام شد. جهت حصول این اهداف مجموعه ای از عوامل کالبدی موجود در منابع را با استفاده از روش سیستماتیک داده بنیاد شناسایی و در قالب پرسشنامه فاکتورهای کالبدی مسکن تدوین شد و در اختیار 2 گروه افراد شامل 247 نفر کاربر با نمونه گیری تصادفی و 103 نفر متخصص حوزه معماری با نمونه گیری گلوله برفی قرار داده و نظرسنجی انجام شد. شناسایی فاکتورهای موثر با محاسبه میانگین نمره کسب شده برای هر دسته (به عنوان نقطه برش) و حذف فاکتورهای با نمره کمتر از حد تعیین شده انجام شده و از طریق تحلیل عاملی اکتشافی در 6 گروه دسته بندی شدند. به منظور بررسی تفاوت دیدگاه دو گروه پاسخگو، آزمون تی مستقل مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد دیدگاه دو گروه در خصوص فاکتورهای موقعیت مکانی، سایت و بعد داخلی مسکن واجد تفاوت معنادار یافت شده است در خصوص دو فاکتور ساختمان و واحد مسکونی تفاوت معناداری را نشان نمی دهد. همچنین مشاهده شد که کاربران فاکتورهای بعد داخلی را مهمترین عامل در تشخیص سطح اجتماعی-اقتصادی ساکنان دانسته اند اما طراحان مجموعه عوامل موقعیت مکانی را به عنوان موثرترین دسته اعلام کرده اند. لذا لازم است طراحان با توجه به نظرات کاربران و استفاده هدفمند از عناصر و فاکتورهای در سطح عرف اقدام به طراحی نمایند؛ این فرآیند با انتقال معانی مورد پذیرش جامعه موجب کاهش القای برچسب زنی منفی به مسکن اقشار کم درآمد منجر خواهد شد.
    کلیدواژگان: مسکن، سرنخ های کالبدی، طبقه ی اجتماعی-اقتصادی، برچسب زنی
  • غلامرضا حقیقت نایینی* صفحات 149-168

    امروزه پروژه های محرک توسعه شهری و به ویژه مراکز آموزشی بزرگ مقیاس به دلیل دارا بودن ظرفیت های بالقوه فرهنگی و ارایه خدمات در سطح بالای جامعه شهری از جمله راهبرد های جدید توسعه مجدد و پایداری شهری محسوب می شوند. با این توصیف این تحقیق به دنبال آن است تا مشخص سازد که دانشگاه هنر به عنوان یک پروژه محرک توسعه، در صورت استقرار کامل در محدوده باغ ملی (منطقه 12) شهر تهران، چه تاثیری بر بافت پیرامون خود خواهد داشت. در این تحقیق از روش تحلیلی و توصیفی به صورت ترکیبی و نیز در بخش تحلیل از روش تحلیل عاملی استفاده شده و جامعه‎ آماری شامل دو گروه متخصصان و شهروندان یا ذینفعان را در بر می گیرد. یافته های میدانی نشان می دهد هر دو گروه به تاثیر استقرار کامل دانشگاه بر روی عوامل کالبدی، زیرساخت ها و تغییر نگرش نسبت به محیط اتفاق نظر داشته و تاثیر آن را قابل توجه می دانند. همچنین کمترین تاثیر پذیری را بر توسعه و بهبود مسایل اقتصادی منطقه دانسته و نقش دانشگاه در ارتباط با بهبود تعاملات میان مردم و مسیولان شهری نیز به زعم هر دو گروه در رتبه پایینی قرار می گیرند.

    کلیدواژگان: محرک، توسعه، بافت، شهری
  • مرتضی رهبر، محمدجواد مهدوی نژاد*، محمدرضا بمانیان، امیرحسین دوائی مرکزی صفحات 169-182
    ژوهش حاضر، با تاکید بر قابلیت هوش مصنوعی در پیش بینی پارامترهای پایداری محیطی، به مطالعه فرآیند استفاده از الگوریتم شبکه عصبی مصنوعی در پیش بینی میزان انرژی تابشی دریافتی در یک بافت شهری می پردازد. در این راستا ابتدا مجموعه داده های آموزشی از طریق فرآیند های قاعده محور تهیه می شود و سپس با استفاده از فرآیند داده محور، سه شبکه عصبی مصنوعی آموزش داده شده و سه تابع برازش جداگانه برای آن تقریب زده می شود. این توابع بر اساس سه ساختار متفاوت از شبکه های عصبی مصنوعی تنظیم شده اند. در پایان با مقایسه میزان خطای هر مدل، مقادیر پیش بینی شده نیز مورد بررسی قرار می گیرد و تاثیر ساختار شبکه عصبی در پاسخ های به دست آمده، تحلیل می شود. مدل ارایه شده این پژوهش قابلیت تعمیم پذیری به سایر مساله های مشابه پیش بینی پارامترهای پایداری محیطی را دارد و دو کاربرد اساسی برای این مدل ها وجود دارد. ابتدا امکان محاسبه دقیق و بدون نیاز به محاسبات سنگین را ایجاد می کند و  دوم در شبیه سازی های پیچیده با در اختیار داشتن پارامترهای مستقل و وابسته و بدون نیاز به مطالعه قواعد و قوانین حاکم، قابلیت تخمین تابع را دارد و می تواند پارامتر پایداری مد نظر را با دقت بالا پیش بینی کند.پژوهش حاضر، با تاکید بر قابلیت هوش مصنوعی در پیش بینی پارامترهای پایداری محیطی، به مطالعه فرآیند استفاده از الگوریتم شبکه عصبی مصنوعی در پیش بینی میزان انرژی تابشی دریافتی در یک بافت شهری، با هدف چارچوب سازی برای نظریه معماری سرآمد می پردازد. از این رو پاسخی کاربردی، به نیاز به نگاهی جامع به مفهوم پایداری و طراحی معماری پایدار در معماری معاصر محسوب می‮شود. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬در این راستا ابتدا مجموعه داده های آموزشی از طریق فرآیند های قاعده محور تهیه می شود و سپس با استفاده از فرآیند داده محور، سه شبکه عصبی مصنوعی آموزش داده شده و سه تابع برازش جداگانه برای آن تقریب زده می شود. این توابع بر اساس سه ساختار متفاوت از شبکه های عصبی مصنوعی تنظیم شده اند. در پایان با مقایسه میزان خطای هر مدل، مقادیر پیش بینی شده نیز مورد بررسی قرار می گیرد و تاثیر ساختار شبکه عصبی در جواب های حاصله تحلیل می شود. مدل ارایه شده این پژوهش قابلیت تعمیم پذیری به سایر مساله های مشابه پیش بینی پارامترهای پایداری محیطی را دارد و دو کاربرد اساسی برای این مدل ها وجود دارد. ابتدا امکان محاسبه دقیق و بدون نیاز به محاسبات سنگین را ایجاد می کند و دوم در شبیه سازی های پیچیده با در اختیار داشتن پارامترهای مستقل و وابسته و بدون نیاز به مطالعه قواعد و قوانین حاکم، قابلیت تخمین تابع را دارد و می تواند پارامتر پایداری مد نظر را با دقت بالا پیش بینی کند.
    کلیدواژگان: هوش مصنوعی، شبکه عصبی مصنوعی، نظریه معماری سرآمد، طراحی معماری، فرآیند داده محور
  • هادی پندار*، هادی آقاجانی صفحات 183-198

    امروزه بسیاری از شهرهای ایران با کاهش سرزندگی در مراکز شهری روبه رو هستند. رشد بی رویه مجتمع های تجاری در لبه های بیرونی و فرسودگی بناها و محدودیت های فضایی و دسترسی در مراکز شهرها را می توان از مهم ترین علل شکل گیری این ناپایداری دانست. ایجاد شبکه پیاده رهوار از جمله رویکردهایی است که به دلیل فقدان نگاه جامع و علی رغم داشتن فواید موضعی، تا کنون نتایج پایدار و گسترده ای در ایران نداشته است. هدف از این پژوهش به کارگیری نگاه کاربران جهت امکان سنجی و توسعه شبکه فضای پیاده جهت باززنده سازی مراکز شهرهای متوسط است. پرسش اصلی پژوهش نحوه به کارگیری نگاه کاربران در بازنگری و ترمیم فضاهای موجود به عنوان شبکه ای منسجم و کارآمد از عرصه های پیاده مدار در مرکز شهر بابل است. این پژوهش به روش مورد پژوهی انجام شده که با روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و مشاهده نظاممند برای جمع آوری اطلاعات همراه شده است. ابتدا به منظور سنجش کیفیت های اولیه مصاحبه عمیق با 5 نفر از متخصصان صورت گرفت. کیفیت های استخراج شده در قالب پرسشنامه که شامل 13 کیفیت و 28 سوال بود، در مرکز شهر بابل، به تعداد 96 عدد از استفاده کنندگان فضا مورد پیمایش قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان می دهد، کیفیت های مورد نظر مردم در طراحی شبکه فضاهای پیاده ی پایدار را می توان در 5 گروه طبقه بندی کرد. بر این اساس کیفیت های ملموس تر مانند سرسبزی در اولویت اول،  نقش انگیزی، ایمنی و امنیت  و خارج کردن فعالیت های ناسازگار در اولویت دوم، هویت، اتصال با ساختار حرکت، نفوذپذیری پیاده در اولویت سوم، خوانایی و استخوان بندی فضایی در اولویت چهارم و تنوع و جذابیت فعالیت در اولویت پنجم قرار گرفتند.امروزه بسیاری از شهرهای ایران با کاهش سرزندگی در مراکز شهری روبه رو هستند. رشد بی رویه مجتمع های تجاری در لبه های بیرونی و فرسودگی بناها و محدودیت های فضایی و دسترسی در مراکز شهرها را می توان از مهم ترین علل شکل گیری این ناپایداری دانست. ایجاد شبکه پیاده رهوار ازجمله رویکردهایی است که به دلیل فقدان نگاه جامع و علی رغم داشتن فواید موضعی، تا کنون نتایج پایدار و گسترده ای در ایران نداشته است. هدف از این پژوهش به کارگیری نگاه کاربران جهت امکان سنجی و توسعه شبکه فضای پیاده جهت باززنده سازی مراکز شهرهای متوسط است. پرسش اصلی پژوهش نحوه به کارگیری نگاه کاربران در بازنگری و ترمیم فضاهای موجود به عنوان شبکه ای منسجم و کارآمد از عرصه های پیاده مدار در مرکز شهر بابل است. این پژوهش به روش مورد پژوهی انجام شده که با روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و مشاهده نظام مند برای جمع آوری اطلاعات همراه شده است. ابتدا به منظور سنجش کیفیت های اولیه مصاحبه عمیق با 5 نفر از متخصصان صورت گرفت. کیفیت های استخراج شده در قالب پرسشنامه که شامل 13 کیفیت و 28 سوال بوده در مرکز شهر بابل، به تعداد 96 عدد از استفاده کنندگان فضا مورد پیمایش قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان می دهدکیفیتهای موردنظر مردم در طراحی شبکه فضاهای پیاده ی پایدار را می توان در 5 گروه طبقه بندی کرد. بر این اساس کیفیت های ملموس تر مانند سرسبزی در اولویت اول، نقش انگیزی، ایمنی و امنیت و خارج کردن فعالیت های ناسازگار در اولویت دوم، هویت، اتصال با ساختار حرکت، نفوذپذیری پیاده در اولویت سوم، خوانایی و استخوان بندی فضایی در اولویت چهارم و تنوع و جذابیت فعالیت در اولویت پنجم قرار گرفتند.

    کلیدواژگان: نگاه کاربران، امکان سنجی، شبکه فضای پیاده، سرسبزی و نقش انگیزی، مرکز شهر بابل
|
  • Milad Olfat, E. Zarghami * Pages 1-22
    Nowadays we should seek ways to improve the elderly housing quality in order to improve their life expectancy and health in Iran. Housing as one of the most basic human needs is not just a shelter. The concept of residence goes beyond the deployment of a closed space. This study examines the factors associated with increasing the life expectancy of the elderly in the physical design and compares the factors which suit the housing for the elderly. The research method is descriptive-survey and field information gathering method. After distributing questionnaires among elderly people, life expectancy indicators in relation to physical spaces and the importance of each indicator in relation to options is assessed by using hierarchical process technique. This technique allows for the formulation of issues in a hierarchical manner as well as the possibility of considering different quantitative and qualitative criteria of the problem. The results of ranking the options list the nursing home as a higher ranking of housing in increasing life expectancy of the elderly.
    Keywords: Residential spaces, Desirable indicators, Elderly, design
  • Haniyeh Sanaieian *, Seyedeh Fatemeh Ghorabi Pages 23-36

    About 40% of energy is consumed around the world in buildings. Due to population growth, urbanization, most energy-efficient buildings are located in urban centers of developing countries. Hence, the need to increase the energy efficiency of buildings through the coherent use of active and passive design for energy efficiency strategies, increased energy efficiency of equipment and the use of renewable energy, the conversion of renewable energy to thermal energy or electricity, the first The necessary step to combine active and inactive design strategies. Inactive design strategies are one of the most effective and inexpensive ways to reduce energy consumption in buildings. In this study, the energy consumption of buildings has been considered from the point of view of passive design on the urban block scale and on the scale of the building, and the most important indicators of the energy consumption of the building and the form factors affecting energy consumption from the point of view Many scholars have been dealt with. As a result, accurate recognition and evaluation of indicators and parameters affecting energy consumption will enable designers and architects to make the design and construction of buildings inaccessible in the early stages of design with more precision and more effective visibility in building energy consumption.

  • Mojtaba Sharifnejad *, Mahdi Montazerolhodjah Pages 37-53

    Security is one of the effective indicators for promoting the sustainability of settlements, especially the infrastructure needed for social, economic and physical prosperity in cities. This study tries to investigate the relationship between physical components affecting security and the sustainability of urban contexts, in the form of 6 components and 24 indicators. This is an applied research using survey method and correlation analyses. In order to analyze the relationship between security and the sustainability of historical contexts of the city of Yazd, the indicators of sustainability measurement were determined in 5 dimensions and then, using a questionnaire and physical data collection, the numerical value of the indicators was measured and then using the AHP technique and GIS software, the final weight of the indicators was determined and the sustainability maps were prepared. Multiple linear regression and Pearson correlation tests were to measure the relationship between the independent and dependent variables. Furthermore, the Durbin–Watson test was used to examine the auto-correlation of variables and the Kolmogorov-Smirnov statistical test was used to determine the normal distribution of research data. Additionally, ANOVA was utilized to determine the significance of the multiple regression models. Research results indicate that, overall, the historic area of Yazd is relatively resilient, and the light indicator with Beta=0.576 and social supervision with Beta=0.502 have the highest direct and meaningful relationships with the escalation of sustainability in the historical area of Yazd. Also, the indicator of comprehensibility with Beta=0.352 has the lowest correlation with sustainability in the area.

    Keywords: Sustainability, Security, Physical Dimension, Historical Context, Yazd
  • Abolfazl Heidari *, Jamshid Davtalab Pages 55-67

    Temperature is a very important factor in environmental comfort. Situated east of Iran, Sistan has a hot and dry climate and the need for temperature adjustment is felt strongly in most areas of the region. In the past, “Kharkhona” was one of the most common elements of the local architecture of Sistan and an effective method for adjusting temperature in the region. A number of studies have been conducted on the qualitative impact of Kharkhona on living spaces; however, the effect of this architectural element on adjusting the inner temperature of rural houses has not been researched quantitatively. The aim of this study was to investigate the role of Kharkhona as a sustainability element of the local architecture of Sistan Region in adjusting the inner temperature of rural houses. To this end, three types of space were selected for measurement of temperature: outside space, a room equipped with Kharkhona and a room without Kharkhona. Then, air temperature was measured at different hours during the hot days of the year. The results indicated that the inner temperature of the room without Kharkhona was cooler than that of the outside space only by 0.58 °C while the inner temperature of the room equipped with Kharkhona was cooler by a noticeable 7.69 °C. Considering that 5-10% of electric power is required for adjusting air temperature by one Celsius degree, this amount of temperature decrease can lead to substantial energy saving and it is an important step toward achieving sustainable architecture.

    Keywords: Sustainability, Temperature Adjustment, Rural Houses, Kharkhona, Sistan
  • Hasan Ahmadi, Mehrdad Mehrjou * Pages 69-83

    Nowadays there is not enough understanding about the shaping of attachment and loyalty to urban spaces. This lack of attention leads to ignoring the importance of meaning in perceptional contexts and failure in receiving the meaning by the clients, altogether reducing the amount of attachment and loyalty to urban spaces. Therefore, this study is dedicated to exploring the relationship between vitality, security and place attachment, and loyalty in shahrdari square. Correlation test is applied in this research as the main statistic analysis tool and data are gathered by a questionnaire. The reliability of the questionnaire is tested by Cronbach's alpha (0.870); also the sample size of this study is determined by Cochran formulation. Correlation test, linear regression, data-model fitting factor, and SEM are applied as analysis methods. Findings show that the investigated variables have an important role in predicting the variance of loyalty and other behavioral factors of citizens. adjusted R-squared nearly to 1 is a prerequisite for regression and validity of the ANOVA test. β coefficient also meaningful when p

    Keywords: Rasht Shahrdari Square, Place Attachment, Behavioral Loyalty, Vitality, Security of Urban Spaces
  • M. Taher Tolo Del, J. Mahdinejad Darzi, Elnaz Mohebbi, Niloofar Zojaji * Pages 85-99

    The rich culture of Islamic Iran and its architectural symbols in this land along with the coherence of that architecture with nature and climatic conditions, clarifies the need for attention to Iranian architecture and the recognition of its traditional values. The present research seeks to explore the principles of designing Kashan sustainable cities with the approach of recognizing the valuable patterns of traditional architecture in the warm and dry climate of Iran and with the aim of determining the principles of designing the physical environment of the buildings in Kashan city. The research method is to prepare a questionnaire and documented field survey measures on analytical-geometric survey of 20 well-known historical houses of Kashan The statistical population consisted of two groups of 30 architecture specialists familiar with the architecture of the historical building, including 125 inhabitants interested in Kashan that the questionnaires were analyzed using SPSS22 statistical software. In order to identify the main factors of the design pattern, factor analysis method has been used with the aid of grain size curve of the effective factors. The research findings indicate that eight main factors affecting optimal design are based on 25 micro-factors. The most important design indicators were the three basic criteria required by the audience of the township with the titles: 1. interaction of the audience with nature, 2. responding to the needs of the audience, and 3. adaptation to native culture.

    Keywords: Villa Townships, Sustainable Palaces, Traditional Architecture, Valuable Patterns, Warm, Dry Climate
  • S. Kiani * Pages 101-118

    Beside elements like mosque, school, bath, and caravanserai, Iranian traditional Bazzar is one of the main urban elements which cause to form city structure. In this inquiry, the role and function of architecture of Kashan traditional bazaar have been recognized in forming a tourism attraction. The research method was descriptive-analytic and the data gathering tool of the study was a researcher made questionnaire with reliability coefficient of 0.88. The sample size was calculated 216 people by sample power software. Descriptive and inferential analyses were performed by SPSS, One-sample T-test, and factor analysis. Modeling of effective factors on improvement of function of the Kashan historical bazaar in attracting tourists was done by AMOS. The results of T-test demonstrate that from 25 analyzed indices, physical solidarity and component connection of the bazaar, several garages, and the bazaar as a special commercial axis and a spine of central texture have been in a semi effective status. The results of modeling structural equation indicate that factor of skeletal characteristics with factorial load of 0.97 have had the most efficacy in attracting tourists and juicing up the tourism.

    Keywords: Historical texture, Bazzar, Cultural tourism, Structural Modeling Equations, Kashan
  • Mahya Cheshmehnoor, Fatemeh Mehdizadeh Saradj *, Seyed Abbas Yazdanfar Pages 119-134

    The use of atrium in highrise buildings with large dimensions is a common way for illuminating internal central spaces. Failure to pay attention to the effective factors of climatic design in atriums can lead to poor lighting and thermal performance of interior spaces. The research question is what is the most appropriate distance of the interior spaces from the atrium well? The main purpose of this research is to answer this question. The ratio of internal spaces distance from the atrium well (the depth of the balcony) to the height of the floors in 4 different states with 1/2, 1/1, 2/3 and no atrium balcony (immediate space) are considered. Annual Dynamic daylight factors such as (sDA300/50%), (ASE1000/250), (UDI100-2000) through a simulation approach by (Design Builder v6) software were obtained.The interior temperature of the hottest and coldest days of the year is calculated in (fluent). In conclusion ... on the northern side of the atrium, the most suitable position of interior spaces for first to third floors is the immediate distance from the atrium well. In addition, on the fourth or last floor, the best position is when the distance from the atrium well is equal to the height of the glazed partition. On the southern side of the interior of the atrium, the placement of spaces for the first and second floors is also better in the immediate area, but for the third and fourth floors, the best distance is when the balcony depth is half of the floor height.

    Keywords: Atrium, Interior spaces of atrium, Dynamic daylight illuminance, thermal comfort
  • Abdolmajid Nourtaghani *, Kowsar Goldasteh, Mahdieh Pazhouhanfar Pages 135-147
    The purpose of this study was to identify the effective physical factors in socio-economic labeling of residents from the perspective of two groups of users and designers. In order to achieve these goals, a set of physical factors in the sources was identified using systematic data base method and was developed in the form of housing physical factors questionnaire. Snowballs were placed and polls were conducted. Identification of the effective factors was performed by calculating the mean score obtained for each category (as a cut-off point) and deletion of factors with a score below the designated score and categorized into 4 groups through exploratory factor analysis. Independent t-test was used to investigate the difference between the two groups. The results showed that there was a significant difference between the two groups regarding the location, site and interior dimensions of the eligible housing. Users also found that internal dimension factors were the most important factor in determining socioeconomic status of residents, but designers identified the location factor set as the most effective category. Therefore, designers need to design according to user views and purposeful use of elements and factors at the custom level; this process reduces the induction of negative labeling to low-income housing by transferring socially accepted meanings.
    Keywords: housing, Physical Cues, Socio-economic Status, Labeling
  • Gholamreza Haghighatnaeini * Pages 149-168

    Nowadays urban stimulant projects are known as a new urban redevelopment strategy. These dynamic strategies are affecting their surroundings and they can help the revitalization objectives. They can improve the existing physical conditions of urban areas through redesigning or renovating. The higher education institutions as part of the thriving urban areas are known as one of the most effective stimulant projects for sustainable urban developments because of their cultural potential and providing significant services at the society level. This research seeks to determine whether the University of Art as a stimulant urban development project will affect its surrounding area (after completing development in National Garden). Analytic and descriptive methods have been used in this research and the statistical population includes experts and stakeholders groups. In total, 300 samples are considered for the statistical sample for all groups and the cluster sampling and simple sampling methods are used. Theoretical studies show that criterions and/or indicators such as Promoting social capital, increasing investment and public participation, creating positive norms, changing the environmental behavior of citizens, increasing the visitor's presence, mobility of human capital, branding and symbolism can be the important effects of exercising urban stimulant projects. Results show both groups consider that the university has had a significant effect on the physical factors, infrastructures and attitudes changing to the environment and it has had the least effect on the economic development. And also both groups believe that the role of university for improving engagement between people and urban managers is low.

    Keywords: stimulant, projects, urban, fabric
  • Morteza Rahbar, Mohammadjavad Mahdavinejad *, Mohamadreza Bemanian, Amirhossein Davaie-Markazi Pages 169-182
    This research is to study the capabilities of artificial neural network (ANN) for predicting solar radiance in an urban context in order to materialize the concept of high-performance architecture. Literature review of the research implies that artificial intelligence (AI) is going to be a new emerging tool to contribute to high-performance architecture, as well as a way of thinking for a significant paradigm shift in environmental sustainability. In the first step, a rule-based method is applied to generate the dataset. In the next step, three different ANN models with different architectures are defined. These models are trained with the generated dataset and regarding the defined algorithm architecture, different results are predicted. The results indicate the precision of each model in predicting the amount of received solar radiation in a new sample location. Finally, these results are compared and the best ANN architecture is selected. The proposed model in this research could be generalized to other similar simulations and it has two main applications. First, it could predict the target parameter instantly without intensive computation. Secondly, it could fit a function for simulating a sustainable parameter only with the given input and output dataset and without needing to know any specific rules for the simulation. The results conclude that AI might be introduced as a comprehensive methodology for sustainable design in contemporary architecture. However, the research shows capability of ANN for outlining and predicting environmental sustainable parameters particularly.
    Keywords: Artificial intelligence (AI), Artificial Neural Network (ANN), Contemporary architecture, Data-driven method, High-performance architecture
  • Hadi Pendar *, Hadi Aghajani Pages 183-198

    These days, many of Iranian cities are face by reducing vitality in urban centers. Comprehensive look at Pedestrian walking quality in urban centers based on the interconnectedness of networks that consists of paths, gates and locations. The main question of how the look of users (residents, workers and visitors) to review and repair of spaces available as a network of integrated and efficient aspects of walking in the center of the city of Babol is the study of studies have been done that way semi-structured interviews and systematic observation and data collection is. First, the initial theoretical model to assess the qualities in the form of questions and the interview was conducted with 5 out of experts. The quality of the questionnaire package that includes 13 qualities and 28 questions were at the center of the city of Babol, to 96 the number of groups that use the space were surveyed. The results of this study show that people in network design spaces resolutions to implement the order of priority can be classified into 5 groups. Users resolutions more concrete, such as freshness, green at first and then qualities like image ability that the beauty of space as well as safety and security. Qualities such as dignity and identity, connection with the structure, the ability to walk and walk permeability in the third priority, resolutions readability, the skeleton of space, volume and quality of implementation in the fourth priority diversity and attractiveness of the fifth priority activities’ attractiveness.

    Keywords: User’s view, Feasibility Study, walkable network, greenery, Imageability. Babol city center