فهرست مطالب

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه - سال پنجم شماره 7 (پیاپی 27، آذر 1399)

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال پنجم شماره 7 (پیاپی 27، آذر 1399)

  • جلد دوم
  • تاریخ انتشار: 1399/10/17
  • تعداد عناوین: 6
|
  • لیلا ساچمه فروش، سید محمود زنجیرچی، حبیب زارع احمدآبادی صفحات 1-12

    گردشگری از شاخه های بزرگ صنعت جهانی است و فعالیت در آن، صنایع متنوع دیگر را نیز درگیر میکند. لذا کارآفرینی در گردشگری میتواند موجب رونق جامعه گردد. از طرفی کارآفرینی بدون در نظر گرفتن چارچوب معین امکانپذیر نیست و باید با برنامه اقدام به طراحی کسبوکار نمود تا بخشهای سهیم، تعریف و شناسایی شوند. مدل بوم کسبوکار از تکنیکهایی است که میتوان به کمک آن به طراحی اولیه کسبوکار دست یافت. استان یزد به دلیل قرارگیری در مرکز کشور و برخورداری از جاذبه های فراوان، پتانسیل باالیی برای جذب گردشگر و به دنبال آن توسعه کسبوکارهای مرتبط را دارد. لذا در پژوهش حاضر، نیازهای گردشگران در مصاحبه با 50 گردشگر داخلی و 30 گردشگر خارجی مشخص گردید، 00 بوم اولیه طراحی شد و از بین آنها، پس از اعمال نظر خبرگان حوزه کسبوکارهای نوپا، 3 بوم برگزیده شد تا به روش تاپسیس فازی و با توجه به ابعاد بوم کسبوکار استروالدر رتبه-بندی شود. نتایج در وهله اول نشان دهنده نیازهای گردشگران بهعنوان مشتریان نهایی هستند و در ادامه نشان می-دهند که بوم های صنایع دستی، کویر نوردی و کارت اعتباری اولویتهای برتر ایجاد کسبوکار هستند.

    کلیدواژگان: گردشگری، کارآفرینی، مدل بوم کسبوکار، تاپسیس فازی
  • سید محمد باقری، محمد داداشی صفحات 13-27

    مصرف کنندگان اغلب بر اساس احساسات و نگرش کلی خود، تصمیم به خرید و انتخاب یک محصول میگیرند. کالای لوکس و انگیزه برای خرید برندهای لوکس برای مصرف کنندگان بسیار زیاد شده است. عوامل متعددی بر شکل گیری قصد خرید افراد تاثیرگذار هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ادراکات و ویژگیهای برند لوکس و کشور مبدا بر قصد خرید با نقش واسطهای آگاهی برند، تصویر برند و نگرش نام تجاری است. این پژوهش از لحاظ گردآوری داده در زمره تحقیقات توصیفی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان در استان آذربایجان شرقی در نظر گرفته شد که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از نرم افزارهای spss و liserl استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که عوامل: کشور مبدا، آگاهی برند، نگرش نام تجاری، تصویر برند بر قصد خرید موثرند. همچنین عواملی که بر نگرش برند تاثیرگذار بودند عبارتاند از: ادراکات برند، ارزش اجتماعی، ارزش مالی، ارزش عملکردی و ارزش منحصر به بودن. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای: ادراکات برند، ارزش اجتماعی، ارزش مالی، ارزش عملکردی، ارزش منحصر به بودن بر تصویر برند تاثیرگذار میباشند. در نهایت تاثیر تصویر برند بر نگرش نام تجاری مورد تایید قرار نگرفت و رد شد.

    کلیدواژگان: برند لوکس، قصد خرید، نگرش نام تجاری، تصویر برند، کشور مبدا
  • امین سالم قهفرخی*، ساهره علیخواه، محسن رستمی، سید رضا رضایی صفحات 29-38

    تصمیم گیری در بسیاری از زمینه های علمی موضوعی مورد بحث، مناقشه برانگیز و جالب بوده است. بااینحال، در میان همه علومی که به نحوی با فرایند و مفاهیم تصمیمگیری و انتخاب مواجه هستند، مطالعات روانشناختی سهم قابل توجهی در درک مکانیسم های زمینه ساز انتخاب افراد دارد. هدف این پژوهش اول از همه توصیف فرآیندهای ذهنی است که به آن فعالیتهای تصمیم گیری نیز گفته میشود و در مراحل مختلف تصمیم گیری دخیل هستند. هدف دوم ارایه دو سیستم پردازش اطالعات است که در مراحل مختلف تصمیم گیری و انتخاب درگیر هستند. علاوه بر این، پژوهش پیش رو استراتژیهای تصمیم گیری را نیز توصیف میکند، یعنی اکتشافات مجاز برای اقدامات سریع و اقتصادی. همچنین نقش اراده آزاد و خودکنترلی در فرایندهای تصمیم گیری مورد بررسی قرار میگیرد. آنچه در این پژوهش از اهمیت اساسی برخوردار است، توضیح فرآیند تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان از منظر روانشناختی و همچنین بحث در مورد پیامدهای منفی احتمالی تصمیمات پیچیدهای است که توسط افراد، گروه ها و جوامع گرفته شده است.

    کلیدواژگان: تصمیم گیری، عملکردهای شناختی، دوگانگی شناختی، پیامدهای تصمیم گیری
  • فاطمه کاظمی اسکری*، میثم علیخانی، فضائل کیخا صفحات 39-44

    بیماری کورنا موجب بسته شدن بسیاری از کسب و کارهای از جمله کسبوکارهای کوچک و متوسط شده است که امر تاثیر بسیاری در عملکرد کسب وکارها ایجاد کرده است. سهم کسب و کارهای کوچک و متوسط در اقتصاد ایران از نظر تعداد نیز رقم بالای 95 درصد میباشد. اثر ترس از ابتال و پیشگیری از همه گیر شدن بیماریهای واگیر باعث میشود که در تمام سطوح اقتصادی چه کلان و چه اقتصاد خرد بحران به وجود بیاید. هر چقدر مقیاس بیشتری را این بیماریها در بر گیرند پیامدهای ناشی از آن بیشتر خواهد بود. اما ایران نشان داده است که در برابر بحرانهای اینچنینی مقاومت بالایی دارد. یک دلیل که بر اساس آن به نظر میرسد ایران میتواند بهتر از سایر کشورها از این چالش عبور کند، »اقتصاد پرتلاطم« ایران است. به عبارت دیگر به دلیل اینکه اقتصاد ایران سالهاست در شرایط تحریم قرار دارد، مردم و کسب و کارها توانایی انطباق سریع و خروج از شرایط وخیم را کسب کرده اند. به علاوه، حس وحدت در میان ایرانیان قابل توجه است پدیدهای که به بازسازی صدمات عمیق این بحران کمک خواهد کرد.وظیفه دانشگاه هم در برابر این ویروس، آگاهسازی، فرهنگ سازی، پیگیری حل مسیله، در برابر این بحران نقش آفرینی میباشد.

    کلیدواژگان: کرونا، اقتصاد، وحدت، دانشگاه
  • مژده اختر، عمر محمودی*، ناصح روخنده، محمد قادری، سیران اوکی، زانیار امینیان صفحات 45-52