فهرست مطالب
نشریه جستارهای نوین ادبی
سال پنجاه و چهارم شماره 1 (پیاپی 212، بهار 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/03/27
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 1-20
در مطالعه «تمثیل» سه نگرش اصلی وجود دارد: الف) در نگرش «بلاغی» تمثیل یک صنعت ادبی است که اندیشمندان بلاغت آن را ذیل علم بیان بررسی میکنند و کارکرد زیباییشناسانه دارد؛ ب) در نگرش «شناختی» پدیدهای شناختی است که نقش مهمی در ساماندهی مفاهیم و تفکر انسان ایفا میکند و آنچه در زبان ظاهر می شود تنها نمود آن پدیده شناختی است؛ ج) در نگرش «گفتمانی» تمثیل ابزار قدرتمندی است که کنشگران اجتماعی متکی بر آبشخورهای فردی و اجتماعی و برای مشروعیتبخشی به گفتمان خود و طرد گفتمانهای رقیب از آن بهره میجویند. صوفیه در طول تاریخ تصوف همواره کوشیدهاند تا به کمک تمثیل به عناصر معنوی تجربههای عرفانی خویش هیاتی مملوس ببخشند؛ اما هر تمثیل، مفاهیم عرفانی را به شکل خاصی بازنمایی میکند. پژوهش حاضر با تکیه بر چنین نگرشی و به کمک مبانی و ابزارهای روششناختی نظریه گفتمان لاکلایو و موف به بررسی کارکرد گفتمانی تمثیلپردازی صوفیه در باب مفهوم «طاعت و عبادت» در بیان صوفیه میپردازد. از منظر گفتمانی، در ادوار نخستین تصوف، تمثیلها ماهیتی بیناگفتمانی دارند؛ یعنی هویتها و مفاهیم، اغلب حول دالهایی شکل میگیرند که برآمده از گفتمانهای رایج آن دوره یا حتی گفتمانهایی بیرون از میدان گفتمانی علوم شرعی اسلامی است. اما در ادوار متاخرتر، صوفیه کوشیدند با ساختشکنی مفاهیم و هویتها، معانی گفتمانهای رقیب را طرد کنند و شبکههای تازهای از نشانهها برسازند.
کلیدواژگان: تمثیل، تحلیل گفتمان، لاکلائو و موف، زبان صوفیه -
صفحات 21-41
یکی از نمونههای جهانی، پربسامد و تکرارشونده کلانژانر ادبیاتتعلیمی، اندرز و تعلیم والدین به فرزندان است که در مباحث نوعشناسی در پژوهشهای ادبیاتفارسی- شاید در ادبیاتجهان- به صورت آکادمیک به آن توجه نشدهاست. در این جستار تلاش شدهاست به روش کمی و توصیفی، پس از بررسی نمونههای پرتکرار و کهن فرزندنامه، شاخصههای برونمتنی (عنوان، انگیزهتالیف، تقدیمیه، باببندی و پیشینه اثر) و درونمایهای آن (مقدمه عاطفی، نگرش ویژه به پسران، نگران از به کارنبستن اندرزها، تاکید در به کاربستن اندرزها، تجربه های والدین، تفاخر به خود و اجداد، بیان خاطرات دوران کودکی نویسنده، بیان سنتاندرزگویی، سادگی و اختصار) ترسیمشود. نتایج حاصل از این پژوهش نشانمیدهد که فرزندنامهنویسان، در کل، با هدف تعلیم مباحثی چون؛ پزشکی، موسیقی، علومغریبه، علومادبی، دین، مباحثاعتقادی، حکمتعملی (برنامهای برای تهذیب اخلاق فردی، خانوادگی و سیاست یا همان شیوه درست زندگی) برای فرزندان خود(چه حقیقی و چه خیالی) کتاب یا رساله مینوشتند. از طرفی، با توجه به بسامد بالای مباحث اندرزی و شیوه خاص بلاغی که صرفا متوجه متون اندرزی است، میتوان فرزندنامه را ژانری سیال در گونه اندرزنامهها نیز به شمارآورد که ساختار و محتوایی مشخص دارد و متناسب با فرهنگ و مقتضیات زمان و انتظارات مخاطبان، دچار تغییرات میشود. آنچه در تشخیص فرزندنامه از سایر اندرزنامهها اهمیت دارد این است که آفریننده اثر، به صراحت بیانکند که نامه یا کتاب را برای فرزند مینویسد و در سراسر متن، نشانههایی از حضور فرزند و خطاب به او وجود داشتهباشد.
کلیدواژگان: انواع ادبی، ادبیات تعلیمی، اندرزنامه، فرزندنامه -
صفحات 43-64
امراء محلی، دیوانیان، مستوفیان و کاتبان در ایران دوره اسلامی نقش مهمی در نگهداری از میراث، سنتها، فرهنگ و اندیشههای ایرانی بر عهده داشتهاند. این طبقه که معمولا به عنوان دیوانیان شناخته میشوند، نقش واسط میان شاهان با بدنه جامعه را برعهده داشتهاند و اندیشه آنها به عنوان اندیشه ایرانشهری شهرت یافته است. در دوره صفویه طبقه دیوانیان و اهل قلم با عنوان تاجیکیه و ایرانی شهرت دارند و ایرانی بودن آنها به اعتبار فارسیزبانی، نسب و زادبوم و حمایت از فرهنگ ایرانی است. سلوک و مشی طبقه تاجیکیه و اهل قلم، حریت و آزادگی، شادخواری، باطنیگرایی و اتصاف به کمالات اخلاقی است که مجموعا با عنوان «وسعت مشرب» در آثار ادبی و تاریخی صفوی شناخته شده است. در این جستار سازههای مهم گفتمان وسعت مشرب را بیان نموده، بنیادهای ایرانی آن را واکاوی کردهایم و با بازنگری در باورها و رفتارهای کارگزاران تاجیک دولت صفوی گفتمان وسعت مشرب را در سلوک آنها بازیابی کردهایم.
کلیدواژگان: دیوان سالاران، لذت گرایی، اخلاق، آزادگی، باطنی گرایی -
صفحات 65-83
نویسندگان این مقاله، با هدف روشن کردن عقیده حقیقی امام محمد غزالی در مورد صاحبان قدرت سیاسی، با استفاده از مدل تیون وندایک به بررسی حضور آنان به مثابه دیگری در متن نامههای غزالی میپردازند. پس از تعیین بخشهایی از متن مکاتیب غزالی که در آنها با صاحبان قدرت سیاسی به منزله دیگری برخورد شده است، ابزارهای مورد استفاده غزالی در جهت بازنمایی منفی آنان را معرفی میکنیم. با بررسی شیوه استفاده از این ابزارها، روشن میشود که نگاه غزالی به صاحبان قدرت سیاسی به مثابه دیگری بیشتر معطوف به ویژگی «گمراه بودن» و حاکی از ترحم است. در نتیجه، غالب استراتژیهای وی به جای سرکوب دیگری و مقابله با او در جهت ترغیب دیگری به تغییر به کار میرود. غزالی در میان دو دسته «شاهان» و «وزرا»، غالبا به وزرا میپردازد و در برخورد با شاه، احتیاط و ملاحظهکاری موجب کاربرد شیوههای بالا بردن تفسیرپذیری متن میشود. تاثیر مطالعات فلسفی غزالی در عدم قطعینگری، در نظر گرفتن احتمال تغییر دیگری، کاربرد قیود تردید و صراحت بالای متن نمایان است.
کلیدواژگان: مکاتیب غزالی، صاحبان قدرت سیاسی، دیگری، تحلیل انتقادی گفتمان، ون دایک -
صفحات 85-95
در این پژوهش، بازتاب یک شاخصه گویشی در مصرعی از شاهنامه فردوسی نشان داده میشود. این مصراع: «به آب دو دیده نباید گریست» در داستان رستم و سهراب آمده است. اغلب شاهنامهپژوهان، برای آن شرح و توضیح بیان نکردهاند، برخی معانی ارایه شده نیز پذیرفتنی بهنظر نمیرسد. برپایه نتایج این مقاله، دشواری این مصراع از کاربرد تکواژ «به» در معنایی نادر و کمیاب سرچشمه میگیرد. با این توضیح که این تکواژ، در این کاربرد، با حرف اضافه «به» در فارسی امروز ایران، تحولیافته pad در فارسی میانه، پیوندی ندارد، بلکه صورت گویشی abē در فارسی میانه معادل "بی و بدون" در فارسی امروز ایران است. بر این مبنا، عبارت کنایی «به آب دو دیده گریستن (= بیاشک گریستن)» به معنی "مستاصل و درمانده شدن" است. افزونبر این، مصراع مذکور برگرفته از یک مثل محلی است که هنوز با همان معنا و مفهوم بهکار رفته در شاهنامه فردوسی، با دو صورت آوایی: "be ow dida girya kadan" و be âw dida čixrâ mukuna''" در برخی گویشهای خراسان بزرگ برجایمانده است. دادههای گویشی استفاده شده در این پژوهش، به کمک گویشنامهها و پژوهش میدانی فراهم آمده است.
کلیدواژگان: به آب دو دیده گریستن، داستان رستم و سهراب، شاهنامه فردوسی، گویش، گویش های ایرانی -
صفحات 97-104
یکی از عناصر مهم کلام منظوم، که تقریبا در همه تعاریف شعر دیده می شود، موسیقی آن است. موسیقی شعر را می توان در سه ساحت «موسیقی بیرونی، کناری، و درونی» خلاصه کرد. طرح اصطلاح «موسیقی معنوی شعر» که اول بار از سوی محمد رضا شفیعی کدکنی ارایه شد، پیشنهادی بود که بر آن سه نوع موسیقی شعر، علاوه میشد و اکنون بیش از سه دهه از سابقه این پیشنهاد میگذرد و آن را در همه چاپهای کتاب «موسیقی شعر» در طی این سالها میتوان دید. در مقاله حاضر برهانهای ارایه شده این طرح مورد بررسی و نقد قرار میگیرد. نتیجه سخن این است که اتکا به تعبیر واژه «موسیقی» از سوی اخوان الصفا در «رسایل» و همچنین بحث صنعت «جناس معنوی» در برخی کتب بدیعی نمیتواند مبانی محکمی برای طرح اصطلاح موسیقی معنوی شعر باشد؛ چرا که تعبیر اخوان الصفا جنبه ذوقی دارد و نه علمی؛ و مبانی صنعت «جناس معنوی» نیز با آنچه در باب «موسیقی معنوی» ارایه شده است، کاملا متفاوت است.
کلیدواژگان: موسیقی شعر، شفیعی کدکنی، موسیقی معنوی، جناس معنوی
-
Pages 1-20
There are three main views in the study of "allegory": a) In the "rhetorical" view, allegory is a literary industry that rhetorical scholars examine under the science of expression and has an aesthetic function; B) In the "cognitive" attitude, it is a cognitive phenomenon that plays an important role in organizing human concepts and thinking, and what appears in language is only a manifestation of that cognitive phenomenon; C) In the "discourse" view, allegory is a powerful tool that social activists use based on individual and social sources and to legitimize their discourse and reject rival discourses. Throughout the history of Sufism, Sufis have always tried to give allegory to the spiritual elements of their mystical experiences through allegory; But each allegory represents mystical concepts in a certain way. Relying on such an attitude and using the methodological foundations and tools of Laclau and Moff's theory of discourse, the present study examines the function of Sufi allegorical discourse on the concept of "obedience and worship" in Sufi expression. From a discursive point of view, in the early periods of Sufism, allegories are interdisciplinary in nature; That is, identities and concepts are often formed around signs that emerge from the common discourses of that period or even discourses outside the discourse of Islamic religious sciences. But in later times, the Sufis sought to reject the meanings of rival discourses by constructing concepts and identities, and to construct new networks of signs.
Keywords: Allegory, Discourse Analysis, Laclau, Mouffe, the language of Sofia -
Pages 21-41
Farzand-Nameh is one of the ancient examples, universal, most frequent, and recurring subspecies of the didactic literature genre Which has not been academically addressed in typological discussions in Persian literature research- and perhaps in world literature-. One of the main conditions of the comprehensive definition and barrier of the child letter It is for the creator of the work to state explicitly that he is writing the letter or book for the child and there should be signs of the child being present and addressed throughout the text. in this research, Ensuring the repetitive and ancient examples of this literary subgenre in the world Literature, Farzand-Nameh is introduced as a sub-genre And Reviewed and drawn extra-textual indicators(Title, Motivation Author, Introduction, Chapter, Background) And its in-text features (Emotional introduction, Special attitude towards boys, Worried about using advice, Emphasis on the content of the book and letter, Parents' experiences, Proud of themselves and their ancestors, Expressing the author's childhood memories, Expression of the tradition of counseling, Simplicity, and brevity).
Keywords: Literary genre, didactic literature, counseling, Farzandnameh -
Pages 43-64
Local rulers, clerks, mystics, and scribes in Islamic Iran played an important role in preserving the Iranian heritage, traditions, culture, and ideas. This class, commonly known as the Diwans, played the role of mediator between the kings and the body politic, and their idea became known as the Iranshahri idea. In the Safavid period, the Diwanis and writers were known as Tajiks and Iranians, and their Iranianness was due to their Persian-language, lineage, and support for Iranian culture. The behavior of the Tajik class and writers is freedom and liberty, happiness, esotericism, and the pursuit of moral perfection, collectively known as the "mixed breadth" in Safavid literary and historical works. In this article, we have expressed the important structures of the Musharraf breadth discourse, analyzed its Iranian foundations, and by reviewing the beliefs and behaviors of the Tajik agents of the Safavid government, we have restored the Mashregh breadth discourse in their behavior.
Keywords: Iranian culture, hedonism, Ethics, liberty, esotericism -
Pages 65-83
To shed light on the real belief of Abu Hamid Al-Ghazali about political rulers, authors of this paper study the presence of political rulers as the Other in Al-Ghazali's letters. After appointing those parts of the text in which he encounters with political rulers as the Other, we introduce Al-Ghazali's tools for giving a negative presentation of them. Considering his way of using these tools, we enlight that Al-Ghazali's view of political rulers as the Other is oriented to the feature of "being misguided" and indicates his pity. So, instead of squashing and combating the Other, Al-Ghazali uses most of his strategies to encourage the Other to change. Among the two groups of "kings" and "ministers", Al-Ghazali usually engages in ministers and his caution and consideration causes the use of the techniques that increase the text's interpretability. The influence of Al-Ghazali's philosophical studies is apparent in his considering about the chance of change for the Other, using irritation adverbs and the text's high unambiguity.
Keywords: Al-Ghazali's Maktib, Political Powers, the Other, CDA, VanDijk -
Pages 85-95
This paper presents the reflection of a dialectal feature in a hemistich of Shahnameh. The hemistich, which reads: “Be aab-e dow dideh nabayad gerist”, appears in the tragedy of Rostam and Sohrab, the mythological father and son in Shahnameh. Most of Shahnameh researchers have not been able to offer an interpretation for the hemistich. And a few accounts, which have been offered, do not seem acceptable. The findings of this study suggest that the difficulty of this hemistich stems from the use of the Persian word be (not to be mixed with be /bi/, the English linking verb) in the sense of rare and hard-to-find. The explanation is that this morpheme is not associated with the preposition be in Modern Persian (meaning with or to), which is derived from Mid-Persian Pad. In fact, it is the dialectal variant of abē in Mid-Persian, which is an equivalent of bi or Bedune (meaning without). Thus, the figurative meaning of the phrase be aab-e dow dideh geristan (crying without tears) is “becoming helpless and despaired”. Moreover, this hemistich is taken from a local idiom, which is still used in the same sense as that used in Shahnameh. The idiom has survived in the form of two phonetic variants, namely: "be ow dida girya kadan" and “be âw dida čixrâ mukuna'' in some Grand-Khorasan Dialects. The dialectal data used in this study were collected through field research and by means of dialectal descriptions.
Keywords: be aab-e dow dideh geristan, tragedy of Rostam, Sohrab, Ferdowsi&rsquo s Shahnameh, dialect, Iranian dialects -
Pages 97-104
One of the important elements of poetic speech is its music, which is demonstrated in three areas of external, lateral, and internal music. The term "spiritual music of poetry" by Professor Mohammad Reza Shafiee Kadkani has a history of more than three decades, which has been presented in all editions of the book "Music of Poetry". In this paper, arguments presented this plan is studied. The conclusion is that the reliance on the interpretation of the word "music" by the Akhavan Al-Safa in "Resa'il" and also the discussion of the art of " Pun of spiritual" in some original books cannot be a strong foundation for the term spiritual music of poetry. Because the interpretation of Akhavan Al-Safa has a taste aspect and not a scientific one; And the basics of the art of " Pun of spiritual " are quite different from what is said about "spiritual music."
Keywords: Music of poetry, Shafiee Kadkani, Spiritual Music, Pun of spiritual