فهرست مطالب

نقد ادبی و بلاغت - سال دهم شماره 2 (پیاپی 22، تابستان 1400)

پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت
سال دهم شماره 2 (پیاپی 22، تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/31
  • تعداد عناوین: 9
|
  • فردوس آقاگل زاده، غلامعلی فلاح، ساحره مرادی* صفحات 1-26
    این جستار به بررسی فرایند تثبیت گفتمان اشعری در برابر گفتمان های خردگرا (به طور مشخص دیوان ناصرخسرو و رباعیات خیام) بر مبنای برداشتی تازه از عامل دسترسی، توزیع نابرابر تولیدات زبانی گفتمان ها در جامعه، پرداخته است. مطابق این برداشت میزان دسترسی به متون گفتمان ها با تاثیر بر شناخت ذهنی افراد نقشی اساسی در تثبیت یا تضعیف آنها دارد. از این نظرگاه، تمرکز پژوهش بر شناسایی مناسبات اجتماعی موثر بر دسترسی متون گفتمان های نام برده و نوع تحلیل نیز کلان و متفاوت با توصیف های زبانی در سطح خرد است. چارچوب نظری دیدگاهی تلفیقی متشکل از لایه کردار اجتماعی در رویکرد فرکلاف و فرایند برجسته سازی حاشیه رانی در نظریه لاکلا و موف است. یافته ها نشان می دهد عوامل قدرت با روش های تحمیل و محدودیت های گفتمانی، به ترتیب به منظور برجسته سازی گفتمان اشعری و حاشیه رانی گفتمان های خردگرا، دسترسی به متون این گفتمان ها را در حالتی نابرابر نگه داشتند. به این معنا که در سطح تحمیل گفتمانی با طراحی تشکیلات نرم همچون گروه بندی و تاسیس مدارس نظامیه زمینه دسترسی وسیع متون گفتمان اشعری را در جامعه فراهم و در سطح محدودیت گفتمانی با اقدامات سخت افزاری مثل حذف و سرکوب از دسترسی گفتمان های خردگرا و متون مربوط به آنها جلوگیری کردند. دیوان ناصرخسرو و رباعیات خیام دو نمونه از متونی بودند که افزون بر خردمحور بودن به دلیل ستیز با ایدیولوژی غالب دیوان ناصرخسرو با دربرداشتن مفاهیمی همچون تبلیغ آموزه های اسماعیلی، انکار شدید مذهب تسنن و نثار ناسزاهای سنگین به صدر تا ذیل عوامل گروه رقیب و رباعیات خیام با به چالش کشیدن عقل سلیم جامعه درباره گزاره های مسلم دینی و تعریض و کنایه به صاحبان دین و خبر روزگار محدودیت های گفتمانی به شدت درباره آنها اعمال می شد. این نکته نیز گفتنی است که از رهگذر تشکیلات نرم افزاری مدارس نظامیه دسترسی به جایگاه های اقتدار و اعتبار برای کنشگران این گفتمان های رقیب به شکلی نابرابر و به نفع گفتمان اشعری توزیع می شد. این راهبرد امکان تحمیل گفتمان اشعری را بسیار هموار می ساخت. مجموع این سازکارها در نهایت به تثبیت گفتمان اشعری انجامید.
    کلیدواژگان: اشعریت، خردگرایی، عامل دسترسی، متون زبانی، برجسته سازی و حاشیه رانی
  • فردین حسین پناهی* صفحات 27-54
    روایتمندی ویژگی اجتناب ناپذیر «تاریخ» است. روایت با کارکردهایی چون نظام مند بودن و ساختارمند بودن، کارکردی انسجام بخش و نظم دهنده دارد، چنان که از میان واقعیت های فی نفسه بی شمار تاریخی، واقعیت های گزینش شده ای را تحت ساختارها و پیرنگ هایی مشخص گردهم می آورد. ساختمندی و انسجام روایت، زمینه را برای دلالت معنایی و حتی دلالت ساختاری، و یافتن بسترهای ایدیولوژیک و غلبه نظم های گفتمانی خاص (و در نتیجه بروز گزینش ها و حذف و طردها) فراهم می آورد. مجموع این مسایل، به علاوه تکیه بر توالی، نسبت های علی و معلولی، تغییر وضعیت، و داشتن هدف غایی، همگی مولفه هایی روایی و درنتیجه غیرتاریخی هستند که در گزارش رخدادهای تاریخی دخیل اند و درنهایت می توانند به ساخت و تکوین «داستان» یا شکل هایی از داستان منتهی شوند. از سوی دیگر، گفتمان ها، ایدیولوژی ها و ساختارهای قدرت در برساخته شدن فهم تاریخی مورخ، و درنتیجه در روایت پردازی تاریخی او نقش موثری دارند، چنان که «روایت تاریخی» برساخته ای در نظام معرفت شناختی و ارزش گذاری های غالب بر دوره زندگی مورخ است. تاریخ بیهقی همچون دیگر متون تاریخی، روایتی گزینش شده از میان رویدادهای تاریخی بی شمار از یک دوره خاص است و بیهقی به عنوان سوژه ای در زمانه خود، روایت پردازی تاریخی اش تحت تاثیر گفتمان ها، ایدیولوژی ها و خاستگاه های هویتی خاصی شکل گرفته است، به ویژه آن که تقابل های گفتمانی و هویتی خاصی در روزگار بیهقی دیده می شود. بر این اساس، در این مقاله بر مبنای رویکرد تاریخ گرایی نوین، به بررسی برساخت روایی تاریخ بیهقی، و نوع مواجهه بیهقی با گفتمان های اثرگذار در روزگار او می پردازیم و تاثیر آن بر شکل گیری «روایت تاریخی» بیهقی بررسی و تحلیل می شود، چنان که سوژگی این مورخ در روزگارش به طرز دقیق تری واکاوی شود. نتایج تحقیق بیانگر وجود تقابل های درون ساختی میان سویه های تاریخی و فراتاریخی (Metahistorical) در روایت پردازی تاریخی بیهقی است، که ارتباط معناداری با تقابل های گفتمانی حاکم بر روزگار او دارد و از این میان، تقابل جریان هویت خواهی ایران گرا با جریان های هویت خواهی مورد حمایت دربار، نقش مهمی در شکل گیری این تقابل های درون ساختی دارد.
    کلیدواژگان: تاریخ بیهقی، روایت تاریخی، تاریخ گرایی نوین، اندیشه ایرانی
  • منوچهر تشکری*، منوچهر جوکار، علی نادری فرد صفحات 55-73
    در میان فعل های فارسی، افعال مرکب اهمیت ویژه ای دارند. برای ساخت فعل مرکب، یک اسم/ صفت/ بن/ قید (فعلیار) با یک فعل ساده ترکیب می شود. دستورنویسان این فعل ساده یا بخش صرف شونده فعل مرکب را «همکرد» نامیده اند. به گفته آنان، فعل «کردن» مهم ترین و پرکاربردترین همکرد فعل مرکب در زبان فارسی است. کارکرد و جایگاه مهم این کلمه، نگارندگان را بر آن داشت تا به بررسی و تحلیل ساخت دستوری مهم ترین «همکرد» فعل مرکب در قصاید خاقانی بپردازد. این مقاله بر آن است تا بداند: دلیل بسامد فراوان این کلمه در افعال مرکب اشعار خاقانی چیست؟ چند درصد از افعالی که خاقانی در قصاید خود به کار برده، با این همکرد ساخته شده اند؟ ساختمان و اجزای این افعال چگونه است و کدام «فعلیار» بیشترین مشارکت را با این همکرد داشته است؟ آیا فعل «کردن» برای ساخت فعل ساده نیز به کار می رود؟ سهم کدام یک از سه زمان اصلی فعل، در به کارگیری این همکرد بیشتر است و چرا؟ انعطاف زبان فارسی در برابر جابه جایی سازه های خود با اجزای فعل مرکب، تا چه میزان و به چه کیفیتی است؟ در حجم نمونه این تحقیق، یک چهارم قصاید خاقانی، یعنی سی وسه قصیده با 2169 بیت و 4584 فعل (25% قصاید خاقانی) بررسی شد.
    کلیدواژگان: همکرد، فعل مرکب، فعلیار، قصاید خاقانی، ادبیت
  • سارا حسینی، رحمان ذبیحی*، علیرضا شوهانی صفحات 75-102

    شیوه های تصویرپردازی از ادبیات کلاسیک تا مدرن، به تبعیت از جهان بینی انسان هر عصر، دچار تحولاتی اساسی در نوع کارکرد و حوزه های معنایی شده و از عنصری غالبا حاشیه ای و روبنایی در شعر کلاسیک، تبدیل به عنصری محوری و زیربنایی در شعر نو گردیده است. نیما یوشیج که طلیعه ی ظهور مدرنیسم در شعر فارسی به شمار می آید، علاوه بر تحولاتی که در ساختمان بیرونی شعر پدید آورد، به تبعیت از نگاه و فلسفه ی مدرن، تحولی عمیق در حوزه های معنایی نیز ایجاد کرده است؛ تحول در بوطیقای تصویر، انعکاسی است از نوسازی جهان فکری شاعر و عناصر اندیشگانی او که در قالب تصاویر شعری، ظهور بیرونی یافته است. نیما با عبور از دوره ی اول شاعری خود، در آغاز دوره ی دوم و با شعر ققنوس، تحول مهمی نیز در حوزه ی تصویرپردازی شعر خود پدید آورد که بیش از هر چیز نشان از گذار او از مرحله ی توصیف و پای نهادن در راه تصویرپردازی نوین است. بررسی پیکره ی کلی شعر ققنوس نشان می دهد که در این شعر، نیما به نگاهی انداموار و منسجم در روایت دست یافته است که با وجود مختصر و موجز بودن آن، نه تنها به کمال یک روایت نزدیک شده است، بلکه به صورت جزیی و در تک تک تصاویر نیز نشان از دغدغه مندی شاعر برای ساختن و پرداختن تصاویر دارد شعر ققنوس به عنوان مانیفست شعری نیما، نشان از آن دارد که این اثر، با وجود نگاه سمبولیک آن به داستانی اساطیری، قرابتی انکار ناپذیر با نگاه مدرن به تصویر دارد؛ فشردگی روایت و تصاویر به تبعیت از داستان کوتاه مدرن، بهره گیری از تصاویر عینی با وجود ساختار انتزاعی و سمبولیک اثر، تغییر در مفهوم سمبولیک اثر و القای مفاهیم سیاسی و اجتماعی مد نظر شاعر، روایتمند کردن بسیاری از واحدهای تصویری به صورت مجزا و در سایه ی روایتمندی کل اثر و همچنین غلبه ی تصویر بر توصیف در ساختمان کلی شعر از جمله ی این نشانه ها به شمار می آیند.

    کلیدواژگان: نیما یوشیج، ققنوس، بوطیقای تصویر، سمبولیسم، تصاویر عینی
  • شیرزاد طایفی*، کورش سلمان نصر صفحات 103-126

    بهرام بیضایی، نویسنده، فیلم ساز، کارگردان تآتر، نمایشنامه نویس و پژوهشگر نامدار و صاحب سبک ایرانی است. او با بهره گیری از پشتوانه های اساطیری، حماسی، تاریخی و فرهنگ عامه ایران و جهان، به خلق اثر می پردازد؛ از این رو، آثار او پیوندهای عمیق و گسترده ای با زمینه های فکری و بن مایه های فرهنگی ایران و سایر ملل جهان دارد. نمایشنامه «آرش» او نیز، واجد چنین ویژگی شاخصی است. باید بیش از پیش به این نکته توجه کرد که بر اساس رویکردها و  نظریات بینامتنی، آفرینشگران، در خلق آثار خود چندان به داشته ها، آموزه ها و اندوخته های بکر ذهنی خویش تکیه نمی کنند؛ بلکه آن ها را با مد نظر قرار دادن متون از پیش موجود، تدوین می نمایند، که خود این متون بنیان فرهنگ، اندیشه، هنر و  ادب زمانه خویش هستند. در پژوهش پیش رو، کوشیده ایم به روش تحلیل محتوا و با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی، و کاربست نظریه «ترامتنیت» ژنت (از نظریه پردازان بینامتنیت)، متن نمایشنامه «آرش» را تحلیل کنیم. دستاوردهای پژوهش گویای این است که این نمایشنامه (برخوانی)، مشتمل بر عناصر بینامتنی، بیش متنی، فرامتنی، سرمتنی و پیرامتنی با بسامدی درخور توجه است، که همین امر، این اثر را واجد ظرفیت جدید معنایی و خوانش دگرسان کرده است؛ در مواجهه بینامتنی این اثر با متن معاصر آن، یعنی منظومه آرش سیاووش کسرایی، بیضایی اسطوره را به چالش می کشد و آرش مطلوب خود و جامعه خود را به تصویر می کشد؛ هر چند هر دوی آثار با اسطوره آب و دیو خشکسالی در ارتباط هستند. از سوی دیگر می توان در تحلیل فرامتنی، طبقات موجود در برخوانی آرش را منطبق با طبقات موجود در نظریه استبداد شرقی ویتفوگل دانست که بر بنیان جامعه آب سالار و روابط حاکم بر آن تعریف می شود. از منظر تحلیل پیرامتنی این اثر با نمایشنامه های اژدهاک و کارنامه بندار بیدخش در ارتباط است. در بخش تحلیل سرمتنی نیز،  این نمایشنامه به گونه ای از تراژدی شباهت دارد که با تعزیه مسیح و ماجرای کربلا بی ارتباط نیست.

    کلیدواژگان: نمایشنامه، بهرام بیضایی، آرش، ژنت، ترامتنیت
  • چیمن فتحی*، رامین محرمی صفحات 127-157

    شعر اخوان ثالث، به خلاف تظاهرات فراوان یاس و نومیدی و نیز با وجود اظهار امکان عبث بودگی، اغلب، خبر از گونه ای کنشگری، آفرینندگی، پویایی و  التزام شور زندگی می دهد. این ویژگی در شعر اخوان، به سبب جان مایه های فلسفی مدرن و معانی بلند و ژرفی است که آن را درخور تحلیل هایی فراتر از مرز معمول می کند. یکی از بارزترین این معانی، نگره ی «اخلاق سروری» در بستر «بینشی تراژیک» در مواجهه ی او با درد و رنج اجتماعی- فلسفی است که مساله ی اصلی این مقاله است. به نظر می رسد پس از آرمان های ملی گرایانه، که پیش زمینه ی آرمان های فلسفی و هستی شناسانه ی اخوان است، آشنایی وی با اندیشه های جریان ساز عصر مدرن اروپا، از جمله، اندیشه های فلسفی فریدریش نیچه، فیلسوف بنام آلمانی، در انتخاب این بینش و نگره ی اخلاقی بی تاثیر نبوده است. امکان این تاثیر، ما را بر آن داشت تا در تحلیل آن، گرایش های اخلاق سروری را در اندیشه ی شعری اخوان ثالث، در رهیافت «بینش تراژیک» نیچه ای  نقد و واکاوی کنیم. این واکاوی نشان می دهد که اندیشه ی شعری اخوان در این مقوله، بازتاب شیوه هایی از رهیافت «بینش تراژیک» نیچه ای، همچون: اراده ی قدرت، مرگ خدا، مهر سرنوشت، گذار نیهیلیستی، نخبه گرایی، دگردیسی جان و چندی دیگر است که راه آفرینش ابرانسان و پذیرش خرسندانه ی تمامیت زندگی یا تصدیق  همه جانبه ی زندگی است. حاصل این پژوهش، نشان می دهد که شعر اخوان در نگرشی کلی، نمود نوعی بینش تراژیک است که با ویرانگری بینش تیوریک و متافیزیک، به ستایش و پاسداشت زندگی زمینی و سفارش به پیوستگی و پویایی جریان رود زندگی، توجیه زیبایی شناسانه ی هستی، نخبه گرایی و  نقد نگره های اخلاق تراژیک می پردازد و بدین گونه پایگاه خود را در ساحتی بس فراتر از نقدهای متناسب با نظام های اخلاقی معمول و تیوریک بنا می نهد. روش تحقیق، کیفی و رویکرد ناظر بر تحلیل ها، رویکرد نقد فلسفی از گونه ی فلسفه ی غیرمفهومی است؛ گاهی هم تحلیل ها با رویکردی توصیفی و با تکیه بر گزاره های شاعرانه ی آن دو صورت می پذیرد.

    کلیدواژگان: اخوان ثالث، بینش تراژیک، نیچه، نگره های اخلاق
  • تیمور مالمیر*، نجم الدین رستم یونس صفحات 159-184
    اختصار رمان ها یکی از مسایل و معضلاتی است که در رمان نویسی مدرن زبان فارسی وجود دارد. نویسندگان غالبا به نوشتن اندیشه می پردازند، ولی اندیشه در این رمان ها، چنان گنجایی ندارد که بتواند رمان هایی نظیر رمان چند جلدی مارسل پروست با نام در جستجوی زمان از دست رفته ایجاد کند. ابراهیم یونسی در رمان زمستان بی بهار، از امکانات و ظرفیت های متعدد و مختلف روایتگری استفاده می کند تا کتابی بنویسد که درعین حال که از تجربه زیسته وی بهره مند است، حاوی معانی و لایه های پنهان باشد و امکان خوانش های غیرصریح را به خوانندگان بدهد. مکان و زمان و دیگر عناصر در رمان زمستان بی بهار بسیار گسترده است و زبان و اندیشه ای که در آن به کار رفته، متناسب با این گستردگی، دارای تنوع و هماهنگی است. در این مقاله کوشیده ایم به تحلیل و ارزیابی انتخاب های نویسنده در حوزه پیرامتن اعم از عنوان کتاب، دیباچه و طرح جلد، راوی، مخاطب، شگردهای روایتگری و تناسب میان این عناصر بپردازیم. نویسنده از امکانات و ظرفیت های رمان نویسی نظیر طنز و نقیضه سازی، جنبه های فراداستانی، کارکردهای شهودی و ایدیولوژیک راوی، کاربرد آگاهانه زمان متناسب با روایت رمان، انتخاب مکان خاص داستان، دیدگاه پسامدرنی به تاریخ و توازی گذشته و حال استفاده می کند. مجموعه شگردهای نویسنده گواه آن است که رمان زمستان بی بهار فراتر از تجربه شخصی و زندگی نامه است؛ شورشی علیه زمان در اوج ناامیدی است. راوی ناامید از روایت، به جنگ زمان برمی خیزد و در نهایت خود را مغلوب زمان می‎بیند.
    کلیدواژگان: ابراهیم یونسی، زمستان بی بهار، رمان زندگی نامه ای، کارکردهای راوی، روایت پسامدرنی تاریخ
  • شهرام محمودی، ابراهیم دانش*، فرامرز جلالت صفحات 185-209
    انسان ها در طول حیات خود با مشکلات فراوانی روبرو می شوند که این مشکلات به شیوه های گوناگون زندگی و شخصیت آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از مشکلات اساسی و تاثیرگذار دوران کودکی از قبیل رفتار نامناسب والدین با کودک منجر به رنج ها و آسیب های روانی  می شود که نقشی بنیادین در زندگی و کنش های فرد در دوران بلوغ وی دارد. این رنج های مهم و تاثیرگذار منجر به رفتارهای نابهنجار در ادوار مختلف زندگی شخص می شود. کارن هورنای، روان شناس آلمانی، در باب رنج های روانی نظریه ای بسیار مهم دارد که با عنوان نظریه «روان رنجوری» شناخته می شود. وی عوامل پیدایش روان رنجوری را مطرح و مکانیسم هایی را به عنوان رفتارهای دفاعی که شخص روان رنجور برای تسکین آلام و حصول آرامش به آن ها متمسک می شود، برمی شمارد. یکی از این مکانیسم ها «حرکت به سوی مردم» یا «مهرطلبی» است. هورنای معتقد است؛ مکانیسم مهرطلبی که روان رنجوران بدان پناه می برند، درمان حقیقی نیست و گرایش و تمسک بدان، نه تنها امنیت و آسایش خاطری برای روان رنجوران به بار نمی آورد، بلکه موجب تشدید روان رنجوری نیز می شود. مولانا نیز به عنوان عارفی بزرگ و اندیشمندی بی بدیل که علاوه بر علوم متداول زمان خود، از سرچشمه فیاض وحی و معارف اسلامی و ایرانی سیراب بوده و آثاری جهانی همچون مثنوی و غزلیات شمس را پدید آورده است، به اقتضای رسالت خود که نجات خلق و رساندن آن ها به سعادت دو جهان است، نسبت به رنج های درونی و روانی انسان بی تفاوت نبوده است. وی تاملات دقیق و عمیقی در باب مسایل روانی انسان داشته و آراء فاخر و ارزشمندی در این خصوص ارایه کرده است. مولوی در مطاوی داستان ها و تمثیلات مثنوی به نحو شایسته ای به علل گرایش به مکانیسم مهرطلبی و عوارض و پیامدهای آن اشاره کرده است. این مقاله بر آن است تا با بررسی نمودهای مختلف مکانیسم مهرطلبی در حکایات و تمثیلات مثنوی معنوی، جایگاه این مکانیسم را در کنش شخصیت های روان رنجور داستان های مثنوی روشن کند.
    کلیدواژگان: روان رنجوری، کارن هورنای، مهرطلبی، مولانا، مثنوی معنوی
  • مصطفی موسوی، عباس شاه علی رامشه* صفحات 211-231
    مثل ها از دین، فرهنگ، آداب و رسوم و باورهای فلسفی و کلامی حاکم بر جامعه مایه می گیرند. اشاعره که از مهمترین فرق کلامی در تمدن اسلامی به شمار می آیند نقش محوری در تکوین اندیشه انسان اسلامی و ایرانی داشته اند. این پژوهش نویسندگان کوشیده اند با بررسی امثال فارسی ابعاد مختلف اندیشه های اشاعره را در فرهنگ ایرانی نشان دهند. اشاعره مشیت الهی را بدون قید و شرطی مطلق دانسته و هیچ امری از صلاح و اصلح و لطف را بر خداوند واجب نمی دانستند. ایشان بر این باورند که خداوند اراده کننده خیر و صلاح آدمی از روی حکمت است؛ اگرچه فعل اصلح بر پروردگار واجب نیست ولی ثابت شده است که کارهای خداوند از روی حکمت و مصلحت است، هرچند آدمی از  حکمت آن آگاه نباشد.  اشاعره مانند معتزله و دیگران، فقط خداوند را رازق می دانند. ایشان همچنین حرام را روزی می دانند و معتقدند که هم روزی حلال و هم روزی حرام را خداوند می دهد و معنای آن که خداوند حرام را روزی انسان می کند این است که آن را مایه قوام و ایستایی جسم قرار می دهد. ایشان معتقدند رزق و روزی به اندازه عمرها مقدر شده است و چیزی از رزق آدمی کاسته و به آن افزوده نمی شود؛ خداوند روزی ها را مقدر کرده است اما کسب کردن روزی واجب است. با این حال، روزی را از کسب دیدن عین کفر است. اشاعره بر این باورند که «مقتول» به اجل خود می میرد، یعنی در وقتی می میرد که برای مرگ او مقدر شده است. ایشان مولفه «برهان تمانع» را دلیلی بر محدث عالم بودن خدا می دانند و بر این اساس معتقدند که آفریدگار عالم یکی است زیراکه ممکن نیست مفهوم واجب الوجود جز بر ذات واحدی صادق آید. افزون بر این ها اشاعره به حقانیت قیامت و لوازم آن: «حق بودن بعثت مردگان»، «حق بودن سوال»، «حق بودن نامه اعمال»، «حق بودن وزن و سنجش اعمال» و «حق بودن صراط» باور دارند. همه این باورها با امثال فارسی مربوط به آن ها در این مقاله بحث و بررسی شده است.
    کلیدواژگان: مولفه های کلامی، باورهای کلامی، اشاعره، امثال فارسی، فرهنگ ایرانی
|
  • Ferdows Agha Golzadeh, Gholamali Fallah, Sahereh Moradi * Pages 1-26
    This paper has investigated the establishing process of Ash’ari discourse against reasonoriented discourses (determinately NasirKhosrow’s Diwan and Khayyam’s Rubiyat) based on a new interpretation of access factor _the unequal distribution of discourses’ linguistic productions in society. Accordingly, by influence on people’s mental cognition, access proportion of discourses’ texts plays a basic role in establishing or undermining them. From this perspective, the research focuses on exploring social relations to affect texts access of aforesaid discourses. The sort of analysis is also the macro one and different to micro analysis in linguistic descriptions. The theoretical framework is a multiperspectival method combining of social practice level in Fairclough’s approach and process of foregroundingback grounding in Laucla & Mouffe’s theory. Findings show that, by imposing and enforcing constraints on discourses _respectively to foregrounding Ash’ari discourse and back grounding reasonoriented discourses_ powerholders kept the access of these discourses’ texts unbalanced. It means at discursive imposition level they enable Ash’ari discourses’ texts to extensively access by planning soft organization like group formation and foundation of Nizamiyyah institutes and at discursive constraints level they prevent reasonoriented discourses and texts associated with them to access in society by hardware activities like suppression and elimination. NasirKhosrow’s Diwan and Khayyam’s Rubiyat were two of these texts that discursive constraints were seriously enforced on them also because of their opposition to dominant ideology _NasirKhosrow’s Diwan for including concepts like propagation of Ismaili doctrine, strong repudiation of Sunnism and giving harsh vituperation to all contributor of contesting group from upper to lower echelon and Khayyam’s Rubiyat by challenging the society’s common sense about definite religious propositions and expressing ironic sarcasm against mullahs and the clergy. It’s also noteworthy that through software organization of Nizamiyyah institutes access to authority and credibility positions for these contesting discourses’ actor was unequally, in favour of Ash’ari discourses, distributed. This strategy was considerably facilitating the possibility of Ash’ari discourse imposition. These mechanisms ultimately led to establishing Ash’ari discourse.
    Keywords: Ash’arism, rationalism, access factor, linguistic texts, foregrounding, back grounding
  • Fardin Hosseinpanahi * Pages 27-54
    Narrativity is an essential feature to ‘history’. Narrative, with such features as being systematic and structured, has a cohesive and regulatory function, as it brings together selected facts from specific innumerable historical facts under specific structures and plots. The structure and cohesion of the narrative provide the ground for semantic and even structural signification, as well as for finding ideological contexts and the predominance of particular discourse systems (and consequentially the emergence of selections, omissions, and rejections). The sum of these issues, in addition to relying on sequence, causal relations, change of status, and having an ultimate goal, are all narrative and consequently non-historical components involved in reporting historical events and could ultimately construct a ‘story’ or forms of a story. On the other hand, discourses, ideologies, and power structures play an important role in constructing the historian's historical understanding and, subsequently, in his historical narration, just as “historical narrative” is constructed in the epistemological system and the dominant valuations of the historian's life span. Tarikh-e Bayhaqi like other historical texts, is a selected narrative from countless historical events of a particular era, and Bayhaqi as a subject in his era had been influenced by discourses, ideologies, and special identity origins in his historical narrative, more particularly when we see special encounters in discourse and identity in Bayhaqi's era. Accordingly, in this study based on New Historicism, we investigate the narrative construction in Tärikh-e Bayhaqi and Bayhaqi's encounter with influential discourses in his time; moreover, we examine its impact on the formation of Bayhaqi's “historical narrative” in order to further scrutinize the subjectivity of Bayhaqi in his era. The findings of this study show the inter-constructional encounter between historical and metahistorical aspects in Bayhaqi's historical narrative, which signals a significant relationship with the discoursive encounters prevailing in his time. Among such encounters is the Iranian-oriented-identity-seeking current against the court-supported-identity-seeking currents that plays a pivotal role in the formation of these inter-constructional encounters.
    Keywords: Tärikh-e Bayhaqi, Historical narrative, New historicism, Iranian thought
  • Manocher Tashkori *, Manocher Jokar, Aali Naderifard Pages 55-73
    Among Persian verbs, compound verbs are of particular importance. To construct a compound verb, a noun / attribute / bin / constraint (verb) is combined with a simple verb. Recipients have called this simple verb or the fractional part of the compound verb as "light verb." According to them, the verb "to" is the most commonly used Persian compound compound verb. The valuable position of this word led the writer to the morphology of the most used "co-operation" of the Persian compound verb in Khagani's dormitories. This article seeks to know: How many percent of the verbs that Khaghani used in his own words have been made with this co-author? What are the structures and components of these verbs, and which "current" has had the most engagement with this co-operative? Is the verb "to" also used to construct a simple verb? Which of the three main occurrences of the verb is the share of the application, and why? Flexibility of the Persian language against the displacement of its structures, in particular the components of the compound verb, to what extent and in what quality? To achieve a clear answer, thirty-three verses with 2169 bits and 4584 verbs (25% of Khaqani's dashes) have been carefully considered
    Keywords: worked up, compound verb, adverb, Balladry, Literary, frequency
  • Sara Hosseini, Rahman Zabehei *, AliReza Shohani Pages 75-102

    Illustration methods from classical to modern literature, following the human worldview of every era, have undergone fundamental changes in the type of function and semantic domains, and from a mostly marginal and superstructural element in classical poetry, it has become a central and infrastructural element in modern poetry. Nima Youshij, who is the epistemology of modernism in Persian poetry, in addition to the developments she has made in the outer building of poetry, has also made a profound change in the spheres of semantics, in addition to the developments she has made in the outer building of poetics and elements of her thoughts, which have emerged in the form of poetic images. By passing through her first period of poetry, at the beginning of the second period and with Phoenix poetry, Nima also made an important change in the field of illustration of her poetry, which most of all indicates her transition from the stage of describing and embarking on a new imagery. A study of the overall corpus of Phoenix poetry shows that in this poem, Nima has achieved an organable and coherent look at the narrative, which, despite its concise and succinctness, has not only approached the perfection of a narrative, but also in detail and in each of the images shows the poet's concern for making and addressing the images, phoenix poetry as Nima's poetic manifesto, indicating that this is The work, despite its symbolic view of a mythological story, has an undeniable affinity with the modern view of the image, the compactness of the narrative and images following the modern short story, the use of objective images despite the abstract and symbolic structure of the work, changes in the symbolic concept of the work, and the induction of political and social concepts in the poet's view, narrating many of the visual units separately and in the narrative shadow of the whole work, as well as overcoming the image. Descriptions in the overall building of poetry are among these signs.

    Keywords: Nima Youshij, phoenix, rhetorical image, Symbolism, eyewitness
  • Shirzad Tayefi *, Koroush Salman Nasr Pages 103-126

    Bahram Beizaei is an Iranian author, filmmaker, theatre director, scenarist, and prominent and stylish researcher. Benefiting from myth, epic, and historical backgrounds and folklore of Iran and the world, he has created artistic work; thus, his works are contemplative and extensively linked to intellectual topics, Persian cultural themes, and other nations. His play titled ‘Arash’ also possesses such salient feature. This point should be further noticed that based on intertextual approaches and theories, the creators of artistic works may not too rely on their own personal experiences, information, and intact subjective faculties for the generation of such works, but by considering pre-existing texts, they edit their works where these texts are assumed as the foundation for culture, idea, art, and literature of their time. We have tried in the present article to conduct a content analysis on the play of "Arash" and with reliance on librarian and documentary studies and based on the theory of trans textuality of Gerard Genette (as one of the theorists of Intertextuality). The findings achieved from this study suggest that this play is composed of Inter-textuality, hypertextuality, metatextuality, arcitextuality, and paratextuality elements which are noticed with some frequency where this has caused this work to have new conceptual potential and deserving of altered review. In the intertextual view of this work with its contemporary text, the poem "Arash" by Siavash Kasraei, Beizaei challenges the myth and Kasraei depicts himself and his society's desire; However, both works are associated with the myth of water and the demon of drought. On the other hand, in metatextual analysis, the existing classes in the play "Arash" can be considered in accordance with the existing classes in Wittfogel 's theory of Oriental Despotism, which is defined on the basis of the Hydraulic Society and the relations that govern it. From the perspective of contextual analysis, this work is related to the plays Azhi Dahāka and Kārnāme-ye Bandār Bidakhsh. In terms of contextual analysis, this play is similar to a kind of tragedy that is not unrelated to the story of Christ and Ta'zieh of Karbala.

    Keywords: drama, Bahram Beizaei, Arash, Genette, Transtextuality
  • Chiman Fathi *, Ramin Moharrami Pages 127-157

    The Akhavan's poetry, in spite of the many manifestations of despair, and despite the possibility of futility, often speaks of a kind of activism, creativity, and passionatation to life. This feature in the poetry of Akhavan is due to the modern philosophical backgrounds and deep meanings that make it suitable for analyzes beyond the usual boundaries. One of the most obvious of these meanings is the view of "master ethics" in the context of "tragic insight" in his confrontation with socio-philosophical suffering, which is the main issue of this article. It seems that after the nationalist ideals, which are the background of the Akhavan's philosophical and ontological ideals, he became acquainted with the current ideas of modern Europe, including Nietzsche 's philosophical ideas. Nietzsche was not ineffective in choosing this moral view. The possibility of this influence led us to analyze the tendencies of the ethics of servitude in the poetic thought of Ahkavan, in the approach of Nietzsche's "tragic insight". This analysis shows that the Akhavan's poetic thought in this category reflects Nietzsche's "tragic vision" approach, such as: the will to power, the death of God, the seal of destiny, the nihilistic transition, the elitism, It is the transformation of the soul and a few others that is the way to the creation of the superhuman and the joyful acceptance of the wholeness of life. The result of the research shows that the poetry of the Akhavan in a general view is the manifestation of a kind of tragic insight which, by destroying theoretical and metaphysical insights, praising earthly life and ordering the continuity and dynamism of the river of life, is an aesthetic justification of existence. It deals with elitism and the critique of tragic moral views, and thus builds its base far beyond critiques of conventional and theoretical moral systems. The research method is qualitative and the approach to analysis is a philosophical critique approach of non-conceptual philosophy and sometimes a descriptive approach based on the poetic propositions of the two

    Keywords: Akhavan, Tragic Insight, Nietzsche, Ethical Attitudes, master ethics
  • Teymoor Malmir *, Najmoddin Rostam Younes Pages 159-184
    Shortness of the published novels is a major problem in modern Persian fiction writing. Modern Persian novelists usually write about thoughts but the thought expressed in these works is not broad enough to create multivolume works such as Proust’s Remembrance of Things Past. In the novel Zemestan-e-Bibahar (Winterless Spring), Ibrahim Younesi uses the various capacities of narration to write a novel that not only benefits from his life experience but also contains hidden meanings which allow readers to discover for themselves. Place, time, and other elements in the novel Winterless Spring are extended, and the language and ideas used in it, are in proportion to this breadth. They are varied and harmonious. In this article, we have tried to analyze and evaluate the author's choices of paratext, including book title, preface and cover design, and the text of the novel such as narrator and narrative techniques and the harmony between all of these elements. The author uses the possibilities and capacities of novel writing such as humor, contradiction, meta-fictional elements, intuitive and ideological functions of the narrator, conscious use of time appropriate to the narration of the novel, choosing a specific place in the story, postmodern view of history and parallelism of past and present. The author's collection of tricks proves that the novel is beyond personal experience and biography; it is a rebellion against time at the height of despair. The narrator, disappointed with the narrative, battles with time and finally finds himself defeated by it.
    Keywords: Ibrahim Younesi, Zemestan -e- Bibahar, novel of biography, functions of the narrator, postmodern narrative of history
  • Shahram Mahmoodi, Ebrahim Danesh *, Faramarz Jalalat Pages 185-209
    Human beings confront so many hardships in their life, and these hardships affect their life and personality. Some basic hardships of childhood, such as parents’ improper behavior, lead to sufferings that have a fundamental role in a person’s life and actions in the maturity period. These important and influential sufferings result in abnormal behaviors in one’s different periods of life. Karen Horney, a German psychologist, has an important theory about human psychological sufferings known as “Neuroticism.” She discusses the causes of neuroticism and considers some mechanisms as defensive behaviors or structures that the neurotic person uses to relieve their pain and reach relaxation. One of these mechanisms is “moving toward people”. Horney believes that all of the mechanisms, especially the mechanism of moving toward people that neurotic person refuges in, are not treatments. Not only they do not provide security and comfort for neurotics, but they also exacerbate their neuroticism. Rumi as a great mystic, poet, and thinker that has used the Quran, Islamic and Iranian knowledge in addition to a great deal of the common knowledges of his time, and compiled so many universal works such as Masnavi and Gazaliyyate Shams, according to his mission i.e. saving people and bringing them to the prosperity, was not indifferent to the inner and psychological sufferings of human beings. He has had deep thoughts and reflections on human psychological issues and has presented many valuable ideas in this regard. Rumi has competently pointed out the causes of the tendency to the mechanism of moving toward people and its complications and consequences in his stories and allegories. This paper will investigate the different manifestations of the mechanism in the anecdotes and allegories of Rumi, clarifying the position of this mechanism in the actions of neurotic characters of his stories and allegories
    Keywords: neuroticism, Karen Horney, Moving Toward Teople, Rumi, Masnavie Manavi
  • Mostafa Musavi, Abbas Shahali Ramshe * Pages 211-231
    Proverbs, originates from religion, culture, theological and philosophic beliefs and conventions of a society. They show the popular beliefs. The Ashaereh theological sect, which is one of the most important theological sects in the field of Islamic civilization, has played a pivotal and fateful role in creating the Islamic dimension of Iranian thought. In the present research, the authors have tried to analyze and show the different dimensions of the Ashaereh ideas in the mentality of the Iranian people through Persian proverbs.The Ashaereh considered freedom and divine will free without any conditions and did not consider any matter of goodness and righteousness and grace obligatory on God. According to the "Wisdom of God" component, they believe that God wills the good of man from wisdom. They believe that although it is not obligatory on God to do a righteous deed, it has been proven that God's deeds are based on wisdom and expediency, even if one is not aware of its wisdom. The Ashaereh, like the Mo'tazeleh and others, consider only God as sustenance and attribute this attribute exclusively to God. Also, they consider "haram" as sustenance and believe that God gives both "halal" sustenance and "haram" sustenance, and the meaning that God makes "haram" sustenance for man is that it makes the body consistent and stable. In addition, they believe that sustenance is predestined for the rest of their lives and nothing is reduced or added to human sustenance. Also, they believe that although God has decreed sustenance, it is obligatory to earn a living. The Ashaereh, believe that the victim dies on his own death, that is, when it is predestined for his death. They believe that the Creator of the universe is one, because the concept of obligatory existence cannot be true except on a single essence. They believe the Resurrection and its accessories, such as "the truth of the resurrection of the dead", "the truth of the question", "the truth Letter of deeds", "right of weight and measurement of deeds" and "Bridge being right". We see all of these beliefs in Persian Proverbs.
    Keywords: Theological Components, Theological beliefs, Ashaereh, Persian proverbs, Iranian Culture