فهرست مطالب

نشریه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت
سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 41، بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/03/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • نادر ثناگو مطلق، مرتضی موسی خانی*، کمال سخدری، حامد رحمانی صفحات 1-25
    در پژوهش حاضر سعی می گردد در ابتدا با مطالعه مروری بر پژوهش های گذشته به بازشناسی این مفهوم پرداخته و پس از آن با تحلیل مضمون و کدگذاری باز، محوری و گزینشی به شناسایی ابعاد و مولفه های اکوسیستم بر اساس مطالعات پرداخته شود. مطالعات داخلی با جستجو در پایگاه های اطلاعاتی علمی جهاد دانشگاهی، سیویلیکا، نورمگز و ایرانداک صورت پذیرفت و تعداد 33 داده دست دوم شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت در خصوص نمایه های خارجی نیز از نمایه اسکاپوس استعلام گردید که در این بین با بررسی صورت گرفته بین سالهای 2008 که اولین مقاله با کلید واژه اکوسیستم کارآفرینی در این نمایه ارایه گردید تا سال 2018 تعداد 110 مقاله شناسایی گردید و با توجه به تعداد ارجاعات بالای 10 رجوع تعداد 13 مقاله شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده از این پژوهش نیز نشان از آن دارد که اکوسیستم کارآفرینی یک جایگاه رو به رشد بخصوص در سال های اخیر در بین تحقیقات ملی و بین المللی دارد. یافته های حاصل از تحلیل مضمون نیز نشان از شناسایی 107 مضمون اولیه داشت که در نهایت و با استفاده از نرم افزار مکس.کیو.دی.ای در چهار بعد و 12 مولفه دسته بندی گردید.
    کلیدواژگان: اکوسیستم کارآفرینی، مطالعه استنادی، تحلیل مضمون، نمایه های علمی معتبر، نرم افزار MAXQDA2020
  • علی مصطفی روزبه، تیمورنژاد کاوه*، محمدرضا ربیعی مندجین صفحات 27-38
    زمینه

    حدود سه دهه منابع انسانی که جذب دولت می شوند، در خدمت دولت خواهند بود. شناخت اولویت های الگوی خط مشی گذاری توسعه منابع انسانی سهم بسزایی در موفقیت برنامه های آموزش و توسعه برای دولت خواهد داشت.

    هدف

    هدف از این پژوهش اولویت بندی خط مشی های احصاء شده توسعه منابع انسانی بر پایه تحلیل های شکاف بین اهمیت و عملکرد از دیدگاه جامعه آماری هدف است.

    روش ها

     داده های کمی از طریق پرسش نامه با روش نمونه گیری احتمالی تصادفی طبقه ای و برآورد حجم نمونه با فرمول کوکران گرداوری شده است. پژوهش کاربردی و از حیث روش توصیفی پیمایشی مقطعی است و با استفاده از نرم افزار Spss 22 و با استفاده آزمون تی وابسته مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته ها: از مجموع پانزده خط مشی کلی مورد تحلیل قرار گرفته، پنج خط مشی در سطح اول اهمیت، هفت خط مشی در اولویت دوم سه خط مشی در اولویت سوم قرار می گیرند. بر مبنایی دیگر با وارد کردن ضریب نفوذ هر خط مشی، بازطراحی نظام آموزش کارکنان دولت با استفاده از مکانیزم تصمیم گیری عقلایی از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است.

    نتیجه گیری

    لزوم بازطراحی نظام آموزش کارکنان دولت با استفاده از مکانیزم تصمیم گیری عقلایی و مبتنی بر رویکرد توسعه منابع انسانی را می توان مهم ترین خط مشی های کلان دانست.

    کلیدواژگان: اولویت بندی، توسعه منابع انسانی، خط مشی گذاری، شکاف اهمیت- عملکرد، ضریب نفوذ خط مشی ها
  • مژگان مهیمنی، حسن گیوریان*، احسان ساده، سیروس تدبیری صفحات 39-56

    فناوری اطلاعات و ارتباطات با ایجاد مشارکت شهروندان در روند حکمرانی، می تواند چشم انداز سیاسی را تغییر دهد مشارکت الکترونیک به یک نقطه مهم از این فرایند تبدیل شده است و به طور خاص به گسل دیجیتالی با تمرکز بر دسترسی برابر نیز اشاره دارد. در سند چشم انداز 1404 قید شده است که از منظر فناوری در بین کشورهای منطقه اول باشیم. هدف اصلی پژوهش حاضر، کشف، شناسایی ابعاد و عوامل موثر بر مشارکت الکترونیک در ایران است. روش روش تحقیق آمیخته در دستور کار قرار گرفت. در قسمت کیفی،با شش نفر از خبرگان علمی و اجرایی مصاحبه گروه کانونی انجام و نتایج مصاحبه بر اساس تکنیک تحلیل محتوای کلاسیک بررسی شد داده قسمت کمی از طریق الگوسازی معادله ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی با استفاده از نرم افزارهای spss و lisrel تحلیل شدند. با بررسی مصاحبه گروه کانونی، ادبیات داخلی و بین المللی درمجموع تعداد 250 کدباز به دست آمد، که در 17 مفهوم فرعی و نهایتا 10 مفهوم اصلی دسته بندی شدند. نتایج نشان داد عوامل موثر بر مشارکت الکترونیک شامل خصوصیات فناوری و سطح استفاده از ابزارهای مردم سالاری و راه های ارتباطی است. پیامد های حاصل از مشارکت الکترونیک شامل اعتماد عموم به دولت، بهبود عملکرد دولت ها و اثربخشی خدمات، آثار زیست محیطی و ادراک از کاهش فساد است.

    کلیدواژگان: مشارکت الکترونیک، دولت الکترونیک، حکمرانی الکترونیک، افق چشم انداز 1404
  • مسلم چرابین*، حسن صداقت، محمد کریمی صفحات 57-69
    زمینه

    سلامت سازمانی به منظور سازگاری سازمان با محیط خود، ایجاد هماهنگی میان اعضای سازمان و دستیابی به اهداف سازمان بکار برده شد. پیاده سازی مدیریت کوانتومی در سازمان به تغییرسازمانی منجر می گردد .

    هدف

    هدف پژوهش حاضرتدوین الگوی مفهومی مدل سلامت سازمانی مبتنی بر مدیریت کوانتومی بود. روش تحقیق: پژوهش حاضرکیفی بوده که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. از این رو محقق با مفاهیم و بررسی پژوهش های هم راستا و استخراج معیارهای موثر بر مدل سلامت سازمانی مبتنی بر مدیریت کوانتومی بپردازد.

    یافته ها

    نتایج تحلیل داده ها در طی سه مرحله کدگذاری انتخابی،کدگذاری محوری وکدگذاری باز است که یافته های پژوهش را در چارچوب مدل پارادایمی شامل:عوامل ساختاری (حمایت سازمانی، آموزش، سبک رهبری، ارتباطات، اهداف و چشم انداز سازمان، تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی و مشارکت) عوامل شغلی (ابعاد تفویض اختیار و واگذاری مسئولیت، دسترسی به اطلاعات، حیطه کنترل، کار تیمی، معنی داری شغل و غنی سازی شغلی) عوامل فردی (کفایت نفس، خود تعیینی (حق انتخاب)، موثر بودن و ویژگی های فردی، جنسیت و نژاد، کانون کنترل و عزت نفس) تحلیل کرده است.

    نتیجه گیری

    در این پژوهش از تحلیل نتایج مصاحبه های نخبگان 175 کد، 59 طبقه اولیه، 18 زیر طبقه و 3 طبقه اصلی استخراج شد که در نهایت مدل پارادایمی سلامت سازمانی مبتنی بر مدیریت کوانتومی در کارکنان شهرداری ترسیم گردید.

    کلیدواژگان: سلامت سازمانی، مدیریت کوانتومی، الگوی مفهومی
  • افشین آریایی، محمد ضیاالدینی *، ملیکه بهشتی فر صفحات 71-82
    زمینه

    دولت ها در پرتو نظریه منشوری باید بتوانند وظایف خود را به خوبی تفکیک ولی ساختارها را با دقت زیادی منسجم کنند تا برای توسعه و پیشرفت کشورها با معضلات کمتری مواجه شوند. شناخت و توصیف معضلات قوه مجریه، زمینه مناسب را برای شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها ایجاد کرده و به مدیران ارشد سازمان های دولتی کمک می کند تا با تصمیم گیری مناسب، گام های موثری در جهت توسعه کشور بردارند.

    هدف

    هدف از ارایه این تحقیق، تبیین معضلات قوه مجریه در پرتو نظریه منشوری است.
    روش تحقیق: تحقیق حاضر از جنبه هدف، توسعه ای- کاربردی بوده و داده ها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان سازمان های دولتی ایران جمع آوری و با روش تحلیل محتوا، تحلیل شدند و در نهایت همه ابعاد و مولفه های به دست آمده با تکنیک دلفی فازی تحلیل و تایید شدند.

    یافته ها

     یافته های تحقیق نشان داد ازنظر خبرگان معضلات قوه مجریه در پرتو نظریه منشوری شامل ابعاد پنجگانه وجود ساختار نامناسب، نظارت نامناسب، نبود قوانین منسجم، وجود سازوکارهای سیاسی نامناسب، نادیده گرفتن ارزش ها و 32 مولفه مربوطه است.

    نتیجه گیری

     با توجه به یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که دولت در راستای تفکیک وظایف و انسجام ساختارها؛ با معضلات عدیده و پیچیده ای روبروست لذا به مدیران هیات دولت پیشنهاد می شود. کشور توسط نظامی هدایت شود که رهبران آن به حاکمیت قانون، پاسخگویی ، شفافیت، و حق بهره گیری از حقوق انسانی و مدنی توجه نموده تا ساختار نامناسب کنونی تغییر و اصلاح گردد و در جهت حل مشکلات اجتماعی کارمندان و مدیران با تعامل و همکاری ترکیب گونه و چندجانبه که منجر به توانمندی و تحول و خلاقیت تیمی منجر به حاکمیت قوانین منسجم بجای نبود قوانین منسجم در حال حاضر گردد. همچنین  بهبود کیفیت فعالیت ها که یکی از راه های پاسخگویی به الزامات محیطی است  و از طریق ارزیابی و پاداش دهی  مناسب مشخص می گردد نظارت نامناسب را اصلاح می نماید.وجود سازوکارهای سیاسی نامناسب  معضل دیگری است که در این رابطه  نیاز است مدیران دولتی با بصیرت سیاسی و بهبود عملکرد منابع انسانی منجر به پیاده سازی و اجرای سیاست های درست در کشور  شوند با سپردن مسئولیت به مدیران بر اساس ویژگی های شخصیتی و متناسب با شغل چه در سیاست های پیشگیرانه  و چه در زمان بحران  از طریق ارزش های اخلاقی و ارتباطات باعث توجه بیشتر به ارزش ها گردیده و از نادیده گرفتن ارزش ها جلوگیری به عمل می آید

    کلیدواژگان: معضلات قوه مجریه، نظریه منشوری، سازمان های دولتی
  • هوشنگ تقی زاده*، علیرضا بافنده زنده، امیر بهبودی گل خطمی صفحات 83-96
    با اتخاذ یک رویکرد استراتژیک به مدیریت سرمایه انسانی، برنامه ریزی منابع انسانی می تواند برای تبدیل اهداف استراتژیک سازمان به استراتژی های منابع انسانی و سازگاری افراد با نیازهای استراتژیک سازمان، هم در کوتاه مدت و هم در درازمدت مورداستفاده قرار گیرد. بر همین اساس، هدف این تحقیق ارایه مدل برنامه ریزی منابع انسانی بانک مهر اقتصاد با استفاده از پویایی شناسی سیستم می باشد. این تحقیق بر اساس هدف، توسعه ای و بر اساس روش انجام تحقیق توصیفی است. در این تحقیق از پرسشنامه و اسناد و مدارک موجود در بانک مهر اقتصاد برای گردآوری داده ها استفاده شده و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از روش دلفی و مدل سازی پویایی سیستم استفاده گردیده است. نتایج روش دلفی، چهارده متغیر را به عنوان عوامل موثر بر برنامه ریزی منابع انسانی در بانک مهر اقتصاد مشخص نمود که این متغیرها مرز سیستم را تعیین کردند. در ادامه ، فرضیه پویا بر اساس نمودارهای علی حلقوی تدوین شده و بر اساس آن، نمودار جریان انباشت ترسیم و فرموله سازی مسئله انجام گردید. در نهایت چهار سناریوی تامین نیرو از داخل سازمان، افزایش ساعات آموزش، ارایه پاداش های فردی و جانشین پروری برای بانک مهر اقتصاد به منظور تامین منابع انسانی پیشنهاد گردید.
    کلیدواژگان: برنامه ریزی منابع انسانی، پویایی شناسی سیستم، بانک مهر اقتصاد
  • زهرا کهرودی، پریسا ایران نژاد*، رمضان جهانیان صفحات 97-111
    روش تحقیق

     روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر شیوه گرداوری داده ها آمیخته (کمی - کیفی) و از نظر کمی توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر کیفی توصیفی از نوع نظریه زمینه ای است. جامعه آماری نیز در مرحله کیفی کلیه اعضای هییت علمی با سابقه حداقل 10 سال و در مرحله کمی کلیه اعضای هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان های مازندران، گیلان و گلستان که در سال 1399 مشغول به انجام وظایف شغلی می باشند و تعدادشان 2789 نفر می-باشد. همچنین در پژوهش حاضر در مرحله کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و در مرحله کمی از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی، متناسب با حجم هر یک از سه استان استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات نیز پرسشنامه های استاندارد خود توسعه ای پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر خودتوسعه ای دارای روایی و پایایی تایید شده بوده اند. شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات در مرحله کیفی بصورت تحلیل محتوا و در مرحله کمی نیز مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بوده است.

    یافته ها

    عوامل موثر بر خود توسعه ای اعضاء هییت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان های مازندران، گیلان و گلستان عبارتند از: عوامل فردی (خودکارآمدی، درگیری شغلی، انگیزش شغلی، تعهد حرفه ای، نیاز به موفقیت، مسئولیت پذیری، توانمندسازی روان شناختی، تاب آوری شغلی، خودشکوفایی، پایگاه اقتصادی/اجتماعی، سرمایه فرهنگی)، عوامل سازمانی (فرهنگ سازمانی، حمایت سازمانی، عدالت سازمانی، تعهد سازمانی) و عوامل گروهی (یادگیری گروهی).

    کلیدواژگان: الگوی خود-توسعه ای، عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل گروهی، اعضای هیئت علمی دانشگاه
  • عباس قائدامینی هارونی*، مهرداد صادقی ده چشمه، میثم بابایی فارسانی، مجید ماهرانی برزانی صفحات 113-130
    هدف

    هدف از این پژوهش تعیین میزان تاثیر رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک بر مدیریت دانش در شرکت ساپکو است

    روش

    روش تحقیق بر اساس هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه مدیران در شرکت ساپکو به تعداد 130 نفرتشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران تعداد 100 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رهبری استراتژیک سرات و همکاران (2011)، پرسش نامه استاندارد تفکر استراتژیک لیدتکا (1998) و پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون (2003) بود که روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد تایید قرار گرفت و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون ، روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و از طریق نرم افزارهای «SPSS » و « wrap pls » اجرا شد

    نتایج

    نتایج نشان داد که رهبری استراتژیک دارای ضریب تاثیر72/0 بر مدیریت دانش بود و با توجه به مقدار معنی داری کمتر از 05/0 این تاثیر معنادار است. از سوی دیگر مقدار اثر تعدیلی تفکر استراتژیک 55/0 بوده و با توجه به مقدار معنی داری کمتر از 05/0 این تاثیر معنادار است.

    کلیدواژگان: رهبری استراتژیک، تفکر استراتژیک، مدیریت دانش
  • صادق نورمحمدی، کیومرث احمدی*، عادل صلواتی صفحات 131-145
    زمینه

    ضرورت بهره برداری مناسب از سرمایه های انسانی سازمان ها بر لزوم تدوین و به کارگیری الگوهای آموزشی مناسب موقعیت ها و شرایط حال حاضر سازمان تاکید می کند.

    هدف

    این پژوهش با هدف طراحی مدلی برای استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی انجام شده است.

    روش

    این پژوهش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و ذیحسابان خبره وزارت امور اقتصادی و دارایی و در بخش کمی شامل 322 نفر از معاونین نظارت مالی و خزانه داری کل کشور می باشد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته می باشد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که: بارهای عاملی مدل در حالت تخمین استاندارد، بیشتر از 3/0 بوده و ارزشt بیشتر از مقدار 96/1 می باشد. بنابراین مولفه های (شرایط علی (علل موجده پدیده اصلی)، راهبردها (کنش ها یاکنش های متقابلی که برای کنترل، اداره، برخورد و پاسخ به پدیده اصلی انجام می شوند)، زمینه (شرایط بسترسازخاص موثر در راهبردها)، شرایط مداخله گر (شرایط بسترسازعام موثر در راهبردها) و پیامدها (ره آورد به کار بستن راهبردها)) از جمله عوامل موثر بر طراحی مدلی جامع جهت استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی ودارایی می باشند.

    نتیجه گیری

    مدل به دست آمده در این پژوهش الگویی مناسب برای استقرار نظام منتورینگ در وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد.

    کلیدواژگان: نظام منتورینگ، نظریه پردازی داده بنیاد، وزارت امور اقتصادی ودارایی
  • فهیمه طالبی، حسینعلی جاهد*، ناهید ساری خانی صفحات 147-162
    زمینه و هدف پژوهش

     آموزش عالی به عنوان بالاترین سطح آموزشی جامعه نقشی اساسی در رشد و توسعه جامعه در ابعاد مختلف ایفا می-کند. پژوهش حاضر بررسی مولفه ها و شاخص های ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران است.

    روش ها

    در این پژوهش از طرح آمیخته اکتشافی استفاده شد و داده ها طی دو مرحله کیفی و کمی جمع آوری شدند. جامعه آماری پژوهش متخصصان و اعضای هییت علمی بودند که با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 12 نفر در مرحله کیفی و تعداد 211 نفر از طریق نمونه گیری چند مرحله ای و تصادفی ساده در مرحله کمی انتخاب شندند.

    یافته ها

    طبق نتایج 13 مقوله اصلی، 30 مقوله میانی، 170خرده مقوله ایجاد شده اند. ابعاد و مولفه های ارتقاء کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران شامل؛ نظارت سازمانی، تجهیزات فیزیکی، پژوهشگران متخصص، منابع به روز، اهداف روشن، حمایت سازمانی، کاربردی بودن پژوهش و ارتقاء مراکز آموزشی است و شاخص های ارتقاء پژوهش شامل؛ تربیت پژوهشگر، جلوگیری از سرقت علمی، اصلاح قوانین دانشگاه، رعایت عدالت و توجه به نیازها می باشد.

    نتیجه گیری

    برای اصلاح و بهبود نظام کیفیت پژوهش آموزش عالی، نیاز به بازاندیشی و بازسازی در کارکردها و برنامه های کیفیت آموزش عالی و استفاده از نگرش سیستمی در تحلیل دانشگاهی، با نظر به تعهد و مسئولیت پذیری همه مسیولان می باشد.

    کلیدواژگان: آموزش عالی، کیفیت پژوهش، کیفیت آموزش
  • مهدی جانعلی زاده قزوینی، آذر کفاش پور*، امیر رحیم پور، مصیب سامانیان صفحات 163-177
    زمینه
    با توجه به افزایش آلودگی ها و تخریب محیط زیست، اخیرامطالعاتی درخصوص ارتباط بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد سبز سازمان ها انجام شده است،
    هدف
    این مطالعه به رتبه بندی مولفه های مدیریت منابع انسانی سبزدر سازمان شهرداری مشهدپرداخته که می توانند بیشترین اثرگذاری را بر توسعه و بهبود عملکرد محیطی آن داشته باشد.
    روش ها
    در این پژوهش از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در نرم افزار Expert Choice نسخه 11 استفاده شده است نمونه آماری این پژوهش 35 نفر (10 نفر اعضای هیات علمی دانشگاه هاو 25 نفر از مسیولان مرتبط با مدیریت منابع انسانی در شهرداری مشهد) بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند.
    یافته ها
    مولفه های مدیریت منابع انسانی سبز در قالب مدل مفهومی ارایه شده در مطالعه گردآوری گردیده و ضمن مروری بر اسناد و گزارشات ارزیابی عملکرد محیطی شهرداری ها به تنظیم معیارهای مختلف عملکرد محیطی در این سازمان پرداخته شد. و با به کارگیری تحلیل سلسله مراتبی، درجات اثرگذاری مولفه های مختلف مدیریت منابع انسانی بر بهبود و توسعه عملکرد محیطی در این سازمان شناسایی گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد که از بین مولفه های مدیریت منابع انسانی، انتخاب و گزینش سبز کارکنان، آموزش و توانمندسازی آنان و ارزیابی و نظارت بر عملکرد سبز کارکنان می تواند بیشترین اثرگذاری را بر توسعه و بهبود عملکرد محیطی این سازمان داشته باشد.
    کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی سبز، عملکرد محیطی، تحلیل سلسله مراتبی
  • مرتضی نصوحی، اکبر اعتباریان*، مهربان هادی پیکانی، رضا ابراهیم زاده صفحات 179-194
    زمینه

    قطع ارتباط روزافزون بین شهروندان و سیاستگذاران منجر به ایجاد بحران مشروعیت، و حوزه سیاست گذاری را ملزم به باز مهندسی نموده تا ضمن جذب اعتماد مجدد شهروندان، منجر به بهبود عملکرد حکومت ها گردد. بر این اساس در سال های اخیر مدل خط مشی گذاری باز به سرعت در حال جایگزینی با مدل های سنتی می باشد که شناخت ابعاد آن می تواند راهگشای بهره گیری از آن باشد.

    هدف

    طراحی مدل خط مشی گذاری باز

    روش

    این پژوهش با بهره گیری از روش فراترکیب تفسیری- انتقادی ضمن بررسی سیستماتیک و انتقادی منابع یافت شده در زمینه خط مشی گذاری باز به انتخاب 37 منبع از میان حدود 500 منبع یافت شده پرداخته و با اختصاص 250 کد به 827 بخش از منابع مورد بررسی در نرم افزار MAXQDA2020 به تجزیه و تحلیل پرداخته است. یافته ها: 250 کد تعیین شده در 29 تم و در نهایت در پنج بعد داده باز، نوآوری باز، خط مشی گذاری باز، اعتماد و دولت باز تقسیم بندی شدند که گویای ابعاد مدل مورد نظر می باشند.

    نتیجه

    بهره گیری از اصول دولت باز و پرداختن به داده باز و نوآوری باز، ضمن تقویت خط مشی گذاری باز که همانا باز تر کردن فرایند سیاستگذاری و نقش دادن به مردم در تمامی مراحل چرخه سیاست گذاری می باشد، اعتماد عمومی را بازسازی نموده و بهبود عملکرد حکومت را تقویت می کند.

    کلیدواژگان: مدل خط مشی گذاری باز، دولت باز، داده باز و نوآوری باز
|
  • Nader Sanagoo Motlagh, Moeteza Mousa Khani *, Kamal Sakhdari, Hamed Rahmani Pages 1-25
    In the present research, it is attempted at first to review this concept by reviewing past researches and then by open, axial and selective coding and theme analysis the ecosystem dimensions and components based on studies. Internal studies were carried out by searching the scientific databases of Academic Jihad, Civilica, Normegs, and Irandoc, and 33 second-hand data were identified and analyzed. External profiles were also scanned by Scapus, with In 2008, when the first article with the keyword Entrepreneurship Ecosystem was published on this index, 110 articles were identified by 2018 and 13 articles were identified and analyzed according to the number of citations above 10 references. Regarding research innovation, the present study is the first review of the entrepreneurship ecosystem among national research, and the results show that the entrepreneurial ecosystem is a growing position, especially in recent years, between national and international research. The results of the thematic analysis also revealed the identification of 107 primary themes that were finally classified into four dimensions and 12 components.
    Keywords: Entrepreneurship Ecosystem, Citation Study, Valid Scientific Index, MAXQDA2020 software
  • Ali Mostafa Roozbeh, Kaveh Timorneghad * Pages 27-38
    Context

     For nearly three decades the human resources that are attracted to the government will be at the service of the government. Understanding the priorities of the HRD policy model will greatly contribute to the success of government education and development programs.

    Purpose

    The purpose of this study was to prioritize the HR policies based on the analysis of the gap between importance and performance from the perspective of target population.

    Methodology

    Quantitative data were collected through a questionnaire by stratified random sampling and Cochran formula. The research is a cross-sectional descriptive survey and analyzed by SPSS 22 software and dependent t-test.

    Findings

    Out of fifteen general policies analyzed, five policies at the first level of importance, seven policies at the second priority, and three policies at the third priority. On the other hand, by incorporating the influence coefficient of each policy, redesigning the system of training of government employees using the rational decision mechanism becomes more important.

    Conclusion

    The necessity of redesigning the system of training of government employees by using rational decision-making mechanism based on human resources development approach can be considered as the most important macro policies.

    Keywords: prioritization, Human resource development, policy making, Importance-Performance Gap, Policy Influence Coefficient
  • Mozhgan Mohaimani, Hassan Givarian *, Ehsan Sadeh, Syrus Tadbiri Pages 39-56

    ICT can change the political landscape by creating citizens' participation in the governance process. Electronic participation has become an important point of this process and specifically refers to a digital divide focusing on equal accessibility of participants. In Iran horizon 2025 is stated that Iran should be number one among countries in this area. The main purpose of the present research is to discover, identify the dimensions and factors affecting e-participation in Iran the mix method of research was carried out through completing a checklist on the agenda with 6 experts who had been selected through purposive sampling method. Focus group interview was conducted and the results was analyzed based on the classical content analysis technique. Data were analyzed through structural equity modeling (SEM), confirmatory factor analysis and path analysis by SPSS and Lisrel. 250 open codes were extracted from focus group interview, local and international literature. Among these concepts, 17 sub categories and 10 major categories were identified. The results showed that factors affecting e-participation include the level of use of tools for democracy and technology, the implications of e-participation include public trust in the government, improved government performance and service effectiveness, environmental impacts and perception of corruption reduction.

    Keywords: e-participation, E-government, E-Governance, Iran horizon 2025
  • Moslem Cherabin *, Hassan Sedaghat, Mohammad Karimi Pages 57-69
    Review  Background

    Organizational health was used in order to adapt the organization to its environment, create coordination among the members of the organization and achieve the goals of the organization. Implementing quantum management in the organization leads to organizational change.

    Methods

    This is a qualitative research that was conducted using a strategy based on data theory of the foundation.

    Findings

    The results of data analysis in the three stages of selective coding, axial coding and open coding that the research findings in the framework of the paradigm model include: structural factors Occupational factors (Dimensions of delegation, access to information, scope of control, teamwork, job significance and job enrichment) Individual factors (self-efficacy, self-determination (choice), effectiveness and individual characteristics, gender And race, the center of control and self-esteem) has been analyzed.

    Conclusion

    In this study, 175 codes, 59 primary categories, 18 sub-categories and 3 main categories were extracted from the analysis of elite interview results.

    Keywords: organizational health, quantum management, Conceptual Model
  • Houshang Taghizadeh *, Alireza Bafandeh Zandeh, Amir Behboudi Gol Khatmi Pages 83-96
    By adopting one strategic approach on human resources management, the human resources planning could be applied to change strategic goals of an organization to human resources strategy and adaptability of persons with strategic demands of organization either in short or long term. Based on it, the aim of the present research is to provide human resources planning model of Mehr Egtesad bank by system dynamics. This research has been developmental in view of aim and descriptional-modeling in view of aim and descriptional-modeling in view of research methods. The available questionnaire and documents in Mehr Egtesad bank were used to collect data. In order to analyze data in present research, the Delphi method and system dynamics modeling were utilized. The results of Delphi method determined, 14 variables as effective factors on human resources planning in Mehr Egtesad bank which define system boundary. Then the dynamic hypothesis was compiled based on causal diagrams and based on it, the accumulation flow diagram was drawn and the problem was formulated. Finally, four scenarios of supplying power from within the organization, increasing training hours, providing individual rewards and breeding substitutes were proposed for Mehr Eghtesad Bank in order to provide human resources.
    Keywords: Human resource planning, System Dynamics, Bank Mehr Eghtesad
  • Zahra Kahroodi, Parisa Irannejad *, Ramezan Jahanian Pages 97-111

    The statistical population is in the qualitative stage of all faculty members with at least 10 years of experience and in the quantitative stage of all faculty members of the Islamic Azad University of Mazandaran, Gilan and Golestan provinces who are engaged in job duties in 1399 and their number is 2789 people. Also, in the present study, purposive sampling method was used in the qualitative stage and relative stratified random sampling method was used in the quantitative stage, in proportion to the volume of each of the three provinces. Data collection tools were also standard self-development questionnaires of researcher-made questionnaires of factors affecting self-development with validity and reliability. The method of data analysis in the qualitative stage is content analysis and in the quantitative stage is based on structural equation modeling. Findings The findings show that the factors affecting the self-development of faculty members of Islamic Azad University of Mazandaran, Gilan and Golestan provinces are: Individual factors (self-efficacy, job conflict, job motivation, professional commitment, need for success, responsibility, psychological empowerment, resilience Job creation, self-actualization, economic / social status, cultural capital), organizational factors (organizational culture, organizational support, organizational justice, organizational commitment) and group factors (group learning).

    Keywords: self-developmental pattern, individual factors, organizational factors, group factors, university faculty members
  • Abbas Gheadamini Harouni *, Mehrdad Sadeghi, Misam Babaei Farsani, Majed Maharani Barzani Pages 113-130

    The aim of this study is to determine the effect of strategic leadership through strategic thinking on knowledge management in Sapco. The statistical population of the present study consisted of 300 employees and managers working in Sapco, 168 people through Cochran's formula as an example of Simple random sampling was selected using research tools from the Strategic Leadership Strategic Questionnaire of Cerat et al. (2011), the Leidtka Strategic Thinking Standard Questionnaire (1998) and the Lauson Knowledge Management Standard Standard Questionnaire (2003 (which confirmed the validity and reliability of the questionnaires). And data analysis at both descriptive and inferential levels, including Pearson correlation coefficient, structural equation modeling (SEM) method, and through SPSS and wrap pls software, the results showed that strategic leadership has a coefficient. The effect of 0.72 on knowledge management is significant and this effect is significant due to the significant value of less than 0.05. Significantly, as strategic leadership increases Knowledge management is also strengthened, and this is moderated by strategic thinking

    Keywords: Strategic Leadership, Strategic Thinking, knowledge management
  • Sadegh Noormohammadi, Kiomars Ahmadi *, Adel Salavati Pages 131-145
    Background

    The need for proper use of human resources of organizations is the need to develop and apply appropriate training models.

    Objective

    This study was conducted with the aim of designing a model for establishing a mentoring system.

    Method

    This research is an exploratory mix. The statistical population of the qualitative section of experts and expert accountants of the Ministry of Economic Affairs and in the quantitative section includes 322 deputies of financial supervision. The tool for collecting interviews and questionnaires is researcher-made.

    Results

    The results showed that the components (causal conditions (causes of the main phenomenon), strategies (actions or interactions performed to control, manage, deal with and respond to the main phenomenon), context (specific bedrock conditions affecting strategies), conditions Intervenors (effective bedrock conditions in strategies) and consequences (implementation of strategies) are among the factors influencing the design of a comprehensive model for establishing a mentoring system in the Ministry of Economic Affairs and Finance.

    Conclusion

    The model obtained in this study is a suitable model for establishing a mentoring system in the Ministry of Economic Affairs and Finance.

    Keywords: Mentoring system, data, based theorizing, Ministry of Economic Affairs, Finance
  • Fahimeh Talebi, HOSSEINALI JAHED *, Nahid Sari Khani Pages 147-162
    Background

    Higher education as the highest educational level of society plays an essential role in the growth and development of society in various dimensions. The present study is a study of the components and indicators of improving the quality of research in the Iranian higher education system.

    Methods

    In this research, a mixed exploratory design was used and data were collected in two stages: qualitative and quantitative.

    Results

    According to the results, 13 main categories, 30 intermediate categories, and 170 subcategories were created. Dimensions and components of improving the quality of research in the Iranian higher education system include; Organizational supervision, physical equipment, expert researchers, up-to-date resources, clear goals, organizational support, applicability of research and promotion of educational centers, and indicators of research promotion include; Training a researcher is to prevent plagiarism, reform university laws, observe justice, and pay attention to needs.

    Conclusion

    In order to reform and improve the quality system of higher education research, there is a need to rethink and reconstruct the functions and programs of higher education quality and use a systemic approach in academic analysis, considering the commitment and responsibility of all officials. Keywords: Higher education, Research quality, Education quality

    Keywords: Higher Education, Research quality, Education quality
  • MAHDI JANALIZADEH GHAZVINI, Azr Kaffashpoor *, Amir Rahimpour, Mosayeb Samanian Pages 163-177
    With increasing pollution and environmental degradation, studies have recently been conducted on the relationship between human resource management and the green performance of organizations. This study ranks the components of green human resource management in Mashhad Municipality that can have the greatest impact on the development and improvement of its environmental performance. In this research, the process of hierarchical analysis in Expert Choice software version 11 has been used. Statistical sample of 35 people (10 faculty members of universities and 25 officials related to human resource management in Mashhad Municipality) who were randomly selected. The components of green human resource management were collected in the form of a conceptual model presented in the study and by reviewing the documents and reports evaluating the environmental performance of the municipality, various environmental performance criteria were set in this organization. Its environmental function was identified. The results showed that among the components of human resource management, green selection and selection of employees, their training and empowerment and evaluation and monitoring of green performance of employees had the greatest impact on the development and improvement of environmental performance of this organization.
    Keywords: green human resource management, Environmental Performance, Hierarchical Analysis
  • Morteza Nosoohi, Akbar Etebarian *, Mehrabaan Hadi Paykani, Reza Ebrahimzadeh Pages 179-194
    Background

    The growing disconnect between citizens and policymakers leads to a crisis of legitimacy and requires the policy area to be re-engineered to re-engage citizens and improve the performance of governments. Accordingly, in recent years, the open policy making model is rapidly replacing traditional models, the knowledge of its dimensions can be a way to use it.

    Objective

    Designing an open policy-making model is the main objective of this research.

    Method

    This study, using the critical interpretive synthesis method, while systematically reviewing the resources found in the field of open policy-making, has selected 37 sources from about 500 sources and assigned 250 codes to 827 sections of The reviewed sources in MAXQDA2020 software have been analyzed.

    Findings

    250 codes were divided into 29 themes and 5 dimensions of open data, open innovation, open policy making, trust, and open government, which indicate the dimensions of the open policy making model.

    Conclusion

    Utilizing the principles of open government and addressing open data and open innovation, while strengthening open policy-making, which is to open the policy-making process, rebuild public trust and lead to improving government performance.

    Keywords: open policy-making model, Open Government, open data, and open innovation