فهرست مطالب

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه - سال ششم شماره 6 (پیاپی 34، بهمن 1400)

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال ششم شماره 6 (پیاپی 34، بهمن 1400)

  • جلد اول
  • تاریخ انتشار: 1400/11/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • میترا چراغی صفحات 1-6

    زباله های حاصل از مراقبتهای پزشکی شامل زباله های تولیدشده توسط تاسیسات مراقبتهای بهداشتی، آزمایشگاه های پزشکی و تاسیسات تحقیقات زیست پزشکی است. مدیریت نادرست این زباله ها خطرات جدی انتقال بیماری به جمع کنندگان زباله، کارکنان بهداشتی، بیماران و به طورکلی جامعه را به همراه دارد. مدیریت ضعیف پسماندها آلاینده های مضر را در جامعه منتشر میکند. بااین حال، آلودگی عوامل بسیار مسری مانند ویروس 19-COVID به دلیل حجم زباله های تولیدشده و ماهیت مسری آن، بی ثباتی عظیمی را در حمل ونقل زباله های بهداشتی و بازیافت ایجاد کرده است. چندین کشور اقدامات ایمنی را برای مبارزه با این آلودگی و مدیریت ضایعات بهداشتی اتخاذ کرده اند. بااین حال، این اقدامات ناکافی است و بسته به شرایط کشور متفاوت است. علاوه بر این، WHO دستورالعمل هایی را برای مدیریت زباله های مراقبت های بهداشتی تنظیم کرده است. این دستورالعمل ها به مدیریت ضایعات بهداشتی بسیار مسری ناشی از همه گیری فعلی کمک میکند. ضدعفونی و تفکیک زباله های بهداشتی، مدیریت پایدار را تسهیل میکند و امکان استفاده از آنها را برای اهداف ارزشمند فراهم میکند. این مطالعه، استراتژی های مختلف مدیریت مواد زاید جامد حاصل از مراقبت های بهداشتی را که در کشورهای مختلف اجرا میشود، مورد بحث قرار میدهد. همچنین بینش های مفیدی در مورد سناریوهای مدیریت پسماندهای جامد حاصل از مراقبتهای بهداشتی در طول همه گیری کووید-19 ارایه میدهد.

    کلیدواژگان: مدیریت، پسماند، 19-COVID، استراتژی
  • الیاس غلامرضائی، حسن کارنامه حقیقی صفحات 7-22

    در فضای کنونی حاکم بر بازارهای سرمایه ایران و جهان، تجزیه و تحلیل عوامل اثرگذار بر ادراک فردی از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تیوری رفتار برنامه ریزی شده این قابلیت را داردکه قصد سرمایه گذاری سهامداران را توضیح می دهد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ادراک های فردی و قصد سرمایه گذاری سهامداران خرد در بورس اوراق بهادار تهران مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده TPB ،انجام شد. نمونه نهایی مورد استفاده برای این مطالعه، شامل 380 پرسشنامه جمع آوری شده از سهامداران خرد فعال در بورس اوراق بهادار تهران است. در سطح توصیفی تحلیل داده ها، از آماره های میانگین و انحراف معیار استفاده شد. عالوه بر این داده ها با به کارگیری نرم افزارهای SPSS26 و pls smart از طریق الگوسازی معادالت ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که هنجارهای ذهنی، نگرش به سرمایه گذاری سهام و کنترل رفتاری درک شده تاثیر مثبت و معنی داری بر قصد سرمایه گذاری سهامداران خرد در بورس اوراق بهادار تهران دارند. نتایج تحلیل چند گروهی نیز نشان داد، عواملی مانند جنسیت و سن، تاثیر معنی داری بر اجزای رفتار برنامه ریزی شده و قصد سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران، ندارند.

    کلیدواژگان: قصد سرمایه گذاری، سهامداران خرد، رفتار برنامه ریزی شده، بورس اوراق بهادار
  • افشین بزی صفحات 23-35

    سناریوپردازی قابلیت های صادراتی و اشتغال زایی فناوری تجارت الکرونیک در بخش کشاورزی با تاکید بر اهداف اقتصاد تعاونی محور، هدف اصلی پژوهش حاضر بوده است. پس از انجام مطالعات کتابخانه ای و بررسی اسناد و منابع معتبر، فهرستی از 32 شاخص راهبردی موثر بر سناریوسازی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی به دست آمد، سپس پرسشنامه ای با بهره گیری از روش تحلیل ساختاری ماتریس تاثیر متقابل ، طراحی شد و با تشکیل پانلی شامل 14 نفر از خبرگان و اجماع نظر آنان درباره تاثیرگذاری و تاثیرپذیری هرکدام از عوامل با استفاده از نرم افزار میک مک ارزیابی گردید. یافته ها نشان داد که 12 شاخص های تقویت فناوری های امنیت اطلاعات؛ توسعه فناوری های مخابراتی و زیرساختی؛ تطبیق پذیری نسبت به تغییرات فناوری؛ آموزش عمومی مهارت های تجارت الکترونیک؛ توسعه بانکداری و اقتصاد الکترونیک؛ توسعه اقتصاد دانش بنیان؛ تسهیل سازی قوانین مالیاتی و گمرکی؛ شفافیت قانون تجارت الکترونیک؛ مدیریت ریسک استراتژیک؛ انعطاف پذیری فرایند صادرات؛ بهبود روابط تجاری و بازرگانی؛ و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، بیشترین تاثیر را در آینده صادرات محصولات کشاورزی با تاکید بر تجارت الکترونیک دارند. این عوامل در پرسشنامه عدم قطعیت به کار گرفته شد که بر اساس دو معیار عدم قطعیت و میزان اهمیت و با استفاده از نرم افزار سناریو ویزارد، شش سناریو شناسایی و انتخاب شدند. در پایان راهکارهای پیشنهادی برای هر سناریو ارایه شده است.

    کلیدواژگان: تجارت الکترونیک، اقتصاد تعاونی محور، صادرات، سناریوپردازی
  • ساناز تقی زاد فرهمند صفحات 37-46

    اشتغال و کسب وکار یکی از وجوه مهم زندگی انسانی در جوامع متمدن محسوب میگردد و کارآفرینی و فراهم آوردن فضای کسب وکار و تجارت و تولید در جوامع شهری یکی از وظایف مهم مدیریت و حاکمیت میباشد. در این ارتباط نقش حایز سرمایه اجتماعی و ارتباطات و شبکه های اجتماعی به جهت انعکاس و بازخورد جامعه از نیاز مشتریان و رضایت از کیفیت محصوالت در رونق و شناسایی بازار کارآفرینی و تولید و تجارت در حوزه های مربوطه حایز اهمیت میباشد. سرمایه اجتماعی دارای برداشتی چندوجهی در ادبیات مدیریت میباشد. از یک جهت سنجش مدیریت و از دیگر سو تقویت عملکرد مدیریت. در عصر حاضر سرمایه اجتماعی را برآیند مهمی از کارکرد مدیریت و نیروی محرکه مدیریت قلمداد مینمایند. در این میان مدیریت شهری میتواند با فراهم آوردن فضای مناسب برای تولید و اشتغال و زمینه های رقابت اقتصادی بین تولیدکنندگان و ارایه کنندگان کالا و خدمات با توجه به نیاز ای شهر و شهروندان و همچنین بالا بردن سرمایه اجتماعی و سطح ارتباطات اجتماعی در شهر، سهم موثری در فرآیند کارآفرینی و رونق امر کسبوکار در جوامع ایفا نماید.

    کلیدواژگان: کسب وکار، مدیریت شهری، سرمایه اجتماعی، کارآفرین، کارآفرینی
  • علی محفوظی، راضیه محمدنژاد، سیده صفیه موسوی صفحات 47-55

    سازمانها برای رسیدن به عملکرد مطلوب و داشتن اثربخشی بالا باید از ابزارهای متعددی بهره ببرند. یکی از مهمترین این ابزارها میتواند مدیریت راهبردی باشد که رابطه مستقیمی با ستون فقرات اصلی سازمان یعنی منابع انسانی دارد. هدف این تحقیق بررسی رابطه میان به کارگیری مدیریت راهبردی با توانمندسازی منابع انسانی در شهرداری مشهد بوده است. در این راستا در مقاله حاضر چهار مولفه  فرهنگ سازمانی، نقل و انتقال نیروی انسانی، بازدهی و کیفیت خدمات بررسی شده اند تا تاثیر یا عدم تاثیر برنامه ریزی راهبردی منابع انسانی بر این مولفه ها مشخص گردد. پژوهش حاضر با استفاده از ابزار پرسشنامه و به روش میدانی انجام شده است و نتایج حاصل از پرسشنامه ها با بهره گیری از نرم افزارهای SPSS و Lisrel تجزیه و تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که مدیریت راهبردی منابع انسانی بر افزایش کیفیت خدمات، کاهش نقل و انتقالات منابع انسان ، افزایش استحکام فرهنگ سازمانی و افزایش نرخ بازدهی کارکنان تاثیردارد و اثربخشی آن در سازمان تایید شده است.

    کلیدواژگان: مدیریت راهبردی، توانمندسازی منابع انسانی، شهرداری مشهد
  • شکوفه شیاسی قلعه ملکی، مصطفی محمدی صفحات 57-62

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازاریابی در فروشگاه های زنجیرهای انجام یافته است. مسئله این پژوهش این است که وضعیت بازاریابی در فروشگاه های زنجیرهای چگونه است و چه رابطه ای با میزان رضایتمندی مشتری و کسب درآمد فروشگاه های زنجیرهای دارد؟ امروزه تمامی سازمانها دریافته اند که تمرکز بر نیازهای مصرفکنندگان از اصلیترین فرضیات بازاریابی میباشد که با توجه به رقابت بسیار زیاد به وجود آمده در صنعت خرده فروشی، شرکتها با به کارگیری آمیخته های بازاریابی  PS-FOUR  میتوانند مصرف کننده بیشتری را جذب نمایند. فروشگاه های زنجیرهای به دلیل داشتن سیستم قیمت گذاری مناسب و محصولات متنوع نقش بسزایی در چرخه تامین کالا ایفا میکنند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تمامی شرکتها درصدد کاهش هزینه ها میباشند درصورتی که عدم صرف هزینه های بازاریابی سبب ایجاد هزینه های بیشتری میگردد و توجه به عوامل بازاریابی نقش بسزایی در درآمدهای فروشگاه های زنجیرهای دارد.

    کلیدواژگان: فروشگاه های زنجیرهای، بازاریابی، چرخه تامین کالا