فهرست مطالب

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه - سال هفتم شماره 1 (پیاپی 35، فروردین 1401)

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال هفتم شماره 1 (پیاپی 35، فروردین 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/03/03
  • تعداد عناوین: 5
|
  • سعید صیادی*، عالیه پورمحمدی صفحات 1-6

    پژوهش حاضر به بررسی رابطه تناسب شغل- شاغل و رضایت شغلی با عملکرد کارکنان در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان پرداخته است. نوع تحقیق توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان به تعداد 120 نفر می باشد، که 92 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه بوده که پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 0/85 تایید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و برای بررسی فرضیه های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. یافته ها نشان داد بین تناسب شغل- شاغل با رضایت شغلی کارکنان رابطه وجود دارد و بین تناسب شغل- شاغل با عملکرد شغلی کارکنان رابطه وجود دارد همچنین رابطه بین رضایت شغلی با عملکرد شغلی کارکنان مورد تایید قرار گرفت.

    کلیدواژگان: تناسب شغل- شاغل، رضایت شغلی، عملکرد کارکنان
  • محمد محمدی* صفحات 7-22
    هدف پژوهش

    هدف پژوهش، بررسی نقش تعدیلکننده تمرکز مالکیت بر رابطه بین ویژگیهای کمیته حسابرسی و ریسک پذیری مدیر عامل شرکت میباشد.

    روش شناسی پژوهش

    جامعه آماری این پژوهش به روش حذف سیستماتیک از میان 115 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1392 تا 1399 میباشد. از نرم افزارهای استتا 16 و ایویوز 10 به منظور تجزیه و تحلیلهای مورد نظر استفاده شده است.

    یافته های پژوهش

    نتایج نشان داد که استقلال، اندازه و تخصص کمیته حسابرسی، تاثیرمعناداری بر ریسک پذیری مدیر عامل ندارد. همچنین سایر نتایج نشان داد که تمرکز مالکیت تاثیر معناداری بر ریسک پذیری مدیر عامل ندارد در نهایت نتایج نشان داد که تمرکز مالکیت بر رابطه بین استقالل، اندازه و تخصص کمیته حسابرسی و ریسک پذیری مدیر عامل تاثیر معناداری ندارد.

    بحث و نتیجه گیری

    بر مبنای مبنای فرضیه نمایندگی، یک کمیته حسابرسی فعال، میتواند نقش بسیار تاثیرگذاری در پیادهسازی درست و دقیق شاخصهای حاکمیت شرکتی و به دنبال آن ارتقای ارزش و عملکرد شرکت، از طریق ارتقای کیفیت اطالعات، ایفا کند. اما با توجه به این مسئله مهم که تا رسیدن به نقطه مطلوب و بهینه از یک کمیته حسابرسی استاندارد و اثرگذار در ایران، فاصله زیادی در پیش است. همچنین بر مبنای نظریه بر مبنای »نظریه پلکانهای باالتر« مدیران مدیرعامل، افکار و ارزشهای خود را تا حد زیادی در یک شرکت منعکس میکنند.

    کلیدواژگان: ریسک پذیری مدیر عامل، تمرکز مالکیت، کمیته حسابرسی
  • ایمان عزیزی*، سعید صمدی فر صفحات 23-32

    این پژوهش به دنبال ایجاد پیوند بین رفتارهای تعامل خدماتی کارکنان و مشتریان شرکت های بیمه از طریق انرژی ارتباطی و انسجام تعامل ادراک شده می باشد. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه لیانگ و همکاران (2020) استفاده شده است. پرسشنامه پژوهش به صورت تصادفی ساده بین 323 نفر نمونه از جامعه آماری که کلیه کارکنان و نمایندگان فروش شرکت های بیمه استان فارس است و حجم آن با فرمول کوکران برآورد شده است، توزیع شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق از روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزیی (PLS)نشان می دهد که مشارکت نقش خدمات کارکنان شرکت های بیمه، رفتار مشتری مداری کارکنان و رفتار توانمندسازی مشتری کارکنان بر انرژی رابطهای درک شده و انسجام  تعامل تاثیر مثبت و معنی داری دارند. نتایج همچنین نشان داد که انرژی رابطهای درک شده انسجام تعامل تاثیر مثبت و معنی داری بر رفتار شناسایی خدمات و رفتار هماهنگی خدمات دارد.

    کلیدواژگان: رفتار تعامل خدماتی کارکنان، رفتار تعامل خدماتی مشتری، انرژی ارتباطی، انسجام تعامل، شرکتهای بیمه
  • علیرضا داداشی جو کندان*، مجید فتاحی، علیرضا غفاری، سید مقداد موسوی ازنی صفحات 33-42

    محیط کسب و کار امروز بشدت تحت تاثیر رقابت میان شرکتها و تغییرات سریع تکنولوژی و تغییر مداوم خواسته ها و نیازهای مشتریان است. امروزه شرکتها به منظور موفقیت در بازار و افزایش فروش، نیازمند طراحی و اتخاذ استراتژیهایی هستند تا بهتر بتوانند نسبت به رقبا، رضایت مصرف کنندگان را تامین کنند. پژوهش حاضر در پی بررسی جهت گیری بازارگرایی، گرایش به فناوری و بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد ارتباط با مشتری در زمینه شرکت های صنعتی شهر ساری است. روش تحقیق پیمایشی و از نوع کاربردی است. برای جمع آوری داده ها از مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شرکتهای صنعتی شهر ساری میباشد. روش نمونه گیری، تصادفی ساده میباشد. مدل پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS تحلیل شد. یافته ها نشان میدهد که بازارگرایی و گرایش به فناوری؛ به قابلیت بازاریابی الکترونیکی منتهی میشود به طوریکه این قابلیت بر عملکرد ارتباط با مشتری شرکتها تاثیر مثبتی دارد.

    کلیدواژگان: بازارگرایی، گرایش به فناوری، بازاریابی الکترونیکی، عملکرد ارتباط با مشتری
  • گلاره سید جعفری، سمیرا صفائی*، حسین حبیبی تبار صفحات 43-49

    هدف تحقیق حاضر تدوین الگوی استخدام نیروی انسانی در چارچوب مدیریت اسلامی با تاکید بر آموزه های نهج البالغه بود. برای انجام این مهم از روش تحقیق کیفی بهره گرفتهشده بدین معنی که پس از مطالعه ادبیات موضوع و استخراج چارچوب نظری، محتوای کتاب شریف نهجالبالغه که شامل خطبه ها، نامه ها و حکمتهای امام علی (ع) خصوصا در زمان زمامداری ایشان است با استفاده از فرم وارسی بسته و پیش سازمان یافته مورد مداقه و تحلیل قرارگرفته و جمالت و عبارات منتخب به انضمام متن فارسی و آدرس در حوزه های منبعث از چارچوب نظری به عنوان روش یا پیش نیاز درج گردید. نتایج این بررسی نشان داد که امام در دوران زعامت خود از نظامی جامع و چندوجهی برای استخدام نیروی انسانی بهره میبرده که شامل شش مرحله آمادهسازی، تعریف شایستگیها، شایسته شناسی، شایسته پروری، شایسته گماری و ارزیابی بوده و بر این اساس پیشنهادهایی برای اجرای اثربخش استخدام نیروی انسانی در سازمانهای اداری ارایه شده است.

    کلیدواژگان: نیرو انسانی، استخدام نیروی انسانی، مدیریت اسلامی، نهج البلاغه