فهرست مطالب

آرشیو توانبخشی - سال بیست و سوم شماره 1 (پیاپی 91، بهار 1401)

فصلنامه آرشیو توانبخشی
سال بیست و سوم شماره 1 (پیاپی 91، بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/05/24
  • تعداد عناوین: 9
|
  • شهرزاد پاکجویی* صفحات 2-7

    بالغ بر یک میلیارد نفر در جهان با نوعی معلولیت زندگی می کنند. این افراد به دلیل شرایط خاص خود نسبت به سایرین نیاز به مراقبت های پزشکی بیشتری دارند، اما معمولا از پوشش درمانی کمتری برخوردار هستند و با موانع بیشتری در دسترسی به خدمات بهداشتی روبه رو هستند که درنتیجه پیامدهای نامناسبی برای سلامت آنان درپی دارد. از این رو، ظهور بیماری هایی مانند کووید-19، تهدیدی جدی برای سلامت تمام اقشار جامعه به شمار می آید و می تواند سلامت افراد دچار معلولیت را که به دلیل عوارض جسمانی ناشی از معلولیت از سیستم ایمنی ضعیف تری برخوردار هستند، به شدت به خطر بیاندازد.

    کلیدواژگان: کووید-19، پاندمی، افراد دارای معلولیت، تجارب، ایران
  • فرین سلیمانی، نادیا آذری*، روشنک وامقی، سید حامد برکاتی، حمیدرضا لرنژاد، آدیس کراسکیان صفحات 8-31
    هدف

     تکامل شامل حیطه های حرکتی، شناختی، ارتباطی و عاطفی اجتماعی است. تکامل دوران ابتدای کودکی به دلیل رشد سریع مغز اهمیت فراوانی دارد. تشخیص زودرس تاخیر تکاملی برای آزمون بهنگام امری ضروری محسوب می شود. هدف از این مطالعه، هنجاریابی نسخه فارسی مقیاس تکاملی بیلی درکودکان 1 تا 42ماهه ایرانی بود.

    روش بررسی

    آزمودنی ها (1700 نمونه) با توجه به 17 گروه سنی و با در نظر گرفتن 100 نمونه در هر گروه، بر اساس آمار و سرشماری مرکز آمار ایران برای جمعیت کودکان صفر تا 42 ماه انتخاب شدند. برای هر گروه سنی، کل نمرات خام 5 مقیاس شناختی، ارتباط درکی و بیانی، حرکات ظریف و درشت، به نمرات تراز شده با میانگین 10 و انحراف معیار 3 تبدیل شد. نمرات مشتق از مجموع نمرات ترازشده مقیاس های شناختی، زبانی و حرکتی به دست آمد و به نمراتی با میانگین 100 و انحراف معیار 15 با دامنه 40 تا 160 تبدیل شد. نمرات رشدی (با دامنه 200 تا 800، میانگین 500 و انحراف معیار 100)، رتبه های درصدی (با دامنه 1 تا 99 و میانگین و میانه 50) و معادل سن تکاملی محاسبه شد. فواصل اطمینان برای هر 5 مقیاس محاسبه و منحنی های مربوطه ترسیم شد. به منظور مقایسه سطح تکامل کودکان آمریکایی (نسخه اصلی آزمون) و ایرانی و بررسی تفاوت نمرات دو جامعه، میانگین نمرات خام در مقیاس های پنج گانه از نظر معناداری اختلاف نمرات ارزیابی شد.

    یافته ها

    آزمون بر روی 1744 کودک صفر تا 42ماهه اجرا و در 48 گروه سنی هنجاریابی شد. تعداد دختران 908 (52/1 درصد) و تعداد پسران 836 (47/9 درصد) نفر بود. میانگین نمرات 28 گروه با توجه به سن و مقیاس بررسی بین دو جامعه متفاوت بود (05/P<0). در این بررسی، در 7 گروه، میانگین نمرات نمونه آمریکایی بالاتر از نمونه ایرانی بود (طیف سنی کمتر از 6 ماه) و در 21 گروه، میانگین نمرات در نمونه ایرانی بالاتر از آمریکایی بود (طیف سنی بالاتر از 6 ماه).

    نتیجه گیری

    برای تشخیص و آزمون بهنگام، تاخیر تکاملی باید از نمرات هنجار آزمون در ایران استفاده کرد. استفاده از نمرات هنجار نسخه اصلی آزمون در کودکان ایرانی به اشتباه در تشخیص کودکان با تاخیر تکاملی منجر می شود.

    کلیدواژگان: آزمون بیلی، هنجاریابی، تاخیر تکامل، کودک
  • محمد عاشوری* صفحات 32-49
    هدف

     آگاهی از تجارب زندگی نوجوانان شنوای دارای والدین با آسیب شنوایی برای بررسی وضعیت زندگی آن ها و ارایه خدمات مناسب ضروری است و به عنوان یک فعالیت انسان دوستانه شناخته می شود. در کشورهای مختلف، خدمات و برنامه های آموزشی و توان بخشی متنوعی به افراد شنوای دارای خانواده نا شنوا ارایه می شود. این مسیله مهم است که برنامه های آموزشی براساس تجربه زیسته این افراد طراحی شود. پژوهش حاضر با هدف پدیدارشناسی تجربه زیسته نوجوانان شنوای دارای والدین با آسیب شنوایی در شهر اصفهان انجام شد. 

    روش بررسی

    این پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی توصیفی بود که در سال 1398 انجام شد. شرکت کنندگان به روش نمونه گیری هدفمند از بین نوجوانان شنوای دارای والدین با آسیب شنوایی شدید و عمیق در مدارس شهر اصفهان انتخاب شدند که تعداد آنها 10 نفر بود. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و تجربه های زندگی نوجوانان شنوای دارای والدین با آسیب شنوایی از طریق مصاحبه با آن ها بررسی شد. مدت مصاحبه ها بین 56 تا 80 دقیقه بود. برای تحلیل داده ها از روش کلایزی استفاده شد. این روش هفت مرحله دارد که به ترتیب عبارت اند از: خواندن دقیق همه توصیف ها و یافته های مهم، استخراج عبارات مهم و جمله های مرتبط با پدیده، مفهوم بخشی به جمله های مهم استخراج شده، مرتب کردن توصیف های شرکت کنندگان و مفاهیم مشترک در طبقه های خاص، تبدیل همه عقیده های استنتاج شده به توصیف های جامع و کامل، تبدیل توصیف های کامل پدیده به یک توصیف واقعی، خلاصه و مختصر و معتبر سازی نهایی.

    یافته ها

    نتایج مصاحبه ها پس از استخراج موضوعی در 7 مقوله اصلی و 38 مقوله فرعی طبقه بندی شد. مقوله اصلی اول، پذیرش والدین بود که شامل مقوله های فرعی از قبیل پذیرش والدین ناشنوا، تمایل به برقراری ارتباط با والدین و پذیرش اجتماعی والدین می شد. دومین مقوله اصلی، ارزش های فرهنگی و مقوله هایی فرعی آن شامل تفاوت های فرهنگی، احترام به فرهنگ ها و آگاهی از ارزش ها و باورهای فرهنگی بود. مقوله اصلی سوم، چرخه هیجان ها بود که مقوله هایی فرعی از قبیل احساس بی کفایتی و خودکارآمدی ضعیف در والدین، بی ثباتی هیجانی، احساس شرم و تردید، اضطراب و استرس، احساس تنهایی و نیاز به همدلی را دربر می گرفت. چهارمین مقوله اصلی، شرایط اجتماعی بود که شامل مقوله هایی فرعی مانند نگرش نامناسب به افراد ناشنوا، واکنش های نامناسب اطرافیان، فاصله اجتماعی، اطلاع رسانی ضعیف، تعامل اجتماعی نامناسب و کم توجهی به عدالت اجتماعی می شد. مقوله اصلی پنجم، شناخت و تفکر بود که مقوله هایی فرعی آن ناآگاهی والدین، درک نادرست افراد شنوا و ناشنوا نسبت به همدیگر، دوگانگی در نحوه تفکر افراد شنوا و ناشنوا، کم توجهی والدین ناشنوا نسبت به آینده فرزندان بود. ششمین مقوله اصلی نیز شبکه های حمایتی با مقوله های فرعی از قبیل حمایت ناکافی از سوی والدین، حمایت ضعیف از سوی نهادهای رسمی و غیررسمی و عدم هماهنگی میان منابع حمایتی بود. مقوله اصلی آخر چالش های زندگی بود که شامل مقوله هایی فرعی مانند مدیریت رفتار، انتظارات، ناکافی بودن خدمات، مشکلات مالی و نگرانی درباره آینده می شد.

    نتیجه گیری

    بر اساس یافته ها، واکاوی تجربه زیسته نوجوانان شنوای دارای والدین با آسیب شنوایی نشان داد آن ها به روش های مختلفی تحت تاثیر وضعیت شنوایی والدین خود قرار می گیرند. بنابراین از این مقوله ها می توان به منظور طراحی برنامه های آموزشی و روان شناختی برای نوجوانان شنوای دارای والدین با آسیب شنوایی استفاده کرد.

    کلیدواژگان: شنوا، نوجوان، ناشنوا، والدین
  • معصومه امیرخانی، بیژن شفیعی*، آسیه مقامی مهر صفحات 50-67
    هدف

     لکنت صرفا رفتارهای گفتاری سطحی نیست، بلکه به گونه ای انکارناپذیر باعث ایجاد احساسات و عواطف منفی در فرد مبتلا به لکنت به ویژه کودکان نسبت به گفتارشان می شود. بنابراین این مطالعه در وهله اول، نیازمند یک ابزار مناسب و معتبر برای بررسی و اندازه گیری است تا این اثرات منفی، شناسایی و اندازه گیری شوند. سپس برای رفع یا کاهش آن ها، اقدامات لازم انجام شود. با توجه به افزایش نیاز بالینی و تحقیقاتی به ابزار های روا و پایا در زمینه لکنت به طراحی و اعتبار سنجی »پرسش نامه سنجش اختلالات اجتماعی/هیجانی/رفتاری کودکان مبتلا به لکنت پیش دبستانی (ویژه والدین)» پرداخته شده است. 

    روش بررسی

    مطالعه حاضر از نوع روش شناختی و اعتبارسنجی است که به مدت 6 ماه در بهار و تابستان سال 1397 و در 3 مرحله در شهر اصفهان انجام شد و شرکت کنندگان شامل 60 نفر از والدین کودکان پیش دبستانی مبتلا به لکنت بودند که در حد خواندن و نوشتن سواد داشتند. سن کودکان این والدین در بازه سنی 3 تا 5 سال و 11 ماه بود و شامل 36 کودک پسر و 24 کودک دختر بودند که به کلینیک های گفتاردرمانی شهر اصفهان مراجعه کرده بودند. در مرحله اول، مفهوم اختلالات اجتماعی، هیجانی و رفتاری اختلال لکنت تعیین شد که 10 نفر از والدین کودکان پیش دبستانی مبتلا به لکنت در آن مشارکت داشتند. به منظور جمع آوری اطلاعات از مصاحبه بدون ساختار و عمیق با انتهای باز استفاده شد. سپس با توجه به اطلاعات استخراج شده از مصاحبه های انجام شده، نظرات و پیشنهادات صاحب نظران حوزه روان شناسی و گفتار درمانی بر اساس مفاهیم اختلالات اجتماعی/هیجانی/رفتاری، سازه های اصلی پرسش نامه شامل سازه »رفتار سازش نایافته/فزون کنشی» ،«مهارت های اجتماعی» ، «مهارت های ارتباطی«، «پرخاشگری»، »ترس« و »اضطراب جدایی« ایجاد و سپس تکمیل شد. در مرحله دوم، برای تعیین روایی صوری با 10 نفر از صاحب نظران به صورت چهره به چهره مصاحبه شد. همچنین از 15 نفر متخصص (متفاوت از متخصصان مرحله قبل) در خواست شد تا هر آیتم را بر اساس طیف سه قسمتی بررسی کنند. روایی محتوا بر اساس شاخص نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوای کل (لاوشه) محاسبه شد. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد و در مرحله آخر، همسانی درونی پرسش نامه به وسیله آلفای کرونباخ و ارزیابی ثبات آن به روش آزمون بازآزمون و با استفاده از شاخص همبستگی درون خوشه ای محاسبه شد.

    یافته ها

    با توجه به نتایج به دست آمده از مصاحبه های انجام شده و نظرات صاحب نظران حوزه روان شناسی و گفتار درمانی پرسش نامه مطالعه حاضر، ابتدا در 6 خرده آزمون و با مجموع گویه های اولیه از مصاحبه، شامل 61 آیتم طراحی شد که طبق نظر صاحب نظران با ادغام عبارات دارای مفاهیم هم پوشان، گویه های پرسش نامه به 40 عبارت کاهش یافت. در مرحله روایی صوری، آیتم های پرسش نامه بر اساس سطح دشواری (دشواری درک عبارات و کلمات)، میزان تناسب (تناسب و ارتباط مطلوب عبارات با ابعاد پرسش نامه) و ابهام (احتمال وجود برداشت های اشتباه از عبارات یا وجود نارسایی در معانی کلمات) بررسی و اصلاحات لازم انجام شد. همچنین تلاش شد تا از شیوه صحیح نگارش و جمله بندی منطقی برای نوشتن عبارات پرسش نامه استفاده شود. عبارات توسط تیم تحقیق، چندین بار بازخوانی و نظرات صاحب نظران اعمال شد و سپس توسط دو متخصص در زمینه ادبیات فارسی، بازنگری و تایید نهایی شد. روایی محتوایی پرسش نامه بر اساس شاخص نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوای کل (لاوشه) پرسش نامه به ترتیب معادل 76/0 و 90/0 به دست آمد. همسانی درونی پرسش نامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0/89 و ثبات پرسش نامه، طبق روش آزمون باز آزمون و با استفاده از معیار شاخص همبستگی درون خوشه ای بیش از 0/7 و معنادار شناخته شد (001/P<0). در شاخص روایی سازه، با توجه به خروجی نرم افزار AMOS مقدار X2 محاسبه شده برابر با 631/25 است. وجود X2 پایین نشان دهنده برازش مناسب مدل است (000/P=0).

    نتیجه گیری

    با توجه به اینکه لکنت بر روابط اجتماعی، هیجانات و رفتارهای فرد مبتلا به لکنت تاثیر می گذارد و مهم ترین رده سنی در راستای کنترل و پیشگیری از این اختلالات، دوران کودکی و پیش از دبستان است، پرسش نامه حاضر به دلیل روایی و پایایی مناسب می تواند به عنوان یک ابزار قابل اعتماد شناخته شده و استفاده شود.

    کلیدواژگان: لکنت، کودکان پیش دبستانی، والدین، پرسش نامه، اختلالات اجتماعی هیجانشی
  • بیتا صادقی، فاطمه استبصاری*، عباس عبادی، مریم رسولی، الهه صادقی صفحات 68-87
    هدف

     مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) یکی از شایع ترین بیماری های نورولوژیکی مزمن پیش رونده و علت غیرتروماتیک ناتوانی نورولوژیک در جوانان است. این بیماری به خاطر داشتن سیر پیش رونده که در طی زمان علایم را شدیدتر می کند، هر روز نیاز بیمار به مراقب خانوادگی را بیشتر می کند. مراقبین خانوادگی این دسته از بیماران با چالش ها و نیازهای مختلفی در زمینه مراقبت از بیماران مواجه هستند؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف تبیین نیازهای حمایتی اجتماعی مراقبین خانوادگی بیماران ام اس انجام شد.

    روش بررسی

    این پژوهش یک مطالعه کیفی است که با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی در انجمن ام اس شهر اصفهان در سال 2019- 2018 انجام شد. مشارکت کنندگان با شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات، مصاحبه های نیمه ساختار یافته و یادداشت برداری در عرصه درباره نیازهای حمایتی اجتماعی مربوط به مراقبت از بیمار ام اس بود. مصاحبه ها با هشت نفر بیمار، سیزده نفر مراقب خانوادگی و چهار نفر از کادر درمان پس از کسب رضایت آگاهانه و در محل مورد توافق مشارکت کنندگان در زمان تقریبی سی تا شصت دقیقه انجام شد. تمام مصاحبه ها با استفاده از دستگاه ضبط صدا، ثبت و پس از چندین بار مرور، به طور هم زمان پیاده سازی، کدگذاری و آنالیز شد. برای آنالیز داده ها از تکنیک آنالیز محتوای قراردادی گرانهایم و لاندمن 2004 استفاده شد.

    یافته ها

    یافته های این مطالعه در زمینه نیازهای حمایتی اجتماعی مراقبین خانوادگی بیماران ام اس در زمینه مراقبت از بیماران خود در سه طبقه اصلی شامل « ایجاد فرصت های تعامل جهت کاهش انزوا»، «تعامل همدلانه با همتایان و اعضای گروه درمان»، « کمک های مالی و جلب حمایت موسسات خیریه» و 9 زیر طبقه قرار گرفتند. 

    نتیجه گیری

    یافته های این مطالعه نشان داد که از جمله نیازهای اساسی این مراقبین که متخصصین سلامت باید مدنظر داشته باشند، شامل ایجاد فرصت های تعامل جهت کاهش انزوا، تعامل همدلانه با همتایان و اعضای گروه درمان، کمک های مالی و جلب حمایت موسسات خیریه است. یافته های مطالعه نشان می دهد که اغلب مراقبین خانوادگی بیماران ام اس حمایت های کافی اجتماعی و سیستمی را از مراقبین سلامت دریافت نکرده و به منابع حمایتی و پشتیبانی دسترسی ندارند. سیاست گذاران، مراقبین سلامت و پرستاران می توانند با توجه به یافته های مطالعه حاضر، ضمن در دسترس قرار دادن منابع حمایتی، اجتماعی و سیستمی مناسب برنامه های حمایتی لازم را برای آماده سازی این مراقبین جهت ایفای نقش مطلوب تر مراقبت از بیماران خود، خصوصا در محیط منزل یاری کنند.

    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، مراقبین خانوادگی، نیاز حمایتی اجتماعی، ایران
  • نیلوفر محمودی، یدالله ابوالفتحی ممتاز*، مهشید فروغان، نسیبه زنجری، سید حسین محقق کمال صفحات 88-111
    هدف

     مطالعات نشان می دهد یکی از مسایل مهم سالمندی، انزوای اجتماعی است که تاثیرات نامطلوبی بر سلامت و کیفیت زندگی سالمندان می گذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین شیوع و عوامل مرتبط با انزوای اجتماعی بین سالمندان شهر تهران در سال 1398 انجام شد.

    روش بررسی

    مطالعه حاضر به صورت تحلیل ثانویه با استفاده از داده های یک مطالعه مقطعی که جامعه آماری آن سالمندان شهر تهران بودند، انجام شد. برای سنجش انزوای اجتماعی از مقیاس شبکه اجتماعی لوبن که بین سالمندان ایرانی روایی و پایایی آن تایید شده است، استفاده شد. اطلاعات نمونه ها از نظر ویژگی های جمعیت شناختی (سن، جنس، وضعیت تاهل، ترتیبات زندگی و تعداد فرزندان)، اقتصادی اجتماعی (سطح تحصیلات، وضعیت اشتغال و میزان درآمد) و وضعیت سلامت سالمندان (بیماری ها و استفاده از وسایل کمکی) بررسی شد. داده ها با استفاده ازنسخه 23 نرم افزار SPSS در سطح دو متغیره و چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند و سطح معناداری کمتر مساوی 05/0 برای تحلیل داده ها در نظر گرفته شد.

    یافته ها

    مطالعه حاضر بر روی 1280 سالمند 60  ساله و بالاتر با توزیع جنسی تقریبا مساوی انجام شد. میانگین سنی پاسخ دهند گان 70/97 سال (07/SD= 8) بود و حدود 40 درصد افراد بازنشسته بودند و 12/4 درصد به تنهایی زندگی می کردند. همچنین شیوع انزوای اجتماعی 30/8 درصد محاسبه شد. نتایج حاصل از تحلیل های دو متغیره با استفاده از آزمون کای اسکویر نشان داد متغیرهای ترتیبات زندگی (X2=46/93, P<0/001) ، وضعیت تاهل (X2=26/91, P<0/001) ، درآمد خانوار (X2=67/44, p<0/001)، سطح تحصیلات (x2=20/26, p<0/05)، وضعیت اشتغال (x2=29/21, p<0/001)، مشکلات اسکلتی عضلانی (x2=15/47, p<0/001)، مشکلات تنفسی (x2=10/43, p<0/05)، مشکلات بینایی (x2=4/4, p<0/05)، چربی خون بالا (x2=13/53, p<0/001) و استفاده از عینک (x2=3/92, p<0/05) رابطه معناداری با انزوای اجتماعی داشتند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که مدل به طور معناداری (x2(26)=188/35, p<0/001) انزوای اجتماعی را پیش بینی می کند. جنس (مرد) (or=1/78, p<0/05) زندگی با همسر (or=0/4, p<0/05) بیماری های قلبی (OR=1/42, P<0/05)، دیابت OR=1/41, p<0/05)، درآمد خانوار (OR=5/82, p<0/001) غیر شاغل بودن (OR=2/13, P<0001)، چربی خون بالا (OR=0/58, p<0/001) و زندگی در مناطق برخوردار (مناطق توسعه یافته) or=2/02, p<0/001) با انزوای اجتماعی رابطه معناداری دارند.

    نتیجه گیری

    با توجه به وجود ارتباط قوی که انزوای اجتماعی با بعضی ویژگی های اقتصادی اجتماعی ، برخی بیماری های مزمن و تعدادی از ویژگی های جمعیت شناختی دارد، سیاست گذاران و متخصصین حوزه بهداشتی و سلامت می توانند برنامه های غربالگری و پیشگیری کننده مربوط به سلامت روانی و اجتماعی سالمندان تهرانی را در جهت تعدیل و کنترل این عوامل تدوین کنند.

    کلیدواژگان: انزوای اجتماعی، ایران، شیوع، سالمند، عوامل خطر
  • هادی خوشرو، ندا مصطفائی*، حسین نگهبان، جواد رئیسی صفحات 112-125
    هدف

     هدف از این مطالعه، بومی سازی و بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس در بیماران ایرانی کاندیدای جراحی تعویض مفصل زانو بوده است.

    روش بررسی

    در این مطالعه توصیفی، ابتدا نسخه فارسی پرسش نامه دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس طی 3 مرحله ترجمه انگلیسی به فارسی، بررسی کیفیت ترجمه های فارسی و تلفیق آن ها توسط محققین و مترجمین و در نهایت برگردان ترجمه از فارسی به انگلیسی طبق دستورالعمل ارزیابی کیفیت زندگی بین المللی به دست آمد. برای بررسی اعتبار سازه نسخه فارسی پرسش نامه دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس ، 103 نفر از شرکت کنندگان که با نمونه گیری ساده انتخاب شده بودند، پرسش نامه دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس را به همراه پرسش نامه هایTegner ، پرسش نامه کیفیت زندگی و پرسش نامه فعالیت فیزیکی بین المللی در مرحله آزمون تکمیل کردند. پرسش نامه دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس در مرحله آزمون بازآزمون به فاصله زمانی 3 تا 7 روز توسط 66 نفر از شرکت کنندگان مجددا تکمیل شد. برای بررسی تکرارپذیری آزمون بازآزمون از ضریب همبستگی درون گروهی و از شاخص خطای معیار اندازه گیری برای به دست آوردن حداقل تغییر قابل تشخیص استفاده شد. برای بررسی اعتبار سازه، پرسش نامه دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس از مقایسه آن با مفاهیم مشابه و غیر مشابه پرسش نامه های فعالیت فیزیکی بین المللی،Tegner و پرسش نامه کیفیت زندگی (SF-36) محاسبه ضریب اسپیرمن استفاده شد. همچنین اثرات سقف و کف محاسبه شد.

    یافته ها

    طی ترجمه فارسی به انگلیسی تغییر خاصی توسط مترجمین صورت نگرفت و در مطالعه پایلوت مشکل و ابهامی توسط پاسخ دهندگان گزارش نشد. هیچ کدام از شرکت کنندگان از سختی فهم محتوای گزینه های پرسش نامه شکایت نداشتند. برای بررسی تکرارپذیری آزمون بازآزمون، میانگین و انحراف معیار پاسخ های 66 نفر از شرکت کنندگان در مرحله اول 1/37±2/98 و در مرحله دوم طی 3 تا 7 روز بعد 1/32±2/89 به دست آمد. آزمون های روان سنجی در مورد تکرارپذیری آزمون بازآزمون برای نسخه فارسی پرسش نامه دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، ICC=0/96, (95% ci=0/93-0/97) نتایج قابل قبولی نشان داد. با توجه به نمره حداقل تغییر قابل تشخیص برابر با 50/0، از نظر کلینیکی با 95 درصد اطمینان می توان گفت اگر نمره سطح فعالیت دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس از 0/05 بالاتر یا پایین تر برود، بهبود یا بدتر شدن در سطح فعالیت این بیماران اتفاق افتاده است. با مشاهده نتایج حاصل از آنالیز همبستگی اسپیرمن همه فرضیات این تحقیق تایید شد. نتایج اعتبار سازه، همبستگی قوی بین دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و Tegner (RS=0/71, p<0/001)  نشان داد. همچنین همبستگی متوسطی بین دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و پرسش نامه فعالیت فیزیکی بین المللی (RS=0/58, P<0/001) وجود داشت. همبستگی متوسط بین دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و جزء فیزیکی کیفیت زندگی SF-36(RS=0/59, P<0/001 مشاهده شد. نسبت با جزء فیزیکی پرسش نامه کیفیت زندگی SF-36، همبستگی متوسط ضعیف تری بین پرسش نامه دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس و جزء روانی پرسش نامه کیفیت زندگیSF-36  (RS=0/39, P<0/001) دیده شد. در این مطالعه، درصد پاسخگویی به پایین ترین سطح فعالیت (نمره 1) که بیان کننده درصد اثر کف است، 4/9 درصد و میزان پاسخگویی به بالاترین سطح فعالیت (نمره 10) که بازگوکننده اثر سقف است، صفر بود. بنابراین پرسش نامه فارسی شده دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس فاقد اثرات سقف و کف بود.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد استفاده از نسخه فارسی  پرسش نامه دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس که ویژگی های تکرارپذیری و اعتباری قابل قبولی دارد، برای بیماران ایرانی کاندیدای جراحی تعویض مفصل زانو مناسب است.

    کلیدواژگان: دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، تعویض مفصل زانو، ویژگی های روان سنجی، پیامد
  • محمدحسن مدرس سبزواری*، مهرداد عنبریان، محمدرضا صفری، سید فرهاد طباطبایی، محمدجواد رضی صفحات 126-139

    هدف:

     قطع عضو اندام تحتانی به‌علت از دست دادن قسمتی از ساختار عضلانی اسکلتی، باعث کاهش عملکرد و افزایش آسیب هنگام جابه‌جایی بدن می‌شود. تاثیر پنجه‌های مختلف هنگام دویدن در مطالعات متعدد تجزیه‌و‌تحلیل شده است. هدف این پژوهش، تجزیه‌و‌تحلیل بیومکانیکی تاثیر پنجه ساچ و دینامیک بر برخی متغیرهای کینتیکی در دویدن افراد قطع عضو یک‌طرفه ترانس‌تیبیال بود. 

    روش بررسی:

     در این پژوهش نیمه‌تجربی، هشت فرد قطع عضو ترانس‌تیبیال پای چپ با روش نمونه‌گیری در دسترس یا آسان شرکت کردند. جامعه هدف، افراد قطع عضو ترانس‌تیبیال یک‌طرفه که قادر به دویدن باشند و جامعه در دسترس شامل افراد قطع عضو ترانس‌تیبیال پای چپ که در طول سال‌های 1387 تا 1391 به مرکز توان‌بخشی کوثر تهران‌ مراجعه کرده بودند، می‌شد. برای سازگاری با پنجه‌ها، هر پنجه قبل از آزمایش حداقل یک هفته توسط آزمودنی‌ها پوشیده شد. همه آزمودنی‌ها در سه جلسه ارزیابی دویدن شرکت کردند. یک جلسه با استفاده از پنجه خود (جلسه آشنایی)، یک جلسه پنجه ساچ و یک جلسه پنجه دینامیک. فقط داده‌های دو جلسه آخر برای مقایسه دو پنجه استفاده شد. هر آزمودنی با هر‌یک از پنجه‌ها سه بار مسیر 12 متری را با سرعت 5/2 متر بر ثانیه دوید. به منظور مقایسه‌پذیر بودن متغیرهای کینتیکی سرعت دویدن یکسان انتخاب شد. برای نزدیک کردن شرایط آزمایش به شرایط واقعی دویدن از کفش ورزشی استفاده شد. در هر جلسه سه آزمایش موفق انجام شد که کف هر پا به‌طور کامل و بی‌نقص با صفحه نیرو تماس پیدا کرده باشد. از صفحه نیروی کیستلر برای ثبت داده‌های کینتیکی و از سیستم آنالیز حرکت وایکان برای ثبت داده‌های کینماتیکی استفاده شد. داده‌های دوربین و صفحه نیروسنج به‌صورت هم‌زمان و به ترتیب با 200 و 1000 هرتز نمونه‌برداری شدند. مسیر مارکرها و داده‌های آنالوگ با استفاده از فیلتر متوسط مربع خطا که در نسخه 7/1 بسته نرم‌افزاری وایکان وجود دارد، فیلتر شدند. متغیرهای کینتیکی با استفاده از مدل دینامیکی پلاگین گیت وایکان تولید شدند. نیروی عمودی عکس‌العمل زمین نسبت به وزن بدن هنجار شد. در مطالعه حاضر، پنج متغیر برای تجزیه و تحلیل بیومکانیکی پنجه‌ها انتخاب شد. حداکثر نیروی عمودی عکس‌العمل زمین، توان، کارایی فنر، گشتاور مچ در پای قطع عضو و نسبت (درصد) تقارن حداکثر نیروی عمودی عکس‌العمل زمین میان پای قطع عضو و پای سالم محاسبه شد. همه مقادیر در هر آزمایش‌ برای هر آزمودنی با هر پنجه میانگین‌گیری می‌شد. برای تعیین اثر پنجه‌ها، آزمون تی همبسته در داده‌های نرمال و آزمون ویلکاکسون در داده‌های غیرنرمال استفاده شد (05/P≤0).

    یافته‌ها :

    در بررسی نرمال بودن توزیع داده‌ها، نتایج نشان داد داد‌ه‌های حداکثر توان جذبی مچ با پنجه ساچ و حداکثر توان جذبی ران با پنجه دینامیک توزیع نرمال نداشت و بقیه داده‌های بررسی‌شده توزیع نرمال داشت. نتایج آزمون تی همبسته و ویلکاکسون مشخص کرد کارایی فنر (05/0=P) و حداکثر گشتاور پلانتارفلکشن (05/0=P) در میان پنجه ساچ و دینامیک تفاوت معنا‌دار با یکدیگر داشتند. کارایی فنر در پنجه دینامیک بیشتر از پنجه ساچ بود (05/0=P)،  اما حداکثر گشتاور پلانتارفلکشن با استفاده از پنجه ساچ بیشتر از پنجه دینامیک به‌دست آمد (05/0=P)، در حالی که تفاوت معناداری میان حداکثر نیروی عمودی عکس‌العمل زمین، حداکثر توان تولیدی و جذبی در مچ، حداکثر توان تولیدی و جذبی در زانو، حداکثر توان تولیدی و جذبی در ران، حداکثر گشتاور دورسی فلکشن و نسبت (درصد) تقارن حداکثر نیروی عمودی عکس‌العمل زمین میان پای قطع عضو و پای سالم وجود ندارد. 

    نتیجه‌گیری:

     نتایج مطالعه حاضر نشان داد هنگام دویدن، کارایی فنر پنجه دینامیک بیشتر از پنجه ساچ و به کارایی فنر پای سالم نزدیک‌تر است. بنابراین از این نظر پنجه دینامیک عملکرد طبیعی‌تری دارد.

    کلیدواژگان: بیومکانیک، پنجه ساچ، پنجه دینامیک، دویدن، قطع عضو ترانس تیبیال
  • فاطمه قاسمی فرد، هوشنگ میرزایی*، علی حسینی، عباس ریاضی، عباس عبادی، نرگس هوشمند زاده صفحات 140-161
    هدف

     استفاده از ابزارهای استاندارد می‌تواند اثرات دقیق آزمایشات را در کودکان و نوجوانان دچار آسیب بینایی نشان دهد. تا‌کنون هیچ مطالعه مروری جامعی به ارزیابی ویژگی‌های کلی و روان‌سنجی ابزارهای مورد استفاده در کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی نپرداخته است. بنابراین مطالعه حاضر به بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی ابزار‌های مورد استفاده برای ‌کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی پرداخته است.

    روش بررسی

     پایگاه داده‌های مگایران، ایران مدکس، ساینس، پاب‌مد، اسکپوس، کوهرن، کتابخانه ملی ایران و گوگل اسکالر با استفاده از کلید‌واژه‌های فارسی و انگلیسی تا سال 2021 جست‌وجو شد. مطالعات و ابزارهای مورد استفاده در کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی از نظر شرایط ورود به مطالعه توسط دو نفر بررسی شدند. اطلاعات مرتبط و کیفیت‌سنجی ابزارها با چک‌لیست اقتباس‌یافته کاسمین و فرم ارزیابی نقادانه مطالعات کمی بررسی شدند. ویژگی‌های روان‌سنجی ابزار‌های مورد بررسی در دسته‌های روایی با زیر‌گروه‌های روایی صوری، محتوا، وابسته به ملاک و سازه و قابلیت اعتماد با زیرگروه‌های پایایی داخلی و خارجی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته‌ها

    از 1738 مقاله یافت‌شده، 39 مقاله مطالعه و تجزیه و تحلیل شدند. از 39 مقاله، 26 مورد از کیفیت بالا و سایر موارد در سطح متوسط ​​بودند. مطالعات اولیه با روش‌های مختلف شامل توسعه ابزار، بومی‌سازی، مطالعات تجربی، طولی یا مقطعی انجام گرفته بودند. ابزار‌های مورد استفاده برای کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی در طبقات رشدی (مهارت‌های عمومی، شناختی و اجتماعی)، فعالیت‌های روزمره زندگی، کیفیت زندگی و بینایی عملکردی طبقه‌بندی شدند. از میان ابزارهای توسعه‌یافته صرفا تست هوش دکر، پرسش‌نامه کیفیت زندگی مرتبط با بینایی، پرسش‌نامه کاردیف عملکرد بینایی برای کودکان، پرسش‌نامه عملکرد بینایی افرادکم بینا نسخه اول و دوم و پرسش‌نامه بینایی عملکردی برای کودکان با ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب گزارش شده بودند. در ارتباط با ابزار‌های تطابقی، تغییرات اعمال‌شده شامل استفاده از کمک شنیداری، لامسه، بویایی و حرکتی، تغییر واژگان، روش اجرایی ابزار و به‌کار‌گیری وسایل کمکی بود که تنها تعدادی از آن‌ها ویژگی‌های روان‌سنجی را گزارش کردند.

    نتیجه‌گیری

    این مطالعه مروری نشان می‌دهد ابزار‌های‌ محدودی برای کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی طراحی شده است که اعتبار و پایایی آن‌ها به‌ شکل کامل و صحیح بررسی و گزارش نشده‌اند. این در حالی است که برای بهبود کیفیت مطالعات و کنترل خطاهای سیستماتیک به ابزارهای استانداردنیاز است.

    کلیدواژگان: پرسش نامه، آسیب بینایی، کودک، ابزار، بالینی سنجی
|
  • Shahrzad Pakjouei* Pages 2-7

    More than a billion people suffer from different disabilities and require special healthcare due to their special condition compared to others; however, they usually receive less healthcare and face difficulties accessing health and medical services which, in return, can result in adverse health consequences for them [1]. Hence, the emergence of diseases such as COVID-19 can exacerbate the problems of people with disabilities and expose them to extreme health risks due to their disabilities, and weak immune systems. Epidemiological evidence suggests that the COVID-19 is exceptionally contagious and can quickly spread. The transmission speed of COVID-19 is so rapid such that, after the first case detected in Wuhan, China in December 2019.

    Keywords: COVID-19, Pandemic, People with disabilities, Experiences, Iran
  • Farin Soleimani, Nadia Azari*, Roshanak Vameghi, Seyyed Hamed Barekati, Hamidreza Lornejad, Adis Kraskian Pages 8-31
    Objective

     The first years of life are particularly important because vital developments occur in all development domains including motor, cognition, communication, and social-emotional. Early detection of developmental delays is essential in planning for early intervention. This study aims to standardize the score of bayley scales of infants and toddlers development-third edition (Bayley-III) for Iranian samples aged 1-42 months.

    Materials & Methods

    Participants included 1700 children divided into 17 age groups of 100 children. The normative information was based on a national sample representative of Iran’s population for infants aged 1-42 months based on the 2011 national population and housing census. For each age group, the total raw scores of each Bayley-III subscale (cognition, receptive communication, expressive communication, fine motor, and gross motor) were converted to scaled scores with a Mean±SD of 10±3. The composite scores (cognition, language and motor domains) were obtained by summing up the scaled scores. The composite scores were scaled to a metric with Mean±SD of 100±15 ranged 40-160. Growth scores (ranged 200-800, with a Mean±SD 500±100), percentile ranks (ranged from 1-99, with 50 as the mean and median), and developmental age equivalent were also determined. Confidence intervals for all five subscales were also determined. To compare the development level of the US children (norm samples) and Iranian children, their mean raw scores in five subscales were compared for finding the difference in scores.

    Results

     The Bayley-III was performed on 1744 children aged 0-42 months, including 908 (52.1%) girls and 836 (47.9%) boys. In comparing the development level of Iranian and US children, it was found that the mean scores were significantly different in 28 age groups (P<0.05). In seven age groups, the US children’s scores were higher (age groups <6 months), and in 21 age groups, the scores of Iranian children were higher ( age groups >6 months).

    Conclusion

    For early detection and intervention of children with developmental delays, a test with a normalized score should be used in Iran. Using the US norm-based scores in Iranian children leads to inaccuracy in the early detection of children with developmental delays.

    Keywords: Child, Developmental delay, Standardization, Bayley Scales of Infants, Toddlers Development
  • Mohammad Ashori* Pages 32-49
    Objective

    The current study was conducted with the aim of phenomenology of the lived experience of hearing teenagers with hearing impaired parents in Isfahan City.

    Materials & Methods 

    The investigation of this research was qualitative and based on the descriptive phenomenology approach that was conducted in 2018. The participants were selected by purposive sampling among hearing teenagers with parents with severe and profound hearing loss in the schools of Isfahan, and there were ten of them. To collect data, semi-structured interviews were used and the life experiences of hearing teenagers with hearing impaired parents were investigated through interviews with them. The duration of the interviews was between 56 and 80 minutes.

    Results

     The results of the interviews were classified into seven main categories and 38 subcategories after extracting themes. The first main category was parental acceptance, which included subcategories such as deaf parents' acceptance, willingness to communicate with parents, and parents' social acceptance. The second main category was cultural values and its subcategories included cultural differences, respect for cultures, and awareness of cultural values and beliefs. The third main category was the cycle of emotions, which included subcategories such as feelings of incompetence and weak self-efficacy in parents, emotional instability, feelings of shame and doubt, anxiety and stress, feelings of loneliness and the need for empathy. The fourth main category was social conditions, which included sub-categories such as inappropriate attitude towards deaf people, inappropriate reactions of others, social distance, poor information, inappropriate social interaction and lack of attention to social justice. The fifth main category was knowledge and thinking, whose sub-categories were parents' ignorance, hearing and deaf people's misunderstanding of each other, duality in the way hearing and deaf people think, deaf parents' lack of attention towards their children's future. The sixth main category was support networks with subcategories such as insufficient support from parents, weak support from formal and informal institutions, and lack of coordination between support sources. The last main category was life challenges, which included subcategories such as behavior management, expectations, inadequate services, financial problems, and worry about the future.

    Conclusion

    Based on the findings, the analysis of the lived experience of hearing teenagers with hearing-impaired parents showed that they are affected by the hearing status of their parents in different ways; therefore, these categories can be used to design educational and psychological programs for hearing teenagers with hearing-impaired parents.

    Keywords: Hearing, Adolescent, Deaf, Parent
  • Masoomeh Amirkhani, Bijan Shafiei*, Asieh Maghamimehr Pages 50-67
    Objective

     Stuttering is not just a speech disorder. It can cause negative feelings and emotions in a person especially in children. Therefore, we need a standard tool to identify, study and measure these negative effects and then try to eliminate or reduce them. Considering the increased clinical and research needs for a valid and reliable tool to assess the negative effect of stuttering in Iran, this study aims to design and validate a questionnaire (parents form) for assessment of social/emotional /behavioral disorders in preschool children with stuttering 

    Materials & Methods

    This is a methodological study that was conducted in three steps in spring and summer of 2018 in Isfahan, Iran. Participants included 60 parents of preschool children with stuttering aged 3 to 5 years and 11 months (36 boys and 24 girls), who had referred to speech therapy clinics in Isfahan.  In the first stage, 10 parents received in-depth and open-ended interviews to collect information about social, emotional and behavioral disorders in children with stuttering. Afterwards, based on these information and the opinions of experts in psychology and speech therapy, the main constructs of the questionnaire were identified: "uncompromising/ hyperactive behavior", "social skills", "communication skills", "aggression", "fear", and "separation anxiety". In the second stage, in order to determine the face validity, 10 experts were interviewed face to face. In order to determine the content validity, 15 other experts were asked to examine each item according. Content validity was determined by calculating the content validity ratio (CVR), content validity index (CVI), and total content validity (Lawshe method). Confirmatory factor analysis was used to examine the construct validity.  In the last step, the internal consistency was determined by calculating Cronbach's alpha coefficient, and the relaibility was determined by test-retest method and intraclass correlation coefficient (ICC)

    Results

    The initial version consisted of 61 items and 6 subscales. According to the experts, by merging items with overlapping concepts, the number of items were reduced to 40. In the face validity assessment stage, items were examined based on difficulty, relevance, and ambiguity. The phrases were read several times, and the opinions of experts were applied. Then, it was reviewed by two experts in Persian literature and finally was approved. The CVR and CVI  vaues were obtained 0.76 and 0.90, respectively. For its internal consistency, the Cronbach's alpha coefficient was obtained 0.89 and ICC was more than 0.7 and significant (P<0.001). For the construct validity assessed in AMOS software, the calculated X2 was 631.25. The low number of X2 indicated a good fit of the model (P<0.000).

    Conclusion

     The designed questionnaire has acceptable validity and reliability and can be used as a reliable and valid tool for assessing social/emotional/behavioral disorders in Iranian preschool children with stuttering.

    Keywords: Stuttering, Preschool Children, Parents, Questionnaire, Social-Emotional Disorders
  • Bita Sadeghi, Fatemeh Estebsari*, Abbas Ebadi, Maryam Rasouli, Elahe Sadeghi Pages 68-87
    Objective

     Multiple sclerosis (MS) is one of the most common chronic progressive neurological diseases. It is the non-traumatic cause of neurological disability in adults. This disease increases the patient’s need for care due to the progressive course of disease that intensifies the symptoms over time. Family caregivers of these patients have different challenges and needs for caregiving. The present study aims to investigate the supportive needs of family caregivers of patients with MS in Iran.

    Materials & Methods

    This is a qualitative study conducted in MS Association of Isfahan, Iran in 2018-2019 for 8 months. Participants were selected by a purposive sampling method who included 8 patients, 13 family caregivers, and 4 treatment staff. Semi-structured interviews were used to survey the supportive needs of caregivers. Interviews took about 30-60 minutes. Sampling and data collection were saturated after 25 interviews. We used Guba and Lincoln’s criteria (credibility, dependability, transferability, and conformability) to evaluate and validate the data. The contract content analysis technique was used to analyze the data.

    Results

     The results of analysis yielded 795 initial codes. After merging these codes based on common features, 562 codes were remained. The supportive needs of family caregivers of MS patients were presented in three main categories (creating interaction opportunities to reduce isolation, empathetic interaction with peers and treatment staff, and financial support) and nine sub-categories.

    Conclusion

    Most of the family caregivers of MS patients in Iran do not receive adequate social and systemic supports from health care providers and do not have access to support resources. Policymakers and health caregivers should provide the required supporting programs for these caregivers so that they can optimally play their role in caregiving MS patients, especially at home, while receiving appropriate social and systemic supports.

    Keywords: Multiple sclerosis, Family caregivers, Social support, needs, Iran
  • Niloufar Mahmoudi, Yadollah Abolfathi Momtaz*, Mahshid Foroughan, Nasibe Zanjari, Seyyed H Mohaqeqi Kamal Pages 88-111
    Objective

     Social isolation is one of the important concerns in the elderly population which can negatively affect their quality of life and health. The present study aims to determine the prevalence of social isolation among older adults aged 60 years and older in Tehran, Iran and find its associated factors.

    Materials & Methods

    This is a secondary analysis study on data obtained from a large cross-sectional study conducted on older adults in Tehran in 2020. The Persian version of lubben social network scale (LSNS-6) was used to measure social isolation. The demographic characteristics (age, gender, marital status, living arrangements, and number of children), socio-economic status (educational level, employment status, and household income) and health-related information (history of chronic diseases and use of assistive devices) were collected using a checklist. Data were analyzed in SPSS v. 23 software using multivariate logistic regression analysis. The significance level was set at

    Results

    The data were related to 1280 older adults aged 60 years and older (Mean±SD age=70.97±8.07 years). The prevalence of social isolation was 30.8%. The results of chi-square test revealed that living arrangement (P<0.001, X2=46.93), marital status (P<0.001, X2=26.91), household income (P<0.001, X2=67.44), level of education (P<0.05, X2=20.26), employment status (P <0.001, X2=29.21), musculoskeletal problems (P<0.001, X2=15.47), respiratory problems (P<0.05, X2=10.43), vision problems (P<0.05, X2=4.4), hyperlipidemia (P<0.001, X2=13.53), and wearing glasses (P<0.05, X2=3.92) had significant association with social isolation. The regression analysis model could significantly predict social isolation (X2=188.35, P<0.001). The model revealed that being male (P<0.05, OR=1.7), living with spouse (P<0.05, OR=0.4), musculoskeletal disease (P<0.05, OR=1.42), diabetes (P<0.05, OR=1.41), household income (P<0.001, OR=5.82), being unemployed (P<0.001, OR=2.13), having hyperlipidemia (P<0.001, OR=0.58), and living in developed areas (P<0.001, OR=2.02) significantly predicted the social isolation.

    Conclusion

    There is a strong association between social isolation and some socio-economic, demographic-health related factors in older adults. Health policymakers and healthcare experts can develop the screening and prevention programs related to the mental and social health of older adults in Tehran, Iran in order to moderate and control these factors.

    Keywords: Social isolation, Iran, Prevalence, Aged, Risk factors
  • Hadi Khoshrou, Neda Mostafaee*, Hossein Negahban, Seyyed Javad Raeesi Pages 112-125
    Objective

     This study aims to translate and cross-culturally adapt the University of California at Los Angles Activity Scale (UCLA) to Iranian samples and evaluate the reliability and validity of the Persian UCLA in candidates for knee replacement surgery. 

    Materials & Methods

    In this cross-sectional study, cross-cultural adaptation was performed according to the international quality of life assessment protocol in three stages: standard forward translation, translation synthesis, and backward translation. The Persian UCLA, tegner activity scale (TAS), short-form health survey (SF-36) and international physical activity questionnaire (IPAQ) were completed by 103 participants (candidates for knee replacement surgery). The Persian UCLA questionnaire was re-completed by 66 participants in the retest session with an interval of 3-7 days. An intra-class correlation coefficient (ICC) was used to evaluate test-retest reliability. The standard error of measurement (SEM) was used to determine smallest detectable change (SDC) in scores. To evaluate convergent validity of the Persian UCLA, its correlation with TAS, SF-36, and IPAQ was assessed using Spearman’s correlation test. The ceiling and floor effects were also calculated.

    Results

    In the Persian version, no special changes were made and no problem or ambiguity was reported by the respondents based on a pilot study. The type of activities mentioned in the original version was not changed either and none of the participants had difficulty understanding the items. The Mean±SD of UCLA scores were 2.98±1.37 in the test phase and 2.89±1.32 in the retest phase. Psychometric tests results showed acceptable test-retest reliability of the Persian UCLA (ICC=0.96, 95% CI=0.93-0.97). Given an SDC score of 0.50 at 95% confidence interval, it can be said that if the UCLA score be above or less than 0.50, there is an improvement or decline in the activity level of patients. Based on the results of Spearman correlation test, the Persian UCLA showed a strong correlation with TAS (rs=0.71, P<0.001), a moderate correlation with IPAQ (rs=0.58, P<0.001) and physical health summary component of SF-36 (rs=0.59, P<0.001), and a weak correlation with the mental health summary component of SF-36 (rs=0.39, P<0.001). The Persian UCLA questionnaire had no ceiling or floor effects.

    Conclusion

    The Persian version of the UCLA questionnaire has acceptable reliability and validity for Iranian candidates for knee replacement surgery.

    Keywords: UCLA activity scale, Knee replacement, Psychometric properties, Outcome
  • MohammadHasan Modares Sabzevari *, Mehrdad Anbarian, MohammadReza Safari, Seyyed Farhad Tabatabai, MohammadJavad Razi Pages 126-139

    Objective :

    Amputation of the lower limb due to the loss of a part of musculoskeletal structure reduces performance and increases injury during locomotion. The effect of various types of prosthetic feet during running has been analyzed in several studies. This study aims to conduct a biomechanical analysis of the effects of Although the Solid Ankle Cushion Heel (SACH) and dynamic-response feet on several kinetic variables during running in individuals with unilateral transtibial amputation.

    Materials & Methods:

     In this quasi-experimental study, participants were 8 left-leg transtibial amputees who were selected using a convenience sampling method who were able to run and referred to Kosar Rehabilitation Center in Tehran, Iran from 2008 to 2012. To adapt to the feet, each foot was worn by the subjects for at least one week before the experiment. All subjects participated in three running sessions for evaluation; one session included the use of own foot (familiarization session), one session included the use of SACH foot, and one session included the use of dynamic-response foot. Only data from the two last sessions were used to compare the feet. Each subject ran in a 12-meter walkway three times at a speed of 2.5 m/s. The same running speed was used for the comparability of kinetic variables. Sport shoes were used to create an actual running condition. In each session, three successful trials were performed so that the foot was in full and perfect contact with the force plate. Kistler force plate and a three-dimensional motion capture system (Vicon) were used to collect kinetic and kinematic data, respectively. The camera and force plate data were sampled simultaneously at 200 and 1000 Hz, respectively. The trajectories of markers and analog data were filtered using the predicted mean square error filter in Vicon v. 1.7 software. The Kinetic variables were generated using the dynamic model of Vicon’s gait Plugin. The vertical ground reaction force was normalized for body weight. Five variables were selected for biomechanical analysis of feet. The maximum vertical ground reaction force, power, spring efficiency, plantar flexion in the amputated leg, and the symmetry ratio (percentage) of the maximum vertical ground reaction force between the amputated and intact legs were calculated. All values in each trial were averaged for each subject with each foot. Paired t-test and Wilcoxon test were used to analyze the data based on normality od distribution, considering a significance level of  P≤0.05.

    Results:

     The results of paired t-test and Wilcoxon test showed that spring efficiency and maximum plantar flexion were significantly different between the SACH and dynamic-response feet (P≤0.05). The spring efficiency was greater with dynamic-response foot (P=0.05), while the maximum plantar flexion was greater with the SACH foot (P=0.05). There was no significant difference between the maximum vertical ground reaction force, maximum power absorption and generation in ankle, knee, and hip, maximum dorsiflexion moment, and the symmetry ratio of the maximum vertical ground reaction force between the amputated and intact legs.

    Conclusion:

     During running, the spring efficiency with dynamic-response foot is greater than with SACH foot and is closer to the spring efficiency of a normal foot. Therefore, the dynamic-response foot has more natural performance than the SACH foot.

    Keywords: Biomechanics, SACH Foot, Dynamic-Response Foot, Running, Transtibial Amputee
  • Fatemeh Ghasemi Fard, Hooshang Mirzaie *, Seyyed Ali Hoseini, Abbas Riazi, Abbas Ebadi, Narges Houshmandzadeh Pages 140-161
    Objective

    The use of standard tools can show the exact effects of interventions in children and adolescents with visual impairment (CYP-VI). However, to date, no comprehensive review study has evaluated the general characteristics and psychometrics of the instruments used in CYP-VI. Therefore, the present study investigated the psychometric properties of the tools used for CYP-VI.

    Materials & Methods

    Databases of Cochrane, Scopus, PubMed, Web of Science, Iran Medex, Magiran, National Library of Iran (INL) and Google Scholar were searched using Persian and English keywords until 2021. The studies and tools used in CYP-VI were reviewed by two people in terms of inclusion criteria. Relevant information and quality assessment of the tools were checked with the adapted Casmin checklist (COSMIN) and Critical Review Form – Quantitative Studies. Psychometric properties of the studied instruments in the narrative categories were analyzed with face, content, criterion-dependent and reliability with internal and external reliability subgroups.

    Results

    Out of 1738 articles found, 39 studies were analyzed. Out of 39 articles, 26 were of high quality and others were of medium level. Study design included tool development/cultural adaptation, experimental, longitudinal or cross-sectional studies. Assessments were categorized into developmental (general skills, cognitive and social skills), Activities of Daily Living (ADL), Quality of Life (QoL) and Functional Vision (FV). Among the developmental tools; Only Decker intelligence test, vision related quality of life, Cardiff visual acuity questionnaire for children, first and second versions of LV Prasad functional vision questionnaire and functional vision questionnaire for children and young people with desirable psychometric properties have been reported. In relation to adaptive instruments, the changes made included the use of auditory, tactile, olfactory and motor aids, vocabulary changes, instrumental methods and the use of assistive devices, only a few of which reported psychometric properties.

    Conclusion

    This review study shows that limited tools have been designed for CYP-VI whose validity and reliability have not been fully evaluated and reported. However, to improve the quality of studies and control systematic errors, we need standard tools.

    Keywords: Questionnaire, Visual Impairment, Child, Instrument, Clinimetric