فهرست مطالب

نشریه مطالعات علوم اسلامی انسانی
پیاپی 14 (تابستان 1397)

  • جلد 1
  • تاریخ انتشار: 1397/05/16
  • تعداد عناوین: 15
|
  • مریم هزارخوانی صفحات 1-11

    زیارت مفهومی است که میان تمام مسلمانان و فرق اسلامی ، مطرح و مورد تایید است و علاوه بر نصوص و ادله ی روایی که در این رابطه وجود دارد ، پشتوانه عقلی و فطری نیز دارد، در یک نگاه کلی زیارت مفهومی عام بوده که شامل زیارت افراد زنده و مرده می شود؛ اهمیت زیارت قبور مطهر معصومین آنجا آشکارتر خواهد شد که بدانیم در روایات زیارت قبور ایشان هم سنگ زیارت آنان در زمان حیاتشان معرفی شده است. بدیهی است که ادب هر شیء رعایت حدود و جوانب آن با همه دقایق و ظرایف آن است و این خود بهترین نوع حرمت نهادن به آن حقیقت و عمل است ضمن این که ادب ورزی از خصلت های نیکو، پسندیده، انسانی و دینی است از این رو در روایات برای زیارت کردن قبور متبرکه معصومین، آدابی ذکر شده است؛ اما علاوه بر موارد مذکور در روایات، در میان عرف نیز سنت هایی وجود دارد که از جمله ی آن دست کشیدن و بوسیدن ضریح و سجده کردن به ضریح،می باشد از آنجا که عرف، پدیده‏ای نیست که با پیدایش اسلام کشف شده باشد، بلکه همان روش و سلوک مستمر میان مردم است که اسلام، در برخی موارد مهر تایید بر آن زده و بعضی را هم مردود دانسته است. در این نوشتار به بررسی این امور از منظر آیات و روایات پرداخته شده است؛ پس از غور در آیات و روایات در می یابیم غیر از عمل سجده که تنها مخصوص خداوند تلقی شده و حکم به حرمت سجده به غیر رب العالمین رفته است سایر آداب که در عرف زیارات معمول بوده از منظر آیات و روایات جایز و حتی مستحب تلقی می شود از آنجا که برخی از فرق انحرافی در پی مطرح ساختن شبهات در این حوزه هستند؛ لذا لازم دانستیم که به بررسی دقیق آداب عرفی زیارت از نگاه قرآن و روایات بپردازیم. علوم زیست شناسی و اناتومی ازجمله علوم متقدم در حوزه علوم تجربی می باشند، که در طول تاریخ اغلب دچار تصحیح نظریات می شدند. علوم اسلامی نیز همواره با توجه به وجود پیشوایان و رهبران اندیشمند از جمله علومی بوده که در مباحث مختلف صاحب نظر بوده است .آنا تومی و زیست شناسی که اکنون با نام دانشمندان غربی شناخته می شوند در تاریخ پرچالش خود بسیاری از مباحث تخصصی را از دانشمندان اسلامی فرا گرفت. پوشش گلو و عمل بلع در انسان که گری ودیگر آناتومیست ها به آن نام اپی گلوت داده اند توسط اسلام ورییس مذهب جعفری در 13 قرن پیش معرفی شده است .

    کلیدواژگان: اپی گلوت، پوشش، بلع، امام صادق علیه السلام، آناتومی
  • سید ابوالفضل برهانی سبزوار، زهرا دلبری صفحات 12-19

    در دنیای امروز، بیمه عمر یکی از ابزارهای مهم اقتصادی می باشد و استفاده های زیادی از آن می شود و یکی از مهمترین نقش های آن تامین و تضمین آینده خانواده ها می باشد. همچنین بیمه های عمر به عنوان یکی از منابع عظیم سرمایه گذاری بوده و نقش پس اندازی برجسته تری دارند. هدف از انجام تحقیق حاضر، شناسایی دلایل ضروت بیمه عمر برای خانواده ها است که شامل چیستی بیمه عمر، مزایای فردی و اجتماعی و سایر مزایای جانبی بیمه عمر است که هرکدام توضیح داده خواهد شد. استفاده از صنعت بیمه دیگر نه تنها برای پوشش ریسک فعالیت ها می باشد، بلکه به منزله یک نوع ابزار مالی تسهیل کننده فعالیت های اقتصادی (چه کشاورزی و چه صنعتی) می تواند قلمداد شود. درواقع بیمه این امکان را برای فعالان اقتصادی فراهم می کند تا با آرامش بیشتری دست به ارایه محصولات و خدمات بزنند که به نوبه خود به رونق اقتصادی خواهد انجامید. در این نوشتار هدف اصلی، شناخت اندیشه و جهان بینی خیام است. هدف جزیی تر، نقبی بر معمای هستی از دیدگاه خیام با کنکاش در اشعار وی است. مطالب با برگ برداری از منابع نوشتاری مکتوب با شیوه ای تحقیقی توصیفی بیان شده است، که جنبه دانش افزایی دارد. خیام متفکری است که در جوانی فراگیر دانش حدیث، تفسیر، فلسفه، حکمت و ستاره شناسی بوده و بر اثر شناخت و بهره گیری از نبوغ خود امروز در جهان شهرت فراوان دارد. خیام در جوانی دانش فقه را در محضر امام موفق نیشابوری آموخته، بعد به دعوت سلطان جلال‌الدین ملکشاه سلجوقی و وزیرش نظام الملک به اصفهان ‌رفته تا سرپرستی رصدخانه اصفهان را به‌ عهده گیرد. هجده سال در اصفهان ساکن بوده است تا توانسته با مدیریتی کارا زیج ملکشاهی را تهیه کند و در همین سال‌ها طرح اصلاح تقویم ایران را نیز، تنظیم ‌کرده است. پس از مرگ ملکشاه و کشته شدن نظام ‌الملک، خیام مورد بی‌مهری قرار گرفته، و اصفهان را به قصد مرو ترک کرده است. در زمان خیام فرقه ‌های مختلف سنی و شیعه، اشعری و معتزلی سرگرم بحث‌ ها و مجادله های اصولی و کلامی بوده اند که در تفکر خیام بی تاثیر نمی شوند. تصحیح اشعار خیام به همت محمد علی فروغی در1320 هجری به انجام رسیده است. شهرت او در مشرق ‌زمین به دلیل اصلاح تقویم ایرانی و در غرب به ترجمه رباعیاتش، به یاری فیتز جرالد بوده ‌است. مضمون اشعار و مشرب فلسفی خیام را تحت عناوین: راز آفرینش، درد زندگی، از ازل نوشته، گردش دوران، ذرات گردنده، هر چه باداباد، هیچ است، دم را دریابیم، خیام و ریاضیات به شمار درآورده اند. خیام نیشابوری که در سده نخست قرن پنجم هجری در سال 407 ه. در نیشابور متولد شده بود، در سال502 ه. وفات یافته است.

    کلیدواژگان: خیام، دیدگاه فلسفی، اشعار رباعی
  • الهام روستایی دره میانه، قدرت الله طالب نیا، علیرضا ابوالحسنی طرقی صفحات 20-33

    ارزیابی کیفیت اطلاعات حسابداری در توسعه واحدهای تجاری بویژه در شرایطی که واحدهای تجاری در محیط های عملیاتی با تنوع اطلاعاتی فعالیت می کنند دارای اهمیت است. لذا در این مقاله با بهره گیری از مطالعات قبلی انجام شده، به منظور ایجاد یک سیستم شاخص ارزیابی کیفیت اطلاعات حسابداری، ویژگی های محیط های اطلاعاتی را با یکدیگر ترکیب و یک سیستم ارزیابی کیفیت اطلاعات حسابداری شامل (14) شاخص ایجاد شده است. به گونه ای که در شاخص های مذکور (4) جنبه قابلیت اتکا، همبستگی (روابط متقابل)، بموقع بودن و یکپارچگی در اطلاعات حسابداری به عنوان عوامل تاثیر گذار بر کیفیت اطلاعات حسابداری در نظر گرفته شده است. همچنین در این مقاله به منظور بررسی و آزمون سیستم شاخص ارزیابی کیفیت اطلاعات حسابداری، با استفاده از رویکرد فازی از 5 نمونه مختلف استفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که سیستم شاخص ارزیابی کیفیت اطلاعات حسابداری طراحی شده براساس رویکرد فازی به طور منطقی و قابل اطمینان کیفیت محتوای اطلاعاتی حسابداری را مورد ارزیابی قرار می دهد. این تحقیق از یک سو با ارایه روش های جایگزین سیستمهای ارزیابی در مقابل روش های سنتی کمی، و از سوی دیگر با ارایه یک مجموعه از مبانی تیوری و علمی برای ارزیابی کیفیت اطلاعات حسابدای در محیط های عملیاتی با تنوع اطلاعاتی زیاد، میتواند برای انجام تحقیق در حوزه کیفیت اطلاعات حسابداری دارای اهمیت باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی شاخص های مدیریت جهادی در صنعت بانکداری با تکنیک دلفی فازی، وزن دهی و اولویت بندی آن ها با تکنیک بهترین- بدترین، رتبه بندی عملکرد مدیریت جهادی شعب بانک مسکن تهران با تکنیک ویکور فازی می باشد. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر 10 نفر از خبرگان صنعت بانکداری با حداقل 15 سال سابقه خدمت و آشنا با مفاهیم پژوهش حاضر تشکیل می دهند. پس از غربال سازی معیارها و زیرمعیارهای شناسایی‌شده با تکنیک دلفی فازی، 12معیار و 29 زیرمعیار مدیریت جهادی شناسایی گردید. نتایج حاصل از وزن دهی به معیارها با تکنیک BWM نشان داد، معیار ولایت محوری مهم ترین معیار مدیریت جهادی و ساختار فرآیند معنوی رتبه دوم و بقیه معیارها رتبه سوم تا دوازدهم را کسب نمودند. همچنین زیرمعیارها نیز وزن دهی و رتبه-بندی گردیدند. آنگاه شعب بانک مسکن با تکنیک ویکور فازی در خصوص میزان بهره گیری از مدیریت جهادی با توجه به مولفه های شناسایی شده رتبه بندی شدند. نتایج پژوهش حاضر می تواند دید جامعی را به مدیران ارشد صنعت بانکداری در خصوص شناخت معیارها و زیرمعیارهای مدیریت جهادی و ارزیابی آن ها ارایه نماید.

    کلیدواژگان: مدیریت جهادی، صنعت بانکداری، رویکرد دلفی فازی، تکنیک بهترین- بدترین، تکنیک ویکور فازی
  • فاطمه مهربانی، شهرزاد امید بختیاری صفحات 34-40

    سرمایه گذاران نیاز به ابزاری دارند که بتواند سود و بازده یک سرمایه گذاری را پیش بینی کند. امروزه به دلیل گسترش فعالیت های اقتصادی، توسعه بازارهای مالی و رونق سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه به خصوص بورس اوراق بهادار توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، مهمترین ابزار جهت اتخاذ تصمیمات درست و کسب منفعت مورد انتظار و استفاده بهینه و مطلوب از امکانات مالی، دسترسی به اطلاعات درست و به موقع و تحلیل دقیق و واقع بینانه آن می باشد. بورس اوراق بهادار در بیشتر کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته، جزء ارکان اقتصاد کشور و از جمله شاخص های توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شود. چرا که، بورس اوراق بهادار امکانات مالی جامعه را برای تحقق اهداف توسعه اقتصادی سوق می دهد. نسبت های مالی به عنوان ابزاری سودمند و منسجم برای سنجش عملکرد شرکت ها هستند، و همچنین به عنوان یکی از منابع تامین کننده اطلاعات در تصمیم گیری شرکت ها و سرمایه گذاران می باشند. هدف این تحقیق بررسی رابطه نسبت های مالی (نقدشوندگی، اهرم مالی، سودآوری، فرصت های رشد و اندازه) با بازده سهام شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد و دوره زمانی این تحقیق از سال 1392 – 1383 بوده است. تعداد شرکت های مورد بررسی در این تحقیق 19 مورد و جهت آزمون فرضیات از نرم افزار E-views استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که اهرم مالی، سودآوری، رشد دارایی و اندازه رابطه مثبت و معناداری با بازده سهام دارد. امروزه گسترش ورزش موجب بروز حوادث و آسیب های مختلفی شده که مسایل جدیدی همچون اهمیت و نحوه انعقاد قراردادها و مسیولیتهای ناشی از قرارداد را به همراه داشته است.در فعالیتهای ورزشی حرفه ای و آماتور افراد زیادی مشغول هستند که برای آنها به تبع قرارداد، تعهد و تکالیفی برای یک بازه زمانی ایجاد می گردد. قراردادها بیانگر روابط حقوقی بین اشخاص و یکی از مهمترین منابع تعهد به شمار می روند.جهت و هدف غایی یک قرارداد ورزشی مانند سایر قراردادها،ایجاد حق و تکلیف،تعهدات و رابطه ای ناگسستنی برای طرفین است. بطور کلی قراردادهای ورزشی پس از انعقاد میبایست از شرایطی پیروی کنند، شرایط عمومی که اساس قراردادهاست و در ماده 190 قانون مدنی ذکر گردیده و شرایط اختصاصی که طبق آیین نامه ها و مقررات ورزشی وضوابط فدراسیونها در نظر گرفته می شود. و در نتیجه می توان گفت اگر طرفین با تمسک به قرارداد فیمابین به تعهدات خود و تکالیفی که بر عهده دارند عمل نکنند یا در صورت تخلف، بنا بر انواع مسیولتهای قراردادی و غیر قراردادی ملزم به جبران خسارتهای وارده به طرف مقابل هستند . در دعاوی مسیولیت مدنی در باب ورزش ها، تقصیر، پایه اکثر دعاوی برای جبران خسارت است و تقصیر، رفتاری پایین تر از سطح معیارهای متعارف است. البته با در نظر گرفتن این مسیله که، معیار رفتار متعارف در فعالیت های ورزشی گوناگون متفاوت است. تکامل حقوق ورزشی با وضع قوانین جامع و خاص، تعامل در فعالیتهای ورزشی و رفتار انسانی و عملکرد مثبت و جوانمردانه و بازگرداندن حقوق زیاندیده ممکن می شود.

    کلیدواژگان: قرارداد، حوادث ورزشی، حقوق ورزشی، مسئولیت
  • احمد بازیار صفحات 41-47

    از قرن نوزدهم به همراه پیشرفت انسان در عرصه علم و تکنولوژی، نیاز جوامع به یکدیگر افزایش یافته، به گونه‌ای که امروزه هیچ کشوری را نمی‌توان یافت که خود را بی‌نیاز از سایر کشورها بداند. براین اساس یکی از راه های اعمال فشار بر کشورهای نقض‌کننده حقوق‌ بین‌الملل، استفاده از ابزار تحریم‌های بین‌المللی است. تا کشورهای مذکور رفتار خود را تعدیل نمایند. اگرچه در مواردی کشورهای قدرتمند از این ابزار سوءاستفاده کرده و از آن در جهت منافع ملی و سیاست‌های سلطه‌گرانه خود استفاده کرده‌اند. لیکن استفاده از تحریم‌ بین‌المللی به عنوان اقدام متقابل و نیز نوعی اقدام جمعی از سوی شورای امنیت مشروع بوده و چنانچه انجام آن با بررسی وضعیت کشور خاطی و نقاط ضعف آن همراه باشد و برای هر کشور تحریم خاص اعمال گردد، می‌توان به کارایی تحریم به عنوان ضمانت اجرایی موثر امیدوار بود. آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از بناهای باشکوه به جا مانده، دوران ایلخانی و تیموری است که یکی از مجموعه های مهم موزه ای و تاریخی ایران می باشد. این مجموعه موزه ای رشته های مختلف هنری را در خود داراست. از جلوه های هنر و زیبایی، آثار چوبی بسیار باارزشی است که با انواع متنوعی از فنون اجرایی از جمله خاتم و جووک اجرا شده اند. صندوق قبر شاه اسماعیل نیز یکی از نفیس ترین آثار چوبی است که فنون اجرایی مختلفی در آن مشاهده می شود. پژوهش حاضر به بررسی و تطبیق نقش مایه ها و نحوه اجرای تکنیک جووک و خاتم در صندوق قبر مذکور می پردازد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی نقوش خاتم و جووک بوده و پژوهش از نوع تحقیقات کیفی با رویکرد تطبیقی می باشد. بخش اصلی این پروژه بر اساس مطالعات کتابخانه ای و میدانی مشاهده نقوش و عکاسی صورت گرفته است. هدف این پژوهش معرفی و تطبیق نقش‌مایه ها و روش ساخت خاتم و جووک بوده، تا از این طریق به شباهت ها و تفاوت های موجود بین این دو تکنیک دست یافت. سوال مطرح در این پژوهش چه تفاوت ها و شباهت هایی بین نقش مایه ها و روش ساخت خاتم و جووک وجود دارد . نتایج حاکی از آنست که این نقوش به لحاظ طرح به یکدیگر شباهت داشته و تا حدودی بهم نزدیک هستند ولی در نوع قامه بندی و تنوع اشکال به کار رفته در جووک به مراتب بیشتر از خاتم می باشد. آثار تاریخی به جا مانده از دوره های مختلف این مسیله را بیان می دارد که نمونه آن در صندوق قبر شاه اسماعیل مشاهده می شود که خاتم ها اکثرا به روش گل بندی اجرا شده اند ولی برای تکنیک جووک محدودیتی در اجرا و نقش وجود ندارد.

    کلیدواژگان: صندوق قبر شاه اسماعیل صفوی، خاتم، جووک، قامه بندی، روش ساخت
  • سید ابراهیم مناقب، مژگان امیریان زاده صفحات 48-57
    مقدمه

    ارزیابی در آموزش عالی را می‌توان فرایند منظم و مستمر گردآوری داده‌ها و اطلاعات درباره تدریس، یادگیری، برنامه درسی، ساختار و اثربخشی سازمانی، بازنگری درونی و ساز و کار کنترل کیفیت تعریف کرد .پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش واسطه‌ای سرمایه‌های فکری در رابطه خودرهبری کارکنان و چابکی سازمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.

    روش پژوهش

    روش پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و ازنظر شیوه‌ی جمع آوری داده‌ها، توصیفی و از نوع همبستگی هست. روش تحلیل این پژوهش از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران، معاونان، اساتید و کادر اجرایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بوده که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران و روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با اختصاص متناسب،377نفر از آنان انتخاب شدند. به منظور تحلیل داده ها از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف،Tتک گروهی ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون، و مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد سه متغیر اصلی پژوهش (خودرهبری، سرمایه‌های فکری و چابکی سازمانی) با یکدیگر رابطه مثبت و معنا داری (P< 0.01) دارند. مدل‌یابی معادلات ساختاری نیز حاکی از تاثیر خودرهبری بر سرمایه‌های فکری (γ=0.87) و سرمایه‌های فکری بر چابکی سازمانی (β=0.68) تاثیرگذار است همچنین خود رهبری بطور غیر مسقیم و با میانجیگری سرمایه‌ی فکری بر چابکی سازمان (γ=0.39) تاثیرگذار است.

    نتیجه گیری

    نتیجه نهایی این است که ارتقای رفتارهای مبتنی بر خود مسیولیت‌پذیری و خودآغازگری مانند خودرهبری، نه تنها موجبات رشد سرمایه فکری را فراهم می‌کند، بلکه چابکی سازمانی را به واسطه سرمایه فکری تسهیل می بخشد. این پژوهش در چارچوب زبانشناسی شناختی و با محور طرح واره های تصوری انجام گرفته است. در این پژوهش،20 آیه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی مریم با استفاده از دو مفهوم طرح واره ها و فضاهای ذهنی در معناشناسی-شناختی مورد بررسی قرار گرفته اند. مبانی نظری مورد استفاده برای طرح واره ها از تقسیم بندی طرح واره های تصوری ایوانز و گرین گرفته شده که شامل طرح واره های حجمی، مکانی، نیرو-پویایی، توازن و تقارن، حرکتی-جنبشی، این همانی، وجود، قدرتی، وحدت، تعدد و تکرار می باشد. فضاهای ذهنی نیز تا بدان جا که در این پایان-نامه مجال مطالعه داشتند بررسی شدند. برای هر آیه اطلاعات طرح واره ای آن ابتدا استخراج شد و سپس به طور مجزا در برنامه نرم افزاری اکسل نسخه 2007 وارد گردید. در نهایت داده ها مورد تحلیل قرار گرفت و نتایج نشان داد که تعداد طرح واره های حجمی از دیگر طرح واره های بررسی شده بیشتر بود و طرح واره نیرو-پویایی کمترین تعداد را شامل می شد. این یافته ها را می توان به این صورت تبیین کرد که حجم دهی و گونه ای از مادی و بصری سازی مفاهیم در آیات شریفه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی مریم بیشتر به کار رفته است.

    کلیدواژگان: سوره مبارکه مریم، زبان شناسی شناختی، معنی شناسی شناختی
  • حمید رفیعی افوسی، مهران انیکازی، مرتضی توکلی صفحات 58-65

    پژوهش حاضر به جایگاه و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دوره ابتدایی پایه ششم از نظر معلمان و صاحبنظران برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی شهر الیگودرز می پردازد که هدف آن بررسی جایگاه و کاربرد فاوا در چهار بخش تعیین اهداف، تهیه و انتخاب محتوا، روش های یاددهی و یادگیری و فرایند ارزشیابی برنامه درسی دوره ابتدایی می باشد. این پژوهش تحقیقی زمینه یابی به شمار می آید و برای انجام آن، برنامه ریزی درسی و تکنولوژی آموزشی از طریق نمونه گیری در دسترس و تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از طریق آمار توصیفی انجام شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که به کمک فاوا می توان اهداف و محتوای متناسب با نیازها و علایق یادگیرندگان، نیازهای جامعه و زندگی روزمره را تعیین و تهیه کرد. هم چنین فاوا امکان یادگیری انفرادی، استفاده از روش های فعال تدریس، انواع ارزشیابی ها، تجزیه و تحلیل سوالات، وسایل، نتایج ارزشیابی و مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس مختلف را به صورت علمی فراهم می آورد. معلمان می توانند به منظور بحث در مورد برنامه ها و محتواهای درسی، از طریق فاوا با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. از دیرباز همواره در کنار مباحث تجارت و کسب و کار، مساله ورشکستگی نیز مطرح می شود، که به عنوان یکی از مسایل مهم در فقه و حقوق اسلامی و نیز حقوق مدنی کشور، مورد توجه فقها و علمای اسلامی و دانشمندان علم حقوق بوده است که با توسعه شرکت های تجاری حاضر در جامعه و افزایش فعالیتهای اقتصادی ضرورت بحث آن بیشتر احساس می شود. بنابراین در این راستا، رساله «بررسی ورشکستگی در حقوق مدنی ایران»، به نگارش درآمده که در آن سعی بر آن بوده تا با روش کتابخانه ای و با تفحص و تحلیل منابع حقوقی و تجاری ایران، به این موضوع در سه بخش کلی: مفهوم شناسی ورشکستگی، انواع ورشکستگی و بررسی اثرات ورشکستگی بر مردم و حقوق داخلی ایران، پرداخته شود، تا بتوان با شناخت ورشکستگی در حقوق مدنی ایران، از تبعات منفی، ورشکستگی بر اقتصاد و بانک ها و مردم جلوگیری کرد.

    کلیدواژگان: ورشکستگی، افلاس، معسر، انواع ورشکستگی. حقوق مدنی ایران
  • سپیده سپهری صفحات 66-76

    ادبیات فارسی، مجموعه ای از اشارات و نکته های دقیقی است که دریافت معانی آن نیازمند آگاهی های ویژه می باشد. بیشتر این باریک اندیشی ها و ظرافت ها در کاربرد مضمون های قرآنی و احادیث جلوه گر می شود. قرآنی که برای مسلمانان هم زبان دل است و هم ترجمان اعتقاد و شنیدن آن تقدس و برکتی را تداعی می کند که هم آرام بخش است و هم دارای شکوه معنوی. در این پژوهش برآنیم سه مقوله مهم و تاثیرگذار و بحث برانگیز قرآنی و عرفانی، بار امانت، گنج مخفی، و عهد الست را از جهات متفاوت در آثار شاعران کلاسیک و عارف مسلکی چون عطار، مولانا و حافظ که به ترتیب از قرن 6 ،7، 8 هستند مورد بحث و بررسی قرار دهیم. روش تحقیق کتابخانه ای و مطالعه آثار این شاعران و پژوهش های مربوط است. از آنجایی که وقوع جرایم اقتصادی بیشتر گریبان‌گیر کل افراد جامعه است،و از پیچیدگی خاص و توسط افراد خاصی صورت می گیرد ، به همین دلیل تعقیب و محاکمه متهمین اقتصادی منوط به طرح شکایت شاکی خصوصی نبوده و دادستانی خود مکلف به تعقیب و اعلام جرم علیه متهمین آن است. جرایم اقتصادی از یک سو منجر به تمرکز سرمایه‌ها و افزایش شکاف غنی و فقیر شده و از سویی دیگر این انباشتگی سرمایه، سبب استفاده ابزاری آن در جهت تسهیل و افزایش ارتکاب سایر جرایم و نتیجتا ممانعت از پیشرفت اقتصادی و به مخاطره افتادن امنیت اقتصادی جامعه است. وقوع جرایم اقتصادی بیشتر گریبان‌گیر کل افراد جامعه است و متضررین این جرایم عموما مردم هستند؛ این موارد امکان پذیر نخواهد بود مگر آنکه استقلال دادستان در معنای آزادی دادستان از هر‌گونه مداخله و تاثیر‌پذیری از صاحبان قدرت حفظ شود این مفهوم اقتضا دارد از دادستان و نهاد دادستانی در برابر فشار های خارجی حمایت شود؛ هیچ قدرت و مقامی در آن دخالت نکند و فقط معیار های حق و عدل در آن حاکم باشد، معیار های قضاوت باید بر اساس برداشت های عدالت محور از قوانین و مقررات شکل بگیرید ، نه توصیه ها و اعمال قدرت ها و اعمال نفوذ ها ، لذا برای اینکه دادستان بتواند در راستای اهداف خود در مسیر پیشگیری و مبارزه با جرایم اقتصادی کارساز باشد باید توسط نهاد قوه قضاییه و حتی سایر قوای دیگر یک سری لوازم و الزامات از قبیل شیوه های گزینش و انتصاب قضات دادستانی ، استقلال از منابع قدرت و همچنین کارمندان و ضابطان دادستانی در کمک به دادستان برای پیگیری جرایم اقتصادی فراهم آید.

    کلیدواژگان: دادستان، جرایم اقتصادی، استقلال نهاد دادستانی، تاثیر پذیری، صاحبان قدرت
  • حمید مسیب زاده، محمدرضا رخیده صفحات 76-88

    هدف اصلی در تحقیقی حاضر، بررسی تاثیر راهکارهای عملیاتی برای ارتقاء تمکین مالیاتی در نظام مالیات بر ارزشی افزوده در سازمان امور مالیاتی استان ایلام می باشد. این پژوهشی پیمایشی و از نوع کاربردی است. آماری تحقیق حاضر را 100 نفر مدیران، کارشناسان ارشد و کارشناسان سازمان امور مالیاتی استان ایلام تشکیل می دهند. که از طریق جدول مورگان به دست آمده و روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده است. داده های گردآوری شده پس از کدگذاری وارد نرم افزارهای اس پی اس، مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج آزمون کالموگروف و اسمیرنوف، تصادفی بودن انتخاب اعضاء را مورد تایید قرار داد، همچنین آزمون آلفای کرونباخ میزان پایایی ابزار گردآوری داده تحقیق را با ضریب پایایی %24مورد تایید قرار داد. در این مقاله به بررسی پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ اختصاص دارد. و در همه مولفه ها میزان ضریب آلفای کرونباخ بیشتر از 0.700 است و بنابراین پرسشنامه از پایایی بسیار خوبی برخوردار است. یافته ها نشان میدهد که: میتوان گفت که راهکارهای عملیاتی بر ارتقاء تمکین مالیاتی تاثر گذار است. که بیشترین تاثیرگذاری راهکاره های عملیاتی را عوامل فرهنگی و اجتماعی تشکیل می دهد. نتایج حاصل از این تحقیق موضوع راهکارهای عملیاتی که بر ارتقای تمکین مالیاتی مودیان تاثیر گذار توجه به آن و همچنین نحوه پرداختن به آن در اداره امور مالیاتی امروزی امری بایسته و شایسته تلقی می نماید. هدف کلی پژوهش حاضر تعیین تاثیر کیفیت درک شده بر قصد خرید مجدد مشتریان با نقش واسطه ارزش درک شده در فروشگاه های زنجیره ای رفاه آذربایجان شرقی می باشد که از تعداد نامحدود جامعه آماری، 340 نمونه آماری مشخص گردید. برای جمع آوری اطلاعات از نمونه آماری و به منظور آزمون فرضیه های تنظیم شده این تحقیق برای ارزش ادراک شده مشتریان از تحقیق رینتاماکی و همکاران با 3 مولفه و 19 گویه و برای کیفیت درک شده مشتریان بر اساس مدل سویونگ کیم با 4 مولفه و 15 گویه و برای قصد خرید مجدد از مدل دیالو با 4 گویه استفاده شده است . ضرایب آلفای کرونباخ این تحقیق برای پرسش نامه فوق به ترتیب 881/0 و 865/0 و 790/0 بدست آمد. فرضیه های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و smart pls مورد آزمون قرار گرفت. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که کیفیت درک شده بر قصد خرید مجدد و همچنین بر ارزش درک شده در فروشگاه های زنجیره ای رفاه آذربایجان شرقی تاثیر مثبت دارد و ارزش درک شده بر قصد خرید مجدد در فروشگاه های زنجیره ای رفاه آذربایجان شرقی تاثیر داشته و ارزش درک شده (به عنوان متغیر واسطه) تاثیر مثبت کیفیت درک شده بر قصد خرید مجدد در فروشگاه های زنجیره ای رفاه آذربایجان شرقی را واسطه می کند.

    کلیدواژگان: کیفیت درک شده، قصد خرید مجدد، ارزش درک شده، فروشگاه های زنجیره ای رفاه آذربایجان شرقی
  • مصطفی علی اکبریان هاوشکی صفحات 89-95

    اندیشه سیاسی در ایران یکی از مواردی است که درباره ی نحوه پیدایش و تکوین آن کتاب ها و مقلات علمی زیادی نوشنه شده است. در این نوشته ها روند تکوین آن را به طیف های مختلفی تقسیم کرده اند. گروهی مانند دکتر محمد ناصر تقوی آن را رو به سوی پیشرفت دانسته اند. و گروهی مانند دکتر جواد طباطبایی را رو به عقب ارزیابی کرده اند. اما بی تردید ابن سینا یکی از ارکان اصلی پیدایش و تکوین اندیشه سیاسی در ایران است. این پژوهش قصد دارد تا به واکاوی اندیشه سیاسی ابن سینا با استفاده از دیدگاه توماس اسپریگنز بپردازد و در این راستا این سوال را مطرح می کند که: «جایگاه حکومت داری و سیاستمداری در اندیشه ابن سینا کجاست؟» بیشتر بخش های مقاله حاضر برگرفته شده از کتاب فلسفه سیاسی ابن سینا و تاثیر آن بر ادوار بعدی نوشته ابوالفضل شکوری است که این کتاب به نوبه خود در مورد فلسفه سیاسی این یسنا یکی از بهترین کتاب های موجود است. از دیرباز همواره در کنار مباحث تجارت و کسب و کار، مساله ورشکستگی نیز مطرح می شود، که به عنوان یکی از مسایل مهم در فقه و حقوق اسلامی و نیز حقوق مدنی کشور، مورد توجه فقها و علمای اسلامی و دانشمندان علم حقوق بوده است که با توسعه شرکت های تجاری حاضر در جامعه و افزایش فعالیتهای اقتصادی ضرورت بحث آن بیشتر احساس می شود. بنابراین در این راستا، رساله «بررسی ورشکستگی در حقوق مدنی ایران»، به نگارش درآمده که در آن سعی بر آن بوده تا با روش کتابخانه ای و با تفحص و تحلیل منابع حقوقی و تجاری ایران، به این موضوع در سه بخش کلی: مفهوم شناسی ورشکستگی، انواع ورشکستگی و بررسی اثرات ورشکستگی بر مردم و حقوق داخلی ایران، پرداخته شود، تا بتوان با شناخت ورشکستگی در حقوق مدنی ایران، از تبعات منفی، ورشکستگی بر اقتصاد و بانک ها و مردم جلوگیری کرد.

    کلیدواژگان: ورشکستگی، افلاس، معسر، انواع ورشکستگی. حقوق مدنی ایران
  • رسول بهنام، محمدعلی ضیایی صفحات 96-105

    ردیف گونه ای از موسیقیایی شعر است و با این که در تکمیل موسیقی قافیه و وزن اهمیت بسیاری دارد اغلب نقش ها و کارکردهای آن نادیده گرفته شده است. این مقاله می کوشد ابتدا با ارزیابی تعارفی که از ردیف ارایه شده و بازگویی نارسایی بعضی از آن ها، تعریفی برگزیده که ضمن داشتن انسجام و سادگی، در زمینه پژوهش نیز سودمند واقع شود؛ در ادامه به نقش های گوناگون ردیف، از جمله نقش موسیقیایی و معنایی آن در کتاب فارسی نهم پرداخته است. نتایج نشان داد که انواع ردیف در این کتاب آورده شده که بیشترین ردیف، مربوز به نوع کلمه ای و فعلی می باشد. کلمات کلیدی: آفرینش های هنری، موسیقی شعر، ردیف، انواع ردیف، فارسی نهم. از آنجایی که وقوع جرایم اقتصادی گریبان‌گیر کل افراد جامعه است و توسط افراد خاصی صورت می گیرد ، به همین دلیل تعقیب و محاکمه متهمین اقتصادی منوط به طرح شکایت شاکی خصوصی نبوده و دادستانی خود مکلف به تعقیب و اعلام جرم علیه متهمین آن است. جرایم اقتصادی از یک سو منجر به تمرکز سرمایه‌ها و افزایش شکاف غنی و فقیر شده و از سویی دیگر این انباشتگی سرمایه، سبب استفاده ابزاری آن در جهت تسهیل و افزایش ارتکاب سایر جرایم ودر نتیجه ممانعت از پیشرفت اقتصادی و به مخاطره افتادن امنیت اقتصادی جامعه است. وقوع جرایم اقتصادی گریبان‌گیر کل افراد جامعه است و متضررین این جرایم عموما مردم هستند؛ این موارد امکان پذیر نخواهد بود مگر آنکه استقلال دادستان در معنای آزادی دادستان از هر‌گونه مداخله و تاثیر‌پذیری از صاحبان قدرت حفظ شود. این مفهوم اقتضا دارد از دادستان و نهاد دادستانی در برابر فشارهای خارجی حمایت شود؛ هیچ قدرت و مقامی در آن دخالت نکند و فقط معیار های حق و عدل در آن حاکم باشد، معیارهای قضاوت باید براساس برداشتهای عدالت محور از قوانین و مقررات شکل بگیرید، نه توصیه ها و اعمال قدرتها و اعمال نفوذها، لذا برای اینکه دادستان بتواند در راستای اهداف خود در مسیر پیشگیری و مبارزه با جرایم اقتصادی کارساز باشد، باید توسط نهاد قوه قضاییه و حتی سایر قوای دیگر یک سری الزامات از قبیل شیوه های گزینش و انتصاب قضات دادستانی ، استقلال از منابع قدرت و همچنین کارمندان و ضابطان دادستانی در کمک به دادستان برای پیگیری جرایم اقتصادی فراهم آید.

    کلیدواژگان: دادستان، جرایم اقتصادی، استقلال نهاد دادستانی، تاثیر پذیری، صاحبان قدرت
  • زینب علمدار، رضا اکبریان صفحات 106-118

    امروزه، گسترش بازارها، تنوع محصولات و افزایش شرکت‌های تولیدی، فضای رقابتی را در بازار پدید آورده و در نتیجه شرکت‌ها ناچار به استفاده از راهبردهایی هستند که سودآوری و ماندگاری بیشتر آن‌ها را در بازار به همراه دارد. در این میان، توجه بیش از اندازه به بقای شرکت و سودآوری آن، موجب انحراف مدیران از یک اصل اساسی یعنی اخلاق در فعالیت‌های بازاریابی می‌گردد. اهمیت این امر به طور خاص در جوامع اسلامی چشم‌گیر است. این پژوهش درصدد است ارزش‌های اسلامی ناظر بر تصمیمات آمیخته بازاریابی که هسته اصلی علم بازاریابی را تشکیل می‌دهد را مورد بحث و بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوی انجام شده است. بنابراین، نتیجه‌ای که در پایان فرایند مطالعاتی و تحقیقاتی به دست خواهد آمد ارایه اصول اخلاقی بر اساس مبانی و ارزش‌های اسلامی خواهد بود. تحقیق حاضر سعی دارد نقش علوم انسانی را در توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار دهد. در این راستا، سوال اصلی این گونه مطرح شده است که علوم انسانی چه تاثیر بر توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران داشته است؟ در پاسخ مقدماتی این فرضیه مطرح شده است که وجود عوامل و متغیرهای منفی تاثیرگذار در بعد آموزشی، پژوهشی و... باعث شده است تا علوم انسانی تاثیر چندانی در توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد. روش تحقیق حاضر نیز مبتنی بر روش توصیفی – تحلیلی خواهد بود. به طور کلی، عواملی همچون خلط اسلامی‌سازی و بومی‌سازی، ناکارآمدی علوم انسانی صادراتی غرب، فقدان روش‌شناسی مناسب علوم انسانی اسلامی، نقش کم رنگ پژوهش در علوم انسانی، محدودسازی روش تحقیق در علوم انسانی به روش تجربی، چالش های نهادی و مشکلات آموزشی علوم انسانی باعث شده است تا نقش و تاثیر گذاری علوم انسانی بر روند توسعه سیاسی در جمهوری اسلامی ایران با موانع و محدودیت های بسیاری مواجه شود. امروزه، گسترش بازارها، تنوع محصولات و افزایش شرکت‌های تولیدی، فضای رقابتی را در بازار پدید آورده و در نتیجه شرکت‌ها ناچار به استفاده از راهبردهایی هستند که سودآوری و ماندگاری بیشتر آن‌ها را در بازار به همراه دارد. در این میان، توجه بیش از اندازه به بقای شرکت و سودآوری آن، موجب انحراف مدیران از یک اصل اساسی یعنی اخلاق در فعالیت‌های بازاریابی می‌گردد. اهمیت این امر به طور خاص در جوامع اسلامی چشم‌گیر است. این پژوهش درصدد است ارزش‌های اسلامی ناظر بر تصمیمات آمیخته بازاریابی که هسته اصلی علم بازاریابی را تشکیل می‌دهد را مورد بحث و بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوی انجام شده است. بنابراین، نتیجه‌ای که در پایان فرایند مطالعاتی و تحقیقاتی به دست خواهد آمد ارایه اصول اخلاقی بر اساس مبانی و ارزش‌های اسلامی خواهد بود. تحقیق حاضر سعی دارد نقش علوم انسانی را در توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار دهد. در این راستا، سوال اصلی این گونه مطرح شده است که علوم انسانی چه تاثیر بر توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران داشته است؟ در پاسخ مقدماتی این فرضیه مطرح شده است که وجود عوامل و متغیرهای منفی تاثیرگذار در بعد آموزشی، پژوهشی و... باعث شده است تا علوم انسانی تاثیر چندانی در توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد. روش تحقیق حاضر نیز مبتنی بر روش توصیفی – تحلیلی خواهد بود. به طور کلی، عواملی همچون خلط اسلامی‌سازی و بومی‌سازی، ناکارآمدی علوم انسانی صادراتی غرب، فقدان روش‌شناسی مناسب علوم انسانی اسلامی، نقش کم رنگ پژوهش در علوم انسانی، محدودسازی روش تحقیق در علوم انسانی به روش تجربی، چالش های نهادی و مشکلات آموزشی علوم انسانی باعث شده است تا نقش و تاثیر گذاری علوم انسانی بر روند توسعه سیاسی در جمهوری اسلامی ایران با موانع و محدودیت های بسیاری مواجه شود.

    کلیدواژگان: علوم انسانی، توسعه سیاسی، آموزش، پژوهش، اسلامی
  • روح الله محمدی، سعید طیبی، فانوس کاویانی صفحات 119-128

    به نظر می رسد امروزه مشکلات زیست محیطی،شهروندان، سازمان ها وموسسات سرتاسر جهان رابیشتر از سی سال نگران کرده است.1از نخستین سالهای دهه 80بازاریابی بر اساس ملاحظات اجتماعی و محیطی شهرت زیادی یافته است.عباراتی از قبیل "دهه ی محیط زیست"یا "دهه ی زمین" به دهه ی 1990 پیوند خورده است.2در طول این دهه توجه به مسایل زیست محیطی و اجتماعی در تصمیمات خرید مصرف کنندگان اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.3به علاوه امروزه حفاظت از محیط زیست وظیفه ی حیاتی مدیریت است که به عنوان ابزاری در ایجاد تصویر ذهنی مثبت از شرکت و عضوی مهم برای موفقیت یک سازمان تجاری درک شده است.مسولیت پذیری در برابر مسایل زیست محیطی نه تنها به سازمان ها کمک می کند تا در عرصه رقابت باقی مانده وسهم بازار خود را افزایش دهند، بلکه شواهدی وجود دارد که افزایش وفاداری مصرف کننده را نیز نشان دهد.بنابراین هدف این پژوهش بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی سبز ومدیریت زنجیره تامین سبز بر موفقیت بازار می باشد.متغییر وابسته در این پژوهش موفقیت بازار می باشد که به وسیله ی متغییر میانجی به بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی سبز بر موفقیت بازار پرداخته می شود.این پژوهش از جهت جمع آوری داده ها از نوع توصیفی(همبستگی-پیمایشی) می باشد و جامعه پژوهش شامل شرکت های تولیدی فعال در استان کرمانشاه می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ساده حجم نمونه 197نفر تعیین گردید.این پژوهش به روش توصیفی-استنباطی انجام گرفته است.برای گردآوری داده ها از منابع کتابخانه ای و همچنین یک پرسشنامه 40سوالی استفاده شده است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار Amos وspss وآزمون های آماری مربوطه استفاده شده است. و تمامی فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار گرفتند.

    کلیدواژگان: آمیخته بازاریابی سبز، مدیریت زنجیره تامین سبز، موفقیت بازار، شرکت های تولیدی فعال در استان کرمانشاه
  • علی پورجواهری، محمد هاشمی، مهدی ریاضی صفحات 129-139

    در طی چند دهه اخیر به دنبال تحولات صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و مهاجرت از روستاها به شهرها رشد و گسترش مناطق حاشیه نشین، انواع آسیب های اجتماعی را به دنبال داشته است. امروزه آسیب های اجتماعی از مهم ترین عوامل تهدید کننده امنیت درکلانشهرها محسوب می شوند.حاشیه نشینی و جرم پیوند نزدیکی باهم دارند احساس ناامنی در مناطق حاشیه نشین، تنها به دلیل جرایم خشونت آمیز نیست بلکه نابهنجاری ها و رفتارهای اخلالگرانه چون اعتیاد، ولگردی، تکدی گری و سرقت گذشته از اینکه عامل اصلی ترس و احساس ناامنی عمومی اند به نوبه خود قطعا زمینه رواج گسترده جرایم را نیز فراهم مینمایند. موضوع حاشیه نشینی یکی از معضلات شهری است که از حیث بستر قرار گرفتن برای ارتکاب جرایم مورد توجه کارشناسان حقوقی و قضایی و جرم شناسان بوده. اینکه جرایم در مناطق حاشیه ای بسیار بیشتر از سایر مناطق اتفاق می افتد مورد پذیرش همه است و آمارهای اخذ شده از پرونده های مطروحه در دادگستری نیز حکایت از این واقعیت دارد. در این مقاله هدف نشان دادن بررسی علل و عوامل شکل گیری جرم در شهرک های اقماری اطراف کلانشهرهای ایران می باشد و مبارزه با شکل گیری حاشیه ای جدید و ساماندهی مناطق حاشیه ای موجود بسیار ضروری و حایز اهمیت است و مبارزه و ساماندهی با این هنجارشکنی میسر نمی شود مگر با همکاری کلیه دستگاه های مسیول و اگر چنین استراتژی واحد و مشترک از ناحیه مسیولان صورت پذیرد شاهد کاهش چشم گیر جرایم نیز خواهیم بود. بدوا در این مقاله تصویر و چهره ای از حاشیه نشینی و علل شکل گیری آن را ترسیم می کنیم سپس جرایمی که در این مناطق معمولا اتفاق می افتد و نیز توصیه هایی جهت پیشگیری از وقوع جرم در این مناطق را بیان خواهیم کرد. طرح تجزیه طلبانه خاورمیانه بزرگ با ظهور داعش و تروریسم تکفیری وارد مرحله جدیدی از عملیاتی شدن خود شده است. در این راستا آمریکا و اسراییل با یک ایتلاف غیر مستقیم با تروریسم تکفیری برای ایجاد بی ثباتی و نهایتا تجزیه کشورهای عضو جبهه مقاومت وارد عمل شده اند. نوشتار حاضر به دنبال پاسخ به این سوال مهم و اساسی است که بین حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی از تروریسم تکفیری و ایجاد طرح خاورمیانه بزرگ چه رابطه ای وجود دارد؟ در پاسخ به سوال فوق این فرضیه محوری مطرح می شود که: آمریکا و اسراییل با تروریسم تکفیری نو ظهور در منطقه خاورمیانه ایتلاف نموده اند تا بتوانند شرایط را برای بی ثباتی و تجزیه کشورهای بزرگ خاورمیانه فراهم نمایند که در این میان بی ثباتی و تجزیه کشورهای عضو جبهه مقاومت حامی ایران به عنوان یکی از مولفه های طرح خاورمیانه بزرگ در اولویت اول آن ها قرار دارد. با توجه به این که تحقیق حاضر یک تحقیق کیفی است لذا روش تحقیق آن اسنادی می باشد.

    کلیدواژگان: صهیونیزم، تروریسم تکفیری، خاورمیانه بزرگ، آمریکا، ایران
  • پری حیدری، بهرام فرهمند صابر صفحات 140-146

    نهاد قانون گذاری در ایران نیز مبتنی بر نظام تک مجلسی و متمرکز در مجلس شورای اسلامی است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایندگان ملت به حساب می آیند که به نمایندگی از مردم دو وظیفه مهم مجلس شورای اسلامی که «قانون گذاری» و«نظارت» می باشد را تمشیت می کنند. لذا مهم ترین وظیفه مجلس شورای اسلامی ونمایندگان محترم مجلس، قانون گذاری ونظارت بر حسن اجرای قوانین مصوب است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی به موجب قانون اساسی وآیین نامه داخلی مجلس دارای صلاحیت ها، وظایف، اختیارات وحقوقی هستند که در ارتباط با نمایندگی آنها مطرح می شود.در این پژوهش به بررسی حقوق و وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی باتاکید بر مذاکرات مجلس و بررسی نهایی قانون اساسی پرداخته شده است. باتوجه به قوانین موجود از جمله تکالیف نمایندگان حضور منظم در جلسات مجلس و کمیسیون ها حفظ شان نمایندگی، از جمله حقوق آنها نطق پیش از دستور، اظهار نظر در کلیه مسایل کشور وحقوق ومزایای ماهیانه است. نمایندگی سیاسی به سازوکاری اطلاق می شودکه برای مردم امکان شرکت در اداره جامعه ای را که درآن زندگی می کنند، از طریق انتخاب نمایندگان خود فراهم می کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تاب آوری با باورهای وسواسی و در بین زنان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه پژوهش را کلیه زنان شهرستان تفت در سال 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تاب آوری (2003) و پرسشنامه باورهای وسواسی (2005) بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل واریانس چندگانه بودکه با استفاده از آن روابط بین متغیرهای پژوهش بررسی شد. یافته ها نشان داد که بین باورهای وسواسی و تاب آوری زنان رابطه معنادار و منفی وجود دارد. همچنین بین مولفه های تاب آوری (تصور از شایستگی های فردی، اعتماد به غرایز فردی و کمال طلبی و قطعیت، پذیرش مثبت تغییر، کنترل و تاثیرات معنوی) و باورهای وسواسی رابطه معنادار و منفی وجود دارد. نتیجه می شود که تاب آوری نقشی کلیدی در باورهای وسواسی زنان دارد؛ و این متغیر در پیش بینی متغیر ملاک موثر است

    کلیدواژگان: باورهای وسواسی، تاب آوری، تصور از شایستگی های فردی، اعتماد به غرایز فردی و کمال طلبی و قطعیت، پذیرش مثبت تغییر، کنترل و تاثیرات معنوی
|