فهرست مطالب

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 37، امرداد 1401)

  • جلد اول
  • تاریخ انتشار: 1401/06/10
  • تعداد عناوین: 5
|
  • فاطمه سادات میر، حامد دهقانان صفحات 1-15

    در حال حاضر، علاقه به استفاده از ابزارها و تکنیک های عصب علمی برای مطالعه رفتار انسان در سازمانها افزایش یافته است. بسیاری از محققین سازمانی با استفاده از اصطلاحاتی مانند علوم اعصاب شناختی سازمانی تالش کرده اند بر نقش تاثیرگذار فرایندهای مغزی در تصمیمات مدیریتی و عملکرد افراد در سازمان تاکید کنند. استراتژی عصبی یکی از حوزه های جدید و بکری است که هرچند کمتر به آن پرداخته شده است اما میتواند پارادایم حاکم بر علم استراتژیک را با تغییرات جدی روبه رو سازد. با توجه به اینکه در تعاریف مربوط به استراتژی جنبه ای انسانی بودن آن مورد توافق همه ی صاحب نظران است، استراتژی عصبی با تاکید بر تفاوت تفکر استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک تلاش میکند به مدیران و استراتژیست ها کمک کند تا با شناخت نحوه ی عملکرد نیم کره های مغز به سبکی متعادل و کارا و اثربخش در مدیریت استراتژیک دست یابند و بتوانند از مزایای تفکر شهودی نیمکره ی چپ و تفکر منطقی نیم کره ی راست به طور همزمان استفاده نمایند. در این مقاله تلاش کرده ایم به بررسی و معرفی استراتژی عصبی در مراحل مختلف مدیریت استراتژیک و کاربرد آن در سازمان بپردازیم.

    کلیدواژگان: عصب شناسی، علوم اعصاب، علوم اعصاب شناختی، علوم اعصاب سازمانی، استراتژی عصبی
  • زهرا یاوری، علیرضا منصوری صفحات 17-29

    انتخاب بازار برای شرکتهایی که بین المللی شده و حضور در بازارهای خارجی را به عنوان شرط بقای خود میبینند، یک مساله حیاتی میباشد. این موضوع هنگامی اهمیت بیشتری مییابد که سازمانها با منابع محدود و لزوم استفاده بهینه از این منابع مواجه هستند و انتخاب درست بازارهای بین المللی تضمین کننده این موفقیت خواهد بود. این پژوهش ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای به شناسایی شاخص های جذابیت بازار پرداخته است. در ادامه و بمنظور تعیین جذابیت 45 کشور منتخب  که بیش از 76 درصد واردات ورق فولادی در سطح دنیا در طی سالهای گذشته را دارا میباشند ، 11 شاخص جذابیت بازار با نظر خبرگان انتخاب و اولویت بندی گردیدند. با استفاده از اوزان بدست آمده، و پس از استخراج داده های واقعی شاخصهای جذابیت بازار برای 45 کشور منتخب، با استفاده از روش تاپسیس اقدام به اولویت بندی این بازارها گردید. سپس 45 کشور مذکور، طبقه بندی گردیدند. نتایج نشان میدهد کشورهای اروپای غربی و حاشیه خلیج فارس به عنوان بازارهای با پتانسیل و جذابیت بالا میباشند. همچنین این پژوهش بازارهای جذاب جدیدی را در شرق آسیا نظیر چین، ویتنام،کره جنوبی و ژاپن معرفی مینماید که دارای حجم واردات و مصرف قابل توجهی میباشند که نیاز به استراتژی متفاوت و تدوین برنامه بازاریابی جامع دارند.

    کلیدواژگان: انتخاب بازار بین المللی، بازار هدف، جذابیت بازار، صنعت فولاد
  • رقیه دانشمند، مینا اخباری آزاد صفحات 31-38
    مقدمه

    عملکرد شغلی به منظور دستیابی سازمان به اهداف مورد نظر و تعیین شده، توسعه ی محصولات، ارایه ی خدمات کیفی و کسب مزیت رقابتی بسیار حایز اهمیت بوده و سبب افزایش و حفظ دقت و درستی در انجام وظایف میشود. در همین راستا امروزه یکی از مسولیت های مهم رهبران سازمانها، افزایش عملکرد شغلی منابع انسانی است. پژوهش حاضر با هدف تاثیر سازه مثلث تاریک شخصیت بر بدبینی سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان زن آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز انجام گرفت.

    روش

    پژوهش از نظر روش توصیفی - همبستگی مبتنی بر رگرسیون خطی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه ی آماری این تحقیق شامل کارکنان زن آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز میباشد که در سال 1399 در این سازمان به کار اشتغال دارند. جهت انجام پژوهش تعداد 100 نفر از کارکنان زن آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. این تعداد بر اساس جدول مورگان تعیین شد. ابزار اندازه گیری پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه عملکرد سازمانی پاترسون، پرسشنامه استاندارد بدبینی سازمانی دین، کالگان و برنتس و پرسشنامه مثلث تاریک شخصیت.

    یافته ها

    داده های حاصل از پرسشنامه ها بعد از جمع آوری با نرم افزار 20 spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک متغیره و چند متغیره نشان داد که مولفه قدرت طلبی به صورت مثبت و معناداری قادر به پیش بینی بدبینی سازمانی میباشد. همچنین جامعه ستیزی و مولفه خودشیفتگی به صورت مثبت و معناداری قادر به پیش بینی بدبینی سازمانی میباشد. بر اساس دیگر نتایج مولفه قدرت طلبی، جامعه ستیزی و مولفه خودشیفتگی به صورت منفی و معناداری قادر به پیش بینی عملکرد شغلی می باشد و به صورت منفی و معناداری قادر به پیش بینی عملکرد شغلی میباشند.

    نتیجهگیری

    میتوان با افزایش پرداختها به کارکنان آموزش و پرورش، با توجه به سختی کار آنان و نیز قدر دانی از تلاشهای آنان به افزایش کیفیت زندگی شغلی و کاهش بدبینی سازمانی کمک نمود.

    کلیدواژگان: سازه مثلث تاریک شخصیت، بدبینی سازمانی، عملکرد شغلی، آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز، شیراز
  • محمدمهدی اشرفیان رهقی، حسین ملک، فروغ نظری صفحات 39-48

    ایران به عنوان دومین کشور تولیدکننده گاز و پنجمین کشور در زمینه تولید نفت خام در جهان، مستعد رشد و توسعه صنعت پتروشیمی است. این صنعت در سالهای اخیر دارنده مقام اول صادارت غیرنفتی کشور بوده است؛ وجود تحریمها و به خصوص شیوع ویروس کرونا در چند سال اخیر تاثیر قابل ملاحظه ای بر صادرات محصولات پتروشیمی کشور داشته است. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر این است که تاثیر نوآوری دوسوتوان و قابلیت های بازاریابی پویا در صادرات محصولات پتروشیمی در شرایط پس از کرونا بررسی کند. این پژوهش از منظر هدف کاربردی بوده و در دسته مطالعات مروری قرار میگیرد و در این زمینه به بررسی مطالعات انجام شده در بازه زمانی 2010 تا 2022 پرداخته است. نتیجه این مطالعه نشان میدهد که شرکتهای صادراتی همچون صنایع پتروشیمی، برای بهبود مزیت رقابتی خود در صادرات، میبایست تلاش کنند تا اکتشاف و بهره برداری را به عنوان دو بعد دوسوتوانی، به طور همزمان افزایش دهند. علاوه بر این، شرکتها باید برنامه ریزی دقیق و منظمی برای اجرای هر سه بعد قابلیت های پویا شامل قابلیت درک فرصتها، استفاده از فرصتها و شکل دهی مجدد منابع داشته باشند

  • حمزه ترکمانی تمبکی، یونس دادی زاده سرخائی، مرضیه الیکایی، محمد ترکمانی تمبکی صفحات 49-65

    موضوع این تحقیق بررسی رابطه بین وضوح هدف با تعهد سازمانی و رفتارهای فرانقش با نقش میانجی انگیزه خدمت عمومی در اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان بوده است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان سازمان یاد شده بالا که تعداد آن ها در سال 1400 به 260 نفر بالغ گردیده است. ابزار گردآوری داده ها، چهار پرسشنامه استاندارد وضوح هدف، پرسشنامه استاندارد ساویر (1992) که شامل 5 سوال می باشد، پرسشنامه انگیزه خدمت عمومی، پرسشنامه استاندارد پری (1996) که شامل 5 سوال می باشد، پرسشنامه تعهد سازمانی، پرسشنامه استاندارد آلن و مایر و اسمیت (1993) که شامل 3 سوال می باشد، پرسشنامه رفتارهای فرانقش، پرسشنامه استاندارد بلفور و وچسلر (1996) که شامل 3 سوال می باشد، بوده است. در این تحقیق برای پایایی سنجی پرسشنامه از شیوه آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS و شاخص CR با استفاده از نرم افزار LISREl استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از معادالت ساختاری و نرم افزارLisrel انجام گرفته است. یافته های تحقیق نشان داد: بین وضوح هدف و انگیزه خدمت عمومی، بین وضوح هدف و تعهد سازمانی، بین انگیزه خدمت عمومی و تعهد سازمانی، بین وضوح هدف و تعهد سازمانی با نقش میانجی انگیزه خدمت عمومی، بین وضوح هدف و رفتارهای فرانقش، بین انگیزه خدمت عمومی و رفتارهای فرانقش و بین وضوح هدف و رفتارهای فرانقش با نقش میانجی انگیزه خدمت عمومی در اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان رابطه معنی داری وجود دارد

    کلیدواژگان: وضوح هدف، تعهد سازمانی، رفتارهای فرانقش، انگیزه خدمت عمومی