فهرست مطالب

رهیافت های سیاسی و بین المللی - سال سیزدهم شماره 4 (پیاپی 70، تابستان 1401)

مجله رهیافت های سیاسی و بین المللی
سال سیزدهم شماره 4 (پیاپی 70، تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/30
  • تعداد عناوین: 10
|
  • پیمان زنگنه*، حسین اطهری صفحات 11-35
    ورود مدرنیته به ایران با چالش های متعددی همراه بوده است، به طوری که جامعه ایرانی در مواجهه با امر مدرن، دغدغه حفظ هویت بومی خود را داشته است. چالش های یک سده اخیر در ایران حاکی از آن است که جامعه ایرانی با مدرنیته مشکل نداشته بلکه با ایدیولوژی دگرساز غرب گرا که بر تفکر مدرن سایه انداخته بود، سرستیز داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی، هم چنان تقابل سنت و مدرنیته که میراثی تاریخی محسوب می شد، خودنمایی می کرد. هریک از دولتمردان پس از انقلاب به دلیل اقتضایات ناشی از انقلاب با ایدیولوژی غرب گرا از در خصومت درآمدند اما با مدرنیته و ماشین فاوستی توسعه مدرن نه تنها هیچ مشکلی نداشته بلکه به عنوان پیشرانان امر مدرن نقش آفرینی کرده اند. نوشتار پیش رو درصدد است تا پرچمداری دولت های ایران پسا انقلاب در پیشبرد امر توسعه مدرن را به رغم تعارضات ایدیولوژیکی با ایدیولوژی غرب گرا که خود را به صورت تخاصم با غرب نمایان ساخته بود، به نمایش بگذارد. این نوشتار هم چنین در راستای اثبات مدعای بالا به شیوه توصیفی و تحلیلی، از مدل نظری تلفیقی فاوست گوته، امرنمادین لکان و جهان زیست هابرماس بهره گرفته است.
    کلیدواژگان: امرنمادین، مدرنیته، توسعه فاوستی، ایران پسا انقلاب، جهان زیست
  • منصور میراحمدی چناروئیه، سید رضا حسینی* صفحات 37-67

    پژوهش پیش رو با بهره گیری از امکانات نظری مفهوم روایت و تخیل به خوانش روایی بخش نخست رساله تنبیه الامه و تنزیه المله، اثر مشهور محقق نایینی (1240-1315ش) می پردازد. نقطه آغاز این تحقیق، پیوند ناگسستنی میان تاریخ -به مثابه پیرنگی پویا از رویدادها و مفاهیم و نه مرور گاه شناسانه رویدادهای تاریخی- و اندیشه سیاسی است. در این راستا، به نقش عنصر تخیل در همسان سازی اسنادی/پیرنگ میان رویدادها و مفاهیم از یک سو و میان مفاهیم فلسفی و شرعی از سوی دیگر پرداخته می شود. پرسش اصلی این پژوهش دایر بر چگونگی نسبت میان قوه تخیل/تصور و قوه منطقی/استدلالی در متن رساله مذکور است. متناسب با این پرسش، فرضیه اصلی این پژوهش بر تقدم قوه تخیل بر قوه عقلانی در سایه مفاهیمی چون تخیل مولد، پیرنگ، محاکات و استعاره در اندیشه پل ریکور و مفهوم تصور اجتماعی در اندیشه چارلز تیلور تاکید دارد. این مهم با کالبدشکافی مفاهیمی که محقق نایینی در مطلع رساله اش به کار برده است، قابل کشف و رهگیری است. 

    کلیدواژگان: روایت، تخیل، پیرنگ، شریعت، حکمت عملی
  • افشین اشکورکیایی* صفحات 69-91

    اعراب با نیروی معنوی جدید اسلام، علی رغم ادعای هویت و دین جهانی و فارغ از قوم و قبیله و نژاد، پس از تصرفات فراوان، مدعی هویت و قوم و نژاد ویژه برای خود شدند و حتی برای تحقق این امر مدعی رسالت الهی شدند. امویان بعد از خلفای راشدین در سرزمین های تحت خلافت (ازجمله ایران)، برای تحقق این امر در حوزه هویت از استراتژی های مختلفی استفاده کردند. بر این بنیاد، سوالی که این تحقیق می خواهد پاسخ دهند این است که نوع سامانه استیلای امویان بر هویت ایرانیان چه بوده است و برای این استیلا از چه ابزارهای و استراتژی های استفاده کردند؟ برای پاسخ به این سوال از روش تبارشناسی تاریخی و مفهوم روشی «سامانه» میشل فوکو استفاده کرده ایم و با توضیح سازوکارهای عناصر ناهماهنگی مانند گفتمان ها، نهادها، تصمیمات نظارتی، قوانین و اقدامات اداری، به این نتیجه رسیدم که امویان با سامانه «عربی-اسلامی» که شامل استراتژی ها و تاکتیک های تهدید کاربرد وسایل قهریه، اثرات ترغیبی کلامی، نابرابری های اقتصادی و کاربرد وسایل کم وبیش پیچیده کنترل موجب تقویت و حفظ اعمال سامانه عربی-اسلامی بر جامعه و هویت ایرانیان شدند.

    کلیدواژگان: هویت، نژاد، سامانه، تبارشناسی، گفتمان
  • محمدرضا تاجیک، خسرو رضازاده* صفحات 93-123

    فوکو قدرت را مساوی با کردار و عمل دانسته و در همین راستا تحلیلات قدرت را به جای نظریه قدرت قرار می دهد. قدرت زمانی می تواند تبدیل به کردار شود که بتواند دانش و گفتمان ایجاد نماید. در واقع بدون برقراری رژیم حقیقت یعنی گفتمان، قدرت نمی تواند به صورت کردار تبلور یابد. قدرت می تواند انقیاد، سلطه، استراتژی به هنجارسازی و یا قدرت مشرف بر حیات شود. قدرت، گفتمان را می سازد تا سوژه و ابژه خلق کند. این پژوهش در پی پاسخ گویی به این پرسش اساسی است که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران چگونه توانسته است برای حصول به منافع ملی حداکثری، از دو امر اساسی قدرت و گفتمان در وجه مطلوب خود بهره برداری لازم را به عمل آورد؟ در مقام پاسخ فرضیه جستار بدین صورت قرارمی یابد که: «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، یک سیاست خارجی با رویکرد های زمانی متفاوت، بر اساس گفتمان اسلام سیاسی است. اعمال این سیاست در عصر پست مدرن، نیازمند به قدرت و دانش و اجرای یک گفتمان غالب برای تاسیس یک رژیم حقیقت در نظام بین الملل است». سیاست خارجی ج.اایران بر اساس موازین گفتمانی قابل صورت بندی و مفصل بندی است. برای تحلیل این مبانی از دو روش دیرینه شناسی و تبارشناسی در بافت خوانش گفتمانی میشل فوکو و با اتخاذ مفاهیم کاربردی بهره گرفته می شود.

    کلیدواژگان: تحلیل گفتمان، دیرینه شناسی، تبارشناسی، قدرت مولد، سیاست خارجی ج.ا. ایران، میشل فوکو
  • مه سیما سهرابی* صفحات 125-152

    گفتمان«اسلام سیاسی فقاهتی شیعی»در ایران،در تاریخ فراز و فرودخود تلاش کرده مواجهه باواقعیات متغیر انضمامی دنیای سیاسی-اجتماعی جامعه مسلمین را درپرتو خوانشی سیاسی از«نص مقدس»ومفصلبندی ازدال مرکزی«اسلام سیاسی»تنظیم کند.اماموضوع مهم،نحوه تعامل درونی و بیرونی اصول ثابت فقه شیعی با امور متغیر انضمامی است که به تبلور و عینیت یابی این گفتمان در اشکال مختلف ودر نتیجه شکل گیری دوره های تاریخی خاص منجر شده است.چگونگی تعاملات رژیم دانشی این گفتمان یعنی«فقه سیاسی شیعه»در بر هم کنشی با رژیم قدرتی و نهادهای متناظر با آن به تداوم،متلاشی سازی یا صورت بندی جدیدی از نهادهای قدرت منجر شده و به این سیاق،تاریخ یک دوره را رقم زده است.نوشتار حاضر به دنبال تبیین این مطلب می باشد که این گفتمان در تاریخ خود،از گسست عقلانیتی و اپیستمیک برخوردار نبوده و آنچه محقق شده،حرکت تدریجی این گفتمان از حاشیه به متن و مبارزه برای کسب قدرت سیاسی به منظور اجرای حدود و احکام الهی بوده است که به تبلور این گفتمان درشکل سازه ای «مشکک» در پرتو«نهادگرایی گفتمانی»منجر شده است.پژوهش حاضر این گفتمان را از زمان صفویه تا وقوع پیروزی انقلاب اسلامی وتلاش برای تحقق دال مرکزی«ولایت مطلقه فقیه»بر مبنای رویکرد دیرینه شناسی/تبارشناسی فوکویی و نهادگرایی گفتمانی ویوین اشمیت بررسی کرده است.

    کلیدواژگان: گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی، فقه سیاسی شیعه، تبار شناسی، دیرینه شناسی، فوکو، نهادگرایی گفتمانی
  • بهنام مدی* صفحات 153-178

    هدف اصلی این مقاله بررسی رابطه ی رضایت و اطاعت از منظر مساله ی قانون است. در نظریه ی سیاسی ای چون لاک یک پیچیدگی اساسی وجود دارد و آن باور به انسان های آزاد و برابر و در عین حال توجیه قانون به منزله ی امری اطاعت آفرین در جامعه ی سیاسی است. برای لاک قانون محل تلاقی و تعادل رضایت و اطاعت است. سوال اساسی این مقاله نحوه ی تلاقی این دو مفهوم با یکدیگر و چگونگی تولد قانون است. بر این اساس، لاک نشان می دهد که قانون چیزی از جنس قرارداد است که در آن، افراد با انتخاب و رضایت خود می پذیرند که تابع نظم حقوقی-سیاسی خاصی باشند. به زعم لاک، انسان موجودی است که به نحوی بنیادین بر خود حکومت می کند و خودفرمانروایی دارد. در جامعه ی سیاسی نیز، این شان و توانایی در قوه ی قانون گذاری متجلی می شود و از همین رو این قوه به اساس جامعه ی سیاسی بدل شده و رهبری قانونی جامعه را بر عهده می گیرد. با این وجود، قانون و قوه ی قانونگذاری نیز حدود و شرایطی دارند که باید به آن حدود و شرایط پایبند بود و از آنها تخطی نکرد. از سوی دیگر، اگرچه قانون باید در راستای خیر عمومی باشد اما آنچه به قانون قانونیت می دهد و آن را مشروع و معتبر می کند ارتباط و پیوند آن با انتخاب مردم و رضایت ایشان است. نبود چنین پیوندی قانون را از قانونیت می اندازد و بی اعتبار می کند. چنین قانونی، فرقی با فرمان یک راهزن یا سارق نخواهد داشت. پس مصلحت سنجی های پدرسالارانه و تشخیص و تمییز صلاح مردم نمی توانند چهره ی قانون پیدا کنند و توجیهی برای الزام مردم به اطاعت و مبنایی برای امر و نهی قانونی و تبعیت سیاسی باشند؛ چرا که رابطه ای با رضایت ندارند.

    کلیدواژگان: قانون، دولت، قرارداد، رضایت، اطاعت
  • رسول نوروزی فیروز* صفحات 179-203

    تحول نظری در روابط بین ‎الملل از جمله موضوعات مهم در دانش این حوزه است. در بررسی تحولات نظری، مسیله کانونی، چگونگی خلق نظریه ‎های جدید، ایجاد مناظره‎ های علمی میان نظریه‎ها و در نهایت ظهور نظریه‎ هایی متفاوت و یا متعارض است. ورود مفهوم تمدن به دانش روابط بین ‎الملل و ظهور دو خوانش از تمدن، تحلیل تمدنی از روابط بین ‎الملل را در دو رویکرد متفاوت آشکار نموده است. یک رویکرد، تمدن را به مثابه یک «وضعیت» ثابت و ایستا، و رویکرد دیگر تمدن را به مثابه یک «فرایند» در نظر می‎گیرد. وجه اشتراک هر دو رویکرد آن است که  هر دو به زمینه ‎محور بودن نظریه اذعان دارند و تمدن را به مثابه یک سطح تحلیل و مقوله ‏ای سیاسی می‎پذیرند، اما تفاوت آن ها در ارایه تعریفی متفاوت از ماهیت تمدن، نظام بین ‎الملل و بروندادهای تحلیلی کاربست تمدن به مثابه یک سطح تحلیل است. فرضیه پژوهش حاضر این است که وجود دو رویکرد متعارض نسبت به تمدن در روابط بین ‎الملل، شکل ‎دهنده مناظره‎ای تمدنی در روابط بین ‎الملل بوده و به نظر می‎رسد روابط بین ‎الملل در آستانه ظهور یک نظریه تمدنی است. در این پژوهش تلاش می‎شود با روش توصیفی تحلیلی و مراجعه به متون و فراتحلیل داده‎های تولید شده، تصویری روشن از این مناظره و فراتحلیلی از الزامات نظریه‎ پردازی روابط بین ‎الملل ارایه شود.

    کلیدواژگان: نظریه، فرانظریه، سطح تحلیل، تمدن، روابط بین‎الملل
  • رشید رکابیان*، مهرداد عله پور، وحید قربانی صفحات 205-230
    نگارندگان اثر حاضر درصدد برآمده اند تا از رهگذر مطالعه و سنجش معیارها، منابع و اسناد چینی مرتبط با مقوله فرهنگ راهبردی به این پرسش بنیادین پاسخ گویند که پیوست های فرهنگ راهبردی چین چگونه بر ساخت سیاست های همگرایانه و واگرایانه این کشور شرق آسیایی در قبال ج.ا.ایران تاثیر گذاشته است؟ فرضیه اصلی پژوهش آن است که چین با تاسی از عناصر و مولفه های مستتر در فرهنگ راهبردی و متغیرهای کلان تاثیرگذار بر دیپلماسی عمومی خود مبادرت به اتخاذ سیاست های نوینی از قبیل چندجانبه گرایی، پرهیز از جنگ طلبی و تاکید بر صلح و امنیت در حوزه راهبردی غرب آسیا کرده است. ردگیری راهبردهای مورد اشاره به نوبه خود موجب شده تا روابط تهران و پکن طی سالیان اخیر خط سیر سینوسی را در پرتو اقدامات واگرایانه و همگرایانه تجربه نمایند.
    کلیدواژگان: فرهنگ راهبردی، چین، واگرایی، همگرایی، دیپلماسی عمومی، جمهوری اسلامی ایران
  • نیما رضایی*، مجتبی شریعتی صفحات 231-261
    دولت ترامپ در 8 آوریل 2019(19 فروردین 1398) با انتشار یک فکت شیت[یا گزاره برگ]، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) را در لیست سازمان های تروریستی خارجی(FTO) قرار داد. اگرچه می توان این اقدام دولت ترامپ را با چارچوب های نظری متفاوت مورد بررسی قرار داد، لکن در این پژوهش مطالعات انتقادی تروریسم (CTS) به منظور تحلیل انتقادی این اقدام انتخاب گردیده است. مطالعات انتقادی تروریسم یک جهت گیری یا چشم انداز انتقادی است که تلاش می کند تا از حیث هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی فاصله خود با تعصبات رایج و غالب در جریان اصلی مطالعات تروریسم (TS) را حفظ نماید. متدولوژی این پژوهش براساس روش «نقد درون بود» (روش کیفی) در کنار استفاده از آمارهای معتبر (به عنوان روش کمی) تنظیم گردیده است. از این رو، این پژوهش در پی پاسخ به این سوال اصلی که «با بهره گیری از مطالعات انتقادی تروریسم، اقدام دولت ترامپ در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان های تروریستی خارجی چگونه ارزیابی می گردد؟»، این فرضیه را ارایه می دهد که «با بهره گیری از مطالعات انتقادی تروریسم به عنوان چارچوب نظری و استفاده از روش «نقد درون بود» در کنار آمارهای معتبر اندیشکده های غربی، نقطهضعفها و تناقض های قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی خارجی استخراج شده و به واسطه تجزیه و تحلیل تعریف ارایه شده از مفهوم «تروریسم» که در بخش «2656f(d)(2))» از عنوان 22 مجموعه قوانین ایالات متحده ذکر شده، نشان داده می شود که حتی حسب این تعریف نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی نیست و به چهار دلیل که از مطالعات انتقادی تروریسم وام گرفته شده اند، این اقدام صرفا یک برچسب زنی سیاسی می باشد».
    کلیدواژگان: تروریسم، مطالعات انتقادی تروریسم(CTS)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(IRGC)، لیست سازمان های تروریستی خارجی(FTOs)، دولت ترامپ
  • مسلم کرم زادی* صفحات 263-288
    تغییرات اقلیمی تهدید امنیتی عینی، جهانی، بدون عامل و غیردولتی است که با تهدیدهای سنتی تفاوت بنیادی دارد. در پاسخ به این پرسش که تغییرات اقلیمی چه تاثیراتی بر امنیت در سطح بین المللی دارد؟ فرضیه تحقیق این بود که تغییرات اقلیمی، مفهوم امنیت را متحول کرده و خطرها و تهدیدهای امنیتی بیشتر و بزرگ تری ایجاد کرده است. با افزایش پیامدهای آن، امنیت در سطح جهانی و در ابعاد مختلف امنیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی، بیش از پیش به خطر خواهد افتاد. براساس یافته های تحقیق باید گفت که در اثر تغییرات اقلیمی امروزه هیچ جای امنی در دنیا وجود ندارد و اشکال مختلف امنیت در سطح فردی، ملی و بین المللی با چالش و تهدید مواجه است. تغییرات اقلیمی تهدیدهای امنیتی موجود را تشدید و خطرناک تر کرده و جنبه های جدید ناامنی مانند ناامنی غذایی یا محیطی انسان های بیشتری را تهدید می کند. در نتیجه، هیچ توافق حقوقی محدود یا اقدامات اقلیمی یک یا چند کشور نمی تواند اثرات آن را از بین برد و همکاری های جهانی دولتی و مردمی برای مقابله با آن ضروری است. تحقیق حاضر با بهره گیری از نظریه امنیتی مکتب کپنهاک، به ویژه آرای باری بوزان به شیوه تبیینی نوشته شده است.
    کلیدواژگان: امنیت، امنیت بین المللی، امنیت زیست محیطی، تغییرات اقلیمی، مکتب کپنهاگ
|
  • Peyman Zanganeh *, Seyed Hossein Athari Pages 11-35
    The arrival of modernity in Iran has been accompanied by several challenges, In the face of modernity, Iranian society has been concerned with preserving its indigenous identity.The challenges of the last century in Iran show that Iranian society has not had a problem with modernity Rather, it was at odds with the altruistic ideology that overshadowed modern thought. With the victory of the Islamic Revolution, the confrontation between tradition and modernity, which was considered a historical heritage, also showed itself.Each of the post-revolutionary statesmen became hostile to the pro-Western ideology due to the requirements of the revolution. But with modernity and the Faustian machine, modern development not only had no problem, but also played a role as the driving force of modernity. The leading article seeks to highlight the post-revolutionary Iranian governments in advancing modern development Despite ideological conflicts with the pro-Western ideology, which manifested itself in hostility to the West. In order to prove the above claim in a descriptive and analytical way, this article has also used the combined theoretical model of Faust Goethe, Lacan's instructor and Habermas's biological world.
    Keywords: Command, modernity, Faustian Development, Post-Revolutionary Iran, Biological World
  • Mansour Mirahmadi, Reza Hosseini * Pages 37-67

    this paper examines the narrative reading of an introduction of Tanbih al-Ummah wa Tanzih al-Milla (the admonition of people and the refinement of Sharia), the celebrated book written by Mohammad Hossein Naini (1862-1937) with using theoretical possibilities given by the concepts of the Narrative and the Imagination. The starting point of this research is the unbreakable linkage between history -as a dynamic plot of events and conceptions not as a chronological browse of historical events- and political thought. In this vein, the role of the element of imagination in the predicative assimilation/plot between events and concepts, on one hand, and between philosophical and jurisprudential concepts, on the other hand, is discussed. The main question is how the relationship between the imagination force and the logical/reasoning force in the text of the above book. Regarding this, the main assumption focuses on the priority of the imagination force over the rational force in the light of some concepts such as the productive imagination, plot, imitation, and metaphor in Paul Ricoeur's thought and the concept of social imagination in Charles Taylor's thought. This vital issue is discoverable through the dissection of concepts that Naini used in the introduction of his book.

    Keywords: Narrative, Imagination, Plot, Sharia, Practical wisdom (Phronesis)
  • Afshin Eshkevar Kiaei * Pages 69-91

    The Arabs with the new spiritual force of Islam, despite claiming to be a world religion and independent of ethnicity, tribe, nation and race, after many conquests claimed special ethnic groups and tribes. Boasting about this, they claimed that they had a divine mission. According to this claim, they said that they should spread this identity in other lands as well, including the territory of Iran. After the conquest of Iran and the consolidation of their power, the Arabs (especially the Umayyads) used various strategies to dominate and exercise power over the Iranians; Such as the threat of the use of coercive means, the persuasive effects of speech, economic inequalities, the use of more or less complex means of control. Based on this, the question that this research wants to answer is what was the type and manner of Umayyad domination over the Iranians and what tools did they use for this domination? To answer this question, we have used the method of Michel Foucault's historical genealogy. While explaining the different strategies of the Umayyads for domination and exercising power over the identity of Iranians, we have tried to refer to both the events of discourse and non-discourse actions for this domination and exercise of power.

    Keywords: identity, Race, dispositif, genealogy, discours
  • Mohammadreza Tajik, Khosrow Rezazadeh * Pages 93-123

    This study is going to analyze the productive power of Foucault from a discursive viewpoint and investigate its role in the foreign policy of the Islamic Republic of Iran. In Foucault’s view, the productivity of power is the form of making establishment. Foucault equals power with act and practice; so, he places power analyses instead of power theory. Once power produces knowledge and discourse, it can be turned to practice. In fact, without establishing truth regime, that is discourse, power cannot be crystalized in practice. Power can become subjugation, domination, normalization or the Hegemone power of life. It makes discourse in order to create subject and object.  Implementing this policy in the postmodern era requires power, knowledge and exercising a Hegemone discourse for establishing a truth regime in the international system. This study is going to answer the question that how Iran’s foreign policy could efficiently use power and discourse in an optimal way to reach its maximal interests? The recognition of the power and knowledge relations in this era, discourse applying the genealogy and archeology elements and the understanding of Michel Foucault of discourse is what this writing is organized around.

    Keywords: Discourse Analysis, Archeology-Geneology, Productive Power, Foreign Policy of the Islamic Republic of Iran, Michel Focault
  • Mahsima Sohrabi * Pages 125-152

    The Discourse of the Shiaa Political Jurisprudential Islam in Iran in its miscellaneous history has tried to converge the concrete world of the Muslims to the political study of the sacred text. However, the salient point here traces back to the auto-position of knowledge/power regimes in this discourse, which epitomizes the association between constant principles with the variable concrete affairs. In fact, such interactions demonstrate the influence and penetration of the regime of knowledge in this discourse i.e. Shiaa political jurisprudence and its ensuing implications, in continuation, demolition, or reconfiguration of “Power Institutions” in Iran’s history in each era. Accordingly, the current survey aims to shed light on the “Institutional Rupture” in the history of this discourse, rather than “Epistemic Rupture” to attribute the historical changes of this discourse to encounter of regime of knowledge to the inadequacy of applied political institutions. To do so, this article has adopted the Vivien Schmidt’s discursive institutionalism as its method and genealogy/archeology of Foucault to retrieve the epistemic stability of the Discourse of the Shiaa Political Jurisprudential Islam up to the objectification of its nodal point, i.e. “guardianship of jurisconsult” from Safavid Dynasty up to Islamic Revolution.

    Keywords: The Discourse of the Shiaa Political Jurisprudential Islam, Shiaa political jurisprudence, genealogy, archeology, Foucault, discursive institutionalism
  • Behnam Medi * Pages 153-178

    The present research has a main concern and it is to study the relation of consent and obedience from the viewpoint of the question of law. In a political theory like Locke’s, there is a fundamental complexity and that is believing in free equal men while justifying law as something which requires obedience. For Locke, law is the place of balance of consent and obedience. On this basis Locke tries to show that law is something of the kind of contract in which people consent to be subjects of a politico-legal order. According to Locke, human being is an entity which has self-governing in a fundamental way. In political society, this capacity appears in the Legislative and therefore it is the basis of political society. Hence Locke places the Legislative at the top of the political order. However, there are limits and conditions that shouldn’t be exceeded or violated by law and the Legislative. On the other side, although law should always be in the direction of public good, what makes law valid and legitimate is the bond of law and people’s consent. The lack of the bond abolishes the legality of law. There can be drawn no distinction between a law without consent and command of a bandit. So patriarchal expediency and discerning the good of the people are not sufficient grounds to justify law and political subjection.

    Keywords: Law, Government, contract, consent, obedience
  • Rasool Noroozi * Pages 179-203

    Theoretical evolution in international relations is one of the important topics in the knowledge of international relations. In examining theoretical developments, the central issue is how to create new theories, create scientific debates between theories, and ultimately the emergence of different or conflicting theories. The introduction of the concept of civilization into the knowledge of international relations and the emergence of two readings of civilization have revealed the civilizational analysis of international relations in two different approaches. One approach considers civilization as a fixed and static "state", and the other approach considers civilization as a "process". The common feature of both approaches is that they both acknowledge the context-oriented nature of the theory and accept civilization as a level of analysis and a political category, but their difference lies in providing a different definition of the nature of civilization, the international system and Analytical outputs of civilization application are as a level of analysis. The hypothesis of the current research is that the existence of two conflicting approaches to civilization in international relations has shaped a civilizational debate in international relations and it seems that international relations is on the verge of the emergence of a civilizational theory. In this research, an attempt is made to provide a clear picture of this debate and a meta-analysis of the requirements of international relations theory by referring to the texts and meta-analysis of the generated data using the descriptive-analytical method.

    Keywords: theory, Meta-Theory, Level of Analysis, Civilization, International Relations
  • Rashid Rekabian *, Merdad Alepour, Vahed Gorbane Pages 205-230
    Strategic culture as a cohesive system of symbols that creates long-term and pervasive strategic preferences through the formulation of concepts and maps and the effectiveness of military forces in political affairs between states. In view of this hypothesis, the authors of the present work seek to answer the fundamental question of how China's strategic culture appendages build constructive convergent and divergent policies in the East Asian country by studying and evaluating Chinese criteria, sources, and documents related to the category of strategic culture. Has it affected Iran?
    Keywords: Strategic Culture, West Asia, Divergence, convergence, Public Diplomacy
  • Nima Rezaei *, Mojtabaa Shariati Pages 231-261
    On April 8, 2019, the Trump administration put the Islamic Revolutionary Guard Corps(IRGC) on the list of Foreign Terrorist Organizations(FTO) by publishing a fact sheet. Although this action of the Trump administration can be analyzed with different theoretical frameworks, in this research critical terrorism studies(CTS) has been chosen for the purpose of critical analysis of this action. CTS is a critical orientation or perspective that tries to maintain its ontological, epistemological and methodological distance from the common and prevailing prejudices in the mainstream of terrorism studies(TS). The methodology of this research is based on the method of "Immanent Critique"(as a qualitative method) along with the use of valid statistics(as a quantitative method). Therefore, this study seeks to answer the main question that "Using critical terrorism studies(CTS), how is the action of the Trump administration in placing the name of the Islamic Revolutionary Guard Corps in the list of foreign terrorist organizations(FTO) evaluated?" , presents the hypothesis that "by using the CTS as a theoretical framework and using the method of "Immanent Critique" along with the reliable statistics of western Think Tanks, will extract shortcomings and contradictions of placing the designating the Islamic Revolutionary Guard Corps(IRGC) as a Foreign Terrorist Organization(FTO) by examining the definition provided by The concept of "terrorism" mentioned in Section 2656f (d) (2) of Title 22 of the United States Code and it has been shown It is given that even according to this definition, the Islamic Revolutionary Guard Corps is not a terrorist organization and for four reasons borrowed from critical terrorism studies(CTS), this action is merely a political labeling.
    Keywords: Terrorism, Critical Terrorism Studies (CTS), Islamic Revolutionary Guard Corps(IRGC), List of Foreign Terrorist Organizations(FTO), Trump Administration
  • Moslem Karamzadi * Pages 263-288
    Climate Change is an Objective, Global, Actor-Less and non-Governmental Security Threat that is Fundamentally Different from Past Threats. The Main Research Question was what are the Effects of Climate Change on International Security? Our Hypothesis was that Climate Change has Transformed the Concept of Security, Created More and Bigger Security Risks and Threats, and with the Increase of its Consequences, Security at the Global Level and in Different Dimensions of Political, Social, Economic and Human Security is more than ever. Based on the Findings, It should be Said that due to Climate Change, there is no Safe Place in the World Today, and Various Forms of Security at the Individual, National and International Levels are Facing Challenges and Threats. Climate Changes Intensify Existing Security Threats and Make them more Dangerous, and New Aspects of Insecurity, such as Food or Environmental Insecurity, Threaten more People. Consequently, no Limited Legal Agreement or Climate Action of One or Few Countries can Eliminate its Effects, and Global Governmental and Public Cooperation is Essential. The Current Research is Written in an Explanatory Way, Using the Security Theory of the Copenhagen School, Especially the Opinions of Barry Buzan.
    Keywords: Security, international security, Environmental Security, climate change, Copenhagen School