فهرست مطالب

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه - سال هفتم شماره 6 (پیاپی 40، آذر 1401)

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال هفتم شماره 6 (پیاپی 40، آذر 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/26
  • تعداد عناوین: 4
|
  • بهاره شهریاری، مسعود بختیاری صفحات 1-12

    هدف این پژوهش بررسی تاثیر هوش فرهنگی بر رضایت شغلی از طریق کار عاطفی می باشد. از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش 401 نفر شامل کلیه کارکنان شرکت گاز استان کرمان بوده. تعداد 490 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری داد ه ها در این پژوهش از پرسشنامه های هوش فرهنگی آنگ، وان داین، کوه و انجی  (7991) رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) که توسط ویس، دیویس و انگلند (4092) طراحی شده و پرسشنامه کار عاطفی چن و همکاران  (7940) استفاده شده است. به منظور سنجش روایی ابزار اندازه گیری در این پژوهش از روایی همگرا، واگرا و صوری استفاده گردید، همچنین از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای بررسی پایایی ابزار اندازه گیری استفاده شد و از نرم افزارهای Spss و PLS Smart برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید و یافته های پژوهش نشان دادند که هوش فرهنگی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق کار عاطفی بر رضایت شغلی تاثیر گذار است، همچنین مشخص شد که کار عاطفی بر رضایت شغلی تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: هوش فرهنگی، رضایت شغلی، کار عاطفی
  • جعفر بیک زاد، صنم ناصری زاده صفحات 13-19

    حکمرانی فرآیند قاعده گذاری، اجرای قواعد، بررسی، نظارت و کاربست بازخوردها با اعمال قدرت مشروع و به منظور دستیابی به هدف مشترکی برای همه کنشگران و ذینفعان در چارچوب ارزشها و هنجارها در محیط یک سازمان یا یک کشور است.حکمرانی تعالی گرا شیوه ای از حکمرانی است که مبتنی بر یک نظام ارزشی الهی همچون اسالم برای نیل به سعادت دنیوی و اخروی مردم در حوزه جغرافیایی مورد نظر مطرح میباشد که تنظیم روابط، تبعیت و شیوه فعال سازی ظرفیت های کنشگران و ذینفعان، بر اساس هدایت الهی و اراده مردمی، شکل میگیرد. در این مقاله به چرایی و چیستی حکمرانی تعالی گرا پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: حکمرانی، تعالی، حکمرانی تعالی گرا
  • وحید حسنی هنزایی، رضا الهیاری، کبری الهیاری صفحات 21-32

    نظام اداری، یکی از کلیدی ترین زیرساختهای توسعه در هر کشور است و این اهمیت در کشور ایران که نظام اداری آن از گستردگی و تاثیرگذاری بسیار بیشتری برخوردار است، دوچندان برآورد میشود. از سوی دیگر، نظام اداری، خود تحت تاثیر نظام علم و فناوری است و برای تحقق ماموریت هایش، ضروری است از جدیدترین فناوریها استفاده نماید. واقعیت دیگر آن است که امروزه فناوری ها و علوم مختلف برای پیشرفت بیشتر باید با یکدیگر ترکیب شوند؛ چنین الزامی سبب شده است تا مفاهیم جدیدی همچون »همگرایی فناورانه« و »فناوری-های همگرا« معرفی شوند. اصطلاح فناوری های همگرا برای اشاره به ترکیب چهار دانش پیشرفته شامل فناوری نانو، فناوری زیستی، فناوری اطالعات و علوم شناختی به کار میرود. هدف از مطالعه توسعه ای، کیفی و توصیفی حاضر آن است که آیندهی فناوریهای همگرا در نظام اداری کشورمان ایران را بر مبنای نظرات خبرگان و دیدگاه هرمنوتیک تحلیل کرده و ضمن ارایه تصویری شفاف از آینده های محتمل در این عرصه، الزامات همگرایی فناورانه در نظام اداری جمهوری اسلامی ایران را پیشنهاد نماید.

    کلیدواژگان: فناوری های همگرا، نظام اداری، همگرایی فناورانه
  • سعید خادمی صفحات 33-40

    اساسی ترین مشخصه سازمان های هوشمند در قرن حاضر، تاکید بر دانش و اطلاعات است. دانش ابزار قدرتمندی است که می تواند تغییرات را در جهان به وجود آورده و نوآوری را ممکن سازد. همچنین مدیریت موثر و موفق نیروی انسانی در سازمان، منجر به بهبود کارایی و ارتقای اثربخشی می گردد. عملکرد سازمان ها همواره جزو یکی از مهمترین عوامل در جذب مشتریان بیشتر برای سازمان ها می باشد. هرچه سازمان ها عملکرد بهتری داشته باشند قادر به عرضه محصولات بهتر و در نتیجه جذب مشتریان بیشتر خواهند بود. از این رو توجه به عملکرد سازمان و عوامل موثر بر آن بسیار مهم و ضروری می باشد. از این رو توجه به این عوامل تاثیر گذار بر این مولفه بسیار مهم و ضروری می باشد. لذا ما در این پژوهش به بررسی نقش مدیریت دانش و مدیریت منابع انسانی بر عملکرد غیر مالی سازمان پردازیم. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش تحقیق توصیفی – پیمایشی است . کلیه مدیران شهرداری یزد تشکیل دادند که تعدادشان 134 نفر بود که همگی آنان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده از پرسشنامه محقق ساخت استفاده شد که آلفای کرونباخ آن 0.859 بدست آمد. . فرضیه های تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار PLS آزمون شدند . نتایج حاصل از فرضیه ها بدین شرح بدست آمدند. توانمند سازی منابع انسانی، مدیریت مشارکتی بر عملکرد غیر مالی سازمان تاثیر گذار است. توسعه منابع انسانی ، تولید دانش، دخیره دانش ، تسهیم دانش و بکارگیری دانش بر عملکرد غیر مالی سازمان تاثیر گذار هستند. در ادامه پیشنهادهایی جهت بهبود پژوهش ارایه شدند.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، مدیریت منابع انسانی، عملکرد غیر مالی، شهرداری یزد، یزد