فهرست مطالب

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه - سال هفتم شماره 8 (پیاپی 42، اسفند 1401)

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال هفتم شماره 8 (پیاپی 42، اسفند 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/27
  • تعداد عناوین: 5
|
  • حمیدرضا صالحی صفحات 1-6

    امروزه سازمانها با برون سپاری بخشی از امور خود، نه تنها به دنبال کاهش هزینه ها هستند بلکه در تلاشند که جایگاه خود را حفظ کنند و ارتقا بخشند. به طوری که برون سپاری فعالیتها به یکی از مهمترین ملاحظات استراتژیک سازمانی در قرن بیست و یکم تبدیل شده است. جهانی شدن و افزایش رقابت، شرکتها را مجبور کرده تا تصمیمات برون سپاری خود را بیشتر مورد توجه قرار دهند. از این رو، تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عملکرد شرکتهای پذیرنده بخشهای برون سپاری شده از شرکت ایران تابلو میباشد. بدین منظور تحلیل کاملی بر رضایتمندی مشتریان انجام شد. و نتایج تحقیق حاکی از آن است که در نیمه دوم سال 1396 آیتم های صحت نقشه ها و لیست جنس، سرعت عمل در برطرف کردن مشکلات و سابقه عملکردی شرکت روند افزایشی داشته اما نسبت به اهداف کیفی تعیین شده کافی نمیباشد و آیتم های زمان انتظار در جهت تهیه مدارک و پروژه، پاسخگو بودن نسبت به مشکالت نسبت به نیمه اول روند کاهشی دارد.

    کلیدواژگان: عملکرد، ارزیابی عملکرد، برون سپاری، مدیریت
  • حمیدرضا صالحی صفحات 7-14

    مدیریت پروژه یک نظام سازمان یافته و مدیریت منابع میباشد، به نحوی که پروژه بایک چشم انداز مشخص، کیفیت مشخص، زمان مشخص و قیمت تمام شده مشخص به اتمام برسد. همانطور که ذکر شد، پروژه یک کار موقتی است که فقط یکبار و به منظور ایجاد یک محصول مشخص و یا خدمات مشخص انجام میشود. مدیریت ساخت و تولید نیز از مهمترین پروژه های هر شرکت می باشد. از این رو تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عملکرد فرایند مدیریت ساخت و تولید در شرکت ایران تابلو انجام شد. نتایج تحقیق نشان دادند که با توجه به گزارش های ارایه شده در نیمه اول سال 1396 روند تولید تابلوهای MNS /V.L در مقایسه با نیمه دوم سال 1395 روند افزایشی دارد و تولید تابلوی MV، باسداکت و تابلوهای دیواری نیز در مقایسه با نیمه دوم سال 1395 کمتر شده است. به طور کلی بیشترین نفر ساعت های تولید در نیمه اول سال 1396 مربوط به تابلوهای MNS /V.L به مقدار 115963 نفر ساعت می باشد که بالاترین تعداد سلول خروجی محصول نیز می باشد.

    کلیدواژگان: پروژه، ساخت، شاخص نفر، ساعت، ارزیابی عملکرد
  • حمیدرضا صالحی صفحات 15-22

    عملکرد هر پروژه، به طور مستقیم وابسته به عملکرد سازمانهای مجری آن است. سطح بلوغ سازمانها نیز، خود درگرو عوامل درونی و محیطی متعددی است. نقصان هریک از این عوامل میتواند عملکرد پروژه را دچار اختلال نموده و تحقق اهداف آنرا با مشکل روبرو نماید. به منظور بهبود عملکرد پروژه، ضروری است که تمامی این عوامل بررسی گردیده، آسیب ها و مشکلات احتمالی هریک شناخته شده و بهبود یابند. مدیریت تغییرات، یک فرآیند مداوم و تکراری در چرخه عمر پروژه میباشد که ممکن است بسیاری از افراد در سطوح مختلف سازمان را درگیر نماید. هنگامی که یک پروژه نیاز به تغییرات داشته باشد، یک فرآیند رسمی و تکرارپذیر، ریسک موجود را حداقل نموده و سبب میشود کیفیت خدمتدهی تا حد امکان حفظ شود. فرآیند مدیریت تغییرات، فعالیتها، نقش ها و مسیولیت های لازم برای مدیریت مناسب و کارآمد تغییرات پروژه نظیر محدوده، زمان و هزینه مبنا را تعریف و مشخص مینماید. از این رو هدف از تحقیق حاضر بررسی و ار زیابی عملکرد تغییرات در پروژه های شرکت ایران تابلو میباشد. نتایج بدست آمده از تحقیق حاکی از آن است که منشاء تغییرات داخلی مربوط به بخش های خرید و طراحی در نیمه دوم نسبت به نیمه اول سال 1396 روند کاهشی و مناسبی دارد.

    کلیدواژگان: ارزیابی، تغییر، مدیریت تغییر، پروژه
  • حمیدرضا صالحی صفحات 23-32

    ارزیابی تامین کنندگان یک اصطلاح است که در کسب و کار استفاده میشود و به بررسی ارزیابی و تایید تامین کنندگان بالقوه با ارزیابی کمی میپردازد. هدف ارزیابی تامین کنندگان این است که اطمینان حاصل شود که مجموعه ای از بهترین ارایه دهندگان تولیدات یا خدمات در دسترس هستند. ارزیابی تامین کنندگان همچنین فرآیندی است که برای تامین کنندگان فعلی برای اندازه گیری و نظارت بر عملکرد آنها برای کاهش هزینه ها، رفع خطر و بهبود مستمر انجام میشود. از این رو تحقیق حاضر با هدف بررسی و ارزیابی عملکرد فرایند تدارکات داخلی و خارجی در شرکت ایران تابلو انجام شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در بخش تامین کنندگان داخلی امتیاز رشد کلی تامین کنندگان داخلی در نیمه دوم سال 1396 در مقایسه با نیمه اول سال 1396 به صورت مثبت میباشد و بالاتر از اهداف کیفی تعیین شده میباشد و همچنین نتایج بخش تامین کنندگان خارجی نیز نشان داد که امتیاز رشد اکثریت تامین کنندگان خارجی در نیمه دوم سال 1396 مثبت و بالاتر از اهداف کیفی تعیین شده میباشد.

    کلیدواژگان: مدیریت تامین کنندگان، ارزیابی عملکرد، عملکرد تامین کنندگان
  • حمیدرضا صالحی صفحه 33

    کنترل کیفیت یکی از رویکردهای موثری است که در عرصه های مختلف صنعتی و خدماتی بسیارمورد استفاده است. از ویژگی های مهم و منحصر بفرد این رویکرد آن است که علاوه بر بکارگیری موثر تکنیک ها وابزاره ای مورد استفاده در حوزه مهندسی کیفیت، با رویکردی خالقانه به حوزه حل مسیله نیز میپردازد. کنترل کیفیت مجموعه عملیاتی نظیر اندازه گیری یا آزمون است که روی یک محصول یا کالا انجام میشود تا مشخص شود آیا آن محصول با مشخصات فنی مورد نظر مطابقت دارد یا خیر. از این رو تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عملکرد کنترل کیفیت در شرکت ایران تابلو انجام شد. نتایج بدست آمد از تحقیق نشان داد که با توجه به اندازه-گیری انجام شده در تعداد خطاهای اعلامی نفرات کنترل کیفیت بر مبنای صورت جلسات انجام گرفته شده با کارفرمایان، در نیمه اول سال 1396 ,1.23 درصد متوسط خطاهای ثبت شده در پروژه ها بوده است اما در نیمه دوم سال 1396 این زمان 0.54 درصد می باشد که روند کاهشی و مطلوبی دارد فقط در پروژه 354 که سه خطا ثبت شده است که لازم است اقدام اصلاحی جهت آموزش به نفرات صورت گیرد.

    کلیدواژگان: کنترل، کنترل کیفیت، بازرسی، ارزیابی عملکرد