فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سال بیست و دوم شماره 1 (پیاپی 168، فروردین 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/02/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محسن رضائیان* صفحات 1-2

    برای محققین جوان، انتخاب یک حوزه مشخص برای انجام پژوهش های شان بسیار ضروری است. پژوهش گران جوان به جای آن که توان و نیروی خود را مصروف موضوعات پژوهشی متفاوتی نمایند، باید تلاش های خود را بر روی یک حوزه پژوهشی مشخص، متمرکز کنند. این نکته به آن ها کمک می نماید تا در آن حوزه خاص و پس از انجام پژوهش های متعدد و کارآمد، به مقام سرآمدی و مرجعیت علمی دست یابند [1]. از این رو، در این سخن سردبیری و به اختصار، به نکات مهمی اشاره خواهیم کرد که راهگشای انتخاب یک حوزه مشخص از پژوهش می باشند. همان طور که قبلا اشاره شده است، انتخاب یک حوزه مشخص از پژوهش، می تواند در ارتباط بسیار نزدیک با موضوع پایان نامه های تحصیلات تکمیلی محققین جوان باشد [2]. بنابراین، آن ها باید موضوع پایان نامه های تحصیلات تکمیلی خود را به دقت هر چه تمام تر انتخاب کرده و در انجام آن ها نهایت دقت خود را به خرج دهند. همچنین داشتن علاقه، شرط اصلی برای انتخاب یک حوزه پژوهشی است. آنچه به پژوهشگران جوان کمک می کند تا در راه پر فراز و نشیب پژوهش، پایدار بمانند، علاقه آن ها به آن حوزه پژوهشی است [3] . برای شکل گیری علایق پژوهشی نیز، محققین جوان باید به طور گسترده در حوزه تخصصی خود مطالعه نمایند . آن ها باید با مجلات معتبر علمی مرتبط با رشته خود آشنا بوده و حتما آخرین مقالات منتشر شده در آن ها را مورد مطالعه قرار دهند . به هنگام مطالعه این مقالات، آن ها باید به این نکته بیندیشند که کدام یک از این موضوعات مورد مطالعه، می تواند در شرایط موجود آن ها قابل انجام باشد. به عبارت دیگر داشتن علاقه، شرط لازم، اما ناکافی است. بنابراین، ضروری است پژوهش گران جوان بررسی نمایند تا در چه حوزه ای از پژوهش می توانند از حمایت های بیش تری برخوردار شوند. این حمایت ها شامل دسترسی به تسهیلات مورد نیاز نظیر آزمایشگاه، دسترسی به داده های مورد نیاز نظیر نظام های ثبت داده ها، امکان دریافت بودجه های پژوهشی، و همچنین، امکان برخورداری از همکاری و نظرات مشورتی سایر دانشمندانی است که می توانند در انجام پژوهش در آن حوزه ی خاص، مورد استفاده قرار گیرند [4] .

    کلیدواژگان: حوزه مشخص برای پژوهش، سخن سردبیری
  • زهرا اخوی ثمرین*، شیرین احمدی، رعنا پورزرگر صفحات 3-18
    زمینه و هدف

    به طور فزآینده ای، پرخاشگری سایبری به پدیده رایجی تبدیل شده است که محیط رسانه های اجتماعی را فرسایش می دهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری پرخاشگری سایبری بر اساس خودکنترلی با میانجیگری اعتیاد به تلفن همراه در نوجوانان انجام شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، جامعه آماری شامل دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401 که از این جامعه، به روش نمونه گیری در دسترس نمونه ای به تعداد 190 نفر انتخاب شد و به پرسش نامه های خودکنترلی، پرخاشگری سایبری و اعتیاد به تلفن همراه پاسخ دادند. داده های به دست آمده با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که خودکنترلی با مقدار ضریب 15/0- به صورت مستقیم با پرخاشگری سایبری ارتباط معنادار دارد، هم چنین خودکنترلی با مقدار ضریب 25/0- با میانجی گری اعتیاد به تلفن همراه به صورت غیرمستقیم با پرخاشگری سایبری ارتباط معناداری دارد.

    نتیجه گیری

    به طور کلی با توجه به نتایج پژوهش حاضر، برگزاری کارگاه های آموزشی جهت آموزش آگاهی اخلاق سایبری، همراه با آموزش خودکنترلی و مدیریت استفاده درست از تلفن های همراه پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: پرخاشگری سایبری، اعتیاد به تلفن همراه، خودکنترلی، نوجوانان
  • محمدرضا سیدی، نازنین شیرنگی، سروین سالار*، ژاله باقرلی صفحات 19-34
    زمینه و هدف

    کودکان با سندروم داون ضعف تعادل و ثبات وضعیتی را از خود نشان می دهند. هدف از این مطالعه تعیین اثر هشت هفته تمرینات کاوتورن کوکسی بر تعادل ایستا و پویای کودکان با سندروم داون بود.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی است. نمونه آماری شامل 30 پسر 8-10 ساله دارای سندروم داون با ضریب هوشی 50 تا 70 از شهرستان شهریار در سال 1400 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به طور تصادفی به دو گروه همسان 15 نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. جهت ارزیابی تعادل ایستا از آزمون Sharpened Romberg و تعادل پویا از آزمون Berg Balance  استفاده شد. تمرینات کاوتورن کوکسی در گروه تجربی، به مدت 8 هفته (3 جلسه 45 دقیقه ای در هفته) انجام شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. تعادل ایستا و پویا پیش و پس از مداخله تمرینی ارزیابی و در دو گروه مقایسه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد که هشت هفته تمرینات کاوتورن کوکسی تاثیر معناداری بر بهبود تعادل ایستا (روی سطح نرم و سطح سخت) و پویا در کودکان سندروم داون داشته است (05/0>p). مقدار اندازه اثر برای تعادل ایستا (روی سطح فوم و سطح سخت)، به ترتیب 81/0 و 52/0 و برای تعادل پویا 55/0 بود (001/0=p).

    نتیجه گیری

    نتایج مطالعه حاضر بهبود تعادل را پس از 8 هفته مداخله تمرینی کاورتون کوکسی نشان داد. لذا تمرینات کاوتورن کوکسی به عنوان برنامه ای موثر برای بهبود تعادل ایستا و پویا و ثبات وضعیتی کودکان با سندرم داون پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: سندروم داون، تمرینات کاوتورن کوکسی، تعادل، کودک
  • وریا احمدی کانی گلزار، کیومرث کریمی*، امید مرادی، مریم اکبری صفحات 35-52
    زمینه و هدف

    طلاق به عنوان یکی از عوامل فروپاشی خانواده به شمار می رود و سازگاری بعد از آن برای زوجین حایز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر تعیین الگوی روابط ساختاری سازش یافتگی زنان بعد از رویداد طلاق بر اساس ذهن آگاهی و شفقت به خود با نقش میانجی گری تحمل پریشانی بود.

    مواد و روش ها

    روش پژوهش توصیفی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان مطلقه شهرستان سنندج در سال 1401-1400 بود که حداقل 3 ماه و حداکثر 36 ماه از طلاقشان گذشته بود و از میان آن ها 222 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل مقیاس شفقت به خود Rees و همکاران، ذهن آگاهی Bauer و همکاران، تحمل پریشانی هیجانی Simmons و Gaher و سازش یافتگی Fisher بود. داده ها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج حاکی از برازش مدل کلی پژوهش به داده های تجربی بود. یافته ها نشان داد ذهن آگاهی، شفقت به خود و تحمل پریشانی به صورت مستقیم قادر به پیش بینی سازش یافتگی زنان بعد از رویداد طلاق هستند (05/0<p). هم چنین، اثر غیرمستقیم ذهن آگاهی (011/0=P) و شفقت به خود (010/0<p) با میانجی گری تحمل پریشانی، بر سازش یافتگی زنان بعد از رویداد طلاق معنادار بود.

    نتیجه گیری

    بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت که ذهن آگاهی، شفقت به خود و تحمل پریشانی نقش کلیدی در پیش بینی سازش یافتگی زنان بعد از رویداد طلاق دارند و توجه بیش تر مراکز مشاوره و روان درمانی به این متغیر ها در پیش بینی سازش یافتگی زنان بعد از رویداد طلاق ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: شفقت به خود، ذهن آگاهی، تحمل پریشانی، سازش یافتگی
  • بابک محبی، حسین اصفهانی، فرزانه اثنی عشری* صفحات 53-64
    زمینه و هدف

    سرطان ها دومین عامل مرگ ومیر کودکان به شمار می روند. در این مطالعه تظاهرات بالینی لوسمی و لنفوم کودکان زیر 15 سال مراجعه کننده به بیمارستان بعثت همدان از سال 1389 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفت.

    مواد و روش ها

    این مطالعه توصیفی-مقطعی، به صورت گذشته نگر بر روی 203 بیمار مبتلا به لوسمی و 77 بیمار مبتلا به لنفوم با سن کمتر از 15 سال انجام شد. داده های مورد بررسی شامل سن، جنسیت، محل سکونت، تظاهرات و علایم بالینی اولیه، اولین یافته های آزمایشگاهی و نوع لوسمی و لنفوم از پرونده بیماران استخراج شد. داده ها با استفاده از آزمون های t مستقل و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    لوسمی و لنفوم در پسران فراوانی بیشتری را نشان داد. فراوان ترین تظاهر بیماری در لوسمی تب یا ضعف 13 نفر (9/39 درصد) و علامت بیماری رنگ پریدگی 77 نفر (9/37 درصد) بود. تفاوت معناداری بین دو نوع لوسمی از نظر میانگین سنی (005/0=P)، خون ریزی (011/0=P) و لنفادنوپاتی (038/0=P) وجود داشت. فراوانی لنفوم هوچکین و غیر هوچکین به ترتیب 38 نفر (4/49 درصد) و 39 نفر (6/50 درصد) بود. لنفادنوپاتی سرویکال شایع ترین نوع لنفادنوپاتی در بیماران بود (56 مورد، 7/72 درصد). درد گره لنفاوی و ادم شایع ترین علامت بود (57 نفر، 74 درصد). ارتباط بین لنفادنوپاتی مدیاستینال با نوع لنفوم معنادار بود (018/0=P)، به گونه ای که لنفادنوپاتی مدیاستینال در لنفوم هوچکین فراوانی بیشتری داشت.

    نتیجه گیری

    تب شایع ترین تظاهر بالینی و رنگ پریدگی شایع ترین علامت بالینی اولیه لوسمی و در کودکان مبتلا به لنفوم، درد گره لنفاوی مهم ترین تظاهر بالینی می باشد.

    کلیدواژگان: لوسمی، لوسمی لنفوبلاستیک، لوسمی میلوئیدی، لنفوم، کودکان
  • حمید عباسی، ابوالفضل آخوندا، رضا شریفات پور، سعید عابدین زاده*، فرحناز آیتی زاده صفحات 65-78
    زمینه و هدف

    پیچ خوردگی از شایع ترین آسیب های ورزشی مچ پا می باشد. هدف از این تحقیق مقایسه تاثیر 8 هفته تمرین در محیط آب و خشکی بر درد و دامنه حرکتی ورزشکاران دارای پیچ خوردگی حاد مچ پا بود.

    مواد و روش ها

    مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی می باشد که تعداد 30 نفر از بازیکنان فوتبال مبتلا به پیچ خوردگی حاد مچ پا به عنوان نمونه انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آب و خشکی تقسیم و قبل و بعد از اجرای 8 هفته مداخله تمرین در آب و خشکی مقایسه گردیدند. برای اندازه گیری درد از پرسش نامه VASscale، برای دامنه حرکتی مچ پا از گونیامتر یونیورسال و در چهار جهت اندازه گیری گردید. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه گیری های مکرر تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    هر دو پروتکل باعث کاهش درد در مچ پای بازیکنان آسیب دیده، گردیدند (001/0>p). نتایج نشان داد که تعامل بین گروه و زمان معنی دار بود. در گروه آب، کاهش درد بیشتر بود (001/0>p). دامنه حرکتی مچ پا، افزایش معنی داری در هر دو گروه داشت (001/0>p). میزان پیشرفت متغیر درد در گروه تمرین در آب (62 درصد) نسبت به گروه خشکی (50 درصد) افزایش داشت.

    نتیجه گیری

    با توجه به تاثیر تمرینات آب و خشکی و هم چنین معنی دار بودن تعامل زمان و گروه، پیشنهاد می گردد برای بازتوانی پیچ خوردگی حاد مچ پا، از تمرین در آب و یا ترکیب تمرین آب و خشکی استفاده گردد.

    کلیدواژگان: تمرین در آب، پیچ خوردگی حاد، مچ پا، فوتبال، فوتسال​​​​​​​
  • انیس اشرف گنجوی، رضا وزیری نژاد، حسن احمدی نیا، اقدس صوراسرافیل، محسن رضائیان* صفحات 79-102
    زمینه و هدف

    خودکشی با مفهوم پایان دادن به زندگی بشر یکی از بالاترین علت های مرگ در جهان محسوب می شود. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین همبستگی میزان خودکشی با شاخص های آدم کشی، صلح، امید به زندگی، توسعه انسانی و نابرابری جنسیتی و مقایسه این شاخص ها در سال 2016 و 2019 در کشورهای مختلف جهان بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه اکولوژیک، اطلاعات متغیرهای مطالعه از گزارش ها و وب سایت های معتبر جهانی برای 144 کشور جهان استخراج شد. همبستگی میان متغیرهای مطالعه با آزمون Spearman بررسی شد. سپس از رگرسیون خطی برای بررسی ارتباط هر شاخص با میزان خودکشی استفاده شد. هم چنین، میانگین و میانه متغیرها در سال 2016 و 2019 با استفاده آزمون t زوجی و آزمون Wilcoxon مقایسه شد.     

    یافته ها

    در کشورهای مورد مطالعه، میانه میزان خودکشی در سال 2019 (15/7) نسبت به سال 2016 (25/7) در هر 100,000 نفر کاهش داشت. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که ارتباط خودکشی با نابرابری جنسیتی مستقیم بود (406/0=r، 001/0P<). هم چنین، همبستگی میزان خودکشی با شاخص آدم کشی (260/0-=r، 05/0>P) و صلح (371/0-=r، 001/0P<) در این مطالعه معکوس بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای مستقل نابرابری جنسیتی، آدم کشی، صلح و امید به زندگی احتمالا می توانند پیش بینی کننده تغییرات شاخص خودکشی در کشورهای مورد مطالعه باشند.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج مطالعه حاضر، خودکشی با شاخص های نابرابری جنسیتی، آدم کشی، صلح و امید به زندگی ارتباط دارد. به نظر می رسد کاهش نابرابری های اجتماعی می تواند به پیش گیری از خودکشی در سطح جهان بی انجامد.

    کلیدواژگان: خودکشی، آدم کشی، شاخص صلح، امید به زندگی، توسعه انسانی، نابرابری جنسیتی
  • حبیبه جعفری نیا پاریزی، شیرین خواجه حسینی، محمد مبینی لطف آباد* صفحات 103-108

    آلودگی هوا یکی از بزرگترین خطرات محیطی برای سلامتی انسان است. آلودگی هوای محیطی باعث 2/4 میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان در سال 2019 شده است. ذرات معلق (Particulate Matters) یکی از خطرناکترین آلاینده های هوا هستند و مواجهه با ذرات معلق هوا با بیماری های قلبی و ریوی، حملات آسم، کاهش عملکرد ریه، سکته مغزی و افزایش علایم تنفسی و پیامدهای نامطلوب زایمان مرتبط است. با توجه به اهمیت آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامتی، در این مقاله به بررسی آمارهای مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در دنیا و ایران و به رهنمودهای جدید کیفیت هوا سازمان جهانی بهداشت و راهکارهای دستیابی به سطوح رهنمودها پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: آلودگی هوا، ذرات معلق، رهنمودهای کیفیت هوا​​​​​​​
|
  • Mohsen Rezaeian* Pages 1-2
  • Zahra Akhavi Samaraein*, Shirin Ahmadi, Rana Pourzargar Pages 3-18
    Background and Objectives

    Increasingly, cyberbullying has become a common phenomenon eroding the social media environment. The present study was conducted with the aim of determining the structural relationship pattern of cyber aggression based on self-control with the mediation of mobile phone addiction in adolescents.

    Materials and Methods

    In this descriptive study, the statistical population included male students of the second-level secondary school of Ardabil city in the academic year of 2022. From this population, a sample of 190 people was selected by available sampling method and answered the questionnaires of self-control, cyber aggression, and mobile phone addiction. The obtained data were analyzed using structural equation modeling.

    Results

    The results showed that self-control with a coefficient value of -0.15 has a significant direct effect on cyber aggression, and self-control with a coefficient value of -0.25 has a significant indirect effect on cyber aggression with the mediation of mobile phone addiction.

    Conclusion

    In general, according to the results of the current research, it is recommended to hold educational workshops to teach cyber ethics awareness, along with self-control training and managing the correct use of mobile phones.

    Keywords: Cyber aggression, Mobile phone addiction, Self-control, Adolescents
  • Mohammadreza Seyedi, Nazanin Shirangi, Sarvin Salar*, Jaleh Bagherli Pages 19-34
    Background and Objectives

    Children with down syndrome show the weakness of balance and postural control. The Purpose of this study was the investigation the effects of eight weeks Cawthorne Cooksey training on static and dynamic balance in children with Down syndrome.

    Materials and Methods

    In this quasi-experimental study, the statistical sample consisted of 30 boys with Down syndrome, ages 8 to 10 years and an Intelligence quotient between 50 to 70 from Shahryar city in 2021, who selected based on convenience sampling method and then divided into two similar groups of 15 people in experimental and control group. For measuring static balance, the Sharpand Romberg test was used and for measuring dynamic balance, the Berg balance test was used. The Cawthorne Cooksey exercise implemented in experimental group, for 8 weeks (3 sessions of 45 minutes per week). The control group did not receive any intervention. Static and Dynamic Balance was assessed before and after the training program and compared between groups. To analyze data, independent t test and multivariate analysis of covariance were used.

    Results

    The results of this study showed the eight weeks of Cawthorne Cooksey training had significant effects on improvement of the static Balance (on foam and firm surface) and dynamic balance in children with Down syndrome (P<0.05). The effect size value for static balance on soft and firm surface was 0.81 and 0.52 and for dynamic balance was 0.55 (P=0.001).

    Conclusion

    The results of our study showed the improvement of static and dynamic balance after 8 week Cawthorne Cooksey training. Therefore, the Cawthorne Cooksey training is suggested as an effective exercise to improve the static and dynamic balance and postural stability in children with Down syndrome

    Keywords: Down syndrome, Cawthorne Cooksey training, Balance, Child
  • Vorya Ahmadi Kanigolzar, Qumarth Karimi*, Omid Moradi, Maryam Akbari Pages 35-52
    Background and Objectives

    Divorce is considered as one of the factors of family collapse, and compatibility after that is important for couples. The aim of the present study was to determine the pattern of structural relationships of women's reconciliation after the event of divorce based on mindfulness and self-compassion with the mediating role of distress tolerance.

    Materials and Methods

    The research method was descriptive and structural equations modeling type. The statistical population of the research included all the divorced women of Sanandaj City in 2020-2021, who had been divorced for at least 3 months and at most 36 months. Out of which, 222 were selected through convenience sampling. The instruments used in the research included Rees et al.’s Self-Compassion, Bauer et al.’s Mindfulness, Simmons and Gaher’s Emotional Distress Tolerance, and Fisher’s Agreeableness Scales. Data were analyzed using structural equations modeling.

    Results

    The results indicated the fit of the general research model to the experimental data. The findings showed that mindfulness, self-compassion, and distress tolerance can directly predict women’s adjustment after the divorce event (p<0.05). Also, the indirect effect of mindfulness (p=0.011) and self-compassion (p<0.010) with the mediation of distress tolerance on women’s reconciliation after divorce was significant.

    Conclusion

    Based on the findings of the research, it can be said that mindfulness, self-compassion, and tolerance of distress play a key role in predicting the adjustment of women after the divorce event, and it seems necessary for counseling and psychotherapy centers to pay more attention to these variables in predicting the adjustment of women after the divorce event.

    Keywords: Self-compassion, Mindfulness, Distress tolerance, Compromise
  • Babk Mohebi, Hossein Esfahani, Farzaneh Esna-Ashari* Pages 53-64
    Background and Objectives

    Cancers are the second cause of death among children. In this study, the clinical manifestations of leukemia and lymphoma in children under 15 years old, referring to Besat Hospital in Hamadan from 2010 to 2020, were investigated.

    Materials and Methods

    This descriptive cross-sectional study was conducted retrospectively on 203 patients with leukemia and 77 patients with lymphoma aged less than 15 years. Required data including age, gender, place of residence, initial clinical symptoms and manifestations, first laboratory findings, and type of leukemia and lymphoma were extracted from the patients’ records. Data were analyzed using independent t-test and chi-square test.

    Results

    Leukemia and lymphoma showed more frequency in boys. The most frequent manifestation of the disease in leukemia was fever or weakness in 13 people (39.9%), and the symptom of the disease was pallor in 77 people (37.9%). There was a significant difference between the two types of leukemia in terms of average age (p=0.005), bleeding (p=0.011), and lymphadenopathy (p=0.038). The frequency of Hodgkin's and non-Hodgkin's lymphoma was 38 (49.4%) and 39 (50.6%), respectively. Cervical lymphadenopathy was the most common type of lymphadenopathy in patients (56 cases, 72.7%). Lymph node pain and edema were the most common symptoms (57 people, 74%). There was a significant relationship between mediastinal lymphadenopathy and the type of lymphoma (p=0.018), so that mediastinal lymphadenopathy was more frequent in Hodgkin's lymphoma.

    Conclusion

    Fever is the most common clinical manifestation and pallor is the most common initial clinical symptom of leukemia, and in children with lymphoma, lymph node pain is the most important clinical manifestation.

    Keywords: Leukemia, Lymphoblastic leukemia, Myeloid leukemia, Lymphoma, Pediatrics
  • Hamid Abbasi, Abolfazl Akhonda, Reza Sharifatpour, Saeed Abedinzadeh*, Farahnaz Ayatizadeh Pages 65-78
    Background and Objectives

    Sprain is one of the most common sports injuries of the ankle. The aim of this research was to compare the effect of 8 weeks of training in water and dry environment on pain and range of motion of athletes with acute ankle sprain.

    Materials and Methods

    The present study is a quasi-experimental study, in which 30 soccer players with acute ankle sprain were selected as subjects and then randomly divided in two groups, water and land training groups. They were compared before and after 8 weeks of training intervention. To measure pain, the VAS (Visual Analog Scale) was used, and the range of motion of the ankle was measured using a universal goniometer in four directions. Data were analyzed using two-way repeated measure ANOVA. 

    Results

    Both protocols reduced the pain in the injured players' ankles (p<0.001). The results showed that the interaction between group and time was significant, and in the water group, pain reduction was greater (p<0.001). The ankle range of motion significantly increased in both groups (p<0.001). The improvement rate of pain variable in the water exercise group (62%) was higher than the dry group (50%).

    Conclusion

    Considering the effect of water and land exercises and the significance of time and group interaction, it is recommended to use water exercise or a combination of water and land exercise to rehabilitate acute ankle sprains.

    Keywords: Water exercise, Acute sprain, Ankle, Soccer, Futsal
  • Anis Ashraf Ganjavi, Reza Vazirinejad, Hasan Ahmadinia, Aghdas Souresrafil, Mohsen Rezaeian* Pages 79-102
    Background and Objectives

    Suicide, with the concept of ending human life, is considered one of the highest causes of death in the world. The purpose of this study was to determine the correlation of the suicide rate with the indices of homicide, peace, life expectancy, human development, and gender inequality. It also compared these indices in 2016 and 2019 in different countries of the world.

    Materials and Methods

    In this ecological study, the information of the study variables was extracted from reports and reliable websites for 144 countries of the world. The correlation between study variables was checked using Spearman test. Then, linear regression was used to check the relationship of each index with the suicide rate. Also, the mean and median of the variables in 2016 and 2019 were compared using paired t-test and Wilcoxon test.

    Results

    In the studied countries, the average suicide rate in 2019 (7.15) decreased compared to 2016 (7.25) per 100,000 people. The results of the correlation test showed that there was a direct relationship between suicide and gender inequality (r=0.406; p<0.001). Also, there was an inverse correlation between suicide rate and homicide index (r=-0.260; p<0.05) and peace (r=-0.371; p<0.001) in this study. The results of the regression analysis showed that the independent variables of gender inequality, suicide, peace, and life expectancy can probably predict changes in the suicide index in the studied countries.

    Conclusion

    Based on the results of the present study, suicide is related to indicators of gender inequality, homicide, peace, and life expectancy. It seems that the reduction of social inequalities can lead to suicide prevention in the world.

    Keywords: Suicide, Homicide, Peace index, Life expectancy, Human development, Gender inequality index
  • Habibeh Jafariniya Parizi, Shirin Khaje Hosseini, Mohammad Mobini Lotfabad* Pages 103-108

    Air pollution is one of the biggest environmental risks to human health. Ambient air pollution caused 4.2 million premature deaths worldwide in 2019. Particulate Matters are one of the most dangerous organic pollutants that are associated with heart and lung diseases, asthma attacks, reduced lung function, stroke, respiratory symptoms, and adverse birth outcomes. Considering the importance of air pollution and its effects on health, this article examines the statistics of deaths caused by air pollution in the world and Iran and deals with the new air quality guidelines of the World Health Organization and the strategies to achieve the level of the guidelines.

    Keywords: Air pollution, Particulate Matters, Air Quality Guidelines