فهرست مطالب

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 43، اردیبهشت 1402)

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 43، اردیبهشت 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/27
  • تعداد عناوین: 7
|
  • پیمان اکبری، حدیث کرمی، علیرضا باقری صفحات 1-10

    پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر زنجیره تامین پایدار بر بهبود عملکرد سازمانی و معیارهای عملکرد پایدار در سازمان با توجه به نقش میانجی شیوه های چابکی سازمانی در شرکت کاله صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر روش توصیفی- پیمایشی میباشد. روش های گردآوری اطالعات پژوهش به دو دسته کتابخانه ای و میدانی تقسیم میشوند. بعد از تنظیم اهداف و سوالات پژوهش، از پرسشنامه استاندارد با 31 گویه استفاده و میان جامعه آماری توزیع گردیده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارشناسان و مدیران شرکت کاله بوده و با استفاده از فرمول کوکران 226 نفر حجم نمونه محاسبه شده است. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و پایایی پرسشنامه بسیار مطلوب ارزیابی گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده و برای تعیین روابط بین متغیرها نیز از تکنیک مدلیابی معادالت ساختاری بهره گرفته شده است. همچنین تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و LISREL صورت گرفته که بر اساس نتایج تحقیق مشخص گردید زنجیره تامین پایدار بر بهبود عملکرد سازمانی و معیارهای عملکرد پایدار در سازمان با توجه به نقش میانجی شیو ه های چابکی سازمانی در شرکت کاله تاثیرگذار میباشد.

    کلیدواژگان: زنجیره تامین پایدار، عملکرد سازمانی، عملکرد پایدار، شیوه های چابکی سازمانی
  • ناهید فاموری ششده صفحات 11-18

    این پژوهش به بررسی مطالعه توانایی مدیران بر عملکرد کارکنان با نقش واسطهای جو سازمانی  مطالعه موردی: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان  پرداخته شده است؛ بازه زمانی این پژوهش سال  1401 میباشد؛ جامعه آماری این پژوهش کلیه پرسنل دانشگاه کشاورزی منابع طبیعی استان خوزستان میباشد که به روش تصادفی در دسترس 44 نفر انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه میباشد. پس از توزیع پرسشنامه میان پرسنل و کارکنان دانشگاه، تجزیه و تحلیل داده ها به روش مدل ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی صورت گرفت. بعد از بررسی وضعیت ضرایب و بارهای عاملی، تایید روایی همگرا و معناداری مدل نیز بررسی شد. نتیجه فرضیه اول نشان میدهد که توانایی مدیران بر عملکرد کارکنان تاثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجه فرضیه دوم حاکی از آن بود که توانایی مدیران بر جو سازمانی تاثیر مستقیم و معناداری دارد. در نتیجه فرضیه سوم مشخص گردید که توانایی مدیران با نقش میانجی جو سازمانی بر عملکرد کارکنان تاثیر معناداری دارد. در نهایت مدل پژوهش مورد تایید قرار گرفت

    کلیدواژگان: توانایی مدیران، عملکرد کارکنان، جو سازمانی
  • محمدرضا شیرزادفر صفحات 19-28

    نقش و اهمیت سرمایه های مالی در مقایسه با سرمایه های فکری در تعیین قابلیت سودآوری پایدار،کاهش یافته است. هدف اصلی تحقیق حاضر سنجش سرمایه فکری و بررسی تاثیر آن بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران با تاکید بر نوع صنعت است. جهت آزمون فرضیه ها از مدلهای رگرسیونی چندگانه استفاده شده که مبتنی بر داده های 112 شرکت پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار در طول 6 است. نتایج نشان دهنده آن است که نوع صنعت بر ارتباط بین سرمایه فکری با سودآوریو عملکرد شرکت، تاثیر مثبت و معنادار داشته است. و همچنین نتایج نشان داده که نوع صنعت بر ارتباط بین سرمایه انسانی، ساختاری و سرمایه مشتری با عملکرد و سوداوری شرکت تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: سودآوری سرمایه انسانی، سرمایه های فکری، سرمایه ساختاری
  • سارا نوروزی صفحات 29-40

    هدف از پژوهش حاضر ، بررسی تاثیر سبک رهبری تحول آفرین بر نوآوری در سازمان با درنظر گرفتن نقش میانجی یادگیری سازمانی است و عوامل اثرگذار بر نوآوری مانند یادگیری سازمانی در جامعه موردنظر که کارکنان شهرداری منطقه 9 شهر تهران هستند، شناخته شده و در جهت رشد و توسعه آن راهکارها و پیشنهاداتی ارایه شود. سوال این استکه "آیا سبک رهبری تحول آفرین بر نوآوری در سازمان با درنظر گرفتن نقش میانجی یادگیری سازمانی تاثیر دارد؟ پژوهش حاضراز نوع کاربردی است.روش تحقیق از لحاظ روش بدست آوردن داده ها، با توجه به مدل نظری تحقیق و با توجه به وسعت جامعه آماری، در بستر روش اسنادی و روش مشاهده، مناسبترین گزینه جمع آوری داده ها از جمعیت نمونه، برای نیل به اهداف تحقیق و همچنین پاسخگویی به فرضیه های تحقیق، روش تحقیق پیمایشی است. در این تحقیق باتوجه به جامعه آماری تحقیق 514 نفر می باشد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونه 298 نفر حاسبه و در نظر گرفته میشود. برای انجام این پژوهش روش نمونه گیری متناسب با حجم جامعه یعنی روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب و پرسشنامه ها به صورت طبقه بندی شده در اختیار افراد قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین ویژگی رهبری تحول آفرین و مولفه های آن و نوآوری کارکنان در سازمان با نقش میانجی یادگیری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. بدین صورت که هر یک از مولفه های رهبری تحول آفرین بر روی عملکرد نوآورانه کارکنان موثر است که با نقش میانجی یادگیری سازمانی این تاثیر بیشتر نمود پیدا می کند. لذا کلیه فرضیه های پژوهش تایید می شود.

    کلیدواژگان: رهبری تحول آفرین، نوآوری، یادگیری سازمانی
  • معصومه جاهد تقی دیزج، ساناز سلماسیان صفحات 41-48

    هدف از تحقیق پیش رو بررسی اثر گذاری ابعاد وجدان کاری بعد عاطفی، بعد هنجاری، بعد رفتاری و بعد مستمر بر مسیولیت اجتماعی کارکنان میباشد. اصلیترین پرسش تحقیق این است که آیا ابعاد وجدان کاری بر مسیولیت اجتماعی کارکنان تاثیرگذار است؟. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توصیفی پیمایشی میباشد. این پژوهش از لحاظ روش جزء تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها یک تحقیق کمی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارشناسان و ممیز های مالیاتی استان خراسان رضوی شامل 3140 نفر بودند که از آن میان با توجه به ضریب آلفا، توان آماری و ضریب تاثیر به طور کلی تعداد 460 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. سپس با استفاده از روش نمونه گیری متناسب با حجم تعداد آزمودنی ها تعیین شدند. سپس در هر سازمان به شکل تصادفی ساده افراد پرسشنامه را تکمیل و در مصاحبه شرکت می نمودند. ابزار پژوهش پرسش نامه وجدان کاری مشتمل بر 16 سوال از پرسشنامه پنج عاملی شخصیت کاستا و مک کرا می باشد؛ 8 سوال از این پرسشنامه سوالهای 1-8 مربوط به زیر مقیاس قابلیت اتکا برای مثال من فرد بسیار شایسته و کارآیی می باشم است و8 سوال دیگر سوال های 9-16، زیرمقیاس موفقیت مداری برای مثال من برای دستیابی به اهداف خود سخت تلاش می کنم را می سنجد کاستا و مک کرای، 1992. در بخش تحلیل آماری نیز نتایج حاصل از اجرای پرسشنامه با استفاده از روش ضریب همبستگی چند گانه رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تفاوت در میانگین وجدان کاری کلیه کارشناسان و ممیز های مالیاتی استان خراسان رضوی شهرهای قوچان و مشهد پذیرفته میگردد. هر چند میانگین وجدان کاری در بین کارشناسان و ممیز های مالیاتی استان خراسان رضوی اندکی بیشتر از میانگین وجدان کاری کارمندان شهر قوچان است، اما این تفاوت به لحاظ آماری معنادار نیست.

    کلیدواژگان: وجدان کاری، مسئولیت اجتماعی، کارکنان ادارات مالیات
  • امین هاشمی، ابراهیم نجفی زاده، محمد هاشمی، صدیقه هاشمی، الهام مطهری نیا صفحات 49-56

    هدف از پژوهش حاضر تاثیر آموزش مهارتهای شهروندی بر تاب آوری دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی کره ای بود. این پژوهش یک تحقیق کمی، از تحقیقات شبه تجربی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل پایه چهارم ابتدایی شهر کره ای در سال تحصیلی 1400-1401 بود. که از بین آنها به روش تصادفی خوشه ای تعداد  60 نفر 30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل  به عنوان اعضای نمونه انتخاب گردید. این تحقیق دارای پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه آزمایش و کنترل بود به طوری که پس از اجرای پیش آزمون، آموزش مهارتهای شهروندی بر گروه آزمایش طی 15 جلسه اجرا و سپس پس آزمون برای هر دو گروه آزمایش و کنترل انجام شده است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استادارد تاب اوری دیویدسون و کانر 2003 استفاده گردید. جهت محاسبه ی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که پایایی و روایی محتوایی پرسشنامه ها مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی فرضیه های پژوهش از آمار استنباطی نظیر تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزش مهارتهای شهروندی بر تاب آوری دانش آموزان پسر پایه چهارم شهر کره ای تاثیر داشته است

    کلیدواژگان: آموزش، شهروندی، تاب آوری، چهارم ابتدایی
  • سمیه وثوقی اوچقاز، محمد مهدی اشرفیان رهقی* صفحات 57-77

    امروزه ایجاد محیط کار دیجیتال از جمله اقداماتی است که سازمان های پیشرو از آن برای بهبود عملکرد کارکنان خود در محیط کاری و خلق تجارب جذاب برای آنها بهره می گیرند. هدف از پژوهش حاضر، مروری بر مفهوم سازی الگوی محیط کار دیجیتال و بهبود عملکرد سازمانی می باشد. در راستای این هدف، این پژوهش با استفاده از روش کیفی فراترکیب انجام شده است و ابزار گردآوری داده ها و اطالعات، اسناد و مدارک معتبر در این زمینه در بازه زمانی 2018 تا 2022 است که به طور کلی شامل 12 مقاله میشود. شیوه تحلیل داده ها بر اساس کدگذاری انتخابی است. در نتایج نهایی این پژوهش با عنایت به مولفه های متعدد اثرگذار در ایجاد و بهبود محیط کار دیجیتال، 5 طیف از مهمترین مولفه ها که عبارتند از: فضای محیط کار سازمانها، عملکرد کارکنان، محیط رقابتی سازمان، عملکرد و اقدامات مدیریت ارشد و سازماندهی و ساختاردهی ارکان سازمان دسته بندی و نتیجه شد.

    کلیدواژگان: مفهوم سازی، دیجیتال سازی، محیط کار دیجیتال، فراتکنیک