فهرست مطالب

نشریه ادب عربی
سال پانزدهم شماره 2 (پیاپی 36، تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • خلیل بیگ زاده*، پریسا احمدی صفحات 1-22

    آشوب از تقابل های دوگانه تولید معناست که امروزه درک درستی از علل روایت را مشخص می کند. لوتمان بر آن است که آشوب در تقابل با نظم است و رویکردی ویرانگرانه و سلبی به متن القاء می کند، در واقع این نوع از ویرانگری نوعی ساختارشکنی در محتوای متن است که معنا و محتوای نو را می آفریند. بهاء طاهر نویسنده ای تبعیدی است که تلاش دارد، آشوب درونی اش را با منعکس کردن در حالات روحی شخصیت های داستان به تصویر بکشد و نشان دهد که خایوسی درونی و ازلی در نگاه راوی حاکم است. پژوهش حاضر با هدف خوانش تطبیقی رمان «عشق در تبعید» و مجموعه داستان «زمستان ترس» نوشته بهاء طاهر بر پایه الگوی کاسموس و خایوس یوری لوتمان با رویکردی توصیفی- تحلیلی در گستره ادبیات و فرهنگ مهاجرت عربی انجام شده است. دستاورد پژوهش حاکی است که نویسنده احساسات درونی خود را در برخورد با فضای تازه و فرهنگ مبتنی بر آشوبگری و نابسامانی در شخصیت های داستانی آثار مورد مطالعه تبیین کرده است، چنانکه آشوب ازلی و حرکت بال پروانه ای باعث شده تا رخدادها غیرخطی و پیشامدها مبتنی بر عدم قطعیت باشند. هر پدیده پیچیده ای مانند ترس و نابه سامانی از رخدادهایی دیگر مانند: آشوب ازلی، خودهمانندی، ساحت سازگاری پویا، آشوب پیش از نظم و آشوب پس از نظم اثر پذیر است که آشفتگی ها و دگرگونی هایی را در شخصیت های داستانی آفریده و باعث ایجاد واکنش هایی در آن ها شده است. دستاورد نهایی چنین آشوب های برانگیختن حس مخاطب به محتوا و اثر است. آنچه مشخص است آشوب ازلی و خودهمانندی در این دو رمان بسیار شبیه است که ترس و سرگردانی بنیان اصلی آن است

    کلیدواژگان: ادبیات مهاجرت، بهاء طاهر، یوری لوتمان، آشوب و نظم
  • زینب قاسمی اصل*، حسین الیاسی مفرد صفحات 23-48
    گفتمان های موجود در جامعه از نظر فرهنگی بر پایه زنجیره ای از مفاهیم و شبکه های معنایی خاص خود استوار هستند. در این میان، شبکه اصلی معنایی که هویت اجتماع بر پایه آن بنیان نهاده می شود، متعلق به کنشگرانی است که با تکیه بر قدرت خویش بتوانند بر دیگر کنشگران موجود در جامعه بیشترین تاثیر را بگذارند. مانویل کاستلز با تکیه بر همین اصل، انواع هویت را به سه دسته هویت برنامه ساز، هویت مشروعیت بخش و هویت مقاومت تقسیم کرده است. این پژوهش با هدف تبیین ویژگی های عملکردی کنشگر غالب رمان شظایا فیروز به بررسی فرآیند هویت سازی در این داستان پرداخته است. بدین منظور با تکیه بر نظریه جامعه شبکه ای کاستلز، ابتدا همه کنشگران رمان شناسایی و وضعیت آنان از جهت میزان تاثیر و تاثر بر یکدیگر بررسی شد. در این میان داعش با تکیه بر قدرت نظامی و سیاسی و اثرگذاری عمیق بر دیگر شخصیت های رمان به عنوان کنشگر غالب شناسایی و عملکرد آن در جهت هویت سازی تحلیل شد. این کنشگر در فرآیند خاصی ابتدا با جابه جایی معانی و ارزش ها سعی در ایجاد هویت جدید دارد و در گام بعدی به جعل هویت مشروعیت بخش می پردازد تا معانی هویتی مدنظر خود را مستحکم نماید. در اجرای گام های بالا، کنشگر غالب از تکنولوژی به شکل خاصی که منطبق بر فضای پست مدرن است استفاده کرده و سعی در ایجاد فضای آخرالزمانی دارد تا بتواند اندیشه رهایی بخش را به عنوان چشم انداز هویت جدید و راه برون رفت از فضای مورد اشاره، معرفی نماید. زنان به عنوان کنشگر مغلوب، همواره در معرض استراتژی بازتعریف هویتی داعش قرار داشته و بیشترین تمرکز کنشگر غالب نیز بر استحاله هویت کنشگران زن و ایجاد تغییرات هویتی کلان در چارچوب جامعه جدید می باشد
    کلیدواژگان: کنشگر غالب، مانوئل کاستلز، هویت، داعش، شظایا فیروز
  • حسین ناظری، زهرا حقایقی*، سیده زهرا مکی صفحات 49-67
    غاغاده السمان نویسنده نام آشنای سوری الاصل که در بیشتر آثار خویش به موضوع زن وحقوق وی می پردازد و عیناک قدری نخسین داستان در مجموعه ای باهمین نام، که از نادیده شدن حقوق زنان در جامعه سخن می گوید و همین امر ضرورت بررسی نگاه نویسندگان زن عرب زبان را از منظرهای مختلف می طلبد و نقد روان شناختی یکی از حوزه های جدید نقد ادبی به شمار می رود که ناقد در آن با تکیه بر اصول و مبانی روان شناسی، محرک ها و هیجانات روحی و عوامل موثر بر آفرینش یک اثر ادبی را مورد بررسی قرار می دهد نظر به اینکه روان انسان به طور ناآگاهانه یا آگاهانه از ابزارهای مختلفی برای کنترل اضطراب و رسیدن به آرامش استفاده می کند که به آنها ساز و کارهای دفاعی می گویند. هدف از این پژوهش،بررسی جلوه های مکانیسم دفاعی نظریه فروید در داستان عیناک قدری است تا با واکاوی کشکمش های درونی، ذهنی و رفتاری شخصیت اصلی، ژرف ساختی عمیق از مشکلات دنیای زنان ارایه گردد. در این جستار با شیوه توصیف و تحلیل و با رویکرد متن محور و بر بنیان نظریه مکانیسم دفاعی فروید، این داستان مورد بررسی قرار گرفته است. دستاوردهای پژوهش نشان می دهد غاده السمان با شخصیت پردازی قوی در داستان عیناک قدری موفق شده چگونگی به کارگیری این سازوکارها را توسط طلعت به عنوان شخصیت اصلی با کاربست شیوه های نوین ارایه داستان که بر پایه توصیف شخصیت و حالات ذهنی او ترسیم نماید. شخصیت اصلی داستان در رویارویی با واقعیت جامعه مردسالارانه، جهت کاهش اضطراب های درونی خود از مکانیسم های دفاعی استفاده می کند و سازوکار سرکوب و انکار پررنگ ترین مکانیسم در این داستان است که شخصیت اصلی در راستای کسب فرامن به آن روی آورده است.
    کلیدواژگان: نقد روانشناسی، سازوکارهای دفاعی، فروید، غاده السمان، عیناک قدری
  • سید رضا میراحمدی*، علی اکبر نورسیده، رقیه پوربایرام الوارس صفحات 69-86
    نشانه - معناشناسی با پشت سرنهادن نشانه شناسی ساخت گرا، گر  متضمن تحولاتی مهم از جمله پرداختن به موضوعاتی چون تن، ادراک، احساس و حضور گردید و به تدریج به دورنمایی پدیدار شناختی گرایش پیدا کرد. درک و تجربه حسی جهان با تنی حساس که نقش ادراک و تولید معنا را بر عهده دارد از موارد مورد اهتمام این گرایش است. در این حالت  فرایند معناسازی باز و سیال است و ما را با حضوری مواجه می سازد که احساس، ادراک و تجربه زیستی او منشا تولیدات زبانی قرار می گیرد. در همین راستا، شعری کوتاه از آدونیس شاعر سوری (1930) تحت عنوان «المیذنه / گلدسته» انتخاب گردید تا تجربه زیسته شاعر، استحاله احساسات به معنا و نقش سوژه و ابژه در تحقق معنای تجربه شده بررسی شود. رویکرد این پژوهش، تحلیل تجربه زیستی شاعر با ابزار پدیدارشناسی است و قلمرو کشف شهود شاعر، متعلق به دال ها و نشانه های موجود در بستر نشانه های حسی-ادراکی گفتمان است. یافته های پژوهش نشان می دهد که ما در این گفتمان با گفتمان شوشی مواجه هستیم و مسیله شوش متضمن مواجهه با پدیدار شناسی است و به نظر می رسد پدیدارشناسی نشانه های قصیده آدونیس بیانگر منفک بودن معنا و تجربه به عنوان دو فرایند مجزا ، اما درعین حال هم سویی آنها است. یعنی از نشانه ها، معنا و از معنا، تجربه و جهان زیسته شاعر آشکار می شود که نوعی حس غربت و دلتنگی است. همچنین آنچه به معنا هویت می دهد جهت و زاویه دیدی است که آدونیس به عنوان گفته پرداز به صحنه اصلی گفتمان می دهد تا واقعه سرکوب سنت با محوریت گلدسته و پایان آن با دودکش محقق گردد و تصویری ممکن از صحنه پدیدار شناختی به وجود می آورد
    کلیدواژگان: پدیدارشناسی، هوسرل، احساس و ادراک، تجربه زیسته، آدونیس، گلدسته
  • محدثه مزوری، علی نجفی ایوکی*، محسن سیفی صفحات 87-106
    روایت شناسی یکی از شاخه های نقد ادبی است که به بررسی روایت های داستانی می پردازد. ولادیمیر پراپ و بعد از او گریماس در این زمینه بررسی هایی داشته اند؛ گریماس معتقد بود که داستان ها و روایت ها با قالب های مختلف خود،‍ از الگوهایی پیروی می کنند که با کشف این الگو ها می توان به درک بهتری از این داستان ها نایل شد. الگوها قابلیت انطباق با رمان های پیچیده امروزی را دارند. به باور وی هر داستانی تابع یکی از این ساختارهای روایت است: 1- قرارداد (ممنوعیت)- نقض - مجازات 2- فقدان قرارداد (بی نظمی)- وجود قرارداد (نظم). بر اساس نظریه او، شش نقش یا کنشگر در همه روایت ها وجود دارد که عبارت اند از فاعل، هدف، فرستنده، گیرنده، یاریگر و بازدارنده. بنا بر نظر گریماس، در هر داستانی گزاره های روایی (وصفی، وجهی و متعدی) و زنجیره های روایی (اجرایی، پیمانی، انفصالی) قابل مشاهده است. بر این اساس، پژوهش حاضر می کوشد با رویکرد کیفی و روش توصیفی تحلیلی رمان اعجام نوشته نویسنده عراقی سنان انطون را بر پایه نظریه کیفی مورد ارزیابی و نقد قرار دهد. از نتایج تحقیق آن است که در این رمان یکی از ساختارهای روایت گریماس یعنی قرارداد- نقض- مجازات مشاهده می شود و سیر کلی داستان از مثبت به منفی است. همچنین در رمان مورد مطالعه، شش نقش یا کنشگر، گزاره های روایی و زنجیره های روایی نظریه گریماس به وضوح قابل شناسایی و ردیابی هستند
    کلیدواژگان: روایت شناسی، رمان معاصر عراق، گریماس، سنان انطون، رمان اعجام
  • مالک عبدی*، محمدرضا شیرخانی، سیده زینب فقیه صفحات 107-128

    ریالیسم جادویی از شاخصه های واقع گرایی است که با خیال در آمیخته و ساختارهای واقعیت را تغییر داده است. حسن کمال از جمله پیشگامان این سبک داستان نویسی در ادبیات داستانی معاصر مصر است که رمان «المرحوم» را به سبک ریالیسم جادویی نوشته و در آن به بیان درد و رنج دانشجویان پزشکی اتاق تشریح و جامعه انسانی پرداخته است. سبک نویسندگی وی موجب شد تا اثرش جنبه های اعجاب انگیزی از جمله کاربرد موفق عناصر ریالیسم جادویی داشته باشد. لزوم شناخت درون مایه و عناصر ریالیسم جادویی در «المرحوم»، ضرورت اصلی پژوهش است. در این پژوهش، با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی به چنین نتایجی یست می یابیم: توصیف جزییات یک اتاق تشریح توسط محمود سلمان، استفاده از ریالیسم جادویی برای بیان مشکلات سیاسی و اجتماعی  موجود در جامعه، دوگانگی شخصیت درعالم ریال و خیال، نشان از وجود رنگی از خیال و جادو در بستر واقعی رمان «المرحوم» دارد که به کمک مولفه های ذکر شده می توان مشکلات جامعه مصر را به شیوه ای جدیدتر به خواننده نشان داد. اتاق تشریح نمادی از ساختار جامعه مصر است که کمال از این ژرفا به عنوان ابزاری برای نشان دادن رویدادهای پزشکی مصر بهره می گیرد. در این داستان مولفه های ریالیسم جادویی؛ مانند دوگانگی، کشمکش، رازگونگی، سکوت اختیاری، صدا و بو (در ابعاد مختلف آن) حضوری پررنگ تر و برجسته تر دارد. برجسته ترین این مولفه ها در «المرحوم» به کشمکش ذهنی محمود سلمان و جسد مرحوم و رازگونگی وی برمی گردد. تقابل جهان خیالی و واقعی در جای جای رمان مشاهده می شود. این در حالی است که دیگر مولفه ها را نمی توان نادیده انگاشت. هدف نهایی این پژوهش نیز آن است که به کنش مندی عناصر فعال ریالیسم جادویی در پردازش طرح واره های داستانی رمان المرحوم پی برده و نقش این نمادهای تلفیقی را در ارایه تصویری باورپذیرتر از مشکلات جامعه مصر برای خواننده تبیین نماییم

    کلیدواژگان: جامعه مصر، رئالیسم جادویی، حسن کمال، رمان المرحوم، واقعیت و خیال
  • فواد عبدالله زاده*، محمد یعقوبی، غلامعباس رضایی هفتادر، عبدالحمید احمدی صفحات 129-144
    امروزه نظریه های مختلف زبان شناسی با رویه های پرکاربرد در عرصه تحلیل متون ادبی تاثیر بارزی دارد. ازجمله این نظریه ها، نگاه اجتماعی به زبان بر پایه نظام تقش گرا است که توسط زبانشناس معروف مایکل هلیدی (1994 م) ارایه شده است. دستور نظام مند-نقش گرا رویکردی است زبان شناسی که زبان را در بافت فرهنگی و موقعیتی مورد بررسی قرار می دهد، این رویکرد بر نقش و معنای زبان استوار است. رساله الغفران اثر ابوالعلاءمعری، متنی است ادبی از سفر خیالی  ابن قارح به عالم بهشت و دوزخ و توصیف حال ساکنان این دو مکان. از آن جا که موضوع و چارچوب این متن بر طرح مفاهیمی استوار است که نظام اندیشگانی معری به عنوان یکی از برجسته ترین شخصیت های متفکر تمدن عربی اسلامی را بازبانی نمادین و غیر مستقیم درباره عصر عباسی و اوضاع طبقات اجتماعی و به ویژه ادبا را بازگو می کند؛ لذا در پژوهش حاضر تلاش می شود بینش و تجربه زیسته ابوالعلاء از پدیده های اجتماعی و واقعی عصر او برمبنای این رویکرد زبانشناسی غیرصورت گرایانه مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان می دهد ارتباطی دوسویه بین نمود روساخت نقش های زبانی و چهارچوب های فرهنگی اجتماعی در این اثر وجود دارد وبیشترین بسامد فرآیند اندیشگانی این اثر شامل فرآیند ذهنی (%30)، کلامی (%26) و مادی (%26) است.
    کلیدواژگان: هلیدی، فرانقش اندیشگانی، فرآیند ذهنی، ابوالعلاء معری، رساله الغفران
|
  • Khalil Baygzade *, Parisa Ahmadi Pages 1-22

    Chaos is one of the dual confrontations of meaning production, which today defines the correct understanding of the causes of narration. Lotman believes that chaos is in opposition to order and induces a destructive and negative approach to the text, in fact, this type of destruction is a kind of deconstruction in the content of the text that creates new content. Baha Taher is an exiled writer who tries to portray his inner chaos by reflecting in the mental states of the characters in the story and shows that inner and eternal chaos prevails in the eyes of the narrator. The current research was conducted with the aim of comparative reading of the novel "Love in Exile" and the collection of stories "Winter of Fear" written by Baha Taher based on Yuri Lutman's model of Cosmos and Chaos with a descriptive-analytical approach in the scope of Arab migration literature and culture. The result of the research indicates that the author has explained his inner feelings in dealing with the new atmosphere and culture based on chaos and chaos in the fictional characters of the studied works, as the eternal chaos and the movement of the butterfly wing caused the events to be non-linear and the events based on uncertainty. . Any complex phenomenon such as fear and disorder is affected by other events such as: eternal chaos, self-similarity, dynamic adaptation field, chaos before order and chaos after order, which created disturbances and transformations in fictional characters and caused reactions in these characters. Is. The final achievement of such riots is to arouse the audience's sense of content and effect. What is clear is that eternal chaos and self-identity are very similar in these two novels, which are fear and wandering.

    Keywords: Immigration Literatur, Baha Taher, Yuri Lutman, AL-Shottar, Chaos, Order
  • Zeinab Ghasemiasl *, Hossein Elyasi Pages 23-48
    The semantic networks of each discourse are formed based on the identity meanings of actors who, relying on their power, can have the greatest impact on other actors in the society. Based on this principle, Castells has divided the types of identity into three categories: identity of program maker, identity of legitimacy and identity of resistance. In order to explain the functional characteristics of the dominant actor in Shazaya Firouz's novel, this research has investigated the process of identity formation in this story. Shifting the meaning of the two concepts of "sin" and "homeland", turning the meaning of the concept of "blasphemy" and expanding the range of its semantic inclusion to all different ideas, forging the identity of the central government by relying on the concept of Caliph and calling him Amir al-Mu'minin, creating an apocalyptic environment using technologies The novel, which Castells sees as a way to create a network society based on communication nodes and not hierarchical systems, is one of the strategies that the main actor of the novel (ISIS) has used for the process of identity formation, and many of them distance Isis from the concept of resistance identity. . Also, women, as the main theme of the novel, for whom the important events of the story are completely based on the redefinition of the identity of ISIS, have been the main targets of the actions of the dominant activist to redefine the identity. In the process of identity formation, women are included in a marginal construction in terms of the meaning of identity, and in some cases they are even placed in the "meaninglessness" of identity and equality with animals and objects
    Keywords: dominant actor, Shazaya Firoz, Identity, Manuel Castells, ISIS
  • Hossein Nazeri, Zahra Haghayeghi *, Zahra Makki Pages 49-67
    Picaresqe is an important style in contemporary fiction that writers use to express their views on society and its problems and to critique the social, political, economic and moral situation in their works. Picaresqe stories; it is the story of their adventures and their sufferinds and dangers, which is why they are often written in the form of real autobiographical stories from the point of view of a first-person or third-person conscience. This fictional genre first appeared in 16th century Spain and later spread to other world literatures. Mohammad Shokri has also used this style of story to reflect the society of Moroccan and the Arab world and the deteriorating situation in her works. The main purpose of this paper, which is written in a descriptive – analytical method, is to analyze the content characteristics of Picaresqe in the novels "AL-Khobz AL-Hafi, AL-Shottar and vujooh" known as the Shokri trilogy. This trilogy tells the story of Mohammad Picaro from the beginning to the end and through the author it depicts the problems of the deprived and lower classes of Moroccan society at the time. Findings suggest that content characteristics that place the Shokri trilogy in Picaresqe's novel are critical realism, travel and confront the protagonist with various events, poverty, and the need for a protagonist, unemployment, displacement, and absurd adventures. Madness and companionship whit cunning and slaves, rebellion against social lows and customs, satire and criticism of of society and people, expression of social disorders and moral corruption and bitter satire. Because literary works generally arise from the cultural, social and economic conditions of society and profound impact on people's lives and shokri's trilogy is written in the same way, so addressing this issue can reveal many aspects of the Moroccan society of the time to the reader.
    Keywords: Picaresqe, Mohammad Shokri, Al-Khobz AL-Hafi, AL-Shottar, vujooh
  • Sayyed Reza Mirahmadi *, Aliakbar Noresideh, Roghayeh Poorbairam Pages 69-86
    After passing through the stage of structuralism, semiotics laid the groundwork for issues such as body, perception, feeling, and presence, and gradually shifted to a phenomenological perspective. In other words, the process of meaning-making is open and fluid, and confronts us with a presence whose biological senses, perceptions, and experiences are the source of linguistic production. Accordingly, the main foundations of meaning are sensory-perceptual perceptions that, through a physical and sensitive presence, convey their lived experience through languag. Therefore, in this study, a short poem by the Syrian poet Adonis (1930) entitled "Al-mezana" was selected and studied by descriptive-analytical method. The approach of this research is phenomenology and its tool is semiotics. The purpose of this study is to investigate the poet's life experience and how emotions are transformed into meaning and the role of subject and object in realizing the meaning of experience. Phenomenological analysis of Adonis's poem "The Al-mezana / minaret" shows thatThe phenomenology of the signs mentioned in Adonis's ode shows that meaning and experience are two separate processes that are  aligned with each other. Another important point in obtaining the meaning and experience of individualization is the direction that Adonis, as the narrator, gives to the main stage in order for the event of discourse to occur. Adonis has provided the source of the production of the signification of the forgetfulness of Eastern culture from the point of view of the weeping minaret and the end with the chimney. Thus, from the point of view of how phenomena begin, end, and are chosen, the narrator's view is taken, and as a result, a possible image of the phenomenological scene is created
    Keywords: Phenomeology, Husserl, Lived Experience, feeling, perception, Adonis, Al-mezana
  • Mohadeseh Mazuri, Ali Najafi Ivaki *, Mohsen Seifi Pages 87-106
    Narratology is one of the branches of literary criticism that examines narratives. Vladimir Propp and after him Grimas have made studies in this field. Grimas believed that every story follows one of these narrative structures. 1- Contract (prohibition) - Violation - Punishment 2 - Lack of contract (irregularity) -Existence of contract (order). According to his theory, there are six roles or actors in all narratives, which are the subject, the target, the sender, the receiver, the helper, and the preventer. According to Grimas's theory, narrative propositions (descriptive, modal, transitive) and narrative chains (executive, contractual, disjunctive) can be seen in every story. Based on this, the current research tries to evaluate and criticize the novel Ajam written by the Iraqi writer "Senan Anton" based on the theory of Grimas with a qualitative approach and descriptive-analytical method. In this novel, one of the structures of Grimas's narrative, i.e., contract-violation-punishment, is observed, and the overall course of the story is from positive to negative. Also, in Ajam's novel, six roles or actors, narrative propositions and narrative chains of Grimas theory are clearly defined.
    Keywords: Narratology, contemporary Iraqi novel, Grimas, Sanan Anton, Ajam's novel
  • Malek Abdi *, Mohammad Reza Shirkhani, Sayyedeh Zaynab Faghih Pages 107-128

    Realism means observing the realities of life as they are. The realists believed that "the reality presented in Romanticism is fleeting; Because they portray life as more adventurous and exaggerated than reality. This is while the realists show the ordinary life of people as it is and the reader acknowledges its truth ”(Shamisa, 1391: 78-77). A realist is an external or objective school in which the author does not express his feelings and emotions in the story. He sought to discover the facts so that the reader by reading the work to reach the conclusion that he has read and understood the reality (Hosseini, 1388: 159). Magical realism is a style in which unusual and unnatural phenomena occur and the writers combine ordinary and magical events without any justification and create a story. Hassan Kamal is one of the contemporary Egyptian writers who wrote the story of the "deceased" from the point of view of magical realism, in which he shows the audience strange and surreal events; Where a person named the deceased plots to infiltrate other corpses and complete the flow of unfulfilled deeds and aspirations. The novel "Almarhum" by Hassan Kamal is about two characters, one of whom is related to the world of the dead and in his opinion has a mission from God, and the second character is a writer and a doctor and tries to be the narrator of this person's life.

    Keywords: magical realism, Kamal Hasan, novel The almarhum, Arabic literature, reality, fantasy
  • Foad Abdolahzadeh *, Mohamad Yaghoubi, Gholamabbas Rezaeehaftador, Abdolhamid Ahmadi Pages 129-144
    Today, various theories of linguistics with widely used procedures have a significant impact on the field of literary texts analysis. One of these theories is the social view of language based on the systemic functional linguistics proposed by the famous Michael Halliday (1994). The meta-function - from different types of language systems - is related to the type of attitude and insight of the messengers/literati in inducing the message to the messenger. " Resalat Al-Ghufran " by Abu al-'Ala al-Ma'arri is a mental text from Ibn Qareh's. Since the subject and the framework of this text are based on the design of concepts that express the system of Ma'arri function about supernatural issues, therefore, in the present study, based on the analytical method, the type of insight and experience of Abu al-'Ala and his writing experience in inducing a message to the reader are examined. The results show that the most frequent function process includes mental (30%), verbal (26%), and material (26%)processes, respectively. Accordingly, the type of supernatural travel and dealing with creatures, places and surreal events expresses al-Ma'arri’s extraordinary mentality and power of imagination. Moreover, the theological process indicates the complete attention and knowledge of Abu al-'Ala to the Holy Quran, hadiths, historical events, ancient poems, and literary texts, and the material process also indicates the role of dynamism of the text of " Resalat Al-Ghufran ".
    Keywords: Meta-function, Mental Process, theological process, material process, Abu al-'Ala Ma'arri, Resalat Al-Ghufran