فهرست مطالب

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال هشتم شماره 2 (پیاپی 44، خرداد 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/31
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رضا فدائی کیوانی، آسیه فرزانه زیده سرایی صفحات 1-12

    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر تعهد کاری با تبیین نقش میانجی فرسودگی شغلی و هویت شغلی در میان کارکنان سازمان انتقال خون استان گیلان به انجام رسید. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان سازمان انتقال خون استان گیلان می باشد. بر اساس جدول مورگان نمونه آماری تحقیق 196 نفر تعیین که به همین تعداد پرشسنامه تکمیل گردید. اطلاعات گردآوری شده به وسیله پرسشنامه ها توسط نرم افزار SPSS24 و AMOS24 با روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در این پژوهش نشان داد که کیفیت زندگی کاری تاثیر مثبت و معناداری بر تعهد کاری دارد. کیفیت زندگی کاری تاثیر منفی و معناداری بر فرسودگی شغلی دارد. کیفیت زندگی کاری تاثیر معناداری بر هویت شغلی دارد. هویت شغلی در رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد کاری نقش میانجی دارد. فرسودگی شغلی تاثیر منفی و معناداری بر تعهد کاری دارد. فرسودگی شغلی در رابطه بین کیفیت زندگی کاری و تعهد کاری نقش میانجی دارد. هویت شغلی تاثیر مثبت و معناداری بر تعهد کاری دارد.

    کلیدواژگان: تعهد کاری، فرسودگی شغلی، کیفیت زندگی کاری، هویت شغلی
  • شهرام پاشایی، فریبا نوروزی * صفحات 13-20

    هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی شایستگی مدیران منابع انسانی در شهرداری منطقه 22 است. روش تحقیق با توجه به موضوع پژوهشی از نوع پیمایشی (survey metod) است و با بهره گیری از روش اسنادی می باشد. داده ها با نرم افزار Spss مورد پردازش قرار گرفته و با به کارگیری روش پیمایشی چگونگی توزیع شایستگی های شش گانه «الریش» بررسی شده است. همچنین از پرسشنامه محقق ساخته با ساختار طیف لیکرت پنج گزینه ای که شامل 60 سوال بود، استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق کارکنان شهرداری منطقه 22 با سمت معاون، مشاور، مدیران و سرپرستان کلیه ادارات است به تعداد 121 نفر که 17 زن و 104  نفرشان مرد هستند. با روش نمونه گیری سهمیه ای تعداد 100 پرسشنامه برای مردان و 18 پرسشنامه برای مدیران زن تکمیل شد که مستخرج از جدول مورگان و گرجسی محاسبه شد، برای آزمون قابلیت اعتماد یا پایایی (Reliability) پرسشنام های که به صورت طیف لیکرت طراحی شده و جواب های آن چند گزینه ای میباشند، به کار میرود. در تجزیه و تحلیل اطلاعات مستخرج از پرسشنامه از آزمون های T-Test و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و بالاترین و پایین ترین مقدار میانگین مربوط به قلمروهای ششگانه و کمترین و بیشترین بارعاملی و همبستگی ها نشان داده شد. از شایستگی های بررسی شده، شایستگی مدیر استعداد و طراح سازمان دارای بالاتری میانگین بوده و شایستگی عملگرای معتبر دارای پایین ترین میانگین هستند. قلمرو معمار استراتژی کم ترین بارعاملی و همبستگی و قلمرو عملگرای معتبر بیشترین بارعاملی و همبستگی را با شایستگی های منابع انسانی دارد. همه متغیرها با هم رابطه ی همبستگی بالایی دارند، با توجه H فرض برابری میانگین پاسخ ها در قلمروهای مختلف رد می شود. میانگین پاسخ ها در بین قلمروها اختلاف معنی داری دارند. آزمون فریدمن نشانگر تفاوت رتبه بندی قلمروها است.

    کلیدواژگان: شایستگی، مدیریت منابع انسانی، شایستگی های مدیریت منابع انسانی
  • سید کامران یگانگی *، علی مرادی صفحات 21-29

    با توجه به روند جهانیسازی، حوزه کسب و کار در حال تجربه گذار از یک ساختار مالی کلیشه ای به یک اقتصاد مدرن مبتنی بر ظرفیت است که در راستای کشف ابعاد اقتصادی سبز کسب و کار خود را مهیا می کند. امروزه، مدیریت منابع انسانی سبز به یک استراتژی کلیدی در کسب و کار برای سازمان های مهم تبدیل شده است که در آن بخش های منابع انسانی نقشی فعال در حرکت به سوی دفاتر کاری سبز ایفا می کنند. این مقاله مروری تا حد زیادی بر اقدامات و فعالیت های مربوط به منابع انسانی سبز که برخی سازمان ها در نقاط مختلف جهان و ایران آن را دنبال میکنند متمرکز شده است و مفهومی ساده شده از مدیریت منابع انسانی سبز را توضیح داده و مدل های ارایه شده در تعدادی از پژوهش های مورد مطالعه را، مورد بررسی قرار می دهد. همچنین با بحث درباره جهت گیری آتی برخی از وظایف مدیریت منابع انسانی سبز به بدنه ادبیات موجود در این رابطه می افزاید. و در انتها برخی اقدام های ابتکاری مربوط به منابع انسانی بالقوه را به سازمان های سبز پیشنهاد می دهد.

    کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی سبز، مدیریت محیط زیست، مدیریت منابع انسانی، محیط سبز، سازمان سبز
  • محمدرضا شیرزادفر * صفحات 31-41

    هدف از این تحقیق به دست آوردن شواهد تجربی در رابطه با تاثیر اندازه شرکت، اهرم شرکت، سن شرکت، کیفیت حسابرسی، سودآوری، اندازه هییت مدیره، اندازه کمیته حسابرسی و جلسه هییت مدیره بر مدیریت سود شرکتهای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بود. جامعه مورد مطالعه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از سال 1390 تا 1399 میباشد. نمونه های به دست آمده با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با تعیین معیارهای نمونه گیری انتخاب میشوند. 152 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران فهرست شده بودند که منجر به در دسترس بودن 1421 مجموعه داده در طول تحقیق شد. این تحقیق همچنین از آزمون فرضیه به عنوان بخشی از تجزیه و تحلیل داده ها استفاده میکند. روش آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیه تحقیق رگرسیون چند متغیره با استفاده از روش های حداقل مربعات معمولی و حداقل مربعات تعمیم یافته ترکیبی می باشد. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که اندازه شرکت، اهرم شرکت، سن شرکت، سودآوری، اندازه هییت مدیره،اندازه کمیته حسابرسی و جلسات هییت مدیره بر مدیریت سود برای نتایج مالی پایدار تاثیر دارد. در همین حال، کیفیت حسابرسی و مدیران زن تاثیری بر مدیریت سود در شرکت های بورس اوراق بهادار فهرست شده در بورس تهران ندارد.

    کلیدواژگان: مدیریت سود، اندازه شرکت، سن شرکت، کیفیت حسابرسی در سودآوری
  • گل چهره مرادی * صفحات 43-50

    یکی از مهم ترین سازوکارهای سازمانی جهت حفظ و ایجاد انگیزه در سرمایه های انسانی، برنامه های مدیریت مسیر شغلی و جانشین پروی هستند در این برنامه ها مهم ترین گام آموزش، آماده سازی و توانمند کردن کارکنان ماهر و متعهد سازمان است. برای آموزش و توسعه سرمایه های انسانی رویکردهای مختلفی وجود دارد که در میان آن ها مربیگری توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر با هدف نشان دادن اهمیت جانشین پروری، الگوهای مورد استفاده در این فرایند و نقش آن در بهبود عملکرد سازمان و همچنین نقش پررنگ مربیگری به عنوان رویکرد انتقال دانش و مهارت و مراحل مختلف این رویکرد و همچنین فرایند یادگیری و انتقال دانش در الگوی مربیگری انجام شده است.

    کلیدواژگان: مسیرشغلی، جانشین پروری، مربیگری، مربیگری مدیریتی
  • روح الله نصیری صفحات 51-57

    در طول دهه های گذشته نگرانی در مورد محیط نه تنها یک موضوع عمومی مهم، بلکه به یک موضوع بحرانی در تحقیقات دانشگاهی تبدیل شده است و با توجه به نگرانی به وجود آمده، بازار محصولات اکولوژیک در سطح جهانی در حال رشد است. هدف مقاله حاضر بررسی تاثیر ابزارهای بازاریابی سبز بر روی رفتار مصرف کنندگان بین المللی می باشد. بدین منظور یک پرسشنامه محقق ساخته جهت گرداوری اطلاعات تدوین گردید که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن با آلفای کرونباخ برابر بود با 0/89. جامعه آماری تحقیق حاضر مصرف کنندگانی بودند که به خرید محصولات خارجی علاقمند بوده اند. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری 384 نفر از آنها به صورت تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. داده ها با استفاده از ضریب پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شدند که نتایج نشان داد بین ابزاهای بازاریابی بین المللی (برچسب سبز، برند سبز و تبلیغات سبز) و رفتار مصرف کنندگان رابطه معناداری وجود دارد و همچنین تبلیغات سبز بیشترین تاثیر را بر رفتار مصرف کنندگان داشته و برند سبز کمترین تاثیر را داشته است.

    کلیدواژگان: بازاریابی سبز، رفتار مصرف کننده، برچسب سبز، تبلیغات سبز، برند سبز
  • سولماز عبدی *، رقیه بحرینی، مریم شرقی، سمیه زارعی صفحات 59-68
    مقدمه و هدف

    در عصر حاضر روز به روز بر پیچیدگی سازمانها افزوده میشود و سازمانها برای آنکه بتوانند بقا و حیات خود را تضمین کنند ملزم به ارایه پاسخ های مناسب نسبت به محیط های درون سازمانی و برون سازمانی هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای اعتماد سازمانی در رابطه کار تیمی و شفافیت سازمانی با چابکی سازمانی میباشد.

    روش شناسی پژوهش: 

    تحقیق حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی همبستگی (مدل معادلات ساختاری) و از منظر - هدف کاربردی است. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر یا به عبارتی جامعه آماری تحقیق، معلمان شاغل به تدریس در دورهی ابتدایی و متوسطه اول در سال تحصیلی 1401-1402 شهرستان نمین به تعداد 653 نفر میباشند. روش -نمونه گیری به کار گرفته شده، نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بوده و با توجه به ناهمگون بودن جامعه آماری از روش نمونه گیری طبقهای نیز استفاده گردید که از میان جامعه ی آماری پیش گفته، بر اساس جدول مورگان نمونه ای به حجم 263 نفر (199 نفر زن و 64 نفر مرد) انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج حاکی از اثر مستقیم کارتیمی و شفافیت سازمانی بر اعتماد سازمانی به ترتیب با ضرایب 0/91 با مقدار t (23/27)و 0/61 با مقدار t (8/31) میباشد. همچنین اثر غیر مستقیم کارتیمی و شفافیت سازمانی بر چابکی سازمانی با میانجی اعتماد سازمانی به ترتیب 0/54 و 0/37 به دست آمد.

    نتیجه گیری

    تغیرات مستمر درون و برون سازمانی بقاء سازمان را تهدید میکند که طبق نتایج به دست آمده سازمانها برای ادامه حیات خود باید شفافیت و کارتیمی را بکاربسته و اعتماد سازمانی را ارتقاء دهند. تا از این طریق بتوانند عملکرد چابکتری داشته باشند.

    کلیدواژگان: هوش، هوش معنوی، اعتماد سازمانی، شفافیت سازمانی، چابکی سازمانی