فهرست مطالب

مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه - سال هشتم شماره 3 (پیاپی 45، امرداد 1402)

نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه
سال هشتم شماره 3 (پیاپی 45، امرداد 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/07/03
  • تعداد عناوین: 10
|
  • اسدالله مهرآراء، بشیر خداشناس گل افشانی صفحات 1-10

    هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل موثر بر استقرار نظام مدیریت مبتنی بر عملکرد در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و با توجه به ماهیت و نحوه کنترل متغیرها از نوع توصیفی- پیمایشی و در زمره تحقیقات غیر آزمایشی قراردارد. ابزار اصلی پژوهش پرسش نامه مقایسه زوجی و مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران و مدیران آن ها میباشد. تعداد 16 نفر به عنوان خبره که شامل مدیران، مشاوران و مدرسین دانشگاه در رشته های مدیریت و امور اداری می باشند، با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با روش سلسله مراتبی (AHP) انجام شد. یافته ها نشان داد، عوامل شش گانه در استقرار نظام مدیریت مبتنی بر عملکرد به ترتیب اولویت شامل توسعه منابع انسانی، حقوق و مزایا، ساختار، نگرش فرایندی، مشارکت افراد و در نهایت فرهنگ سازمانی رتبه بندی شدند.

    کلیدواژگان: نظام مدیریت عملکرد، دانشگاه علوم پزشکی
  • بهمن خسروی پور صفحات 11-20

    استقرار سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست HSE در سازمانها در جهان همواره بر اساس یکسری خطوط راهنما انجام گرفته که معموال از ساختار مشابهی برخوردارند. هدف نهایی در سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست HSE محافظت از افراد جامعه، اموال و محیط زیست می باشد. با توجه بر این باور که برنامه های توسعه سازمانها در کشور و دانشگاه ها بعنوان پایگاه آموزش و کسب دانش باید مورد توجه قرار گیرد، این مقاله با هدف تاکید بر استقرار مدیریت HSE در دانشگاه ها گردآوری شده است. جهت نگارش مقاله مروری حاضر و برای انتخاب مستندات مورد استفاده ابتدا مطالب موردنظر از طریق منابع و اسناد مکتوب و کتابخانه ای و اینترنت تهیه و تدوین شدند. نتیجه نهایی اینکه استقرار یک سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در دانشگاه به عنوان یک سازمان آموزشی و پژوهشی الزم و ضروری بوده و الزمه ایجاد استقرار این سیستم تشکیل یک واحد HSE در دانشگاه خواهد بود.

    کلیدواژگان: HSE، دانشگاه، ریسک، ایمنی
  • سید محتشم حسینیان، مانی شجاعی، مرتضی فاتحی پور، مروارید شجاعی صفحات 21-30

    این پژوهش باهدف بررسی موانع رشد بیمه مسیولیت تولیدکنندگان در مقابل مصرف کنندگان انجام شد. بر این اساس با طرح سه فرضیه -1رابطه بین ناآگاهی تولیدکنندگان کالا و توسعه نیافتگی بیمه مسیولیت تولیدکنندگان، -2رابطه بین عدم اطمینان بیمه گذاران به شرکتهای بیمه و توسعه نیافتگی بیمه مسیولیت تولیدکنندگان و -3 رابطه بین شرایط بیثباتی اقتصادی کشور و توسعه نیافتگی بیمه مسیولیت تولیدکنندگان کالا، به بررسی علمی روابط بین متغیرهای وابسته و مستقل پرداخته شد. روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات همبستگی یا پس رویدادی بوده و ابزار جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید. جهت تحلیل داده های به دست آمده از تحلیل رگرسیون چند متغیری و تحلیل همبستگی استفاده شد. جامعه آماری مشتمل بر کارشناسان و مدیران سازمان بیمه مرکزی و شرکت های بیمه مانند بیمه ایران و آسیا و سایر شرکتهایی که بیمه های مسیولیت را میپذیرند در سطح شهر تهران انتخاب شدند. نمونه گیری از طریق روش طبقه بندی تصادفی و خوشه ای انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که متغیرهای ناآگاهی تولیدکنندگان کالا، عدم اطمینان بیمه گذاران به شرکتهای بیمه و نیز شرایط بی ثباتی اقتصادی کشور از قدرت پیشبینی کنندگی معناداری بر روی عدم توسعه یافتگی بیمه مسیولیت تولیدکنندگان در مقابل مصرف کنندگان برخوردار بودند.

    کلیدواژگان: بیمه مسئولیت، توسعه، تولیدکننده، مصرفکننده
  • امیرحسین اعرفی، مرتضی نصوحی، پریسا تاج بخش سلطانی صفحات 31-42

    در این پژوهش سعی بر این است که تاثیر مولفه های کارآفرینی استراتژیک  رهبری، نگرش، فرصت شناسی، یادگیری نوآورانه و مدیریت منابع، انعطاف پذیری و ریسک پذیری  بر فرآیند کارآفرینی  شناسایی، ارزشیابی و بهره-برداری در شرایط عدم اطمینان محیطی بررسی گردد. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه پژوهشگر ساخته و روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترتیبی استفاده شده، همچنین روایی واگرا و روایی همگرا نیز مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 4 Pls Smart و 26 SPSS انجام پذیرفت. جامعه آماری این پژوهش، 327 نفر از کارآفرینان عضو اتاق بازرگانی شهر اصفهان می باشند. نوع پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی است. یافته های این پژوهش نشان داد که باتوجه به مطالعات گذشته، عدم اطمینان محیطی آخرین اولویت در کارآفرینی استراتژیک قرار گرفته و عواملی مانند تفکر کارآفرینانه ، ذهنیت کارآفرینانه ، فرهنگ کارآفرینانه ، رهبری کارآفرینانه ، به کارگیری خلاقیت و توسعه نوآوری و در نهایت مدیریت استراتژیک در مبحث کارآفرینی استراتژیک تاثیر گذارتر و حایز اهمیت بالاتری است. نتایج پژوهش نشان داد که از تعداد 6 فرضیه موردنظر، سه مورد از فرضیه-ها  کارافرینی استراتژیک بر شناسایی، ارزیابی، بهره برداری فرصتهای کارآفرینی کارآفرینان عضو اتاق بازرگانی شهر اصفهان، تاثیر دارد. مورد تایید قرار گرفته و سه فرضیه دیگر که تاثیر تعدیل گری عدم اطمینان محیطی را میسنجد، رد شده است.

    کلیدواژگان: کارآفرینی استراتژیک، شناسایی فرصت کارآفرینی، ارزشیابی فرصت کارآفرینی، بهره برداری فرصت کارآفرینی، عدم اطمینان
  • حسن حبیبی کوشکوهی، جعفر قربانی شمشادسرا، سید محمدرضا حسینی علی آباد صفحات 43-50
    زمینه

    امروزه صنعت گردشگری پس از صنایع نفت و اتومبیل سازی به سومین صنعت درآمدزا تبدیل شده است و نقش بسیار مهمی در اشتغالزایی و درآمدزایی کشورها ایفا می کند. از آنجا که این صنعت به سرمایه گذاری سنگین اولیه نیاز ندارد، بنابراین با توجه بیشتر به آن می توان چرخ اقتصادی کشورها را به خوبی به گردش در آورد. چه اینکه از لحاظ اقتصادی سبب ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و افزایش درآمد می شود.

    هدف

    نقش توسعه صنعت گردشگری در ایجاد کارآفرینی و اشتغال زایی و تاثیر آن در رشد اقتصادی در استان استان گیلان می باشد.

    روش شناسی: 

    این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و با هدف کاربردی انجام شده است. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه با استفاده از طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد. جامعه آماری، گردشگرانی که در سال 1402 از استان گیلان بازدید کرده اند. بر اساس جدول مورگان برابر با 248 نفر می باشد و با استفاده از نمونه گیری تصادفی توزیع پرسشنامه انجام گرفت. ابزار تجزیه و تجزیه داده های پژوهش با استفاده از مدل معادالت ساختاری و نرم افزار لیزرل بوده است.

    یافته ها

    بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری، توسعه صنعت گردشگری بر کارآفرینی و اشتغال زایی تاثیر معناداری داشته و این دو متغیر نیز در رشد اقتصادی تاثیرگذار بودند.

    نتیجهگیری

    مهمترین ویژگی اقتصادی فعالیتهای مربوط به بخش گردشگری این است که آنها به سه هدف برتر کشورهای توسعه یافته همچون تولید درآمد، اشتغال و درآمد ارزی کمک میکنند. از این نظر بخش گردشگری میتواند به عنوان نیروی محرک توسعه اقتصادی نقش مهمی را ایفا کند. به کارگیری فناوریهای نوین و خالقیت و نوآوری به عنوان بخشی از راه حل چالش ها و همراهی سایر بخشها با بخش گردشگری پایدار و مسوولیت پذیر را در راستای خلق ثروت و اشتغال پایدار و بهره مندی مردمان جوامع میزبان و محلی در راستای فقر زدایی و رفع محرومیت برای بومیان مناطق مختلف و به خصوص استان ما ضرورت دارد و باید این موضوع مورد توجه جدی مسوولین، سیاستگذاران، تصمیم گیران و برنامه ریزان حوزه گردشگری قرار گیرد.

    کلیدواژگان: توسعه صنعت گردشگری، ایجاد کارآفرینی، اشتغال زایی، رشد اقتصادی، استان گیلان
  • اسدالله مهرآراء، ضیاء الدین کرمانی خلیلی صفحات 51-58
    مقدمه

    تغییرات محیطی و افزایش رقابت جهانی در هزاره سوم، موضوع توانمندسازی کارکنان را در کانون توجه مدیران قرار داده است. چرا که سازمانها با کارکنان توانمند، متعهد، ماهر و دارای انگیزه، بهتر میتوانند خود را با تغییرات وفق داده و رقابت کنند. توانمندسازی سالمترین روش برای تسهیم قدرت است.

    روش

    این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی و از نوع همبستگی است. چرا که این پژوهش قصد دارد به بررسی نقش میانجی توام مشارکت و اعتماد در تاثیر فرهنگ سازمانی و عملکرد رهبری بر رضایت شغلی کارکنان استانداری مازندران بپردازد.

    یافته ها

    یافته های پژوهش حاضر با توزیع پرسشنامه بین 176 نفر از کارکنان استانداری مازندران به عنوان نمونه مورد بررسی بدست آمده است. هدف اصلی از تجزیه و تحلیل داده ها، بررسی دقیق پدیده ها و تاثیر متغیرها بر یکدیگر در موضوع مطرح شده میباشد نتایج تحلیل مسیر رگرسیونی فرضیه فرعی 1 نشان داد که مقدار ضریب مسیر فرهنگ سازمانی حمایتی به مشارکت شغلی کارکنان استانداری مازندران برابر 0/52 است. همچنین، آماره آزمون T برابر 3/44 و p- مقدار برابر 0/0003 به دست آمده است. لذا، با توجه به اینکه p- مقدار آزمون از سطح خطای نوع اول 4540 کوچکتر است می توان اینگونه استنباط نمود که از لحاظ آماری فرهنگ سازمانی بر مشارکت شغلی کارکنان استانداری مازندران تاثیر مثبت و معناداری ایجاد می نماید. نتایج تحلیل مسیر رگرسیونی فرضیه فرعی 2 نشان داد که مقدار ضریب مسیر فرهنگ سازمانی حمایتی به اعتماد سازمانی کارکنان استانداری مازندران برابر 0/35 است. همچنین، آماره آزمون T برابر 2/83 و p- مقدار برابر 0/001 به دست آمده است. لذا، با توجه به اینکه p- مقدار آزمون از سطح خطای نوع اول 0/05 کوچکتر است می توان اینگونه استنباط نمود که از لحاظ آماری فرهنگ سازمانی حمایتی بر اعتماد سازمانی کارکنان استانداری مازندران تاثیر مثبت و معناداری ایجاد می نماید.

    نتیجه گیری

    تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی حمایتی و عملکرد رهبری بر رضایت شغلی کارکنان استانداری مازندران با نقش میانجی توام مشارکت شغلی و اعتماد سازمانی انجام گرفته است. طبق نتایج بدست آمده: نقش میانجی مشارکت شغلی و اعتماد سازمانی در تاثیر فرهنگ سازمانی حمایتی بر رضایت شغلی کارکنان از لحاظ آماری معنادار بوده است. همچنین کلیه فرضیه های فرعی تحقیق مورد تایید قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: نقش میانجی، فرهنگ سازمانی، عملکردرهبری، رضایت شغلی
  • مهران کیهان زاده صفحات 59-66
    مقدمه و هدف

    سبک های رهبری که مربیان به کار می برند، جایگاه ویژه ای در شناسایی و نگاهداشت ورزشکاران ایفا می کند. هدف این تحقیق را بررسی ارتباط بین سبک های رهبری مربیان با نگاهداشت ورزشکاران می باشد.

    روش شناسی: 

    روش این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه آماری این تحقیق را 248 نفر از ورزشکاران مرد تیمی منتخب فوتبال لیگ برتر تشکیل داد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش چالدوری و صالح 1980استفاده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از تکنیکهای آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی  آزمون کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تعقیبی شفه و خط رگرسیون  توسط نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها و نتیجه گیری

    بر اساس نتایج آزمون رگرسیون با توجه به سطح معناداری سبکهای رهبری فقط سه سبک رهبری دلسوزانه، مشاورهای، مشارکتی به دلیل اینکه در سطح معناداری کمتر از 0/05 قرار دارند، معنادار هستند یعنی بر میزان اثربخشی نگاهداشت حرفه ای ورزشکاران تاثیرگذار هستند. بر اساس نتایج فوق مشخص میشود سبک رهبری مشارکتی به دلیل داشتن بالاترین مقدار β یعنی 0/590 بیشترین تاثیر را بر اثربخشی نگاهداشت ورزشکاران خواهد داشت. سبک رهبری آمرانه به دلیل اینکه در سطح معناداری بالاتر از 0/05 قرار دارد بر اثربخشی نگاهداشت ورزشکاران حرفه ای تاثیرگذار نیست.

    کلیدواژگان: سبک رهبری، مربیان ورزشی، نگاهداشت حرفه ای ورزشکاران
  • عبدالقادر تکه ئی، محمد چقر صفحات 60-68

    هدف این پژوهش تاثیر کیفیت محصول، تصویر برند، اعتماد برند بر رضایت و وفاداری مشتریان برند اجه فامیلی در میان مشتریان شهرستان گنبد کاووس است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مشتریان برند اجه فامیلی در شهرستان گنبد کاووس انتخاب شد. داده های موردنیاز از طریق ابزار پرسشنامه و با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس از 384 نفر از اعضای نمونه جمعآوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات و مدل از مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS نسخه 23 و PLS SMART نسخه 3 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که کیفیت محصول بر تصویر برند تاثیر معناداری دارد.کیفیت محصول بر اعتماد به برند تاثیر معناداری دارد.کیفیت محصول بر رضایت مشتری تاثیر معناداری دارد.تصویر برند بر رضایت مشتری تاثیر معناداری دارد.اعتماد به برند بر رضایت مشتری تاثیر معناداری دارد.رضایت مشتری بر وفاداری مشتری تاثیر معناداری دارد.

    کلیدواژگان: کیفیت محصول، تصویر برند، اعتماد برند، رضایت، وفاداری مشتریان
  • مهدی سلمان روغنی صفحات 67-74

    پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری آنرا مشتریان شهرداری یزد تشکیل دادند که با توجه به نامحدودبودنشان تعدادشان 384 نفر بدست آمد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت، استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار لیزرل و مدلسازی معادالت ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که؛ ویژگی های بشر دوستانه سازمان ، ویژگی اخلاقی سازمان، ویژگی های خیرخواهانه، توانایی های مدیریتی سازمان و شفافیت در فعالیت های سازمان بر رضایتمندی مشتریان تاثیر گذار است. در ادامه پیشنهادهایی برای بهبود پژوهش ارایه شدند.

    کلیدواژگان: مسئولیت اجتماعی، بنگاه های کسب و کار، رضایتمندی مشتریان، بیمه تامین اجتماعی، تبریز
  • سعید خادمی صفحات 75-80

    ین پژوهش به شناسایی عوامل تاثیر گذار بر چابکی و انعطاف پذیری زنجیره تامین با منطق فازی می پردازد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی می باشد. داده های مدیران و کارشناسان شهرداری یزد با استفاده از پرسشنامه خبرگان گردآوری شده اند و با کمک تحلیل فازی و نرم افزار AHP تحلیل شده اند. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که به ترتیب شاخص های سازمانی، فردی و محیطی از بیشترین و کمترین اهمیت در گروه برخوردار هستند. در ادامه پیشنهادهایی برای بهبود پژوهش ارایه شدند.

    کلیدواژگان: چابکی، انعطاف پذیری، زنجیره تامین، شهرداری یزد