فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال بیست و ششم شماره 1 (پیاپی 161، فروردین و اردیبهشت 1402)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال بیست و ششم شماره 1 (پیاپی 161، فروردین و اردیبهشت 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/04/03
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فاطمه کرمانشاهی، مهدی زارع بهرام آبادی*، حسن حیدری، حسین داودی صفحات 258-269
    زمینه و هدف

    سالمندی یکی از مراحل مهم زندگی است که با پیشرفت علم و بهبود شرایط بهداشتی، آمار سالمندان در جوامع گوناگون روبه افزایش است. از این رو برای ارتقای سازگاری سالمندان، توجه به رضایت از زندگی آنان و نگرش به سالمندی لازم است. بنابراین پژوهش حاضر به منظور اثربخشی توانمندسازی روان شناختی بر رضایت از زندگی و نگرش به سالمندی زنان سالمند شهر تهران انجام شده است. 

    مواد و روش ها

    جامعه آماری شامل کلیه زنان 60 تا 70 ساله شهر تهران در سال 1400-1399 بود. تعداد 24 نفر (12 نفر گروه کنترل و 12 نفر گروه آزمایش) به شیوه نمونه گیری دردسترس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. با بهره گیری از یک طرح آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، سالمندان ابتدا پرسش نامه های رضایت از زندگی و نگرش به سالمندی را تکمیل کردند؛ سپس کاربندی آزمایشی توانمندسازی روان شناختی در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش، اجرا و بعد از اتمام جلسات پس آزمون برای هر دو گروه ارایه شد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری به کمک نسخه 19 نرم افزارSPSS استفاده شد.

    ملاحظات اخلاقی

    کسب رضایت آگاهانه از اصول اخلاقی در این پژوهش بود. این مطالعه با کد IR.IAU.ARAK.REC.1400.027 به تصویب کمیته اخلاق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک رسیده است.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که برنامه آموزشی توانمندسازی روان شناختی بر رضایت از زندگی (9/673=F و 0/006=p) و نگرش به سالمندی (8/385=F و 0/009=p) بین دو گروه در دو مرحله ارزیابی تفاوت معنا داری ایجاد کرده است؛ به این معنی که برنامه توانمندسازی روان شناختی باعث ارتقای رضایت از زندگی و نگرش به سالمندی افراد نمونه شد.

    نتیجه گیری

    براساس نتایج این پژوهش می توان گفت، برنامه توانمندسازی روان شناختی بر رضایت از زندگی و نگرش به سالمندی زنان سالمند اثربخش بوده و آگاهی متخصصان حوزه های مشاوره، سالمندی، روان شناسی و سلامت از این آموزش ها می تواند کمک کننده باشد.

    کلیدواژگان: توانمندسازی روان شناختی، زنان سالمند، رضایت از زندگی، نگرش به سالمندی
  • میرسعید عطارچی*، فاطمه نجاتی فر، حمید محمدی کجیدی، زهرا عطرکار روشن، نیلوفر فرجی، مریم جوشن، فاطمه راحت طلب، روح الله امینی صفحات 270-281
    زمینه و هدف

    افزایش قابل توجه استفاده از سموم دفع آفات، نگرانی در مورد اثرات احتمالی سوء آن بر سلامت انسان و محیط زیست را افزایش داده است. مواجهه مزمن با برخی آفت کش مانند حشره کش ها عوارض جدی بر ارگآن های مختلف بدن حتی پیش از بروز علایم بالینی دارد. در این مطالعه به ارزیابی یافته های بیوشیمیایی در کارگران کارخانه تولید حشره کش در گیلان پرداخته شد.

    مواد و روش ها

    مطالعه به صورت مقطعی بر روی 99 کارگر در مواجهه با حشره کش و 107 فرد بدون مواجهه در یک کارخانه تولید حشره کش در گیلان با روش نمونه گیری دردسترس و طی سال 2020 انجام شد. اطلاعات کارگران شامل شاخص های پارامترهای بیوشیمیایی و علایم بالینی مانند علایم مسمومیت مزمن با حشره کش با تمرکز بر سیستم تنفسی (سرفه، تنگی نفس و...)، سیستم نورلوژیک (خستگی، ترمور، کرامپ، ضعف عضلانی و...)، سیستم سایکولوژیک (اختلال خواب، اضطراب و...) و سیستم پوستی (قرمزی، خارش و...) از پرونده سلامت شغلی کارکنان جمع آوری شد. درنهایت به مقایسه یافته های بیوشیمیایی و علایم بالینی در دو گروه مواجهه و غیرمواجهه در نسخه 16 نرم افزار SPSS پرداخته شد.

    ملاحظات اخلاقی

    این طرح با کد اخلاقی IR.GUMS.REC. 1399.632 مورد تایید کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج این مطالعه نشان داد فراوانی علایمی مانند سردرد، خارش پوستی، سرفه و اختلال خواب در گروه مواجهه بیشتر بود (0/05>P). براساس یافته های بیوشیمیایی، مقادیر اوره و کراتینین خون، ‎مقدار آلکالن فسفاتاز و قند ناشتای خون در گروه مواجهه به طور معناداری از گروه غیرمواجهه بیشتر بود 0/05>P. ترومبوسیتوز در 9/09 درصد از کارگران در گروه مواجهه مشاهده شد و در کارگران با سابقه کار بیش از 11 سال رایج تر بود.

    نتیجه گیری

    مواجهه مزمن با حشره کش ها ممکن است باعث ایجاد ترومبوز و تغییراتی در شاخص های بیوشیمیایی مانند افزایش اوره و کراتینین خون و آلکالن فسفاتاز و قند ناشتای خون شود و ممکن است با علایم بالینی مانند سردرد و خارش و سرفه و اختلال خواب همراه باشد. پیشنهاد می شود انواع بیولوژیک مانیتورینگ در کارگران در مواجهه با حشره کش در دوره کوتاه تری صورت گیرد.

    کلیدواژگان: حشره کش، مواجهه شغلی، سمیت، آزمایشات هماتولوژیک
  • محمود حقیری، وهب حبیب پور*، نهال محرک پور، مرتضی قاسمی صفحات 282-295
    زمینه و هدف

    پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان استقلال شغلی پرستاران و تاثیر آن بر کیفیت مراقبت انجام شد.

    مواد و روش ها

    این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است و در دسته تحقیقات علی قرار دارد. جامعه آماری، کادر پرستاری بیمارستان امام خمینی (ره) اراک بودند. پرستاران بخش های مراقبت های ویژه، داخلی، جراحی، اطفال و نوزادان، زنان، ارتوپدی و اورژانس بستری به عنوان جامعه آماری انتخاب و سایر بخش ها به دلیل تفاوت در اجرای کار از مطالعه خارج و تعداد 101 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه مقیمی و کرامر و چمالنبرگ است. تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزار آماری SPSS انجام شد.

    ملاحظات اخلاقی

    این مقاله با کد اخلاق به شماره IR.IAU.ARAK.REC 1397,66 در کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک به تصویب رسیده است. همه اصول بیانیه هلسینکی، ازجمله دریافت رضایت آگاهانه از شرکت کنندگان و محرمانه بودن اطلاعات آن ها رعایت شده است.

    یافته ها

    نتایج نشان داد میانگین میزان خودمختاری پرستاران 3/16 با انحراف معیار 0/35 بود که به طور معناداری مطلوب بودن سطح خودمختاری پرستاران را نشان داد. خودمختاری محدودشده برای تمام بخش ها استفاده می شود. در بخش داخلی نوع مختاری به صورت خودمختاری غیرقانونی بود و در بخش جراحی، خودمختاری از نوع مراقبت پرستاری است. الگوی رگرسیون برای تمام بخش ها به غیر از بخش داخلی معنادار بود، به نحوی که با افزایش یک واحد در «خودمختاری شغلی محدودشده در بخش مراقبت های ویژه»، «خودمختاری شغلی در مراقبت پرستاری در بخش جراحی» و «خودمختاری شغلی محدودشده در بخش های اطفال و نوزادان، زنان، ارتوپدی و اورژانس بستری» بین پرستاران بیمارستان امام خمینی (ره) اراک به ترتیب به اندازه 0/253، 0/187، 0/522، 0/205، 0/466 و 0/129 واحد به «کیفیت مراقبت» افزوده شده است.

    نتیجه گیری

    خودمختاری پرستار به عنوان یک ویژگی سازمانی همراه با چند عامل دیگر موجب افزایش کیفیت مراقبت از بیمار می شود و برای دست یابی به این نتایج سودمند، مدیران پرستاری باید پرستاران را توانمند ساخته و محیطی فراهم کنند تا دانش خود را در تمرین خودمختاری به کار گیرند.

    کلیدواژگان: مدیریت بحران، فرهنگ سازمانی، ریسک پذیری، بیمارستان
  • محمدرضا حیدری، مهرداد گودرزوند چگینی*، حمیدرضا رضایی کلیدبری، مراد رضایی دیزگاه صفحات 296-309
    زمینه و هدف

    بین المللی کردن آموزش عالی، امروزه به عنوان یک استراتژی کارآمد برای مواجهه با نیازهای متنوع جامعه جهانی شده مطرح است. فرهنگ سازمانی دانشگاه ها یکی از عوامل تعیین شکست یا موفقیت عملکرد آن را تشکیل می دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط عوامل فرهنگ سازمانی در بین المللی سازی دانشگاه های ایران انجام شد.

    مواد و روش ها

    پژوهش از نوع کمی بوده و جامعه آماری این مطالعه را صاحب نظران، سیاست گذاران، مجریان و دست اندرکاران بین المللی سازی دانشگاه ها تشکیل دادند. پرسش نامه محقق ساخته، به شکل خوداظهاری و حاوی سوالات بسته پاسخ طراحی شد و 124 نفر از صاحب نظران آموزش عالی و دست اندرکاران بین المللی سازی آموزش عالی آن را تکمیل کردند. در مرحله کمی مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم با نرم افزار SPSS و ایموس انجام شد.

    ملاحظات اخلاقی

    این مقاله برگرفته از پایان نامه دکترای رفتار سازمانی با کد شناسایی IR.IAU.RASHT.REC.1400.035 مصوب 12/11/1400 دانشگاه آزاد اسلامی است.

    یافته ها

    با توجه به خروجی نرم افزار ایموس، ترتیب عوامل تشکیل دهنده الگوی بین المللی سازی آموزش عالی بر اساس بار عاملی نشان می دهد بالاترین عامل مربوط به عامل ارتباط و تعامل با بار عاملی (1/03) و کمترین بار عاملی مربوط به منابع انسانی، فیزیکی و مالی با بار عاملی (0/87) است.

    نتیجه گیری

    فرهنگ دانشگاهی در سطح جامعه دانشگاهی و گروه های آموزشی و در تعامل بین آن ها معنا می یابد و به شیوه های برقراری ارتباط و تعامل بین اعضای دانشگاه اشاره دارد. این مقوله به عنوان یکی از عوامل اثرگذار در سیاست های آموزش عالی مطرح است که نقش مهمی در انواع تفکر سیستمی، راهبردی، فرایندی، جهانی و خلاقانه بین مدیران دانشگاه ها و توانمندی کارکنان و رویت پذیری دانشگاه از نظر نتایج اعتباربخشی و رتبه بندی نقش مهمی در بین المللی سازی دانشگاه ها دارد.

    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، فرهنگ دانشگاه، جهانی شدن، بین المللی سازی دانشگاه
  • رشید دوستی ایرانی*، مسعود گلپایگانی، فردین فرجی صفحات 310-323
    زمینه و هدف

    سیاتیکا یکی از معمولی ترین و مرسوم ترین بیماری های سیستم اعصاب محیطی به شمار می آید و ممکن است در اثر فشار روی خود عصب سیاتیک ایجاد شود. با توجه به اینکه عضله پیریفورمیس در نزدیکی عصب سیاتیک قرار دارد، اسپاسم آن باعث فشار بر عصب، بروز درد سیاتیک و درنهایت موجب سندروم پیریفورمیس می شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر درد و التهاب بیماران مبتلا به سندروم پیریفورمیس بوده است.

    مواد و روش ها

    جامعه آماری این پژوهش را بیماران مبتلا به سندروم پیریفورمیس مراجعه کننده به مراکز پزشکی و درمانی شهر اراک تشکیل داده است که از این بین، 20 نفر به صورت هدفمند انتخاب و به شکل تصادفی در 2 گروه 10 نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش در مدت 6 هفته به تمرینات ثبات مرکزی پرداخته و گروه کنترل در همین بازه زمانی به زندگی عادی خود ادامه دادند. برای بررسی تفاوت بین گروه ها از آزمون های تی تست، خی دو و مک نمار در سطح معناداری 5 درصد استفاده شد.

    ملاحظات اخلاقی

    انجام این مطالعه پس از تصویب در شورای آموزشی دانشگاه اراک، کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی اراک با شناسه IR.ARAKMU.REC.1400.157 و دریافت کد کارآزمایی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران با کد IRCT20211003052662N1 تایید شد و برای اطمینان از شرکت داوطلبانه آزمودنی ها، فرم رضایت نامه شرکت در طرح با مفاد مربوطه از آن ها اخذ شد.

    یافته ها

    پس از اجرای پروتکل تمرینی در پایان هفته ششم، میانگین نمرات درد در گروه کنترل از 95/2 در پیش آزمون به 90/7 در پس آزمون کاهش یافت که این کاهش از لحاظ آماری معنا دار نبود (0/562=P)، در حالی که در گروه آزمایش این نمرات از 91/7 به 33/4 کاهش یافته و این کاهش از لحاظ آماری معنا دار است (0/0=P)؛ بنابراین با 95 درصد اطمینان می توان گفت تمرینات ثبات مرکزی بر درد بیماران مبتلا به سندروم پیریفورمیس، در سطح معناداری 5 درصد، تاثیر معنادار داشته است. از طرف دیگر، افرادی که عصب ملتهب داشته اند، در گروه کنترل از 10 نفر در پیش آزمون، به 8 نفر در پس آزمون کاهش یافته که این کاهش از لحاظ آماری معنا دار نبود (0/5=P)، در حالی که در گروه آزمایش این افراد از 10 نفر به 2 نفر، کاهش یافت و این کاهش از لحاظ آماری معنا دار است (0/008=P)؛ بنابراین با 95 درصد اطمینان می توان گفت تمرینات ثبات مرکزی بر التهاب بیماران مبتلا به سندروم پیریفورمیس در سطح معنا داری 5 درصد نیز تاثیر معنا دار داشته است.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های تحقیق حاضر و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر نمونه های تحقیق می توان نتیجه گرفت تمرینات ثبات مرکزی باعث بهبود درد و التهاب بیماران مبتلا به سندروم پیریفورمیس می شود. با توجه به اصول و ویژگی های منحصربه فرد تمرینات ثبات مرکزی، مقبولیت و اثر مثبت آن بین افراد مورد پژوهش، امید است که این تمرینات در روند درمان این بیماران به طور روزافزون تری استفاده شود.

    کلیدواژگان: ثبات مرکزی، سندروم عضله پیریفورمیس، سیاتیکا
  • نهال محرک پور*، وهب حبیب پور، داود شمسی صفحات 324-337
    زمینه و هدف

    مدیریت بحران یکی از مقوله های مهم در زمینه مدیریت می باشد و این موضوع در حوزه سلامت و بهداشت اهمیتی دو چندان پیدا می کند . به دلیل جایگاه این موضوع در این تحقیق به بررسی عوامل تاثیرگذار بر توسعه مکانیسم های مدیریت بحران در بیمارستان های شهر اراک پرداخته شده است. همچنین تلاش شده است به بررسی تاثیرگذاری سه عامل فرهنگ سازمانی، عدم قطعیت محیط کسب و کار و ریسک پذیری را بر توسعه مکانیزم های مدیریت بحران پرداخته شود.

    مواد و روش ها

    در همین راستا با طراحی پرسش نامه و توزیع آن در میان کارکنان بیمارستان های شهر اراک به تعداد 240 فرم به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده است. 

    ملاحظات اخلاقی

    این مقاله با کد اخلاق 1274.1401.REC.ARAKMU.IR در کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک به تصویب رسیده است. همه اصول بیانیه هلسینکی ازجمله دریافت رضایت آگاهانه از شرکت کنندگان و محرمانه بودن اطلاعات آنها رعایت شده است.

    یافته ها

    با محاسبه آلفای کرونباخ به میزان 0/897، پایایی پرسش نامه مورد ارزیابی واقع شده است که مقداری مطلوب برای آلفای کرونباخ می باشد.سپس بوسیله مدل تحلیل مسیر و تعیین ضرایب مسیر به وسیله نرم افزار لیزرل به بررسی مدل طراحی شده پرداخته شده است. سپس با انجام آزمون های آماری به بررسی فرضیات توجه شده است.

    نتیجه گیری

    نتایج حاکی از آن می باشد که هر سه عامل ارتباط معناداری با توسعه مکانیزم های مدیریت بحران داشته اند و بر آن تاثیرگذار بوده اند.

    کلیدواژگان: مدیریت بحران، فرهنگ سازمانی، ریسک پذیری، بیمارستان
|
  • Fatemeh Kermanshahi, Mehdi Zare Bahramabadi*, Hasan Heidari, Hossain Davoodi Pages 258-269
    Background and Aim

    Old age is a critical period in life. Due to advances in technologies and improvement in healthy conditions, the number of aged population is increasing. Hence, it is necessary to pay attention to their life satisfaction and attitudes towards aging. The present study aims to assess the effectiveness of a psychological empowerment program on life satisfaction and attitude towards aging in older women living in Tehran, Iran.

    Methods & Materials

    The study population consists of all women aged 60-70 years referred to a charity foundation in Tehran, Iran in 2020. Of these, 24 women were selected by a convenience sampling method. They were randomly assigned to the intervention (n=12) and control (n=12) groups. Using a pre-test/post-test design, the elderly first completed the life satisfaction index-Z and the attitude towards aging questionnaire. Then, the experimental group received the psychological empowerment program at 8 sessions. After the intervention, the questionnaires were completed again by both groups. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the collected data in SPSS software, version 19. 

    Ethical Considerations

    This study was approved by the Research Ethics Committee of Islamic Azad University of Arak Branch (Code: IR.IAU.ARAK.REC.1400.027).

    Results

    There was a significant difference in life satisfaction (F=9.673, P=0.006) and attitudes towards aging (F=8.385, P=0.009) between the two groups. The psychological empowerment program significantly improved life satisfaction and attitudes towards aging in older women. 

    Conclusion

    The psychological empowerment program is effective in improving life satisfaction and attitude towards aging in older women living in Tehran. It can be used by experts in the fields of counseling, geriatrics, psychology, and health.

    Keywords: Psychological empowerment, Older women, Life satisfaction, Attitude towards aging
  • Mir Saeed Attarchi*, Fatemeh Nejatifar, Hamid Mohammadi Kojidi, Zahra Atrkar Roushan, Niloofar Faraji, Maryam Joshan, Fatemeh Rahattalab, Roholah Amini Pages 270-281
    Background and Aim

    The high use of pesticides has increased the concern about its possible harm to individual and environment health. Chronic exposure to pesticides has serious effects on different body organs even before the onset of clinical symptoms. In this study, we aim to evaluate clinical and biochemical characteristics of male workers in a pesticide production factory in Guilan province, Iran.

    Methods & Materials

    This cross-sectional study was conducted on 99 male workers exposed to pesticide and 107 people without exposure who were employed in a pesticide production factory in Guilan and selected using a convenience sampling method in 2020. Their demographical data as well as clinical characteristics such as respiratory symptoms (cough, shortness of breath, etc.), neurological symptoms (fatigue, tremors, cramps, muscle weakness, etc.), psychological symptoms (sleep disorders, anxiety, etc.) and skin symptoms (redness, itching, etc.) were collected from the occupational health records of the workers. Finally, the biochemical parameters were compared between the two groups. Statistical analysis was performed in SPSS software, version 16.

    Ethical Considerations

    This study was approved by the Research Ethics committee of Guilan University of Medical Science, Rasht, Iran (Code: IR.GUMS.REC.1399.632). Informed consent was obtained from all participants in this study.

    Results

    The frequency of symptoms such as headache, itchy skin, cough, and sleep disorders was higher in the exposed group (P<0.05). Based on the biochemical findings, blood urea level, creatinine level, alkaline phosphatase, and fasting blood sugar level were significantly higher in the exposed group (P<0.05). Thrombocytosis was observed in 9.09% of exposed workers, which was higher in those with more than 11 years of work experience.

    Conclusion

    Chronic exposure to pesticide can cause thrombosis, changes in biochemical parameters, and clinical symptoms. It is recommended that biological monitoring should be conducted in exposed workers at a shorter interval.

    Keywords: Pesticides, Occupational exposure, Toxicity, Hematological tests
  • Mahmood Haghiri, Vahab Habibpour*, Nahal Moharekpour, Morteza Ghasemi Pages 282-295
    Background and Aim

    This study aims to investigate the effect of nurses’ autonomy on the quality of patient care based on Kramer and Schmalenberg’s model

    Methods & Materials

    This is a causal-comparative study. Participants were 101 nurses of Imam Khomeini Hospital in Arak, Iran from the intensive care unit and internal medicine, surgery, pediatrics, gynecology, orthopedics, and emergency departments. The data collection tools were Moghimi and Ramazan’s patent care quality questionnaire and an autonomy assessment questionnaire based on Kramer and Schmalenberg’s autonomy model. The data were analyzed in SPSS software.

    Ethical Considerations

    This study was approved by the ethics committee of Islamic Azad University of Arak Branch (Code: IR.IAU.ARAK.REC.1397.66).

    Results

    The mean autonomy score of nurses was 3.16 ±0.35, indicating a desirable level. Nurses of all departments had limited autonomy. In the internal department, nurses had unsanctioned autonomy, while in the surgical department, they had autonomous nursing care action. The regression models were significant for all departments except for the internal department. With an increase of one unit in limited autonomy in the intensive care unit, autonomous nursing care in the surgical department, and limited autonomy in pediatrics, gynecology, orthopedics, and emergency departments among the nurses, the quality of care can be increased by 0.253, 0.187, 0.522, 0.205, 0.466 and 0.129, respectively.

    Conclusion

    Nurses’ autonomy can increase the quality of patient care. The nursing managers need to empower nurses and provide an environment for them to apply their knowledge in practicing autonomy.

    Keywords: Crisis management, Organizational culture, Risk taking, Hospital
  • Mohammad Reza Heidari, Mehrdad Goudarzvand Chegini*, Hamid Reza Rezaei Kelidbari, Morad Rezaei Dizgah Pages 296-309
    Background and Aim

    The internationalization of higher education is an effective strategy to meet the diverse needs of a society. One of the factors determining the failure or success of internationalization is the organizational culture of universities. The present study aims to investigate the role of organizational culture-related factors in the internationalization of Iranian universities.

    Methods & Materials

    This is a quantitative-quantitative study. Participants were 124 Iranian experts in higher education and those involved in internationalization of universities. A researcher-made questionnaire was used as a self-report tool with close-ended questions. In the quantitative stage, structural equation modeling and first- and second-order factor analysis were performed in SPSS and AMOS software.

    Ethical Considerations

    This study was approved by the ethics committee of Islamic Azad University, Rasht Branch (Code: IR.IAU.RASHT.REC.1400.035)

    Results

    The ranking of factors affecting the internationalization of Iranian universities showed that the factor with the highest factor loading was “communication & interaction” (1.03) and the factor with the lowest factor loading was “human/physical/financial resources” (0.87).

    Conclusion

    Communication/interaction of universities with other education centers, as an organizational culture-related factor, plays an important role in the internationalization of Iranian universities.

    Keywords: Organizational culture, University culture, Globalization, Internationalization of the university
  • Rashid Doosti Irani*, Masoud Golpayegani, Fardin Faraji Pages 310-323
    Background and Aim

    Sciatica is one of the most common diseases of the peripheral nervous system and may be caused by pressure on the sciatic nerve. Due to the fact that piriformis muscle located near the sciatic nerve, piriformis muscle spasm may put pressure on the nerve and cause sciatica and consequently piriformis syndrome. The present study aims to investigate the effect of core stability exercises on pain and inflammation of patients with piriformis syndrome.

    Methods & Materials

    This is a randomized clinical trial. The study population consists of all patients with piriformis syndrome referred to medical centers in Arak, Iran from. Of these, 20 were purposefully selected and randomly divided into two groups of control (n=10) and exercise (n=10). The exercise group performed core stability exercises for 6 weeks, while the control group continued their normal life during this period. To examine the differences between the study groups, t-test, Chi-Square test, and McNemar’s test were used. The significance level was set at 0.05.

    Ethical Considerations

    This study was approved by the Ethics Committee of Arak University of Medical Sciences (Code: IR.ARAKMU.REC.1400.157) and was registered by Iranian Registry of Clinical Trials (ID: IRCT20211003052662N1). Informed consent was obtained from all participants.

    Results

    The Mean pain score in the control group decreased from 95.2 to 90.7 after the exercise, which was not statistically significant (P=0.562). In the exercise group, the mean pain score decreased from 91.7 to 33.4, and this decrease was statistically significant (P=0.0); Therefore, at 95% confidence interval, we can say that core stability exercises had a significant effect on the pain of patients with piriformis syndrome (P<0.05). The number of patients with inflamed nerve in the control group decreased from 10 in the pre-test phase to 8 in the post-test phase, but this decrease was not statistically significant (P=0.5). In the exercise group, it was reduced from 10 to 2, and this decrease was statistically significant (P=0.008); Therefore, we can say that core stability exercises had a significant effect on the inflammation of patients with piriformis syndrome (P<0.05).

    Conclusion

    Core stability exercises can reduce pain and inflammation in patients with piriformis syndrome. These exercises can be used in the treatment of these patients.

    Keywords: Core Stability, Piriformis syndrome, Sciatica
  • Nahal Moharekpour*, Vahab Habibipour, Davood Shamci Pages 324-337
    Background and Aim

    Crisis management is an important field of management, especially in the field of health. This study aims to investigate the factors affecting the development of disaster management mechanisms in hospitals of Arak, Iran.

    Methods & Materials

    In this regard, 240 questionnaires were distributed among hospital and nursing managers in Arak. The questionnaire had acceptable reliability with Cronbach’ alpha  value of 0.897. 

    Ethical Considerations

    This study was approved by the ethics committee of Arak University of Medical Sciences (code: 1274.1401.REC.ARAKMU.IR). 

    Results

    Then, by using structural equation modeling in LISREL software, the designed model was analyzed. Finally, by using statistical tests, the research hypotheses were examined. 

    Conclusion

    The results showed the significant effect of three factors of “lack of stability in business environment”, “risk taking”, and “organizational culture” on the development of the mechanism of crisis management.

    Keywords: Disaster management, Organizational culture, Risk taking, Hospital