فهرست مطالب

Internal Medicine Today - Volume:13 Issue: 2, 2007

Internal Medicine Today
Volume:13 Issue: 2, 2007

  • تاریخ انتشار: 1386/08/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حامد مومنی مقدم، حسین انصاری، عباسعلی یکتا، مرضیه احسانی، مجید سمندر، سمانه مختاری صفحه 5
    زمینه و هدف
    نارسایی تقاربی عدم توانایی در نگهداری کافی تقارب برای کار نزدیک طولانی مدت و یا به عبارت دیگر عدم توانایی در انجام صحیح تقارب برای دید دوچشمی راحت در نزدیک می باشد که همراه با علائمی مثل خستگی چشم، سردرد، دوبینی گاهگاهی، گم کردن خطوط هنگام مطالعه و جابجایی کلمات و غیره می باشد که این علائم با کار نزدیک طولانی مدت، بی خوابی، استرس، اضطراب و ضعف عمومی تشدید می شود. یافته های کلینیکی در این بیماران شامل نقطه نزدیک تقارب دور، کاهش تقارب فیوژنی مثبت و افزایش میزان انحراف اگزوفوریا در نزدیک می باشد. هدف از این بررسی تعیین میانگین و دامنه تغییرات تستهای تشخیصی نارسایی تقاربی در مبتلایان به این اختلال می باشد.
    روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی 74 نفر با دامنه سنی 25-12 سال با نارسایی تقاربی که به مرکز چشم پزشکی الزهرا زاهدان مراجعه کرده و معیارهای ورود به مطالعه را داشتند به صورت تصادفی انتخاب شدند. پس از تعیین عیوب انکساری بیمار به روش رتینوسکوپی (در صورت نیاز با استفاده از داروی سیکلوپنتولات 1%) و تعیین بهترین اصلاح بیمار به روش سابجکتیو، نقطه نزدیک تقارب با خط کش میلیمتری، اگزوفوریای نزدیک با پریزم کاور تست و ورجنس فیوژنی مثبت با پریزم بار اندازه گیری شد. در این مطالعه یک ردیف عمودی با اندازه معادل 9/6 چارت اسنلن به عنوان تارگت تطابقی مورد استفاده قرار گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات مورد نظر داده ها با نرم افزار SPSS 14 تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از 74 نفر شرکت کننده 41 نفر مونث (4/55%) و 33 نفر مذکر (6/44 %) بودند. در این مطالعه میانگین نقطه نزدیک تقارب 24/3±97/11 سانتی متر، میانگین هتروفوریای نزدیک 36/4±66/9 پریزم دیوپتر و میانگین ذخایر فیوژنی مثبت نزدیک 26/8 ±63/19 پریزم دیوپتر بدست آمد. این شاخص ها در دو جنس تفاوت معنی داری را نشان ندادند (05/0p>).
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان داد که میانگین و انحراف معیار مقادیر نقطه نزدیک تقارب، هتروفوریای نزدیک و ذخیره فیوژنی مثبت نزدیک در اغلب افراد با نارسایی تقاربی نسبت به افراد سالم، غیر طبیعی می باشد. همچنین این مطالعه نشان داد که ممکن است در بیماری با نارسایی تقاربی نتایج یکی از تست های انجام شده در محدوده طبیعی بوده ولی با این وجود فرد باز هم به نارسایی تقارب مبتلا باشد.
    کلیدواژگان: نارسایی تقارب، نقطه نزدیک تقارب، هتروفوریای نزدیک، ذخیره فیوژنی مثبت
  • زهره امین زاده، بهاره حاجی خانی صفحه 12
    زمینه و هدف
    پنومونی ناشی از ونتیلاتور شایعترین عفونت اکتسابی در بخش مراقبت ویژه می باشد و میزان شیوع پنومونی در بیماران انتوبه 21 برابر بیماران دیگر است. کلونیزاسیون لوله تراشه به عنوان یک عامل خطر محسوب شده و خود تحت تاثیر عواملی نظیر طول مدت انتوباسیون و کاهش اسیدیتی معده قرار می گیرد. این تحقیق جهت بررسی اهمیت اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی کلونیزاسیون لوله تراشه بر روی بیماران بستری در ICU مسمومین بیمارستان لقمان حکیم تهران انجام گرفت.
    روش تحقیق: این تحقیق از نوع توصیفی و تکنیک آن مصاحبه و مشاهده بوده و در بیماران انتوبه با کشت مثبت از ترشحات لوله تراشه بستری در بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان حکیم تهران در سال 1384 انجام گرفت. از روش آسپیراسیون اندوتراکئال و کشت کیفی و نیز بررسی آنتی بیوگرام به روش دیسک دیفیوژن و کربی بائر استفاده شد.
    یافته ها
    180 بیمار (126 مرد و 54 زن) انتوبه با میانگین سنی 9/13 63/31 سال بررسی شدند. 3/83% بیماران سابقه دریافت آنتی بیوتیک قبل از نمونه گیری داشتند. استاف کواگولاز مثبت شایعترین میکروارگانیسم بوده (6/45%)، کلبسیلا، اسینتوباکتر و E.coli در رتبه های بعدی بودند. در 8/62% یک ارگانیسم و در 2/37% چند ارگانیسم به دست آمد. تب ৹c38 در یک سوم بیماران، لکوسیتوز12000 در 49% بیماران وجود داشت و بین مصرف آنتی بیوتیک و تب رابطه معنی دار آماری وجود داشت. 1/11% بیماران فوت کردند و رابطه آماری بین نوع ارگانیسم و بقای بیمار دیده نشد، ولی بین مصرف آنتی بیوتیک قبل از نمونه گیری با بقای بیماران رابطه وجود داشت.
    نتیجه گیری
    وجود اسینتوباکتر به همراه کلبسیلا، E.coli و استافیلوکوک اورئوس، احتمال پنومونی بیمارستانی گروه ATS III را افزایش داده و نشان دهنده عدم وجود رابطه معنی دار بین نوع ارگانیسم کلونیزه با سابقه دریافت آنتی بیوتیک هشداری برای عفونتهای مقاوم به درمان می باشد.
    کلیدواژگان: میکروبیولوژی، کلونیزاسیون، کشت، لوله داخل تراشه، انتوباسیون
  • علی دهقان احمدآباد، محمد صادق سیف پناهی صفحه 19
    زمینه و هدف
    داده های آیرودینامیک می توانند در تشخیص افتراقی، ارزیابی و درمان مشکلات و اختلالات پیچیده ای مانند ندولهای تار صوتی، خیشومی شدگی، اختلالات تولیدی، صوت، حنجره ای، تنفسی و ریوی مورد استفاده قرار گیرند. هدف از انجام این مطالعه تعیین متوسط زمان آواسازی، حجم آواسازی و میزان جریان هوای خروجی و همچنین ارتباط بین این پارامترها در دو حالت تنفس طبیعی و عمیق می باشد.
    روش تحقیق: این پژوهش به صورت مقطعی بوده و به شیوه توصیفی تحلیلی بر روی 103 نفر شامل 67 مرد و 36 زن انجام پذیرفت. در این پژوهش با استفاده از یک ضبط صوت و میکروفن صدای افراد ضبط شده و زمان با استفاده از یک کرنومتر ثبت می گردید و بلندی صدا توسط VU meter کنترل می گردید و با استفاده از یک اسپیرومتر 9 لیتر حجم ریه و آواسازی هر فرد ثبت گردید. نهایتا داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون t-test و همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    بر حسب تفاوت شرایط تنفس طبیعی و عمیق، زمان و حجم آوسازی و میزان جریان هوا در حین تنفس عمیق به طور معنی داری بیشتر از تنفس طبیعی است (05/0 P<). از سویی دیگر، با توجه به تفاوت جنسیتی بین افراد شرکت کننده در مطالعه بیشتر یافته ها به لحاظ آماری حاکی از تفاوت معنی داری در میانگین های زمان آواسازی، حجم آواسازی و میانگین جریان هوا بین زنان و مردان در حین تنفس طبیعی و عمیق بود (05/0 P<). میانگین زمانهای آواسازی واکه های /u/ و /i/ به لحاظ آماری معنی دار بوده و طولانی تر از واکه /a/ در حین تنفس طبیعی و عمیق بود (05/0 P<). میانگین حجم آواسازی واکه /a/ به لحاظ آماری معنی دارتر و طولانی تر از واکه های /u/ و /i/ در حالت تنفس طبیعی بود (05/0 P<). رابطه ای با همبستگی مثبت بین میانگین زمان آواسازی و حجم آواسازی و همچنین بین میانگین حجم آواسازی و میزان جریان هوا در هر دو حالت تنفس عادی و عمیق وجود داشت و از سویی دیگر رابطه ای با همبستگی منفی بین میانگین زمان آواسازی و میزان جریان هوا در هر دو حالت تنفس عادی و عمیق وجود داشت.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان می دهد که زمان و حجم آوسازی و میزان جریان هوا در حین تنفس عمیق بسیار طولانی تر از تنفس عادی می باشد و میزان این پارامترها در مردان بیشتر از زنان بود.
    کلیدواژگان: صوت، آواسازی، تنفس، دم، بازدم
  • مجتبی طبرستانی، محمدرضا کرامتی، فرشاد معروضی، اصغر کرامتی صفحه 27
    زمینه و هدف
    مقادیر خون شناسی به طور گسترده ای در بررسی وضعیت سلامتی افراد کاربرد داشته و به استناد این مقادیر می توان بیماری های مختلف خونی و غیر خونی را مورد ارزیابی و تشخیص قرار داد. این مقادیر خود تحت تاثیر عواملی چون سن، جنس، نژاد، تغذیه و محیط قرار می گیرند. با توجه به اینکه این موارد در جمعیتهای مختلف تفاوتهایی با یکدیگر دارند، این تفاوتها می تواند منجر به اختلافاتی در مقادیر مرجع گردد.
    روش تحقیق: در این مطالعه جمعا 1040 نفر فرد به ظاهر سالم از 3 گروه سنی 13-11 سال، 18-14 سال و 55-19 سال به صورت تصادفی از نقاط مختلف شهر مشهد انتخاب شدند. از تمامی آنها تحت شرایط استاندارد خون گیری به عمل آمد و پس از آن مقادیر خون شناسی شامل WBC، RBC، Hb، Hct، شاخصهای گلبول قرمز و شمارش افتراقی لوکوسیتها برای گروه های سنی و جنسی مختلف تعیین گردید.
    یافته ها
    میزان مرجع شمارش RBC، هموگلوبین و هماتوکریت در بالغین مذکر بیشتر از خانمها بود. شمارش پلاکتی در خانمها نسبت به آقایان بیشتر بود. مقادیر مرجع خون شناسی در بالغین مذکر بصورت زیر بود: WBC (×103 μl)= 6.45(3.3-9.6)، RBC(×106 μl)= 5.43±0.90، Hb(gr/dl)=15.9±1.96، Hct(%)= 47.2±7.2، PLT(×103 μl)= 231(133-329
    نتیجه گیری
    در مقادیر مرجع خون شناسی در جمعیت مورد مطالعه در قیاس با دیگر جمعیتها اختلافاتی مشهود بود و بویژه جمعیت مورد مطالعه ما MCV، MCH، MCHC، شمارش لوکوسیتی و پلاکتی پایین تری در قیاس با دیگر جمعیتها داشتند.
    کلیدواژگان: مقادیر خون شناسی، مقادیر نرمال، مقادیر مرجع، شمارش کامل سلولی
  • نغمه مخبر صفحه 34
    زمینه و هدف
    اسکیزوفرنی از جمله اختلالاتی است که می تواند باعث افت ضریب هوشی و توانایی های ذهنی فرد شود و همچنین علایمی که در این بیماری دیده می شود به طور مستقیم و غیر مستقیم با ظرفیت های هوشی بیمار مرتبط است. بعضی از محققین نشان داده اند که توانمندی ذهنی و تحصیلی بیمار و سطح بینش بیماران اسکیزوفرن با وضعیت بالینی بیماران نیز ارتباط دارد. تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین سطوح بینش بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و سطوح تحصیلات بیمار و علایم مثبت و منفی بیماران می پردازد.
    روش تحقیق: این مطالعه مقطعی شامل 125 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی است که در سنین بین 18 و 45 سال بوده و به بیمارستان دانشگاهی روانپزشکی ابن سینای مشهد مراجعه کرده اند. مطالعه از اردیبهشت 1384 لغایت اردیبهشت 1386 ادامه یافته است. توسط آزمون نشانگان مثبت و منفی اسکیزوفرنی، به ارزیابی شدت اختلال بررسی گردید. به جهت بررسی سطح بینش از Schedule for assessing the three components of insight (SATCI) استفاده شد.
    یافته ها
    در تحلیل داده های بدست آمده از آزمون های تحلیل همبستگی پیرسون استفاده شده و سطح معنی داری 05/0p< تعریف شد. بین سطح تحصیلات بر اساس سنوات تحصیلی و سطح بینش رابطه مثبت معنی داری وجود داشت (05/0p<) و میانگین نمره آزمون PANSS در هر سه علایم مثبت، منفی و کلی با نمره آزمون SATCI ارتباط معکوس معنی داری داشت (05/0p<).
    نتیجه گیری
    سطح تحصیلات بیماران اسکیزوفرن به طور چشمگیری با میزان بینش آنها ارتباط دارد. همچنین بین شدت بالینی بیماری و سطح بینش بیماران ارتباط معکوسی وجود دارد و این ارتباط با هر دو نوع علایم مثبت و منفی اسکیزوفرنی دیده می شود.
    کلیدواژگان: اسکیزوفرنی، علایم مثبت و منفی، بینش، تحصیلات
  • اصغر اکبری، رمضان نازک، فاطمه غیاثی صفحه 41
    زمینه و هدف
    انعطاف پذیری یا کشش پذیری بافت های نرمی مثل عضله، تاندون، فاشیا، کپسول مفصلی و پوست که از اطراف مفصل عبور می کنند برای تکمیل دامنه حرکتی مفصل در طی فعالیت های عملکردی ضروری است. به منظور افزایش انعطاف پذیری، عضلات باید تحت کشش قرار گیرند. این مطالعه به منظور تعیین موثرترین روش کشش جهت بازگرداندن انعطاف پذیری همسترینگ در حداقل زمان ممکن در دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد.
    روش تحقیق: شصت دانشجوی پسر با دامنه سنی 28-18 سال از طریق نمونه گیری در دسترس برای این کارآزمایی بالینی انتخاب شدند. نمونه ها به طور تصادفی در 4 گروه 15 نفره تحت کشش استاتیک، کشش با استفاده از تکنیک Hold Relax (HR)، کشش متعاقب انقباض ایزومتریک Post Isometric Relaxation (PIR) و کشش بر اساس قانون مهار متقابل Reciprocal Inhibition (RI) قرار گرفتند. کشش به مدت 6 هفته، 5 روز در هفته و هر روز 2 دقیقه برای هر مورد انجام گردید. دامنه حرکتی اکستانسیون اکتیو و پاسیو زانو و فلکسیون پاسیو ران (درجه) با گونیامتر، فاصله بین نوک انگشتان دست با پا (سانتی متر) در وضعیت نشسته با متر نواری، میزان تحرک ستون کمری (سانتی متر) در ریتم لگنی- کمری با آزمون تغییر یافته شوبر و زاویه لوردوز کمر (درجه) با خط کش انعطاف پذیرقبل از شروع کشش و در فواصل یک هفته ای تا پایان مطالعه اندازه گیری شدند. سپس از آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه و آنالیز واریانس برای داده های تکراری استفاده شد.
    یافته ها
    دامنه حرکتی اکستانسیون اکتیو زانو در گروه کشش استاتیک از ̊6/6± ̊5/155 به ̊5/5± ̊5/168، در گروه HR از ̊9/4± ̊5/158 به ̊4/5± ̊5/172، در گروه PIR از ̊8/6± ̊7/156 به ̊7/5± ̊7/169 و در گروهRI از ̊4/6± ̊1/157 به ̊7/6± ̊1/168 ارتقاء یافت (0001/0P<). میانگین دامنه حرکتی اکستانسیون پسیو زانو نیز در گروه استاتیک از ̊8/6± ̊1/158 به ̊3/4± ̊8/171، در گروه HR از ̊5/5± ̊6/160 به ̊2/5± ̊1/174، در گروه PIR از ̊4/6 ± ̊3/158 به ̊6/5 ± ̊172 و در گروه RI از ̊5/6± ̊4/159 به ̊8/5± ̊5/172 افزایش یافت (0001/0P<).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که هیچ کدام از این تکنیک ها برتری نسبت به تکنیک دیگر در بهبود انعطاف پذیری همسترینگ ندارند.
  • ویکتوریا عمرانی فرد، غلامرضا خیر آبادی، سید مهدی موحد ابطحی، مریم کمالی دولت آبادی صفحه 52
    زمینه و هدف
    انگیزه اصلی انجام این پژوهش گزارشهای مربوط به شیوع بالای اختلال وسواسی- جبری تشخیص داده نشده در مراجعین به کلینیکهای پوست بوده است.
    روش تحقیق: 140 نفر از مراجعین به کلینیکهای پوست به روش نمونه گیری متوالی (تصادفی ساده) با بهره- گیری از مقیاس وسواس- جبری یل براون و مصاحبه بالینی مبتنی بر DSM-IV مورد بررسی از نظر ابتلا به وسواس قرار گرفتند. شدت وسواس بر اساس مقیاس وسواس- جبری یل براون تعیین گردیده و همه مراجعین از نظر الگوی علایم وسواس و شکایات پوستی مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    31 نفر (1/22 %) از مراجعین مبتلا به وسواس بر اساس معیارهای DSM-IV بودند که هیچکدام از آنها قبلا تشخیص داده نشده بودند. نوع و پراکندگی علایم وسواس تفاوت قابل ملاحظه ای با وضعیت بالینی معمولی نداشت. 33 نفر (6/23 %) از بیماران بیش از یک علامت وسواسی داشتند و در میان مبتلایان به وسواس شایعترین علامت، وسواس شستشوی افراطی بود. 7/39 % از افراد مبتلا به وسواس، نمره 16 و بیشتر را داشتند. علایم پوستی بسیار متنوع بوده و رابطه مستقیمی با وسواس نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج بیانگر شیوع بالای علایم بالینی وسواس در مراجعین به کلینیکهای پوست می باشد. لذا شایسته است توجه بیشتری به تشخیص و درمان افرادی شود که دچار وسواس هستند و به درمانگاه های پوست مراجعه نمی کنند.
    کلیدواژگان: اختلال، وسواس اجبار، کلینیک های پوست
  • غلامرضا شریفی راد، سیامک محبی، محمد مطلبی صفحه 57
    زمینه و هدف
    بیماری های قلبی عروقی مهمترین بیماری دوران سالمندی شامل عارضه پیشرونده ای است که از دوران کودکی آغاز و تظاهر بالینی خود را به طور عمده در بزرگسالی از میانسالی به بعد آشکار می کند. از طرفی زندگی بی تحرک باعث افزایش تمام علل اصلی مرگ و میر می شود و خطر بیماری قلبی عروقی را دو برابر می کند. توصیه WHO انجام فعالیت جسمانی حداقل 30 دقیقه در روز است که می تواند یکی از مهمترین عوامل در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی باشد. با این اوصاف این تحقیق با هدف بررسی ارتباط بیماری های قلبی عروقی در سالمندان عضو کانون بازنشستگان اصفهان با سابقه فعالیت جسمانی در دوران میانسالی انجام شد.
    روش تحقیق: این مطالعه از نوع مطالعه تحلیلی و مقطعی بوده که جمعیت مد نظر، سالمندان عضو کانون بازنشستگان اصفهان می باشد. تعداد نمونه ها 255 نفر بوده که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای بود مشتمل بر 6 سوال مشخصات دموگرافیک، 5 سوال مرتبط با بیماری قلبی عروقی، 20 سوال مرتبط با فعالیت جسمانی در دوره میانسالی که به روش مصاحبه سازمان یافته تکمیل گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که شیوع بیماری قلبی عروقی و فشار خون بالا در سالمندان مورد بررسی به ترتیب 2/32% و 7/46% می باشد. همچنین نتایج نشان داد که بین استعمال و عدم استعمال سیگار از لحاظ ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (04/0=P) و بین ابتلا و عدم ابتلا به فشار خون بالا از لحاظ ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (001/0>P) اختلاف معنی داری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که شیوع بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا در سالمندان عضو کانون بازنشستگان اصفهان بیش از حد انتظار است. همچنین این مطالعه مشخص کرد که میزان پیاده روی، تنیس روی میز، نرمش، دوچرخه سواری و کوه پیمایی در میانسالی در میزان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی موثر است. مطالعه نشان داد که میزان پیاده روی، نرمش و دویدن در میانسالی بین دو جنس تقریبا یکسان بوده و میزان فعالیت جسمانی به طور مستقیم با سطح تحصیلات ارتباط دارد. به عبارتی هر چه سطح تحصیلات بالاتر باشد میزان فعالیت جسمانی هم بیشتر است. اما میزان پیاده روی، دوچرخه سواری، کوه پیمایی و دویدن در میانسالی در تمام سطوح تحصیلی تقریبا یکسان صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: سالمند، بیماری های قلبی عروقی، فعالیت جسمانی، میانسالی
  • قهرمان محمودی، رمضان حسن زاده، کیومرث نیاز آذری صفحه 64
    زمینه و هدف
    آموزش جنسی می تواند در کسب اطلاعات و اندیشه ها و مهارتها به افراد کمک کند. در جوامع امروزی زندگی انسانها در تمامی ابعاد دستخوش تغییرات سریع و شگرفی شده است. ازدواج، زندگی زناشویی و جنسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. آموزش جنسی فرصت یادگیری مسائل جنسی و جلوگیری از بروز برخی مشکلات را فراهم می کند. افراد به دلایل متعدد از جمله شناخت ناکافی از یکدیگر، مسائل جنسی و زندگی مشترک مسائل و مشکلاتی را تجربه می کنند. آموزش جنسی به افراد اطلاعات و آگاهی های جنسی لازم برای ایجاد هدف مشترک و ارضای نیازها و تعادل در زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی می دهد. مطالعه تاثیر آموزش جنسی در پیشگیری از اختلالات جنسی، رفتار جنسی سالم، رفتار بهداشتی، بهداشت روانی، سلامت خانواده و هویت یابی جنسی مناسب از اهداف تحقیق حاضر است.
    روش تحقیق: روش تحقیق نیمه تجربی از نوع طرح تحقیق پس آزمون با یک گروه است. نمونه آماری تحقیق 92 نفر (36 نفر دختر و56 نفر پسر) از دانشجویان هستند که به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. پایایی ابزار با روش آلفای کرونباخ 84/.= محاسبه شد.
    یافته ها
    در تحقیق حاضر شش فرضیه آزمون شد. نتایج نشان داد: 1- آموزش جنسی بر رفتار بهداشتی موثر است (0001/0>p و 006/3 1=(t 2- آموزش جنسی در رفتار جنسی سالم موثر است (0001/0p< و 017/10= (t3- آموزش جنسی در بهداشت روانی و پیشگیری از اختلالات جنسی موثراست (0001/0p< و 555/12=(t 4- آموزش جنسی در سلامت خانواده موثر است(0001/0p< و 720/9 t=) 5- آموزش جنسی در هویت یابی جنسی مناسب موثر است (0001 /0p< و 139/4 t=) 6- اثر آموزش جنسی در دانشجویان دختر و پسر متفاوت نیست (0001/0
    کلیدواژگان: آموزش جنسی، سلامت خانواده، دانشجویان
  • جواد آخوندیان، حمیدرضا کیانی فر، مهران حصارکی صفحه 71
    زمینه و هدف
    تفاوت زیادی بین متخصصین در نحوه برخورد با کودک مبتلا به تب و تشنج وجود دارد. بیشتر متخصصین مجرب توصیه به انجام بذل مایع نخاع برای کودک مبتلا به تب و تشنج می کنند. با این حال خطر مننژیت در این بیماران بسیار کم است. این به این معنی است که در بسیاری از موارد بذل مایع نخاع بی دلیل صورت می گیرد. بررسی فاکتورهای خطر بروز مننژیت در این بیماران می تواند کمک کننده پزشک برای انتخاب بیمار جهت انجام بذل مایع نخاع باشد.
    روش تحقیق: این مطالعه به صورت مقطعی، توصیفی تحلیلی بر روی 45 کودک مبتلا به تب و تشنج (FC) و 15 بیمار مبتلا به مننژیت مراجعه با تب و تشنج بین 3 ماه تا 18 ماهگی مراجعه کننده به اورژانس اطفال بیمارستان امام رضا (ع) از بهمن 80 لغایت آبان 81 انجام شد. اطلاعات فردی، شواهد کلینیکی و آزمایشگاهی در دو گروه مقایسه شد.
    یافته ها
    16 بیمار از میان 60 بیمار زیر 6 ماه سن داشتند که نیمی مربوط به گروه مننژیت بودند (007/=p). 28 بیمار دارای تشنج کمپلکس بودند که از این میان 11 بیمار در گروه مننژیت بود(017/=p).CRP مثبت در 7 مورد از 15 مورد مننژیت و در 3 مورد از 45 بیمار تب و تشنج وجود داشت. لکوسیتوز (10000WBV>) در 10 بیمار مبتلا به مننژیت و 14 بیمار مبتلا به تب وتشنج وجود داشت (015/0=p).
    نتیجه گیری
    هر چند در این مطالعه تفاوتهایی بین گروه مننژیت با تب و تشنج مشاهده شده است، هنوز بذل مایع نخاع در این دسته بیماران در سنین پایین توصیه میشود. با این حال در این زمینه انجام مطالعات با حجم بیشتر منطقی به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: تب وتشنج، مننژیت، شیرخوار، بذل مایع نخاع
|
  • H. Momeni Moghadam, H. Ansari, Dr. Aa. Yekta, M. Ehsani, M. Samandar, S. Mokhtari Page 5
    Background And Aim
    The convergence insufficiency is an inability to converge or to maintain convergence for prolonged near work or in the other hand an inability to obtain or to maintain sufficient comfortable binocular vision at near. The symptoms associated with convergence insufficiency are asthenopia, headache, intermittent diplopia, perceived moving of print when reading etc. These symptoms can be worse with prolonged near work, sleepness, stress, anxiety and illhealth. The clinical signs of this problem are remote near point of convergence,reduced positive fusional vergence and increase of exophoria at near.The stages of treatment are elimination of decompensating factors,correction of any refractive errors,vision training,prism prescription and surgery if required. The purpose of this study is the determination of mean and range of convergence insufficiency diagnostic tests in patients with convergence insufficiency.
    Materials And Methods
    In this cross sectional study 74 patients aged 12-25 year with convergence insufficiency who refer to Alzahra eye center and had inclusion criteria selected randomly.After the determination of refractive errors by retinoscopy(with cyclopentolate %1 if needed)and best correction with subjective refraction, near point of convergence with millimeter rule,exophoria with alternate prism cover test and positive fusional vergence with prism bar was measured.One vertical row of reduced snellen chart with equivalent size approximately 20/30 used as a accommodative target.After collection of desired information,data were analysed by SPSS.14.
    Results
    From 74 subjects, 41 patient(%55/4)were females and 33 patient (%44/6) males. In this study the mean of near point of convergence, exophoria at near, positive fusional vergence were 11/97 ± 3/24 centimeter, 9/66 ± 4/36 prism diopter and 19/63±8/26 prism diopter respectively. There was not statistically significant relationship between sex and convergence insufficiency diagnostic tests (P>0.05).
    Conclusion
    This study showed that the mean and standard deviation of near point of convergence,near exophoria and positive fusional vergence in most patients with convergence insufficiency were abnormal compared with patient without convergence insufficiency.Also in spite of normality of one diagnostic test,patient may have convergence insufficiency.
  • Dr. Z. Aminzadeh, B. Hajiekhani Page 12
    Background And Aim
    Ventilated_associated pneumonia is the most common acquired infection in ICU.The prevalence of pneumonia in intubated patients is 21 times more than other patients.Tracheal tube colonization is considered as a risk factor and affected with duration of intubation and decreased gastric acid.This study is conducted to determine the epidemiology and microbiology status in the patients admitted at loqman hospital poisoning ICU.
    Materials And Methods
    The reaserch method was descriptive and it's technique was an observation-interview.Patients with positive endotracheal tube culture were entered the study, the sampling method was endotracheal aspiration.Qualitative culture and resistance pattern evaluation with Kirby-bauer method was used. We surveyed 180 intubated patients with mean age of 31.63±13.9 years old. 83.3 precent of the patients had recieved antibiotic therapy before sampling.
    Results
    Staph. coag. positive.(45.6%)was the most commonly isolated pathogen and followed by Klebsiella, Acintobacter and E.coli. Isolation of one organism was seen in 62.8% and multiorganisms in 37.2%. Temp≥38 was seen in one_third of the patients and WBC≥12000 was detected in 44 precents of the patients. There was a significant relationship between antibiotic therapy with fever. 11.1 precent of the patients died. There was a significant relationship between the kind of organism and survival, but there was a significant relationship between antibiotic therapy before sampling and patient's survival.
    Conclusion
    Detection of Acintobacter with Klebsiella, E.coli and Staph. aureuse increases the probability of nosocomial pneumonia caused by AST III group. Lack of relationship between kind of organism and prior antibiotic therapy is considered as an alarm for resistant infections.
  • Dr. M. Tabarestani, Mr. Keramati, Dr. F. Maroozi, A. Keramati Page 27
    Background And Aim
    Hematologic values are extensively used for health evaluation. These values can be used for diagnosis and management of hematologic and nonhematologic diseases. Some factors affect these values, including age, sex, race, diet, and environment. Since these factors vary in various populations, they can cause differences in reference hematologic values.
    Materials And Methods
    In this study 1040 healthy individuals were randomly selected in various locations of Mashhad from different age groups: 11-13, 14-18, and 19-55 years. Standard specimens were collected. Analysis of WBC, RBC, Hb, Hct, RBC indices, PLT and leukocyte differential counts were performed and reference values were calculated.
    Results
    Reference ranges for RBC, Hb and hemtocrit were higher in adult male participants. Platelet counts were higher in females. Hematologic reference values in adult males were: WBC (×103μl)= 6.45(3.3-9.6), RBC(×106μl)= 5.43±0.9, Hb (gr/dl)=15.9±1.96, Hct (%)= 47.2±7.2, PLT(×103μl)=231(133-329).
    Conclusion
    Determination of hematologic reference values in this study showed obvious differences with previous studies. In particular MCV, MCH, MCHC, WBC, and platelet counts were lower.
  • Dr. N. Mokhber Page 34
    Background And Aim
    schizophrenia is a kind of disease which decreases intelligent capacity and the ability of mind. In addition the symptoms that present in schizophrenia directly or indirectly are associated with intellectuality. Some researchers have shown such sort of association between the ability of mind and educational level with the grade of insight as well as clinical feature. The present study tries to show whether any association between insight and level of education is as well as positive and negative symptoms of schizophrenia.
    Materials And Methods
    One hundred and twenty five schizophrenic patients aged 18-45 years old referred to Avicenna hospital in Mashad were included. The duration was since Ordibehesht of 1384 until Ordibehesht of 1386.The positive and negative symptoms of schizophrenia scale (PANSS) and Schedule for assessing the three components of insight (ASTCI) were used to assess the clinical features and the level of insight.SPSS-11 was used to statistical analysis and the method was Pearson co-efficiency analysis.
    Results
    There was a significant association between educational grades and insight (p<0.05) and negative association between mean scores of PANSS in three dimensions (negative, positive and global scores with total score of SATCI (P<0.05).
    Conclusion
    There is positive association between educational and insight levels. Furthermore the negative relationship between the severity of disease and the insight level has presented the importance of focusing on this issue to predict the prognosis as well as acceptance of medication account of the important role of insight and compliance of the treatment.
  • Dr. V. Omranifard, Dr. Ghr. Kheirabadi, Dr. Smm. Abtahi, Dr. M. Kamali Page 52
    Background And Aim
    This study was prompted by reports suggesting a high prevalence of unrecognized obsessive-compulsive disorder (OCD) in the dermatology clinics.
    Materials And Methods
    140 consecutive dermatology referrals were screened for DSM-IV OCD using the Yale-Brown Obsessive Compulsive Scale (YBOCS). Illness severity was rated on the Y-BOCS, and symptom profiles and dermatologic symptom were established for all cases.
    Results
    31patients (22.1%) qualified for a DSM-IV diagnosis of OCD, all of them were previously undiagnosed. The range and type of OCD symptoms covered the normal clinical spectrum. 33(23.6%) 0f patients had more than 1 symptom, and among OCD symptoms over washing was the most common. 39.7% of the positive cases scored 16 or higher. Dermatologic symptoms were various and did not seem to bear a direct relationship with OCD.
    Conclusion
    These results suggest that there is a high prevalence of clinically relevant OCD in the dermatology clinics. This is an area that merits attention with regard to better recognition and treatment for OCD sufferers.
  • Ghr. Sharifirad, S. Mohebbi, M. Matlabi Page 57
    Background And Aim
    An important disease in the middle-aged is cardiovascular disease, including is a forwarding disease that is started in childhood and clinical effect will appeared in adults from middle-aged.From the other side on the other part, living without activity or motion cause to increase all of the main defect of mortality and risk of cardiovascular disease, become twice as much. WHO recommends: one of an important cases in preventing cardiovascular disease is doing activity for 30 minutes per day, at least this research study the relation between cardiovascular disease and background of physical activity in middle-aged period in old people membered in Isfahan retirement center.
    Materials And Methods
    The sort of the study is a cross-sectional that its target population are old people membered in Isfahan retirement center. 255 persons were chosen by a simple random sampling. The method for gathering data was a questionnaire with 6 questions about characteristic of demography, 5 questions about cardiovascular diseases, 20 questions related to physical activity in the middle-aged period that was completed by organized interview.
    Results
    The conclusion showed that the prevalence of cardiovascular disease and hypertension in old people under examination is %32/2 and %46/7. Also, the result showed that there are statistic significant between cigarette usage and disusage from morbidity of heart disease (p=0/04) and also between morbidity and unmorbidity of hypertension and morbidity of cardiovascular disease (p<0/001).
    Conclusion
    This research showed that the prevalence of cardiovascular disease and hypertension in old people membered in Isfahan retirement center is over expectation. Also it cleared that rate of walking, playing tennis, body exercises, cycling and mounting are effective in prevalence of morbidity in cardiovascular diseases. The study showed that the rate of walking, body exercises, running in the middle-aged between men and women is approximately equal and there are direct association between physical activity and level of education, in the other hand, what ever the level of education is up, physical activity will be more, too. but out of walking, cycling, mounting and running are in the middle-aged is equal with all level of education.
  • Dr. Gh. Mahmodi *, Dr. R. Hassanzadeh, Dr. G. Heidari Page 64
    Background And Aim
    In today society, human life, in all dimensions, have been changed. marriage married life, sexual behavior, also, have been changed. Sex education can provide opportunity to learn about sex awareness and sex roles. Sex education helps youth to clarify their values, avoid risky behaviors and improve negotiation skills. Research goals are the study of sex education effect on prevention of sexual problems, health behavior, sex appropriate behavior, mental health, family health, and gender identity.
    Materials And Methods
    In this study the research method was experimental and research design was post-test with one group. Statistical sample were 92(36 female, 56 male)university students. The sampling method was stratified. To collect data a questionnaire was used the questionnaire consists of 20 items with Likert type five –scale response option (with a score rang of one to five). The questionnaire face and content validity were established using a panel of experts. A Cronbach's aloha reliability of 0/84 was obtained of the questionnaire in a pilot study with 30 students.
    Results
    In the present study to analyze data t-test have been used. Six hypotheses were tested. The results showed that: 1)Sex education have effect on health behavior (t=13/006.p<0/0001). 2)Sex education have effect on sex appropriate behavior (t= 10/017,p<0/0001). 3)Sex education have effect on mental health and prevention of sexual problems (t=12/555,P<0/0001) 4)Sex education have effect on family health (t=9/720,p<0/0001). 5)Sex education have effect on appropriate gender identity(t=4/139,p<0/0001). 6)Effect of sex education is different between male and female students (t=0/556,p>0/000).
    Conclusion
    The results of this research is consistent with other studies. For example Gibson and Mitchell(1999),Cooney (1991),Bee(1998),Berryman et.al (2002), Franken(2002), Jaff(1998), Santrock (1997), Schickedanz et al. (2001), Kvalem et al (1996), Millan st al (1995), Russell et al (1992), and Bhuiya et al (2002).
  • Dr. J. Akhondian *, Dr. Hr. Kianifar, M. Hesaraki Page 71
    Background And Aim
    There exist wide variations among clinicians as to management of the child who presents with the first febrile convulsion. Most experts recommend lumbar puncture for infants with febrile seizure. However the risk of meningitis is very low in these patients. These indicate that a large number of “unnecessary” lumbar punctures would be done. Finding risk factors of meningitis in infants with febrile seizure can help physician to select patients for lumbar puncture.
    Materials And Methods
    45 patients with febrile convulsion and 15 with meningitis, 3 to 18 months of age between Jan. 2002 to Nov.2002 enrolled in a cross sectional study. Patients with electrolyte abnormality, afebrile seizure, history of neonatal seizure or developmental delay and CNS abnormality excluded. Clinical and laboratory data between the two groups were analyzed.
    Results
    16 of 60 had less than 6 months age which 8 of them had meningitis (p=.007). 28 patients had complex seizure but 11 of them had meningitis (p=.017). Positive CRP in meningitis group was significantly different with febrile convulsion group (7 of 15 and 3 of 45, respectively). WBC count in 10 patients with meningitis was greater than 10000/mm3 and in febrile convulsion group only 14 of 45 had leukocytosis(p=.015).
    Conclusion
    Although there is some statistically differences between clinical and laboratory data in meningitis and febrile convulsion group, lumbar puncture is still necessary in FC. Studies with large number of cases are recommended.