فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال یازدهم شماره 3 (پیاپی 31، پاییز1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/09/11
  • تعداد عناوین: 15
|
  • معصومه نظیفی، فتح الله فتحی آذربایجانی، مینو ایلخانی پور، فرح فرخی صفحه 1
    زمینه و هدف
    در سال های اخیر مطالعات زیادی در مورد اثر سودمند آسپرین بر اختلالات یادگیری وحافظه در بیماری های سیستم عصبی صورت گرفته است. این مطالعه به منظور بررسی اثر آسپرین بر یادگیری و حافظه مختل شده به وسیله کیندلینگ پنتیلن تترازول در موش صحرایی نر انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی ابتدا حیوانات به صورت تصادفی به شش گروه 8 تایی تقسیم شدند. به سه گروه از این حیوانات به ترتیب آسپرین (30 و 15 میلی گرم بر کیلوگرم خوراکی) و نرمال سالین از یک هفته قبل و در طی القاء کیندلینگ تجویز شد. کیندلینگ در این سه گروه به وسیله تزریق پنتیلن تترازول (40 میلی گرم بر کیلوگرم داخل صفاقی) القاء شد. دو گروه از حیوانات هم زمان با سایر گروه ها آسپرین در دو دوز 15 و30 میلی گرم بر کیلوگرم را به صورت خوراکی دریافت کردند. گروه دیگر تنها سالین را در سراسر بررسی دریافت کردند و به عنوان گروه کنترل سالم عمل کردند. بعد از القاء کیندلینگ یادگیری و حافظه موش ها در دستگاه شاتل باکس ارزیابی شد. بررسی به سه مرحله سازش، اکتساب و تست یادسپاری تفکیک شد. زمان تاخیر اولیه قبل از دریافت شوک الکتریکی و زمان تاخیر حین عبور 20 دقیقه و 24 ساعت پس از آموزش به عنوان شاخص یادگیری و حافظه مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین فعالیت حرکتی حیوانات با استفاده از تست جعبه باز ارزیابی شد.
    یافته ها
    کیندلینگ پنتیلن تترازول به شکل معنی داری زمان تاخیر اولیه و همچنین زمان تاخیر حین عبور، 20 دقیقه و 24 ساعت پس از اکتساب را کاهش داد و آسپرین به شکل معنی داری سبب افزایش این زمان در موش های کیندله گردید (P<0.05). همچنین آسپرین تاثیر معنی داری بر فعالیت حرکتی حیوانات نداشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که تجویز آسپرین سبب کاهش میزان اختلال یادگیری و حافظه ایجاد شده توسط کیندلینگ شیمیایی با پنتیلن تترازول می گردد.
    کلیدواژگان: آسپرین، کیندلینگ، پنتیلن تترازول، یادگیری، حافظه
  • پروین دخت بیات، محمدرضا دارابی صفحه 8
    زمینه و هدف
    میدان های الکترومغناطیسی ضعیف (L.E.M.F) توسط دستگاه های مختلفی که با نیروی الکتریسیته کار می کنند؛ تولید می شوند. این مطالعه به منظور تعیین اثر میدان الکترومغناطیسی ضعیف بر مرگ جنینی داخل رحمی و مگاکاریوسیت های مغز استخوان نوزادان موش NMRI انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 64 سر موش ماده نژاد NMRI با سن حدود 8-6 هفته تهیه و در حیوان خانه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک نگهداری شدند. هر دو سر موش ماده با یک سر موش نر هم قفس شدند و به واسطه مثبت شدن پلاک واژینال روز صفر حاملگی تعیین شد. موش های حامله به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و مورد قرار گرفتند. گروه مورد در روزهای 11-7 حاملگی به مدت 8ساعت در روز در معرض امواج الکترومغناطیسی با قدرت HZ50 و mT 5/0 قرار داده شدند. تعداد نوزادان زنده و مرده به دنیا آمده و وزن آنان ثبت گردید. نوزادان زنده در روز پانزدهم بعد از تولد پس از بیهوشی تشریح شدند و به روش فشردن تیبیا و کل ستون فقرات مقدار 1میلی لیتر از مغز استخوان جمع آوری و به نسبت 1:1 با محیطIMDM در لوله 15cc (FULCON) ترکیب شدند. سلول های منونوکلئار جداسازی شد و شمارش سلولی بر روی لام نئوبار با عدسی شئی 40 انجام شد. نتایج توسط آزمون تی تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    میانگین وزن نوزادان یک روزه در گروه مورد و شاهد از نظر آماری تفاوت معنی داری داشت (P<0.05). میانگین تعداد نوزادان مرده در گروه مورد بیشتر از گروه کنترل بود (P<0.05). میانگین تعداد مگاکاریوسیت ها در گروه مورد نسبت به گروه کنترل با دو روش لام نئوبار و هموسیتومتری افزایش یافت؛ ولی این افزایش از نظر آماری معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که در معرض قراردادن موش های باردار با امواج الکترومغناطیسی ضعیف سبب افزایش تعداد مگاکاریوسیت ها و مرگ جنینی داخل رحمی شده و همچنین سبب کاهش وزن نوزادان زنده می گردد.
    کلیدواژگان: امواج الکترومغناطیسی ضعیف، مگاکاریوسیت، مغز استخوان، مرگ جنینی داخل رحمی، موش
  • بهادر سرکاری، حدیثا تدین، شهربانو عسکریان، الهام فرنیا، مهرانگیز عسکریان صفحه 13
    زمینه و هدف
    تریکومونیازیس بیماری است که توسط انگل تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود وپس از عفونت های ویروسی، شایع ترین بیماری منتقله از راه جنسی می باشد. درمان عفونت های تریکومونیایی از طریق تجویز خوراکی مترونیدازول به فرد مبتلا و شریک جنسی او صورت می گیرد. با توجه به موارد مقاومت دارویی نسبت به داروی مترونیدازول وتراتوژن بودن احتمالی این دارو، مطالعه و بررسی در خصوص یافتن داروی جایگزین برای درمان تریکومونیازیس ضروری به نظر می رسد. در این مطالعه تاثیر عصاره دو گیاه سیر و آنغوزه بر رشد و تکثیر تریکوموناس واژینالیس در شرایط آزمایشگاهی (In Vitro) مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    این مطالعه آزمایشگاهی (In Vitro) در دانشکده پزشکی یاسوج طی سال 1386 انجام شد. انگل تریکوموناس واژینالیس در محیط کشت TYI-S-33 رشد داده شد. سپس تاثیر عصاره سیر در غلظت های 1/0، 05/0، 025/0 و 0125/0 میلی گرم در میلی لیتر و عصاره آنغوزه در غلظت های 5/0، 1 و 2 میلی گرم در میلی لیتر در فواصل زمانی معین بر رشد انگل مورد بررسی قرارگرفت. تاثیر عصاره بر رشد انگل به وسیله شمارش انگل های زنده 1، 2 و 24 ساعت پس از تماس صورت گرفت.
    یافته ها
    عصاره آنغوزه در غلظت 2 میلی گرم در میلی لیتر به مدت یک ساعت پس از مجاورت با انگل تریکوموناس موجب از بین رفتن 90 درصد از انگلها گردید و عصاره سیر در غلظت 1/0 میلی گرم در میلی لیتر دو ساعت پس از مجاورت با انگل ها موجب از بین رفتن 95درصد آنها شد. همچنین عصاره سیر در غلظت های 05/0، 025/0 و 0125/0 میلی گرم در میلی لیتر پس ازگذشت 24 ساعت حتی در غلظت های پایین نیز سبب از بین رفتن 90 درصد انگل ها گردید.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که سیر و آنغوزه دارای اثرات ضدتریکومونایی مناسبی در شرایط آزمایشگاهی می باشند.
    کلیدواژگان: تریکوموناس واژینالیس، سیر، آنغوزه، تریکومونیازیس
  • اقبال صدری، محمدحسین ابراهیم زاده، نویدرضا میرزاده، علی بیرجندی نژاد صفحه 18
    زمینه و هدف
    پارگی لیگامان صلیبی قدامی به ویژه در افراد جوان و ورزشکار از شایع ترین آسیب های داخلی زانو می باشد که در صورت همراهی با آسیب های همراه (منیسک و لیگامان های جانبی زانو) باید در برنامه عمل بازسازی لیگامانی برای پیشگیری از استئوآرتریت قرار گیرد. این مطالعه به منظور بررسی مشکلات اولیه بیماران پس از عمل بازسازی لیگامان صلیبی قدامی به روش استفاده از تاندون پاتلا (Bone-Patellar Tendon- Bone graft) انجام گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی آینده نگر روی 13 بیمار مراجعه کننده به مرکز پزشکی قائم (عج) دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی زمستان 1386 تا بهار 1387 انجام شد. بیماران پس از عمل بازسازی لیگامان صلیبی قدامی (ACL) به روش استفاده از تاندون پاتلا هر دوهفته یک بار معاینه شدند و عوارض زودرس در فاصله سه ماهه اول ثبت گردید.
    یافته ها
    درد ناحیه قدامی زانو و محدودیت حرکتی به ترتیب در 70 و 38 درصد از بیماران مشاهده شد. علائم عفونت محل عمل یا آرتریت سپتیک در این سه ماه بروز نکرد و در 15 درصد موارد درجاتی از عدم ثبات به جلو (ADT+ 5 mm) در عمل مشهود بود. سطح همکاری بیماران پس از عمل پائین بود و تنها 54 درصد بیماران به توصیه ها عمل نمودند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که باقی ماندن درجات معینی از ناپایداری قدامی زانو و درد ناحیه قدامی زانو از مشکلات اولیه در سه ماهه اول بعد از عمل بازسازی لیگامان صلیبی قدامی می باشد.
    کلیدواژگان: رباط صلیبی قدامی، بازتوانی، محدوده حرکتی زانو، درد
  • رسول کاویان نژاد، نوشین هادی زاده، رقیه محمدتقی، فردین غریبی صفحه 22
    زمینه و هدف
    امواج الکترومغناطیس تلفن همراه بر سیستم های زیستی تاثیر دارد. این مطالعه به منظور تعیین اثر امواج الکترومغناطیس تلفن همراه روی فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، ضربان و آریتمی قلب انجام پذیرفت.
    روش بررسی
    در یک کارآزمایی بالینی دو سوکور 56 نفر از دانشجویان سالم دانشگاه علوم پزشکی کردستان در محدوده سنی 30-20ساله به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (29 نفر) و مواجهه (27 نفر) قرار گرفتند. در گروه مواجهه تلفن همراه کنار قلب قرار داده شد و در گروه کنترل از تلفن همراه فاقد کارکرد استفاده گردید. فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، ضربان قلب و الکتروکاردیوگرام اولیه ثبت شد. در مرحله یک (قبل از قرار دادن تلفن همراه)، مرحله دو (5دقیقه پس از قرار دادن تلفن همراه)، مرحله سه (بعد از 6بار زنگ زدن در حالت بدون صدا)، مرحله چهار (بعد از 17 دقیقه تماس) و مرحله پنج (بعد از 34 دقیقه تماس) متغیرها ثبت شد. مانیتور قلبی (لید2) در کلیه زمان ها از لحاظ وجود آریتمی سینوسی، برادیکاردی سینوسی، بلوک سینوسی، بلوک گره دهلیزی بطنی و انقباض زودرس دهلیزی و بطنی بررسی شد.
    یافته ها
    فشارخون سیستولیک و دیاستولیک و ضربان قلب در هیچ یک از مراحل بین دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود. میزان آریتمی سینوسی در مراحل 4 و 5 در گروه مواجهه بیشتر بود؛ اما فقط در مرحله 4 تفاوت آماری معنی داری با گروه کنترل داشت (P<0.05).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که امواج الکترومغناطیس تلفن همراه در مکالمات 17 دقیقه ای باعث آریتمی سینوسی می شود. باتوجه به اهمیت پیشگیری از اثرات تلفن همراه در ایجاد آریتمی قلبی توصیه می گردد که تلفن همراه دور از قلب قرار گرفته و زمان استفاده از آن کاهش یابد.
    کلیدواژگان: تلفن همراه، آریتمی، فشار خون، ضربان قلب
  • جواد هرویان، منیره محجوب*، لیدا معنوی فر، میر نقی موسوی، جلیل نجاتی، فاطمه محجوب صفحه 27
    زمینه و هدف

    مطالعات متعددی شیوع بالای کمبود کوبالامین و فولات سرم را در سالمندان گزارش کرده اند که مهم ترین عامل آن سوء تغذیه، گاستریت آتروفیک و مصرف داروها می باشد. دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (ARMD) یکی از اختلالات دژنراتیو منطقه مرکزی رتین همراه با کاهش تیزبینی است. مطالعات اخیر ارتباط قابل ملاحظه ای بین دژنراسیون ماکولا و کاهش فولات سرم، گلبول های قرمز و کاهش کوبالامین را گزارش کرده اند. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین دژنراسیون اگزوداتیو ماکولا در سالمندان با میزان فولات، کوبالامین و تست فتواسترس ریکاوری انجام شد.

    روش بررسی

    در این مطالعه مورد - شاهدی 124 سالمند (67 مرد و 57 زن) که از میان 30 خوشه جمعیتی که توسط مرکز بهداشت شهر مشهد طی سال 1385 معرفی شده بودند؛ شرکت داشتند. بیماران به منظور خون گیری به بیمارستان امام رضا (ع) مراجعه نمودند. پس از جداسازی سرم، مقادیر فولات و کوبالامین به روش رادیوایمونواسی با استفاده از کیت DRG اندازه گیری شد. معاینات چشمی شامل افتالموسکوپی غیرمستقیم، اسلیت لمپ برای بررسی دژنراسیون اگزوداتیو ماکولار وابسته به سن و اندازه گیری زمان فتواسترس ریکاوری، توسط چشم پزشک و اپتومتریست انجام گردید.

    یافته ها

    میانگین و انحراف معیار کوبالامین و فولات در گروه مبتلا به دژنراسیون ماکولا به ترتیب 298.848+-288.66 pg/ml و 5.543+-3.58 ng/ml و در گروه سالم 310.775+-531.38 pg/ml و 5.365+-3.52 ng/ml بود. اختلاف قابل ملاحظه ای بین میانگین کوبالامین و فولات در بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا و گروه کنترل مشاهده نشد. زمان تست فتواسترس ریکاوری (PSRT) به طور چشمگیری در بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولار وابسته به سن نسبت به افراد طبیعی افزایش نشان داد (P<0.05). بین زمان تست فتواسترس ریکاوری (PSRT) و میزان کوبالامین و فولات ارتباط معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که میزان کوبالامین و فولات سرم در سالمندان مبتلا به دژنراسیون ماکولا بیشتر از گروه کنترل می باشد. ولی این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نبود. با توجه به این که زمان ریکاوری در تست فتواسترس ریکاوری در این بیماران به طور با اهمیتی بیشتر از افراد طبیعی بود؛ می توان از این تست به عنوان ابزار اسکرینینگ در تشخیص دژنراسیون ماکولا استفاده نمود.

    کلیدواژگان: فولات سرم، کوبالامین، دژنراسیون اگزوداتیو ماکولار وابسته به سن (ARMD)
  • اصغرمحمد پوراصل، علی فخاری، فاطمه رستمی صفحه 31
    زمینه و هدف
    خودآزاری رفتاری غیرمهلک است که در آن شخص به طورعمد خود را مجروح می کند و یا ماده ای را بیش از مقدار نسخه شده مصرف می کند. این مطالعه به منظور تعیین میزان بروز خودآزاری و برخی عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان پسر دبیرستان های شهر تبریز انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه طولی 1772 (7/13درصد) دانش آموز پسر سال دوم دبیرستان های شهر تبریز به روش سهمی خوشه ایتصادفی انتخاب شدند و دو بار به فاصله یک سال در دو پایه تحصیلی متوالی مورد بررسی قرار گرفتند. در شروع مطالعه (اسفند 1383)، دانش آموزان یک پرسشنامه خود ایفای 48 سوالی پاسخ گزین را تکمیل کردند. بعد از یک سال (اسفند 1384)، پرسشنامه 10 سوالی دیگری به همان دانش آموزان که در سال سوم دبیرستان به تحصیل اشتغال داشتند؛ ارایه گردید تا بروز خودآزاری تعیین گردد. با استفاده از رگرسیون لجستیک عوامل مرتبط با بروز خودآزاری بررسی شد.
    یافته ها
    میانگین سن دانش آموزان شرکت کننده در مطالعه به هنگام ورود به مطالعه 87/0+-28/16 سال (دامنه سنی 19-15) بود. در طول یک سال، 8/4درصد دانش آموزان بروز خودآزاری را ذکر کردند. بیشترین نوع خودآزاری بریدن و سوزاندن بود. پیشرفت در مراحل مصرف سیگار (OR=2.81)، داشتن دوستان نزدیک سیگاری (OR=1.78) و بروز مصرف الکل (OR=2.27) با بروز خودآزاری در دانش آموزان ارتباط داشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که بروز خودآزاری در این گروه از نوجوانان ایرانی 8/4درصد در سال است. بروز خودآزاری با عواملی مانند سن دانش آموزان، وضعیت مصرف سیگار و مصرف الکل ارتباط داشت.
    کلیدواژگان: دانش آموزان دبیرستانی، خودآزاری، میزان بروز، تبریز
  • علیرضا مفید، سیداحمد سیدعلی نقی، سعید زندیه، طاهره یزدانی صفحه 38
    زمینه و هدف
    اختلال نعوظ از شایع ترین عوارض دیابت است و سبب کاهش کیفیت زندگی مردان دیابتی می شود. این مطالعه به منظور تعیین شیوع اختلال نعوظ و برخی از عوامل خطر آن در بیماران مرد دیابتی انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی تحلیلی روی 700 مرد دیابتی 20 تا 69 ساله مراجعه کننده به درمانگاه غدد بیمارستان سینا و مرکز درمانی ابوذر تهران طی سال های 83-1381 انجام شد. برای تعیین اختلال نعوظ در بیماران از پرسشنامه IIEF استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-10 و آزمون آماری کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند و آلفای کمتر از 05/0 سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    فراوانی اختلال نعوظ در 1/35 درصد بیماران مشاهده شد. فراوانی اختلال نعوظ در بیماران دیابتی نوع یک و دو به ترتیب 8/25 درصد و 7/36 درصد بود (P<0.05). اختلال نعوظ خفیف، متوسط و شدید به ترتیب برابر 6/5، 3/19 و 3/10درصد بود. اختلال نعوظ از 7/9درصد در سنین 30-20 سال به 4/43درصد در سنین بالای 60 سال رسید (P<0.05). مدت ابتلای 5-1 سال (4/25درصد) در مقایسه با مدت ابتلای 11-6 سال (3/34درصد) و 30-12 سال (5/43درصد) با شیوع کمتر اختلال نعوظ همراه بود (P<0.05). شیوع اختلال نعوظ در افرادی که به خوبی تحت کنترل قند نبودند؛ افزایش چشمگیری داشت. اختلال نعوظ در کنترل قند خوب، متوسط و بد به ترتیب برابر 4/28، 0/39 و 4/44درصد بود (P<0.05). بین اختلال نعوظ و نوع درمان، نوع دیابت و مصرف سیگار رابطه معناداری وجود داشت (P<0.05).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که کنترل مناسب قندخون و کاهش مصرف سیگار برای کاهش اختلال نعوظ در بیماران دیابتی ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: دیابت، عوامل خطر، اختلال نعوظ، سن، کنترل دیابت، مصرف سیگار، قندخون
  • فاطمه وحید رودسری، صدیقه آیتی، سارا میرزاییان، محمد تقی شاکری، حسین اختردل صفحه 42
    زمینه و هدف
    میزان موفقیت IVF به علل ناباروری و درمان آن بستگی دارد. روش های مختلف درمانی و مراکز مختلف، میزان موفقیت متفاوتی را گزارش کرده اند. این مطالعه به منظور بررسی نتایج باروری به دنبال IVF و عوامل موثر بر آن در مرکز ناباروری منتصریه مشهد انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی- تحلیلی در مرکز ناباروری منتصریه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد روی 150زوج نابارور به دنبال IVF طی سال های 85-1380 انجام شد. اطلاعات به وسیله پرسشنامه ای که شامل سن زن، سن همسر، علت ناباروری، اسپرموگرام، مدت ناباروری، تعداد فولیکول های ایجاد شده به دنبال درمان، تعداد اووسیت های به دست آمده، تعداد جنین های تشکیل شده، منتقل شده و نتایج درمان بود؛ جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری کای اسکوئر، تی مستقل، ANOVA یک طرفه و رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    متوسط سن زنان مورد مطالعه 4/5+-7/29 سال بود. میانگین تعداد فولیکول های شمارش شده 6+-11، تعداد اووسیت های به دست آمده 9/3+-6 و تعداد جنین های منتقل شده 5/1+-6/2 بود. میزان موفقیت IVF با تعداد فولیکول های شمارش شده (P<0.05)، تعداد اووسیت به دست آمده (P<0.05) و تعداد جنین های منتقل شده (P<0.05) رابطه معنی داری وجود داشت. میزان باروری 6/24درصد بود. میزان باروری در بین گروه های مختلف سنی اختلاف معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که پاسخ تخمدان به تحریک تخمک گذاری و تعداد جنین های انتقال یافته از عوامل مهم و موثر در پیش بینی نتایج IVF می باشد.
    کلیدواژگان: ناباروری، IVF، ART
  • غلامرضا وقاری، عبدالجلال مرجانی، علی اکبر عبداللهی، حسین رحمانی، عین الله ملایی، سیدعابدین حسینی، معصومه بمانی، محمد ابراهیم کردجزی صفحه 47
    زمینه و هدف
    استفاده از شاخص های تن سنجی یکی از بهترین شیوه های تعیین وضعیت سوء تغذیه و چاقی که از مشکلات بهداشتی امروز کودکان دنیاست؛ می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه وضعیت رشد جسمی در گروه های قومی ترکمن و غیرترکمن ساکن روستاهای شهرستان گرگان انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی روی 551 کودک ترکمن و 895 کودک غیرترکمن 5-2 ساله ساکن روستاهای شهرستان گرگان در پاییز 1384 انجام شد. اندازه گیری قد و وزن و مشخصات فردی کودکان در پرسشنامه ثبت گردید. از شاخص های SD1-، SD 2- و SD3- استاندارد NCHS و صدک های BMI برای مقایسه استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین وزن و قد کودکان ترکمن به ترتیب 426 گرم و 9/4 سانتی متر بیشتر از کودکان غیرترکمن بود. میانگین و انحراف معیار قد کودکان دختر ترکمن و غیرترکمن به ترتیب 1/8+-3/95 و 48+-5/90 و در کودکان پسر 6/7+-96 و 6/8+-9/90 سانتی متر بود. همچنین انحراف معیار و میانگین وزن کودکان دختر ترکمن و غیرترکمن به ترتیب 4/2+-5/14 و 9/2+-2/14 و در کودکان پسر 03/2+-15 و 3/2+-5/14 بود. اختلاف بین دو گروه از نظر قد و وزن معنی دار بود (P<0.05). کوتاه قدی و کم وزنی به ترتیب 2/13 درصد و 9/1 درصد براساس SD2- در کودکان ترکمن کمتر از کودکان غیرترکمن بود (P<0.05). چاقی و افزایش وزن به ترتیب 5/24 درصد و 6/2 درصد به صورت معنی داری در گروه ترکمن کمتر از گروه غیرترکمن بود (P<0.05). کم وزنی در دختران بیش از پسران (2/7 درصد در مقابل 2/4 درصد) بود. چاقی در دختران (5/26 درصد) کمتر از پسران (9/28 درصد) بود.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که رشد جسمی کودکان دو گروه قومی متناسب با یکدیگر نیست و کودکان ترکمن کمتر از کودکان غیرترکمن دچار سوء تغذیه هستند.
    کلیدواژگان: کودکان، نمایه توده بدنی، قومیت، گرگان، چاقی
  • حمیدرضا هنرمند، فریبرز منصور قناعی، آبتین حیدرزاده، مهدی آسمار صفحه 53
    زمینه و هدف
    لپتوسپیروز یک بیماری مشترک انسان - حیوان شایع در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است و در استان گیلان آندمیک می باشد. معمولا در هر منطقه آندمیک، تعداد اندکی از سروتایپ ها شایع هستند و شناسایی آنها به شناسایی مخزن و یا مخازن اصلی کمک می کند. این مطالعه به منظور جداسازی لپتوسپیراها از آب شالیزارها، کانال و رودخانه های ناحیه شرق منطقه جلگه ای استان گیلان و به منظور شناسایی گونه ها و زیرگونه های بومی انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی مقطعی نمونه برداری از آب های سطحی شهرستان های استان گیلان در فاصله زمانی خرداد تا پایان شهریور سال 1385 انجام شد. مقدار 2 میلی لیتر از آب فیلتر شده هر نمونه در محیط کشت مایع EMJH حاوی 5-فلورواروسیل تلقیح شد و در دمای 30 درجه سانتی گراد در انکوباتور قرار داده شد و هر 2 هفته یک بار با میکروسکوپ زمینه تاریک مورد مشاهده قرار گرفت. موارد مثبت با استفاده از 30 نوع آنتی سرم های ضدسویه های استاندارد شناسایی شدند.
    یافته ها
    در مجموع 320 نمونه بررسی شد. 47 نمونه مثبت و 273 نمونه منفی شدند. هویت گونه ای و زیرگونه ای ایزوله های مشخص شده به ترتیب شامل گونه ساپروفیت بی فلکسا شامل سروگروپ های آندامانا و سمارانگا و گونه های بیماری زا شامل اینتروگانس، کیرشنری و بورگ پترسنی بودند که سروگروپ های ایکتروهموراژی، پومونا، سجروئه، هارجو، کانیکولا و گریپو تیفوزا را شامل می شدند. در این مطالعه سروگروپ های غیربیماری زا در همه انواع آب های سطحی مطالعه شده؛ یافت شدند. ولی سروگروپ های بیماری زا تنها از شالیزارها جدا شدند.
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه با شیوع بالای لپتوسپیروز در نواحی روستایی و در فصل شالیکاری در این منطقه مطابقت داشت. رفت وآمد زیاد جوندگان و حیوانات اهلی در شالیزارها و نیز بالا رفتن دما و اسیدیته آب شالیزارها می تواند؛ سبب حضور گونه ها و زیرگونه های بیماری زا در شالیزارها شود.
    کلیدواژگان: لپتوسپرا، شالیزار، آب، گیلان
  • مهندس محمدهادی مهدی نژاد، دکتربیژن بینا، مهناز نیک آئین، حسین موحدیان عطار صفحه 60
    زمینه و هدف
    کیتوزان و پروتئین انعقادی مورینگا اولیفرا از منعقدکننده های طبیعی هستند که امروزه به منظور رفع مشکلات مربوط به منعقدکننده های شیمیایی، کاربرد فراوانی پیدا کرده اند. این مطالعه به منظور تعیین کارآیی این ترکیبات طبیعی به عنوان کمک منعقدکننده به همراه آلوم، برای حذف ذرات کلوئیدی، باکتری های اشرشیاکلی و استرپتوکوکوس فیکالیس در شرایط بهینه انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مداخله ای شبه تجربی، نمونه های آب ساختگی با کدورت های کم (NTU20-10)، کدورت متوسط (NTU120–100) و کدورت زیاد (NTU220–200) تهیه شد. غلظت بهینه آلوم توام با کمک منعقدکننده ها و PH بهینه از طریق آزمایش جار تعیین گردید. سنجش کدورت از طریق دستگاه کدورت سنج HACH مدلP2100و براساس اصل پراکندگی نور صورت گرفت. نمونه برداری از عمق10 سانتی متری زیر سطح آب برای تعیین کدورت و حذف باکتری ها انجام گرفت. آزمون تی زوج با ضریب اطمینان 95 درصد در این مطالعه استفاده شد.
    یافته ها
    غلظت بهینه آلوم برای کدورت های کم، متوسط و زیاد به ترتیب 40، 20 و 20 میلی گرم در لیتر و PH بهینه 5/7-7 به دست آمد. کاربرد پروتئین انعقادی مورینگا بین 5/12 تا 5/62درصد و کایتوزان بین 50 تا 5/87درصد غلظت منعقدکننده آلوم را در کدورت های مختلف کاهش داد و آلومینیوم باقی مانده را تا زیر 0.2 mg/l رساند. میزان حذف باکتری ها بین 90 تا 9999/99درصد بود و بعد از 24 ساعت هیچ گونه رشد مجددی از باکتری ها در نمونه های آب تصفیه شده مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که کیتوزان و پروتئین انعقادی مورینگا اولیفرا به عنوان کمک منعقدکننده، بدون فیلتراسیون، کدورت آب را تا زیر NTU5 کاهش می دهند.
    کلیدواژگان: کیتوزان، پروتئین انعقادی، مورینگا اولیفرا، کدورت آب
  • حمیدحجتی، شمس الملوک جلال منش، محمد فشارکی صفحه 70
    زمینه و هدف
    کار در شیفت شب اثرات منفی فیزیکی، روانی و اجتماعی روی زندگی فردی پرستاران دارد و در ساعات طولانی کار، سلامت آنها را به مخاطره می اندازد. این مطالعه به منظور بررسی اثر بی خوابی بر سلامت عمومی پرستاران شیفت شب شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی 124 پرستاری که شرایط ورود به مطالعه را داشتند؛ به صورت سرشماری از بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گلستان طی سال 1387 انتخاب شدند. داده ها در یک پرسشنامه حاوی مشخصات فردی و دو پرسشنامه در ارتباط با اثر بی خوابی و سلامت عمومی (GHQ-28) ثبت گردید.
    یافته ها
    اثر بی خوابی به ترتیب در بیشترین و کمترین واحدهای مورد پژوهش 6/55 درصد و 4/2 درصد و میزان بی خوابی (9+-58) در حد متوسط بود. بیشترین درصد (6/60 درصد) سلامت عمومی مطلوب و کمترین درصد (5/2 درصد) سلامت عمومی نامطلوب داشتند. اثر بی خوابی بر سلامت عمومی پرستاران از نظر آماری معنی داری بود (P<0.05) و با افزایش اثرات بی خوابی، سلامت عمومی کاهش می یافت. همچنین بین اثر بی خوابی با سن، سابقه کار و تعداد شیفت شب ارتباط آماری معنی داری یافت شد (P<0.05). به طوری که با افزایش سن، سابقه کار و تعداد شیفت شب میزان اثرات و عوارض بی خوابی کمتر می شد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که بی خوابی در پرستاران سبب کاهش سلامت عمومی می گردد. لذا برنامه ریزی در راستای بهبود کیفیت خواب پرستاران ضروری است.
    کلیدواژگان: بی خوابی، سلامت عمومی، پرستار، سابقه کار، سن
  • شهریار سمنانی، سیما بشارت، علی عربعلی، عباسعلی کشتکار، غلامرضا روشندل، نفیسه عبدالهی، ناصر بهنام پور صفحه 76
    زمینه و هدف
    سرطان های مری و معده از سرطان های شایع در دنیا و عامل مرگ و میر بالایی در سال می باشد. عوامل خطر و محافظتی متعددی برای این سرطان ها تصور شده اند. یکی از عوامل محافظتی مطرح شده سختی آب آشامیدنی است. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط سختی آب آشامیدنی با بروز سرطان های مری و معده در استان گلستان انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه اکولوژیک، داده های منابع آب شهری استان گلستان طی سال های 84-1383 برای هر شهر به صورت میانگین گزارش شد. تمامی بیماران تشخیص داده شده ساکن مناطق شهری در طی این مدت وارد مطالعه شدند. تقسیم بندی شهرها به مناطق بروز پایین، متوسط و بالا براساس صدک های 33 درصد و 66 درصد برای هر کدام از سرطان ها انجام شد. برای یافتن روابط موجود از Pearson Correlation Coefficient و مدل های رگرسیونی استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که آب آشامیدنی مناطق شهری استان از آب های سبک و نسبتا سخت بوده و در محدوده استاندارد تعریف شده برای آب آشامیدنی قرار دارد. ارتباط معنی داری بین میزان سختی آب آشامیدنی و میزان بروز سرطان های مری و معده در مناطق مختلف استان وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که سختی آب آشامیدنی در سطح اکولوژیک بر بروز سرطان مری و معده در مناطق شهری استان گلستان تاثیری ندارد.
    کلیدواژگان: سختی آب، سرطان مری، سرطان معده، گلستان
  • ایوب صوفی زاده، یاور راثی، مهندس محمدرضا عباسی، دکترمحمدعلی عشاقی، رسول صلاحی، سینا رفیع زاده، مهدی محبعلی صفحه 81
    زمینه و هدف
    بیماری لیشمانیوز یک بیماری زئونوتیک می باشد که به وسیله پشه خاکی به انسان منتقل می شود. این مطالعه به منظور بررسی برخی خصوصیات اکولوژیک ناقلین بیماری لیشمانیوز در شهرستان کلاله (استان گلستان) طی سال های 86-1385 انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی 6 روستا با توجه به توزیع جغرافیایی روستاها و تعداد موارد مثبت بیماری در سال های گذشته انتخاب شدند. برای صید پشه خاکی از تله های چسبان استفاده شد. در هر روستا سه مکان انتخاب و در هر مکان 20عدد تله نصب گردید. کل نمونه های صید شده جمع آوری و برای تعیین گونه از کلیدهای تشخیص استفاده شد. همچنین تعداد موارد انسانی تایید شده مبتلا به لیشمانیوز به تفکیک ماه های سال ثبت گردید.
    یافته ها
    از 6آبادی تحت مطالعه در مجموع 4900 پشه خاکی تعیین گونه گردید و وجود 12 گونه پشه خاکی مشخص شد. این گونه ها عبارت از P.papatasi، P. mongolensis، P. caucasicus، P. caucasicus group، P. sergenti، P.alexandri، P. kazeroni، P. brevis، P.(adlerius)sp، S. sintoni، S. clydei و S. sogdiana بودند. P.papatasi گونه غالب در اماکن داخلی (1/46درصد) و S.sintoni گونه غالب در اماکن خارجی (7/37درصد) بود. فعالیت فصلی پشه های خاکی از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع و در دهه اول آبان ماه خاتمه یافت. پشه های خاکی دارای دو پیک فعالیت در اواخر تیرماه و در نیمه شهریورماه بودند. پیک بیماری در انسان در نیمه دی ماه اتفاق افتاد. از میان گونه های یافت شده P.brevis، P.kazeruni، P. (Adlerius)sp و S.sogdiana برای اولین بار از این شهرستان گزارش گردید.
    نتیجه گیری
    بر طبق نتایج این مطالعه P.papatasi به عنوان گونه غالب پشه خاکی منطقه شناخته شد. پیک دوم فعالیت پشه خاکی از لحاظ انتقال بیماری مهم و دوره کمون بیماری 4 ماه بود.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز، پشه خاکی، کلاله
|
  • Rasool Kavyannejad , Noshin Hadizade , Roghaye Mohammad Taghi , Fardin Gharibi Page 22
    Background And Objective
    Electromagnutic field of cell Phones may affect the biological systems. This study was done to evaluate the effect of electromagnutic field of mobile phones on blood pressure, heart rate and arytmia on students of Kurdistan University of Medical Science, in West of Iran.
    Materials And Methods
    In a randomized, double-blind clinical Trial, 56 young healthy volunteers with 20-30 years age were divided in two groups: expousure (n=27) and control (n=29). Cell phone was kept in front of the heart. Non functional cell phone was used in the control group. Systolic and diastolic blood pressure, heart rate and basic ECG were recorded. The Parameters were recorded in stage one (before set on cell phone), stage two (the first 5minutes), stage three (6minutes,with silent ringing), stage four (after 17min conection) and stage five (after 35 min conection). In all Stages, it was evaluated by cardiac monitoring (Lead2) for the presence of (sinus arryhthmia, sinus bradycardia, SA block, AV block, PAC and PVC).
    Results
    Systolic and diastolic blood pressure and heart rate did not show to have any significant differences between two groups in any stages. Rate of sinus arryhthmia was higher in expousure group at stages four and five, but only in stage four, this difference was shown to be significant (P<0.05).
    Conclusion
    The findings of this study showed that, electromagnetic of cellular phone cause sinus arryhthmia after 17 minute connection, to prevent the side effect of cell phone, we suggest that, cell phone set distant away from heart and reduce the connection time.
    Keywords: Cell Phone, Arryhthmia, Heart Rate, Blood Pressure
  • Javad Heravian, Monireh Mahjoob, Lida Manavifar, Mirnaghi Mosavi, Jalil Nejati, Fatemeh Mahjoob Page 27
    Background And Objective

    Several studies have reported high prevalence of severe lack of cobalamine and Folate in aged people. The most important causes are: malnutrition, atrophic gastritis and drug use. Age related macular degeneration (ARMD) is a primary degenerative disorder of central retinal area with loss of visual acuity. Recent studies have shown a significant relationship between age related macular degeneration and lack of plasma level of Folate, red blood cells and cobalamine. This study was caried out to investigate the relationship between age related macular degeneration and plasma Folate, Cobalamine and photostress recovery time, in elderly population.

    Materials And Methods

    This case – control study was done on 124 elderly population. The participants were collected from by cluster sampling in mashhad located in the Noth – East of Iran during 2006. The patients underwent eye examination including indirect ophthalmoscopy. Slit lamp examination and photostress recovery time for age related macular degeneration by an ophthalmologist. After blood sampling, plasma Folate, serum Cobalamine, were determined by RIA method (DRG kit).

    Results

    The Mean+-SD of cobalamin and folate in age related macular degeneration patients was 298.848+-288.66 pg/ml and 5.543+-3.58 ng/ml and in normal group was 310.775+-531.38 pg/ml and 5.365+-3.52 ng/ml. There was no significant difference between age related macular degeneration patients and control group. Photostress recovery time was significantly increased in patients with age related macular degeneration (P<0.05). There was no significant relationship between photostress recovery time and Cobalamine and folate level.

    Conclusion

    This study showed that serum cobalamin and folate non significantly is decreased in age related maucular degeneration patients, with increasing photostress recovery time, we can use this screening test for the dignosis of age related macular degenertion.

    Keywords: Folate, Cubalamine, Aged related macular degeneration
  • Asghar Mohammad Poorasl , Ali Fakhari , Fatemeh Rostami Page 31
    Background And Objective
    Self-injury (SI), also called self-mutilation or cutting, is highly stigmatized emotional disorder. The aim of this study was to estimate the incidence rate of self-injury among male pupils in Tabriz – North West in Iran and to evaluate the associated risk factors.
    Materials And Methods
    In this longitudinal study of all the pupils high school in Tabriz, 1772 (13.7%) were randomly sampled, and assessed in this and subsequent year. A self-administered questionnaire with 48 questions was distributed to high school in February and March 2005. After one year (February and March 2006), another questionnaire with 10-items was distributed to those students to determine the incidence rate of self-injury. The influence of different factors on self-injury was evaluated with a logistic regression model.
    Results
    The mean age of the subjects was 16.3±0.87 (min 15, max 19) years. At the end of follow–up, 4.8% of pupils reported incidence of self-injury. Most type of incidenced self-injury were cutting and burning. The results of logistic regression model indicate that transition in smoking stages (OR=2.81), incidence of alcohol drinking (OR=2.27) and having smoker friend (OR=1.78) were factors associated with incidence of self-injury.
    Conclusion
    This study showed that incidence rate of self-injury in this group of adolescents was 4.8% in one year, which related to age, alcohol and ciggaret smoking.
    Keywords: Delibeate self, injury, Pupils, Incidence, Iran
  • Ali Reza Mofid , Seyyed Ahmad Seyyd Ali Naghi , Saeed Zandiyeh , Tahereh Yazdadi Page 38
    Background And Objective
    Erectile dysfunction (ED) is the most neglected complications of diabetes mellitus that reduce the quality of life. The purpose of this study was to evaluate the erectile dysfunction and related risk factors in diabetic patients.
    Materials And Methods
    This descriptive analytical study was done on 700 diabetic men aged 20-69 years at Sina hospital and Abouzahr Health Center in Tehran- Iran during 2002-03. Patients were screened for erectile dysfunction using the International Index of Erectile Function (IIEF) questionnaire. Data were analyzed using SPSS software and Chi-Square test the P≤0.05 was considered to be significant.
    Results
    Prevalence of erectile dysfunction was 35.1%. Prevalence rate of erectile dysfunction was 25.8% and 36.7% in type 1 and type 2 diabetic patients, respectively (P<0.05). Prevalence of mild, moderate and severe erectile dysfunction were 5.6%, 19.6% and 10%, respectively. Prevalence of erectile dysfunction reached from 9.7% in men aged 20-30 years to 35% in those aged over 60 years (P<0.05). In comparison with reporting diabetes lasting≤5 years (25.4%), prevalence of erectile dysfunction was less than those reported diabetes 6-11 years (34.3%) and 12-30 years (43.5%) (P<0.05). Erectile dysfunction increased significantly in those who had poor glycemic control. Prevalence of erectile dysfunction in good, fair and poor glycemic control was 28.4%, 39% and 44.4%, respectively (P<0.05).
    Conclusion
    This study showed that good glycemic control and reducing the cigaret smoking are necessary to reduce prevalence of erectile dysfunction in diabetic men.
    Keywords: Diabetes Mellitus, Risk Factors, Erectile Dysfunction, Age, Diabetes control, Smoking, Blood Sugar
  • Fatemeh Vahid Roudsari , Sedigheh Ayati , Sara Mirzaeeyan , Mohammad Taghi Shakeri , Hossein Akhtardel Page 42
    Background And Objective
    Success rate of IVF depends on infertility factors and its treatment cycle. Different methods of treatment and different centers have reported various rates of success. The aim of this study was to evaluate the fertility outcome after IVF and related factors.
    Materials And Methods
    This descriptive analytic study was performed on 150 infertile couples following IVF in Montaserieh Infertility Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, North – East of Iran during 2001-06. Data was collected by a questionnaire including woman's age, husband's age, infertility factor, spermogram, infertility period, the number of follicles caused by treatment, the number of oocytes, the number of produced and transferred fetus and treatment outcomes. Data was analyzed by SPSS software and Chi-square, t-studen test, One-way ANOVA and logistic regression.
    Results
    The mean age of women was 29.7±5.4. The mean±SD follicles oocytes and transferred fetus were 11±6, 6±3.9 and 2.6±1.5 respectively. There was significant relation between the number of follicles (P<0.05), obtained oocytes (P<0.05) and transfered fetus (P<0.05) with the success rate of IVF. The fertility rate was 24.6%. There was no significant relation between the age groups and fertility rate.
    Conclusion
    This study showed that ovarian response to ovulation stimulation and the number of transferred fetus are the important and effective factors for predicting the outcomes of IVF.
    Keywords: Infertility, IVF, ART
  • Gholamreza Veghari , Abdoljalal Marjany , Aliakbar Abdollahy , Hossein Rahmani , Eynollah Molaei , Seyyd Abedin Hosseiny , Masoomeh Bemani , Mohammad Ebrahim Kordjazi Page 47
    Background And Objective
    Anthropometric indeces are the best methods for determining of malnutrition and obesity in children and young adulescent worldwide. This study was designed to compare the physical growth status between Turkman and non-Turkman in rural area in Gorgan in North of Iran.
    Materials And Methods
    This cross – sectional descriptive was done on 551 children of 2-5 years of age, Turkman and 895 of non-Turkman in the rural area of Gorgan North of Iran during autumn 2005. Height, weight and personal identification recorded by questioners. BMI percentile and under -1sd, -2sd and -3sd from NCHS used for comparison. Data were analyzed by using Chi-Square and T-student tests.
    Results
    Mean±SD of height in female Turkman and non-Turkman were 95.3±8.1 and 90.5±8.4 cm respectivly means±SD of height were 96.0±7.6 and 90.9±8.6 cm in Turkman and non-Turkman, respectively. Male childrens mean±SD of weight in were 14.5±2.4 and 14.2±2.9 and in male Turkman and non-Turkman children respectively. Also means±SD of weight were 15.0±2.03 and 14.5±2.3 cm in Turkman and non-Turkman male children, respectively. Turkman children are about 426 gram heavier and 4.9 cm taller than non-Turkman in all of age groups (P<0.05). Stunting and underweight were observed in 13.2% and 1.9% in Turkman group less than non-Turkman respectively by -2sd criterion. There was a significant differences between two groups by stunting (P<0.05). Obesity and overweight exist in Turkman group 24.5% and 2.6% less than in non-Turkman respectively. The difference in obesity statistically was significant between two groups (P<0.05). Underweight was shown in female more than male (7.2% vs 4.2%) and obesity in female less than male (25.6% vs 28.9%).
    Conclusion
    This study showed that secular growth in two groups is incompatible and it is better in Turkman group than non-Turkman group. Malnutrition in Turkmans was less than Non-Turkmans children.
    Keywords: Children, Obesity, BMI, Ethnicity, Iran
  • Hamid Reza Honarmand , Fariborz Mansour Ghanaei , Abtin Heidarzadeh , Mahdi Asmar Page 53
    Background And Objective
    Leptospirosis is a zoonosis that is more common in tropical and semitropical regions and is endemic in Guilan province. In endemic region, only a limited number of pathogenic serovars are common, characterization of them is very important step in detecting the main reservoir(s) of the disease. This study was performed to isolate leptospires from rice farms, irrigation canals and rivers of eastern part of flat area of Guilan province to detect main endemic serotypes of leptospirosis.
    Materials And Methods
    In this descriptive and cross – sectional study samples were taken from 8 cities of the area of Guilan province, Noth of Iran between May to September of 2007. Two ml of any processed water sample was inoculated in liquid EMJH medium with 200µg/ml 5-flurouracil after filtration, were incubated in 30ºc for 3 monthes, and were checked by darkfiel microscopy every two weeks. All positive samples were serotyped by using 30 type antisera which were main representative of serogroups.
    Results
    47 0f 320 specimens were positive and 273 samples were negative. One saprophytic specie (Biflexa) including two serogroups (Andamana, and Semaranga) and three pathogenic species (Interrogans, Kireshnerii, and Boirgpetersenii) including 6 serogroups were detected Icterohaemorrhagiae, Pomona, and canicola of interrogans, Hardjobovis and Sejroea of Borgpeterseni pecie, Grippotyphosa of Kircshneri. Non-pathogenic serogroups were found from surface water, but the pathogenic serogroup were detected only from rice farm water.
    Conclusion
    The high incidence of leptospirosis in rual area concide with seasonal rice cultivation, which can be due to trafic of domestic animal in rice farms and elevation temprature, and activity of rice farm water with subsequent presence of pathogenic type and serotypes in rice farm.
    Keywords: Leptospires, Water, Rice Farm, Iran
  • Mohammad Hadi Mehdinejad , Bijan Bina, Mahnaz Nikaeen, Hossein Movahedian Attar Page 60
    Background And Objective
    In recent years, chitosan and Moringa oleifera Coagulant Protein a natural coagulant were used in order to reduce the problems occure from chemical coagulants. This investigation was done to determine effectiveness of Moringa Oleifera Coagulant Protein and Chitosan as natural coagulant aids in removal of colloidal particles and bacteria from turbid waters.
    Materials And Methods
    In this interventional- quasi experimental study, the experiments were run by using synthetic water having low(10-20NTU), medium(100-120NTU) and high (200-220NTU) initial turbidities. In order to determine optimum pH and dosage of coagulant and coagulant aids, a conventional jar test apparatus was employed. Turbidity reading were carried out using a Hach model 2100P Turbidimeter. The samples were taken from the top four inch of the suspension for turbidity and bacteria removal measurement.
    Results
    Optimum dose of alum for waters with three different initial turbidities were 20, 40, and 20 mg/l, respectively. Optimum pH was between 7-7.5. Moringa oleifera Coagulant Protein and chitosan were reduced the required dosage of alum from 12.5% to 62.5% and from 50% to 87.5%, respectively, in different turbidities and residual aluminum was reduced to standard limit (0.2mg/l). The bacteria removal efficiency were from 90% to 99.9999%. It was found when samples were stored during 24 hours regrowth of E.coli was not observed.
    Conclusion
    This study showed that natural coagulant aids can reduce the turbidity to below 5NTU without filtration in optimum condition.
    Keywords: Chitosan, Moringa oleifera, Coagulant Protein, Coagulant aid, Water treatment
  • Hamid Hojati , Shamsolmolok Jalalmanesh , Mohammad Fesharaki Page 70
    Background And Objective
    Nightshift working has negative physical, psychological and social effects on personal life of nurses and in the long run, with subsequent health and complication. This survey was done to study the effect of sleeplessness on general health of nightshift nurses in hospitals of Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran, during 2008.
    Materials And Methods
    In this descriptive study, 124 subjects with suitable condition were selected through a census from among 615 nightshift working nurses in hospitals of Golestan university of medical sciences. Data were collected by delivering questionnaire and it included one questionnaire of personal information and two questionnaires about effects of sleeplessness and general health (GHQ-28).
    Results
    Effect of sleeplessness, in the maximum percent of nurses (55.6%) were moderate and in the minimum percent (2.4%) were low. Mean±SD the sleepness rate was moderate (58±9). Also, the results of general health showed that most of them (60.6%) had favorable general health and 2.5% of subjects had unfavorable general health. There was a significant correlation between sleepness, effect and general health of nurses in addition. There was also a meningfull sleeplessness correlation between sleepness effect with age, employment history and nightschieft time table (P<0.05).
    Conclusion
    This study showed that sleepness, negatively, effect on general health of nightschieft nurses, it is suggested, there should a properly organized sleep time table for the nightchieft nurses.
    Keywords: Sleeplessness, General Health, Nurse, Nightshift worker
  • Shahryar Semnani , Sima Besharat , Ali Arabali , Abbasali Kestkar , , Gholamreza Roshandel , Nafiseh Abdolahi , Naser Behnampour Page 76
    Background And Objective
    Esophageal and gastric cancers are among the most prevalent cancers in the world which cause a high mortality rate annually. Several risk factors are supposed for them. Water hardness is considered as a protective factor against above cancers. This ecologic study was designed to determine the correlation between water hardness and upper gastrointestinal cancers.
    Materials And Methods
    In this ecological study data on water components in Golestan's urban areas were obtained during 2004-05 and the averages were reported. All cases of esophageal and gastric cancers resided in urban areas which were diagnosed during this period were recruited to estimate the incidence and age standardized rates (ASR). The province was divided into low, intermediate and high incidence, based on 33% and 66% quartiles of both cancers. Pearson correlation coefficient test and regression model were used to analyze the data.
    Results
    The water hardness was in the normal standard range permitted for the drinking water, and did not have any relation with the risk of esophageal and gastric cancers.
    Conclusion
    This study showed that water hardness has no effect on the incidence of esophageal and gastric cancer in this area.
    Keywords: Water hardness, Upper gastrointestinal tract, Cancer, Iran
  • Aioub Sofizadeh *, Yavar Rassi , Mohammad Reza Abbasi , Mohammad Ali Oshaghi , Rasool Salahi , Sina Rafizadeh , Mehdi Mohebali Page 81
    Background And Objective
    leishmaniasis is a Zoonotic disease that is transmited by sandfly to human. This study were carried out in order to demonstrate some ecological characters of leishmaniasis vectors in Kalaleh district, Golestan province, Iran, during 2006-07.
    Materials And Methods
    In present study 6 villages were selected. Sandfly were collected by sticky traps. 3 places were sampled in each village and in each places 20 traps were installed. After sampling collection, we used diagnostic criteria to identify the Sandflies, also confirmed human cases were recorded according to the months of identification.
    Results
    4900 sandflies were detected in 6 villages and 12 species of sandflies were identified, which including P.papatasi, P.mongolensis, P.caucasicus, P.caucasicus group, P.sergenti, P.alexandri, P.kazeroni, P.brevis, P.(adlerius) sp, S.sintoni, S.clydei, S.sogdiana). P.papatasi was predominant species in indoor places (46.1%) and S.sintoni was in outdoor places (36.7%). Sandflies activities extended from early May through mid October with two peaks in mid June and September. Human infection had a important peak in January. During the collection of sandflies, the species of P.alexandri, P.kazeroni, P.brevis, P.(Adlerius sp.), S.clydei and S.sogdiana were collected for the first time from this area.
    Conclusion
    In this study, P.papatasi was the predominant species in this area. Sandflies second activity peak occured in September that is crucial for transmission of disease. The incubation period for this disease was four months.
    Keywords: Leishmaniasis, Ecology, Sandfly, Iran