فهرست مطالب

کودکان استثنایی - سال نهم شماره 4 (پیاپی 34، زمستان 1388)

نشریه کودکان استثنایی
سال نهم شماره 4 (پیاپی 34، زمستان 1388)

  • 92 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1389/01/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رحیمه روح پرور *، محمد بی جن خان، سعید حسن زاده صفحه 297
    هدف

     مطالعه صوت‌شناختی تاثیر واک‌داری و محل تولید همخوانهای انفجاری دهانی زبان فارسی، بر متغیر زمان شروع واک در تولید گفتار کودکان با کاشت حلزون و مقایسه آن با کودکان شنوا، هدف مقاله حاضر است. 

    روش

     10 کودک دختر ناشنوای پیش‌زبانی که حدود 5/4 سال از کاشت حلزون شنوایی‌شان می‌گذشت، 8 کلمه تک‌هجایی زبان فارسی را تولید کردند که در این کلمات همخوانهای انفجاری دهانی زبان فارسی، قبل از واکه‌های پسین و در آغاز هجا قرار گرفته بودند. با استفاده از نرم‌افزار پرت متغیر زمان شروع واک استخراج و با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس نتایج حاصل با تولید 10 کودک دختر شنوا مقایسه ‌شد. 

    یافته‌ها

    در هر دو گروه از کودکان، بر اساس متغیر زمان شروع واک نمی‌توان بین محلهای تولید لبی، دندانی و کامی تمایز قایل شد. در همه موارد به‌جز همخوانهای دندانی بی‌واک، میانگین زمان شروع واک در کودکان کاشت حلزون‌ ‌شده، بیشتر از کودکان شنوا بود؛ دیگر اینکه تفاوت آشکاری بین تولید انفجاریهای واک‌دار دو گروه وجود داشت، از این جهت که تنها در کودکان شنوا، زمان شروع واک با مقدار منفی تولید شده بود. همچنین، بازه زمانی تغییرات زمان شروع واک در کودکان کاشت حلزون شنوایی ‌شده، کوچک‌تر از همسالان شنوای آنها بود. 

    نتیجه‌گیری

    در هر دو گروه از کودکان زمان شروع واک برای ارزشهای مختلف مقوله‌ واک‌داری معنادار بود، اما زمان شروع واک برای محلهای تولید مختلف و تعامل مقوله‌های واک‌داری و محل تولید معنادار نبود. به‌علاوه، وضعیت شنوایی بر زمان شروع واک تاثیر معناداری داشت.

    کلیدواژگان: کاشت حلزون شنوایی، صوت شناختی، زمان شروع واک، محل تولید، واک داری
  • نجمه قاضی عسگر*، مختار ملک پور، حسین مولوی، شعله امیری صفحه 309
    هدف

     پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش ایمن‌سازی در مقابل استرس بر میزان اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی پایه پنجم انجام شد. 

    روش

    این پژوهش به شیوه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه مورد مطالعه را کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی که درسال تحصیلی87- 86در مناطق پنج‌گانه شهر اصفهان مشغول به تحصیل و دارای ناتوانی یادگیری ریاضی همراه با اضطراب ریاضی بودند، تشکیل می داد. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی همراه با اضطراب ریاضی بودند. شیوه انتخاب آنها به این صورت بود که ابتدا پس از نمونه‌گیری خوشه‌ای ازمناطق پنج‌گانه شهر اصفهان، منطقه یک انتخاب شد و بعد مدارس به صورت تصادفی انتخاب و سپس از میان مدارس انتخاب‌شده پس از تشخیص آموزگار، اجرای آزمون ایران کی- مت و آزمون اضطراب ریاضی، 30 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت جایگزینی تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات تست هوش کتل فرم (ب) ، تشخیص آموزگار، آزمون ایران کی- مت، آزمون اضطراب ریاضی بودند. ازهر دو گروه پیش‌آزمون و پس‌آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقه‌ای تحت آموزش ایمن‌سازی درمقابل استرس قرار گرفت. داده‌ها با استفاده ازتحلیل کوواریانس تحلیل شد. 

    یافته‌ها

    نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش ایمن‌سازی درمفابل استرس، اضطراب ریاضی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی را به طور معناداری کاهش می‌دهد(0001/0 =p) و باعث افزایش عملکرد ریاضی می‌شود(0001/0=p) و این تاثیر تا دو ماه بعد از جلسات آموزشی تداوم داشته است (0001/0=p). 

    نتیجه‌گیری

    از یافته‌های به‌دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که شرکت دانش‌آموزان درگروه آزمایش در جلسات آموزشی ایمن‌سازی در مقابل استرس، میزان اضطراب ریاضی آنان را نسبت به دانش‌آموزان گروه گواه کاهش و عملکرد ریاضی آنان را نیز نسبت به گروه گواه افزایش داده است.

    کلیدواژگان: ناتوانی یادگیری ریاضی، اضطراب ریاضی، عملکرد ریاضی، آموزش ایمن سازی در مقابل استرس
  • عباس روحانی، داود معنوی پور* صفحه 321
    هدف

    هدف این پژوهش بررسی و شناسایی بازدارنده‌ها و مشوقها در حرفه ی آموزش به کودکان استثنایی بود، و در قالب پژوهش توصیفی انجام شد 

    روش

    جامعه آماری شامل تمامی ‌معلمان کودکان کم توان ذهنی، ناشنوا و نابینا شهر اصفهان بود. نمونه پژوهش 387 معلم بودکه به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش" پرسشنامه مشوقها و بازدارنده‌های شغل تدریس، در آموزش ویژه بیلینسلی و کروس  بود که بر روی معلمان استثنایی شهر اصفهان اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل واریانس یکطرفه انجام شد.

    یافته‌ها

    نتایج نشان داد که بین میانگین نمره‌های معلمان دارای تحصیلات مختلف در مقیاس مشوقهای تدریس تفاوت معنادار وجود دارد. بین نمره‌های معلمان گروه‌های مختلف کودکان استثنایی در مقیاس مشوقهای تدریس تفاوت معنی دار وجود دارد، و همچنین مهمترین موارد دارای بازداندگی بالا و نیز تشویق کنندگی بالا در حرفه آموزش به کودکان استثنایی از منظر معلمان معین شد. 

    نتیجه گیری

    بر اساس این پژوهش حرفه معلمی کودکان کم توان دارای مشوقها و بازدارنده‌هایی است که لازم است نظام تعلیم و تربیت به آنها توجه جدی نماید.

    کلیدواژگان: مشوقها، بازدارنده ها، آموزش ویژه
  • محسن گل پرور*، محمدرضا غفوری، مرجان نصری صفحه 331
    هدف

     این پژوهش با هدف پیش‌بینی حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی (در ابعاد تعهد همانندسازی شده، تعهد پیوندجویانه و تعهد مبادله‌ای) از طریق ابعاد عدالت سازمانی ادراک شده (عدالت توزیعی، رویه‌ای و ارتباطی) در مربیان آموزشگاه های استثنایی در شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمد. 

    روش

     در راستای هدف پژوهش، 231 نفر از مربیان آموزشگاه‌های استثنایی شهر اصفهان با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای برای پاسخ‌گویی به پرسشنامه‌های پژوهش انتخاب شدند. مطالعه حاضر از زمره مطالعات همبستگی و از نوع پیش‌بینی است. پرسشنامه‌های مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه تعهد سازمانی (با 9 سوال و سه زیرمقیاس)، پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده (با 29 سوال)، پرسشنامه‌های عدالت توزیعی، رویه‌ای و ارتباطی (با 18 سوال برای سه بعد عدالت) بوده است. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌های پژوهش، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون همزمان و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. 

    یافته‌ها

    شواهد حاصل حاکی از آن بود که تعهد همانندسازی شده، تعهد پیوندجویانه، تعهد مبادله‌ای و حمایت سازمانی ادراک شده با هر سه بعد عدالت توزیعی، رویه‌ای و ارتباطی دارای رابطه مثبت و معنادار (01/0P<) هستند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که برای تعهد همانندسازی شده، عدالت رویه‌ای و توزیعی، برای تعهد پیوند جویانه، عدالت رویه‌ای و ارتباطی، برای تعهد مبادله‌ای، عدالت رویه‌ای ، ارتباطی و توزیعی و برای حمایت سازمانی ادراک شده، عدالت رویه‌ای، ارتباطی و توزیعی به ترتیب دارای بیشترین نقش و تاثیر هستند.

     نتیجه‌گیری

    نتایج این پژوهش از نقش متفاوت ابعاد عدالت برای ابعاد تعهد سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده در مربیان آموزشگاه های استثنایی حمایت لازم را به‌عمل آورد

    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده، عدالت سازمانی، مربیان آموزشگاه های استثنایی
  • بهشته عبدی*، سید خسرو صادق موسوی، فاطمه قدیری نژادیان، مهرناز جهرمی، شیوا پناهی ابوذر صفحه 345
    هدف

    هدف پژوهش حاضر، شناخت میزان آگاهی معلمان ابتدایی از ناتوانیهای یادگیری دانش‌آموزان بوده است. 

    روش

    بدین منظور تعداد 409 معلم (245 زن و 164 مرد) شهرستانهای استان تهران، به آزمون محقق‌ساخته میزان آگاهی معلمان دوره ابتدایی از ناتوانیهای یادگیری دانش‌آموزان که یک آزمون 34 آیتمی و چهار گزینه‌ای بود پاسخ گفتند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. روش نمونه‌گیری تحقیق حاضر، از نوع طبقه‌ای تصادفی بود. با اجرای آزمون و انجام تحلیل عاملی، سه عامل شناسایی و طبقه‌بندی شد و توانبخشی به‌دست آمد. نتایج محاسبات دامنه اطمینان میانگین نشان داد که دانش کلی گروه نمونه معلمان مقطع ابتدایی از ناتوانیهای یادگیری، در دامنه اطمینان میانگین بین  70/42 و 64/40 قرار دارد. با تبدیل دامنه اطمینان میانگین به نقطه درصدی، عدد 42 به‌دست آمد؛ به این معنی که آگاهی معلمان مقطع ابتدایی از ناتوانیهای یادگیری دانش‌آموزان، 58 درصد با وضعیت مطلوب (100 درصد) فاصله دارد. نتایج آزمون t نشان داد که میزان آگاهی کلی و نیز آگاهی درباره شناسایی و طبقه‌بندی ناتوانیهای یادگیری در معلمان زن، به طور معنی‌داری بیشتر از معلمان مرد است. 

    یافته‌ها

    نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که میزان آگاهی معلمان با سطح تحصیلات لیسانس و بالاتر، به طور معنی‌داری بالاتر از معلمان با سطح تحصیلات دیپلم و نیز فوق دیپلم است. همچنین نتایج آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که معلمان دارای سوابق کاری کمتر از 10 سال، آگاهی بیشتری درباره شناسایی ناتوانیهای یادگیری، نسبت به معلمان دارای سوابق کاری11 تا 20 و نیز بیشتر از 20 سال دارند. در سایر عوامل و در میزان کلی آگاهی، تفاوت معنی‌داری بین معلمان با توجه به محل تدریس (شهر یا روستا) وجود نداشت.

     نتیجه‌گیری

    با توجه به یافته‌های پژوهش که حاکی از پایین بودن آگاهی معلمان ابتدایی از ناتوانیهای یادگیری دانش‌آموزان است، آموزشهای ضمن خدمت برای بالا بردن دانش معلمان مقطع ابتدایی از ناتوانیهای یادگیری ضروری است.

    کلیدواژگان: آگاهی معلمان، ناتوانیهای یادگیری، جنس، سطح تحصیلات، سابقه کار
  • علی اصغر کاکوجویباری، مسعود گنجی، جعفر صمدی فر* صفحه 357
    هدف

    این پژوهش به منظور مطالعه ارتباط برخی از مداخله‌های زودهنگام با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دارای آسیب شنوایی انجام گرفته است. 

    روش

    پژوهش به صورت توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل 90 نفر از دانش آموزان آسیب‌دیدهشنوایی دوره ابتدایی (57 نفر پسر و 33 نفر دختر) است که در سال تحصیلی 87- 1386 در آموزشگاه های ویژه شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول اچ.اس. بولا، تعداد 45 نفر پسر و 25 نفر دختر با رعایت تناسب جنسی از جامعه به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از دو پرسشنامه محقق‌ساخته و نیز از پرونده پزشکی و توانبخشی دانش آموزان استفاده شد و فرضیه‌های تحقیق به روش آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرارگرفتند. 

    یافته‌ها

    نتایج پژوهش نشان داد که بین هریک از متغیرهای سن تشخیص کم‌شنوایی، سن شروع استفاده از وسایل کمک شنوایی(سمعک)، سن بهره‌گیری از برنامه‌های تربیت شنوایی و گفتار درمانی و نیز سن شروع آموزشهای والدین با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان، ارتباط معنی دار (همبستگی منفی) وجود دارد. همچنین بین متغیر‌های استفاده مداوم از سمعک، میزان حضور دانش‌آموزان در برنامه‌های تربیت شنوایی و گفتار درمانی، همکاریهای والدین با تیم توانبخشی، تحصیلات والدین و وضعیت اقتصادی خانواده‌ها با موفقیت تحصیلی همبستگی مثبت معنی‌داری مشاهده شد. 

    نتیجه‌گیری

    مداخله‌های زودهنگام با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان ارتباط معنی‌دار دارد و موجب پیشرفت تحصیلی آنها می‌شود، اما متوسط سنین مداخله‌ها در جمعیت تحت مطالعه در حد قابل قبولی نیست و هنوز با سنین مطرح شده از جانب کمیته مشترک جهانی فاصله زیادی دارد.

    کلیدواژگان: مداخله زودهنگام، آسیب دیده شنوایی، موفقیت تحصیلی
  • حسین زارع، فرزانه امیری آهویی، شیرین تاراج* صفحه 367
    هدف

    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بازیهای آموزشی (دومینوی رابطه چی گم‏شده) بر حافظه کوتاه‏مدت و املای دانش‏آموزان پایه ابتدایی با مشکلات ویژه یادگیری(اختلال در نوشتن) پرداخته است. 

    روش

    در این تحقیق نیمه‌آزمایشی،30 دانش آموز (15 دختر و 15 پسر) با مشکل یادگیری ، باروش نمونه‏گیری تصادفی ساده از بین دانش‏آموزان مراجعه کننده به مرکز آموزشی و توانبحشی مشکلات ویژه یادگیری که در پایه دوم دبستان مشغول به تحصیل بودند، انتخاب و از لحاظ ویژگیهای جمعیت‏شناختی همگن شدند. ابتدا با استفاده از خرده‏آزمون حافظه عددی وکسلر و آزمون املا(محقق‏ساخته) ،از آنان پیش‌آزمون گرفته شد .سپس بازیهای آموزشی (دومینو رابطه–چی گم‏شده)در 15 جلسه، هفته‏ای دو بار، به مدت 30 دقیقه اجرا شد و مجددا از آنان پس‏آزمون به عمل آمد و تاثیر بازیها بر حافظه کوتاه مدت و املای این دانش‏آموزان، مورد ارزیابی قرار گرفت. 

    یافته‌‏ها

    داده ‏ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره، تحلیل کوواریانس درون موردی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.یافته‏ ها نشان دادند که بازیهای آموزشی، در افزایش کارکرد حافظه کوتاه‏مدت و پیشرفت در نمرات آزمون املای این دانش آموزان تاثیر دارد. این تاثیر در دانش‌آموزان دختر و پسر به استثنای عامل دقت که در دختران بیشتر بود، تفاوت معناداری نداشت.

    نتیجه‏‌گیری

    بازیهای آموزشی بر کارکرد حافظه کوتاه مدت و املای دانش‌آموزان با اختلال در نوشتن، موثر بود. به این ترتیب می‏توان از بازیهای آموزشی برای پیشرفت تحصیلی دانش‏آموزان دختر و پسر سود جست.

    کلیدواژگان: بازیهای آموزشی، حافظه کوتاه مدت، اختلالات یادگیری املا
  • کنگره ها و همایش های بین المللی
    صفحه 375
|
  • Rahimeh Roohparvar*, Mahmood Bijankhan, Saeed Hasanzadeh Page 297
    Objective

    The purpose of this study was to acoustically analyze the effect of voicing and place of articulation on the amount of Voice Onset Time (VOT) in initial Persian oral plosives produced by cochlear implanted children, and to compare the results with hearing controls.

    Method

    prelingual girls who were cochlear implanted about 4.5 years before the test and 10 hearing girls who were about 4.5 years age uttered 8 monosyllabic words, including oral plosives in the initial position followed by a back vowel. VOT values were measured using Praat software and GLM univariate tests were used for statistical analyses.

    Results

    The range of VOT changes in the production of cochlear implanted children was smaller than their hearing counterparts, while the amount of VOT in the production of cochlear implanted children except in voiceless dental plosives was higher than hearing children.

    Conclusion

    It was shown that VOT was significantly correlated with voicing, but it could not be considered as a phonetic correlate of place of articulation and the interaction of voicing and place of articulation. Furthermore, it was confirmed that the status of being cochlear implanted or having normal hearing had significant effect on the amount of VOT.

    Keywords: Cochlear implant, Acoustic, Voice Onset Time, Place of articulation, Voicing
  • Najmeh Ghazi Asgar*, Mokhtar Malekpour, Hossein Molavi, Shole Amiri Page 309
    Objective

    The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of stress inoculation training on degree of math anxiety and performance in students with dyscalculia.

    Method

    In this experimental research, the sample was consisted of 30 female fifth elementary grade students in five regions of Isfahan. First region was selected, and schools were selected randomly. Utilizing Iran Key math test, and long's math anxiety test, the sample was randomly divided into two experimental and control groups. Pre-test and post-test were taken from each of the two groups, and experimental groups were exposed to stress inoculation training in ten sessions.

    Results

    Covariance analysis showed that the training could decrease the student's math anxiety (P=0/01), and could increase math performance (P=0/01). Consequently, the analysis of follow up data revealed that these effect was observed after two months (p=0/01).

    Conclusion

    Accordingly, this study concludes that stress inoculation training can be used to alleviate math anxiety in students with dyscalculia.

    Keywords: Dyscalculia, Math Anxiety, Math Performance, Stress Inoculation
  • Abass Rohani, Davood Manavipour* Page 321
    Objective

    The aim of this research is to study incentives and deterrents in exceptional education.

    Method

    In this descriptive design, 387Isfahan special educators for children with mental retardation, vision loss, and hearing loss were selected randomly. Research instrument consisted of "Incentives and Deterrents in Special Education" (Billingsley & Cross, 1993).

    Results

    t-test and ANOVA analysis displayed a significant difference among various educational levels in incentives scale. Furthermore, a significant difference was observed among various categories of special education in terms of incentives scale.

    Conclusion

    Practical implication of the findings have been discussed.

    Keywords: Incentive, Deterrent, Special Education, Teachers
  • Mohsen. Golparvar*, Mohammad Reza Ghafouri, Margan Nasry Page 331
    Objective

    This research conducted with the aim of prediction of perceived organizational support, and organizational commitment (in identification, affiliation and exchange domains) by perceived organizational justice domains (distributive, procedural and relational) in Esfahan city.

    Methods

    231 educators of special schools in Esfahan, for answer to research questionnaires selected with the use of cluster random sampling. The research instruments were the organizational commitment, perceived organizational support, distributive, procedural and relational justice. Data were analyzed with using Pearson’s correlation coefficient, enter and stepwise regression analysis.

    Results

    Results revealed a positive significant relation (P<0.01) between identification commitment, affiliation commitment, exchange commitment and perceived organizational support with distributive, procedural and relational justice. The results of regression analysis showed that, for identification commitment, procedural and distributive justice, for affiliation commitment, procedural and relational justice, for exchange commitment and perceived organizational support, distributive, procedural and relational justice have largest role respectively.

    Conclusion

    The results of this research supported the different role of justice domains for organizational commitment domains and perceived organizational support among educators of special schools.

    Keywords: Commitment, Perceived organizational Support, Organizational Justice, Educators, Special Schools
  • Beheshteh Abdi*, Seyyed Khosro Sadegh Moosavi, Fatemeh Ghadiri nejadian, Mehrnaz Jahromi, Shiva Panahi Aboozar Page 345
    Objectives

    This study examines regular education teachers’ knowledge on learning disabilities (LD) in regular primary schools.

    Methods

    Thirty-five multiple choice item questionnaire about knowledge on learning disabilities was designed, with adequate psychometric properties. The final sample consisted of 409 (245 women and 164 men) general classroom teachers teaching 1st to 5th grade students in Tehran province districts. The main statistical methods for data analysis were Factor Analysis, Mean Confidence Interval Estimation, Independent Samples t-test and Analysis of Variance.

    Results

    The analysis revealed that teachers with higher education qualifications (BA and higher) had more knowledge about identification and general knowledge on LD. Furthermore, teachers with lower teaching experience (less than 10 years) were more knowledgeable concerning identification of LD than teachers with more teaching experience. There was no meaningful difference between the rural and urban education teachers’ knowledge on LD.

    Conclusion

    These findings address the importance of providing information on LD in service training for regular education teachers in elementary level.

    Keywords: Teachers, Knowledge, Learning Disabilities, Gender
  • Aliasghar Kakajooibari, Masoud Ganji, Jafar Samadifar* Page 357
    Objective

    The present study was conducted to explore the relation of some early intervention on the academic achievement of hearing impaired children.

    Method

    A descriptive-correlational research design was employed. The statistical population comprised 90 hearing impaired elementary school children (57 boys and 33 girls) attending special educational institutions in Ardabil during the academic year 1386-1387. Initially, 70 children were selected using H. S. Bola`s table and then using an appropriate stratified sampling method 45 boys and 25 girls were selected as the statistical sample for investigation. To collect the data, two questionnaires constructed by the researcher and reference to the children’s medical and rehabilitation records were used. As the criterion for academic achievement the average of the grades obtained by the students in the first and second semester of the academic year was considered. The research hypotheses were analyzed using the statistical test of Pearson` correlation coefficient.

    Results

    Data analysis revealed a significant (inverse relation) between each of the variables of age at diagnosis of hearing impairment age when hearing aid use began and age when parental education began and academic achievement. Secondary research findings indicated that continuous hearing aid use degree of participation in hearing training and speech therapy programs extent of parental cooperation which the rehabilitation team educational status of parents and socioeconomic status of the family are associated with academic success as revealed by the significant correlations between these variables.

    Conclusion

    There exists an inverse relationship between early interventions and the academic achievement for hearing impaired children.

    Keywords: Early Intervention, Hearing Impairment, Academic Achievement
  • Hossein Zare, Farzaneh Amiri, Shirin Taraj* Page 367
    Objective

    The purpose of the present study was to examine the effect of educational games on shortterm memory and dictation of primary school students with learning disabilities (LD).

    Method

    In this quasi-experimental study with pretest –post test, 30 students (15 girls &15boys) were selected through a simple random sampling in primary school with LD. First, they were tested with Wechsler Intelligence scale and dictation test, and then educational games presented in 15 times, again past test was done, and short-term memory function and dictation assigned. Data were analyzed with variance analysis and t-test.

    Results

    Findings indicated that the educational games lead to improve the memory function and dictation value.

    Conclusion

    The educational games were effective on memory function and dictation scores.

    Keywords: Educational games, Short, term memory, Dictation, Learning disabilities