فهرست مطالب

مجله پیاورد سلامت
سال چهارم شماره 1 (بهار و تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1388/12/27
  • تعداد عناوین: 10
|
  • حسین درگاهی، نیلوفر ماسوری، رضا صفدری، سمیه فضایلی*، مهدی یوسفی صفحه 9
    زمینه و هدف

    تحلیل کارایی بیمارستان ها به عنوان پرهزینه ترین واحد عملیاتی نظام سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این واحد پرهزینه دارای بخش های متعددی می باشد که یکی از مهمترین آنها واحد مدارک پزشکی می باشد که این مطالعه سعی دارد با تحلیل کارایی واحد مدارک پزشکی گامی در جهت استفاده هر چه بیشتر از امکانات موجود در واحد مذکور بردارد.

    روش بررسی

    در این مطالعه کارایی فنی، مدیریتی و مقیاس واحدهای مدارک پزشکی موجود در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در شهر تهران با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها با فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس و به صورت ورودی محور مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار مورد استفاده چک لیست بوده است و اطلاعات جمع آوری شده در آن مربوط به متغیرهای نهاده (تعداد پرسنل کاردان و پایین تر و پرسنل کارشناسی و بالاتر)، ستانده (تعداد پرونده های پزشکی سرپایی و بستری و تعداد پاسخگویی به مراجعه کنندگان) در طی سال های 87-1385 می باشد.

    یافته ها

    متوسط کارایی فنی واحدهای مدارک پزشکی مورد مطالعه 84 درصد می باشد که نشان دهنده وجود حداقل 16 درصد ظرفیت افزایش کارایی می باشد. متوسط کارایی مدیریتی و مقیاس واحدهای مدارک پزشکی در طول 3 سال مورد مطالعه، به ترتیب 95 و 89 درصد می باشد. بیشترین میزان مازاد نهاده ها مربوط به پرسنل با مدرک کاردانی و پایین تر می باشد. همچنین متوسط کارایی واحدهای مذکور در بیمارستانهای دارای فعالیت عمومی و تخصصی به ترتیب 80 درصد و 92درصد می باشد.

    بحث و نتیجه گیری

    بررسی رابطه بین برخی شاخص های بررسی شده در این مطالعه با کارایی واحدهای مدارک پزشکی نشان داد که مواردی همچون استخدام افراد دارای مقطع تحصیلی کارشناسی و بالاتر، جذب نیروی انسانی دارای تحصیلات در رشته مدارک پزشکی، استفاده از مدیران دارای سابقه کاری کافی در این بخش و استفاده بیشتر از سیستمهای کامپیوتری برای انجام فعالیتهای واحد مذکور، می توانند باعث ارتقای کارایی واحد مذکور شوند.

    کلیدواژگان: کارایی، واحد مدارک پزشکی، روش تحلیل پوششی داده ها
  • سید جواد قاضی میرسعید، علیرضا نوروزی، هیوا عبدخدا* صفحه 18
    زمینه و هدف

    تولید علم رکن اصلی تمام برنامه ها برای نیل به توسعه پایدار است. در حال حاضر مهمترین شاخصه تولید علم، تعداد مدارک نمایه شده از مجلات علمی در پایگاه های اطلاعاتی است که به پژوهش های علم سنجی و کتابسنجی می پردازند. این مطالعه با هدف بررسی میزان تولیدات علمی حوزه پزشکی ایران بر مبنای مدارک نمایه شده در پایگاه های استنادی WOSو Scopus در فاصله سال های 2009-2005 انجام شده است.

    روش بررسی

    این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است که در آن از تحلیل کتابسنجی استفاده شد. جامعه پژوهش عبارت بود از کلیه مجلات علمی- پژوهشی انگلیسی زبان که تا زمان انجام این بررسی در پایگاه های WOSو Scopus نمایه شده بودند. ابزار جمع آوری داده ها سیاهه کنترلی محقق ساخته بود که با مراجعه به وبگاه پایگاه های اطلاعاتی و مشاهده مستقیم برای هر عنوان مجله تکمیل شد. داده ها پس از گردآوری و ورود به رایانه توسط روش های آماری مناسب و نرم افزار SPSS تجریه و تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که از تعداد 44 عنوان مجله مورد بررسی، 18 عنوان در پایگاه WOS و 20 عنوان در پایگاه Scopus نمایه شده اند. تعداد مدارک ثبت شده و تعداد استناد به آن ها در پایگاه های مورد بررسی با گذر سال در حال افزایش بوده است. بیشترین تعداد مدارک و استنادها مربوط به سال های پایانی می باشد. تعداد مدارک ثبت شده در پایگاه Scopus بیشتر از پایگاه WOS است اما این اختلاف معنی دار نیست(186/0p-value=).

    بحث و نتیجه گیری

    نمایانی مجلات حوزه علوم پزشکی کشور در پایگاه های مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار ندارد. در هر دو پایگاه کمتر از 50 درصد مجلات نمایه شده اند. در فاصله سال های مورد بررسی تولیدات علمی حوزه پزشکی کشور در حال رشد بوده است اما رسیدن به جایگاه شایسته کشور در این حوزه مستلزم تلاش بیشتر است.

    کلیدواژگان: تولیدات علمی، حوزه پزشکی، مجلات نمایه شده، وبگاه علوم، اسکوپوس
  • حسین درگاهی، مرجان قاضی سعیدی، رضا صفدری، مهناز حامدان صفحه 31
    زمینه و هدف
    بهره گیری از مزایای منحصر به مدارک پزشکی کامپیوتری و تجهیزات ارتباطی برای جمع آوری، ذخیره، پردازش، استخراج و ارتباط دادن اطلاعات مراقبتی بیمار و اطلاعات مدیریتی، اگر مطابق نیازهای مدیران و کادر مدارک پزشکی باشد، بسیاری از مشکلات نظام بهداشتی درمانی کشور را برطرف می کند. نظام های اطلاعات در سیستم عرضه سلامت با گردآوری، تحلیل و انتشار داده ها، زمینه استفاده از اطلاعات به منظور بهبود و ارتقای سلامت جامعه را فراهم می سازند. هدف از این مطالعه توصیفی تطبیقی بررسی فرایند سیستم اطلاعات بالینی بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران براساس سیستم اطلاعات بالینی کشورهای منتخب می باشد.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی به روش توصیفی می باشد که با هدف تعیین فرایند سیستم اطلاعات بالینی بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران براساس سیستم اطلاعات بالینی کشورهای منتخب انجام گرفته است. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه ای پایا و روا جمع آوری شد و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی صورت گرفت.
    یافته ها
    با درنظر گرفتن وضعیت موجود و اهمیت بررسی فرایند سیستم اطلاعات بالینی در بیمارستان های مورد مطالعه، پژوهشگر الگوی موردنظر در بیمارستان های عمومی را با مطالعه نظام مربوطه در کشورهای امریکا، استرالیا و انگلستان و براساس نیاز کشور در قالب فرایندهای سیستم اطلاعات بالینی ارائه نمود که به بررسی محورهایی از جمله فرایندهای سیستم اطلاعات بالینی در واحد پذیرش، واحد ذخیره و بازیابی اطلاعات، واحد آمار و واحد کدگذاری و همچنین بررسی فرایندهای سیستم اطلاعات بالینی برنامه های نرم افزاری در این 4 واحد و در نهایت کاربرد آنها پرداخته شده است که نتایج حاصله در قالب جداولی که هر یک معرف پاره ای از فرایندهای سیستم اطلاعات بالینی است، آورده شده است.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به جایگاه نظام اطلاعات در هر سازمان و نقش اساسی آن در اتخاذ سیاست های درست، ایجاد نظام اطلاعات بالینی هماهنگ و یکپارچه اطلاعات بالینی و توانمندسازی کارشناسان در زمینه استفاده صحیح از داده ها از اولویت های ضروری به شمار می رود. با توجه به بررسی فرایندهای سیستم اطلاعات بالینی بخش اطلاعات بالینی بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص گردید که فراوانی نسبی وجود فرایندهای سیستم اطلاعات بالینی در این بخش در عناصر مورد بررسی بالای 60% به خود اختصاص داده است و بررسی فراوانی نسبی وجود فرایندهای سیستم اطلاعات بالینی برنامه های نرم افزاری بخش اطلاعات بالینی بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان داد که عناصر مورد بررسی به استثنای واحد پذیرش با میزان 75% و کاربرد سیستم با میزان 58.62%، مابقی محورها بین 37-35% می باشد.
    کلیدواژگان: فرایند، سیستم اطلاعات بالینی، بیمارستانهای عمومی
  • بتول احمدی، مریم زیودار، سیما رفیعی صفحه 44
    زمینه و هدف
    در ارزشیابی بیمارستان ها بایستی به نیازهای بیماران توجه شود تا بیمارستان ها بتوانند در راستای تحقق اهداف خود پاسخگوی هزینه های هنگفت صرف شده در این بخش باشند. مطالعه حاضر به ارزیابی رضایت بیماران در حیطه هایی پرداخته که در برنامه ارزشیابی بیمارستان ها به عنوان عاملی کلیدی مدنظر قرار می گیرد.
    روش بررسی
    این بررسی مقطعی با تکمیل پرسشنامه توسط 120 تن از بیماران بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران با نمونه گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه انجام شد. در پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، شغلی و وضعیت بیمه ای بیماران و نیز ابعاد رضایت مندی آنها از خدمات بالینی، تغذیه، محیط و امکانات بیمارستان مطرح گردید.
    یافته ها
    محدوده سنی شرکت کنندگان در این مطالعه 11 تا 80 سال است که 61.9% آنها را زنان و 38.1% را مردان تشکیل داده اند. 78.1% بیماران در این مطالعه بطور کلی از وضعیت موجود در بیمارستان رضایت داشتند و در موارد مربوط به محیط و امکانات بیمارستان، خدمات ارائه شده از سوی پرسنل بالینی و وضعیت تغذیه، میان رضایت مندی بیماران بستری در سه بیمارستان تحت مطالعه تفاوت معنادار مشاهده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    همبستگی مثبت و قوی میان شاخص محیط بیمارستان و رضایت بیماران مشاهده شد که با برنامه ریزی در جهت بهبود وضعیت بیمارستان می توان به افزایش رضایت بیماران اقدام نمود. همچنین همبستگی مثبت و قوی میان رضایت بیماران و احساس سلامت وجود دارد که نقش بسزای کادر درمانی را در جلب رضایت و اعتماد بیماران نشان میدهد. بنابراین مسئولین بیمارستان ها بایستی نسبت به رفع نارضایتی های موجود و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در بیمارستان ها اقدام نمایند.
    کلیدواژگان: ارزشیابی، بیمارستان، رضایت بیمار
  • هیوا عبدخدا، لیلا عبداللهی صفحه 54
    زمینه وهدف
    یکدستی و همسونگری ویژگی چکیده نویسی اصولی است. این مهم، بدون تبعیت از دستورالعمل ها و استانداردهای جهانی محقق نخواهد شد. هدف از این پژوهش بررسی میزان انطباق چکیده مقاله های مجلات فارسی زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران با استانداردهای ایزو214 و دستورالعمل گروه ونکوور درسال 1388 است.
    روش بررسی
    روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مجلات تمام متن فارسی زبان دارای چکیده انگلیسی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که تا تاریخ انجام این پژوهش (30/11/1388) در وب سایت مجلات دانشگاه قابل ملاحظه بودند. تعداد 100 چکیده از مقاله های آخرین شماره این مجلات به عنوان نمونه، به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات دو لیست کنترل جداگانه، منعکس از استانداردهای ایزو214و دستورالعمل گروه ونکوور در بخش چکیده نویسی است که برای نمونه مورد نظر تکمیل شد.داده های بدست آمده بعد از ورود به رایانه و استفاده از نرم افزار Excel، SPSS و روش های آماری مناسب تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که میانگین میزان انطباق کلی چکیده ها با استانداردهای ایزو، 37/85 درصد(انحراف معیار93/24 درصد)، و با دستورالعمل های گروه ونکوور 44/84 درصد(انحراف معیار 36/24) است. چکیده ها در بخش «بیان یافته ها» بیشترین و در بخش«ارائه نتایج فرعی» کمترین میزان انطباق را با استانداردهای ایزو؛ و در بخش«وجود کلیدواژه» و «ذکر یافته ها» بیشترین و در بخش «برگرفته شدن کلیدواژه ها از سرعنوان های موضوعی پزشکی» کمترین میزان انطباق را با دستورالعمل های گروه ونکوور دارند.
    بحث و نتیجه گیری
    میزان انطباق چکیده های مورد بررسی، با استاندارد ایزو214 و دستورالعمل های گروه ونکوور در حد مطلوبی بوده و اختلاف زیادی با هم نداشتند. تبعیت بیشتر از استاندارد ایزو در بخش«ارائه نتایج فرعی» و دستورالعمل گروه ونکوور در بخش «برگرفته شدن کلیدواژه ها از سرعنوان های موضوعی پزشکی» لازم به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: چکیده نویسی و نمایه سازی، استاندارد ایزو 214، دستور العمل گروه ونکوور، استانداردهای
  • منیر عباس زاده قنواتی، فریبرز مهرانی، سید حسین احمدی، الهه جزایری قره باغ صفحه 62
    زمینه وهدف
    نیاز به دریافت خون در اعمال جراحی زنان با میزان کم هماتوکریت قبل از عمل قابل توجیه است، اما سایر فاکتورهای موثر بر دریافت خون نیز مطرح هستند. هدف از این مطالعه تعیین فاکتورهای موثر در نیاز به تزریق خون در اعمال جراحی پیوند شریان کرونردر رابطه با جنس می باشد.
    روش بررسی
    در یک مطالعه، آینده نگر و مقطعی500 بیمار (306 مرد و 194 زن) با وضعیت فیزیکی Iو II برای عمل جراحی انتخابی پیوند شریان کرونر تحت بیهوشی عمومی در مدت یک سال در بیمارستان قلب تهران مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات هر بیمار براساس دریافت خون کامل، پلاسمای تازه یخ زده (FFP) و پلاکت در ضمن عمل و بعد ازآن و فاکتور هایی چون جنس، سن، وزن، قد، سطح بدن ((BSA، طول مدت عمل جراحی، هماتوکریت قبل و بعد از عمل، حجم خون قبل از عمل، در بیمارستان ثبت شد. نتایج با استفاده از تست های آماری t و X2 و رگرسیون خطی مورد ارزیابی قرار گرفتند. مقدارP کمتر از05/0 از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    2/57 درصدزنان (111 نفر) و 9/39 درصد مردان (121 نفر) خون دریافت کردند. میانگین مجموع خون دریافت شده در زنان 6/1 واحد در ضمن عمل جراحی و 6/2 واحد در طول مدت بستری در بیمارستان و در مردان 1/1 واحد در ضمن عمل و 8/1 واحد در طول مدت بستری بود. با توجه به متغیرهایی مانند، سن، سطح بدن، طول مدت عمل جراحی، میزان هماتوکریت قبل و بعد از عمل، حجم خون قبل از عمل، زمان پمپ و تعداد عروق پیوند شده که مورد بررسی قرار گرفتند، در مجموع در ضمن عمل جراحی و مدت بستری در بیمارستان زنان خون بیشتری دریافت کردند(P<0.05).
    بحث و نتیجه گیری
    میزان دریافت خون در بیماران زن تحت عمل جراحی پیوند شریان کرونر تحت تاثیر عواملی چون، سن، سطح بدن، هماتوکریت بعد از عمل و در بیماران مرد تحت تاثیر متغیرهایی چون افزایش طول مدت جراحی کاهش حجم خون و هماتوکریت قبل از عمل می باشد.
    کلیدواژگان: انتقال خون، پیوند شریان کرونر، حجم خون، هماتوکریت، جنس بیماران
  • حسین درگاهی، مهناز اسکندری، گلسا شهام صفحه 72
    زمینه و هدف
    یکی از مهمترین عوامل در نظام اداره بیمارستانها برخورداری از مدیریت توانمند و مسلط به فرهنگ سازمانی است. مدیران اجرایی بیمارستانها نقش ارزشمندی در توسعه، حفظ و نگه داری فرهنگ سازمانی دارند. این مقاله با هدف مقایسه فرهنگ سازمانی موجود و مطلوب از دیدگاه مدیران اجرایی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه بصورت مقطعی و از نوع توصیفی- تحلیلی در طول سالهای 88-1387 انجام شد. نمونه پژوهش را تعداد 15 نفر مدیران اجرایی کلیه بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل می دادند که با روش سرشماری تعیین شدند. جهت گردآوری داده ها از یک پرسشنامه حاوی اطلاعات دموگرافیک و تعداد30 سوال در رابطه با ده مولفه فرهنگ سازمانی الگوهای ارتباطی در قالب الگوی «استیفن رابینز» پس از انجام پایایی و روایی استفاده شد. از مدیران اجرایی خواسته شد تا دیدگاه خود را در ارتباط با وضعیت موجود و مطلوب فرهنگ سازمانی با توجه به مولفه های بالا در بیمارستان های مورد مطالعه بیان نمایند. داده های بدست آمده در نرم افزار SPSS V-15 جمع آوری و برای تحلیل داده ها از آزمون های «کای دو»، «پیرسون» و «تی» استفاده شد.
    یافته ها
    بیشترین مقدار میانگین در وضعیت موجود فرهنگ سازمانی مربوط به امکان ارتباط مستقیم کارکنان با سرپرستان و در وضعیت مطلوب نیز بیشترین میزان میانگین مربوط به اعطای پاداش بر اساس شایستگی است. بیشترین اختلاف میانگین میان وضعیت موجود و مطلوب عناصر فرهنگ سازمانی مربوط به احساس مباهات کارکنان از عضویت در بیمارستان است.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج بدست آمده نشان داد از دیدگاه مدیران اجرایی به جز مؤلفه نظارت یا کنترل و الگوهای ارتباطی به دلیل تبادل موثر اطلاعات و وجود الگوهای ارتباطی، بقیه مولفه های فرهنگ سازمانی در بیمارستان های مورد مطالعه در وضعیت موجود پایین تر از وضعیت مطلوب قرار دارند. از دیدگاه مدیران اجرایی، بین مولفه های فرهنگ سازمانی در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران اختلاف معنی داری وجود دارد که این امر می تواند در نظام اداره بیمارستانها اختلال ایجاد کند. لذا، پیشنهاد می شود مدیران اجرایی مطلوب سازی فرهنگ سازمانی را در بیمارستانهای مورد مطالعه در اولویت راهبردی خود قرار دهند.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، مدیران اجرایی، بیمارستان، وضعیت موجود، وضعیت مطلوب
  • کرامت الله رحمانیان، عطیه جعفرزاده، علی خالویی صفحه 88
    زمینه و هدف
    مصرف دخانیات یکی از علل عمده مرگ از بیماری های مزمن است که از دوران نوجوانی آغاز می شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین شیوع استعمال سیگار و عوامل تعیین کننده آن در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان جهرم می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه یک مطالعه مقطعی است که در سال 1386 در شهرستان جهرم انجام شد. تعدادی از دانش آموزان به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامه همگون و پایا و روا توسط دانش آموزان منتخب حاضر در روز تحقیق تکمیل شد. برای آزمون تعیین کننده های استعمال دخانیات در میان دانش آموزان با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 5/11 از آزمون کای-دو، تی استیودنت و رگراسیون لجستیک استفاده شد.
    یافته ها
    شیوع استعمال دخانیات در میان دانش آموزان مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی به ترتیب برابر 4/9 و 7/12 درصد بود. 53 درصد از دانش آموزان سیگاری مقطع دبیرستان و 88 درصد دانش آموزان سیگاری مقطع پیش دانشگاهی برای اولین بار سیگار را از دوستان خود دریافت کرده بودند. قوی ترین فاکتور تعیین کننده استعمال دخانیات در میان دانش آموزان هر دو مقطع تحصیلی جنس بود.
    بحث و نتیجه گیری
    برنامه های مؤثر پیشگیری از استعمال دخانیات بایستی برروی نفوذ دوستان و اعضاء خانواده و به موضوع سن شروع و تداوم استعمال دخانیات متمرکز شود.
    کلیدواژگان: سیگاری، نوجوانان، دانش آموزان، دبیرستان، پیش دانشگاهی
  • محمد عارفی، نرگس طلایی صفحه 97
    زمینه و هدف
    اهمیت توجه به سطح رضایت بیماران از خدمات بهداشتی درمانی، نقش مؤثری در برنامه ریزی های مدیریتی دارد. این مطالعه با هدف ارزیابی سطح رضایت مندی بیماران از خدمات ارائه شده و عوامل مرتبط با آن در بیمارستان بهارلو طراحی و اجرا گردید.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی می باشد. اطلاعات این مطالعه با استفاده از پرسشنامه و با مصاحبه حضوری بدست آمده است و پس از تکمیل پرسشنامه ها براساس تعداد نمونه مورد نیاز مطالعه، اطلاعات جمع آوری، وارد کامپیوتر و نهایتا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری مطالعه 320 بیمار بستری شده درتمامی بخش های مختلف بیمارستان در شش ماهه دوم سال 1387 می باشد که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سنجش میزان رضایت بیماران از خدمات ارائه شده از پرسشنامه رضایت مندی بیماران حاوی 6 سؤال دموگرافیک و 20 عبارت سنجش رضایت مندی استفاده شد. پرسشنامه توسط پرسش گر آموزش دیده (افراد غیر کادر درمان)، در آخرین جلسه درمانی در اختیار بیماران بستری قرارگرفت تا حتی الامکان خود بیمار آن را تکمیل کند. در مورد بیماران کم سن، پرسشنامه توسط همراه بیمار و در موارد وجود بی سوادی و یا کم سوادی، پرسشنامه به کمک پرسش گر تکمیل می گردید.
    یافته ها
    سطوح رضایتمندی از خدمات شامل رضایتمندی از سیستم سرمایش و گرمایش (8/44%)، رضایتمندی از نظر امکانات و تسهیلات (3/48%)، رضایتمندی از کیفیت غذا (8/44%)، رضایتمندی از نظر تعویض روزانه لباس و ملحفه (4/41%)، رضایتمندی از بهداشت و نظافت (3/48%)، رضایتمندی از روشنایی اتاق (58%)، رضایتمندی از سرعت تشکیل پرونده (6/58%)، رضایتمندی از رفتار و برخورد پرستار (2/55%)، رضایتمندی از حضور به موقع پرستار بر بالین بیمار (6/58%) و رضایتمندی از نظر میزان همکاری کارکنان بخش با همراهان بیمار (2/55%) می باشد.
    بیشترین سطح رضایتمندی بیماران به ترتیب مربوط به موارد زیر می باشد: رضایتمندی از حضور به موقع پرستار بر بالین بیمار (6/58%)، رضایتمندی از سرعت تشکیل پرونده و راهنمایی های مسئول پذیرش (6/58%)و رضایتمندی از نظر روشنایی اتاق (58%) می باشد.
    بحث و نتیجه گیری
    بیشترین درصد نارضایتی بیماران از امکانات و تسهیلات اتاق، کیفیت غذا و تعویض روزانه لباس و ملحفه (1/24%) می باشد.
    سطوح نارضایتی از میزان همکاری کارکنان بخش (2/17%)، نحوه بهداشت و نظافت بخش (8/13 %)، سیستم سرمایش و گرمایش (8/13 %) و میزان دسترسی به پزشک (8/13 %) می باشد.
    کلیدواژگان: رضایتمندی، بیماران، بیمارستان
  • هاجر مردانی ولندانی، روح الله میرزایی خلیل آبادی، داوود بشاش، ناهید عین اللهی، کامران علی مقدم، اردشیر قوام زاده، سید حمید الله غفاری* صفحه 104
    زمینه و هدف

    لوسمی پرومیلوسیتیک حاد(APL) یکی از لوسمی های شایع است که حدود 10-5 % از بیماران مبتلا به لوسمی حاد میلوبلاستی را در برمی گیرد. در درمان بیماران از ATRA و اخیرا از آرسنیک استفاده می شود. آترا باعث مقاومت به درمان و آرسنیک در دوز بالا سمی است. AZT با القاء اثرات مختلف باعث مرگ سلولی می شود. هدف از این مطالعه بررسی اثر AZT، مهار کننده تلومراز، بر رده سلولی NB4 (رده سلولی APL) جهت کاستن اثرات سمی دوز بالای آرسنیک می باشد.

    روش بررسی

    در این مطالعه زنده مانی سلولهای NB4 تیمار شده با دوزهای مختلف AZT (50،100،200μM) از طریق روش تریپان بلو و فعالیت متابولیک سلولی به وسیله روش MTT بررسی شدند.

    یافته ها

    در این مطالعه سلول های تیمار شده با دوزهای μM AZT=50،100،200 کاهش درصد زنده مانی قابل توجهی، هم به صورت وابسته به دوز و هم وابسته به زمان، با روش تریپان بلو و کاهش فعالیت سلولی با MTT نشان دادند.

    بحث و نتیجه گیری

    با توجه به اینکه AZT توانایی القاء آپوپتوز دارد و همچنین باعث کاهش فعالیت سلولی می شود به نظر میرسد داروی مناسبی برای مهار رشد سلول های توموری باشد.

    کلیدواژگان: لوسمی پرومیلوسیتیک حاد، سلول NB4، AZT
|
  • H. Dargahi, N. Masuri, R. Safdari, S. Fazaeli, M. Yousefi Page 9
    Background And Aim

    Analysis of efficiency in hospitals, as the most expensive operating unit of the health system, is very important. This costly unit has several departments that one of them is medical records. This study is trying to analyze the efficiency of medical records department for the enhancement of using medical records facilities.

    Materials And Methods

    In this study, technical, scale and managerial efficiency of medical records department has been studied by data envelopment analysis method, and assuming the scale efficiency variable and the input axis. Information used in this study was the input variables (number of technician personnel and lower and Master of Science personnel and higher), output variables (number of emergency and outpatient and inpatient medical records and the number of filing unit visitors to respond) during 2007-2009.

    Results

    The average technical efficiency of medical records departments is 84 percent, that indicates there is at least 16 percent capacity for an increase in performance. Average of management and scale Performance in units during the 3 years of study are 95 and 89 percent respectively. Most input surplus is relevant to technician and lower personnel. The average performance of these units in general hospitals is 80 percent and in specialized activities is 92 percent.Discussion and

    Conclusion

    Relationship between studied indicators in this study with performance medical records departments showed that using such as employee personnel with undergraduate degrees and higher and educated in medical records filed, the use of managers with enough experience in this department and more use of computer systems for unit activities can fill 16 percent capacity of performance improvement in these units.

  • H. Abdekhoda, Sj Ghazi Mirsaeed, A. Nourzi Page 18
    Background And Aim

    The production of science is the key element of program to achieve sustainable development. Currently, the most important characteristic to produce knowledge is the number of document indexed from scientific journals in databases that do bibliometry and Scientometrics study. The aim of this study is evaluation of scientific production of Iranian medical domain based on the document indexed form scientific journal in chosen database, between 2005-2009.

    Materials And Methods

    Analytical- descriptive method and bibliometry analytic was adapted. The study population includes all scientific journals that was published in English and indexed in WOS and Scopus until of the time of this study. Data collection tool was check list that was made by researchers & complete by referring and direct observation in WOS and Scopus databases. Data was analyzed by SPSS and other statistical methods.

    Results

    Showed that from 44 journals title that studied, 18 titles was indexed in WOS and 20 titles was indexed in Scopus. The number of records and citation, according to the review with passing year, has been rising. Maximum number of documents and citations are related to the final years. Number of records in the Scopus database is more than WOS, but the differences in not significant (P- value = 0/186).Discussion and Concoction: Journals visibility in the medical science filed in review databases in not desirable. Less than 50 percent of scientific journals were indexed in databases. Between the years studied, the scientific production of medical area of the country has been growing but to reach the proper situation, more effort is required.

  • H. Dargahi, M. Ghazi Saeedi, R. Safdari, M. Hamedan Page 31
    Background And Aim
    The benefits of a unique computerized medical records and communication equipments is utilized to collect, storage, process, extract and relate to patient care information and management information. If this utilization is in accordance with the needs of managers and staff of medical records, many of the nation's health system problems will be dissolved. Information systems in health supply system by compiling, analyzing and publishing data provide utilization of information improve the health of the society. The purpose of this study is to investigate the process of clinical information systems in general hospitals of Tehran University of Medical Sciences based on available clinical information system in these hospitals.
    Materials And Methods
    This descriptive study is an application study that conducted in order to determine the process of clinical information system in general hospitals of Tehran University of Medical Sciences based on available clinical information in these hospitals. The required data have been collected by a valid and reliable questionnaire. Descriptive statistics were used to analyze data.
    Results
    With regard to the current condition and the importance of survey of the process of clinical information system in the studied hospitals, the authors provided the desired checklist in general hospitals with studying the related system in America, Australia and England countries, on the basis of country requirements in the form of clinical information system processes. We studied clinical information system processes in departments of admission, filling and retrieving, statistical and coding and also soft wares in this department.Discussion and
    Conclusion
    It is necessary to create a coordinated and integrated clinical information system with suitable process and empower experts in the field of proper use of data with regard to the position of information system in each organization and its fundamental role in the adoption of accurate policies. We found that relative frequency of clinical information system processes is more than 60% in this department and clinical information system elements was observed 75% in all the departments except admission.
  • B. Ahmadi, M. Ziwdar, S. Rafiei Page 44
    Background And Aim
    Patient's needs should be acknowledged properly in order to enable hospitals to take responsibility for their expenses. In this study, patient's satisfaction is assessed in various fields which are key elements of hospitals assessment program.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, 120 consecutive patients which are randomly selected from Hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences (TUMS) were enrolled. A questionnaire was completed for their demographic, occupational, insurance status and their satisfaction of clinical services, nutrition, hospital environment and hospital facilities.
    Results
    The age range of participants were11 to 80 years old; 61.9% were females and 38.1% were males. Overall, 78.1% were satisfied in respect to hospitals general status while there were significant differences considering satisfaction in hospital environment and facilities, clinical services and nutrition among recruited hospitals.Discussion and
    Conclusion
    A strong correlation between the index of hospital environment and patient's satisfaction signifies further enhancements of hospital environment which could potentially increase patient's satisfaction. Also, the relationship between patients well being and satisfaction indicates health care staff role should be emphasized for patient's appreciation. Consequently, hospital administration should focus on current unsatisfied sections to improve health care quality.
  • H. Abdekhoda, L. Abdollahi Page 54
    Background And Aim
    Homogeneity and Oneness is the feature of abstracting. These cant be achieved, without adherence to guidelines and international standards. The purpose of this study is evaluation of compliance abstracts of Persian-language journals of Tehran University of Medical Sciences, with ISO 214 & Vancouver's group guideline, in year 2009.
    Materials And Methods
    Survey-descriptive method was adapted. The study sample included all full-text journal Reviews in English Persian language belonging to Tehran University of Medical Sciences. These journals were significant in TUMS website to date (30/2/2009). Total 100 abstracts from the latest issue of the journal articles for instance, were randomly selected. The data collected through two control lists separately, reflecting the standards of ISO 214 and instructions group in Vancouver for abstract writing. The data were analyzed by software and statistical techniques.
    Results
    The average overall rate of compliance with ISO standards Review is 85/37 percent (SD 24/93 percent), and group instructions Vancouver is 84/44 percent (SD 24/36). Review of the "express findings" had the most and the "sub results presented" had minimum compliance with ISO standards. The "keyword existence" and "noted the findings" had the most and the "being derived from the headings keywords subject had "minimum compliance with the instructions in Vancouver group.Discussion and
    Conclusion
    . The abstract compliance with ISO 214 and Vancouver instruction was desirable. More comply from ISO 214 in "results presented" and Vancouver group instruction in, keywords subject in medicine seems to be required.
  • M. Abbaszadeh, F. Mehrany, Sh Ahmadi, E. Jazayeri Gharebagh Page 62
    Background And Aim
    Females were reported to have significantly lower hematocrit (Hct), which might be the cause of increased need for blood transfusion. The goal of this study is to determine risk factors affecting blood transfusion in patients undergoing coronary artery bypass graft procedure related to gender
    Materials And Methods
    A cross sectional review of 500 (306 males and 194 females) ASA physical status I or Il patients undergoing bypass procedures with saphenous vein graft performed over a one year period were included in this study. The conducting of anesthesia was standardized. For each patient, we recorded the gender, age, body weight, height, body surface area (BSA), and duration of surgery. Hematocrit levels prior to surgery and the end of surgery were recorded. Packed red blood cell (PRBC) administration and use of fresh frozen plasma (FFP) and platelets were noted. Differences between the data for female and male patients were evaluated using Student's t-test, Chi-square test and using regression analysis.
    Results
    Approximately 57.2 % (111) female and only 39.9% (121) male patients received PRBCs. On average, females received 1. 6 units of PRBCs intraoperatively and 2. 6 units of PRBCs during the entire hospital stay, while the males received 1.1 units and 1.8 units for similar periods (P=0.0001).When females and males were compared within the same subgroups for age, body surface area (BSA), duration of surgery, and preoperative Hct, etc.. ..had a significant correlation with age, postoperative Hct and BSA in females but had a significant correlation with preoperative Hct, preoperative PRBC and duration of surgery in males (P<0.05). Multiple logistic regression analysis showed that the probability of a patient receiving or not receiving PRBC transfusion is significantly influenced by preoperative Hct, postoperative Hct, duration of surgery, preoperative PRBC mass, and gender. Discussion and
    Conclusion
    Gender is an independent essential determinant of blood transfusion in CABG patients, and may interact with BSA, preoperative Hct, duration of surgery and other factors in determining the probability of transfusion.
  • H. Dargahi, M. Eskandari, G. Shaham Page 72
    Background And Aim
    The study of organizational culture as a managerial tools, is necessary in health care organizations. Hospital administrators should compare present with desired hospital's organizational culture continuously. This research is aimed to compare the present with desired organizational culture as administrator's view in Tehran University of Medical Science's Hospitals.
    Materials And Methods
    A Cross - Sectional' descriptive and analytical study was conducted among 15 Tehran University of Medical Science's Hospitals administrators by a questionnaire including demographic information and 30 questions which determined the approach of TUMS hospitals administrators about current and appropriate organizational culture components. Before the main study, validity and reliability of the questionnaire was performed. The data was collected by SPSS version 15 software and analyzed by Chi-square, Pearson and T tests.
    Results
    The result of this study showed that leadership was the most and control was the least organizational culture components which observed in present condition.Discussion and Conclussion: As TUMS hospital administrator's view, all of the hospitals organizational culture components, exception control and communication patterns, are not observed in current status.There is a significant difference between current and appropriate hospital organizational culture components as the administrator's view which impressed on the hospital management system. Therefore, the hospitals administrators are required to do strategic planning to optimize the hospitals organizational cultures.
  • K. Rahmanian, A. Jafarzadeh, A. Khalooei Page 88
    Background And Aim
    Tobacco use is a major contributor to deaths from chronic diseases, one which begins during adolescence. The aim of this study was estimate the smoking prevalence and examines the determinants of smoking behavior among high school students in Jahrom, Iran.
    Materials And Methods
    This study is a cross-sectional survey that was done in Spring, 2007 in Jahrom. Students were selected by multistage sampling. An anonymous, valid, reliable, self administered questionnaire was filled in by all selected students presented at the day of the survey. Chi-square, student - t and logistic regression test was used to examine the determinants of smoking behavior.
    Results
    The prevalence of smoking among high school and pre-college students was 9.4% and 12.7% respectively. 53% of high school and 88% of pre-college students received cigarette their first time from their friends. The most powerful determinant of smoking among students of both school levels was sex.Discussion and
    Conclusion
    Effective smoking prevention programmers should take into account the dominant influence of peers and family members and also its focuss on the age of onset and maintenance of smoking behavior.
  • M. Arefi, N. Talaei Page 97
    Background And Aim
    Given The importance of patient satisfaction levels of health care is an effective role in planning health services management system. This study aimed to assess patient satisfaction of hospital services and related factors was designed in Baharloo study Hospital
    Materials And Methods
    This is a cross sectional. The data is collected by questionnaire and interview and after completing the questionnaire based on the number of samples required in this study, the information was collected into the computer and analyzed.The study statistical society was 320 patients hospitalized in all different parts of the hospital in the second six months of 1387 were selected in the form of the random sampling. To measure the patient satisfaction used satisfaction questionnaire with six demographic questions and 20 satisfaction terms. Questionnaires was given to the patients by trained persons (non-medical staff) in the last session of therapy.In young patients the questionnaire was completed by the patients family or friend and about cases with illiteracy or low literacy the questionaire was completed by Trained questioners.Listen
    Results
    Satisfaction including satisfaction levels was as follows: heat and cooling systems (44.8%)- facilities (48.3%) - Food Quality (44.8%) - daily clothes and sheets change(41.6%)- Sanitation and hygience (48.3%) - room lighting (56%) - the speed of filing reception files(58.6%)- Nurse attitude (55.2) - time presence of clinical nurses on the patient's bedside (58.6%) - appropriate communication with sick relatives (55.2%). Highest level of patient satisfaction was as follows: satisfaction of nurse time presence on the patient's bedside (58.6) - the speed of filing reception files and the patient good guidance by receptionist(58.6%) and room lighting (58%).Discussion and
    Conclusion
    The largest percentage of patient dissatisfaction was regarding facilities of rooms, food quality and daily clothes and sheet change(24.1%).
  • H. Mardani Valandani, R. Mirzaee Khalilabadi, D. Bashshash, N. Einollahi, K. Ali Moghaddam, A. Ghavamzade, H. Ghaffari Page 104
    Background And Aim

    APL is a Prevalent leukemia that Approximately included 5-10% of patients with acute myeloblastic leukemia. ATRA and recently arsenic is used for treatment. ATRA leadsto resistance to treatment and arsenic is toxic in high doses.AZT induce cell death in different ways. The purpose of this study was Assessment of effect of AZT, a telomerase inhibitor, on NB4 cell line (APL cell line) to reduce toxic effect of high dose arsenic.

    Materials And Methods

    In this study, viability and metabolic activityof NB4 cells, treated by different concentrations of AZT(50,100,200 µM), was assessed by trypan blue dye method and MTT assay respectively.

    Results

    Treated cells with AZT=50,100,200µM showed decreased viability, both in dose-dependent and time-dependent through trypan blue dye method and decreased cell metabolic activity by MTT assay.Discussion and

    Conclusion

    Considering that AZT is able to induce apoptosis and decrease cell activity, it seems AZT is a suitable drug for inhibiting the growth of tumor cells.