فهرست مطالب

نشریه پژوهش ادبیات معاصر جهان
سال هفدهم شماره 2 (پیاپی 66، تابستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/02/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • آلیسیا افخمی نصرالله زاده* صفحه 5
    در طول دو دهه گذشته، سبک پلیسی رونق بی سابقه ای در آمریکای لاتین تجربه کرده است، سبکی که در آن نویسندگان زن و مرد بسیاری دخالت داشتند، نویسندگانی که در داستان های پلیسی شان، به ویژه داستان های کارآگاهی، به نقش آفرینی زنان اهمیت چشمگیری دادند. این مقاله به بررسی یک رشته رمان های پلیسی با هدف بررسی جامع تری از تکامل شخصیت زن در رمان های پلیسی معاصر در آرژانتین، شیلی و مکزیک می پردازد. به همین منظور نشان می دهد چگونه کارآگاه زن شروع به تقلید و به طنز کشیدن شخصیت کارآگاه مرد می کند و چگونه با گذشت زمان به توسعه سبک خاص وجودی و احساسی خود و کسب یک شخصیت تعریف شده دست می یابد، شخصیتی که به او اجازه می دهد در بعضی موارد، واقعیات اجتماعی سختی را که احاطه اش کرده اند، گزارش دهد.
    کلیدواژگان: آمریکای لاتین، رمان پلیسی، رمان های جنایی، جنایت، رمان پلیسی کلاسیک، مامور تحقیقات زن
  • بهرام بهین*، معصومه باقری صفحه 25
    بنابه دیدگاه گروه های فمینیستی، ارزش ذاتی زنان و مردان برابر است، اما در بیشتر جوامع، افراد برای گروه مردان امتیاز ویژه ای قائل اند. بر این اساس در دوره مدرن حرکت های اجتماعی شکل گرفته اند تا شعار برابری زنان و مردان را محقق سازند. حضور زنان در روند این حرکت های اجتماعی، در قالب عملکردها و رفتارهای مختلف حائز اهمیت است و بایسته است که در گستره های مختلف مورد مطالعه و بررسی بیشتر قرار گیرد. فعالیت زنان رمان نویس در جوامع مختلف جهان مدرن از تجلیات این حرکت های اجتماعی بوده است و حضور موثر ویرجینیا وولف، رمان نویس بریتانیایی، از این بابت غیر قابل انکار است و نوشته ها و خطابه های سیمین دانشور نیز به عنوان شخصیتی تاثیرگذار برای رمان نویسان ایرانی، نشان از تمایلات فمینیستی او دارد. هدف این مقاله بررسی تطبیقی رمان به سوی فانوس دریایی نوشته ویرجینیا وولف، و جزیره سرگردانی و جلد دوم آن ساربان سرگردان نوشته سیمین دانشور از منظر فمینیسم است. خاستگاه این مقاله، نظریه های فمینیستی ای است که مهم تر از هر موردی، زن را موجودی مستقل از مرد و دارای ویژگی های زیست شناسی، فرهنگی و ذهنی متفاوت از مردان به حساب می آورند. در پی بررسی متن رمان ها، با استفاده از نظریات منتقدان و تطبیق آن ها، شباهت های متعددی در مضامین و شخصیت های این رمان ها دیده می شود. زنان، چه مدرن و چه سنتی، آرزوها، ترس ها و دردهای مشترکی دارند و نظام پدرسالار راهبردهای همسانی را برای غلبه بر زنان به کار می گیرد.
    کلیدواژگان: ویرجینیا وولف، سیمین دانشور، فمینیسم، پدرسالاری، زبان زنان، نگاه خیره مردان
  • مریم حق روستا*، رامین وحیدزاده صفحه 41
    گابریل گارسیا مارکز از چهره های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آمریکای لاتین، برنده جایزه ادبی نوبل و یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان رمان نو در جهان با کتاب معروف خود، صدسال تنهایی، به شمار می رود. به نظر می آید نویسندگان ایران نیز از تاثیر این اثر مستثنی نبوده به گونه ای که بازتاب صدای وی را می توان در آثار آن ها آشکارا شنید. در بررسی حاضر از رویکرد تطبیقی بر مبنای نظریه ترامتنی ژنتی (با تاکید بر بینامتنی و بیش متنی به عنوان روشی برای تطبیق دو متن) برای شناخت تاثیر و بازتاب صدای صدسال تنهایی مارکز در کتاب بالون مهتا نوشته جعفر مدرس صادقی بهره مند خواهد شد و ارتباط های ترامتنی بین این دو اثر، با توجه به تفاوت ها و شباهت های موجود در میان شخصیت ها و رخدادها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
    کلیدواژگان: مارکز، مدرس صادقی، صدسال تنهایی، بالون مهتا، بینامتنی، ترامتنی، ادبیات معاصر
  • حسین سرکار حسن خان* صفحه 57
    شاید بتوان حافظ را شناخته ترین سراینده ایرانی در فرهنگ آلمانی دانست. با بودن برگردان های گوناگون و بسیار از دیوان او به زبان آلمانی، از جمله ترجمه های روکرت (کرینبورگ 1929)، پورگشتال، روزنتسوایگ، ول لبن و دیگران، هنوز این پرسش بجاست که آیا برگردان دوباره آن بایسته است. تنگناهای آیینی و و واهمه از فرمانروایی خونریز، هنرمند را در چنبره خود گرفتار کرده بود و او را پروانه بالندگی در موسیقی و هنرهای تجسمی یا نمایشی نمی داد، از این رو هنرمند هرچه را داشت در قالب کلام می ریخت؛ این همه رازآلودگی در شعر حافظ از این روی است. شعر حافظ هزارتویی را می ماند که درآمدن از آن را «تعبیه هزار شعبده» می باید. آشنایی با زبان گرچه مهمترین پایه برای ترجمه هر متنی است، اما بسنده برای برپا کردن بنای ترجمه نیست. جستار پیش رو در پی آن است که از سویی با سنجش برگردان هایی از دیوان او راهی برای ترجمه شعر حافظ بیابد، ترجمه ای که هم عناصر شعری و زیبایی شناختی را به دیده بگیرد و هم گفته شاعر را تا آنجا که شدنی است بی کم وکاست فراروی خواننده آلمانی بگذارد و از دیگرسو انگیزه دوم از پیش کشیدن این گفتار، نشان دادن لزوم برگردان دوباره دیوان است.
    کلیدواژگان: ترجمه پذیری، آرایه های ادبی، آرایه های بیانی، هم ارزی، حافظ، زیبایی شناسی
  • ابراهیم سلیمی کوچی*، فاطمه سکوت جهرمی صفحه 77
    میخاییل باختین در پاره ای از انگاره های نظری خود در باب متن ادبی، «گفت وگومداری» را به مثابه «هم کنشی متون»، مهمترین ویژگی متن دانست و «چند صدایی» گفتمان را به عنوان مولفه ای نوین در رمان مطرح کرد. از آن پس، بسیاری از اندیشمندان و نظریه پردازان مطالعات ادبی و فرهنگی، نظیر ژنت و کریستوا به گسترش و تقریر این مبحث پرداختند و صورت بندی های مختلف و گاه پیچیده ای از آن ارایه کردند. به هر روی، امروز می توان بعد «بینامتنی» را فصل مشترک پایداری میان تعابیر و تفاسیر متفاوت از گفت وگومداری باختین، بینامتنی کریستوا و ترامتنی ژنت به حساب آورد و با تکیه بر این نظرات، تبیینی جامع نگر از مفاهیم «گفت وگومداری» و «چندصدایی» در یک متن ادبی ارایه داد. اگر در صدد کاربست نظریه گفت وگومداری باختینی در آثار ادبی معاصر ایران باشیم، آثار سیمین دانشور از معدود آفرینش های ادبیات داستانی معاصر ایران است که با پاسداشت گفت وگومداری و مصادیق و مدلولات آن، نظیر مناسبات بینامتنی و اشارات و ارجاعات چشمگیر، خصلت چندصدایی دارند. از این رو، ما در این نوشتار دو هدف کارکردی عمده را مطمح نظر قرار می دهیم. نخست؛ به ارایه تبیینی مبسوط و تا حد ممکن جامع از آنچه که خصلت گفت وگومدار و چند صدایی یک متن ادبی نامیده می شود، می پردازیم و دوم؛ در پی پاسخ به این پرسش برمی آییم که با تکیه بر چه مصادیق و مولفه هایی می توان رمان جزیره سرگردانی اثر سیمین دانشور را واجد خصلت چندصدایی و گفت وگومداری دانست؟
    کلیدواژگان: بینامتنی، چندصدایی، گفت وگومداری، ژنت، باختین، جزیره سرگردانی، سیمین دانشور
  • مه زاد شیخ الاسلامی* صفحه 93
    «ادبیات مهاجرت» ایتالیا در واپسین دهه سده گذشته از سوی طیف گوناگونی از نویسندگان مهاجر به این کشور که سودای برقراری ارتباط با جامعه میزبان و اثبات وجود خویش را در بطن آن در سر می پروراندند، پایه گذاری شد. این ادبیات با روایت از دنیاهای دور، ناهمسانی ها و ناسازگاری های ناشی از هجرت و دوپارگی وجودی که مهاجران با آن دست به گریبانند، قوام یافته؛ و تا اکنون به معرفی هویت های بازیافته و بازساخته این کوچ نشینان قلم به دست، همت گمارده است. در این جستار به بررسی چهار اثر از نویسندگان نامی زن مهاجر پرداخته شده است. ملاک گزینش این آثار، پرداختن به پدیده بارداری و مادر شدن بوده است. با تحلیل آثار منتخب، افزون بر بازنمایاندن نشانه های اتوبیوگرافی موجود در آثار، با هدف تاکید بر نقش ابزاری ادبیات در به تصویر کشیدن پدیده ها و تحولات اجتماعی و در نهایت پرده برداری از تصویر نوینی که قهرمانان زن از دنیای پیرامون و آینده در ذهن پرورانده اند، برخی عوامل موثر بر این پدیده ها مورد کاوش قرار گرفته است. واکنش قهرمانان زن در شرایط نامطلوبی، همچون بارداری ناخواسته، تلاش خودآگاه یا ناخودآگاه آنان در جهت احقاق حقوق خویش و دست یابی به جایگاهی درخور، از جمله این عوامل اند. همچنین در ادامه مشاهده می شود، چگونه افکار زن محور نویسندگان این آثار، به ظهور اندیشه های مردستیز در قهرمانان زن می انجامد. زنانی که از قدرت مسئولیت پذیری و تدبیر بیشتری نسبت به مردان بهره مندند و آگاه از سلطه مردانه ای که قرن ها به آنان روا داشته شده در پی برانداختن سنت غیر انسانی برتری جویی مردان برآمده و برای احراز نقشی محوری در عرصه وجودی خویش می کوشند.
    کلیدواژگان: ادبیات ایتالیا، مهاجرت، زنان نویسنده، اتوبیوگرافی، بارداری
  • علی عباسی*، منیره اکبرپوران صفحه 111
    ناظم حکمت، شاعر ترک و یکی از کسانی بود که تحت تاثیر مارکسیسم قرار داشتند، او 12 سال از عمرش را در زندان و نزدیک به 20 سال را در تبعید به سر برد. تجربه ای که برداشت او را از مکان به شدت تغیر داد و بر ساختار افق آثارش نیز تاثیر گذاشت. ساختار افق، چنان که کولو تبیین می کند، به مفهوم پدیدارشناسانه «در جهان بودن» نظر دارد و در اثر ادبی به دنبال تجربه زیسته نهاد یا سوژه است، نهاد به عنوان موجودی که همواره در مکانی قرار دارد و از آنجاست که دنیا را احضار می کند. این روش با این فرض آغاز به کار می کند که هر گفته ای بر اساس سه عنصر شکل یافته است: جهان، زبان و من. درباره ناظم حکمت و ساختار افق او، خواهیم دید چه طور گسست در دریافت زندانی از مکان در شعر او دیده می شود. این مقاله قصد دارد ردپای این گسست در ساختار افق را در بوطیقای زمان و مکان شعر حکمت بررسی کند. چگونه توصیف های او از مکان، او را از دیگر شاعران هم عصرش در ادبیاتی که به آن تعلق داشت، متمایز می کند؟ چگونه او این تمایلات جهان وطنی اش را با دغدغه مکانمندیش آشتی می دهد؟ چگونه یک شاعر ماده گرا با معنویت افق مواجه می شود؟ این ها سوالاتی است که این مقاله از طریق تحلیل ساختار افق شعر حکمت سعی در پاسخ دادن به آن ها دارد.
    کلیدواژگان: ساختار افق، مکانمندی، ناظم حکمت، میشل کولو، گسست، تبعید
  • محبوبه فهیم کلام*، محمدرضا محسنی صفحه 131
    مرگ، یکی از رازناکترین و بزرگ ترین رویدادهای زندگی است. بن مایه بسیاری از آثار ادبی نویسندگان جهان بر مرگ گریزی نهاده شده است. اما اریک امانوئل اشمیت (Eric-Emmanuel Schmitt) نویسنده معاصر فرانسوی، نه تنها با نفرت به مرگ نمینگرد، که با نگرشی واقع گرایانه، می کوشد تا با کاربست عناصر معنوی مرگ، را به عنوان پدیداری متعارف از جهان هستی معرفی کند. اسکار و خانم رز (Oscar et la dame rose) اثر برجسته داستانی او، روایت کودک بیماری است که در آستانه مرگ است، ولی نویسنده با تسلط بر روان کودکانه او، دنیایی خیال انگیز برای او می آفریند. از این روست که دیگر مرگ نه چهره ای کریه که رخساری وسوسه انگیز دارد. در این جستار سعی می شود به تحلیل روانشناختی مرگ در این اثر داستانی پرداخته شود تا بتوان برای پرسش زیر پاسخ مناسبی یافت: در این اثر، چه عواملی در پذیرش مرگ به عنوان واقعیتی انکارناپذیر موثرند؟ همچنین، با بررسی رویکردهای روانی شخصیت های داستان، نشان خواهیم داد که اشمیت با دسته بندی افراد به «مرگ گریز» و «مرگ پذیر»، این مفهوم را که در فراسوی نمودهای عینی جای دارد، به عنوان پدیداری ملموس و قابل درک به مخاطب معرفی می نمایاند.
    کلیدواژگان: روان، مذهب، مرگ پذیری، اشمیت، اسکار و خانم رز
  • مسعود کیانپور*، زهره نجفی، مینا کاظمی صفحه 145
    رمان های عامه پسند از پدیده های پرمخاطب دهه اخیر در جریان ادبی معاصر است که به فروش بالایی دست یافته اند. مسئله مورد بررسی در این مقاله، میزان و انگیزه های گرایش به این رمان ها در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان بود که در سه سطح ویژگی های ظاهری، ادبی و محتوایی بررسی شد. بدین منظور، عواملی چون جنس، رشته، مقطع و پایگاه اجتماعی- اقتصادی برگزیده شدند تا ارتباط آن ها با میزان علاقه به رمان عامه پسند بررسی شود. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخت انجام گرفت. نمونه تحقیق از طریق نمونه گیری تصادفی 384 نفر برآورد شد که با حذف پرسشنامه های مخدوش، در نهایت 301 پرسشنامه واکاوی شد. داده های به دست آمده با نرم افزار SPSS و روش های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل گردید. نتایج نشان می دهد میزان مطالعه رمان در جامعه آماری ضعیف است (بیش از 57 درصد هیچگاه رمان نمی خوانند و یا به ندرت می خوانند). میانگین گرایش به رمان عامه پسند 52/3 است که متوسط رو به بالا محسوب می شود. از بین فرضیه های تحقیق، ارتباط معنادار و معکوسی بین میزان گرایش به رمان عامه پسند و پایگاه اجتماعی- اقتصادی به دست آمد. دیگر فرضیه تحقیق، یعنی وجود ارتباط معنادار میان مقطع تحصیلی و گرایش به رمان عامه پسند نیز تایید شد. اما ارتباط میان جنسیت مخاطبان و نیز رشته تحصیلی با گرایش به رمان عامه پسند، دو فرضیه دیگر تحقیق بودند که مورد تایید قرار نگرفتند.
    کلیدواژگان: رمان عامه پسند، مخاطب سنجی، فرهنگ عامه، دانشجو، مطالعه، دانشگاه اصفهان، مطالعات فرهنگی
  • زهرا محمدی* صفحه 167
    ولادیمیر مایاکوفسکی (1930-1893) از شاعران بنام قرن بیستم و مکتب فوتوریسم روسی است. در میان آثار وی، منظومه «ابر شلوارپوش» به عنوان یکی از مهم ترین آثار فوتوریستی و برنامه زندگی شاعر شناخته شده و مورد توجه و بررسی منتقدان بزرگ ادبی قرار گرفته است. در این مقاله سعی شده تا با رویکرد تحلیل محتوا، هر یک از چهار بخش منظومه «ابر شلوارپوش» و روند دگرگونی دیدگاه مایاکوفسکی به هنگام نگارش منظومه بررسی و تحلیل شود. مواردی که مقاله حاضر به آن ها خواهد پرداخت، به مسلخ کشیدن عشق مرسوم و شکستن کلیشه های موجود درباره عشق در فصل نخست، بیان دوگانگی و تضاد شاعر با دنیای پیرامون در فصل دوم، برائت جستن از ساختارهای اجتماعی و مذهبی موجود و ارائه تصویر هنر ناب و آرمانی در فصل سوم منظومه و فراخواندن به انقلاب و تبیین ضرورت آن در فصل چهارم «ابر شلوارپوش» است. بخش هایی از منظومه که بیانگر هر یک از این دیدگاه هایند، در متن مقاله ارائه شده است. هدف مقاله، تحلیل محتوای بخش های مهم منظومه و تبیین و تفسیر این دیدگاه های شاعر، خاستگاه آن ها و دلایل مطرح نمودن آن ها در منظومه «ابر شلوارپوش» است.
    کلیدواژگان: مایاکوفسکی، ابرشلوارپوش، فوتوریسم، شعر انقلابی، شعر قرن 20 روسیه
|
  • Alicia Afkhami Nasrollah Zadeh* Page 5
    During the past two decades, the detective genre has experienced an unprecedented boom in Latin America. Many of the writers writing in this regard have highlighted the role of women in detective frames.This paper examines a series of detective novels to examine broadly the evolution of the female figure in contemporary detective novels of Argentina, Chile and Mexico. Here, we show how the woman detective starts imitating and parodying the figure of male detective, but, over time, come to develop her own style of being and feeling, reaching a defined personality that allows us to report, in some cases, the difficult social reality that surrounds her.
    Keywords: Latin America, Detective Novels, Crime Novels, Crime, Classic Detective Novel, Female Detective
  • Bahram Behin, * Masoumeh Bagheri Page 25
    Feminism is a belief that women and men are equally worthwhile creatures, but most communities define a degree of superiority for the male group. In modern ages, some social movements have struggled to achieve equality between women and men and restore women’s ignored rights. Presence of women themselves and their activities are significant and require more scholarly studies. Women novelists have created memorable writings through these movements. Born in 1882, Virginia Woolf’s great contribution to feminism is indisputable and Simin Daneshvar’s writings and lectures, a source of inspiration to many writers in Iran, reveal her inclinations towards feminism. The aim of this paper is to provide a comparative analysis of Woolf’s To the Lighthouse and Daneshvar’s The Wandering Island and The Wandering Cameleer in the light of feminism. The approach of this paper is explanation and clarification of feminists’ idea that women are first human beings, and are independent creatures with different biologial, cultural and psychological characteristics. Following close reading of the texts of the novels and utilizing feminist views, the novels were compared and many similarities were observed in them. Among many other issues, the focus of the paper is on female characters of the novels, both traditional and modern, who have shared wishes, fears, concerns, and sufferings. The patriarchy power applies similar strategies to oppress women, although they are located in different regions of the world.
    Keywords: Virginia Woolf, Simin Daneshvar, Feminism, Patriarchy, Female Language, Women's Inner World
  • Maryam Haghroosta*, Ramin Vahidzadeh Page 41
    Gabriel García Márquez is one of the most outstanding cultural, political and social figures in Latin America. Apparently Iranian writers have been greatly influenced by him and we can perceive the reflection of his words, his style, or in general, his voice in the works of many Persians writers. In this research we have done an intertextual-comparative-study on the reflection of One Hundred Years of Solitude in Mahta’s Balloon written by Jafar Modares Sadeghi. In this study we have taken advantage of Gérard Genette’s theories of transtextuality by elaborating on intertextual and hypertext approaches. The transtextual relations between the two texts are shown and classified by studying the similarities and differences between the characters and events of these literary works.
    Keywords: Marquez, Modares Sadeghi, One Hundred Years of Solitude, Mehta's Balloon, Intertextuality, Transtextuality, Contemporary Literature
  • Ebramim Salimiokouchi*, Fatemeh Sokout Jahromi Page 77
    Mikhail Bakhtin presented "dialogism" and "polyphony" as remarkable components of modern literary novels. Since then, many literary critics including Kristeva and Genette began to expand, and offer a variety of presentations and configurations of these notions. Today, we can consider "intertextuality" as a common ground between the different interpretations of the theories of Bakhtine, Kristeva and Genette. Also, we can represent an inherent and holistic explanation of the concepts of "dialogism" and "polyphony" in a literary text. In contemporary Persian literature, the works of Simin Daneshvar is envisaged among the few literary creations that contain dialogism and its corollaries. Hence, in this paper, first, we aim to offer a detailed explanation of what dialogism is, and second, we will try to show how we can consider Daneshvar's Wandering Island as a dialogic literary text.
    Keywords: Intertextuality, Polyphony, Dialogism, Genette, Bakhtin, Wandering Island, Simin Daneshvar
  • Mahzad Sheikholislami * Page 93
    "Literature of migration" has emerged in the last decades in Italy through a diverse range of migrant writers who were passionate to establish a connection with their host society and receive recognition in the respective context. This literature is consolidated by its own narration from faraway lands, immigration related dissonances and discords, and duality of self; devoting to introduce the reconstructed and retrieved identities of these immigrants. This research will focus on four works by famous women writers and the selection criteria of these works was based on their preoccupation with the phenomenon of pregnancy and motherhood. In addition to the representation of autobiographic significances, the study will emphasize the instrumental role of literature in portraying the phenomena and social changes, and reveal new images portrayed about the future and their surroundings in the heroine's mind. As to mention some of the core issues in this study, we can refer to subjects like the reactions of female protagonists in undesirable situations as unwanted pregnancy, their conscious or unconscious efforts to regain their own rights and the acquisition of a favorable position. As it was expectd, the feminine-oriented thoughts of the selected writers, undoubtedly, originates the anti chauvinism notions in the mind of the protagonists of the mentioned works who are more responsible and skilful than men, and who try to overthrow the inhuman tradition of male supremacy. They are aware of male dominance that has oppressed them for centuries, and struggle to obtain a more pivotal role in the context of their own existence.
    Keywords: Italian literature, Immigration, Women Writers, Autobiography, Pregnancy
  • Ali Abbasi *, Monire Akbarpouran Page 111
    Nazim Hikmet (1901-1963), Turkish poet and a true believer of Marxism, spent 12 years of his life in prison and nearly 20 years in exile, an experience that profoundly changed his perception of space and influenced the horizon structure of his literary work. As Michel Collot explains, horizon structure considers the phenomenological idea of “existence-in the world” and seeks the life character or subject matter in the literary work; the character as an existent which is always placed (positioned) in a certain location, from where it evokes the world. This method assumes that each statement is built from three components: World, Language and Me. With regards to Nazim Hikmet and his horizon structure, we will see how the break in the perception of the prisoner from space is visible in his poetry. This study will examine the traces of this rupture in the structure of the poetry of Hikmet. How does its spatial descriptions differ from others in the literature in which his poems are rooted? And how does he reconcile this terminology of space with Marxist tendencies as a universal human being? These are the questions we will try to answer. Next we will try to draw the structure of horizon in the poetry of this poet.
    Keywords: Horizon Structure, Location, Nazim hikmet, Michel Collot, Rupture, Exile
  • Mahboubeh Fahim Kalam*, Mohammad Reza Mohseni Page 131
    One of the largest and most mysterious events of life is death, which has continued to preoccupy the mind of man. In cotemporary literature, many authors are trying to escape death. But the approach of Eric Emmanuel Schmitt, contemporary French writer, given the large number of his works with this theme, seems to be specific. In his work, death does not have a horrible face. Through belief in God and the benefts of life, he tries to accept death as a reality of life. His outstanding work Oscar and the lady in pink is the story of a sick child who is on the brink of death, yet the writer, who is aware of the impact of imagination on the child’s psyche and the depth of human spirit, creates an imaginary world for him. Thus not only is death not ugly and horrendous but it becomes acceptable to the child. In this paper, we study the psychological aspects of this story, to find a response for this question: which elements are efficient in the acceptance of death? We shall study the characters using a psychological approach in ftheir encounter with death. By classifying people into two groups: those who “accept the death” and those who”escape of death”, Schmitt presents a notion of death as a reality palpable and comprehensible.
    Keywords: Psychology, Religion, Acceptance of Death, Schmitt, Oscar, the lady in Pink
  • Masoud Kianpour*, Zohreh Najafi, Mina Kazemi Page 145
    Popular novels are among recent phenomena in literary trends with a large number of audience and high sale rates. This paper is an attempt to analyze the degree and reasons for reading popular novels by students of University of Isfahan. We studied popular novels in three different dimensions: appearance, content and literary qualities. Variables such as gender, level of education, socio-economic status and field of study are considered as possible independent variables that may influence tendency towards popular novels. Research sample includes 301 cases who were able to fill out our questionnaire from a total sample of 384 individuals. The result of the study indicates that mean of tendency towards popular novels is above the average (3/52).There is a meaningful but reverse relationship between socio-economic status and tendency towards popular novels in the sense that the higher the level of social-economic statue, the less tendency toward popular novels. Likewise, there is a meaningful and reverse relationship between level of education and tendency towards popular novels. However, with the other two independent variables, namely, gender and field of study, we did not find any meaningful relationship.
    Keywords: Popular Novel, Audience Evaluation, Pop Culture, University Student, Reading, University of Isfahan, Cultural Studies