به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بازی جنگ » در نشریات گروه « علوم سیاسی »

تکرار جستجوی کلیدواژه « بازی جنگ » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مجتبی فتحی*، علیرضا سعادت‏ راد، شهرام نوروزانی، مجید زین‏ الدینی

    از گذشته های دور نتایج احتمالی نبرد مورد توجه نظامیان و سیاستمداران بوده است. بازی جنگ، ترکیبی از تجارب جنگ های گذشته و علم است. بازی جنگ مانند یک بازی شطرنج است که در آن صفحه ایی با چندین راه متصور، برای تعییین مسیر حرکت در پیش‏روی کاربران وجود دارد. جنگ عراق علیه ایران به‏عنوان یکی از حوادث مهم بین‏المللی است که به مدت هشت سال ادامه یافته و تجارب نظامی نیروهای مسلح ما از عملیات‏های انجام شده در دفاع مقدس همچون عملیات فتح‏المبین به قدری مهم و ارزشمند است که می‏تواند منبعی الهام‏بخش و بومی جهت تدریس در مراکز علمی و پژوهشی نظامی در قالب‏هایی همچون بازی جنگ باشد. هدف از این تحقیق تحلیل و بیان عناصر اصلی بازی جنگ عملیات فتح‏المبین می‏باشد. در این تحقیق نوع تحقیق «کاربردی-توسعه‏ای» و روش تحقیق «توصیفی-تحلیلی» و دو سوال در مورد بازی جنگ و عناصر اصلی بازی جنگ عملیات فتح‏المبین به مضمون زیر مطرح شده است.
    (1) بازی جنگ عملیات فتح‏المبین چگونه بوده است؟
    (2)عناصر اصلی بازی جنگ عملیات فتح‏المبین چه بوده است؟
    بازی جنگ عملیات ذکر شده با رویکرد بازآفرینی تحلیل و مطابق مدل مفهومی تحقیق برگرفته از نظر اساتید این حوزه، عناصر بازی جنگ در سه حوزه فیزیکی، شناختی و اطلاعاتی و هم‏چنین 12 عنصر زیرمجموعه حوزه‏ها احصاء گردیده است.

    کلید واژگان: بازی جنگ, عملیات فتح‏المبین, ایران, عراق}
    M Fathi *, A.R Saadatrad, Sh Noroozani, M Zeynodin

    From the distant past, the possible outcomes of the battle have been the focus of the military and politicians. The war game is a combination of experiences of past wars and science. The war game is like a chess game where there is a screen with several imagined ways to determine the direction of movement in front of the users. The war between Iraq and Iran is one of the most important international events that has continued for eight years, and the military experiences of our armed forces from the operations carried out in the holy defense, such as the Fatah-ul-Mobin operation, are so important and valuable that It can be an inspiring and native source for teaching in military scientific and research centers in formats such as war games. The purpose of this research is to analyze and express the main elements of the war game Operation Fatah Al Mobin.
    In this research, the type of "applied-developmental" research and the "descriptive-analytical" research method and two questions about the war game and the main elements of the war game of Fatah Al Mobin operation have been raised.
    The mentioned operation war game has been analyzed and according to the conceptual model of the research taken from the opinion of the professors of this field, the elements of the war game have been counted in three physical, cognitive, and informational domains, as well as 12 elements of the subset of domains

    Keywords: War game, Fateh al-Mobin operation, Iran, Iraq}
  • هادی مرادپیری، محسن رستمی*، غلامرضا قلندری، محمدصادق جلالی راد

    بازی های جنگ در ادبیات تعلیمات نظامی جهان، از دیرباز تاکنون مورد توجه بسیاری از کشورها جهت دسترسی به اهداف متفاوتی در مسایل نظامی و امنیتی بوده است. پژوهش های بسیاری در این زمینه وجود دارد که بیان می دارد در نخستین جنگ های جوامع بشری نیز، استفاده از بازی های جنگ امری مرسوم بوده است. هدف این پژوهش بررسی بازی جنگ با هدف ساخت یک بازی دیجیتال در سطوح راهبردی است. روش پژوهش در این مقاله روش توصیفی تحلیلی است. پژوهش حاضر در زمره پژوهش های ترکیبی می باشد. روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای با استفاده از ابزار فیش برداری، تجربی، مشاهده و پرسشنامه است و تحلیل داده ها و اطلاعات با روش استنتاجی انجام شده است. در این تحقیق، تمامی اجزا و مکانیک های بازی جنگ مستند گردیده که جهت ساخت یک سیستم مشابه، این مستندات کاربردی خواهند بود. نتایج بررسی نشان می دهد بازیکنان در سبک های بازی چهارگانه، راهبردهایی را در سیستم اتخاذ می کنند که با سبک بازی متناظر با خودشان، هم خوانی دارد.

    کلید واژگان: بازی جنگ, تصمیم گیری, سبک بازی, تفکر راهبردی, تحلیل سیستم}
    Hadi Moradpiri, Mohsen Rostami *, Gholamreza Ghalandari, MohammadSadegh Jalalirad

    War games have been a valuable tool for many countries to pursue various objectives in military and security matters throughout history, as evidenced by the world's military education literature. Numerous studies have indicated that war games were also prevalent in the earliest conflicts of human societies. The purpose of this research is to examine war game design and development for creating a digital game at strategic levels. The research method employed in this article is descriptive-analytical. The present research belongs to the mixed-methods category. The data collection method consists of library research using note-taking tool, experimentation, observation and questionnaire, and the data analysis method is deductive. In this research, all the components and mechanics of war game design are documented, which can be useful for developing a similar system. The findings reveal that players adopt different strategies in the system according to their four play styles, which are compatible with their own preferences.

    Keywords: War game design, decision making, play style, strategic thinking, system analysis}
  • مازیار جهانبخش*، حسن کوچکی، نادر شمامی
    هدف

    هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و طبقه بندی عوامل موثر در طراحی و اجرای بازی جنگ است.

    روش

    این پژوهش با روش تحلیل عاملی اکتشافی (همبستگی) و از نوع کاربردی و با بهره گیری از رویکرد آمیخته انجام شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات و داده های موردنیاز، از بررسی های اسنادی و کتابخانه ای مربوط به کتب معتبر داخلی و خارجی استفاده شده است. بر اساس مطالعه منابع انجام شده، ابزار پرسشنامه محقق ساخته به منظور جمع آوری اطلاعات تدوین گردید. روایی پرسشنامه به روش ظاهری/ محتوایی و پایایی ها با ضریب آلفای کرون باخ 82/0 تایید شد و بین حجم نمونه که از فرماندهان و متخصصان بازی جنگ انتخاب شده و بر اساس جدول مورگان185 نفر تعیین شد، تقسیم گردید.

    یافته ها

    در پژوهش حاضر، پس از مطالعه منابع انجام شده، تعداد 41 ویژگی در زمینه طراحی و اجرای بازی جنگ با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های Bartlett, KMO و ماتریس همبستگی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که طراحی بازی جنگ شامل چهار مولفه (بازیکنان، فناوری، قوانین بازی، سناریو) و 16زیر مولفه و بعد اجرای بازی جنگ نیز شامل چهار مولفه (بازیکنان، فناوری، محیط فیزیکی، سناریو) و 19زیر مولفه تاثیرگذار است.

    کلید واژگان: بازی جنگ, طراحی بازی, اجرای بازی}
    Maziar Jahanbakhsh *, Hassan Kouchaki, Nader Shamami
    Objective

    In the multi domain environment of current wars, the war game is considered an effective tool for familiarizing the commanders with the operational environment and making optimal and innovative decisions. The purpose of this research is to identify and classify the effective factors in the design and implementation of the war game.

    Method

    The research method is exploratory factor analysis. The research is applied in terms of purpose, and in terms of mixed work method and descriptive-survey execution type. In order to collect the required information and data, documentary and library reviews related to valid domestic and foreign books have been used. Based on the study of sources, a researcher-made questionnaire tool was developed in order to collect information. The validity of the questionnaire was confirmed by the face/content method and reliabilities with Cronbach's alpha coefficient of 0.82 and it was divided between the samples.

    Findings

    A number of 41 characteristics in the war game design and implementation field were analyzed using SPSS software and Bartlett's, KMO, and correlation matrix tests, and the results of data analysis were divided into 4 main components in the design dimension and 4 main components in the execution dimension.

    Conclusion

    the results of data analysis were divided into 4 main components (Actors, technology, rules of game, scenario) and 16 sub-indexes in the design dimension and 4 main components (actors, technology, physical environment, and scenario) and 19 sub-indexes were identified in the execution dimension of the war game.

    Keywords: War game, Game Design, game implementation}
  • مسعود شریف کاظمی*
    مقاله حاضر، به بررسی و شناسایی معیارهای ماتریس بازی جنگ توپخانه در همگام سازی آن با بازی جنگ یگان مانوری در تک هماهنگ شده می ‏پردازد. این نوشتار ضمن بررسی روند اجرای گام‏ های تصمیم‏ سازی فرمانده در رزم و نحوه عملکرد فرمانده گردان توپخانه تیپ در اجرای بازی جنگ یگان مانوری در پی پاسخگویی به این پرسش است که معیارهای ماتریس بازی جنگ توپخانه در تک هماهنگ شده کدامند؟ به دلیل اکتشافی بودن ماهیت تحقیق، این پژوهش فاقد فرضیه بوده و بر اساس هدف دنبال شده است. هدف اصلی این نوشتار «شناسایی معیارهای ماتریس بازی جنگ توپخانه در تک هماهنگ‏ شده» است.پژوهش حاضر توصیفی است و می کوشد نقش تاکتیک، قوانین تیر، نقشه‏ برداری و ضدآتش را به عنوان متغیرهای مستقل در تهیه ماتریس بازی جنگ توپخانه در همگام سازی آن با بازی جنگ یگان مانوری در تک هماهنگ شده به عنوان متغیر تابع به بحث وبررسی بگذارد. محقق در این پژوهش موفق به احصای 19 مولفه شده است که می‏تواند ماتریس بازی جنگ توپخانه را تشکیل دهد؛ از مهم ترین آنها می‏توان به حداقل هماهنگی پشتیبانی آتش، ارتباط مناسب ‏تر و امکانات (سمتی و بردی) اشاره کرد.
    کلید واژگان: توپخانه, بازی جنگ, ماتریس, راه‏کار, تصمیم سازی}
    Masoud Sharifkazemi *
    This article examines and identifies the criteria of the artillery wargame matrix and its synchronization with the maneuver unit wargame in the coordinated attack.This article, while examining the process of implementing the commander's decision-making steps in combat and how the brigade artillery battalion commander performs in the implementation of the maneuver unit wargame, seeks to answer the question, what are the criteria of the artillery wargame matrix in the coordinated attack?Due to the exploratory nature of the research, this research has no hypothesis and is based on the goal. The main goal of this article is to "identify the criteria of the artillery wargame matrix in coordinated attack".The current research is descriptive and tries to discuss the role of tactics, gunerry, mapping and anti-fire as independent variables in the preparation of the artillery wargame matrix in synchronizing with the maneuver unit wargame in the coordinated attack as a dependent variable. In this research, the researcher has succeeded in calculating 19 components that can form the matrix of the artillery war game; Among the most important of them, we can mention minimum coordination of fire support, more appropriate communication and ability (directional and ranged).
    Keywords: Artillery, wargame, Matrix, course of action, Decision Making}
  • ابراهیم ایجابی*، مسعود مصدق
    در این مقاله اجرای بازی جنگ راهبردی ایران و ترکیه بر اساس ابعاد مقابله اقتصادی، سیاسی و دفاعی-امنیتی مورد تحقیق قرارگرفته است. بنابراین هدف کلی این تحقیق تبیین چگونگی بازی جنگ راهبردی ایران و ترکیه می باشد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و به روش توصیفی با رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه خبره این پژوهش شامل خبرگان و کارشناسان صاحب نظر در حوزه های نظریه بازی جنگ، عملیات نظامی، اقتصادی و اجتماعی دو کشور ایران و ترکیه که دارای مدرک دکترا یا مشاغل 18 و بالاتر می باشند. تعداد این افراد و اعمال ضریب خاص، 25 نفر تخمین زده شده بود. در این تحقیق فقط از مصاحبه با صاحب نظران استفاده گردید. لذا به روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) تعداد 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. با بررسی های به عمل آمده از مصاحبه با صاحب نظران و کارشناسان و مطالعه منابع و اسناد بالادستی، جامعه نمونه مقابله اقتصادی با مولفه های: رقابت تجاری و منابع طبیعی، مقابله سیاسی با موانع و منابع تنش، نفوذ و قدرت افکنی و رقابت منطقه ای و مقابله دفاعی - امنیتی با مولفه های دستیابی به انرژی هسته ای، عضویت در پیمان های نظامی منطقه ای و بین المللی و تسلیحات و فن آوری نظامی را کاربردی دانسته اند.
    کلید واژگان: بازی جنگ, ایران- ترکیه, مقابله اقتصادی, مقابله سیاسی, مقابله دفاعی}
    Ebrahim Ijabi *, Masoud Mosaddegh
    n this article, the implementation of the strategic war game between Iran and Turkey has been researched based on the dimensions of economic, political and defense-security confrontation. Therefore, the general goal of this research is to explain how the strategic war between Iran and Turkey is played. The current research is of applied type and was carried out in a descriptive method with a qualitative approach. The expert community of this research includes experts and experts in the fields of war game theory, military, economic and social operations of the two countries of Iran and Turkey who have a doctorate degree or jobs of 18 and above. The number of these people and applying the special coefficient was estimated to be 25 people. In this research, only interviews with experts were used. Therefore, 15 people were selected as a sample using non-probability targeted (judgmental) sampling.With the investigations carried out from the interviews with experts and experts and the study of upstream sources and documents, the sample society of economic confrontation with the components: commercial competition and natural resources, political confrontation with obstacles and sources of tension, influence and power projection, regional competition and defensive confrontation - Security with the components of obtaining nuclear energy, membership in regional and international military agreements, and weapons and military technology have been considered practical.
    Keywords: War game, Iran - Turkey, economic confrontation, political confrontation, defense confrontation}
  • اکبر مرادیان*، سهیل امامیان، حمیدرضا اسدنژادکلخوران
    بازی جنگ یکی از متداول ترین شیوه های آینده پژوهی نظامی یا به بیان بهتر آینده آفرینی نظامی است. پژوهش مورد نظر  از نظر هدف کاربردی و از نظر رویه پژوهش توصیفی-پیمایشی می ‏باشد. این پژوهش در حوزه تصمیم‏ گیری بوده و باستفاده از روش AHP به اولویت ‏بندی استراتژی‏ های تعیین کننده صحنه نبرد پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش60 نفر و نمونه ی آماری پژوهش 20 نفر از خبرگان حوزه پدافند هوایی بوده است. در این پژوهش به اولویت‏ بندی استراتژی‏ ها در چهار‍گام پرداخته شده است 1- سطح عملیاتی دشمن 2- سطح عملیات خودی 3- مقابله سطح تاکتیکی 4-بازی جنگ سطح تاکتیکی. همچنین از نرم افزارهای ADSS و STK استفاده و ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بوده وبرای بررسی روایی ابزار مورد نظر از روایی محتوایی ساز که به تایید خبرگان حوزه پدافند هوایی رسیده و برای پایایی ابزار پژوهش از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که در اجرای اولیه و نمونه عدد 83/ 0بدست آمد. نتیجه انجام این پژوهش کاربردی اولویت ‏بندی استراتژی‏ های تعیین کننده صحنه نبرد با رویکرد بازی جنگ در سامانه فرماندهی و کنترل در حوزه دفاع هوایی بوده که این امکان را برای سازمان فراهم می آورد که به صورتی هدفمند در مسیر آینده گام بردارندو اسیرحوادث آینده نشوند.
    کلید واژگان: بازی جنگ, فرماندهی و کنترل, استراتژی, اولویت‏ بندی, صحنه نبرد}
    Akbar Moradian *, Soheil Imamian, Hamidreza Asdanjad Kalkhoran
    The war game is one of the most common methods of military futurology or, to put it better, military future creation. The intended research is applied in terms of purpose and descriptive-survey research in terms of procedure. This research is in the field of decision-making and the use of AHP method has been used to prioritize the strategies that determine the battle scene. The statistical population of the research was 60 people and the statistical sample of the research was 20 experts in the field of air defense. In this research, strategies have been prioritized in four steps: 1- Enemy operational level 2- Insider operation level 3- Tactical level confrontation 4- Tactical level war game. Also, ADSS and STK software were used and the instrument used was a researcher-made questionnaire, and to check the validity of the instrument, the content validity of the instrument was approved by experts in the field of air defense, and Cronbach's alpha test was used for the reliability of the research instrument. A number of 0.83 was obtained. The result of this applied research is the prioritization of the strategies that determine the battle scene with the war game approach in the command and control system in the field of air defense, which provides the possibility for the organization to take a purposeful step in the future and not be captured by future incidents.
    Keywords: War game, Command, Control, strategy, Prioritization, battle scene}
  • عباس ضرغامی قوریجان، بهروز حیدری

    بازی جنگ روش و ابزاری است که فرماندهان و مدیران را قادر می سازد تا تصمیم بهینه را اتخاذ نمایند. نقش بازی جنگ در عرصه های مختلف (نظامی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و..)، انتخاب بهترین راه کارهای خودی علیه تهدیدات و یا به عبارتی اتخاذ حسن تصمیم و تدبیر است. بازی جنگ فرآیندی است با قوانین و گام های مشخص که تلاش می کند جریان ماموریت نیروهای خودی را تجسم کرده و توانایی ها، نقاط قوت و ضعف و راه کارهای ممکن نیروی خودی و حریف یا دشمن را در قالب کنش، واکنش و پادکنش موردتوجه قرار می دهد. بازی جنگ با ارزشمندترین مرحله بررسی و تجزیه وتحلیل راه کار در برآورد عملیاتی است. فرآیند بازی جنگ، یک راه کار را مورد آزمایش قرار داده یا راه کار شکل یافته ای را اصلاح می کند. هدف و یافته مقاله حاضر، ارایه الگوی فرآیندی بازی جنگ در فرماندهی و کنترل و ایجاد روشی استاندارد برای وحدت رویه در انجام این مهم بوده است. بی شک تصمیم گیری و طرح ریزی که از مراحل حساس در فرماندهی و کنترل محسوب می گردد زمانی اثربخش و مطلوب خواهد بود که از روش بازی جنگ در آن بهره جسته باشند. روش تحقیق در این مقاله مطالعه کتابخانه ای و اسنادی و بهره جستن از منابع معتبر علمی، تجربیات خبرگان در این حوزه از طریق مصاحبه عمیق بوده است.

    کلید واژگان: الگوبرداری, فرماندهی, کنترل, بازی جنگ, عرضه نظامی}
    Abbas Zarghami Ghorijan, Behrooz Heidari

    War game is a method and a tool that enables commanders and managers to make optimal decisions. The role of playing war in different fields (military, economic, political, social and cultural, etc.) is to choose the best internal solutions against threats, or in other words, to make a good decision. The war game is a process with specific rules and steps that tries to visualize the flow of the mission of the internal forces and takes into account the capabilities, strengths and weaknesses and possible solutions of the internal force and the opponent or enemy in the form of action, reaction and counteraction. The war game is the most valuable stage of analysis and analysis of the solution in operational estimation. The wargaming process tests a strategy or modifies an established strategy. The aim and findings of this article is to present a process model of the war game in command and control and to create a standard method for unanimity in doing this. Undoubtedly, decision-making and planning, which are considered critical steps in command and control, will be effective and desirable when they use the war game method. The research method in this article was library and documentary study and using reliable scientific sources, the experiences of experts in this field through in-depth interviews.

    Keywords: Modeling, Command, Control, Wargaming, military supply}
  • حسین رودسرابی*

    برتری درجنگ های مدرن تا حدود بسیار زیادی به بکارگیری فناوری های پیشرفته و نوظهور در سامانه های کنترل صحنه نبرد در کنار سامانه ‏های جنگ افزار بستگی دارد و در این راستا نقش سامانه فرماندهی و کنترل موثر بعنوان یکی از عوامل برترساز در جنگ های امروزی به اثبات رسیده است. بازی جنگ به عنوان یک روش مدرن تصمیم سازی و تصمیم گیری بر اساس بررسی متقابل رویدادها و همچنین حل مسایل نظامی مطرح شده است که تصمیم گیری مبتنی بر تحقیق در عملیات وکسب برتری اطلاعاتی در فرماندهی و کنترل را نیز تحقق خواهد بخشید. پذیرش این واقعیت که جنگ، ذاتا غیر قابل پیش‏بینی است، ما را بر آن می دارد که بر هیچ قابلیتی به عنوان تنها عامل موفقیت تکیه نکنیم و تلاش کنیم قابلیت چند منظوره بودن نیروهایمان را به حداکثر رسانده، عملیات نظامی را با شرایط و مقتضیات خاص هر درگیری مطابقت دهیم. امروزه برای تامین نیازمندی های رو به افزایش سازماندهی نشده (غیر قابل تعریف از قبل)؛ فرماندهان میدان های نبرد، از سامانه‏ های متنوعی نظیر بازی جنگ به ‏منظور پیش ‏بینی آنچه ممکن است در میدان رزم با آن مواجهه شوند، و بهترین تصمیم در رویارویی با شرایط مختلف رزمی را بگیرند، استفاده می نمایند. لذا هدف این تحقیق تبیین اهمیت بازی جنگ در ارتقاء قدرت تصمیم گیری فرماندهان در سامانه فرماندهی و کنترل می باشد. سوال اساسی تحقیق این است که اهمیت بازی جنگ در ارتقاء قدرت تصمیم گیری فرماندهان در سامانه فرماندهی و کنترل به چه میزان است؟ بهره‏ مندی فرماندهان از دستاوردهای این پژوهش، موجب کاربردی شدن آن می‏ باشد. روش تحقیق، توصیفی بوده و گردآوری داده ها به روش میدانی و کتابخانه ای انجام گرفته است. نتیجه این تحقیق فرماندهان را قادر می سازد راه های کار خودی و دشمن را تحلیل و با تدوین سناریوهای پیچیده در نحوه فرماندهی و کنترل صحنه نبرد و تجزیه و تحلیل آنها، قدرت تصمیم گیری خود را به شکل موثری ارتقاء بخشند.

    کلید واژگان: بازی جنگ, فرماندهی, کنترل, تصمیم گیری}
    HOSSEIN ROODSARABI *

    The superiority of modern warfare depends to a large extent on using advanced and emerging technologies in battlefield control systems along with weapons systems, and in this regard, the role of effective command and control system has been proven as one of the leading factors in recent wars. The war gamming has been proposed as a modern method of decision making based on cross-examination of events as well as solving military problems, which will also realize decision making based on operation research and intelligence superiority in command and control.Accepting the fact that war is inherently unpredictable leads us to no relay to any factor as sole factor of success and try to maximize the versatility of our forces, conduct military operations with the conditions and requirements of each conflict. Nowadays commanders of battlefields to meet unorganized (non-pre-defined) growing needs, use a variety of systems such as war gamming to predict what they may encounter on the battlefield, and make the best decision in the face of different battel situations

    Keywords: war gamming, command control, Decision}
  • محمد طاهری*، سپهر محمد زهرایی، محمدرضا محمدی تودشکی

    با پیشرفت فن آوری های مرتبط با حوزه های سایبری، تهدیدات مربوط به نفوذ، اختلال و خرابکاری در این حوزه ها نیز بیشتر شده است و تصمیم گیران سازمان های ذی نفع در این حوزه ها بایستی قادر باشند در صورت بروز هریک از تهدیدات تصمیمات مناسبی اتخاذ و کاربران مربوطه نیز بایستی قادر باشند این تصمیمات را به نحو صحیح عملی نمایند. یکی از مواردی که این توانایی را در تصمیم گیران و کاربران ایجاد و تقویت می نماید بازی جنگ سایبری بوده که در صورت ارتقای معلومات، مهارت ها و توانایی های مرتبط با این حوزه، تا حدود زیادی می توان از اثرات این تهدیدات کاست. مقاله حاضر با هدف تبیین فن آوری ها در حوزه های مرتبط با بازی جنگ سایبری، با روش تحلیل محتوا، پس از جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و ذکر فن آوری های بازی جنگ سایبری به توضیح آن ها پرداخته و نسبت به تشریح چارچوب ها و مدل های تبیین بازی جنگ سایبری، بسترهای اجرای بازی جنگ سایبری، فضای تمرین و ابزار بازی جنگ سایبری، شبیه سازی های قابل اجرا برای بازی حنگ سایبری، باز نمایی ها و فریب های دشمن در بازی جنگ سایبری، تمرینات موجود و سناریوهای موجود در بازی جنگ سایبری اقدام شده است و نهایتا بصورت تجزیه و تحلیل محتوایی نتایج مربوط ارایه گردیده است.

    کلید واژگان: بازی جنگ, سایبر, بازی وارسازی, سناریوی بازی}
    Mohammad Taheri *, Sepehr Mohammad Zahraei, Mohammad Reza Mohammadi Toudeshki

    With the advancement of technologies related to cyber domains, the threats related to intrusion, disruption and sabotage in these domains have also increased and the decision makers of stakeholder organizations in these domains should be able to In the event of any threat, appropriate decisions should be made and the relevant users should be able to implement these decisions correctly. One of the things that builds and strengthens this ability in decision makers and users is the game of cyber wargaming.In the present article, with the aim of explaining the technologies and technologies of cyber wargaming after collecting information Libraries and mentions of cyber wargame technologies explain them and explain the frameworks and models of cyber wargame explanation, cyber wargame platforms, training space and cyber wargame tools, similar to Applicable constructions for cyber warfare game, representations and deceptions of the enemy in cyber war game, existing exercises and scenarios in cyber wargame have been performed and finally the relevant results have been presented as a content analysis.

    Keywords: wargame, Cyber, Gamification, game senarios}
  • مهدی کبیری*، جواد طیبی

    هدف این مقاله، مدلسازی ریاضی مساله ممانعت از حرکت حداکثری قوای دشمن در پدافند زمینی می باشد، تا با حل مدل ارایه شده بهترین راهبرد برای کمک به فرماندهان نیروی زمینی ارتش جهت جلوگیری از انتقال حداکثری نیرو و تجهیزات دشمن داده شود. این مساله را می توان به عنوان یک مساله از بازی جنگ در نظر گرفت که شامل دو بازیکن است. بازیکن اول سعی در جا به جایی حداکثری قوای خود و بازیکن دوم سعی در آسیب زدن یا محدود کردن مسیرهای حرکت دشمن با حداقل هزینه انسانی و تجهیزات را دارند تا بتواند از انتقال نیرو و تجهیزات دشمن تا حد ممکن جلوگیری کند. برای این مسئله مدل های مختلفی براساس فرضیات دنیای واقعی ارایه می شود. در نهایت کارایی مدل نهایی ارایه شده با استفاده از شبیه سازی جنگ بین عراق و کویت بررسی می شود. نتایج نشان می دهد استفاده از این رویکرد ریاضی تاثیر خوبی در استفاده بهینه از تجهیزات جهت متوقف کردن و تضعیف حرکت دشمن دارد.

    کلید واژگان: بازی جنگ, پدافند زمینی, مساله ممانعت, بیشترین جریان}
    Mahdi Kabiri *, Javad Tayyabi

    The purpose of this paper is to mathematically model the problem of interdiction the maximum movement of enemy forces in ground defense. Solving the proposed model gives the best strategy to help army ground commanders for preventing the maximum transfer of enemy forces and equipment. This can be regarded as a significant matter of the wargame involving two players. The first player tries to move his maximum forces whereas the second player tries to damage or limit the enemy's movement routes with the least cost and equipment in order to prevent the transfer of enemy forces as much as possible. Different models for this problem are presented based on real-world assumptions. Finally, the performance of the final model is evaluated using the simulation of the war between Iraq and Kuwait. The results show that the use of the mathematical approach has a good performance to stop and to weaken the enemy.

    Keywords: Wargaming, GROUND DEFENSE, INTERDICTION PROBLEM, MAIMUM FLOW}
  • محمدحسن احمدزاده فرد*، عابد عابدزاده

    یکی از روش هایی که به منظور آماده سازی و افزایش توانمندی فرماندهان نظامی در حوزه تصمیم سازی، تصمیم گیری و بازخورد گرفتن از تصمیم ها در دانشگاه ها، پژوهشکده ها و یا مراکز آموزش نظامی مورداستفاده قرار می گیرد، روش بازی جنگ یا شبیه سازی موقعیت می باشد. بازی جنگ به دسته های مختلف تقسیم می شود که هر دسته خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارد. در این تحقیق با استفاده از رویکرد کتابخانه ای اقدام به جمع آوری ادبیات حوزه بازی جنگ پرداخته ایم و با دسته بندی آنها پژوهش حاضر به یک تحقیق کاربردی تبدیل شده که از دستاوردهای آن می توان در طرح ریزی و برنامه ریزی های آتی در مراکز طراحی، اجرا و آموزش بازی جنگ استفاده نمود. در این تحقیق گردآوری داده ها به روش میدانی و کتابخانه ای انجام گرفته است. نتیجه تحقیق انواع الگوها و مدل های تصمیم گیری در بازی جنگ را مشخص کرده و به برنامه ریزان طراحی، اجرا و آموزش بازی های جنگ کمک می کند تا با شناخت الگوهای تصمیم گیری، در جهت بهبود این توانمندی فرماندهان راهکارهای درخور ارایه نمایند.

    کلید واژگان: الگوهای تصمیم گیری, بازی جنگ, مدل های تصمیم گیری, شبیه سازی}
    Mohammad Hasan Ahmadzadeh Fard *, Abed Abedzade

    One of the methods used to prepare and increase the capability of military commanders in the field of decision-making, decision-making and feedback from decisions in universities, research institutes or military training centers, is the method of war game or situation simulation. War game is divided into different categories, each of which has its own characteristics and features. In this research, we have used the library approach to collect literature in the field of war games and by classifying them, the present study has become an applied research whose achievements can be used in future planning and planning in war game design, implementation and training centers. In this research, data collection has been done by field and library methods. The result of the research identifies the types of decision-making patterns and models in war games and helps planners to design, execute and train war games in order to improve the ability of commanders to provide appropriate solutions by recognizing decision-making patterns.

    Keywords: Decision Making Patterns, war games, Decision making Models, Simulation}
  • نقش بازی جنگ در ارتقاء توان تصمیم گیری فرماندهان نیروهای مسلح
    حمید حسن پور*

    تصمیم گیری مهم ترین اقدام در هر عملیات است. قدرت تصمیم گیری فرماندهان می تواند معادلات جنگ را تغییر دهد بازی جنگ یکی از ابزارهای تقویت قدرت تصمیم گیری فرماندهان است. هدف این تحقیق تبیین نقش بازی جنگ در ارتقا توان تصمیم گیری فرماندهان نیروهای مسلح می باشد. سوال اساسی تحقیق این است؛ نقش بازی جنگ در ارتقا توان تصمیم گیری فرماندهان نیروهای مسلح  چگونه است؟ پژوهش حاضر کاربردی است زیرا از دستاوردهای آن فرماندهان، طراحان نیروهای مسلح بهره مند می شوند. روش تحقیق، توصیفی بوده و گردآوری داده ها به روش میدانی، کتابخانه ای و خودنگاشت انجام گرفته است. نتیجه تحقیق حاکی از آن است بازی جنگ ابزار قدرتمند تصمیم گیری  بوده و نظامیان، طراحان و فرماندهان نیروهای مسلح را قادر می سازد راه های کار خودی و دشمن را تحلیل نمایند و با تدوین سناریوهای پیچیده در صحنه‎ی رزم، هنر جنگیدن، توان پیش بینی، قدرت تحلیل و تصمیم گیری را ارتقا بخشند.

    کلید واژگان: قواعد بازی, بازی جنگ, تصمیم گیری}
    The Role of War in Promoting the Commanders' Decision-Making Power
    Hamid Hasanpour *

    Decision-making is the result of the commander's vision of "action," and the role and role of war play out as part of the analysis in support of military decision making. The purpose of the present study is to explain the role of war play in enhancing the decision-making power of the armed forces commanders. The researcher seeks to answer this question: What is the role of the war game in enhancing the decision-making power of the armed forces commanders? Given the nature of the subject, the research was applied because of the achievements of those commanders, the designers of the armed forces. The research method is descriptive. The researcher collects data in two ways: field, library and self-portrait based on years of experience teaching specialized courses, staff planning, and designing and performing maneuvers of war, classical, unbalanced, priestly, and water. ا Ground is in the Ajay Command and Staff University. The research concludes that the game of war plays a decisive role in enhancing the decision-making power of the armed forces commanders. And it's a powerful tool that helps militaries, designers, and commanders use two methods - one analyzing their own and enemy's workflows based on desired components and characteristics, the other by formulating complex scenarios with nested issues. Promote the martial arts, the art of fighting, the ability to predict, the power of analysis and decision-making.

    Keywords: Rules of the game, war games, Decision Making}
  • کامبیز امیری، حمید بیگدلی*

    بازی جنگ یکی از روش های آموزش تصمیم سازی و تصمیم گیری برای فرماندهان نظامی است. نظریه بازی به عنوان یکی از فنون بازی جنگ در مدل سازی مسائلی با موقعیت های تضاد و تعارض مورد استفاده قرار می گیرد. هدف این مقاله آشنایی خوانندگان با بازی های سرهنگ بلاتو و سرهنگ ریچارد است. در این بازی ها دو فرمانده آبی و قرمز در حال رقابت در یک موقعیت نبرد در چندین جبهه هستند. تخصیص مناسب نیروها طبق قواعد بازی توسط بازیکنان، موجب پیروزی در بازی خواهد شد. پس از معرفی نسخه مقدماتی از بازی سرهنگ بلاتو به نوع خاصی از این بازی با عنوان بازی سرهنگ ریچارد پرداخته شده و روش حل آن ارائه گردیده است.

    کلید واژگان: نظریه بازی, بازی سرهنگ بلاتو, بازی سرهنگ ریچارد, بازی جنگ}
    H.Bigdeli*

    Wargaming is one of the methods of training for military commanders in field of decision taking and decision making. Game theory is used as one of the techniques of wargaming in modeling problems with conflict situations. The aim of this article is to introduce readers about games of Colonel Blotto and Colonel Richard. In these games, the two blue and red commanders are competing in a single battle position on several fronts. Proper allocation of forces according to the rules of the game by the players will lead to victory in the game. After introducing the introductory version of Colonel Blato's game, a special type of game, Colonel Richard's, is discussed and a solution is presented.

    Keywords: Game Theory, Colonel Blotto Game, Colonel Richard Game, Wargaming}
  • حمید بیگدلی*

    یکی از مسائل مهم در طرح ریزی راهبردی، مدیریت دفاع از پایانه سیلوهای موشک بالستیک قاره پیما است. تاکتیک های مختلفی برای بالا بردن احتمال حفظ این سیلوها در برابر حمله اولیه دشمن مطرح شده است. علاوه بر استفاده از فناوری های جدید، مدیریت فناوری ها در موفقیت بیشتر و شکست کمتر اهمیت زیادی دارد. بازی جنگ یکی از روش های مدیریت دفاعی محسوب می شود. پشتیبان تصمیم بازی جنگ ممکن است از روش های مختلف ریاضیات و هوش مصنوعی در کنار تجربیات خبرگان نظامی استفاده کند. نظریه بازی یکی از روش های مرسوم مورداستفاده در مدل سازی و حل مسائل تصمیم گیری نظامی است. به عنوان نمونه، نحوه تخصیص موشک ها و رهگیرها در حمله و دفاع بخشی از مدیریت فناوری محسوب می شود. در دفاع موشکی ضد بالستیک می توان با تخصیص تعداد بهینه موشک های رهگیر به پایانه های دفاع شده، تعداد سیلوهای حفظ شده را افزایش داد. در این مقاله نحوه به کارگیری نظریه بازی برای تحلیل و مدل سازی این مسئله موردمطالعه قرارگرفته است. راهبرد بهینه هر دو طرف آبی (مدافع) و قرمز (مهاجم) موردبررسی قرارگرفته است، یعنی مدافع چگونه موشک های رهگیر را تخصیص دهد و مهاجم چگونه موشک های بالستیک چندکلاهکه را توزیع کند. این مسئله به صورت یک بازی مجموع ثابت که حالت خاصی از بازی مجموع صفر است، مدل سازی شده است. سپس، با استفاده از روش کمینه- بیشینه و بیشینه-کمینه به حل مسئله و محاسبه نقطه تعادل پرداخته شده است. .

    کلید واژگان: نظریه بازی, بازی جنگ, دفاع موشکی, بازی مجمو عه ثابت, بازی مجمو ع صفر}
    H Begdeli*

    One important problem in strategical planning is about defense management of the silos, including continental ballistic missile. Various tactics are employed in order to increase the possibility of successful protection of such silos in response to the first attack of the enemy. In addition to new technologies, management of technologies is far important in success and less important in failure. Wargaming is regarded as one of the defense management methods. Decision-maker uses different mathematics and Artificial Intelligence methods besides the experiences of military intellectuals. Game theory is a method of modelling and solving the problem of decision-making in military terms. For example, how decisions are going to allocate to defense and attack sectors is one of the application of technology management. In anti-ballistic missile defense, it is possible to allocate the optimal number of wayfounder missiles toward the defensed silos, increasing the protected silos. In this research, the way of employing game theory in order to analyze and model this problem is used, that is, the defender how to allocate way-founder missiles, and the attacker how distribute the multi-headed ballistic missiles. This problem is considered as a constant-sum game, which is a type of the zero-sum game. Finally, by using min-max and max-min methods, the solution and the equilibrium are presented.

    Keywords: Game Theory, Wargaming, Missile Defense, Constant-sum Game, Zero-sum Game}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال